eitaa logo
دانلود
امام خمینی: امام خمینی قدس سره آن‌گاه که در قم ساکن بود و هرگاه که به قم می‌آمد، با نهایت خضوع نسبت به مقام بلند حضرت معصومه سلام الله علیها در کنار مرقدش حاضر می‌شد و متواضعانه به او متوسّل می‌گشت و با اشتیاقی ویژه، ضریح مطهّر حضرت معصومه سلام الله علیها را می‌بوسید.می‌فرمود: در ایام اقامت در قم هرگاه مشکلی داشتم، می‌رفتم حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه علیها السلام و چندساعت در آنجا دخیل می‌شدم و معمولاً گره‌گشایی می‌شد.
آیت الله شیخ عبدالکریم حائری: آمدن مرحوم آیت اللّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه به قم و عزم به اقامت در آن‌شهر بر اثر استخاره‌ای بوده‌است که درکنار حرم فاطمه معصومه(س) و با توسّل به آن حضرت انجام‌داده و درنتیجه آیه‌ای آمده که ایشان را موظف به ماندن و جمع کردن علماء و فضلا نموده‌است و خلاصه در آن جریان هدایت ویژه‌ای در پرتو عنایت آن حضرت شامل حال ایشان شده‌است.
آیت اللّه فاضل لنکرانی درخصوص ارتباط خود با حضرت معصومه چنین می‌گوید: روزی به حرم مشرف شدم و بعد از زیارت عرض کردم عمه جان ـ ایشان از طرف مادر عمه و محرم من هستند ـ من امروز هیچ حاجتی مثل پول و منزل و غیره ندارم، فقط عنایتی کرده مرا در فهم آیه تطهیر یاری نمائید، تا بتوانم آن را درست فهمیده و بنویسم و حل مشکل نمایم. ایشان در ادامه بیان کرده اند که بعد از این ماجرا شروع کردم به نوشتن آیه تطهیر و به برکت حضرت مسائلی و مطالبی برایم روشن شد که اگر پنجاه سال دیگر درس می خواندم آن مطالب برایم روشن نمی شد.ایشان در جای دیگر می فرمایند: کرامات ایشان خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. ایشان کرامات معنوی و علمی نیز دارند، که اهیمت این ها بیشتر است.
آیت الله بروجردی در رابطه با اقامت آیت اللّه بروجردی در قم باز می توان به توجه حضرت معصومه اشاره کرد بدین ترتیب که ایشان در اواخر سال 1363 هـ.ق مبتلا به بیماری می شوند و مقرر می گردد در تهران جراحی کنند و هنگامی که به قصد معالجه از بروجرد خارج می شوند، وضع مزاجشان رضایت بخش نبوده و تقریباً در بیهوشی به سر می بردند تا اینکه یک مرتبه در دل شب چشم گشوده چراغهای قم را مشاهده می کنند، از همراهان می پرسند؟ اینجا کجاست، عرض می کنند قم است جذبه روحانی و کششی معنوی ایشان را به خود مشغول می کند و تصمیم می گیرند پس از بهبودی بقیّه عمر را در این آستان مقدّس بگذرانند و بالأخره ایشان به برکت حضرت فاطمه معصومه شفا می یابد و بعد از آنکه سلامتی خویش را باز می یابد به قم آمده و آن تحوّل عظیم علمی و فرهنگی را در حوزه بوجود می آورد.
