مقاله:بر گرفته از پایان نامه دکترای سجاد پناهی ارسنجانی
تاثیر نظام امت و امامت شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان:  دکترسجاد پناهی ارسنجانی ، دکتر علی محسنی* ،
نشریه سپهر سیاست » دوره 8، شماره 2 (تابستان 1400)
کلیدواژه: ولایت فقیه ، امت ، امامت ، قانون اساسی ، مردم سالاری ، شهید بهشتی ، آزادی
چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش کلیدی ولی فقیه برای هدایت جامعه اسلامی مردم سالار می باشد. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که آیا نظریه امت و امامت شهید بهشتی توانسته جایگاه و موقعیت ولایت فقیه را با رعایت حق تعیین سرنوشت برای مردم تبیین نماید؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که شهید بهشتی به عنوان مروج اندیشه دینی توانست آزادی الهی را تحت عنوان آرمان مهم انقلاب اسلامی ایران در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در قالب حقوق الهی ملت مهندسی نموده و در سلک یک نرم افزار کارآمد در زندگی اجتماعی و محور اصلی اعمال قدرت اسلامی- ایرانی قرار دهد. از آنجایی که مکاتب مادی بویژه مکتب لیبرالیسم با شعار آزادی فردی و اجتماعی، مردم و خواص را به سوی خود می کشاند و طرفدارانی هم در بین اعضاء غرب گرای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی داشت، شهید بهشتی با پشتیبانی مبانی اسلامی، آبشخور فکری مکتب لیبرالیسم را مورد انتقاد قرار داد و پرده از شعاری و ظاهری بودن آزادی در مکتب لیبرالیسم برداشته و آن را فاقد ریشه و منشاء الهی می دانست و این را یک ضعف و نقص برای این مکتب مادی تلقی می کرد. ایشان معتقد بود آزادی، منشاء الهی داشته و با آگاهی مطلق به منصه ظهور می نشیند
مقاله:تبیین مفهوم مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی شهید آیت الله سید محمد بهشتی
نویسنده: دکترسجاد پناهی ارسنجانی،نشریه سیاست ، تاریخ و رسانه
کلید واژه ها: اخلاق آزادی سعه صدر جامعه مدنی قانون گرایی تحزب
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات
قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران(1357 ش)، مردم سالاری دینی در ادبیات حکومت داری جهان جایگاهی نداشته و چندان باوری هم بر این مقوله استوار نبوده وصفت دینی برای مردم سالاری،تحقق نایافتنی به شمارمی آمد.اما از آنجایی که مبانی فکری شهیدبهشتی ریشه الهی داشته،ومتکی برباور های دینی ایشان بود؛ واین باوروجوهره قلبی، از وی انسانی راسخ ومصمم ساخته،وچنان باوری داشت، که امکان تاسیس چنین حکومتی چندان هم مشکل نبوده ونیست؛ولی اراده،انگیزه وهمت همگانی خواص وحمایت عامه مردم را می طلبدورمز این مهم را درحضور چشم گیر مردم در صحنه های انقلاب دانسته.و مردم سالاری دینی را ضامن پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی می دانست وبر این اعتقاد استوربود که بدون مردم در این مسیر،راهی از پیش نخواهد برد وایمان داشت که اطاعت ازدستورات امام انقلاب، وتبعیت پذیری از فرامین راهبردی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تنهاراه تثبیت وبقاء نظام اسلامی است.این تحقیق با روشی توصیفی وتحلیلی برآن است تا به این پرسش پاسخ دهدکه مولفه های مردم سالاری دینی ازنگاه تئورسین قانون اساسی اتقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی کدامند؟واین نوشتار،درپاسخ به سئوال تحقیق؛ واژه های مانند:آزادی مدنی وبیان،عدالت(عدم فاصله طبقاتی) ،توسعه اجتماعی(پیشرفت اجتماعی)،تحزب(رقابت سالم) واخلاق سیاسی(رفتار اسلامی وسعه صدر ) راازمولفه های مردم سالاری دینی می داند
مقاله :تأثیر اندیشه های علامه سید محمد باقر صدر در قانون اساسی ج. ا. ا
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده : سجاد پناهی ارسنجانی
دکترای علوم سیاسی گرایش اندیشه نشریه:انسان پژوهی دینی،دانشگاه علوم اسلامی
چکیده
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به فاصله کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و به وسیله مجلس خبرگان تصویب شد. محتوای این قانون عمدتاً برگرفته از تعالیم دین مبین اسلام و در برخی موارد نیز بر اساس رویۀ عقلا بوده است که در این میان نقش اندیشمندان اسلامی بسیار پررنگ مینماید. بر این مبنا تحقیق حاضر بر آن است تا اثبات کند که اندیشههای فقهی و سیاسی شهید محمد باقر صدر در کنار اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) نقش موثری در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته است. این اندیشهها با رویکردی الهی و تبیین نگاه اسلام به مفاهیمی چون حق حاکمیت الهی، جایگاه انسان درنظام آفرینش و آزادی انسان، چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تعیین کردهاند.
