هدایت شده از اندیشکده قصد
🔸امروزه در میان ساکنان روستاها اینطور جا افتاده است که برای #توسعه و پیشرفت، باید به منطقه #توریستی تبدیل شوند و با معرفی جاذبههای طبیعی و تاریخی خود برای جذب گردشگر، امکانات دولتی اعم از جاده و تسهیلات و... را جذب کنند. رقابت شدیدی هم میان روستاهای هر منطقه برای توریستیتر نشان دادن خود به راه افتاده است.
🔸اولا بزرگترین بازنده توریستیشدن روستاها خود #ساکنان_بومی آن هستند چرا که به محض معروفشدن آن منطقه، سیل #سرمایهداران از شهرهای دور و نزدیک به آنجا سرازیر میشود و زمینهای آن را به قیمتی بیشتر از سابق و البته بسیار کمتر از آینده، میخرند و به تدریج ساکنان همین روستا با از دست دادن زمینها و باغها و منازل خود، تبدیل به #سرایه_دار و #باربر و #راننده و #دلال در خدمت سرمایهداران شهری میشوند. آنهایی هم که از روستا به شهر مهاجرت میکنند به #حاشیه_نشینی لجامگسیخته شهرها دامن میزنند.
🔸ثانیا #کشاورزی منطقه است که قربانی توریسم میشود؛ باغها و مزارعی که قرنها تولیدکننده مواد غذایی نه فقط برای ساکنان روستا بلکه برای شهرهای اطراف بودند، حالا تبدیل به ویلاهای تفریحی میشوند با درختان تزیینی که آخر هفتهها میزبان شهریهای خسته از زندگی ماشینی هستند.
🔸ثالثا #فرهنگ و #هویت روستاست که با ورود توریستهای عمدتا بیهویت و اکثرا ساختارشکن و غالبا بیتعهد به منطقه و صرفا خوشگذران، بافت فرهنگی روستا را در فرهنگ مصرفی خود به تحلیل میبرند.
🔸 #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت روستایی، پیش از هر چیز نیاز به #فکر و طراحی دارد و یکشبه و بدون هزینه و با شتابزدگی به دست نخواهد آمد.
#علی_سعیدی
🆔 @QasdWay
Does God Like Economics?
https://compassclassroom.com/does-god-like-economics/
کلاس #اقتصاد_خردـ۲ امروز با کمی تأخیر در ساعت ۱۴:۱۵ شروع میشود. به همۀ دوستان اطلاع دهید.
بانک شاهنشاهی و دولت ایران
http://ensani.ir/file/download/article/20120426125414-3092-1048.pdf
#اقتصاد_ایران
❌بنا به درخواست دانشجویان ، انجمن علمی اقتصاد با همکاری سازمان فنی حرفه ای برگزار مینماید:
✅دوره ی 24 ساعته آموزش نرم افزار کامفار(نرم افزار تخصصی ارزیابی اقتصادی طرح ها و پروژه ها)
✅بازار کار فوق العاده و حرفه ای
✅اعطای مدرک سازمان فنی حرفه ای
✅ویژه خواهران و برادران
✅تخفیف برای دانشجویان رشته اقتصاد ۱۵٪
برای دانشجویان مدیریت و حسابداری ۱۰٪
برای رشته های فنی مهندسی ۵٪
⭕️ظرفیت باقیمانده فقط ۱۰ نفر⭕️
جهت ثبت نام به آیدی زیر (در تلگرام!) پیام دهید
🆔@BhRaj
دکتر علی سعیدی
❌بنا به درخواست دانشجویان ، انجمن علمی اقتصاد با همکاری سازمان فنی حرفه ای برگزار مینماید: ✅دوره ی
یک دورۀ خوب! کسانی که میتوانند حتما شرکت کنند
هدایت شده از اندیشکده قصد
✍🏻 نقدی بر #الگوی_پایه_پیشرفت #مرکز_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
دکتر #محمد_نعمتی
هیئتعلمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔸 الگوی پایه محصول چهار تلقی از مفاهیم الگو، دین، پیشرفت و نظریه هست که نگاه غالب #پزشکان و #مهندسان حاکم بر ایران (قبل و بعد از انقلاب) را منعکس مینماید. از همین رو فرقی عمده بین اسناد نگاشته شده ایشان چه در دوره قبل و چه بعد از انقلاب وجود ندارد. در نگاه اکثر ایشان علم (مرادشان از علم آموزههای کلاسیک #لیبرال هست بویژه اقتصاد) امری جهانشمول و غیر قابل مناقشه و یگانه و محصول تجربه بشری هست که معرفت به حقایق را مشخص کرده و دین در همان ساحت فردی محدود است و برای اداره جامعه حرفی ندارد و ادعایی ندارد.