آیت الله مرعشی یکی از شاگردان آیت اللّه مرعشی نقل می کند، ایشان دلیل هجرت به قم و اقامت در این شهر را چنین بیان می کرد: پدرم آقا سید محمود مرعشی که از زاهدان و عابدان روزگار بود ختم مجربی را انتخاب و چهل شب بر خواندن آن مداومت نمود تا شاید خداوند به طریقی قبر شریف حضرت زهر ا(س) را به وی نشان دهد، در عالم رؤیا به محضر مقدّس امام صادق (ع) و یا امام باقر (ع) مشرف می شود از او می پرسند: چه‌می‌خواهی؟ عرض می کند می خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا (س) در کجاست تا آن را زیارت کنم. حضرت می فرمایند: نمی توان بر خلاف وصیّت قبرش را مشخص کنم، علیک بکریمة اهل البیت: به دامن کریمه اهلبیت چنگ بزن، زیرا خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه (س) را به حضرت معصومه عنایت فرموده است. هر کس بخواهد ثواب زبارت حضرت زهرا را درک کند به زیارت فاطمه معصومه (س) برود. آیة اللّه مرعشی گفتند: پدرم مرا سفارش می کرد، من قادر به زیارت ایشان نیستم امّا تو این کار را انجام بده. لذا من به همین خاطر به زیارت امام هشتم و فاطمه معصومه از نجف آمدم و به اصرار مؤسس حوزه علمیه قم آیت اللّه حائری یزدی در آنجا ماندگار شدم.
علامه حسن زاده آملی آیت‌الله حسن رمضانی می‌گفت: چندین سال قبل، دانشگاه قم برای تجلیل از مقام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گردهمایی تشکیل دادند و از من خواستند که واسطه شوم و حضرت استاد علامه حسن زاده آملی را برای این مجمع دعوت کنم.معمولا حضرت استاد به خاطر کسالت و اشتغالات راوانشان این دعوت‌ها را قبول نمی‌‌کردند، اما وقتی این مساله را مطرح کردم با کمال صفا و صمیمیت و تمام وجود، سریعا قبول کردند.حتی به مسئولین آنجا تماسی نگرفتیم که وسیله‌ای برای حضور استاد در مراسم بفرستند. خود ایشان به محل جلسه تشریف آوردند و به محض حضور در مجلس، جلسه منقلب شد و قرار نبود ایشان سخنی بگویند، اما اصرار مسئولین و دیگران ایشان را به حرف آورد و جمله‌ای که با تمام وجود فرمودند و ابراز کردند و همه را منقلب کرد این بود: «اگر برای من ممکن بود و مواجه با مشکل نمی‌‌‌شدم برای تجلیل از شخصیتی مانند فاطمه معصومه سلام الله علیها این مسیر را سینه‌خیز می‌‌آمدم!»همچنین علامه می‌فرمود: «ما امام‌زاده زیاد داریم و خود موسی بن جعفر علیهماالسلام فرزندان زیادی داشتند، اما کدام یک از ایشان مانند فاطمه معصومه (س) درخشید و منشأ خیرات و برکات شد و باید یک مقام ثبوتی باشد که این مقام اثبات رقم خورده باشد و ای کاش من می‌‌توانستم در این مسیر این‌طور به محضر شما تشرف پیدا کنم.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان‌های قرآنی و مذهبی