نتیجه گیری :
با تطبیق و مقایسه طرح پیشنهادی شهیدسیدمحمدباقر صدر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، می توان به تأثیر قابل توجه اندیشه او در قانون اساسی پی برد. ویژگی مهم مباحث شهید صدر در باب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که ایشان حرکت خود را از نقطه ای آغاز نمود که امام راحل قدس سره در آنجا پایان داده بود. شهید صدر با مبنا قراردادن نظریه ولایت فقیه به تشریع ابعاد حقوق اساسی در اسلام پرداخت وبا ترکیب اسلامیت و جمهوریت، طرحی نوین ارائه داد که نخستین نمونه از یک قانون اساسی منسجم اسلامی بود. قانون اساسی پیشنهادی ایشان دارای ویژگیهای زیر است:
1. نهادینه کردن نقش فقاهت در قانون اساسی و تحکیم موقعیت و جایگاه حقوقی مرجعیت به عنوان نهادی که طی سالیانی دراز، در اعماق جامعه تشیع رسوخ کرده و ریشه دوانیده است.
2. شهید صدر در کنار پذیرش ولایت فقیه به عنوان منشأ مشروعیت الهی، از نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش غافل نشد و با اعطای حق انتخاب به ملت در همه ابعاد و جوانب حکومت، توانست تضاد میان مشروعیت و مقبولیت را بر چیند.
مردم در دیدگاه آیه الله شهید صدر تنها از یک نقش تشریفاتی و صوری برخوردار نیستند بلکه در انتخاب و تعیین همه ارکان نظام اسلامی، نقش ویژه و منحصر به فردی ایفا می نمایند. ولی فقیه به عنوان رکن اصلی نظام اسلامی، نمی تواند بدون پذیرش مردمی و مقبولیت ملی، قدرت را به دست گیرد. مرجع (رهبر) به صورت مستقیم یا غیر مستقیم منتخب مردم است. قوة مجریه و مقننه نیز بر خاسته از رأی مردم است و بدون رأی مردم مقبولیت ندارد. قوة قضاییه به وسیله رهبری ایجاد می شود که او هم به نحوی منتخب ملت است. بنابراین، تمام مهره های قدرت در دولت اسلامی در دست ملت است.
3. شهید صدر همه آحاد ملت از مسلمانان و غیرمسلمان را در حق آزادی، کرامت و مشارکت همه جانبه اجتماعی و همه حقوق انسانی دیگر مساوی و یکسان می داند و برای همگان، حق آزادی مذهبی قایل است. علاوه بر این، ایشان تصریح می کند که همه افراد ملت از حاکم و محکوم، همگی در مقابل قانون یکسان بوده و هیچ کس بر دیگری امتیاز و رجحانی ندارد.
4. برای مقابله با نفوذ عوامل گوناگون در ارکان قدرت، همچون تقلب در انتخابات، استفاده نامشروع از اهرم های مالی و اقتصادی برای به دست گرفتن قدرت و تبلیغات انحرافی و گمراه کننده، انتخاب رئیس جمهور باید به تأیید رهبر برسد و این تنفیذ به حاکمیت رئیس جمهور مشروعیت می بخشد. روشن است که رهبر بدون دلیل کافی و مستند، مجاز به ابطال رأی مردم نیست. همچنین برای پیشگیری از تصویب و اجرای قوانین مخالف شریعت اسلام که دین رسمی کشور و مورد پذیرش اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران است، رهبر(یا مستقیماً یا با تفویض مسئولیت به شورای ویژه) باید قوانین مصوب مجلس را تحت نظارت قراردهد و از اجرای قوانین غیر اسلامی ممانعت به عمل آورد. این وظیفه در قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است.
