eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
66 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Arab1393 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺دکترین تطبیقی هنر۲🔺 ⛔️تبیین غریزی یا فطری 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺دکترین تطبیقی هنر۳🔺 ♻️تبیین عقلانی یا فکری و ذهنی 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺دکترین تطبیقی هنر۴🔺 🔶 تبدیل و انتقال 💢 در دکترین هنر، بن مایه وحیانی اهمیت دارد🔻 ❌که اگر شیطانی باشد، به اغوا می انجامد. ✅و اگر الهی باشد، ارشاد می کند 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
2⃣2⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨اینستاگرامر✨ 📹تهیه کننده و کارگردان: سینا کیان‌پور 🗓 محصول: ایران- 1398 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 ☑️رواج شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر حوزه‌های مطالعاتی گوناگونی را در حیطه مسائل علوم انسانی و علوم اجتماعی شکل داده است. مطالعات «شهرت» و پدیده «دیده شدن» از این دست مسائل است. ⬅️یکی از شبکه‌های اجتماعی که حضور جدی‌ای در این زمینه دارد، «اینستاگرام» است که افرادی را سخت به خود مشغول کرده است. 💬 مستند «اینستاگرامر» از میان کاربران این شبکه اجتماعی، به سراغ هفت نفر از کسانی رفته است که تعداد دنبال کننده صفحاتشان در اینستاگرام از مرز چندین هزار نفر هم فراتر رفته است. 🔸نکته جالب توجه، سیر استفاده این شخصیت‌ها از اینستاگرام است که در ابتدا حالت تفریح و سرگرمی داشته و به مرور با مشهور شدن آنها در این فضا، فعالیتشان به یک حرفه و شغل تبدیل شده که در اکثر موارد هم به کسب درآمد منجر شده است. 🔸در حقیقت اینجا مطالعات شهرت با مسائل اقتصادی و کسب و کار اینترنتی به هم پیوند می‌خورد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
4⃣6⃣ ✨معناگریزی✨ مشخصه‌ی قرن بیستم این است که پست‌مدرنیته حاکم می‌شود. اگر تنها یک وجه اصلی برای پست مدرنیته درنظر بگیریم، معناگریزی است. بخشی از این معناگریزی ناشی از ذات پست‌مدرن بود اما بنده معتقدم که ناتوی فرهنگی دقیقاً بر این جریان معناگریزی سوار شد که این معناگریزی را علیه ایدئولوژی رقیب خود (سوسیالیسم) به کار ببرد. این معناگریزی با معطوف کردن آن به ایدئولوژی‌زدایی و مبارزه با هرنوع تعهد ادبی، و با تکیه کردن بر اینکه افراد را به قشری‌انگاری در آمیخته با میان‌مایگی بکشانند، به نفع خود مدیریت کردند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
4⃣ ⏬نگاهی به انیمیشن سینمایی بن تن و راز سیاوش 🔰✳🔰✳🔰✳🔰✳🔰
4⃣ ⚠️بازی در زمین دشمن با قواعد دشمن 🔻نگاهی به انیمیشن سینمایی بن تن و راز سیاوش 🔘ساخته محمد ربّانی و ناصر رویین‌تن 🔸شخصیت بن تن یکی از ده‌ها شخصیت معروف انیمیشنی است که محبوبیّتش در میان کودکان ایرانی و مخصوصاً پسر بچه‌ها امر واضحی است. 🔹 این محبوبیّت و اقبال کودکان ایرانی به بن تن، گروهی از اهالی هنر و رسانه را در ایران به این سمت سوق داد که شخصیّت و الگویی بومی معرفی کنند تا مقابل بن تن قد علم کند و از این طریق به کودکان ایران زمین بگویند که در پی بن تن آمریکایی یهودی‌ الاصل نباشید و سراغ قهرمانان و پهلوانان بومی ایران بروید. تا به این جا همه چیز آرام و رضایت‌بخش است. ✖️اما مصیبت زمانی آشکار می‌شود که ایده این گروه به تصویر در می‌آید و مخاطب به تماشا می‌نشیند تا پهلوانان چند هزار ساله خود را بشناسد. اما ای کاش در پی این تمنّا نبود و پای این اثر نمی‌نشست. ♦️ماجرا از این قرار است که موجودات فضایی، تخم‌های استروکس‌ها را در خاک آمریکا قرار داده‌اند تا به وسیله آنها انسان‌ها را از بین برده و بعد موجودات فضایی بر زمین حکومت کنند. بن تن که توان مقابله و حل مشکل را ندارد، با راهنمایی دکتری در می‌یابد که تنها راه نجات دست یافتن به «قدرت برتر» است و برای دست یافتن به آن باید به «راز سیاوش» پی برد. از این رو باید در زمان سفر کرده و دوای درد را در ایران زمین بیابد. ☑️ پس داستان حول تقابل بن تن و سیاوش می‌چرخد و البته قدرت برتر با سیاوش است پس باید به دنبال راز سیاوش باشیم. ⏬ادامه دارد〰〰⏬ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Medi 🔰🔰🔰🔰🔰
⏫بخش دوم⏬ ♦️در پی کشف این راز هستیم که مؤلفه‌های مختلف انیمیشن ما را آزار می‌دهد اما برای کشف راز سیاوش از آنها چشم می‌پوشیم!! ✖️ از این رو به فیلمنامه بسیار ضعیف و غیر منسجم انیمیشن کاری نداریم، ✖️از تناقضات داستان و پرسش‌های بی‌جواب هم چشم می‌پوشیم، ✖️از گفت و گوهای شعارگونه و کلیشه‌ای هم عبور می‌کنیم، ✖️پیام اتحاد ایران و آمریکا برای نجات آمریکا را هم نادیده می‌گیریم، ✖️ از تکنیک ساخت انیمیشن هم سخنی به میان نمی‌آوریم؛ ⛔️ اما دیگر می‌توان انتظار سر سوزنی سواد رسانه‌ای و سواد هنری از سازندگان اثر داشت که بر طبل داروینسم بن تن نکوبند، و ساخته خود را تصریحی بر تطوّر داروینی و بقای اصلح قرار ندهند. ❌ سازندگان اثر که برای شبیه‌سازی بارها بارها انیمیشن بن تن را مشاهده کرده‌اند باید می‌دانستند که تبدیل شدن بن تن با نشان دادن تغییر در ساختار DNA همان تطوّر داروینی است که البته در این جا آن تدریج چندین هزار ساله به تطوّر چند ثانیه‌ای تبدیل شده است. ❌در همین راستا در میانه‌های انیمیشن در می‌یابیم که سیاوش و بن تن تفاوتی با یکدیگر ندارند. ➖ بن تن با ساعتی که در دست دارد به موجودات دیگر تبدیل می‌شود و سیاوش (احتمالاً به دلیل قدمت زمانی و عدم پیشرفت تکنولوژی) از طریق بازوبندش به ارسلان، آرش، رستم و اسفندیار تبدیل می‌شود!! ⛔️ نه بن تن استراتژیست است و نه سیاوش. ❌ در هر دو آنچه جواب گوست زور بازو است نه قوای تفکر. ❌ حتی آنجا که سیاوش و بن تن برای مبارزه با دیو سه سرِ دورویی، غرور و زورگویی وارد مغز پادشاه می‌شوند!! یک مبارزه اخلاقی از درون فرد برای از بین بردن اهریمن مطرح نیست، بلکه باز هم داستانِ تبدیل شدن و زور بازوست. ⬅️البته ساعت بن تن در مغز پادشاه کار نمی‌کند (آنتن نمی‌دهد، یا باتری‌اش در اثر رطوبت مغز ضعیف شده!!) از این رو بن تنِ منفعل، مبهوت قدرت جسمانی آرش کماندار، رستم دستان و اسفندیار رویین‌تن است! که سیاوش در کسری از ثانیه به آنها تبدیل می‌شود! 🔴پس «راز سیاوش» هم همان «تطوّر داروینی» و «بقای اصلح» است. 🔸نا گفته نماند در حد چند ثانیه در قالب گفت و گوی مستقیم و کلیشه‌ای، پیر دانا!! راز قدرت برتر را «ایمان به خدا» معرفی می‌کند و می‌گوید کسی لیاقت بستن بازوبند را دارد که به این نیرو مجهّز باشد. 🔸 البته ما که اثری از این نیرو در سیاوش و تبدیل‌ شدن‌هایش ندیدم و بالاتر از آن در نیافتیم که بن تن در آخر انیمیشن اسلام آورد و سپس مؤمن شد که لیاقت یافت یک نمونه از بازوبند را به جای ساعتش بر دست داشته باشد؟!! ☑️در انتها باید گفت اگر زمین سینما و انیمیشن متعلّق به غرب است، که هست، پس ما در زمین آنها بازی می‌کنیم. اما فاجعه آن جاست که در زمین آنها با قواعد آنها بازی کنیم و از تمدن چند هزار ساله ایران مایه بگذاریم تا داروینسم را قدمت دهیم. ⏪از این رو شاید بتوان گفت تماشای انیمیشن بن تن چون در وادی داروینیسم و اعتقاد به قهرمانانِ سوپرمن گونه برای نجات مردمِ منفعل شکل می‌گیرد، ترجیح دارد بر دیدن «بن تن و راز سیاوش»!! 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
4⃣7⃣ ✨مسئولیت هنری✨ هر جا آزادی و آگاهی هست، مسئولیّت هم هست. اگر کسی بگوید، هنرمند مسئول هنرش نیست و هنرمند کاری ندارد که هنر او در جامعه با اخلاق، خانواده، روابط اجتماعی، روح و فرهنگ مردم چه می‌کند، معنایش این است که هنرمند از سر آگاهی و آزادی کاری انجام نداده است. این خود اعتراف به این است که او اصلاً هنرمند نیست. تصویر و اثری از او سر زده است، اما هنرمند نیست. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media