هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷🕊
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡امامکاظم(علیهالسلام): این دعا را زیاد بخوان💡
.
💠 خلاصه بیانات دکتر رفیعی :
.
1️⃣ امامکاظم(علیهالسلام) به یونس فرمودند این دعا را خیلی بخوان "اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْمُعَارِينَ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ التَّقْصِيرِ"
2️⃣ دینعاریهای رو شیطان ازتون میگیره؛ خیلی نگران پایان عمرتون باشید..!
.
.
✅ با منبرهای عالی همیشه پای درس علما باشید
.
.
@Menbaraali
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷🕊
13.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ | #تصویری
💠حجت الاسلام عالی
حضور و نزدیکی حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیعیان
@Menbaraali
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷🕊
4_5803241728819333373.mp3
4.13M
فایل | #صوتی
💠حجت الاسلام عالی
حضور و نزدیکی حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیعیان
@Menbaraali
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷🕊
امام باقر عليه السلام:
هر كه خشم خود را از مردم باز دارد، خداوند در روز قيامت از گناه او در گذرد
ميزان الحكمه ج8 ص453
#حدیث
@Menbaraali
هدایت شده از نهج البلاغه 🇮🇷🕊
👈 بررسی خشم از چهار جهت به منظور ترک این رفتار
1️⃣ ریشه خشم:
حضرت عيسى عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ريشه خشم ـ فرمودند: خود بزرگ بينى و گردن فرازى و حقير شمردن مردم. ميزان الحكمه ج8 ص454
2️⃣ آغاز و پایان خشم:
امام على عليه السلام: از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و فرجام آن، پشيمانى است. مستدرك الوسائل ج 12 ص 12
با خشمگین شدن، حالت هایی در رفتار و گفتار و حالت های صورت ما بروز پیدا می کنه که خودمون رو دیوانه نشون می دیم و دیگران دیگه اون حسابِ سابق رو رومون باز نمی کنند و بعدش هم پشیمانی عایدمون می شه؟!
3️⃣ تاثیر خشم:
امام على عليه السلام: شدّت خشم، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد و ريشه برهان و دليل را قطع مى كند و فهم را از هم مى گسلد. ميزان الحكمه، ج 8، ص 446
امام على عليه السلام: به سوى خشم مشتاب، كه به عادت بر تو مسلّط مى شود. غررالحكم حدیث 10288
4️⃣ دوری از خشم:
امام على عليه السلام : تواناترين مردم در تشخيصِ درست، كسى است كه خشمگين نشود. غرر الحكم حدیث 3047
امام على عليه السلام: حاضر جوابترين مردم كسى است كه خشمگين نشود. غررالحكم حدیث 2950
امام على عليه السلام: خشم را با سكوت درمان کنید. غررالحكم حدیث 5155
بسیار پیش میاد که ما می خواهیم در جایی حق خودمون رو بگیریم یا سخ حقی بگوییم ولی وقتی خشمگین می شیم با توجه به چند حدیث بالا: اول که خوب تشخیص نمی دیم چه باید بگوییم و یا شخص مقابل چه می گوید... دوم اینکه: نمی تونیم حاضرجواب باشیم و پاسخ مناسب رو پیدا کنیم چون ذهن بهم ریخته... سوم اینکه: نحوه سخن گفتن ما عوض می شه و نمی تونیم منظور خودمون رو به درستی برسونیم و حق رو بگوییم... چهارم اینکه: اگر یک نفر حرف نادرستی می گوید، نمی شود با خشم راه درست رو به او نشان داد و او را راهنمایی کرد و ممکن است حتی این رفتار ما باعث شود او از راه درست بدش بیاید و از طرفی افرادی دیگر بیایند و با حرف های نادرست(و با مهربانی های ساختگی) او را منحرف کنند(امام على عليه السلام: هنگام خشم ، ادب نبايد كرد (/ تأديب اثر ندارد) . غررالحكم: ح10529 )
حتی در بسیاری از مواقع اطرافیانی که می بینند دو نفر گفتگو می کنند، حق را به کسی می دهند که با آرامش صحبت می کند، هرچند حق با او نباشد! و گاهی حتی اگر کسی حق رو بگوید ولی با خشم بگوید، اطرافیان خیال می کنند که او به ناحق سخن می گوید و این باعث می شود حقِ حقدار ضایع شود و یا اینکه اطرافیان می گویند حق با فلانی هست ولی نباید خشمگین می شد که این هم نقطه ضعفی برایش می شود
خلاصه اینکه وقتی می خواهیم حق را بگوییم باید با آرامش و صبوری عمل کنیم، نه اینکه با خشمِ خود باعث شویم شخصِ مقابل که ناحق می گوید به خاطر خشم ما حرف حق را نپذیرد و یا حتی خود را موجه جلوه دهد!
@Menbaraali
هدایت شده از نهج البلاغه
💠داستان هایی جالب از نهج البلاغه👇
🔹ویژگیهای برادر و دوست علی (علیه السلام)
💠🔹روزی امام علی (علیه السلام) درباره برادر و دوست خود (به عنوان مثال) سخن می گفت و می خواست به یاران بگوید که برادر و دوست من کسی است که با من پیوند مکتبی داشته باشد و چنین فردی باید دارای ویژگی هایی باشد. یاران گوش فراداده بودند تا بنگرند آن ویژگی ها چیست آیا آن ویژگی ها در آنها وجود دارد تا برادر و دوست علی (علیه السلام) به شمار آیند یا نه؟!
به هر حال، در این زمان نیز علاقمندان به علی (علیه السلام) باید با دقت در این تابلو بیاندیشند که آیا برادر و دوست علی (علیه السلام) هستند یا نه؟ آن حضرت «سیزده ویژگی» برای برادر و دوست حقیقی خود به این ترتیب برشمرد:
من در گذشته، برادری داشتم. برادر دینی که دارای این ویژگیها بود:
1. دنیا در نظرش حقیر و کوچک بود.
2. به خوردن و آشامیدن دل نبسته بود و اسیر شکم خویش نبود.
3. خاموش بود و پرچانگی نمی کرد.
4. اگر سخن می گفت، سخن او حق و مفید بود و عطش پرسش کنندگان را فرو می نشاند.
5. در ظاهرانسانی ضعیف و مستضعف (فروتن) بود.
6. هنگام پیکار و جهاد یکّه تاز میدان بود و چون شیر می خروشید و چون مار بیابانی حرکت می کرد.
7. قبل از حضور در دادگاه ، اقامه دلیل نمی کرد.
8. هیچکس را در مورد کارش (در صورت امکان پذیرفتن عذر) قبل از شنیدن عذرش، ملامت نمی کرد.
9. از هیچ دردی جز هنگام بهبودی، گله نمی کرد.
10. آنچه می گفت، به آن عمل می کرد و چیزی را که عمل نمی کرد، نمی گفت.
11. وقتی با شخص دیگری سخن می گفت همین که از او سخن حق می شنوید، سکوت می کرد (و تسلیم حق می شد).
12. بر شنیدن، حریصتر بود تا گفتن و نظر دیگران را در توجه به گفتار واعظان جلب می نمود.
13. هر گاه دو کار برایش پیش می آمد، می اندیشید که کدام به هوسهای نفسانی نزدیکتر است آن را که از هوی و هوس دورتر و به عقل و هدایت نزدیکتر بود، انتخاب می نمود[1] سپس فرمود:
فعلیکم بهذه الخلائق فالزموها و تنافسوا فیها، فان لم تستطیعوها فاعلموا انّ اخذ القلیل خیرٌ من ترک الکثیر: بر شما باد به داشتن این گونه اخلاق نیک و در داشتن این ویژگی ها از همدیگر سبقت بگیرید و اگر قدرت اجرای همه آنها را ندارید، بدانید که انجام اندکی از آنها بهتر از ترک بسیار است[2] به قول مولوی:
آب دریا را اگر نتوان کشید پس به قدر تشنگی باید چشید
پی نوشت:
[1] . بعضی می گویند: منظور امام از این برادر، پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم)یا ابوذر یا مقداد بوده است ولی علامه خوئی در شرح خود بر نهج البلاغه این قول را به «عنوان مثال» پسندیده است. (شرح خوئی، ج 21، ص 379)
[2] . نهج البلاغه ، حکمت 289.
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
هدایت شده از نهج البلاغه
سیدعلی روحی فداه:
💠چرا ما از اولیاء الله نیستیم💠
❓شده تا به حال از خودمون بپرسیم که اولیاء الله، چه کار کردن که از اولیای الهی شدن؟
❓چرا ما جزو اونها نیستم؟
❓باید چکار کنیم که ما هم از دوستان خدا بشیم؟
✅ تو این کلمات زیبای حضرت علی (ع) به چهار دلیل مهم اشاره کردند که همین چهار دلیل، چهار نسخه هم به ما میده که میتونه ما رو از اولیای الهی کنه، البته به شرطی که بهش عمل کنیم:
1⃣ اوليای خدا كسانی هستند كه به باطن دنيا توجه میكنند، در حاليكه مردم توجّهشان به ظاهر دنياست.
2⃣ خود را مشغول به امور ابديّه میكنند، در صورتیكه مردم خود را به امور موقّت و گذران دنيا مشغول میدارند.
3⃣ هر چیزی را که میترسند باعث نابودی آخرت آنها شود را از بین میبرند.
4⃣ اوليای خدا دشمنند با چيزهائی كه مردم با آنها دوست و رفیقند، و با چيزهائی كه مردم با آنها دشمنند، دوست میباشند.
💢إنَّ أَوْلِيَآءَ اللَهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إلَی بَاطِنِ الدُّنْيَا إذَا نَظَرَ النَّاسُ إلَی ظَاهِرِهَا، وَ اشْتَغَلُوا بِـَاجِلِهَا إذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا؛ فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ، وَ تَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ، وَ رَأَوُا اسْتِكْثَارَ غَيْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلَالاً، وَ دَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتًا؛ أَعْدَآءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ، وَ سِلْمُ مَا عَادَی النَّاس.
📕 منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج21، ص: 508
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
هدایت شده از آنتی نفوذ
@Mohsen5541
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ روزمان را با #قرآن آغاز کنیم/ ترتیل صفحه ۴۶۴ قرآن کریم ( آیات ۴۸ تا ۵۶ سوره مبارکه زمر)
🌺 امام صادق (ع) میفرمایند: «قِراءَةُ القُرآنِ فِی المُصحَفِ تُخَفِّفُ العَذابَ عَنِ الوالِدَینِ وَ لَو کانا کافِرَینِ» خواندن قرآن از روی آن، عذاب را از والدین سبک میسازد ؛ اگر چه آن دو کافر باشند. (اصول کافی ۲/۶۱۳)
🎙 استاد پرهیزگار
📡 #آنتی_نفوذ/ عضویت👇
https://eitaa.com/antinofooz
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
❤️به نام خداوند بخشنده مهربان
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش