eitaa logo
اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
906 عکس
239 ویدیو
3 فایل
صرفا دیدگاه‌هایی منتشر می‌شوند که براساس اطلاعات واقعی یا شواهد تجربی بنا شده باشند. ارتباط با من @DrReza_Gholami
مشاهده در ایتا
دانلود
سود هنگفت پالایشگاه ها از کجا می‌آید؟ یک پالایشگاه از یک طرف به لوله نفت خام وصل است و از سوی دیگر فرآورده تحویل می‌دهد، یعنی کل فرآیند پالایشی یک فرآیند مشخص فیزیکی است که مدام تکرار می‌شود. لذا می‌توان برای هر واحد فعالیت او حق العمل یا حق الزحمه متناسب با تولید پرداخت کرد. دست کم دو حالت برای پرداخت کارمزد یا حق العمل پالایشگاه ها وجود دارد؛ (1) بر مبنای فیزیک نفت خام، (2) بر مبنای ارزش نفت خام. در حالت اول، باید هزینه‌های پالایشگاه را همراه با سود متعارف حساب کنیم و بر کل واحدهای تولیدی در زمان مشخص تقسيم کنیم، حق الزحمه هر واحد پالایش (مثلا یک بشکه نفت خام) تعیین می‌شود. در این حالت واحدهای پالایش بیشتر به معنای درآمد و سود بیشتر است. دوم، تعیین حق العمل براساس ارزش نفت خام. مثلا 5% ارزش نفت خام پالایش شده را به عنوان حق الزحمه تعیین کنیم. در این حالت سود پالایشگاه را تابع مستقیمی از قیمت نفت و مهمتر از آن قیمت ارز کرده‌ایم. مثلا اگر قیمت نفت بشکه ای 50 دلار و هر دلار 5000 تومان باشد 5% حق العمل می‌شود بشکه‌ای 12500 تومان. ولی اگر قیمت نفت بشکه‌ای 100 دلار و دلار 50 هزار تومان باشد، حق العمل برای پالایش هر بشکه 250 هزار تومان خواهد شد. یعنی بدون انجام هیچ کار خاص جدیدی، سود پالایشگاه حدود 20 برابر می‌شود. در یکی از جلسات تصمیم‌گیری در مورد قیر در سال 1387، یکی از متولیان موضوع درخواست افزایش سهم یکی از اجزای ستون تقطیر را به اندازه یک واحد درصد داشت. همه گفتند یک واحد درصد که چیزی نیست ولی یک نفر بسرعت حساب کرد که بله چیزی نیست فقط با این تغییر 19 میلیارد تومان به سود پالایشگاه اضافه می‌شود. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
‏در شرایطی که شاکله ‎ عمدتاً متفاوت از دیدگاه‌های اخیر آقای ‎@raisi_com است و ستادی هم برای اجرایی شدن آن ایجاد شده، تغییر مدیران چه فایده‌ای خواهد داشت؟ آقای رئیس جمهور، سند تحول دولت را بازنگری کنید و از مدیران توانمندی برای ایجاد تغییر جهت اساسی بهره ببرید. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
چند شرکت خام فروش، هم منابع ارزی کشور را قبضه کرده‌اند و هم مواد اولیه تولید را. اولی را گران می‌کنند و دومی را به قیمت اولی می‌فروشند. و آنکه حقیقت را، فقط یک بار، در هیئت واقعی آن دیده باشد، مگر می‌تواند در برابر این جنایت خاموش باشد؟ سفره مردم کم از مرز این سرزمین ندارد. @syjebraily
‏اگر کسری بودجه ساختاری مهمترین متغیر توضیح دهنده تورم است، چرا 1. در اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته بارها تورم های پایین و حتی تک رقمی را تجربه کردیم؟ 2. آمریکا با وجود کسری بودجه مزمن که در برخی سال‌ها تا 13% تولید این کشور نیز رسیده، تورم بالا را تجربه نمی کند؟ ‏کسری بودجه در ادبیات اقتصادی بالذات متغیر بدی نیست تبعات منفی آن هم بستگی دارد برای چه هدفی تولید شده باشد. اگر برای اهداف کلان اقتصادی مثل رفع گلوگاه‌های تولید، کسری بودجه ایجاد شود، نه تنها مذموم نیست بلکه توصیه هم می‌شود. ولی اگر مثلاً نرخ ارز را افزایش دهیم تا جایی که از محل صادرات نفت و فقط با تبدیل درآمدهای ارزی به ریال، کسری بودجه را حذف کنیم، آیا اقتصاد کلان توان تحمل تبعات این روش رفع کسری را دارد؟ ‏کسری بودجه‌ای که اندکی نگران کننده است، کسری است که مستقيماً از بانک مرکزی تأمین شود و برای مصارف غیرمولد هزینه شود. در این خصوص هم توجه داشته باشیم که در سال 1401، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه بارها اعلام کردند که هیچ استقراضی از بانک مرکزی حتی باندازه تنخواه (که قانوناً مجاز بوده) نداشته‌اند. لذا دست کم در این سال نباید کسری بودجه متغیر اصلی توضیح دهنده تورم باشد. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
اصل کار درست است. ولی نکته این است که قاچاق روزانه 50 میلیون لیتر سوخت، ساختار و سازمان بسیار حرفه ای و منسجم می طلبد. شرکت عظیم پالایش و پخش با همه امکانات و تأسیسات در اختیار، روازنه بطور متوسط کمتر از 250 میلیون لیتر سوخت توزیع می کند. اون چه سیستمی است که می تواند پنهانی روازنه 50 میلیون لیتر سوخت را قاچاق کند؟ به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
فاطمی‌امین گفته: فرآیند تحویل خودرو از امروز آغاز می‌شود ... یه کم دیگه به فشار بیاره، فردا می آد تلویزیون، قول می ده از فردا به هر ایرانی یک دستگاه خودرو، بصورت تمام قسط، درب منزل تحویل می‌ده. بیش از 18 ماهه که با وعده و وعید مردم رو سر کار گذاشته، این هم روش. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
واقعیت این است، قوه مجریه یک مرکز تحقیقات یا پژوهشکده نیست. اداره درست و به روز واحدهای زیرمجموعه قوه مجریه نیازمند اخذ تصمیمات متعدد و سریع در زمان های کوتاه است. یعنی مدیران مسئول در این قوه باید هم متعدد و هم سریع تصمیمات اجرایی بگیرند. به همین دلیل، موضوعات مستحدثه در قوه مجریه آنقدر زیادند که بعضا در طول یک روز باید چند تصمیم مهم در یک وزارتخانه اتخاذ شود. علاوه بر این، تعدد و سرعت تصمیم گیری در این قوه بسته به شرایط اقتصاد کشور تغییر می کند مثلا در شرایط بحرانی باید تصمیمات بیشتر وسریعتری گرفت. توجه داریم که همه این تصمیمات نیز هزینه ها و منافعی را به کل جامعه تحمیل می کند و مردم تبعات آن را با تمام وجود درک می کنند. باتوجه به وضعیت گفته شده، مدیری که در صدر یک دستگاه تخصصی اجرایی قرار می گیرد، روزانه با انبوهی از کارتابل مواجه می شود که باید همه آنها را مطالعه و بررسی کرده و دستورات لازم را صادر کند. علاوه بر این، در جلسات متعدد هماهنگ شده و یا فوری هم شرکت کند. چنین مدیری یا باید شخصا فرصت و دانش کافی برای بررسی دقیق همه موضوعات را داشته باشد و یا از تجربه اش برای تصمیم گیری سریع درباره آنها استفاده کند. در غیر این صورت،نهایتا باید متون و سیاست های تدوین شده توسط زیرمجموعه (سیستم کارشناسی) را امضا کند و در واقع سیاست های آنها را عملی کند. به صراحت می توان گفت که این مدیر، توان تغییر هیچ مسیری را نخواهد داشت و اگر تغییری مشاهده شود، همان هم در راستای نظرات زیرمجموعه و بدنه کارشناسی است. چون او نه وقت، نه تجربه، نه دانش و نه حتی امکانات لازم برای تغییر جهت مسیر تعیین شده توسط بدنه کارشناسی را دارد. به زعم بنده، این موضوع (بی تجربگی و کم سوادی مدیران) علت اصلی عدم تغییر در سیاست های اقتصادی دولت ها طی دهه های گذشته بوده است. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
‏هدف ‎ اعمال فشار بر مردم از طریق به هم ریختن قیمت‌های نسبی و ایجاد اختلال قیمتی است. وقتی کارایی مکانیزم قیمت در تخصیص بهینه منابع مخدوش شد، علی الحساب سیاست‌گذار رأساً تخصیص منابع را انجام می‌دهد تا به ساحل امن برسیم. محیطِ موردِ عمل، سیاست مناسب را تعیین می‌کند. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
اثر تغییرات متعدد سیاست‌های ارزی بر قیمت کالاهای داخلی قیمت داخلی یک محصول (مثلاً یک قوطی رب) که قیمت صادراتی آن یک دلار است، بستگی به سیاست ارزی دولت دارد. -- اگر سیاست پیمان سپاری ارزی 100% به همراه نرخ ارز تثبیتی 30 هزار تومان اجرا شود، قیمت داخلی رب حدود 30 هزار تومان خواهد بود. -- اگر سیستم ارزی دو نرخی باشد، قیمت همان محصول معادل قیمت بازار آزاد ارز خواهد شد. مثلأ اگر ارز دولتی 30 هزار تومان و ارز آزاد 50 هزار تومان باشد، قیمت داخلی رب حدود 50 هزار تومان خواهد بود. -- اگر سیاست، پیمان سپاری ارزی 70% با نرخ تثبیتی30 هزار تومن و قیمت بازار آزاد ارز 50 تومان باشد، قیمت رب در داخل حدود 36 تومان می‌شود. 0.7*30 +0.3*50=36 با وجود این‌که محصول همان محصول است و نرخ دلاری محصول هم همان، سیاست ارزی دولت قیمت را در داخل تغییر می‌دهد. تغییرات متعدد در سیاست‌های ارزی خود از عوامل اصلی نوسانات قیمتی کالاها در داخل است. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami
‏بزرگترین قربانی سیاست‌های لیبرالی و ديدگاه اقتصادی مبتنی بر رهاسازی قیمت‌ها "اخلاق" است. اولین نتیجه این سیاست‌ها، نابرابری شدید در توزیع درآمد و ثروت و به تبع آن گسترش تفاخر و چشم و هم چشمی در جامعه است که به مرور اخلاق را به لبه پرتگاه می‌برد. به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇 https://eitaa.com/DrRezaGholami