5. دولت اسلامی از دیدگاه آیه الله صدر از اهدافی والا برخوردار است و خود را تنها محدود به اداره امور مادی و حیوانی جامعه نمی داند بلکه در صدد است تا به تدریج جامعه را به سمت تعالی و کمال معنوی رهنمون سازد.
6. شهید صدر پیشنهاد می کند که فرماندهی کل قوا به دست ولی فقیه سپرده شود.
7. آیه الله صدر برای نخستین بار، حقوق اساسی را بصورت مجزا از متن قرآن و روایات استخراج و بر مبنای روش های علمی تدوین نمود. در واقع ایشان را باید یکی از معماران حقوق و قانون اساسی اسلام دانست البته هیچکس مدعی آن نیست که طرح و نظریه شهید صدر کامل و بدون عیب ونقص است بلکه اندیشه ابداعی ایشان همچون هر نظریه نوبنیاد دیگر، از برخی اشکالات برخوردار است که در برخی موارد، با تطبیق بر نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار شد و مورد اصلاح قرار گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی فرمانده نیروی قدس مشاوره سرمایه گذاری میده😂😂😂
آقا قبول نیست😂
رسما سردار داره #سیگنال میده😁
@roshangari1357
دکتر محمد رضوی قرقشلاق:
اخراج ضد انقلاب کردی از شمالغرب ایران: قدرت نظامی در اختیار توسعه ی همه جانبه کشور
منطقه ی شمالغرب ایران به دلیل برخورداری از موقعیت خاص ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خود از اهمیّت تاریخی و جغرافیایی بسزایی برخوردار است. چینش کشورهای منطقه در آن سوی مرزها و شاهراه ارتباطی ایران به اروپا، منطقه ی قفقاز و نیز کشور عراق ، این اهمیت را دوچندان کرده است. دشمنان ایران همواره با تدبیر سیاست های ناروا در تلاش بوده اند تا با اهرم های مختلف، علاوه بر ناامن جلوه دادن این مناطق و تشدید بحران های امنیتی، کشور ایران را از برخورداری از مزایای چنین جایگاهی محروم کنند.
جریانهای ضد انقلاب کردی و در راس آن حزب دموکرات کردستان و شاخه های متعدد موجود در این جبهه، همواره با برافروختن آتش نفاق و اختلاف بین جماعت کردی و آذری در مرز های آذربایجان و نیز مرزهای کردستان در تلاش بوده اند تا مسیر امنیت و توسعه ی این مناطق را خدشه دار کنند. اما اینک داستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
حوزه ی امنیت به عنوان زیر بنای مهم توسعه در هر منطقه ای است و کشورهای مختلف در تلاش هستند تا با مهار «عناصر تنش زا و امنیت زدا» به تحکیم زیرساخت های لازم برای توسعه ی اقتصادی بپردازند.
وجود گروهک های ضد انقلاب در شمالغرب ایران موجب تسلط پارادایمی در افکار سیاسی مرتبط با این منطقه شده بود که به هیچ وجه شرایط را برای جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران برای توسعه ی شمالغرب مهیا نمی کرد. همچنین یک از موانع مهم توسعه ی سیاسی در شمال غرب ایران و بویژه استان آذربایجان غربی، وجود این گروهک ها و تقبیح و تهدید هر گونه گفتگو و «مذاکره صلح مدار بین قومی» بود .
در چنین شرایطی، اقدامات هوشمندانه ی ایران در سیاست خارجی و مراودات سیاسی با مسئولین کشور عراق در مورد دخالت گروهک های ضد انقلاب مستقر در خاک اقلیم کردستان عراق در اتفاقات امنیتی و سیاسی-اجتماعی مناطق کردنشین که با تکیه بر شواهد و مستندات فراوان و معتبر صورت گرفت و نیز بهره گیری ایران از ابزار قدرت و دیپلماسی در سیاست منطقه ای، موجب تدوین سندی در دولت فعلی عراق در اسفند ماه سال 1401 گردید که به موجب آن عناصر گروهک های معاند کردی می بایست علاوه بر تخلیه مقرهای خود تا 28 شهریور 1402، اقدام به خلع سلاح کامل توسط دولت مرکزی عراق نمایند.
نکته مهم این داستان، تیزهوشی ایران در سیاست منطقه ای است که توانست با پیگیری «سیاست خارجی صلابت مدار»، یکی از استراتژیک ترین مناطق جغرافیایی خود را شرّ وجود گروهک های تروریستی ایمن کند.
در همین راستا توجه به چند نکته اساسی لازم و ضروری است:
نکته اول اینکه اقتدار نظام در حوزه ی منطقه ای و در شمالغرب ایران که متشکل از دوابزار سیاست و اقتدار نظامی است، به بهترین صورت در خدمت توسعه ی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفت.
نکته دوم اینکه چنین اقدامی به عنوان مهمترین عامل در توسعه ی همه جانبه ی استان های کردستان و آذربایجان غربی نیز مطرح است و دامن بحث توسعه در این دو استان قومی، از وجود لکه ی «ناامنی قوم محور» پاک خواهد شد. البته لازم است تا مسئولین این دو استان نیز با درایت عمیق و برنامه ریزی های هوشمندانه از منفعت خاص منطقه ای و جغرافیایی خود در مراوده با کشور عراق بیشترین بهره برداری را داشته باشند.
نکته سوم اینکه چنین اقدامی به عنوان یکی از مهمترین پروژه ها در مسیر شکست سیاستهای جبهه ی استکبار و بویژه آمریکا در «خلق بحرانهای امنیتی منطقه محور» و با توسل به ابزار نظامی و تروریستی و نیز با بهره گیری از شکاف های قومی قابل طرح است. همواره ضد انقلاب کردی اقدام به تهدید سران عشایر و طوایف برای قطع همکاری با نظام جمهوری اسلامی ایران میکرد که این امر در بدنه ی اجتماعی مردم کرد نیز به دلیل ترس از ترور تا حدودی جریان داشت. ترورهای چند سال اخیر مردم بیگناه کرد توسط «عقابهای زاگرس» به عنوان «شاخه ی ترور ضد انقلاب کردی» به بهانه ی همکاری با ایران از این نمونه است. با قطع شدن پای ضد انقلاب از منطقه ی شمال غرب، چنین تهدیداتی نیز به زودی مرتفع و برطرف خواهند شد.
نکته چهارم، بهره گیری هوشمندانه ی ایران ونیز «قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) منطقه ی شمال غرب سپاه» از وقایع امنیتی مختلف در تعمیق ثبات امنیت ملی در این حوزه می باشد. اساسا یکی از عناصر بحران زا در منطقهی شمال غرب، وجود اشرار و ضد انقلاب کردی بود که با حمل و قاچاق اسلحه و مهمات برای اغتشاش آفرینی در درون، نه تنها اقدام به افزایش سطح خشونت قومی در این مناطق میکردند بلکه با وارد کردن سلاح و مهمات در قالب «سیستم کولبری»، وجهی اقتصادی این اقدام برای مردم کرد این مناطق را نیز به «لکهی ضد امنیت ملی» آغشته می نمودند که با برچیده شدن گروهک ها از اطراف مرز ایران با اقلیم کردستان عراق، نگاه های اقتصادی به اینگونه مسائل در مسیر درست
خود جریان خواهد داشت.
نکته پنجم این است که با این اقدام دولت عراق، گروهکهای تروریستی علاوه بر ترک مرز ایران، حق حضور در استانهای سلیمانیه و اربیل را نیز نخواهند داشت. این اصل بیشترین بهره را برای توسعه ی اقلیم کردستان عراق به دنبال خواهد داشت و لازم است تا سران اقلیم کردستان عراق با هوشمندی، تیزبینی و آینده نگری تمام از این فرصت بیشترین بهره را برای توسعهی همه جانبهی اقلیم در قالب سیاستهای دولت عراق داشته باشند.
💠 عقربی که پنج نفر را می خورد
✍ پیامبر خدا (ص) فرمودند: در روز قیامت، از داخل جهنم عقربی خارج می شود که سر آن عقرب در آسمان هفتم است و دُمش در ته زمین و دهانش هم از مشرق تا مغرب است. آن عقرب مےگوید : «أَینَ مَن حارَبَ اللهَ و رَسُولَه؟» آنهایی که با خدا و پیامبر خدا جنگ داشتند کجا هستند؟
🔹 جبرئیل فرود می آید و می پرسد: «چه کسانی را می خواهی؟ مقصودت از کسانی که با خدا و پیامبر خدا در جنگ بودند چه کسانی است؟» عقرب می گوید: آنها پنج نفرند و من می خواهم آنها را ببلعم:
❶ اول تارِکُ الصَّلوة:
آن کسی که بی نماز از دنیا رفته است، مخصوصاً اگر منکر هم بوده و نماز را قبول نداشته که دیگر هیچ! این عقرب می گوید من ارادۀ تارک الصلوة را دارم. او با خدا و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در جنگ بوده است.
❷ دوم مانِعُ الزَّکاة:
کشاورزی که گندم داشته اما زکاتش را نمی داده، گاو و گوسفندش در حد نصاب بوده زکات نمی داده، طلا به میزان بیست مثقال داشته زکاتش را نمی داده، این عقرب می گوید: من به دنبال کسانی هستم که در دنیا زکات نمی دادند.
❸ سوم آکِلُ الرِّبا:
کسانی که نزول می خوردند. در زمان ما هستند کسانی که پول می دهند و نزولش را سر ماه می گیرند. چه قدر گناه دارد. من
❹ چهارم شارِبِ الخَمر:
کسانی که شراب می خورند، چهارمین گروهی هستند که آن عقرب به دنبالشان هست.
❺ پنجم قَومٌ یُحَدِّثُونَ فِی المَسجِدِ حَدیثَ الدُّنیا:
مردمی که در مسجد می نشینند و به جای اینکه مباحثه کنند، درس بخوانند، دعا بخوانند، حرف آخرت و مسائل شرعی و قرآن و مفاتیح بزنند، از دنیا صحبت می کنند: امروز دلار چند بود؟ طلا مظنه اش چه قدر بود؟ شنیده ام بالا رفته؟! این حرف ها جایش در مسجد نیست. آن عقرب به دنبال کسانی است که در مسجد از دنیا حرف بزنند.
📚برگرفته از کتاب در محضر مجتهدی
Sajjad Panahi:
مردی به محضر امام صادق علیهالسلام رسید و از فردی که به او ظلم کرده بود خدمت حضرت شکایت نمود. حضرت نیز دعایی را به او یاد دادند که پیامبر صلّیاللهعلیهآلهوسلّم این دعا را به مظلومی تعلیم داده بودند.
هیچ مظلومی این دعا را بر علیه ظالم نمیخواند مگر اینکه خداوند او را یاری نموده و در مقابل آن ظالم کفایتش میکند و آن دعا این است:
اَللَّهُمَّ طُمَّهُ بِالْبَلاَءِ طَمّاً [وَ غُمَّهُ بِالْبَلاَءِ غَمّاً] وَ عُمَّهُ بِالْبَلاَءِ عَمّاً وَ....
📘جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة (المصباح) ج ۱، ص ۲۰۳
للَّهُمَّ طُمَّهُ بِالْبَلاَءِ طَمّاً [وَ غُمَّهُ بِالْبَلاَءِ غَمّاً] وَ عُمَّهُ بِالْبَلاَءِ عَمّاً وَ قُمَّهُ بِالْأَذَى قَمّاً وَ اِرْمِهِ بِيَوْمٍ لاَ مَعَاذَ لَهُ وَ سَاعَةٍ لاَ مَرَدَّ لَهَا وَ أَبِحْ حَرِيمَهُ وَ اُطْرُقْهُ بِبَلِيَّةٍ لاَ أُخْتَ لَهَا وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ اِكْفِنِي أَمْرَهُ وَ قِنِي شَرَّهُ وَ اِصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُ وَ أَخْرِجْ [وَ اِجْرَحْ] [وَ أَحْرِجْ] قَلْبَهُ وَ سُدَّ فَاهُ عَنِّي وَ خَشَعَتِ اَلْأَصْوٰاتُ لِلرَّحْمٰنِ فَلاٰ تَسْمَعُ إِلاّٰ هَمْساً وَ عَنَتِ اَلْوُجُوهُ لِلْحَيِّ اَلْقَيُّومِ وَ قَدْ خٰابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً اِخْسَؤُا فِيهٰا وَ لاٰ تُكَلِّمُونِ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ
فَإِنَّكَ تُكْفَاهُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ
هدایت شده از دکتر سجاد پناهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان شکلگیری اسرائیل از زبان شهید مطهری
اونایی که نمیدونن یه چند دقیقه وقت بگذارن گوش بدن، هم نوجوونا هم مامان بابای نوجوونا
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
@hosein_darabi
هدایت شده از حافظین نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشت کردن نمایندگان به سفیر آمریکا در جریان ارائه گزارش این کشور به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد
💠صبح صادق مهدوی
🇮🇷@Sobhesadegh_ir
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
دکتر سجاد پناهی (تحلیل گر مسائل سیاسی اجتماعی):
مقاله:تبیین مفهوم مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی شهید آیت الله سیدمحمد حسین حسینی بهشتی
نویسنده: دکترسجاد پناهی ارسنجانی ،نشریه سیاست ، تاریخ و رسانه
کلید واژه ها: اخلاق، آزادی، سعه صدر ،جامعه مدنی، قانون گرایی، تحزب
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی علوم اجتماعی و ارتباطات.
قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران(1357 ش)، مردم سالاری دینی در ادبیات حکومت داری جهان جایگاهی نداشته و چندان باوری هم بر این مقوله استوار نبوده وصفت دینی برای مردم سالاری،تحقق نایافتنی به شمارمی آمد.اما از آنجایی که مبانی فکری شهیدبهشتی ریشه الهی داشته،ومتکی برباور های دینی ایشان بود؛ واین باوروجوهره قلبی، از وی، انسانی راسخ ومصمم ساخته،وچنان باوری داشت، که امکان تاسیس چنین حکومتی چندان هم مشکل نبوده ونیست؛ولی اراده،انگیزه وهمت همگانی خواص وحمایت عامه مردم را می طلبیدورمز این مهم را درحضور چشم گیر مردم در صحنه های انقلاب دانسته.و مردم سالاری دینی را ضامن پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی می دانست وبر این اعتقاد استوربود که بدون مردم در این مسیر،راهی از پیش نخواهد برد وایمان داشت که اطاعت ازدستورات امام انقلاب، وتبعیت پذیری از فرامین راهبردی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تنهاراه تثبیت وبقاء نظام اسلامی است.این تحقیق با روشی توصیفی وتحلیلی برآن است تا به این پرسش پاسخ دهدکه مولفه های مردم سالاری دینی ازنگاه تئورسین قانون اساسی و اتقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی کدامند؟واین نوشتار،درپاسخ به سئوال تحقیق؛ واژه های مانند:آزادی مدنی وبیان،عدالت(عدم فاصله طبقاتی) ،توسعه اجتماعی(پیشرفت اجتماعی)،تحزب(رقابت سالم) واخلاق سیاسی(رفتار اسلامی وسعه صدر ) راازمولفه های مردم سالاری دینی می داند.برای مطالعه اصل مقاله به سایت نشریه مربوطه مراجعه نمایید.
.
مقاله :جریان شناسی سیاسی از دیدگاه شهید سید محمد باقر صدر
نویسنده: سجاد پناهی
منبع: پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه سال سوم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۹) 73-88
کلیدواژه ها: نوگرایی، تفکرالحادی، التقاط ،تکفیری، وهابی.
