eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
897 دنبال‌کننده
385 عکس
125 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
واقعاً یکی از درخشش های دین اسلام بحث زکات است.زکات تاکنون از دیدگاه فردی مورد بحث قرار گرفته، اما اگر آن را از دریچه فقه اجتماعی هم مورد بحث قرار بدهیم چه بسا احکام جدیدی پیدا کنیم. چون موضوع موضوع جدید است حکم هم قاعدتاً تقیید پیدا می‌کند. اگر زکات از منظر فقه اجتماعی به میدان بیاید قاعدتاً این موضوع هم مطرح خواهد شد كه برای جامعه‌ای که 40 میلیون زیر خط فقر دارد آیا باز باید زکات منحصر به همان موارد نه‌گانه باشد یا می‌شود توسعه پیدا کند؟ حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی http://fazellankarani.com/persian/news/23459/ 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست «استهلال با چشم مسلح» 🔹آیه ۳۶ توبه و روایات رؤیت، مخالف رؤیت ماه با چشم مسلح نیست؛ چگونه وقتی فتوا می‌دهیم نظر به اجنبیه از پشت عینک حرام است، در مورد استهلال، استفاده از تلسکوپ را جایز ندانیم؛ یا مثلاً اگر کسی با دوربین دید که فردی فرد دیگری را به قتل رسانده، آیا این شهادت آن فرد قابل قبول نیست؟ هیچ فقیهی منکر این شهادت نیست. 🔹در ایام حج در سال‌های دور، گاهی فاصله و اختلاف ماه بین عربستان و ایران، دو روز می‌شد که فتوای امام این مشکل را با لزوم عمل کردن به فتوای مفتی عربستان حل کرد، حتی در عید فطر گاهی بین مراجع اختلافی ایجاد می‌شد، ولی باید با ارائه راهکارهای سودمند و مؤثر، به فقه شیعه خدمت کرده و اجازه ندهیم که باعث تفرقه و وهن مذهب شود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n52384 http://fazellankarani.com/persian/news/23459/ 🆔 @j_fazel_lankarani
💢چهار بحث اصولی و دو قاعده فقهی درباره تلقیح مصنوعی ✔️نشست علمی «تلقیح مصنوعی» با حضور جمعی از طلاب، فضلا، محققین و اساتید حوزه به صورت حضوری و مجازی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد. در این نشست استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به تفصیل به یکی از فروعات فقه پزشکی بحث «تلقیح مصنوعی» پرداخت. 👈مشروح سخنان این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم را بخوانید: https://b2n.ir/g07177 🆔 @j_fazel_lankarani
❇️ دیدگاه های حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی (مدظله) پیرامون نوروز ❇️ برداشت ما از روايات این است كه هر روزي كه يك حادثه‌ي مهم از نظر احيای دين يا احيای انسانيت در آن ايجاد شود، يعني جنبه‌ي احيا و هدايت معنوي يا هدايت دنيوي در آن باشد، در روايات به نوروز تعبیر مي‌كنند. در روايات ما در هفت مورد تعبير به نوروز شده است: ✅ روزي كه حضرت ابراهيم(ع) بت‌ها را شكست، از آن روز تعبير به نوروز شده، در روايات آمده «يوم النيروز هو اليوم الذي كسر فيه ابراهيم(ع) أصنام قومه» نوروز روزي است كه حضرت ابراهيم بت‌هاي قوم خودش را شكست. ✅ در روايتي معلي بن خنيس از امام صادق(ع) نقل مي‌كند كه حضرت فرمود «إنّ يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي صلي الله عليه و آله لأميرالمؤمنين(ع) العهد بغدير خم» آن روزي كه پيامبر صلوات الله عليه عهد امامت را براي اميرالمؤمنين در غدير خم گرفت «فأقروا له بالولاية فطوبي لمن ثبت عليها و الويل لمن نكثها» از آن تعبير به نوروز شده. ✅ «و هو اليوم الذي وجّه فيه رسول الله(ص) علياً إلي وادي الجن و أخذ عليهم العهود و المواثيق» آن روزي كه پيامبر اميرالمؤمنين را به سوي طائفه جنّيان فرستاد و از آنها پيمان گرفت. ✅ «وهو اليوم الذي ظفر فيه بأهل النهروان» آن روزي كه حضرت علي(ع) با خوارج مقابله كرد و آنها را خصوصاً ذو الثديين را كه از رؤوس خوارج بود به قتل رساند، نوروز است. ✅ باز در بعضي روايات هست، روز مبعث يعني آن روزي كه جبرئيل بر وجود مبارك پيامبر نازل شد و حضرت را به رسالت مبعوث كرد، همان روزي كه آيات اوليه‌ي قرآن نازل شد، اين هم به عنوان يكي از مصاديق نوروز است. ✅ بعد مي‌فرمايد «وهو اليوم الذي فيه يظهر القائم(ع)» يكي از مصاديق نوروز روزي است كه حضرت ظهور مي‌كند كه تحقيقاً نوروز واقعي عالم همان روز است، در ميان اين مصاديقي كه براي نوروز است مي‌توانيم بگوئيم برترين و بارزترين مصداقش همان روز ظهور حضرت است. حضرت ظهور مي‌كند «و يظفره الله بالدجال» آن روزي كه حضرت، دجال را به قتل مي‌رساند. بعد مي‌فرمايد «وما من يوم نيروز إلا و نحن نتوقّع فيه الفرج» معناي اين قسمت روايت چيست؟ هيچ روز نوروز نيست مگر اينكه ما در آن روز فرج قائم (عج) و حجّت خودمان را متوقع هستيم. در ادامه مي‌فرمايد «لأنّه من أيامنا حفظه الفُرس» اين روز نيروز از ايام ماست و فارس‌ها آن را حفظ كردند «و ضيعتموه» شما اهل عرب آن را تضييع كرديد! اين كلام ظهور در اين دارد كه همين نوروز كه ما در آن قرار مي‌گيريم و ايام تحويل سال است، ايام ظهور حضرت هم هست. ✅ بعد مي‌فرمايد «ثم إنّ نبيّاً من أنبياء بني اسرائيل سأل ربّه أن يُحيي القوم الذين خرجوا من ديارهم و هم الوفٌ حذر الموت فأماتهم الله» يكي از انبياء بني اسرائيل در مورد قومي كه براي گرفتار نشدن به موت از شهرشان خارج شدند ولي خدا آنها را ميراند از خدا مسئلت كرد، آنها را زنده كند، «فأوحي الله إليه عن صبّ عليهم الماء في مضاجعهم» خدا به او وحي كرد كه در همان جاهايي كه آنها خوابيدند و نعش‌شان وجود دارد آب بريزد و آن نبي هم اين كار را در روز نوروز كرد صبّ عليهم في هذا اليوم، «فعاشوا و هم ثلاثون ألف» آنها زنده شدند و تعدادشان سي هزار نفر بود. «فصار صبّ الماء في يوم النيروز سنةً ماضيّة لا يعرف سببها إلا الراسخون في العلم و هو أوّل يوم من سنّة‌ الفرس» از آن زمان ريختن آب يا قراردادن آب در ظرف تبديل به سنت شد و اولين روز از سال فارس زبانهاست. از مجموع مطالب بالا می توان این گونه جمع بندی کرد: الف - در طول تاريخ هر روزي كه اهميّت ديني يا اهميّت مادي و طبيعي مهمی دارد، بر آن عنوان نوروز صدق مي‌كند. ب - نوروز يك روز و تاريخ مشخصی نیست. به عنوان يكي از مصاديق نوروز، فُرس اولين روز سال را به عنوان نوروز قرار داده است. ج - هر روزي كه احيای طبيعت، احيای بشر، احيای دين یا مقابله با ظلم باشد، حتّي روز ولادت يك انسان را مي‌توانيم نوروز قلمداد کنیم. د - روزي كه در آن جنبه‌ي حيات مجدد، اعم از حيات ديني، علمي و طبيعي وجود آيد، روايات ما به اين مي‌گويد نوروز و بعد نسبت به «اول يومٍ من الفرس» صحه مي‌گذارند و مي‌گويند فارس زبانان يك مصداق آن نوروز كلي را اين قرار دادند. ه - يكي از مصاديق نوروز بيداري است، بر اين اساس هر روز مي‌تواند نوروز بشود. و - همانطور كه ما از اين طرف مي‌گوئيم هر روز ما عاشورا و هر مكان ما كربلاست، از آن طرف هر روز ما بايد نوروز باشد. ز - يكي از مصاديق نوروز بيداري است، بر اين اساس هر روز مي‌تواند نوروز بشود، از همين معناي ساده‌ي سطحي‌اش شروع كنيم؛ اينكه وقتي انسان از خواب بيدار مي‌شود بايد بگويد «الحمدلله الذي احياني بعد ما أماتني». @fazellankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر ما باشیم و روایات حتی دیدن ماه با تلسکوپ هم لازم نیست؛ برای اینکه ملاک این است که ما علم پیدا کنیم به ولادت ما جدید “آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی” . نشست علمی استهلال با چشم مسلح با سخنرانی حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی . متن و نسخه کامل نشست در وب سایت fazellankarani.ir و همچنین در آپارات: https://www.aparat.com/fazelLankarani @Fazellankarani
ملاکات احکام مرتبط با اجتماع احکامی که برای حفظ مصالح نظام و اجتماع وضع می‌شوند، در علم فقه از ویژگی خاصی برخوردارند. اگر چه این احکام به صورت مستقل در یک باب و کتاب جداگانه‌ای از ابواب فقهی تنظیم نشده‌اند، اما در لابه لای احکام فقهی به چنین احکامی بر می‌خوریم. این نوع احکام، ارتباط وثیق و محکمی با احکام حکومتی و ولایتی دارند... روشن است که ملاک اساسی در چنین احکامی، حفظ دین و نظام و اجتماع است. از طرفی بدیهی است که در شرایط و زمان‌های مختلف، مصالح مختلف است. بنابراین احکام مرتبط با نظام با مرور زمان و اختلاف امکنه تغییر می‌پذیرند. در فقه اسلامی یکی از منابع و مراجع مهمی که بتواند در زمان‌های مختلف مصالح را تشخیص دهد و بر طبق آن‌ها، حکم لازم را ابراز کند، ولی فقیه است. حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی مقاله زمان و مکان و علم فقه. مجموعه آثار کنگره بررسی مبانی فقهی امام خمینی (ره)،ج 3، 1374
✅ «؛ ماهیت، ارکان و مختصات» از دیدگاه آیت‏الله محمد جواد 🔻چکیده: در یک صورت‏بندی، دو رویکرد پیرامون فقه نظام وجود دارد: رویکرد تحصیلی و رویکرد حصولی. رویکرد تحصیلی معتقد است مقوله نظام به صورت امری علیحده و طبق یک برنامه‏ریزی فقاهی، باید از فقه استنباط شود. در مقابل رویکرد حصولی، معتقد است «نظام» برایند طبیعی استنباط احکام است و اگر فقیه در مقام فقاهت، رویکرد حکومتی به فقه داشته باشد، نتیجه استنباط‏های او در حوزه‏های مختلف، منتج به نظام آن حوزه می‏شود. از جمله قائلان به رویکرد حصولی در فقه نظام، استاد فاضل لنکرانی هستند. ایشان بر این باور است که اولاً: «نظام» برآیند طبیعی استنباط‏های فقیه در حوزه‏های مختلف است و لازمه وصول به نظام از طریق استنباط، نصب‏العین قرار دادن «رویکرد حکومتی به فقه» است؛ ثانیاً: در پروژه نظام‏سازی، فقه، بخشی از اجزای نظام‏های اجتماعی را تامین می‏کند (بخش حُکمی و تجویزی) و بخش‏های دیگر باید از طریق دانش‏های دیگر تامین شود (بخش توصیفی [تئوری‏ها، راهکارها و ابزارها]). ایشان ناظر به بخش اخیر مربوط به نظام‏سازی، معتقد به پیوند، پیوستگی و ارتباط دوسویه فقه با علوم انسانی، علوم طبیعی و هم چنین عرصه تکنولوژی و ابزار است. در نهایت نیز از نگاه ایشان، «فقه نظام» نه یک رویکرد در فقه، که «نتیجه و غایت فقه» است و رویکردی که در پرتو آن، فقه نظام قابل وصول است، فقه حکومتی (رویکرد حکومتی به فقه) است. 🔹واژگان کلیدی: نظام، فقه نظام، رویکرد حصولی، رویکرد تحصیلی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی، استاد فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻آیت الله فاضل لنکرانی: 🔹توده مردم پای انقلاب ایستاده اند... 🆔 @j_fazel_lankarani
✅بیانیه گام دوم برای نسل کنونی و آینده بیان شود/ کسی غیر از مقام معظم رهبری نمی توانست این چنین گذشته، حال و آینده نظام را تبیین کند 🔹آیت الله فاضل لنکرانی 🔻حوزه/عضو جامعه مدرسین بیان کرد: کسی غیر مقام معظم رهبری نمی توانست این چنین گذشته و حال و آینده نظام را برای نسل کنونی بیان کند. این بیانیه باید برای نسل کنونی و آینده بیان شود. پایه پیاده شدن این بیانیه تحکیم دین است و اگر از دین غفلت کنیم و از اخلاق و معنویت صرف سخن بگوییم و آن را در پرتوی دین مطرح نکنیم، مشکلات زیادی ایجاد می شود👇 https://hawzahnews.com/xb7YW ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻! 📸 تصاویر آرشیوی دیدار جمعی از اساتید حوزه با مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ «دیروز حوزه»، بهانه‌ای است تا از دریچه‌ی عکس و فیلم، نیم‌نگاهی به گذشته‌ی حوزه بیندازیم؛ ناگفته پیداست که بخشی از این تصاویر، خاطرات را زنده می‌کند و بسیاری از آنها دنیایی از نکته‌ها، پندها و عبرت‌ها را پیش روی ما می‌گشاید. ادامه تصاویر: https://hawzahnews.com/xb7LS