🔸این نگاه معوج و التقاطی موجب شده در بخش اول برخی و بخشی از اصول عقاید گروهی از دینمداران در زندگی فردیشان نوشته شود و در ساحت اجتماعی و تدابیر مجموعه آرزوهایی برای شبیه شدن یا سبقت گرفتن از کشورهای توسعهیافته بیان شود تا در نهایت «در افق ۱۳۴۴ از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا باشد» و البته جالب است که در این مسابقه مشخص نشده سه کشور برتر آسیایی و شش کشور برتر جهان کدام هستند؟ و چرا ما نمی توانیم اول باشیم؟
🔸پیشنهاد مشخص حقیر برای دلسوزان انقلاب این است که در صورت داشتن قدرت، عرصه حکمرانی و تدوین اسناد راهبردی انقلاب اسلامی را از نااهلان(مهندسان، گیاه شناسان، دامپزشکان، پزشکان) تسویه و یا در صورت فقدان چنین قدرتی به تدوین الگویی ایجابی و منبعث از آموزههای اسلامی برای حل مسائل جامعه اسلامی همت گمارند تا برای روزی که قدرت داشتند نسخهبدیل خود را داشته باشند. که البته راه دوم راه پیش روی ماست و سختیهای آن نیز بر ما پوشیده نیست. تا حکومت پزشکان و مهندسان بر عرصه علوم اجتماعی برقرار است انتظار خروجیمتفاوت از پنجاه سال گذشته را نباید داشت.
متن کامل را اینجا بخوانید: http://olgu.qasd.ir/articles/491
🆔 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
✍🏻#علوم_انسانی_اسلامی؛ مسئله یا پاسخ؟!
دکتر #علی_سعیدی
🔸آیا علوم انسانی اسلامی خودش «مسئلۀ» ماست یا اینکه این علوم «پاسخی به مسائل» ماست؟ اگر علوم انسانی اسلامی خودش مسئله باشد یعنی ما از ابتدا قصد داریم چیزی همارز علوم انسانی در غرب داشته باشیم اما اینکه چه دردی از کشور را درمان میکند یا چگونه با مشکلات کشور مرتبط میشود یا اساساً اهمیتی پیدا نمیکند یا اینکه در درجۀ دوم اهمیت قرار میگیرد.
🔸«مسئلهدانستن» علوم انسانی خودش ما را دچار تعارضی جدی و بنیانبرافکن میسازد: از یک سو میخواهیم مانند غربیها «علوم انسانی» داشته باشیم و از سوی دیگر نمیدانیم که این علوم اگر نسخۀ اسلامی آن هم تولید شود، به چه دردی میخورد.
🔸علوم انسانی در اروپا و در جریان #جنبش_روشنفکری قرن هفدهم و هجدهم، به منظور حل مشکلات و مسائل اروپای آن روز بهتدریج تدوین یافت. دغدغۀ متفکران اروپایی، حل مشکلات امپراتوریهای خود بود: اسمیت و ریکاردو و استوارت میل و کینز به دنبال حل مشکلات اقتصادی امپراتوری #انگلستان بودند و در هر برههای، بسته به اقتضائات عصر خود، نسخۀ متفاوت و بعضاً متعارضی را برای ادارۀ مستعمرات انگلستان ارائه میکردند. این راهکارها که تحت عنوان نظریات اقتصادی مطرح میشود، لزوما دارای سیر تکاملی و روبهپیشرفت برای ساخت دانشی به نام #اقتصاد نیست بلکه هر کدام از آنها در بازۀ زمانی خود، صرفا به مسئلهای از مسائل انگلستان پرداخته است.
🔸یکزمان دیدگاههای مرکانتیلیستی بهتر میتوانست منافع انگلستان را تأمین کند، یک زمان اندیشههای بازارگرای اسمیت، یک زمان ورود ریاضیات میتوانست دربرابر گسترش مارکسیزم مقاومت کند، یک زمان در همان انگلستان دخالت گستردۀ دولت در نظریه کینز توجیه میشود و زمانی دیگر، آزادسازی و خصوصیسازی تاچر برای انگلستان راهگشاست. تنها مضمون محوری در تمام نظریات اقتصادی جریان غالب آنگلوساکسونی، «حفظ منافع امپراتوری بریتانیا» و از جنگ جهانی دوم به بعد، «حفظ سلطۀ ایالات متحده» است.
🔸وجود منظومۀ متشکلی از اندیشههای اقتصادی تحت عنوان #علم_اقتصاد جهانشمول و غیرتاریخمند افسانهای است که برای حفظ و تحکیم سلطۀ فکری استعمار انگلستان و آمریکا در گوش سایر کشورها و ازجمله کشورهای اسلامی خوانده شده است.
🔸وقتی علوم انسانی اسلامی خودش مسئله باشد، یعنی اقتصاد اسلامی خودش به عنوان یک علم، موضوعیت پیدا کند، دیگر بهدنبال حل مشکلات جامعه ازطریق آن نخواهیم بود بلکه اقتصاد اسلامی هم چیزی مانند هزاران نماد غربی خواهد بود که با اندک تصرفات روبنایی در آن، وارد کشور کردهایم؛ چیزی مانند فروشگاههای زنجیرهای و مالها که امروزه مثل قارچ در سراسر کشور میرویند غافل از اینکه اینگونه فروشگاههای بزرگ در اقتصادهای غربی برای ترغیب مردمشان به خرید کالاهای تولیدی خودشان (نیاز اقتصاد ملیشان) بوده است اما در کشور ما این مراکز به دروازۀ ترویج مصرفگرایی و فروش محصولات وارداتی و بعضاً قاچاق تبدیل شده بدون اینکه به تولید داخلی در کشور ما خدمتی کرده باشد.
🔸غلبۀ نگاه مسئلهبودن خود اقتصاد اسلامی و به طور کلی خود علوم انسانی اسلامی، باعث گسترش رویکردهایی در این علوم شده است که صرفاً به اسلامیزهکردن اندیشههای غربی اکتفا میکنند و هرآنچه از غرب میآید را بهعنوان دستاورد جدید علمی و در مرز دانش تلقی میکنند غافل از اینکه هر نظریۀ تازهای به دنبال حل مشکل تازهای از غرب است! و ما اگر واقعا دنبال علوم انسانی اسلامی و اقتصاد اسلامی هستیم، باید نظریاتی تولید کنیم که «پاسخی» برای مشکلات جاری کشور باشد نه صرفاً درگیر بیان تفاوتها در مبانی جهانشناختی و انسانشناختی و روششناختی و... . با این نگاه، علوم انسانی اسلامی ارتباط خود را با مسائل واقعی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور پیدا کرده و با حل مشکلات عینی کشور، جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا خواهند کرد.
🆔 @QasdWay
هدایت شده از دروس دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در درس اقتصاد ایران از #قحطی_بزرگ صحبت کردیم. در این کلیپة واکنش بعضی از مردم انگلیس را نسبت به این ماجرا ببینید.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دروس دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم واکنش ایرانیها نسبت به ماجرای #قحطی_بزرگ. تشکر از آقای احمدلو بابت ارسال این کلیپ.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi