eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
897 دنبال‌کننده
385 عکس
125 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 دین دارای حکومت است، حکومت هم مبتنی بر سیاست است ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔹به برکت نظام اسلامی فقه سیاسی نیز مشاهده می‌شود که چه تحقیقات فاخری در حوزه علمیه و مراکز فقهی انجام شده است! این مسئله‌ که اسلام دارای حکومت است، امیرالمؤمنین خطبه شقشقیه را در اواخر عمر شریفشان بیان فرمودند، اگر واقعاً اسلام دارای حکومت نبود، چه فرقی بود که بعد از پیامبر اکرم(ص) چه کسی بر مسند نشیند؟ ‌هر کسی باشد فرقی ندارد؛ باید بگوئیم مردم را باید به مسائل معنوی و عبادی دعوت کرد و کاری نداشته باشید چه کسی حاکم است؛ آیا این می‌شود دین؟! به نظر من، هیچ امام معصومی(ع) نیست جز این که درباره حکومت در دین حرف و مطلب دارد و از تمامی امامان در این باره روایت داریم. 🔻وقتی دین دارای حکومت است، حکومت هم مبتنی بر سیاست است، فقه سیاسی و فقه حکومتی به میدان می‌آید. بحمدالله قدم‌های خوبی تا کنون برداشته شده ولی تا نتیجه فاصله داریم و حوزه امروز باید به این سمت حرکت کند که ابعاد فقه سیاسی را کاملاً مشخص کرده و به جامعه بشری و مسلمین ارائه دهد. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ اصل و لزوم 🔰آیت الله فاضل لنکرانی (ره) در دیدار یکی از نخبگان مدال آور کشور 1. اصل جوانگرایی در نظام فکري ما، یک مسئله مسلم است. اگر نگاهی به انقلاب کنیم، پايه‌هاي انقلاب ما بر دوش همین جوانان استوار گرديده است، و اگر به عقب و به صدر اسلام برگردیم خود اسلام برای جوان در همه ابعاد یک ظرفیت فوق العاده قائل است. عبادت جوان اصلاً با عبادت پیرها قابل مقایسه نیست. 2. اگر نظام جمهوری اسلامی برای جوانان یک برنامه دراز مدت، عمیق و ریشه‌دار نداشته باشد نشانه دور شدن از مبانی دین است. 3. دین می‌گوید نه تنها به‌عنوان اولویت بلکه به عنوان تعیّن بايد به جوانان ميدان داد که سرمایه‌ی اصلی جامعه در مسائل معنوی، علمی و مادی، همين جوان‌ها هستند 4. اگر فرمایشات امام راحل (ره) را درباره جوانان ببینیم خود یک کتاب مفصل است و یکی از برجستگی‌های رهبری معظم انقلاب در طول این 30 سال اين است که بیشترین خطابش به جوانان است. 5. متاسفانه باور بخشي از مسئولين ما این است که جوان نمی‌تواند اداره کند ما باید این باورها را تصحيح کنیم، 6. امروز بسياري از جوانان جامعه ما نمی‌دانند چکاري بايد انجام دهند؟ باید به آنها مشاوره داد که با اين مقدار سرمايه‌اي که در اختيار داريد اين کارها را مي‌توانيد انجام دهيد. 🔹ان شاء الله فرهنگ استفاده از جوان‌ها، ‌باور کردن جوان‌ها و میدان دادن به جوان‌ها و اعتماد به جوان‌ها، در جامعه ما خصوصاً مسئولين امر نهادينه شود. http://fazellankarani.com/persian/news/view/22356/ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
آیا این خدمت بزرگی که امام به دین و حوزه‌های علمیه، به بشریت و به کشور ایران کرد کم چیزی است؟ باید انسان ساعت‌ها صحبت کند تا یک مقدار از خدمات امام بزرگوار ما بیان شود. شما ببینید قبل انقلاب چه تلقی‌ای از دین وجود داشت؟ حتی در همین حوزه‌ها چه نگاهی به دین می‌شد؟ یک نگاه کاملاً فردی، دین را یک سری احکام و دستورات می‌دانستند که اشخاص طبق آن عمل کنند. این دینی که بن‌مایه و اساسش مسئله اجتماع است اصلاً مورد توجه قرار نمی‌گرفت. حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی http://fazellankarani.com/persian/news/23496/ 🆔 @j_fazel_lankarani
20.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اگر انقلاب اسلامی نبود، اثری از اسلام باقی نمی ماند ✅ بیانات مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) و آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیرامون انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) @doros_fazellankarani @fazellankarani
عده‌ای می‌گویند فقه اجتماعی یعنی چه؟ اگر دستوراتی که دین برای جامعه و اجتماع دارد را در یک کفه‌ی ترازو، و احکام فردی و عبادات خاصه را در کفه‌ی دیگر قرار دهیم، مسلم سنگینی بُعد اجتماعی اسلام قابل مقایسه با ابعاد فردی آن نیست. اگر دین ابعاد اجتماعی دارد پس باید فقه اجتماعی هم داشته باشیم، نمی‌شود بگوئیم دین ابعاد اجتماعی دارد، اما فقه اجتماعی نداریم! حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی http://fazellankarani.com/persian/news/23496/ 🆔 @j_fazel_lankarani
واقعاً یکی از درخشش های دین اسلام بحث زکات است.زکات تاکنون از دیدگاه فردی مورد بحث قرار گرفته، اما اگر آن را از دریچه فقه اجتماعی هم مورد بحث قرار بدهیم چه بسا احکام جدیدی پیدا کنیم. چون موضوع موضوع جدید است حکم هم قاعدتاً تقیید پیدا می‌کند. اگر زکات از منظر فقه اجتماعی به میدان بیاید قاعدتاً این موضوع هم مطرح خواهد شد كه برای جامعه‌ای که 40 میلیون زیر خط فقر دارد آیا باز باید زکات منحصر به همان موارد نه‌گانه باشد یا می‌شود توسعه پیدا کند؟ حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی http://fazellankarani.com/persian/news/23459/ 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در نشست «استهلال با چشم مسلح» 🔹آیه ۳۶ توبه و روایات رؤیت، مخالف رؤیت ماه با چشم مسلح نیست؛ چگونه وقتی فتوا می‌دهیم نظر به اجنبیه از پشت عینک حرام است، در مورد استهلال، استفاده از تلسکوپ را جایز ندانیم؛ یا مثلاً اگر کسی با دوربین دید که فردی فرد دیگری را به قتل رسانده، آیا این شهادت آن فرد قابل قبول نیست؟ هیچ فقیهی منکر این شهادت نیست. 🔹در ایام حج در سال‌های دور، گاهی فاصله و اختلاف ماه بین عربستان و ایران، دو روز می‌شد که فتوای امام این مشکل را با لزوم عمل کردن به فتوای مفتی عربستان حل کرد، حتی در عید فطر گاهی بین مراجع اختلافی ایجاد می‌شد، ولی باید با ارائه راهکارهای سودمند و مؤثر، به فقه شیعه خدمت کرده و اجازه ندهیم که باعث تفرقه و وهن مذهب شود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n52384 http://fazellankarani.com/persian/news/23459/ 🆔 @j_fazel_lankarani
💢چهار بحث اصولی و دو قاعده فقهی درباره تلقیح مصنوعی ✔️نشست علمی «تلقیح مصنوعی» با حضور جمعی از طلاب، فضلا، محققین و اساتید حوزه به صورت حضوری و مجازی در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد. در این نشست استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به تفصیل به یکی از فروعات فقه پزشکی بحث «تلقیح مصنوعی» پرداخت. 👈مشروح سخنان این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم را بخوانید: https://b2n.ir/g07177 🆔 @j_fazel_lankarani
❇️ دیدگاه های حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی (مدظله) پیرامون نوروز ❇️ برداشت ما از روايات این است كه هر روزي كه يك حادثه‌ي مهم از نظر احيای دين يا احيای انسانيت در آن ايجاد شود، يعني جنبه‌ي احيا و هدايت معنوي يا هدايت دنيوي در آن باشد، در روايات به نوروز تعبیر مي‌كنند. در روايات ما در هفت مورد تعبير به نوروز شده است: ✅ روزي كه حضرت ابراهيم(ع) بت‌ها را شكست، از آن روز تعبير به نوروز شده، در روايات آمده «يوم النيروز هو اليوم الذي كسر فيه ابراهيم(ع) أصنام قومه» نوروز روزي است كه حضرت ابراهيم بت‌هاي قوم خودش را شكست. ✅ در روايتي معلي بن خنيس از امام صادق(ع) نقل مي‌كند كه حضرت فرمود «إنّ يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي صلي الله عليه و آله لأميرالمؤمنين(ع) العهد بغدير خم» آن روزي كه پيامبر صلوات الله عليه عهد امامت را براي اميرالمؤمنين در غدير خم گرفت «فأقروا له بالولاية فطوبي لمن ثبت عليها و الويل لمن نكثها» از آن تعبير به نوروز شده. ✅ «و هو اليوم الذي وجّه فيه رسول الله(ص) علياً إلي وادي الجن و أخذ عليهم العهود و المواثيق» آن روزي كه پيامبر اميرالمؤمنين را به سوي طائفه جنّيان فرستاد و از آنها پيمان گرفت. ✅ «وهو اليوم الذي ظفر فيه بأهل النهروان» آن روزي كه حضرت علي(ع) با خوارج مقابله كرد و آنها را خصوصاً ذو الثديين را كه از رؤوس خوارج بود به قتل رساند، نوروز است. ✅ باز در بعضي روايات هست، روز مبعث يعني آن روزي كه جبرئيل بر وجود مبارك پيامبر نازل شد و حضرت را به رسالت مبعوث كرد، همان روزي كه آيات اوليه‌ي قرآن نازل شد، اين هم به عنوان يكي از مصاديق نوروز است. ✅ بعد مي‌فرمايد «وهو اليوم الذي فيه يظهر القائم(ع)» يكي از مصاديق نوروز روزي است كه حضرت ظهور مي‌كند كه تحقيقاً نوروز واقعي عالم همان روز است، در ميان اين مصاديقي كه براي نوروز است مي‌توانيم بگوئيم برترين و بارزترين مصداقش همان روز ظهور حضرت است. حضرت ظهور مي‌كند «و يظفره الله بالدجال» آن روزي كه حضرت، دجال را به قتل مي‌رساند. بعد مي‌فرمايد «وما من يوم نيروز إلا و نحن نتوقّع فيه الفرج» معناي اين قسمت روايت چيست؟ هيچ روز نوروز نيست مگر اينكه ما در آن روز فرج قائم (عج) و حجّت خودمان را متوقع هستيم. در ادامه مي‌فرمايد «لأنّه من أيامنا حفظه الفُرس» اين روز نيروز از ايام ماست و فارس‌ها آن را حفظ كردند «و ضيعتموه» شما اهل عرب آن را تضييع كرديد! اين كلام ظهور در اين دارد كه همين نوروز كه ما در آن قرار مي‌گيريم و ايام تحويل سال است، ايام ظهور حضرت هم هست. ✅ بعد مي‌فرمايد «ثم إنّ نبيّاً من أنبياء بني اسرائيل سأل ربّه أن يُحيي القوم الذين خرجوا من ديارهم و هم الوفٌ حذر الموت فأماتهم الله» يكي از انبياء بني اسرائيل در مورد قومي كه براي گرفتار نشدن به موت از شهرشان خارج شدند ولي خدا آنها را ميراند از خدا مسئلت كرد، آنها را زنده كند، «فأوحي الله إليه عن صبّ عليهم الماء في مضاجعهم» خدا به او وحي كرد كه در همان جاهايي كه آنها خوابيدند و نعش‌شان وجود دارد آب بريزد و آن نبي هم اين كار را در روز نوروز كرد صبّ عليهم في هذا اليوم، «فعاشوا و هم ثلاثون ألف» آنها زنده شدند و تعدادشان سي هزار نفر بود. «فصار صبّ الماء في يوم النيروز سنةً ماضيّة لا يعرف سببها إلا الراسخون في العلم و هو أوّل يوم من سنّة‌ الفرس» از آن زمان ريختن آب يا قراردادن آب در ظرف تبديل به سنت شد و اولين روز از سال فارس زبانهاست. از مجموع مطالب بالا می توان این گونه جمع بندی کرد: الف - در طول تاريخ هر روزي كه اهميّت ديني يا اهميّت مادي و طبيعي مهمی دارد، بر آن عنوان نوروز صدق مي‌كند. ب - نوروز يك روز و تاريخ مشخصی نیست. به عنوان يكي از مصاديق نوروز، فُرس اولين روز سال را به عنوان نوروز قرار داده است. ج - هر روزي كه احيای طبيعت، احيای بشر، احيای دين یا مقابله با ظلم باشد، حتّي روز ولادت يك انسان را مي‌توانيم نوروز قلمداد کنیم. د - روزي كه در آن جنبه‌ي حيات مجدد، اعم از حيات ديني، علمي و طبيعي وجود آيد، روايات ما به اين مي‌گويد نوروز و بعد نسبت به «اول يومٍ من الفرس» صحه مي‌گذارند و مي‌گويند فارس زبانان يك مصداق آن نوروز كلي را اين قرار دادند. ه - يكي از مصاديق نوروز بيداري است، بر اين اساس هر روز مي‌تواند نوروز بشود. و - همانطور كه ما از اين طرف مي‌گوئيم هر روز ما عاشورا و هر مكان ما كربلاست، از آن طرف هر روز ما بايد نوروز باشد. ز - يكي از مصاديق نوروز بيداري است، بر اين اساس هر روز مي‌تواند نوروز بشود، از همين معناي ساده‌ي سطحي‌اش شروع كنيم؛ اينكه وقتي انسان از خواب بيدار مي‌شود بايد بگويد «الحمدلله الذي احياني بعد ما أماتني». @fazellankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر ما باشیم و روایات حتی دیدن ماه با تلسکوپ هم لازم نیست؛ برای اینکه ملاک این است که ما علم پیدا کنیم به ولادت ما جدید “آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی” . نشست علمی استهلال با چشم مسلح با سخنرانی حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی . متن و نسخه کامل نشست در وب سایت fazellankarani.ir و همچنین در آپارات: https://www.aparat.com/fazelLankarani @Fazellankarani