eitaa logo
دانلود
سوره صاد آیه ۷۱ تا ۷۴ / خلقت آدم و سجده‌ی فرشتگان: إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ ﴿٧١﴾ [یاد کن] هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: همانا من بشری از گل خواهم آفرید. فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ ﴿٧٢﴾ پس زمانی‌که اندامش را درست و نیکو نمودم و از روح خود در او دمیدم، برای او سجده کنید. فَسَجَدَ الْمَلَائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ ﴿٧٣﴾ پس فرشتگان همه‌باهم سجده‌کردند؛ إِلَّا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٧٤﴾ مگر ابلیس که تکبّرورزید و از کافران شد. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
14-38.Sad.75-78.mp3
3.74M
سوره صاد آیه ۷۵ تا ۷۸ / ممنوعیت اجتهاد دربرابر نص: قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ ﴿٧٥﴾ [خدا] فرمود: ای ابلیس! تو را چه‌چیزی از سجده‌کردن بر آنچه که با دستان قدرت خود آفریدم، بازداشت؟ آیا تکبّر کردی یا از بلندمرتبه‌گانی؟ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ ۖ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ ﴿٧٦﴾ گفت: من از او بهترم، مرا از آتش آفریدی و او را از گل ساختی. قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ ﴿٧٧﴾ [خدا] گفت: از آن[جای‌گاه] بیرون رو که بی‌تردید تو رانده‌شده‌ای؛ وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَىٰ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٧٨﴾ و حتماً لعنت من تا روز قیامت برتو باد. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
سوره صاد آیه ۷۹ تا ۸۳ / مهلت‌خواستن شیطان از خداوند: قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿٧٩﴾ گفت: پروردگارا! مرا تا روزی که مردم برانگیخته‌می‌‌‌‌‌‌شوند، مهلت‌ده. قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ ﴿٨٠﴾ [خدا] گفت: تو از مهلت‌یافتگانی، إِلَىٰ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ﴿٨١﴾ تازمانی‌ معین و معلوم. قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٨٢﴾ گفت: به عزتت سوگند همه آنان را گمراه‌می‌‌‌‌‌‌کنم، إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ﴿٨٣﴾ مگر بندگان خالص‌شده ‌‌‌‌‌‌را. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
14-38.Sad.84-88.mp3
3.96M
سوره صاد آیه ۸۴ تا ۸۸ / بی‌تکلف‌بودن پیامبر: قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ ﴿٨٤﴾ [خدا] گفت: سوگند به حق و فقط حق را می‌‌‌‌‌‌گویم. لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿٨٥﴾ که بی‌تردید دوزخ را از تو و آنان که از تو پیروی کنند، از همگی پر خواهم‌کرد . قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ ﴿٨٦﴾ بگو: من برای ابلاغ دین هیچ پاداشی از شما نمی‌خواهم و از کسانی که چیزی را از نزد خود می‌‌‌‌‌‌سازند [و ادعای باطل می‌‌‌‌‌‌کنند] نیستم. إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ ﴿٨٧﴾ آن [قرآن را که بر شما می‌‌‌‌‌‌خوانم] جز مایه تذکر و پندی برای جهانیان نیست. وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ ﴿٨٨﴾ و بی‌تردید پس از مدتی خبر [صدق حقّانیّت و ظهور عینی آیات ‌‌‌‌‌‌و وعده‌‌‌‌‌های] آن را خواهید دانست. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | افتخار ارتشی‌بودن 🔺️ خاطره رهبر انقلاب از دیدار با شهید قرنی. ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکل حکومت امام بعدازظهور.mp3
1.24M
⁉️شکل حکومت امام زمان عج بعد ازظهور چگونه میباشد ؟ ⭕️ پاسخ: ابراهیم_افشاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | انقلاب اسلامی؛ مانور قبل از ظهور‼️ 💯 : در لحظه‌ی لازم، حرکت لازم رو باید انجام داد؛ از وقتش اگر بگذره، دیگه فایده نداره... 🔺 @RooyinDezh
داستان‌های قرآنی و مذهبی
کشاورزی در سیره امام علی (ع) ✔️ کشاورزی، یکی از مهمترین مولفه‌های اقتصاد هر کشوری است و کشاورزان، بازوی محرکه این مولفه هستند. کشاورزان در یک جبهه دوسویه در حال جنگ هستند؛ از یک‌سو بایستی با تولیدات خود، بازار داخلی را تامین کرده و از سوی دیگر بایستی به‌عنوان نیروی محرک و تاثیرگذار در بازارهای بین‌المللی عمل کرده و نقش مهمی را در تامین ارز برای کشور فراهم کنند. وضعیت کشاورزان در همه دوره‌های تاریخی به همین منوال بوده و در بعضی از دوره‌ها کشاورزان از موقعیت مناسب‌تری برخوردار بودند و در بعضی از دوره‌ها نیز کشاورزان با مسایل فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. 🟣 کشاورزان، قشری ساده و صمیمی بودند، به‌طوری‌که به نوشته سیاحانی همچون گوبینو، چنان تحت تاثیر مهمان نوازی روستائیان قرار می‌گیرد که آرزو می‌کند که هرگز ظواهر تمدن اروپا در آنها نفوذ نکند و خلوص و صفای قلب روستائیان را ازبین‌نبرد. همچنین، در سفرنامه بارنر که از سادگی و رنج‌کشی روستائیان به وجد آمده و از آن به خصلتی خاص یاد می‌کند. روستائیان با اینکه رنجور بودند اما چهره‌های آرام داشتند. 🔵 حال با این شناخت نسبی از کشاورزان، مالکان زمین‌های کشاورزی بیشترین ضربه را به کشاورزان می‌زدند؛ چرا که حاصل دسترنج کشاورزان را می‌گرفتند و آن‌ها را وامدار خود می‌کردند. در یک نگاه، کشاورزان خود را همچون زنبوران کارگری می‌دیدند که شیره و حاصل آنان توسط ملکه خورده می‌شد و حال این کشاورزان همچون زنبور عسل کار می‌کنند. در دین مبین اسلام و بخصوص سیره علوی به رعایت حقوق آناان و نقش آنان در بخض تولید و صنعت کشاورزی توجه ویژه‌ای شده‌است. چنانچه در کتابهای روایی معتبر، همچون وسایل الشیعه، فروع کافی و بحارالانوار احادیث زیادی از سیره امام علی (ع) در تشویق به کشاورزی و درخت‌کاری واردشده‌است که به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم: 🔸 امام علی (ع) به کشاورزی بسیار علاقمند بود و سالیانی از عمر شریف خود را به این شغل شریف گذارند. خصوصاً در دوران بیست و پنج سالی که حق مسلمش غصب شد، در مزارع و کشتزارها به تولید محصول و آبادانی زمین و حفر چاه برای کشاورزان اشتغال داشت. پیامبر اکرم (ص) زمینی از «انفال» را در اختیار علی (ع) گذاشت و آن حضرت در آنجا قناتی حفر کرد که آب آن همچون گردن شتر فواره می‌زد. امام نام آنجا را ینبع نهاد. آب فراوان این قنات، مایه نشاط و روشنی چشم اهالی آنجا شد و فردی از آنان به علی (ع) به جهت توفیق این خدمت بشارت داد. حضرت در پاسخ فرمود: این قنات وقف زائران خانه خدا و ره‌گذرانی است که ازاین‌جا می‌گذرند. کسی حق فروش آب آن را ندارد و فرزندانم هم هرگز آن را به میراث نمی‌برند[1] امام علی (ع) در حدیثی طولانی می‌فرماید: «مردم معاش خود را از چند راه تامین می‌کنند: پست‌های دولتی، کارهای عمرانی، کشاورزی، تجارت، اجاره و صدقات؛ تا آنجا که می‌گوید: اما کشاورزی خداوند متعال می‌فرماید: «اوست که شما را پدیدمی‌آورد و به عمران و آبادی زمین دعوت کرده‌است.» خداوند متعال از آن رو انسان‌‎ها را به عمران و آبادانی زمین امر کرده‌است تا بهترین راه که کشاورزی است و محصولات آن از قبیل غلات، حبوبات و میوه‌هاست، تامین معاش نماید[2] امام صادق (علیه السلام) فرموده است: امیرالمومنین (ع) همیشه به عمال و کارمندانش سفارش کشاورزان را می‌نمود[3] و در جای دیگر می‌فرمود: از خوشبختی و سعادت دور و محروم باد آن کسی که آب و خاک مستعد دارد و با وجود این فقیر و عقب مانده است [4] در نهج‌البلاغه هم می‌فرماید: شما مسئولید حتی نسبت به سرزمین‌ها و چهارپایان[5] در حدیث دیگری وارد شده است که: امام علی (ع) بیل می‌زد و نعمت‌های نهفته در دل زمین را استخراج می‌کرد [6] [1].