هدایت شده از سرای راهبردی نورهان💡
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"پژوهشگاه قوهی قضائیه"
"همایش ملی اندیشههای قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی"، در جمع بانوان قاضی و فرهيختگان حوزه و دانشگاه
تهران. محله اوین درکه، پژوهشگاه قوهی قضائیه
https://eitaa.com/Dr_zdp53_Theology
هدایت شده از انجمن علمی پژوهشی کلام اسلامی جامعه الزهرا(س)
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢معرفی ویدئویی رشته مطالعات منطقهای دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔹گروه مطالعات منطقهای دانشگاه باقرالعلوم(ع) درگرایش «مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا» از بین برداران و خواهران طلبه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
♦️مهلت ثبت نام: 23 دی لغایت 12 بهمن 1402
🔸امتیازات:
برگزاری اردوی علمی پایان دوره در یکی از کشورهای منطقه؛
برخورداری از اساتید مجرب؛ (تدریس اساتید بر اساس مهمترین منابع روزآمد و لیستهای مطالعاتی میباشد)؛
فرصت مطالعاتی جهت نگارش پایان نامه در یکی از کشورهای منطقه؛
تسهیل ارتباط با نهادهای بین المللی فعال
🔸اولویت پذیرش با:
فعالین حوزه بین الملل؛
پژوهشگران حوزه بینالملل؛
طلاب مسلط به زبانهای (عربی، ترکی استانبولی)؛
طلاب ممتاز
لینک ثبت نام
گروه پاسخگویی به سوالات ثبت نام
@BouNews
"دوراهی"
آدمها موجودات انتخابگری هستند. هر ثانیه، هر دقیقه، هر ساعت، هر روز و هر شب، در معرض دوراهیها و انتخابها هستند؛
ساعت چند از خواب بیدار شوم، چه بخورم، چه بپوشم، کجا بروم، کدام کارم امروز در اولویت باشد، چه کسانی را ببینم، وقتم را با چگونه تقسیمبندی کنم و هزاران مسئله دیگر.
گاهی تاثیر انتخاب ناچیز و کم اهمیت و گاهی بسیار طولانی و مهم است، مثل انتخاب این که برای صبحانه مربای هویج بخورد یا عسل، نیمرو یا تخممرغ آبپز. (البته ناگفته نماند همین انتخابهای کوچک هم در دراز مدت تاثیرات مثبت و منفی خود را به همراه دارند) در برابر این که چه رشته تحصیلی انتخاب کنم یا با چه کسی ازدواج کنم و یا حتی کدام شهر را برای زندگی انتخاب کنم.
این نوع انتخابها معمولا فردی است، گرچه ممکن است افراد یک خانواده، یا فامیل، یا یک اداره را تحت تاثیر قرار دهد، اما به هر حال دارای تبعات محدود است و معمولا هر کسی آثار انتخابش را دریافت خواهد کرد و بر دوش خواهد کشید.
نوع دیگری هم از انتخابها وجود دارد، که دارای اهمیت زیاد و تاثیر گسترده و دخیل در سرنوشت جمع کثیری از مردم کشور و یا حتی در سطح کلان، بسته به نوع جایگاه، در جهان و تمدن هم تاثیرگذار خواهد بود. مثل انتخاب مردم کوفه در تاریخ، یا انتخاب ملتها در مواجهه با سران قدرت و حکومت، مردم هند، اسپانیا، شوروی، فرانسه و ایران.
گاهی این سران حکومتها قرنها ملتها را استثمار کرده و خون آنها را مکیدهاند. البته گاهی نوع انتخابها، انتخاب مستقیم نبوده است، مثل وقتی که کریستف کلمب به سرزمین بومیان سرخپوست حمله کرد و حدود ۲۰میلیون نفر را در عرض نیم قرن کشت و ۷۰ میلیون نفر را در عرض یک قرن بیرون کرد و بعد چو انداخت که ما آمریکا را کشف کردهایم. منظورم چه بود؟! منظورم انتخاب مردم سرخپوست در برابر گاوچرانهای سفید خون آشام بود. البته نامردی آنها در تاریخ زبانزد است، مثل همان شب در فوریهی ۱۶۴۳ که شبانه به سرخپوستان آلگون حمله کرده و بسیاری را در خواب به قتل رساندند. فرزندان شیرخوار را از مادرانشان جدا کرده، در برابر چشم والدین با شمشیر تکه تکه کرده و به آتش انداختند و بعضی بچه ها را به رودخانه انداختند و وقتی که پدر و مادرها برای نجات بچه ها رفتند، نگذاشتند آنها از آب بیرون بیایند و یک منطقه را در یک شب نابود کردند. (کتاب تاریخ مستطاب آمریکا)
بگذریم! همانطور که تاریخ چشمان ناپاکش را بر همهی این قتل و غارتها بست.
این نوع دیگر انتخاب که البته فعالانه و نه منفعلانه است، در سرنوشت دیگران تاثیر دارد، لذا از نظر شرعی عنوان حق الناس میگیرد، در عین این که هم وظیفه است و هم حق. گاهی من انتخاب میکنم که انتخابی نداشته باشم، اما همین کار من یک انتخاب است و در سرنوشت انتخابها تاثیر خواهد داشت؛ لذا هیچ توجیهی نمیتواند این بار تاثیرگذار را از روی دوش من بردارد و بگوید من رای ممتنع دارم، یا اصلا رایی ندارم و از حق خودم میگذرم.
به عنوان مثال در انتخاب یک نماینده مجلس، توجیه من این است که انتخاب من چه خوب و چه بد، تاثیری در روند امور کشور ندارد و اوضاع همان طور که هست پیش خواهد رفت و هر انتخابی بیتاثیر است. در اینجا باید به این قانون کلی و نگاه جهان بینانه توجه کرد که آنچه وظیفه من است بر اساس نیت درست و صالح و وسع من در تحقیق و گزینش احسن انجام شود، بعد از آن نتیجه هرچه که باشد، حداقل بار مسئولیت از دوش من برداشته است و من در پیشگاه قادر متعال معذورم.
شاید کسی برایش این سوال پیش آید که اصلا ضرورت شرکت در انتخابات مگر شرعی است که به خدا و سوال و جواب ارتباطش میدهید؟ در اینجا باید گفت که روح حاکم بر قوانین و معارف اسلام روح اجتماعی و در گرو مسئولیت در برابر دیگران و عدم بیتفاوتی است. حتی نماز که فردیترین عبادت است، بهتر است در قالب جماعت، آنهم نه یک وعده، که سه وعده در روز ادا شود. غیر از آن اجتماع جمعهها و اعیاد چهارگانه و حج و احکامی چون مراقبت از حال همسایگان، مسلمانان و امر به معروف و نهی از منکر و اطعام و انفاق و قرض و اطاعت از ولی امر، چه در ابعاد اخلاقی، چه اقتصادی، چه سیاسی و چه تمدنی همه و همه نشاندهنده مسئول بودن یک مسلمان در قبال خود، خانواده، دیگران آشنا و غریبه، محیط زیست و خداوند است؛ لذا هیچ بهانه و راهی برای فرار از مسئولیت و تکلیف نیست.
تنها راهی که میماند این است که با تحقیق و تفحص و انتخاب بهتر، دامنه آثار و تبعات منفی انتخابمان را کمتر و کمتر کنیم و نه تنها از تبعات منفی دوری کنیم که بتوانیم جریان ساز و تحولآفرین و سازنده باشیم.
بتوانیم موج مثبت سازندگی و امیدآفرینی را در جامعه به حرکت درآوریم و نماینده یا منتخب آرائمان را متوجه هوشیاری و کنشگری خودمان بنماییم و به او بفهمانیم که نمایندگی بیش از آن که یک منصب باشد، یک جایگاه خدمترسانی و تلاش و کار بیشتر برای آبادانی و پیشرفت کشور است و نمایندهای که به میدان میآید باید لباس عافیت از تن برکنده و لباس رزم و سربازی میهن را به تن کند تا در این راه به فوز عظیم نائل آید ..
به امید این روز ..
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
#اقشارمردمی
#استان_قم
۱۴۰۲/۱۱/۵
@Dr_zdp53
https://eitaa.com/Dr_zdp53_Theology