🔰 پنج عامل اصلی که باستان گرایان غربی را به بررسی و ترویج سلسله #هخامنشان ترغیب کرد:
🖋 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
📌 یک. عدم دسترسی به منابع بومی
وقتی منابع بومی زیادی در دسترس نباشد، هر چیزی را میتوان به خورد یک ملت داد. متأسفانه منابع زیادی از تاریخ هخامنشی در دسترس ما نیست. لذا شروع کردند به #کوروش سازی، و آب و تاب دادن به کوروش و دوران هخامنشی و چون ما چیزی نداریم که بگوییم این منبع شما دروغ است، دست آنها پر و دست ما خالی است. به ناچار میپذیریم و نمیتوانیم در مقابلش حرفی بزنیم.
📌 دو. منجی یهود بودن
یهودیان در کتب خویش نوشتهاند که کوروش #یهود را از اسارت هفتاد ساله نجات داده است. دشمن، به اسم باستان گرایی و هویت باستانی ایرانی، تلاش دارد مردم را قانع کند که شما باید برگردید به گذشتهی خویش. آن هم نه هر گذشتهای؛ گذشتهای که مهمترین ویژگیاش #یهود_گرایی است. کوروش، منجی یهود بود و اگر کسی بخواهد بر هویت باستانی خود باقی بماند، باید به این مسئله پایبند باشد.
یکی از چیزهایی که #محمدرضا_پهلوی هم بر آن تأکید داشت (و اتفاقا همین تأکید نشان میدهد تاریخ سازی شده است) منجی بودن کوروش برای یهود بوده است. محمدرضا، نفت مجانی به #اسرائیل میداد و به اسرائیل در برابر اعراب کمک میکرد. او با این رفتار در صدد بود بگوید: همانطوری که کوروش منجی یهود بود، من هم منجی یهود هستم. درحالی که یهود آن زمان یک دین بر حقی بود و یهود امروز، صرفا یک نژاد است نه یک دین بر حق!
📌 سه. یهودگرایی
مهم ترین ویژگی حکومت هخامنشی، یهودگرا بودن این سلسله است. اساسا #هویت_ایرانی باید به یهود گرایی منحرف شود. به اسم هویت ایرانی و به اسم #ایران_باستان. در تاریخ هست که خشایار شاه یهود را بر ملت خودش برتری داد و یک زن یهودی و عمویش، مردخای را بر ملت ایران مسلط کرد که در نتیجه، هفتاد هزار ایرانی را در یک روز قتل عام کردند و #خشایار_شاه خم به ابرو نیاورد. تکیه بر حکومت هخامنشی، به معنای ترجیح و تسلط فرهنگ یهودی و غربی بر فرهنگ ایرانی است. به اسم هویت ایرانی، و به کام فرهنگ یهود. به اسم هویت ایرانی و به سمت نابود کردن هویت ایرانی. درحقیقت اینجا هویت ایرانی یک رمز است برای غالب کردن هویت یهودی و غربی.
📌 چهار. مشروعیت قلابی
خاندان پهلوی که بر مملکت مسلط شده بودند، هیچ نوع #مشروعیت دینی و قانونی نداشتند. قانون اساسی را زیر پا گذاشته بودند. از حمایت دینی و فقها و علما هم برخوردار نبودند و حتی به لحاظ ساخت و ساز و عظمت و قدرت نتوانسته بودند برای خودشان مشروعیتی دست و پا کنند. نادرشاه، توانسته بود کشور را از بیگانه خالی کند و از این طریق برای خودش مشروعیتی فراهم سازد. درحالی که خاندان پهلوی حتی این مقدار هم نتوانسته بودند کار کنند. بنابراین محمدرضا پهلوی، مجبور بود سراغ یک عنصر برود که در آن عنصر، غرب گرایی و یهود گرایی موج بزند و چه بهتر که این عنصر با ایران باستان پیوند خورده باشد تا اینطور برای خود مقبولیت اجتماعی بسازد.
📌 پنج. جدا کردن مردم از اسلام به اسم باستان گرایی
مردم همواره دنبال ریشههای تاریخیشان هستند. بهترین کار برای تحریک و تهییج هیجانات عمومی مردم، یادآوری ریشههای تاریخی آنان هست. یادآوری اینکه شما در اصل این بودید، پس الان هم باید طبق گذشته خود رفتار کنید، این می تواند قشر زیادی از مردم را همراه سازد و به هیجان آورد. این مسئله سبب شد تا دشمن سراغ قبطی گرایی در مصر برود و سراغ هخامنشی گرایی در ایران برود تا به کمک این باستان گرایی، اولا قلوب مردم را از وابستگی به اسلام تهی سازند و ثانیا مردم را به یهود سوق دهند.
@DrRamazan
#معرفی_کتاب
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🖋 بخشی از پیشگفتار مؤلف؛
«نوشتاری که پیش روی شماست، خلاصه ای است از بررسی های تمدنی مقاطعی از تاریخ تمدن گذشته اسلامی که با نگاه جامعه شناختی تاریخی مطالعه و بررسی شده است.»
این کتاب به سفارش #جامعة_المصطفی برای سطح #لیسانس به شکل درس گونه نوشته شده است و در آن، سعی شده است فرهنگ و #تمدن_اسلامی به لحاظ #جامعه_شناسی مورد بررسی قرار بگیرد ولی کتاب درسی است.
@DrRamazan
#معرفی_کتاب
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
هدف از نوشتن این اثر، که البته چند سال پیش به نگارش در آمده است، برشماری ظرفیت های تمدنی #انقلاب_اسلامی و چالش های پیش رو با عنایت به #بیانیّه_گام_دوم حضرت آقا در چهلمین سال انقلاب بوده است.
به تعبیر دیگر؛ هدف، برجسته کردن ظرفیت های تمدنی تمدن اسلامی است و اینکه این انقلاب چطور می تواند یک تمدن عظیمی را مدیریت بکند.
و همچنین خطراتی که به لحاظ تمدنی این انقلاب را تهدید می کند، در این کتاب ذکر شده است.
@DrRamazan
هویت ایرانی.mp3
27.39M
🔰 ریشه های #تجزیه_طلبی در ایران
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
📌 نشست علمی مؤسسه آموزشی پرورشی امام خمینی ره
شنبه، 12 آذر 1401
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
🔰 ریشه های #تجزیه_طلبی در ایران #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی 📌 نشست علمی مؤسسه آموزشی پرورشی امام خمینی ر
🖋 خلاصهای از صوت «ریشههای تجزیه طلبی در ایران»
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
پس از جنگهای مغول، #شاهنامه خوانی در قهوه خانهها مرسوم شد. به دنبال آن، تحت تاثير رواج شاهنامه خوانی، دو مسئله بين مردم ايران برجسته شد؛
يک. محبت به اميرالمومنين علی علیه السلام.
دو. ایران خواهی و به رخ کشیدن عظمت ایران در گذشته.
رسوخ این دو امر، در سایهی شاهنامه خوانی صورت گرفت زیرا هر دو مسئله در چندین جای شاهنامه فردوسی به وضوح مطرح و برجسته شده است.
#شاه_اسماعيل، در فضاي آن روز، روي اين دو عنصر تکيه داشت. #ايران_گرایی (ايران گرایی به صورت اجمال) و تشيع خواهي با محوريت امام علی و اهل بيت علیهم السلام.
سلسله صفویه، و بالاخص شاه اسماعیل، در فضای آن روز جامعه ایران، روی این دو عنصر، ایران گرایی (بصورت اجمالی) و #تشیع گرایی با محوریت امام علی و اهل بیت علیهم السلام، اهتمام ویژه داشت و تحت لوای اين دو امر، هويت ايراني را ساخت و آن را پر و بال داد تا جایی که تمامی اقوام ايرانی، از کرد و لر و بلوچ و ترک، تحت اين دو امر به #وحدت_هويتی رسيدند.
این جریان به قوت باقی بود تا وقتی #رضاخان بر امور ایران مسلط شد. رضاخان، با هدف ضديت با تشيع، تصمیم گرفت زبان فارسی را جايگزين اهلبيت علیهم السلام کند و اين کار با جديت و در سطح بسيار وسيع انجام شد.
برخلاف تصور رضاخان، زبان فارسی، به جای انکه وحدت افرين باشد تجريه افرين شد؛
نتیجهی این طرح، سرخورده شدن اقوام غير فارس بود. آنقدر این سرخوردگی شدید بود که بلافاصله پس از تبعيد رضاخان، استانهای غربي ترک، کرد، عرب و حتي بلوچ، عَلَم استقلال خواهي برافراشتند؛ فاجعهای که تتمّه آن، امروزه نیز باقی است. #تجزيه_طلبی که امروز شاهد آن هستیم، ادامه همان جریانی است که نتیجه اقدامات رضاخان بود و سوخت موتور اين جریان، ضديت با عنصر فارس است.
این معضل پا برجا بود تا اینکه #انقلاب_اسلامی شکل گرفت. از ابتدای شکل گیری این انقلاب، توسل به اهلبيت علیهم السلام و تأکید بر ايراني بودن (فارغ از قوميت و زبان خاص) بارها و بارها مشهود بوده است. لذا میبينيم اين تجزیه طلبي تاکنون ره به جايي نبرده و زین پس نیز ابتر خواهد بود و همان مردم کردستان با اين جریان تجزیه خواه برخورد خواهند کرد.
@DrRamazan
جایگاه مرجعیت شیعه پس از انقلاب.mp3
29.45M
⁉️ گفتاری پیرامون جایگاه "مرجعیت شیعه" پس از انقلاب اسلامی ایران
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🔸 آیا #مرجعیت قبل از #انقلاب، با مرجعیت بعد از انقلاب تفاوت کرده است؟
امروزه گفته میشود مراجع عظام تقلید، قبل از انقلاب، در هر حادثهای بیانیه میدادند و تمام قد در میدان حضور پیدا میکردند؛ حتی گاهی مردم را به صحنه و خیابان میکشاندن اما امروزه چنین نیست.
🔸 آیا مرجعیت امروز، جایگاه خویش را در جامعه از دست داده است؟
عدهای تصور میکنند علما و مراجع تقلید امروز، رسوخ و قوت کلام خویش بین عامه مردم را از دست داده و لذا اقدامی نمیکنند.
🔸 آیا وضعیت کنونی #مرجعیت_شیعه، مأیوس کننده است یا امیدوار کننده؟
بررسی #تحلیلی و #تاریخی جنبه هایی از مرجعیت شیعه امروز و جایگاه و تأثیر آن نسبت به ظهور حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
@DrRamazan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تفاوت معترضین امروز و معترضین سال 57
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
پاسخی اجمالی بر این شبهه که اگر اغتشاش و اعتصاب و اقدام بر علیه نظام بد است، پس چه تفاوتی است میان مردم اغتشاش گر امروز و انقلاب 57؟
@DrRamazan
سلام بر همه دوستان اگر مطالب اين کانال مفيد هست برايم بنويسند و اگر هم فکر ميکنند که مطالب غير مفيد هست و فقط وقت انها راهدر ميدهد باز برايم نوشته و مرا رهنمايي کنند
ممنون ميشوم
رضا رمضان نرگسی
📌 تفاوت معترضین امروز و معترضین سال 57 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی پاسخی اجمالی بر این شبهه که اگر اغتشا
❓ اشکال شده است: این استدلال کاملا درست و متین است اما تصور #معترضین و اغتشاش گران امروز نیز، مثل مردم سال 57، مخالفت با #قانون_اساسی است. یعنی معترضین امروز، به تصور اینکه قانون زیر پا گذاشته شده، به خیابان آمده اند.
❗️ در پاسخ میگوییم:
اولا؛
بر فرض درست بودن این مدعا (و اینکه فکر می کنند امروز خلاف قانون اساسی رفتار می شود) این تفسیر آنان از قانون اساسی است که منجر می شود حکومت بر علیه شهروندان خودش جنایت کرده باشد. درحالی که بر اساس خود قانون اساسی، #تفسیر_قانون بر عهده شهروندان نیست.
در سال 57، حکومت به صراحت با نصّ قانون اساسی (که در ادامه میآید) مخالفت داشت. درحالی که طبق تصور معترضین امروز، حکومت با تفسیر خودشان از قانون اساسی (نه نصّ آن) مخالفت دارد. پس این دو متفاوت هستند.
ثانیا؛
اتفاقا آشوب گران چون اساس قانون اساسی را قبول ندارند مجبور به #اغتشاش هستند و الا نهادهایی مثل #شورای_نگهبان و #مجلس_شورای_اسلامی پیگیر اجرای قانون اساسی هستند و اگر اغتشاشگران به عمل نشدن طبق قانون اساسی اعتراض دارند، می توانند از #مجاری_قانونی اقدام کنند و اتفاقا بیشتر هم نتیجه خواهند گرفت.
چیزهایی که درخواسته اغتشاش گران بر ضد قانون اساسی است عبارت اند از؛
1. درخواست #خودمختاری استان های غربی و شرقی یا اگر بتوانند #تجزیه آنها که متأسفانه توسط #روزنامه_اعتماد و شخص اقای #خاتمی هم دنبال شده است (این درخواست مخالف نص قانون اساسی است)
2. درخواست ابطال شورای نگهبان یا فرمایشی شدن آن که مخالف نص قانون اساسی است.
3. درخواست لغو یا فرمایشی شدن اصل #ولایت_فقیه که صراحتا با نص قانون اساسی در تضاد است.
🖋 پس نتیجتا می بینیم درخواستهای اغتشاش گران امروز، در تضادّ صد درصدی با قانون اساسی موجود است درحالی که درخواست انقلابیون و مردم معترض سال 57 برای اجرای قانون اساسی آن زمان بود.
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
❓ اشکال شده است: این استدلال کاملا درست و متین است اما تصور #معترضین و اغتشاش گران امروز نیز، مثل م
📌 اصولی از قانون اساسی دوران پهلوی که توسط حکومت رضا و محمد رضا پهلوی زیر پا گذاشته شد؛
🖋 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
اصل اول: مذهب رسمی ایران اسلام، و طریقه حقه جعفریه اثنی عشریه است. باید پادشاه ایران دارا و مروّج این مذهب باشد.
اصل دوم: مجلس مقدس شورای ملی ... باید در هیچ عصری از اعصار، موادّ قانونیه آن مخالفتی با قواعد مقدسه اسلام ... نداشته باشد. ... در هر عصری از اعصار، هیئتی که کمتر از پنج نفر نباشد از مجتهدین و فقهای متدینین ... پنج نفر از آنها را یا بیشتر به مقتضای عصر، اعضای مجلس شورای ملّی بالاتفاق یا به حکم قرعه تعیین نموده به سِمَت عضویت بشناسند تا ... هر یک از آن موادّ معنونه که مخالفت با قواعد مقدسه اسلام داشته باشد طرح و ردّ نمایند. ... این ماده تا زمان ظهور حضرت حجت عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تغییر پذیر نخواهد بود.
اصل سوم: حدود مملکت ایران و ایالات و ولایات و بلوکات آن تغییر پذیر نیست مگر به موجب قانون (به موجب این اصل، هر نوع خود مختاری استانهای ایران خلاف قانون خواهد بود) (مخالفت با هر نوع تجزیه ایران)
اصل بیستم: عامّه مطبوعات غیر از کتب ضلال و مواد مضرّه به دین مبین، آزاد و ممیزی در آنها ممنوع است ... (مطبوعات صراحتا از درج کتب ضلال و موادّ مضره به دین مبین اسلام منع شدهاند)
اصل بیست و یکم: انجمن ها و اجتماعاتی که مولد فتنه دینی و دنیوی و مخلّ به نظم نباشند در تمام ملکت آزاد است ... (از انجمن ها و اجتماعاتی که مولد فتنه دینی و دنیوی و مخل به نظم باشند منع شده است.)
اصل بیست و هفتم: بعد از آنکه تأکید می کند که قوای کشور به سه شعبه تجزیه می شود: در شرح شعبه دوم یعنی قضائیه می فرماید: «دویم: قوه قضائیه و حکمیه که عبارت است از تمیز حقوق و این قوه خصوص است به محاکم شرعیه در شرعیات و به محاکم عدلیه در عرفیات»
اصل سی و نهم: هیچ پادشاهی بر تخت سلطنت نمی تواند جلوس کند مگر اینکه قبل از تاجگذاری در مجلس شورای ملی ... به قرار ذیل قسم یاد کند ... (لزوم قسم خوردن پادشاه در مجلس به قرآن به حفظ حدود مملکت و حقوق ملت، نگهبانی از قانونی اساسی مشروطیت ایران و به کار گیری تمام توان در ترویج مذهب جعفری اثنی عشری)
اصل هفتاد و یکم: دیوان عدالت عظمی و محاکم عدلیه مرجع رسمی تظلمات عمومی هستند و قضاوت در امور شرعیه با عدول مجتهدین جامع الشرایط است.
اصل هفتاد و سوم: تعیین شخص مدعی عموم با تصویب حاکم شرع در عهده پادشاه است.
📌 در نهایت وقتی در اصول الحاقی قانون اساسی از شرایط بازنگری و اصلاح قانون اساسی صحبت می کند، تأکید می شود که «این اصل شامل هیچ یک از اصول قانون اساسی و متمم آن که مربوط به دین مقدس اسلام و مذهب رسمی کشور که طریقه حقه جعفریه اثنی عشریه می باشد و احکام آن و یا مربوط به سلطنت مشروطه ایران است، نمی گردد و اصول مزبور إلی الأبد غیر قابل تغییر است.»
@DrRamazan
📼 سه جلسه از دوره تاریخ معاصر با رویکرد جریان شناسی
#دوره_پهلوی
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🔸 برای دریافت تمام دوره به این آدرس مراجعه کنید:
https://miqat.ir/edu_courses/class_plist/id/42
@historysvoic
👇🏻 فایلها در ادامه گذاشته می شود 👇🏻
@DrRamazan