فروع کافی، ج7، ص543،وسایل الشیعه، ج13،ص303 [2]وسایل الشیعه، ج12،ص195 [3] وسایل الشیعه ج13، ص216 [4]بحارالانوار، ج23، ص91 [5] نهج البلاغه، خطبه 167 کتاب تجلی امامت، تحلیلی از حکومت امیرالمومنین علی (ع)، سیداصغر ناظم زاده قمی، قم: الهادی: 1372، صص358-369. کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام سخنان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام👇 https://eitaa.com/nahgolbalagh داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
داستان‌های قرآنی و مذهبی
فضایل امام علی (ع) در کلام امیرالمومنین سليم مى‏ گويد: ☑️ مردى خدمت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) آمد و در حالى كه من هم مى‏‌شنيدم، عرض كرد: يا اميرالمؤمنين عليه السّلام، بالاترين منقبت خود را به من خبر بده. فرمود: آنچه خداوند در كتابش در باره من نازل كرده‌است. عرض كرد: خداوند در باره تو چه نازل كرده‌است؟ فرمود: كلام خداوند: أَ فَمَنْ كانَ عَلى‏ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ [1]، «آيا كسى كه دليلى از جانب پروردگارش دارد و شاهدى از خود پشت سر اوست». من شاهد نسبت به پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) هستم. و كلام خداوند: وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ [2]، «كسى كه علم كتاب نزد اوست»، خداوند مرا قصد كرده‌است [3] سپس حضرت هر آيه‌‏اى كه خداوند در باره او نازل كرده بود، ذكر فرمود [4]. ☑️ آن مرد عرض كرد [5] : بالاترين منقبت خود را از پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) بفرمائيد. فرمود: منصوب‌كردن آن حضرت مرا در غدير خم، كه به امر خداى تبارك و تعالى ولايت را از جانب او برايم اقامه نمود. و ديگر سخن او كه فرمود: «تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسى هستى» [6] [1]سوره هود: آيه 17. [2]سوره رعد: آيه 43. [3] در كتاب احتجاج اين عبارت را اضافه دارد و مثل كلام خداوند: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ، و كلام خداوند: أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ و غير اينها [4] متأسفانه اين حديث بطور كامل نقل نشده تا همه آنچه در باره امير المؤمنين عليه السّلام در قرآن نازل شده را از لسان خود آن حضرت بشنويم [5]در كتاب احتجاج عبارت چنين است: (سليم) مى‏ گويد: عرض كردم . [6]در كتاب احتجاج اضافه دارد: «مگر آنكه پيامبرى بعد از من نيست» أسرار آل محمد عليهم السلام، ترجمه كتاب سليم، صص: 606-607 کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام سخنان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام👇 https://eitaa.com/nahgolbalagh داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل روایت شهید سلیمانی از اتاق عملیات حزب‌الله با حضور ایشان و سید نصرالله و عماد مغنیه در آخرین مصاحبه با KHAMENEI.IR 🔺 بازنشر به مناسبت سالگرد شهادت شهید 💻 Farsi.Khamenei.ir
13950911_18550_128k.mp3
2.47M
