15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎎تربیت در خانواده
🎭 به نمایش بگذارید! مثل صحنه تئاتر
👈🏻 اگر میخواهید فرزندانتان انسانیت، اخلاق و زندگی درست را یاد بگیرند...
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 شبی یک صفحه نور🌎
صفحه نورانی ۱۹۸
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
09.Tawba.094.mp3
2.34M
🦋 تفسیر صوتی مختصر🦋
تفسیر آیه ۹۴ سوره توبه
توسط استاد
محسن قرائتی
يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ ۚ قُلْ لَا تَعْتَذِرُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبَارِكُمْ ۚ وَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
18.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌎 آموزش صفر تا صد 🌎
تجوید قرآن مجید
🎥 ادغام
#استادموسوی_بلده
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 آموزش صفر تا صد 🌎
تجوید قرآن مجید
🎥 اظهار نون ساکن
#استادموسوی_بلده
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
https://t.me/meysametaherabadi/7
⚜ یکى دیگر از نشانه هاى روشن حقانیت دعوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)،
ـ که تأکیدى است بر محتواى آیه گذشته ـ اشاره کرده مى گوید:
«تو قبل از نزول قرآن، هرگز کتابى را نمى خواندى، و هرگز با دست خود چیزى نمى نوشتى مبادا دشمنانى که در صدد ابطال دعوت تو هستند گرفتار شک و تردید شوند» (و بگویند آنچه را او آورده، نتیجه مطالعه کتب پیشین و نسخه بردارى از آنها است) (وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتاب وَ لاتَخُطُّهُ بِیَمِینِکَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ).
تو هرگز به مکتب نرفتى و خط ننوشتى، اما با اشاره وحى الهى، مسأله آموز صد مدرس شدى!.
چگونه مى توان باور کرد، شخصى درس نخوانده، و استاد و مکتب ندیده، با نیروى خودش، کتابى بیاورد، و از همه جهان بشریت دعوت به مقابله کند، و همگان از آوردن مثل آن عاجز شوند؟!
آیا این دلیل بر آن نیست، که نیروى تو از قدرت بى پایان پروردگار مدد مى گیرد؟ و کتاب تو وحى آسمانى است که از ناحیه او بر تو القاء شده است؟
🔹توجه به این نکته لازم است که: اگر کسى بگوید: ما از کجا بدانیم پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) هرگز به مکتب نرفت و خط ننوشت؟! در پاسخ مى گوئیم: او در محیطى زندگى کرد، که با سواد در آنجا بسیار محدود و معدود بود، به طورى که مى گویند: در تمام شهر «مکّه» بیش از 17 نفر، قدرت بر خواندن و نوشتن نداشتند، در چنین محیطى اگر کسى درس بخواند، مکتبى ببیند، محال است بتواند کتمان کند، در همه جا مشهور و معروف مى شود، و استاد و درسش شناخته خواهد شد.
چنین شخصى چگونه مى تواند ادعا کند پیامبر راستین است؟، اما دروغى به این آشکارى بگوید؟
به خصوص این که این آیات در «مکّه» در مهد نشو و نماى پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل گردیده آن هم در برابر دشمنان لجوجى که کوچکترین نقطه ضعف ها از نظرشان مخفى نمى ماند.
📚تفسیر نمونه جلد ۱۶ صفحه ۳۰۳
#خط_نوشتن_پیامبر
https://eitaa.com/meysametaherabadi
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز چهارشنبه:
شمسی: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
میلادی: Wednesday - 24 April 2024
قمری: الأربعاء، 15 شوال 1445
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليه السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليه السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليه السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹جنگ احد و شهادت حضرت حمزه، 3ه-ق
🔹وفات حضرت عبدالعظیم حسنی، سال 250یا252یا255 ه-ق
🔹رد الشمس توسط امیر المومنین علیه السلام، 8_7ه-ق
🔹معرکه بنی قینقاع، 20ه-ق
📆 روزشمار:
▪️10 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام
▪️15 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
▪️25 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام
#مناسبتهای_دیگر
☀️ #شمسی
مناسبت های شمسی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
🔸 آغاز هفته کار و کارگر
🔸 شكست نظامی امريكا در ایران «طبس» (1359 ش)
🔸 ارسال اولين نامه صدام معدوم به ایران (1369 ش)
🌙 #قمری
مناسبت های قمری (۱٥ شوال ۱٤٤٥)
🔸 جنگ بنی قینقاع (۲ق)
🔸 جنگ احد و شهادت حضرت حمزه (3 ق)
🔸 ردّ شمس براي أميرالمومنين علی «ع» (8 ق)
🔸 هلاكت عبدالملك بن مروان اموي (86 ق)
🔸 آغاز خلافت وليد بن عبدالملك اموي (86 ق)
🔸 وفات «حضرت عبدالعظيم حسني» (252 ق)
🔸 وفات حاج «سید احمد خمینی» (1415 ق)
❄️ #میلادی
🔸 كشف واكسن ضد سل ب. ث. ژ توسط دانشمندان فرانسوي (1927م)
🔸 آغاز سفر تاريخي "ماركو پولو" جهانگرد معروف ايتاليايي به آسيا (1271م)
🔸 قتل عام ارامنه آسياي صغير توسط امپراتوري عثماني و روز شهداي ارامنه (1915م)
🔸 تشكيل دولت موقت افغانستان به رياست "صبغت اللَّه مُجددّي" (1992م)
🔸 پرتاب نخستين ماهواره مخابراتي شوروي براي استفاده برنامههاي تلويزيوني (1965م)
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
💚#صبحتبخیرمولایمن
داشتنت، داشتهای است
بسیار عظیم تر از حد تصورات ما ؛
بسان ذرهای که خورشید داراییش باشد!!
نمیبینمت ...
نمیشنومت ...
اما همین که هستی خدا را شکر ...
ما که مُردیم بیا پس تو کجایی آقا🥀
🌹#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام معظم رهبری:
شخصیت جناب عبدالعظیم برای اغلب مردم ناشناخته است، ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم محدّث است.
🏴 ۱۵ شوال، سالروز رحلت امامزاده واجب التعظیم و محدث عالی مقام سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) را تسلیت می گوییم.
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
🍏🍏🍏
❎ یک نکته از این معنی...
قرآن کریم در بیان صفات منافقین میگوید : اگر پیروزی شامل حال جبهه اسلام شود؛ منافقین میگویند ما هم در این پیروزی نقش داشتیم و شریکیم.
اما اگر شکستی پیش آید؛ شروع به شماتت میکنند و میگویند : ما به شما هشدار داده بودیم که این کار را نکنید.
🔹خواستم اعلام خوشحالی یا تایید یا مصاحبه یا بیانیه دادن برخی چهره های مذبدب در مورد عملیات غرور آفرین وعده صادق را جدی نگیرید. همینها فردا اگر کوچکترین اتفاقی در کشور بیفتد یا اسراییل کاری بکند شروع میکنند به طعنه و زخم زبان و شماتت که : ما گفتیم کاری با اسراییل نداشته باشید و چوب توی لانه زنبور نکنید ولی شما گوش نکردید و....
🔹خلاصه اینکه دوستان نه خانی آمده؛ نه خانی رفته. اینها رفیق نیمه راهند. همین....
✍ استاد دکتر محمود قاسمی
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
🌍 ویژگی منافقین 🌍
«الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنافِقِينَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (توبه/67)
«مردان و زنانِ منافق، از يكديگرند (از يك قماشند)، به منكر فرمان مىدهند و از معروف نهى مىكنند و دستهاى خود را (از بخشش و انفاق) مىبندند. خدا را فراموش كردهاند، پس خداوند نيز آنان را فراموش كرده است. همانا منافقان، همان فاسقانند.»
پیام ها
1- زن و مرد هر دو، در اصلاح يا فساد جامعه، نقش دارند. «الْمُنافِقُونَ، الْمُنافِقاتُ»
2- بعضى از منافقان نقش رهبرى دارند و بعضى ديگر، تأثيرپذيرند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» (نفاق داراى مراتبى است)
3- اهلِ نفاق با درجات مختلفشان، اصول و عملكردهاى مشتركى دارند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ»
4- منافقان، هرچند سوگند بخورند كه از شمايند، باور نكنيد، زيرا آنان جزء باند خودشانند. «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» (منبع: تفسیر نور)
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
🌍 هر روز یک صفحه 🌍
🕋 قرائت صفحه 55
┈┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
آیه امروز: در محضر کلام الله مجید👆👆
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
حدیث امروز: در محضر اهل بیت علیهم السلام « قرآن ناطق »👆👆
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani
1️⃣ آغاز غزوه اُحد بین پیامبر صلیاللهعلیهوآله وسلم و مشرکان مکه و به روایتی شهادت حمزه در سال سوم هجرت پیامبر شیخ مفید مسارا لشیعه ص ۱۵ و۱۷؛ شیخ کفعمی المصباح ص ۵۱۴؛ علامه مجلسی بحارالأنوار ج ۲۰ ص ۱۸ البته همانطور که شیخ کفعمی در المصباح تاکید کرده اند روایت معتبرتر شهادت حضرت حمزه در ۱۷ شوال است شیخ مفید نیز در مسارالشیعه فقط اشاره با آغاز جنگ احد کرده است و هیچ اشاره ای به شهادت حضرت حمزه در این روز نکرده است
2️⃣ وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام درسال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری تقویم شیعه ص ۲۶۳ البته تعیین این تاریخ در منابع دسته اول و دسته دوم تاریخی نیامده است و تنها کتب امروزی چنین تاریخی را تعیین کرده اند)
3️⃣ بیرون راندن یهودیان از مدینه درغزوه بنى قينقاع توسط پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به روایتی در غزوه بنی نضیر و در ۲۲ ربیع الاوّل هم بوده .طبرسی اعلام الوری ص ۱۱۶
4️⃣ معجره برگشت خورشید برای حضرت علی علیهالسلام شیخ کفعمی المصباح ص۵۱۴ به روایتی هم در ۱۷ شوال بوده است. علامه مجلسی بحارالأنوار ج ۹۵ ص ۱۸۸
┄┅┅♾❅🌼❅♾┅┅┄
📚کانال دوستان قرآنی ↶
@DostaneQurani مو
سلام دوستان قرآنی
🌺 لطفا برای درک دقیق از موضوعات اخلاق و تقوی حتما حوصله بخرج بدهید و صفحات زیر را یکجا و با دقت مطالعه بفرمایید .
التماس دعا 🌹
پناهیان: علت برخی دینگریزیها، تفسیر اخلاقی از دین است+فیلم
حجتالاسلام پناهیان گفت: اخیراً برخی از دختران یک دبیرستان گفته بودند ما از دین بدمان میآید و یکی از مهمترین دلایلش این است که «دین موجب میشود درباره ما قضاوت شود» اخلاق به شما این اجازه را میدهد، اما تقوا اجازه نمیدهد.
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان در سحرهای ماه مبارک رمضان با حضور در برنامه «ماه من» که بهطور مستقیم از شبکه سه پخش میشود درباره تلقیهای ناصواب از دین و آثار تحریف دین به گفتوگو میپردازد. در ادامه گزیدهای از پنجمین جلسه این مبحث را میخوانید:
چرا خیلی اوقات در طول تاریخ، با «اخلاق» جلوی دین، ولایت و اسلام ناب ایستادند؟
یک سؤال بسیار مهم را مطرح میکنم، شاید در این جلسه نتوانیم بهصورت کامل، پاسخ آن را بدهیم، البته ممکن است بعضیها از طرح همین سؤال، برداشتهای ناروایی پیدا کنند ولی باید با ملاحظه گفتگو کنیم تا به نتیجه درستی برسیم.
چرا در طول تاریخ، بهویژه در صدر اسلام، بسیاری از اوقات که میخواستند جلوی انبیاء و خصوصاً جلوی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بایستند، با اخلاق، جلوی دین و ولایت و اسلام ناب ایستادند. باید این را بررسی کنیم که چرا اخلاق این ظرفیت را دارد که به اسم اخلاق این کار انجام میشود؟
اخلاق بهمعنای ملکات و صفات خوب، این ظرفیت را دارد که در مقابل دین بایستد
واقعش این است که اخلاق این ظرفیت را دارد که مقابل دین بایستد. ما اخلاق را چه چیزی تعریف میکنیم؟ اگر اخلاق را بهمعنای ملکاتی از صفات خوب در نظر بگیریم که در وجود انسان، راسخ میشود، یا ملکاتی که بهصورت طبیعی در وجود انسان، راسخ هست؛ چون هرکسی از پدر و مادر خودش صفاتی را بههمراه دارد. اگر اخلاق به معنای تحسین همین صفات خوب انسانی باشد، خودِ این اخلاق، ظرفیت مقابله با دین را دارد.
مثلاً مهربانی یا دلرحمی کردن، مگر چیز بدی است؟ فینفسه چیز بدی نیست. چون فینفسه چیز بدی نیست، بسیاری از اوقات، از همین مهربانی و از همین دلرحمی علیه امیرالمؤمنین(ع) استفاده شده است و علیه امامزمان(ع) هم استفاده خواهد شد. خواهند گفت که او پسر پیغمبر نیست چون رحم ندارد! (لَوْ کَانَ هَذَا مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ لَرَحِمَنَا؛ الغارات، ج ۱، ص ۳) این قرار دادن اخلاق در مقابل دین است.
مثلاً چرا ابوموسی اشعری، کارش در مقابل امیرالمؤمنین(ع) میگرفت؟ یکی از ویژگیهایی که او از خودش نشان میداد، دلرحمی و مهربانی بود. ابوموسی اشعری که امیرالمؤمنین(ع) او را لعن میکرد، از قبیلهای بود که رسولخدا (ص) درباره این قبیله فرموده بود که اینها قبیله مهربانی هستند. اما مهربانی او چرا در مقابل امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفت؟ این ظرفیت اخلاق است در مقابل دین! البته قرآن کریم برای این موضوع، چاره و راهحل دارد. قرآن نمیفرماید که اخلاق اسلامی، اخلاق خوب یا اخلاق بد و...یک راهحلی ارائه میکند که این راهحل را در کلمات امیرالمؤمنین(ع) هم میشود جستجو کرد.
دین دنبال این نیست که ما را صرفاً اخلاقی بار بیاورد
دین دنبال این نیست که ما را صرفاً اخلاقی بار بیاورد، اگر میخواست ما را صرفاً اخلاقی بار بیاورد، بسیاری از اوقات، حیوانات هم این صفات اخلاقی را دارند، مثلاً وفاداری در سگ هست. یعنی ما میخواهیم به جایی برسیم که مانند سگ، وفادار باشیم؟! با اینکه وفاداری چیز خوبی است، حیا هم چیز خوبی است، ولی اگر یک نفر بهصورت ژنتیکی، آدم باحیایی بود و اصلاً در مقابل امیرالمؤمنین(ع) هم قرار نگرفت، آیا او دیگر احتیاجی به دین ندارد؟
فرض کنید من از پدر و مادرم این صفت را به ارث بردهام که آدم متواضعی هستم، اگر دین میخواست مرا به این نقطه برساند، من که در این نقطه هستم! دیگر چه نیازی به دین دارم؟
اگر بگوییم «هدف دین این است که تو به اخلاق به معنای برخورداری از ملکات اخلاقی برسی» آن کسی که این را دارد، دیگر مستغنی از دین است و میتواند مغرور هم بشود! آیا واقعاً دین میخواست ما را به اینجا برساند؟ یا اینکه دین همین اخلاق را ابزاری قرار میدهد برای امری بالاتر! آن امر بالاتر پویایی انسان، قدرتمندی و سعه وجودی پیدا کردن او برای ملاقات با خداست و این طیِ مبارزه شکل میگیرد؛ مبارزه با وضعیتی که در آن قرار گرفته است.
ما برای «سعی» آفریده شدهایم، نه برای برخورداری از چند صفت خوب!
حالا اینکه یک انسان، سعه وجودی پیدا میکند یعنی چه؟ اولاً در قرآن کریم، فرمود: «لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (نجم، ۳۹) یعنی سعی تو است که تو را به خدا میرساند. ما برای سعی آفریده شدهایم نه برای برخورداری از چند صفت خوب! حالا اگر این سعی را بخواهم در مقابل اخلاق قرار بدهم، توضیحش اینطوری میشود:
مثلاً شما انسان سخاوتمند، باحیا، متواضع و مهربانی هستی، حالا خدا از شما سعی میخواهد. اگر بخواهیم اخلاقی نگاه کنیم، شما میگویی «خدایا من همه این صفات خوب را دارم، دیگر با من چهکار داری؟» مثلاً میفرماید: من تو را در موقعیتی قرار میدهم که نباید سخاوتمندانه رفتار کنی، یعنی دین از تو این را میخواهد. یا تو را در موقعیتی قرار میدهم که نباید مهربانانه رفتار کنی، مانند امیرالمؤمنین(ع) که با خوارج رفتار کرد. یا تو را در موقعیتی قرار میدهم که سعی تو اتفاقاً خلاف آن تواضع تو قرار میگیرد، و باید فریاد بزنی و ممکن است حتی شبیه متکبرین جلوه بکنی، البته در اصل این تکبر نیست ولی آنهایی که ظاهربین هستند، تو را به تکبر متهم میکنند، کمااینکه معاویه امیرالمؤمنین(ع) را متهم میکرد.
چرا اخلاق، این ظرفیت را دارد که در مقابل دین بایستد؟
چرا اخلاق، این ظرفیت را دارد که در مقابل دین بایستد؟ چون شما میتوانید در پناه برخی از صفات اخلاقی، از سعی باز بمانید، و از سعی برای رشد و تعالی وجودیِ خودتان فاصله بگیرید و فرار بکنید و بهانه بیاورید.
امیرالمؤمنین(ع) میفرمودند: بیایید برویم جهاد کنیم و بجنگیم... اما بعضی از افراد سرشناس میگفتند: «آیا شمشیر به روی مؤمنان بکشیم؟!» اینها به ظاهر چقدر انسانهای مهربان و خوبی هستند! با این توصیف، آیا امیرالمؤمنین(ع) مهربان نبود؟ عمروعاص در جریان صفین و قرآن سر نیزه کردن، به امیرالمؤمنین(ع) میگفت: یا علی(ع)، قرآن به سر نیزه رفته است، دلت به رحم نمیآید؟! این سوءاستفاده از اخلاق است، ولی آنجایی که ابنملجم، درباره اخلاق دچار سطحینگری میشود، آنجایی میبُرد که صدای گریههای یتیمان خوارج را در کوفه میشنود. میگوید «بالاخره قتل شده است!» با همین سطحینگری در اخلاق، بالاخره کاری کرد که رفت امیرالمؤمنین(ع) را به شهادت رساند.
امیرالمؤمنین(ع) تنها شخصیت در عالم امکان است که مولود کعبه است، ما نباید نگاه کنیم که ایشان را چه کسی به شهادت رساند. آیا این مهم نیست؟ فقط اینکه در خانه کعبه به دنیا آمد مهم است، آیا شهادت ایشان مهم نیست، اینکه چه کسی ایشان را به شهادت رساند، آیا نمونه عالی برای عبرت گرفتن نیست؟! خُب این بد برخورد کردن با اخلاق، به خاطر ظرفیتی است که در اخلاق وجود دارد.
راهحل قرآن برای اینکه دچار آسیبهای اخلاق نشویم «تقوا» است
اینکه امیرالمؤمنین(ع) در کنار ایتام کوفه زانو میزند و اشک میریزد، نامش را اخلاق نگذاریم بلکه این را تقوای ایشان بدانیم. چرا اسم این را مهربانی و اخلاق امیرالمؤمنین(ع) بگذاریم؟ اسمش را بگذاریم تقوای امیرالمؤمنین(ع). راه حلی که قرآن دارد تا ما دچار آسیبهای اخلاق نشویم، کلمه تقوا است.
یکی از یاران امیرالمؤمنین(ع) به ایشان میگفت: یا علی، آن دو نفر یار شما ممکن است از شما جدا بشوند. حضرت فرمود: بله ممکن است. این فرد که اسمش «خِرّیت» بود، خودش بعداً علیه امیرالمؤمنین(ع) قیام کرد، و در ماجرایی غیر از خوارج، علیه حضرت قیام کرد و کشته شد. ولی در آن زمان، مثلاً انقلابی بود و به امیرالمؤمنین(ع) مشورتهایی میداد. حضرت فرمود: خُب حالا اگر اینها بخواهند جدا بشوند، من چهکار میتوانم بکنم؟ او گفت: اگر من بودم، آنها را اعدام میکردم! حضرت فرمود: اینکه خیلی بیتقوایی است! من چطور برای جرمی که انجام ندادهاند آنها را اعدام کنم؟
تقوا یعنی کِی از کدام خوبی برای انجام وظیفهات استفاده کنی و فریب خوبیهای ظاهری را نخوری
تقوا یعنی اینکه چه موقعی از چه خوبیای به عنوان وظیفه خودت استفاده کنی. تقوا یعنی فریب خوبیهای ظاهری را نخور! مثلاً امام سجاد میفرماید: اگر کسی خطا و گناه نمیکند، فریبش را نخور، شاید به خاطر ضعف نفس اوست، یعنی عرضهاش را ندارد! (إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْیُهُ وَ تَمَاوَتَ فِی مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِی حَرَکَاتِهِ فَرُوَیْداً لَا یَغُرَّنَّکُمْ فَمَا أَکْثَرَ مَنْ یُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْیَا وَ رُکُوبُ الْمَحَارِمِ مِنْهَا لِضَعْفِ نِیَّتِهِ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّینَ فَخّاً لَهَا ؛ احتجاج، ج۲، ص۳۲۰)
بنده وقتی این روایت را برای غیرمذهبیها خواندم، آنها بلند شدند کف زدند و تشویق کردند.