حضرت فاطمه معصومه(ع) در روز اول ذیقعدۀ سال ۱۷۳ق در مدینه دیده به جهان گشود: «فاطِمَهُ الْمَعْصُومَهُ اَلْمَوْلُودَهُ فی غُرَّهِ ذی القعده سنه ۱۷۳.»[۲] باید توجه داشت که در مورد ماه و روز ولادت آن حضرت، اتفاق نظر وجود دارد؛ ولی سال ولادت ایشان را بین سالهای ۱۷۳ و ۱۸۳ق گفته اند که با توجه به سال شهادت پدر بزرگوارش، موسی بن جعفر(ع) (سال ۱۸۳ق) و اینکه آن حضرت در سالهای آخر عمر در زندان و دور از خانواده به سر می بردند و با توجه به منابع متعدد تاریخی[۳] و نقل برخی داستان‌ها مانند داستان سوالات شیعیان از حضرت معصومه(ع) در غیاب پدر گرامیشان و بیان فضیلت بزرگ «فَداهَا اَبُوهَا؛[۴] پدرش به قربانش باد.» و… همان سال ۱۷۳ ق صحیح تر به نظر می رسد. مادر گرامی اش «نجمه خاتون» نام داشت که بعد از تولد حضرت رضا(ع) به «طاهره» ملقب گردید.[۵] حضرت معصومه(ع) با امام رضا(ع) خواهر و برادر ابوینی[۶] هستند. ایشان در سال ۲۰۱ق در پی انتقال اجباری امام رضا(ع) به مرو، بعد از یک سال تحمل دوری برادر بزرگوارش، از مدینۀ منوره عازم خراسان گردید که در بین راه، در ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ق وارد شهر قم شده و مورد استقبال عدۀ زیادی از مردم مشتاق و شیفتۀ اهل بیت(ع) قرار گرفت و بعد از هفده روز اقامت در منزل «موسی بن خزرج»، در سن ۲۷ سالگی [به اتفاق مورخان][۷] دیده از جهان فرو بست و در «باغ بابلان» محل فعلی مزار آن حضرت، دفن گردید. در مورد ماه و روز وفات آن حضرت بین مورخان اختلاف است؛ برخی آن را دهم ربیع الثانی دانسته[۸] و بعضی دوازدهم ربیع الثانی و عده‌ای نیز هشتم شعبان ذکر کرده اند.[۹] علت وفات آن حضرت را برخی محققان معاصر، مسمومیتی دانسته اند که دشمنان اهل بیت (ع) به آن بانوی بزرگوار خورانده بودند.[۱۰] [۲] مستدرک سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار، علی نمازی شاهرودی، محقق: حسن نمازی شاهرودی، انتشارات جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، ۱۴۱۸ق، ج۸، ص۲۵۷، ماده «فطم». [۳] عوالم العلوم، عبدالله بن نورالله بحرانی اصفهانی، مصحح: محمدباقر موحد ابطحی اصفهانی، مؤسسه امام مهدی(عج)، قم، ۱۳۸۲ ش، ج ۲۱، ص ۳۲۸. [۴] همان. [۵] مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، قم، نشرعلامه، چاپ اول، ۱۳۷۹ ق، ج ۴، ص ۳۶۷. [۶] ابوینی، صفت و نسبت به فرزندانی که از یک پدر و مادر باشند، دربرابر ابی و امی به کار می رود. [۷] انوار المشعشعین، شیح محمدعلی بن حسن کاتوزیان تهرانی، چاپ سنگی، تهران، ۱۳۲۷ق، ج ۱، ص ۲۱۱. [۸] وسیله المعصومیه، میرابوطالب واعظ تبریزی، ص۶۵؛ الذریعه، آغابزرگ تهرانی، ج ۲۴، ص ۱۰۷؛ کشف الظنون، ج ۲، ص ۱۵۶۵. [۹] مستدرک سفینه البحار، ج ۸، ص ۲۵۸، ماده فطم. [۱۰] الحیاه السیاسیه للامام الرضا(ع)، سیدجعفر مرتضی عاملی، دار الاضواء، بیروت، چاپ اول، ۱۳۹۸ ق، ص ۴۲۸. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
داستان‌های قرآنی و مذهبی
مقام علمی حضرت معصومه(ع) ✅ حضرت معصومه(ع) از خاندان امامت بود که مخزن اسرار دانش الهی و منبع علم و معرفت شمرده می‌شوند. حضور وی در کنار پدری همچون امام موسی بن جعفر(ع) و برادری چون امام رضا(ع) سبب شد از نظر آگاهی به مسائل دینی و معارف اسلامی، در حد بالایی از رشد علمی باشد. ❇️ در میان فرزندان امام کاظم(ع) که تعدادشان را تا ۲۰ پسر و ۳۷ دختر شمرده اند[۱۱] و «ابن جوزی» یکی از علما و مورخان اهل سنت در قرن هفتم، می نویسد: بین اولاد امام موسی کاظم(ع) چهار دختر به نام فاطمه وجود دارد: فاطمه صغری که به او بی‌بی هیبت گفته می‌شود و در مدخل جنوبی شهر باکوی آذربایجان شوروی (سابق) دفن است؛ فاطمه وسطی که در رشت مدفون می‌باشد؛ فاطمه وسطی (ستّی فاطمه) که در اصفهان دفن شده‌است؛ فاطمه کبری[۱۲](فاطمه معصومه(ع)) که مدفن او در قم، زیارتگاه شیعیان و اهل دل می‌باشد و بعد از امام هشتم (ع) هیچ‌یک از آنها به مقام حضرت معصومه(ع) نمی‌رسد. شیخ عباس قمی(ره) می گوید: «افضل آنها سیدۀ جلیلۀ معظمه، فاطمه بنت امام موسی(ع) معروفه به حضرت معصومه(ع) است که مزار شریفش در بلدۀ طیبۀ قم بوده، دارای قبّۀ عالیه و ضریح و صحنهای متعدده و خدمۀ بسیار و موقوفات است و روشنی چشم اهل قم و بلاد و مفاد عامه خلق می‌باشد.[۱۳] ✳️ آیت الله میرزا جواد تبریزی(ره) می گوید: حضرت معصومه(ع) پرورش‌یافتۀ امامت و دختر امام و عمۀ امام است که ازهرجهت بررسی شود، مرتبط به پرچمداران امامت شیعه است و همگی آنان اسوۀ تقوا و فضیلت و ولایت اند. این شخصیت گرانقدر به عبادت، خشوع، شب‌زنده‌داری و روزه‌داری معروف بود و از خصوصیات دیگر این بانوی گرامی، محدثه‌بودن اوست.[۱۴] 🍃 امام هشتم(ع) در تجلیل از خواهرش حضرت معصومه(ع) مستقیماً دخالت کرده و زیارت مأثوره برای او دارد. تمام این برکات ۱۲۰۰ ساله‌ای که از این بانو به امت اسلامی رسیده، به‌خاطر وجود قبر او در این شهر است و نشانگر آن است که حیات و ممات اینها یکسان است. به زیارت این بزرگوار بسنده‌کردن، حداقلِ آن است. اینها به علوم زیادی اِشراف دارند و خیلی چیزها یاد می‌دهند، خیلی مشکل هم حل می‌کنند. کرامت واقعی آنها در این نیست که چهارتا مریض را شفا می‌دهند، یا مشکل مالی کسی را برطرف می‌کنند؛ کرامت واقعی آن حضرت در این است که بیابانی خشک و غریب (قم) به برکت وجود او می‌شود چیزی همانند حوزۀ کهنسال نجف.[۱۵] 🌺 منزلت علمی آن حضرت تا آنجا بود که گاهی با نبود پدر بزرگوارش، به پرسشهای دینی و فقهی شیعیان پاسخ می‌داد. از جمله نقل شده‌است: روزی گروهی از شیعیان وارد مدینه شدند و برای حل مشکل خویش سراغ خانۀ امام موسی بن جعفر (ع) را گرفتند. وقتی به در خانۀ حضرت آمدند، متوجه شدند که ایشان به مسافرت رفته اند. خستگی راه و نبود امام هفتم(ع) بر کاروانیان سخت گران آمد. ناگهان یکی از دختران آن حضرت سکوت غمبار آنان را شکست و فرمود: پرسشهای خود را به من بدهید تا به تمام آنها پاسخ دهم. پاسخ‌ها را بادقت تمام نوشت و به کاروانیان بازگرداند. کاروانیان شگفت‎زده به پاسخ‌ها نگریستند و با سبک شدن بار غم و اندوه شان راه دیار خویش در پیش گرفتند. در مسیر راه به امام هفتم(ع) برخوردند و داستان پاسخ‌گویی حضرت فاطمه معصومه(ع) را بازگو نموده، پاسخ‌ها را به امام نشان دادند. حضرت لبخندی زده، سه بار فرمودند: «فَدَاها ابُوها؛ پدرش فدایش باد!»[۱۶] 🔴 از سخنان دیگر امامان نیز مقام والای حضرت معصومه(ع) در میان فرزندان امام هفتم(ع) روشن می‌شود؛ چراکه فقط دربارۀ زیارت آن بانو فرموده‌اند: «فمَن زارَها وَجَبَت لَه الجَنّه؛ پس هرکسی ایشان را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.»[۱۷] ♦️ شاهد دیگر بر عظمت آن بانو، ژرف‌نگری عمیق ایشان به مهم‌ترین مسئلۀ شیعه؛ یعنی توجه به امر امامت و ولایت، خصوصاً امامت امیرمؤمنان علی(ع) است. [۱۱] منتهی الامال، شیخ عباس قمی، کتاب فروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، بی تا، ج ۲، ص ۱۴۹. [۱۲] تذکره الخواص من الامه فی ذکر خصائص الائمه، ابن جوزی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، قم، چاپ اول، ۱۴۲۶ ق، ص ۳۱۵؛ رک: بحار الانوار، ج ۴۸، ص ۲۸۶. [۱۳] منتهی الامال، ص ۱۶۱. [۱۴] شهیده غربت، یوسف علی یوسفی، نشر زائر، قم، چاپ دوم، ۱۳۸۹ش، صص ۱۴۲ – ۱۴۳. [۱۵] همان، ص ۱۴۲. [۱۶] اعلام النساء المؤمنات، محمد حسون و ام علی مشکور، نشر اسوه، تهران، چاپ اول، ۱۴۲۱ق، ص ۶۹۲؛ بارگاه معصومه تجلیگاه فاطمه زهرا(ع)، سید جعفر میر عظیمی، انتشارات مشهور، قم، چاپ اول، ۱۳۸۳ش، صص ۳۵ – ۴۳. [۱۷] کامل الزیارات، جعفر بن محمد بن قولویه، مصحح: علامه عبدالحسین امینی(ره)، دارالمرتضویه، نجف اشرف، ۱۳۵۶ ش، ص ۳۲۴. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان‌های قرآنی و مذهبی
نگاهی به سخنان حضرت معصومه سلام الله علیها در دفاع از امامت و ولایت: در شرایطی که امام رضا(ع) با تهدید به مرگ ناچار به پذیرفتن ولایتعهدی مأمون بود، باید مدافعان امامت این نکته را بر مردم روشن می کردند که خلافت طبق نص و سفارش پیامبر(ص) تنها به امیرمؤمنان علی(ع) و نسل او اختصاص دارد. چنانکه حضرت زهرا(ع) این نقش را به خوبی در دوران سکوت امام علی(ع) ایفا نمود. حضرت معصومه(ع) نیز چه در دوران هارون و چه در دوران مأمون، با نقل احادیث متواتر و قطعی مربوط به امامت و خلافت، خصوصاً حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) در این زمینه اقداماتی انجام داد: نقل حدیث غدیر یکی از متقن‌ترین احادیث دربارۀ اثبات امامت و حق خلافت امیرمؤمنان علی(ع)، حدیث متواتر و قطعی غدیر است که پیامبر(ص) در بخشی از خطبۀ غدیر می‌فرمایند: «ای مردم! من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثت در نسل خود تا روز قیامت به ودیعه می‌سپارم و ابلاغ کردم آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر تمام کسانی که حضور دارند یا ندارند؛ به‌دنیاآمده‌اند یا نیامده‌اند. (سه مرتبه فرمود) پس حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود تا روز قیامت برسانند.[۱۸] متأسفانه این حدیث خیلی زود به فراموشی سپرده‌شد که اگر مثل محرم و صفر زنده نگهداشته می‌شد، شیعه بیش از این و پیش از زمان صفویه و حالا توسعه پیدا می‌کرد؛ گرچه همیشه افرادی بوده‌اند که این احادیث را به یاد امت آورند. از جمله کسانی که در حساس‌ترین زمان این حدیث را به گوش مردم رساند، حضرت معصومه(ع) بوده‌است. بیان این حدیث از سوی حضرت معصومه(ع) در دوران خلافت هارون و مأمون که خود را پیشوای برحق مسلمانان می‌دانستند، در اثبات حقانیت امام کاظم و حضرت رضا (ع) بسیار تأثیر داشت و جانانه‌ترین دفاع از امامت به‌حساب می‌آمد: «فاطمه معصومه، دختر موسی بن جعفر (ع) نقل می کند تا می رسد به حضرت فاطمه(ع)، دختر پیامبر(ص) که حضرت فرمودند: «أنْسِیتُم قَوْلَ رَسُولِ اللهِ(ص) یوْمَ غَدِیر خُم قَالَ: مَنْ کنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاهُ؛[۱۹] آیا سخن رسول خدا(ص) در روز غدیر خم را فراموش کردید که فرمود: هرکه من مولای اویم، علی مولای اوست؟» [۱۸] الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۴۰۷ ق، ج ۱، ص ۲۹۱. [۱۹] عوالم العلوم و المعارف والاحوال الامام علی بن ابی طالب(ع)، عبدالله بن نورالله بحرانی، موسسه امام مهدی(عج)، قم، ۱۳۸۲ ش، حدیث الغدیر، ص ۱۲۱. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm کانال روایات در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/3912564749Ce45dda9373 کانال بشارت در ایتا👇 https://eitaa.com/besharat_ir
داستان‌های قرآنی و مذهبی
نگاهی به سخنان حضرت معصومه سلام الله علیها در دفاع از امامت و ولایت: در شرایطی که امام رضا(ع) با تهدید به مرگ ناچار به پذیرفتن ولایتعهدی مأمون بود، باید مدافعان امامت این نکته را بر مردم روشن می کردند که خلافت طبق نص و سفارش پیامبر(ص) تنها به امیرمؤمنان علی(ع) و نسل او اختصاص دارد. چنانکه حضرت زهرا(ع) این نقش را به خوبی در دوران سکوت امام علی(ع) ایفا نمود. حضرت معصومه(ع) نیز چه در دوران هارون و چه در دوران مأمون، با نقل احادیث متواتر و قطعی مربوط به امامت و خلافت، خصوصاً حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) در این زمینه اقداماتی انجام داد: نقل حدیث منزلت روایتی حضرت معصومه(ع) در دفاع از امامت و به ویژه امیرمؤمنان(ع) نقل کرده، حدیث معروف منزلت است. علامه امینی(ره) از طبرانی، ابن جنان، جامع ترمذی، مستدرک حاکم، صحیح مسلم، کفایه کنجی و… چنین نقل کرده‌است که: پیامبر اکرم(ص) در جنگ تبوک، حضرت علی (ع) را در مدینه جانشین خود قرارداد و این حدیث باعظمت را در شأن او بیان فرمود.[۲۰] حضرت معصومه(ع) در دفاع از امامت، این حدیث معروف را نیز نقل فرمودند: فاطمه دختر موسی از فاطمه دختر جعفر صادق از فاطمه دختر باقر از فاطمه دختر علی بن الحسین، از فاطمه و سکینه دختران امام حسین از ام‎کلثوم دختر حضرت فاطمه(ع) نقل می‌کند که فرمود: «أنْسِیتُم قَوْلَ رَسُولِ اللهِ(ص) یوْمَ غَدِیر خُم قَالَ: منْ کنتُ موْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاهُ و قَولُه: اَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی؛[۲۱] آیا سخن رسول خدا(ص) در روز غدیر را فراموش کردید که فرمود: هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست (و آیا فراموش کردید) که فرمود: جایگاه تو (علی) نسبت به من مانند (جایگاه) هارون به موسی(ع) است.» [۲۰] الغدیر، علامه عبدالحسین امینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج ۳، صص ۱۹۹ -۲۰۱. [۲۱] عوالم، ج ۲۱، ص ۳۵۴، ح ۳، الغدیر، ج ۱، ص ۱۹۷؛ بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۳۵۳. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm کانال روایات در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/3912564749Ce45dda9373 کانال بشارت در ایتا👇 https://eitaa.com/besharat_ir
افزایش عمر با صله رحم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان‌های قرآنی و مذهبی
نگاهی به سخنان حضرت معصومه سلام الله علیها در دفاع از امامت و ولایت: در شرایطی که امام رضا(ع) با تهدید به مرگ ناچار به پذیرفتن ولایتعهدی مأمون بود، باید مدافعان امامت این نکته را بر مردم روشن می کردند که خلافت طبق نص و سفارش پیامبر(ص) تنها به امیرمؤمنان علی(ع) و نسل او اختصاص دارد. چنانکه حضرت زهرا(ع) این نقش را به خوبی در دوران سکوت امام علی(ع) ایفا نمود. حضرت معصومه(ع) نیز چه در دوران هارون و چه در دوران مأمون، با نقل احادیث متواتر و قطعی مربوط به امامت و خلافت، خصوصاً حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) در این زمینه اقداماتی انجام داد: نقل حدیث معراج و ولایت حضرت علی(ع) شب معراج پیامبر(ص) پیشامدهای مختلفی رخ داد و حدود سه‌هزار مطلب از طرف خداوند به حضرت تعلیم شد که بخش مهمی از آن نقل شده‌است. حضرت معصومه(ع) قسمتی از حدیث معراج را که به ولایت و امامت امیرمؤمنان علی(ع) و برتری شیعیان آن حضرت مربوط است، با توجه به نیاز زمان، نقل فرموده که نشان از ژرف اندیشی و ولایت مداری آن بانوی عالمه است. آن بزرگوار از فاطمه، دختر امام صادق، با همان سند فاطمیات، نقل می‌کند که پیامبر(ص) فرمودند: «هنگامی‌که مرا به آسمان بردند، داخل بهشت شدم. در آنجا قصری از درّ سفید میان‌خالی دیدم که دارای دری مزین به درّ و یاقوت بود و روی آن پرده‌ای آویخته شده بود. وقتی سر بلند کردم، دیدم بر بالای آن نوشته اند: «لا اله الا الله محمّد رسول الله علی ولی القوم؛ خدایی جز خدای یگانه نیست، محمد (ص) رسول خداست، و علی ولی و صاحب اختیار مردم.» و بر پرده نوشته شده‌بود: «بخٍّ بَخٍّ مَنْ مِثْلُ شیعهِ علیٍّ؛ به به! چه کسی مانند شیعۀ علی است؟» وقتی داخل شدم، قصری از عقیق سرخ در آن دیدم که وسط آن خالی بود. این خانه نیز دری داشت که پرده‌ای مزین به زبرجد بر آن آویخته بود. وقتی سر بلند کردم، دیدم بر در نوشته: «محمّد رسول الله، علی وصیّ المصطفی؛ محمد رسول خدا، علی وصی مصطفی(ص) است.» و بر پرده نوشته‌بود: «بَشّر شِیعهُ علیٍّ بطیبِ المولِد؛ به شیعۀ علی بشارت بده به (حلال زادگی) و پاک بودن نسل.» وقتی وارد شدم، به قصری از زمرّد سبز رسیدم که زیباتر از آن را هرگز ندیده بودم و دری از یاقوت قرمز داشت که با انواع لؤلؤ زینت شده و بر پردۀ آن نوشته بود: «شیعهَ علیٍّ هُم الفَائزُون؛ شیعیان علی(ع) همان رستگارانند.» پرسیدم: دوست من، جبرئیل! این کاخ از آن کیست؟ پاسخ داد: «یا محمد! لابن عمّک و وصیّک علی بن ابی طالبٍ؛ ای محمد! این خانۀ پسرعمو و جانشین تو علی بن ابی طالب (ع) است.»[۲۲] [۲۲] بحار الانوار، ج ۶۸، ص ۶۸؛ عوالم، ج ۲۱، ص ۳۲۵؛ سفینه البحار، ج ۲، ص ۷۲۹. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm کانال روایات در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/3912564749Ce45dda9373 کانال بشارت در ایتا👇 https://eitaa.com/besharat_ir
محبت اهل بیت(ع) و آثار شگرف آن کریمۀ اهل بیت(ع)، حضرت معصومه(ع) برای ایجاد رابطۀ عاطفی میان اهل بیت(ع) و مردم، در احادیثی به آثار محبت به معصومین(ع) اشاره می فرمود. از جمله با همان سند فاطمیات تا می رسد به زینب کبری و او از مادرش حضرت زهرا(ع) نقل می‌کند: «أَلَا من مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شهِیدًا؛ آگاه باشید! هرکسی بر حب آل محمد(ص) بمیرد، شهید مرده‌است.» و هرکسی با محبت آل محمد(ص) از دنیا برود، در قبر او دو در به سوی بهشت گشوده می‌شود و خداوند قبر او را زیارتگاه فرشتگان رحمت قرارداده، چنین کسی بر سنّت و جماعت ازدنیارفته‌است. «أَلَا وَمَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ یوْمَ الْقِیامَهِ مَکتُوبًا بَینَ عَینَیهِ آیسٌ مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ، أَلَا وَمَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ کافِرًا؛ آگاه باشید! هرکسی با عداوت آل محمد(ص) ازدنیابرود، روز قیامت در حالی وارد عرصۀ محشر می‌شود که در پیشانی او نوشته‌شده: مأیوس از رحمت خداوند. آگاه باشید! هرکسی با بغض آل محمد(ص) از دنیا برود، کافر از دنیا رفته و بوی بهشت به مشام او نمی رسد.[۲۳] [۲۳] الکشاف، جارالله زمخشری، دار الکتب العربی، بیروت، چاپ اول، ۱۴۰۷ق، ج ۴، صص ۲۲۱-۲۲۰. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm کانال روایات در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/3912564749Ce45dda9373 کانال بشارت در ایتا👇 https://eitaa.com/besharat_ir
دوستان امام علی(ع) در بخشی از حدیث معراج که از حضرت فاطمه معصومه(ع) نقل شده‌است، می‌خوانیم: «یحْشَرُ النَّاسُ یوْم القیامَهِ حُفَاهً عُرَاهً إلاَّ شیعه عَلِی…؛ در روز قیامت تمام مردم پابرهنه و عریان محشور می‌شوند، جز شیعیان علی(ع) و همه با نام مادرشان خوانده می شوند، جز شیعیان علی(ع) که با نام پدرشان خوانده می‌شوند» پیامبر (ص) می‌فرمایند: از جبرئیل دربارۀ راز این مسئله پرسیدم، پاسخ داد: که چون آنها علی را دوست داشتند، ولادتشان پاک است.[۲۴] [۲۴] بحار الانوار، ج ۶۸، ص ۷۷؛ عوالم، ج ۲۱، ص ۳۲۵. نقل از سایت شفقنا داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm کانال روایات در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/3912564749Ce45dda9373 کانال بشارت در ایتا👇 https://eitaa.com/besharat_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://www.aparat.com/v/LYsHP قیام 15 خرداد_علیرضا زیارتی کانال کودکان(و نوجوانان)علی اصغر در ایتا👇 https://eitaa.com/koodakAliAsghar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm