eitaa logo
دانلود
داستان‌های قرآنی و مذهبی
ایشان با نام زینب صغرا است و همچون خواهرش زینب کبری(س) سخنور و دانا بود. همراه سیدالشهدا(ع) و پس از عاشورا در مسیر اسارت به تبلیغ پیام شهدا پرداخت. یکی از مهمترین کارهایش هنگام ورود اسرا به کوفه بود که توانست در میان انبوه جمعیت با وادار نمودن آنها به سکوت، کوفیان را به سبب کوتاهی در یاری امان حسین(ع) ملامت نماید. خطبه آتشین او چنان اثر کرد که همگان گریستند و زنان صورت خراشیدند و… ۱ هنگام ورود اسرا به شام نیز با صلابت و قدرتمندانه درخواست هایی از شمر نمود، اینکه اسرا را از دروازه ای کم جمعیت وارد کنند و سرها را از اسرا دور نگه دارند تا مردم به تماشای آنها مشغول شوند و کمتر به چهره اهل بیت پیامبر(ص) نگاه کنند اما با عملکرد بی شرمانه شمر بر خلاف این درخواست مواجه گردید.۲ این بانوی بزرگ در ایام حضور در دمشق نیز هرگز از بیان حقایق و افشای جنایات امویان کوتاهی نکرد. تمامی ارکان تبلیغ از جمله ویژگی های محتوای صحیح و اثرگذار، امتیازات دعوت و زیبایی و رسایی بیان را با بهترین صفات یک مبلغ شامل دلسوزی و مهربانی، فروتنی و تواضع به همراه صبر و استقامت، صلابت و صداقت به گوش اهل کوفه و شام رساند و توانست تمامی چالش های طول اسارت را به فرصتی ناب و روشنگرانه تبدیل نماید و مانند خواهرش زینب(س) با بهره گیری از روش و منش مبلغ بزرگ تاریخ، رسول اکرم(ص) جد بزرگوارش و بلاغت و فصاحت علی(ع) پدر گرامیش به روشنگری بپردازد.۳ پس از بازگشت اهل بیت امام حسین(ع) به مدینه وی نیز از کسانی بود که گزارش سفر خونین را در قالب شعر به مردم داد. مدينة جدنا لا تقبلينا فبالحسرات والأحزان جئنا خرجنا منك بالأهلين طرا رجعنا لا رجال و لا بنينا ۴ ای شهر جدما! ما را نپذیر زیرا حسرت ها و حزن ها آورده ایم. درحالی از تو بیرون رفتیم که همه اهل بیت با ما بودند اما اکنون که برگشته ایم، مردان و پسران بین ما نیستند. ۱. مقرم، مقتل الحسین، ص۲۱۶ ۲.همان، ص ۳۴۷ ۳.نگارنده ۴.مقرم، مقتل الحسین، ص ۳۷۵ 📚زمینیانی همچون فرشته
سبک زندگی حضرت زینب علیهاالسلام ✅ نماز شبش ترک نشد. ✅ مطیع محض ولایت بود. ✅ نگاه توحیدی داشت. ✅ ایثار کرد و از خود گذشت. 📚زمینیانی همچون فرشته
در بحار الانوار از موسى بن جعفر به نقل از اميرالمؤمنين علیهما السلام آمده است: روزى حضرت زهرا سلام الله علیها نزد پدرش رسول خدا صلی الله علیه و آله بود كه مردى نابينا وارد شد، حضرت فاطمه سلام الله علیها خود را مخفى كرد. پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: “چرا در حجاب قرار گرفتی در حالى‌که او تو را نمی‌دید؟” حضرت فاطمه پاسخ داد: “اگر او مرا نمی‌بیند، من که او را می‌بینم، و او بوى تن مرا نیز حس می‌کند.” پیامبر فرمود: “أَشْهَدُ أَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنِّی"؛ شهادت می‌دهم که تو پاره‌اى از وجود من هستى".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زینب من مدافع حرم باش مراقب چادر دخترم باش نیفتد از سر چادر و معجر… الله اکبر الله اکبر ★************★ حسین سرباز ره دین بود عاقبت حق طلبی این بود ای سر نی گفت سبط پیمبر الله اکبر الله اکبر
آیه ۱۵۱ سوره بقره، تزكیه مقدم بر تعلیم: كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ ﴿١٥١﴾ همان گونه که [تغییر قبله، کامل کردن نعمت است، این حقیقت هم کامل کردن نعمت است که] در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما می خواند، و شما را [از هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی] پاک و پاکیزه می کند، و کتاب وحکمت به شما می آموزد، وآنچه را نمی دانستید به شما تعلیم می دهد. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث 🔸 امام صادق علیه السلام: در آخرالزمان والیان، کافران را به خود نزدیک و نیکوکاران را از خود دور می کنند. والیان در اجرای حکم رشوه می خواهند و مقام حکومتی را به مزایده می گذارند (که هرکس بیشتر پول داد او را به مقام حکومتی برسانند). 📚 کافی/ج8/ص37/ح7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.زهرا از بچگی مادربزرگم نیلوفر صدام میڪرد ولی دوست داشتم زهراصدام ڪنه یه روز قرار گذاشتیم با مادر بزرگم مسجد بریم. میدونستم بابام اجازه نمیده.یواشڪی از خونه خارج شدم سرچهارراه قرار داشتیم مادر بزرگم یه چادر بهم هدیه داد،خیلی قشنگ بود.چادر نماز،ازارزونترین پارچه ولی قشنگ چون خودش دوخته بود. تو مسجد نماز ڪه تموم شد مادربزرگ گفت:یه فرشته ڪنارمن نشسته!باتعجب گفتم چرا من نمیبینم؟گفت یه نگاه به خودت بنداز! -یعنی اینقدر چادرم قشنگه؟ گفت بیشتر از هرچیزی!… یه آهی ڪشید وگفت:چادر فاطمه خیلی ڪهنه ووصله داشت اما خیلی قشنگ بود!باخودم گفتم ڪاش چادر من هم مثل چادر فاطمه بود… بعداز خداحافظی از مادربزرگ،داشتم به خونه برمیگشتم ڪه عمومو دیدم چادررو ازسرم ڪشید وتاخونه موهامو گرفت ورو خاڪها ڪشون ڪشون به خونه برد. عمو در اتاق بابامو بازڪرد،پراز دودبود آخه بابام معتاده!… عموم یه الم شنگه ای به پا ڪرد. بابام هم تا تونست ڪتکم زد بعدهم سه بار دستمو با سیخ داغ ڪرد تا یادم باشه ڪه….اما هیچوقت یادم نموند! منو تو اتاق حبس ڪرد وچادرمو تیڪه تیڪه ڪرد. بادست سوخته تیڪه های چادرمو برداشتم دادم مادربزرگ برام وصله ڪنه… بالاخره به آرزوم رسیدم چادر م شبیه چادر حضرت فاطمه سلام الله علیها شد….
داستان‌های قرآنی و مذهبی
حضور زنان و مشارکت عینی و عملی و به نوعی نقش آفرینی آنان در وقایع تاریخ قابل انکار نیست؛ چنانچه آن را به عنوان یکی از ویژگی های مهم عاشورا در جاودانگی این قیام می توان شمرد. باارزیابی دقیق برنامه جامع امام حسین(ع) از مدینه تا مدینه می توان آن را به دو مسیر از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه تقسیم نمود که مسیر اول را حسینیان با شهادت و مسیر دوم را زینبیان با استقامت به انجام رساندند. به گونه ای که جایگاه رفیع زنان در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با شرکت در حماسه کربلا به نمایش گذاشته شد. زنان بزرگی همچون زینب، ام کلثوم، رباب، عاتکه و… که با همپایی مردان و به نمایش گذاشتن جلوه هایی از ایثار، الگوی اهل ایمان شدند و هریک نمونه ای عینی از فضایل و ارزش های اخلاقی را به نمایش گذاشتند. یکی از آنها حضرت زینب(س) است که علاوه بر کرامات ویژه به عنوان الگوی صابران نیز می باشد. در فضیلت و مقام والای ایشان همین بس که علاوه بر آنکه فرزند علی و فاطمه علیهماالسلام است دارای القابی چون عقیله بنی هاشم، عارفه، عالمه، کامله و عابده است که نشانگر شخصیت الهی این بانوی بزرگ است. همچنین دارای قوت قلب، فصاحت زبان و شجاعت بوده که در نقل روایات از جد و پدر و مادرش مشهود است. زینب(س) مورد احترام ویژه امام حسین(ع) بوده و در طول قیام عاشورا همراه و همدم امام و عهده دار مسئولیت خطیر سرپرستی اهل بیت علیهم السلام، بانوان و کودکان در کربلا و پس از آن پرچمدار رساندن پیام خون شهدا به همراه امام سجاد(ع) بوده است. این بانوی بزرگ هم دختر شهید، هم خواهر شهید، هم مادر شهید و هم عمه شهید است. صابره کربلا محرم اسرار امامت بود و از حوادث آینده خبر داشت. در یکی از منازل بین راه به نام خزیمیه به امام حسین(ع) خبر داد که هاتفی به او از سرنوشت کاروات، شهادت یاران و مصیبت های آینده خبر داده است که امام در جواب فرمود: یاأختاه! كل الذي قضي فهو كائن. ای خواهر هر آنچه خدا مقدر کرده است محقق خواهد شد.۱ دردناک ترین صحنه برای بانوان به ویژه زینب کبری(س) لحظه وداع امام حسین(ع) با اهل خیام بود که همگی را به صبر امر فرمود. وبعد از واقعه عاشورا، اینک بانویی که شهادت دو فرزند، برادران و برادرزادگان و خویشان را به چشم خود دیده تازه رسالت سنگینی را بر دوش خود احساس می کند بر می خیزد و بیرق شهدا را تا پایان راه با صبر و پایداری در دست می گیرد. شام غریبان، حرکت از قتلگاه و حوادث مسیر اسارت هرکدام به تنهایی می توانست قوی ترین مردان را از پای درآورده و زمینگیر کند اما زینب(س) دلخراش ترین صحنه ها را دید و چالش ها را به فرصتی برای رساندن پیام عاشورا به گوش جهانیان نبدیل نمود، با ایراد خطبه هایی۲ در کوفه و شام و درمجلس یزید که وسایل تحریف پیام عاشورا و خون عاشوراییان فراهم بود ورق را برگرداند و جو تبلیغاتی مسموم شامیان را چنان متحول ساخت که دشمن از نگهداری اسراری سرافراز در آن دیار احساس خطر کرد. او فاطمه ای بود در شام و زبان گویای علی بود در کوفه او به واقع زینب بود، زینت پدر… ما یار قدیم مشکلات و رنجیم درسنگر صبر و در میان گنجیم در حادثه های تلخ حال خود را با صابره کرببلا می سنجیم پی نوشت ۱. مقرم، مقتل الحسین(ع)، ص۱۷۶ ۲. همان، ص ۳۵۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اربعین حسینی اربعین حسینی چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورای سال ۶۱ق که با ۲۰ صفر مصادف است. براساس برخی از نقل‌ها، اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند؛ البته گروهی از علما همچون شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. همچنین جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده‌است. براساس قول مشهور، سر امام حسین(ع)، در روز اربعین به بدنش در کربلا ملحق شد. 📚ویکی شیعه داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
بازگشت اسیران کربلا 🚩 سید ابن طاووس در لهوف نقل کرده‌است هنگامی‌که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام، به عراق رسیدند، به راهنمایشان گفتند «ما را از راه کربلا ببر». پس هنگامی‌که آنها به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی‌هاشم را دیدند که برای زیارت قبر امام حسین(ع) آمده‌بودند. پس با گریه و اندوه مجلس عزایی برپا کردند و پس از چند روز به مدینه بازگشتند. البته سید بن طاووس تاریخ ورود به کربلا را ذکر نکرده‌است. وی در کتاب اقبال الاعمال ورود اسرا به کربلا و همچنین مدینه در روز اربعین را بعید دانسته است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳-۱۳۵۸ش) در کتاب تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)، بازگشت اسرا به کربلا در اولین اربعین را درست دانسته‌است. برخی نیز با توجه به شواهد و قراینی همچون درستی احتمال الحاق سر امام حسین(ع) به بدنش در روز اربعین، محل دفن سر و وجه استحباب زیارت اربعین حضور اسرا در کربلا را پذیرفتنی دانسته‌اند. شیخ مفید و شیخ طوسی و کفعمی تصریح کرده‌اند که کاروان اهل بیت (ع)، پس از برگشت از شام، به مدینه رفته‌اند نه کربلا. گروهی مانند محدث نوری و شیخ عباس قمی نیز معتقدند به دلیل دوری مسافت، ممکن نیست بازماندگان کربلا چهل روز بعد از عاشورا به کربلا بازگشته باشند؛ زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. علاوه بر این برخی بر این باورند که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست. گروهی نیز ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای بازماندگان به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانسته‌اند.[نیازمند منبع] برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان این رویداد شمرده‌اند. 📚ویکی شیعه داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «بچه‌های امام زمان» 👤 استاد 🔸 گریه شدید امام صادق بر مصیبت امام زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا