💞🤲 امام حقّ، امام باطل
🔷️🔹️قالَ لَهُ الرَّشيدُ حينَ رَآهُ جالساً عِنْدَ الْكَعْبَة ، أنتَ الَّذی تُبايِعُكَ النّاسُ سِرًّا؟ فَقالَ ؛ أنا إمامُ القلوبِ و أنتَ إمامُ الجُسُوم .
🔶️🔸روزی هارون الرشيد لعنة الله علیه وقتی امام موسی کاظم سلام الله علیه را ديد که در کنار کعبه نشسته اند ، به او گفت تو هستی که مردم با تو در پنهان بيعت میکنند؟ حضرت در پاسخ فرمودند: من امام قلب ها هستم و تو امام جسم ها .
📕📒📗📘الصواعق المحرقة جلد ۲ صفحه ۵۹۰
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
🍀🍀
AUD-20211009-WA0117.mp3
3.87M
🖤🥀 ایام محسنیه
حامد کاشانی
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
♥️💫
🟡🌿نشستن امام حسن مجتبی علیه السّلام بر شانه پیامبر صلی اللَّه علیه و آله بر فراز منبر ...
💞🌱وَ کَانَ الْحَسَنُ یَأْتِیهِ وَ هُوَ عَلَی الْمِنْبَرِ یَخْطُبُ فَیَصْعَدُ إِلَیْهِ فَیَرْکَبُ عَلَی عَاتِقِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) وَ یُدْلِی رِجْلَیْهِ عَلَی صَدْرِهِ حَتَّی یُرَی بَرِیقُ خَلْخَالِهِ وَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَخْطُبُ فَیُمْسِکُهُ کَذَلِکَ حَتَّی یَفْرُغَ مِنْ خُطْبَتِهِ
💟🌱امام حسن علیه السّلام نزد پیامبر صلی اللَّه علیه و آله می آمد در حالی که آن حضرت بر فراز منبر خطبه می خواند. از منبر بالا می رفت و بر گردن آن حضرت سوار می شد و پاهایش را روی سینه مبارک آویزان می کرد بطوری که برق خلخال در پایش دیده می شد، و این در حالی بود که پیامبر صلی اللَّه علیه و آله مشغول خطبه بود و او را همچنان نگاه می داشت تا خطبه اش به پایان می رسید!
📕اسرار آل محمد/ص401
📘بحارالانوار/ج37/ص88
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
🍀🍀
🔴🌱وقایع روزهای چهارم و پنجم ربیعالاول سال ۱۱هجری
🌙اجرای ترفند دیگری از سوی سقیفهگران : هر آنچه متعلق به حضرت زهرا سلام الله علیها و خاندان نبوت است مصادره میشود!
- ابوبکر و جعل حدیثِ ما گروه پیامبران , ارث نمیگذاریم❗️ #باید_بدانیم که ابن ابی الحدید تصریح دارد که حضرت صدیقه علیهاالسلام و عباس عموی پیامبر پیوسته این حدیث را تکذیب میکردند و میگفتند که اگر قرار بر این بود که پیامبر ارثی نگذارند, ایشان این مطلب را به ما میفرمودند نه به کسانی که ارتباطی با میراث پیامبر ندارند .
- دومین و سومین شب یاری
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
🍀🍀
💞🤲 فقط معصوم شایسته امامت است
🔷️🔹️الامامُ لایکونُ الّا مَعْصُوماً وَ لَیْسَت العِصْمَةُ فی ظاهِرِ الخِلْقَةِ فَیُعْرَفَ بِها وَ کذلِکَ لایَکُونُ الاّ مَنْصُوصاً؛
🔶️🔸امام زین العابدین سلام الله علیه فرمودند: جز معصوم احدی شایسته امامت نیست و چون عصمت یک نشان ظاهری در خلقت نیست( که همگان) بشناسند، باید امام از طرف خدا (تعیین) و اعلام شود.
📘روزگار رهائی، همان، ص 87
📕شیخ صدوق، معانی الاخبار، ص 132
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
🍀🍀
💞🌱 روز را شروع می کنیم با
🌱 اعوذبالله من الشیطان الرجیم
🌱بسم الله الرحمن الرحیم
🌱لا اله الا الله
🌱اللهم اللعن جبت و طاغوت والقوم الظالمین
🌱اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌱دعای غریق: یا الله یارحمان یا رحیم یامقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
🔸️از فرمایشات امام علی علیه السلام وامام صادق علیه السلام برای شروع روز
💞🤲 اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm 💫♥️
🌿🌿
⚘🌹🌸🌾🍁🌿🌻⚘برگی ازتاریخ سرخ شیعه
⭕ فرار🎯🔥 ابوبکر 《۱》در جنگ احد
⭕طبق روایات اهل سنت ابوبکر در جنگ احد فرار کرد.
حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ، حَدَّثَنَا ابْنُ الْمُبَارَكِ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَحْيَى بْنِ طَلْحَةَ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ، قَالَ: أَخْبَرَنِي عِيسَى بْنُ طَلْحَةَ، عَنْ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ [ص:9] عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: كَانَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِذَا ذَكَرَ يَوْمَ أُحُدٍ بَكَى، ثُمَّ قَالَ: ذَاكَ كُلُّهُ يَوْمُ طَلْحَةَ، ثُمَّ أَنْشَأَ يُحَدِّثُ، قَالَ: كُنْتُ أَوَّلَ مَنْ فَاءَ يَوْمَ أُحُدٍ فَرَأَيْتُ رَجُلًا يُقَاتِلُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دُونَهُ، وَأُرَاهُ قَالَ: يَحْمِيهِ، قَالَ: فَقُلْتُ: كُنْ طَلْحَةَ حَيْثُ فَاتَنِي مَا فَاتَنِي، فَقُلْتُ: يَكُونُ رَجُلًا مِنْ قَوْمِي أَحَبَّ إِلَيَّ وَبَيْنِي وَبَيْنَ الْمَشْرِقِ رَجُلٌ لَا أَعْرِفُهُ، وَأَنَا أَقْرَبُ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْهُ، وَهُوَ يَخْطَفُ الْمَشْيَ خَطْفًا لَا أَخْطَفُهُ، فَإِذَا هُوَ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ، فَانْتَهَيْنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَدْ كُسِرَتْ رَبَاعِيَتُهُ، وَشُجَّ فِي وَجْهِهِ وَقَدْ دَخَلَ فِي وَجْنَتَيْهِ حَلْقَتَانِ مِنْ حِلَقِ الْمِغْفَرِ.
⭕عائشه مىگويد: ابوبكر هر گاه ياد روز اُحُد مىافتاد، گريه مىكرد و مىگفت: آن روز، روز طلحه بود. سپس گفت: نخستين كسى كه در آن روز (پس از فرار) بازگشت، من بودم، رسول خدا را ديدم كه با يكى از كفار مىجنگيد، به طلحه گفتم: همان جايى كه هستى باش كه من چيزهايى را از دست دادهام، مردى از خويشان من است كه عزيزتر است از تمام آن چه بين مشرق و مغرب است. و من به رسول خدا نزديكتر بودم، كسى را كه نمىشناختم به طرف رسول خدا آمد، هنگامى كه نزديك شد ديدم ابوعبيده جراح است، خودمان را به پيامبر رسانديم، ديدم دندانهاى جلوى آن حضرت شكسته شده و صورتش شكافته و دو حلقه از حلقههاى زره در صورتش فرو رفته بود.
📕الطيالسي البصري، سليمان بن داود أبو داود الفارسي (متوفاي204هـ)، مسند أبي داود الطيالسي، ج 1، ص 3، ناشر: دار المعرفة - بيروت1.
📕الشیبانی، أحمد بن حنبل أبو عبد الله (متوفای241هـ)، فضائل الصحابة، ج 1، ص 222، تحقیق د. وصی الله محمد عباس، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1403هـ – 1983م.
📕الأصبهانی، أبو نعیم أحمد بن عبد الله (متوفای430هـ)، حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، ج 1، ص 87، ناشر: دار الکتاب العربی - بیروت، الطبعة: الرابعة، 1405هـ.
📕المزی، یوسف بن الزکی عبدالرحمن أبو الحجاج (متوفای742هـ)، تهذیب الکمال، ج 13، ص 417، تحقیق: د. بشار عواد معروف، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1400هـ – 1980م.
📕الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای748هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 2، ص 191، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.
📕الصفدی، صلاح الدین خلیل بن أیبک (متوفای764هـ)، الوافی بالوفیات، ج 16، ص 273، تحقیق أحمد الأرناؤوط وترکی مصطفى، ناشر: دار إحیاء التراث - بیروت - 1420هـ- 2000م.
📕القرشی الدمشقی، إسماعیل بن عمر بن کثیر أبو الفداء (متوفای774هـ)، البدایة والنهایة، ج 4، ص 29، ناشر: مکتبة المعارف – بیروت.
حاكم نيشابورى پس از نقل اين روايت مىگويد:
هذا حديث صحيح على شرط الشيخين ولم يخرجاه.
این حدیث به شرط مسلم و بخاری صحیح است.
📕النيسابوري، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاكم (متوفاي405 هـ)، المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص 298، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990م
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
💫♥️
⚘🌸🌾🍁🍀🌻🌿🌹سکوت طلا
🔷️🔹️قال امیر المؤمنین علیه السلام: مَن کَثُرَ کَلامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ
🔶️🔸️امیرالمومنین علی علیهالسلام می فرمایند: هر کسی که سخنش افزایش یافت، اشتباهات او نیز فزونی خواهد یافت و هر کس خطایش افزایش یافت، حیایش کم میگردد و هر کس حیایش کم شد، تقوایش کم میشود و کسی که تقوایش کم شود، دلش میمیرد و هر کس قلبش مُرد، به دوزخ وارد خواهد شد».
📕 نهجالبلاغه: حکمت ۳۴۹
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
💫♥️
⚘🌿🌻🍁🌾🌸🍀انوارخدا
🌙اخْتَلَفَ جَمَاعَةٌ مِنَ الشِّیعَةِ فِی أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إِلَى الْأَئِمَّةِ (علیهم السلام) أَنْ یَخْلُقُوا وَ یَرْزُقُوا. فَقَالَ قَوْمٌ هَذَا مُحَالٌ لَا یَجُوزُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى لِأَنَّ الْأَجْسَامَ لَا یَقْدِرُ عَلَى خَلْقِهَا غَیْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَالَ آخَرُونَ بَلِ اللَّهُ أَقْدَرَ الْأَئِمَّةَ عَلَى ذَلِکَ وَ فَوَّضَ إِلَیْهِمْ فَخَلَقُوا وَ رَزَقُوا وَ تَنَازَعُوا فِی ذَلِکَ نِزَاعاً شَدِیداً فَقَالَ قَائِلٌ مَا بَالُکُمْ لَا تَرْجِعُونَ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ فَتَسْأَلُوهُ عَنْ ذَلِکَ لِیُوضِحَ لَکُمُ الْحَقَّ فِیهِ فَإِنَّهُ الطَّرِیقُ إِلَى صَاحِبِ الْأَمْرِ فَرَضِیَتِ الْجَمَاعَةُ بِأَبِی جَعْفَرٍ وَ سَلَّمَتْ وَ أَجَابَتْ إِلَى قَوْلِهِ فَکَتَبُوا الْمَسْأَلَةَ وَ أَنْفَذُوهَا إِلَیْهِ فَخَرَجَ إِلَیْهِمْ مِنْ جِهَتِهِ تَوْقِیعٌ نُسْخَتُهُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى هُوَ الَّذِی خَلَقَ الْأَجْسَامَ وَ قَسَّمَ الْأَرْزَاقَ لِأَنَّهُ لَیْسَ بِجِسْمٍ وَ لَا حَالٌّ فِی جِسْمٍ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ وَ أَمَّا الْأَئِمَّةُ (علیهم السلام) فَإِنَّهُمْ یَسْأَلُونَ اللَّهَ تَعَالَى فَیَخْلُقُ وَ یَسْأَلُونَهُ فَیَرْزُقُ إِیجَاباً لِمَسْأَلَتِهِمْ وَ إِعْظَاماً لِحَقِّهِم.
🔸گروهی از شیعه در این که خداوند خلق و رزق را به ائمه علیهم السلام تفویض کرده؛ اختلاف کردند. گروهی گفتند: این محال است و از خداوند ممکن نیست زیرا جز خداوند کسی نمی تواند اجسام را بیافریند. و دیگران گفتند: بلکه خداوند؛ به امامان قدرت آن را داده و خلق و رزق را به آنها سپرده است. در این باره به شدت درگیر شدند. یک نفر گفت: چرا به ابوجعفر محمد بن عثمان (وکیل دوم امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) رجوع نمی کنید و از او نمی پرسید تا حق را برایتان روشن کند؟ زیرا او راه رسیدن به صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. پس همگی به ابوجعفر عمروی راضی شدند و تسلیم قول او شدند. مسأله را نوشتند و برایش فرستادند. پس این توقیع بیرون آمد: «خداوند همان کسی است که اجسام را آفریده و ارزاق را تقسیم کرده زیرا نه جسم است و نه در جسمی حلول کرده و چیزی مانند او نیست و او شنوا و بینا است. ولی امامان از خداوند می خواهند پس خداوند خلق می کند و از خداوند درخواست می کنند پس خداوند روزی می دهد تا درخواست آنان را اجابت کرده باشد و حق آنان را بزرگ شمرده باشد.
📕الاحتجاج، ج2، ص471
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
💫♥️
💞🌱دخترت را به ازدواج مومن درآور
🔷️🔹️قال أبا محمّد الإمام المجتبیٰ علیه السلام: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى الْحَسَنِ ع يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ ابْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا.
🔶️🔸مردی خدمت امام حسن مجتبی سلام الله علیه آمد تا دربارۀ ازدواج دخترش با ایشان مشورت کند؛ حضرت فرمودند: دخترت را به ازدواج مردى با تقوا درآور؛ زيرا اگر دخترت را دوست داشته باشد، گرامى اش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نمى كند.
📘مكارم الأخلاق، ص: 204.
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
🍀🍀
❌بی معرفتی ابن عربی⁉️
📝 دانشمند شیعه ملا محسن #فیض_کاشانی رحمةالله دراین باره مینویسد:
🎯🔥 شیخ اکبر سنی ، محی الدین ابن عربی است، او از پیشوایان صوفیه و از بزرگان صوفیه میباشد، در فتوحات مکیه میگوید: «من از خدا نخواستم که امام زمانم را به من بشناساند، و اگر از خدا میخواستم به من میشناساند.»
🌙 ای صاحبان #بصیرت عبرت بگیرید و بنگرید که چگونه خود را بی نیاز از شناختن امام معصوم میداند حال آنکه #حدیث مشهور بین همه #علما که میگوید: «هر کس که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است» را شنیده بود، پس چگونه خدا او را مخذول و گمراه کرد و به خودش واگذاشت تا #شیطان او را در سرزمین علوم سرگردان رهایش کرد.
📘 بشارات الشیعة الفيض الكاشاني نسخه خطی.
📕 ابن عربی از نگاهی دیگر، تألیف سید محسن طیب نیا، صفحه ۴۲۱-۴۲۲
#نقد_صوفیه
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
💫♥️
⚘🌾🌸🌹🌿🍁🌻🍀برگی ازتاریخ سرخ شیعه
فرار 🎯🔥عمر بن خطاب《 ۲》 در جنگ احد
⭕عمر بن خطاب خودش اعتراف می کنه مانند بز کوهی از جنگ احد فرار کرده !
• سیوطی در کتاب تفسیر « الدر المنثور » در تفسیر آیه 155 سوره آل عمران، می نویسد:
أخرج ابْن جرير عَن كُلَيْب قَالَ: خطب عمر يَوْم الْجُمُعَة فَقَرَأَ آل عمرَان وَكَانَ يُعجبهُ إِذا خطب أَن يَقْرَأها فَلَمَّا انْتهى إِلَى قَوْله {إِن الَّذين توَلّوا مِنْكُم يَوْم التقى الْجَمْعَانِ} قَالَ: لما كَانَ يَوْم أحد هَزَمْنَا ففررت حَتَّى صعدت الْجَبَل فَلَقَد رَأَيْتنِي أنزو كأنني أروى (أروى: ضَأْن الْجَبَل ضد الماعز) وَالنَّاس يَقُولُونَ: قتل مُحَمَّد فَقلت: لَا أجد أحد يَقُول قتل مُحَمَّد إِلَّا قتلته حَتَّى اجْتَمَعنَا على الْجَبَل فَنزلت {إِن الَّذين توَلّوا مِنْكُم يَوْم التقى الْجَمْعَانِ} الْآيَة كلهَا وَأخرج ابْن الْمُنْذر وَابْن أبي حَاتِم عَن عبد الرَّحْمَن بن عَوْف {إِن الَّذين توَلّوا مِنْكُم يَوْم التقى الْجَمْعَانِ} قَالَ: هم ثَلَاثَة وَاحِد من الْمُهَاجِرين وَاثْنَانِ من الْأَنْصَار
⭕عمر، روز جمعه، سوره آل عمران را خواند… وقتی به این آیه رسید، « کسانی از شما که در روز روبه رو شدن دو جمعیت با یکدیگر ( در جنگ احد )، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت…» گفت: وقتی روز احد، مشرکان را شکست دادیم، من فرار کردم تا این که از کوه بالا رفتم و همانا خود را دیدم که همانند بز کوهی، از کوه بالا می روم و مردم ندا می دادند که محمد ( صلی الله علیه وآله وسلم ) کشته شد… پس این آیه نازل شد… .
📕الدر المنثور ج2 ص335 المؤلف: عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي (المتوفى: 911هـ)، الناشر: دار الفكر - بيروت ، عدد الأجزاء: 8
📕جامع البيان في تأويل القرآن - ج7 ص327 المؤلف: محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى: 310هـ)، المحقق: أحمد محمد شاكر ، الناشر: مؤسسة الرسالة، الطبعة: الأولى، 1420 هـ - 2000 م ،عدد الأجزاء: 24
امام فخر رازی در کتاب « تفسیر کبیر » می نویسد:
⭕وَمِنَ الْمُنْهَزِمِينَ عُمَرُ، إِلَّا أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ فِي أَوَائِلِ الْمُنْهَزِمِينَ وَلَمْ يَبْعُدْ، بَلْ ثَبَتَ عَلَى الْجَبَلِ إِلَى أَنْ صَعِدَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
و از جمله ی فراریان، عمر بود، البته او از پیشگامان در فرار نبود و خیلی هم دور نشد، بلکه در بالای کوه ثابت ماند تا وقتی که پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلم ) از کوه بالا رفتند. از دیگر فراریان، عثمان بود که همراه با دو نفر از انصار به نام های سعد و عقبه، فرار کردند تا به مکان دوردستی رسیدند و پس از سه روز بازگشتند… .
📕فخر الدين الرازي خطيب الري (المتوفى: 606هـ)، التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب، ج 9، ص 398،الناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت،الطبعة: الثالثة - 1420 هـ)
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
💫♥️
💞🌱خشم شیعیان زمان آل بویه از غاصب حق زهرای اطهر سلام الله علیها و نوشتن لعن بر دیوار مساجد بغداد به اعتراف مخالفین
📒📗گزارش ابن اثیر مؤرخ بزرگ مخالفین از سال ۳۵۱ هجری: ( تقریبا پانصد سال قبل از به وجود آمدن #صفویه. )
✍️شیعیان بغداد به فرمان معزالدولة بر دیواره مساجد نوشتند:
لعنت خدا بر #معاویه ، و لعنت بر کسی که #فدک فاطمه علیهاالسلام را غصب کرد «یعنی ابوبکر»؛ و لعنت بر کسی که نگذاشت حسن علیهالسلام نزد قبر جدش دفن شود«یعنی #عایشه»؛ و لعنت بر کسی که #ابوذر غفاری را تبعید کرد«یعنی عثمان» و لعنت بر کسی که عباس را از شورای شش نفره خارج کرد«یعنی عمر».
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
🍀🍀
⚘🍀🍁🌾🌹🌻🌸🌿برگی ازتاریخ سرخ شیعه
🟣🌱سخت تر شدن تقیه در آستانه ظهور امام عصر علیه السلام
🌕🌱تقیه یکی از ارکان اعتقادی شیعه بوده و در روایات اهل بیت علیهم السلام بسیار بدان تاکید شده است. اگر بخواهیم تعریفی جامع از تقیه ارائه کنیم، چنین است: «خودداری از اظهار عقیده و پنهان داشتن آن یا انجام دادن کاری بر خلاف نظر قلبی خود».
این نکته نیز شایسته ذکر است که تقیه دارای شرایط زمانی و مکانی بوده و گاهی تقیه در مواضعی جایز نمیباشد.
♦️در روایتی نورانی، وجود مقدس امام صادق صلوات الله علیه پیرامون سخت شدن تقیه در آستانه ظهور امام عصر علیه السلام چنین فرمودند:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كُلَّمَا تَقَارَبَ هَذَا الْأَمْرُ كَانَ أَشَدَّ لِلتَّقِيَّة؛
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر چه این امر (فرج امام زمان علیه السلام) نزدیک تر گردد، تقیه سخت تر (و لازم تر) میگردد.
📕المحاسن، ج1، ص259، ح311.
🌙توضیح: یکی از نکات بسیار مهمی که در آستانه ظهور در روایات متعدد بدان اشاره شده است، آشفتگی دنیا و کم شدن دین مردم و از بین رفتن برکت از عمر ها و اموال است.
🔹پر واضح است در جامعهای که مردم به یکدیگر رحم نداشته و دغدغه های دنیوی پر رنگ شود، دینداری برای آنان بی معنی گشته و تمام هم و غم خود را صرف دنیای خود میکنند و در آن زمان است که دینداران را تمسخر کرده و اعتنایی به آموزه های دینی ندارند.
انسان مومن باید در مرحله اول جان خود را حفظ کرده و در زمانی که به ظهور نزدیک میشود، از اظهار عقیده خود در هر جا صرف نظر کرده تا جانش در امان باشد و عقاید صحیح او مورد تمسخر دیگران قرار نگیرد.
💛اما نباید فراموش کرد که رعایت تقیه - چنانچه گفته شد - تابع یک سری قوانین و مقدماتی بوده و تا جایی که انسان احساس خطر نکند، لازم نیست تقیه کند و الا اگر جانش در خطر باشد، رعایت تقیه بر او لازم است.
▪️به حکومت رسیدن تمامی افراد پیش از ظهور و گسترش ظلم و جور و مهجور ماندن دین خدا، یکی از علت های رعایت تقیه است، پس هر چه دوران سخت تر شود، رعایت تقیه لازم تر میگردد.
💜چنانچه در بسیاری از روایات نسبت به مخفی نگه داشتن امر اهل بیت علیهم السلام بدان تاکید شده است؛ رعایت تقیه نیز از این باب میباشد که لازم است ما جلوتر از اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین نباشیم و مطیع امر آن انوار الهی باشیم.
📕روایات اهلبیت علیهم السلام بر اساس کتاب شریف «المحاسن»
💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج
@DinAssLamm
💫♥️