🔹کلیپ صوتی در سال یازدهم از بعثت، چند نفر از مردم یثرب از قبیله‌ی خزرج به مکّه آمدند و کلمات پیغمبر اکرم را شنیدند و مجذوب شدند و در محلّ جمره‌ی عقبه -در منا- با پیغمبر ملاقات کردند و به آن حضرت ایمان آوردند. این، اوّلین قدم در راه هجرت پیغمبر و تشکیل جامعه‌ی اسلامی در مدینه شد. ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
سوره زمر آیه ۵۶ تا ۵۹ / قیامت روز حسرت: أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ ﴿٥٦﴾ تا مبادا آنکه کسی بگوید: دریغ و افسوس بر اهمال‌کاری و تقصیری که درباره خدا کردم، و بی‌تردید [نسبت‌به احکام الهی و آیات ربّانی] از مسخره‌کنندگان بودم. أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِي لَكُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿٥٧﴾ یا بگوید: اگر خدا هدایتم می‌کرد، بی‌تردید از پرهیزکاران بودم، أَوْ تَقُولَ حِينَ تَرَى الْعَذَابَ لَوْ أَنَّ لِي كَرَّةً فَأَكُونَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ ﴿٥٨﴾ یا چون عذاب را ببیند، بگوید: ای‌کاش مرا [به دنیا] بازگشتی بود تا از نیکوکاران می‌شدم. بَلَىٰ قَدْ جَاءَتْكَ آيَاتِي فَكَذَّبْتَ بِهَا وَاسْتَكْبَرْتَ وَكُنْتَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٥٩﴾ [ولی به او گویم:] آری، آیاتم به‌سوی تو آمد، پس تو آن‌ها را انکار کردی و [در پذیرفتنش] تکبّر ورزیدی، و [نسبت‌به آن] از کافران بودی، معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
آيه ۶۰ تا ۶۴ سوره زمر، دروغ‎بستن به خداوند: وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ ۚ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَكَبِّرِينَ ﴿٦٠﴾ و روز قیامت کسانی را که بر خدا دروغ‌بستند می‌بینی که صورت‌هایشان سیاه است؛ آیا در دوزخ جای‌گاهی برای متکبران نیست؟ وَيُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفَازَتِهِمْ لَا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿٦١﴾ و خدا کسانی را که پرهیزکاری پیشه‌کردند، به‌سبب اعمالی که مایه رستگاری‌شان بود نجات می‌دهد، عذاب به آنان نمی‌رسد، و اندوه‌گین هم نمی‌شوند. اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ ﴿٦٢﴾ خدا آفریننده هرچیزی است و او برهرچیزی نگه‌بان و کارساز است. لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿٦٣﴾ کلیدهای آسمان‌ها و زمین در مالکیّت اوست، و کسانی که به آیات خدا کفرورزیدند، هم‌آنان زیان‌کارند. قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ ﴿٦٤﴾ بگو: ای‌نادانان! آیا به من فرمان می‌دهید که غیر خدا را بپرستم؟! معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
https://www.aparat.com/v/YXi4w ⬆️فیلم رشادت امام علی( ع) جنگ خیبر⬆️ 1 ساعت و 7 دقیقه داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://www.aparat.com/v/0OZBL پویانمایی جنگ خیبر داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm کانال کودکان(و نوجوانان و مربیان)علی اصغر در ایتا👇 https://eitaa.com/koodakAliAsghar
داستان‌های قرآنی و مذهبی
امام علی (ع) از هجرت تا رحلت پیامبر (ص) 💚 شبی که حضرت رسول (ص) از مکه به مدنیه هجرت فرمود، علی (ع) در رختخواب حضرت محمد(ص) خوابید تا کفار قریش که از در و دیوار مراقب پیغمبر (ص) بودند، گمان نبرند که او رفته است. صبحگاه که بر کفار مکه معلوم شد پیامبر خدا (ص) رفته است، از خانه دور شدند و امام علی(ع) چند روز در مدینه ماند تا سپرده هایی را که از مردم مکه نزد پیغمبر (ص) بود به ایشان بازگرداند. پس از آن امام علی(ع) نیز راه مدنیه را در پیش گرفت و به پیغمبر (ص) ملحق شد. به گفته طبری، امام علی (ع) در اواخر صفر سال 2 هجری با حضرت فاطمه (س) دختر پیغمبر ازدواج کرد. 💚 امام علی (ع) در تمام جنگهای پیغمبر با کفار به جز غزوه تبوک حضور داست و در تمام آنها عَلَم پیغمبر (ص) به دست او بود. امام علی (ع) در تمام این جنگها رشادت و دلیری بسیار نشان داد. در جنگ بدر عده ای ار جمله ولید بن عقبه به دست او کشته شد. در جنگ احد از جمله کسانی بود که پای فشرد و فرار نکرد و به شدت از پیغمبر (ص) دفاع کرد و چنان گویند در آن جنگ 16 ضربه به او اصابت کرد. در جنگ خندق عمروبن عبدود که اسب از خندق جهانیده از مسلمانان هماورد می خواست به دست امام علی (ع) کشته شد. در غزوه خیبر هنگام محصاره یکی از قلاع پیغمبر (ص) سخن مشهور خود را گفت: «علم خود را فردا به دست کسی خواهم داد که خدا و پیغمبر را دوست می دارد و خداوند قلعه را به دست او خواهد گشاد و در این جنگ بود که گویند چون سپر به دست امام علی (ع) افتاد، دری را به دست گرفت و آن را سپر خود ساخت. 💜 هنگامی که پیغمبر به تبوک می رفت، امام علی (ع) را با خود نبرد و او را در مدینه گذاشت و او را فرمود: تا سرپرستی خانواده پیغمبر را به عهده گیرد گروهی از منافقان شایع کردند، محمد (ص) امام علی (ع) را به جهت گران جانی اش با خود نبرد و او را در مدینه گذاشت تا خود را از گرانی او سبک بار گرداند. امام علی (ع) چون این سخن را بشنید به دنبال پیغمبر (ص) از مدینه بیرون رفت و در جرف (سه میلی مدینه) به او رسید و درباره این شایعه پرسید پیغمبر (ص) فرمود: منافقان دروغ گفتند من تو را به جهت بازماندگان خود در مدینه گذاشتم، برگرد و خانواده من و خودت سرپرستی کن، آیا نمی خواهی برای من مانند هارون برای موسی باشی، جز آنکه بعد از من پیغمبری نخواهد بود. ❤️ در حجة‌الوداع که امام علی (ع) از یمن باز می شگت تا پیغمبر (ص) را در هنگام حج در مکه ملاقات کند، یک تن را بر سپاهیانی که با او بودند بگماشت و آن شخص پارچه هایی را که از یمن برای بیت المال می بردند برداشت و به هریک از سپاهیان پارچه ای پوشانید تا در نظر مردم خوب جلوه کند، امام علی (ع) چون این بدید نپسندید و فرمود: همه ان پارچه ها را از خود دور کنند، سپاهیان از این کار شکایت به پیغمبر (ص) بردند، پیغمبر(ص) فرمود: از علی (ع) شکوه نکنید که او در راه خد سخت گیرتر از آن است که کسی از او شکوه کند. 🧡 هنگام بازگشت از حجة‌الوداع، حضرت رسول، در غدیر خم روی به مردم کرد و گفت: هرکه من مولای او باشم، علی مولای اوست، خداوندا دوست بدار هر که او را دوست بدارد و دشمن بدار هر که او را دشمن بدارد. شیعیان این گفتار پیغمبر را نص صریح بر خلافت بلاواسطه امام علی (ع) می دانند. بعضی از اهل سنت اصل این روایت را منکر شده و بعضی دیگر دلالت آن را بر خلافت امام علی(ع) قبول ندارند. 🖤 در وفات پیغمبر (ص)، امام علی (ع) با عباس بن عبدالمطلب و چند تن از نزدیکان پیغمبر(ص) به غسل و کفن او مشغول شدند و بزرگان مهاجر و انصار در سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و پس از مختصر گفت و گو، با ابوبکر بیعت کردند و او را به خلافت برداشتند. در روایات شیعه بیعت امام علی (ع) با ابوبکر را از روی اکراه می دانند. 📚شصت مقاله درباره تاریخ، فرهنگ و فلسف، تهران: انتشارات علمی، 1368، چاپ اول، صص208-216 امام علی (ع) از نگاه دانشوران، مهدی مهریزی، هادی ربانی، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، 1380ٌصص350-351. داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm