✍️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به سوالاتی پیرامون تزریق واکسن کرونا
پس از نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا»» آیت الله فاضل لنکرانی به سوالاتی پیرامون واکسن کرونا پاسخ داد.
متن این پرسش ها و پاسخ به شرح زیر است:👇
https://fazellankarani.com/persian/news/24223/
💢 بررسی «انطباق اهدای جنین با فقه»
🔹 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
ما واقفیم به اینکه اهدای جنین یا تخمک و اسپرم امروز یکی از نیازهای اجتماعی جامعه است، از این جهت نمیتوانیم به این موضوع فقط به عنوان یک مسئله شخصی نگاه کنیم، این یک معضل اجتماعی است.
وقتی معضل اجتماعی شد، طبیعی است که مسئولین حکومت، قوهی مقننه، وزارتخانههای مربوطه همه وظیفه دارند به میدان بیایند و راهکارهایی برای حل آن ارائه بدهند لذا باید با این دید به موضوع نگاه کنیم.
🔹 اگر یک فقیهی که از نظر فقاهت ثبوتاً و اثباتاً کسی در او مناقشهای ندارد بگوید اهدای جنین جایز است و بقیه آن را جایز ندانند، شرعاً افرادی که مقلد مراجع دیگر هستند میتوانند به فتوای وی عمل کنند.
🔸 دکتر طباطبائی مدیر مرکز ناباروری:
به دلیل تعداد آراء مراجع معظم تقلید و تفاوت نظرات، باعث مشکلات و سوء استفادهای در چرخه درمان شده که آسیبهایی ایجاد خواهد کرد. بحث اهداء جنین هر چند در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس رسید و در یک بازه دو سه ماهه، آئیننامه اجرائی از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد، با این حال بسیاری از مسائل نامشخص است که باعث سردرگمیهای پزشکی حوزه درمان نازائی شده است.
🔸 دکتر عابدینی، مدیر گروه نازائی وزارت بهداشت و درمان:
ما به مراکز گفتیم چارچوب فعالیتها باید بر اساس قانون باشد، و موارد تخلف مورد تذکر و برخورد قرار خواهند گرفت.
📚 متن کامل:
https://fazellankarani.com/persian/news/24186/
گفتوگوی
آیتالله محمدجواد فاضللنکرانی
بمناسبت
سالگرد #پیروزی_انقلاب و تحلیل حرکت #امام_خمینی(ره)
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ آنچه از ظاهر عبارت امام رضوان الله تعالی علیه به دست میآید، نظریه چهارم میباشد. هر چند در بعضی از تعابیر ایشان، مطلب سوم نیز به ذهن متبادر میشود؛ یعنی ایشان میگوید حکومت از احکام اولیه محسوب میشود از این رو در هنگام تزاحم با سایر احکام، حکومت مقدم است. اما در نظریة چهارم نمیگوئیم حکومت یکی از احکام است بلکه میگوییم اسلام یعنی حکومت. یا حتی دین یعنی حکومت.
⬅️ مدعای امام این است که دین یعنی حکومت. هر پیامبری که دین و شریعتی را آورده، دین او مساوق با حکومت است. در ادامه به مستند این مطلب اشاره میشود. اگر حکومت را مقدمه عرفی، عادی، عقلی و از احکام اولیه بدانیم، نیاز به استدلال ندارد و واضح است.
⬅️ اما در این که ادله «الاسلام هو الحکومة» چیست و چه ادلهای میتوان برای آن اقامه کرد؛ به نظر میرسد در ابتدا باید به بعضی از آیات قرآن کریم مراجعه کرد و دید آیا میتوان برای این آن دلیلی استخراج کرد یا خیر؟ اگر در قرآن کریم دلیلی یافت نشد، به روایات مراجعه میشود اما باید به این نکته توجه داشت که عقل نمیتواند بگوید الاسلام هو الحکومة و احکام مطلوبات بالعرض هستند. یا باید قرآن دلالت بر این مطلب داشته باشد یا سنّت.
⬅️ اقامهی دین یعنی چه؟ مرحوم طبرسی در مجمع البیان میگوید: «و إقامة الدين التمسك به و العمل بموجبه و الدوام عليه و الدعاء إليه» اقامه دین یعنی تمسک به دین، عمل به آنچه که دین آورده و استمرار بر آن و اینکه دیگران را هم دعوت به این آن کنیم. در این معنا دعوت دیگران به دین یکی از شئون اقامه دین محسوب میشود
📝متن کامل: https://b2n.ir/q12865
————————————————————————————-—
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بر سر مزار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره).
@Fazellankarani
#عکس
🔻آیتالله فاضل لنکرانی:
❇️ شناخت دشمنان؛ رمز موفقیت امام(ره) بود
امام راحل، یک سر سوزن هم در مقابل آنها عقبنشینی نکرد، اینکه کسی بگوید آمریکا امروز میخواهد یک خدمتی به کشورهای اسلامی کند، امری محال است و به هیچ وجه و در هیچ زمانی واقع نمیشود.
◼️ مرتکبان فاجعه پیشاور از دین خارج هستند
یک مسلمان نمیتواند چنین کشتار فجیعی انجام بدهد اینها مسلم از دایره اسلام خارج هستند و دنیا هم باید این را بداند، البته ممکن است به حسب ظاهر اسم اسلام بر خودشان بگذارند، اما یقیناً مسلمان نیستند.
https://hawzahnews.com/xbCRS
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
✅ پژوهشکده حج و زیارت با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نشت علمی «تحلیل دیدگاههای فقهی توسعه مطاف» را با ارائه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی برگزار میکند.
⏰ زمان: چهارشنبه 25 اسفند 1400 ، ساعت 10 صبح
🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🌐 لینک حضور مجازی در همایش:👇
www.markazfeqhi.com/live
#نشست_علمی
#ریاست_مرکز
🆔@pajuheshmarkazfeqhi
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ یکی از بهترین آیات، سه آیه مبارکه سوره شوری میباشد. چند عنوان در آیات مذکور وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست اینکه مفاد تشریع است؛ «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا»، خطاب «لَكُمْ» به مسلمانان میباشد؛ به این معنا که برای شما مسلمانها، أی نهج أی أوضح أی بیّنَ، خداوند متعال دینی را آورده است. خدا از دین، «مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى» را تشریع کرده است.
⬅️ دومین مفاد معنای «مَا وَصَّى» است که دو احتمال برای آن مطرح شده است.
1️⃣ جامعیت اسلام. بگوئیم خدا میفرماید دینی را که برای شما تشریع کردم، متضمن توصیههایی است که به نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و عیسی کردم؛ در این صورت یعنی اسلام جامع همهی ادیان پیامبران اولوالعزم است.
2️⃣ اشتراک اسلام با ادیان پیشین. خداوند میخواهد بگوید روح همه ادیان یکی است. بسیاری از بزرگان اهلسنت طرفدار این نظر میباشند.
⬅️ به نظر میرسد احتمال اول که جامعیت دین را بیان میکرد صحیح باشد؛ بنابراین جمله «مَا وَصَّى» تا پایان این فراز از آیه، چنین معنا میشود؛ تشریعی را که برای مسلمین بیان شده، جامعٌ لجمیع الشرایع السابقه میباشد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d18797
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔻میرزای نائینی و #ولایت_فقیه
✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹 بر خلاف برخی گمانه زنی ها، مرحوم میرزای نائینی رحمه الله علیه از جمله قائلان به ولایت فقیه بود و تا آخر عمر خویش نیز معتقد به آن بود.
دوشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۳
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻میرزای نائینی و #ولایت_فقیه ✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹 بر خلاف برخی گمانه زنی ها، مرحو
#رسانه_ها
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻آیت الله فاضل لنکرانی:
دادن وعده ظهور نزدیک به مردم اشتباه است/باید جزء منتظران باشیم
◻️ یکی از اشتباهات بسیار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و این ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نیست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرفها با نفی و اغراق کم و زیاد بشود.
https://fazellankarani.com/persian/news/24335/
📚منشورات جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهمالسلام)
1. قضاوت شورایی از دیگاه امامیه
2. مبانی استفتائات قضائی آیتالله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
3. شرط جنسیت در منصب ولایی و غیر ولایی
4. بررسی فقهی نمایش آلات موسیقی در رسانه ملی
5. فقه تجارت هنر هفتم
6. درسنامه مسائل خلافی
7. مجموعه اندیشه های فاضل 8 جلد
🔻توهین به امام خمینی، نشانه درماندگی و بیچارگی دشمنان انقلاب است
🔸 بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در محکومیت توهین به حضرت امام خمینی(ره)
🔹آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی :
یک نکته راجع به این عمل بسیار مزبوحانه و بزدلانهای است که إلمان حضرت امام را در میدان مرجعیت آتش زده اند. روشن است که این کار، کار مردم نیست. این خیلی واضح است.
این کار، کاری سازماندهی شده، از بیرون کشور است. مزدورانی دارند که پول می گیرند و این کارها را میکنند.
مباشران این کارها، دنبال گرفتن پول هستند. طراحان این کارها نیز ، فکر می کنند به خیال خام خودشان، با این آتش زدن مثلا، یک تزلزلی در این انقلاب عظیم و اعتقادات مردم به وجود میآید. اینها نه امام را و نه انقلاب را و نه مردم را نشناختهاند.
🔸با همه مشکلاتی که وجود دارد و این مشکلات نیز کم نیستند. روزی نیست که کسی انقلابی باشد و از مشکلاتی که برای مردم وجود دارد، خون دل نخورد. واقعاً آن کسی که انقلابی است، روی اساس دین و اعتقادات و اساس پایه های فکری، در این زمینه دغدغه دارد. در مورد این گرانیها واقعاً انسان خون دل می خورد که یک انسان معمولی چگونه می تواند زندگیاش را بگذراند. ولی با همه این حرفها و مشکلات و با همه این دزدی ها و ناجوانمردیهایی که برخی از مسئولین در دوره های مختلف به این مردم کرده اند وخیانتهایی که به دین و انقلاب و مردم کردند، با همه اینها، آن کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته، با آتش زدن یک إلمان تزلزل پیدا نمی کند. آن خانواده هایی که جوانشان (نه یکی، بلکه گاهاً چند فرزند) را در راه این انقلاب دادهاند، با این حرفها و کارها تزلزل پیدا نمیکنند.
🔹 تزلزل، مال انقلابی نماهاست، مال کسانی است که «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» هستند. اما کسی که واقعاً میداند انقلاب از اساس دین برخاسته است و یک امر سیاسی به معنای مصطلح در دیگر انقلابها در کشورهای دیگر نبود، بلکه مبتنی بر دین بوده و رهبری آن با یک فقیه، فیلسوف، عارف و آشنای به دین، جزو آشناترین افراد زمان خودش بود، با این حرفها تزلزل پیدا نمی کند. مردم هم که با اخلاص، آمدند این انقلاب را به ثمر رساندند، این انقلاب برخاسته از عمق دین و ایمان شان است و اینطور نیست که امروز بگویند میخواهیم و فردا بگویند نمیخواهیم.
🔘 ولی تبلیغات علیه این انقلاب بسیار فراوان است. از جمله تبلیغ می کنند که مردم از خود دین برگشته اند. یک عده ای که دلسوز دین هم نیستند، اینها میخواهند نیشی به این انقلاب بزنند، می گویند این انقلاب سبب شده که مردم از دین برگشتهاند!
▪️بله، یک عده افرادی که دینشان، دین متزلزلی بوده، ممکن است از دین و انقلاب برگشته باشند، اما قاطبه مردم دینشان از راه برهان، قرآن، پیامبر و ائمه گرفته اند و به این راحتی تزتزل در دینشان صورت نمی گیرد.
📛 علی أیّ حال، می خواهیم به این افراد که این کارها می کنند بگوییم که این کارها، شاید در صد سال پیش میتوانست موثر باشد، اما امروزه این کارها در اراده ملت هیچ تزلزلی ایجاد نمی کند و این کارها کشف از این می کند که شماها در مورد انقلاب اسلامی، خیلی درمانده و بیچاره شدهاید.
۱۴۰۱/۱/۱۴
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️ آیات13 تا 15 سوره مبارکه شوری مستند فرمایش «الاسلام هو الحکومه» امام خمینی (ره)
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ با توجه به قرائن موجود اصل این مطلب «الاسلام هو الحکومه» را امام از مرحوم آیت الله بروجردی ـ بنابر آنچه در البدرالزاهر فرمودند ـ اقتباس کرده است. به نظر ما آیات13 تا 15 سوره مبارکه شوری میتواند مستند فرمایش امام باشد:
❇️ فراز «أنْ أَقِيمُوا الدِّينَ»؛ به نظر میرسد آیه نمیخواهد بگوید تمام اینها دین واحد است بلکه در مقام بیان این نکته است که دین اسلام جامع تمام ادیان است و غایت این تشریع «أَنْ أَقِيمُوا الدِّین» میباشد.
❇️ فراز« شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ»؛ یعنی دین اسلام، دین حضرت نوح، ابراهیم نیز اسلام بوده. به نظر ما آیه در مقام بیان این نکته نیست بلکه آیه میگوید خطاب «شَرَعَ لَكُمْ» شامل پیامبر و همه امت پیامبر است. خب چه چیزی شرع؟ تمام دستوراتی که به نوح، ابراهیم، موسی و عیسی دادیم.
❇️ فراز « كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ»؛ دنباله آن میفرماید: «كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ» این قرینه دوم بر ادعای ما است. «كَبُرَ» أی عظم. خیلی سنگین است بر مشرکین «مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ». آن چه را که مشرکین به آن دعوت میکنید.
❇️ فرازِ «وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ»؛ خداوند میفرماید: «وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ» خیلی تهدید عجیبی است. اگر سنت خداوند مبنی بر عذاب کردن افرادی که حکومت اسلامی را نپدیرفتند در قیامت نبود، همین الان آنها را به عذاب میرساند؛ یعنی این ملاک و استحقاق عقاب الان موجود است.
❇️ فرازِ «وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ»؛ شعار اولیه حاکم اسلامی «عدالت بین الناس» است. این شعار بهترین قرینه است که بگوییم غایت «شَرَعَ لَكُمْ» اقامه دین است. اگر گفته شود پیامبر صلی الله علیه و آله حاکم نباشد و شهروندی مانند دیگران باشد، معنا ندارد که خداوند او را مأمور به عدالت کند؛ فقط حاکم است که میتواند مأمور به عدالت باشد.
متن کامل: https://b2n.ir/k45814
————————————————————————————-—
🔻 آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد:
🔹ضرورت تبیین صحیح ابعاد شخصیتی و روش فقهی امام راحل(ره)
#مکتب_فقهی_امام_خمینی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
💢باید کتابها راجع به روش اجتهادی امام (ره) نوشت
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹امام شخصيتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد. در مورد فقاهتش باید کتابها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکيل حکومت اسلامی و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر يک از اين مباني بيان شود.
🔸نظير بحث خطابات قانونیه که از جمله بحثهایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و چاپ هم شده است. در بُعد علمی بايد کتابها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتّي مسائل سیاسی و اجتماعي تبيين شود که خیلی نیاز به کار دارد.
🔹امام خمینی یک شخصیت کمنظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بینظیر بود. یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر بفرد و وسيع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود و بايد بدانيم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزهها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزهها ايجاد شده نبود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔹 کیفیت شب قدر طلاب و روحانیون
✔️ آیت الله فاضل لنکرانی
▪️به نظر من شب قدر هر قشرى بايد كيفيت مخصوص خودش را داشته باشد؛ شب قدر ما طلبه ها هم بايد چنين باشد و يك كيفيت مخصوص به روحانيت را داشته باشد و نبايد با كيفيت سايرين از نظر خواسته و تقاضا يكسان باشد.
▪️آنچه كه واقعاً براى ما طلبه ها مهم است، اين است كه حال كه يك روزنه هايى از دين و احكام دين به ما نشان داده شده و به قول امروزى ها چشمه هایی را به مان نشان دادهاند، بايد شاكر باشيم. گاه مريض شدن و دورى از درس، نفهميدن مطلبى، يك منشأ مهمش ناشكرى است؛ يعنى نمىفهميم خداوند چه نعمتى به ما عنايت كرده و چه بابي را براي ما مفتوح كرده است؟!.
▪️وقتى مىگوييد امير المؤمنين(ع) در نهج البلاغه دارد كه جهاد باب من ابواب الجنة فتحه اللَّه لخاصة اوليائه ، وقتى در مورد جهاد چنين تعبيرى داريم، و از آن طرف هم مىگوييم قلم علما و قلم مدافعين از دين، از جهاد در راه خدا بالاتر است، اين را ميفهميم که باب فهم دين هم بايد اخص الخواص باشد؛ و ما بايد قدر اين را بدانيم؛ نميتوان گفت که ما تصادفاً سر سفره دين و علم نشستهايم؛ نه، اينها يك عنايت خاصی است كه خداوند به ما كرده است و در درجه اول بايد شاكر باشيم؛ شكر هم به اين است كه خودمان را لايق ندانيم؛ اگر كسى بگويد من استعداد دارم، زحمت مىكشم، شب ها بيدار هستم، مشغول نوشتن و تحقيق هستم، بزرگترين آفت براي انسان مىشود؛ بلکه بايد اين درس و بحثها را از عنايات خداوند بدانيم و دائماً اين مطلب را حديث نفس كند و بداند که خودش چيزى نميداند و خداوند است که عنايت ميکند.
▪️بدبختى انسان از جايى شروع مىشود كه خودش را چيزى بداند و بگويد که در مراتب علمى و تقوائي داراي جايگاه ويژهاي است. بعد از مسأله شكر، بايد اين را بفهميم كه خداوند از هزاران خزينه علم، يك صدم و يک هزارمش را به ما داده است؛ و اگر بخواهيم بالاتر رويم، خود اوست که بايد دستمان را بگيرد و به ما عنايت کند؛ همين جاست که ما بايد واقعاً فراتر از ديگران، در شب قدر، يك مقدرات عجيبى را براى خودمان رقم بزنيم؛ نه اين كه همان مطالبي را که مردم معمولى هم از خدا مىخواهند و جزء مقدراتشان است را ما نيز همان ها را از خداوند طلب کنيم که براي ما نيز قرار دهد؛ كه البته آنها هم لطف بزرگ خداست و احتياج به شكر بسيار دارد که قدرت شکر آنها را هم نداريم؛ ولى بايد سطح خواستههايمان را بالا ببريم و هميشه يكى از دعاهايمان اين باشد كه خداوند عمر ما را در مسير دين و خدمت به دين قرار دهد؛ مبادا ما يك زماني مضرّ براى دين شويم، واقعاً اين را از خدا بخواهيم.
▪️انسان چه مىداند که چند سال ديگر چه ميشود و ممکن است که يك دفعه روى قدرت طلبى و هوا پرستى وشهوت و شهرت طلبى، يكسرى از مسلمات را انكار كنيم؛ در تاريخ بودند افرادى كه متأسفانه به اين بلا گرفتار شدند.
▪️در روايت نيز آمده است که ائمه ما عليهمالسلام مىفرمودند: خدايا عمر ما را مرتع براى شيطان قرار نده؛ يكى از دعاهاي ما بايد همين باشد که دين را به عنوان شغل خودمان قرار ندهيم؛ ترويج دين را به عنوان كاسبى خودمان قرار ندهيم؛ اين خيلى مهم است و حسن عاقبت در اين جهت بسيار مهم است و از خداوند متعال بخواهيم كه در اين مسير استقامت كنيم و با نور خودش ما را حفظ كند؛ و آنچه كه را که خودش بدان راضى است، بر زبان و دست و قلب و دل ما جارى كند؛ و اگر قيامت بپرسد که عمرتان را در چه گذرانديد؟ بتوانيم بگوييم در ترويج و فهم دين. بايد اين شبها واقعاً اين ذخاير را حسابى فراهم كنيم و بسيار هم مهم است. ما نيز از همه آقايان التماس دعا داريم.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 آیتالله فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از کتاب حجاب در قرآن:
❇️ #حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد
◻️ خداوند در قرآن کریم خطاب میکنند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ». «نساءالمومنین» یعنی زنهای مومن آن زمان تا روز قیامت، نه زنان مومن در زمان نزول آیه شریفه. «جلباب» هم لباسی است که از سر تا پا را فرامیگیرد. آیه میفرماید به زنان مومن بگو این جلبابها را به عنوان پوشش سراسری خود قرار دهند. البته در آیات دیگر وجه و کفین را استثنا میکند ولی این آیه تصریح دارد که زنان باید از جلباب استفاده کنند.
◻️ جلباب چادر امروزی است که بانوان جامعه از آن استفاده میکنند. هم در لغت عرب و هم در لغت فارسی، جلباب لباس سراسری است که همه بدن را میپوشاند.
◻️ خدا یک چنین دستور صریحی را در مورد حجاب دارد. شاید برخی فکر کنند حجاب از زمان صفویه به وجود آمده است. این تفکر باطلی است. شاید برخی فکر کنند حجاب بر اثر اجتهادهای پیچیده فقهی به وجود آمده است و در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید دارد ولی هرگز اینگونه نیست. یکی از امور مسلم در اجتهاد این است که اجتهاد در ضروریات دین راه ندارد.
چطور در مسئله وجوب روزه اجتهاد راه ندارد و اگر انسان مسافر و مریض نباشد روزه بر او واجب است، حجاب هم همینطور است.
hawzahnews.com/xbHgy
هدایت شده از آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا تعریف از امیرالمؤمنین(علیه السلام) و دعوت به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) دعوت به غیر خداست؟!
@Fazellankarani
❇️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به یک انتقاد
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به کسانی که نسبت به توسعه حرم ائمه علیهم السلام انتقاد دارند گفت: یکی از وجوه توسعه و تزیین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران و عراق این است که به بشر بگوییم ایشان استثنائات بشر هستند و ویژگیهایی دارند که در بشر معمولی نیست چرا که حجت بین خدا و مردم هستند.
https://hawzahnews.com/xbJsb
@HawzahNews |حوزهنیوز