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات تقکر بنیاد گرایی در عراق به سبب سبغه شیعه گری، بیانگرنوعی خاص از فعالیت های اسلامی در جامعه عراقی بوده،این تفکر شیعه(55درصدی) علیه رژیم بعثی، متکی بر اقلیت(20 درصدی عرب سنی)به حساب می آید. در طلیعه مبارزاتی نهضت امام خمینی (رحمت الله علیه)،سال(1342ش)و تبعید ایشان به عراق از یک سو،ونبوغ شخصیت فقهی شهید سید محمد باقر صدردر حوزه نجف اشرف از سوی دیگر؛وی را برآن داشت که احساس مسئولیت نموده ونسبت به جریانات فکری وسیاسی جهان اسلام،به ویژه جامعه عراقی بی توجه نباشد. لذا این سوال مطرح است که شهید سید محمدباقر صدر چه قرائتی ازجریان شناسی وجریان سیاسی داشتند؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفی وتحلیلی به این پرسش پاسخ خواهد داد.برای مطالعه اصل مقاله به سایت نشریه مربوطه مراجعه نمایید.
هدایت شده از دکتر سجاد پناهی
کتاب تحلیل راهبردی عملیات های دفاع مقدس تألیف دکتر سجاد پناهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خواص بینظیرچهار حمد👇
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
هرکس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند خداوند او را چهار چیز کرامت فرماید
①عمر طبیعی
② مال و فرزند بسیار
③ با ایمان از دنیا رفتن
④ بیحساب داخل بهشت شدن
بِسمِ اَللهِ اَلرَّحمنِِ اَلرَّحیمِ
اَلحَمدُلِلّهِ اَلّذی عَرََّفََنی نَفسَهُ وَلَم یَترُکنی عُمیانَ اَلقََلب
اَلحَمدُلِلّهِ اَلّذی جَعَلَنی مِن اُمََّةِمُحَمَّدٍ صَلَّی اَللهُ عَلَیهِ وَالِه
اَلحَمدُ لِلّهِ اَلَّذی جَعَلَ رِِزقی فی یَدِه وَلَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
اَلحَمدُلِلّهِ اَلَّذی سَتَرذنوبی وَ عُیُوبی وَلَم یَفضَحنی بَینَ الخلائق
📗 مفاتیح الجنان ص ۱۰۳۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃
🇮🇷 مژده به #ایرانیان 🇮🇷
🇮🇷 در آخرالزمان ، #پرچم_حق
به دست #ایران خواهد بود ....
✍صحبت های قابل تامل از روایاتی در خصوص #اخرالزمان .../ جالب ترین بخش این ویدئو شاید این قسمت باشه که میگه : حضرت فرمود امروز #اعراب ، ایرانی ها را وارد دین کردند ،
در آخرالزمان این #ایرانیان هستند که پرچم حق را به دست دارند و اعراب را به دین بر می گردانند ...
🎙 #استاد_عالی
⚜️ظهوربسیار نزدیک است ⚜️
📤بانشرمطالب در فراگیری
معارف مهدوی سهیم باشیم
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری
#فلسطین_کلیدواژه_ظهور
#ظهور_بسیار_نزدیک_است
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🦋ڪانال زلال سخن🦋
╔═🚥═════╗
@zolalesokhan
╚═════🚥═╝
هدایت شده از علی فولادی
28.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام عزیز . حتمان گوش بگیر . چون این تحلیل ها پخش عمومی نمیشود . خاص است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ رسم بسیار غلط در مراسم تشییع و تدفین !
بسیار مختصر مفید.
حتما ببینید و بفرستید برای همه تا ان شاالله کمکی باشد برای ازبین رفتن این رسم غلط !
"این دیگه نوبره"
❌ طرف میگفت فلسطین (اورشلیم) اول اولش برای بنیاسرائیل بوده که بعدها توسط مسلمانان غصب شده و الان اسرائیلیها اومدن سرزمین مادری خودشونو میخوان پس بگیرن‼️
✅ در جواب اینجور افراد نادان میخوام مختصری توضیح تاریخی بدم که معلوم بشه اون سرزمین اساسا برای کیه:👌
🇵🇸 2500 سال قبل از میلاد مسیح چند قبیله عرب از جزیرهالعرب کوچ کردند به سواحل جنوبی مدیترانه؛
🔻بعضیاشون تو فلسطین ساکن شدند و مشغول کشاورزی. به اینا گفتند «کنعانیان».
🔻بعضیاشون هم در لبنان ساکن شدند و از راه دریانوردی گذران زندگی میکردند و به اینا گفتند «فینیقیان».
🔻یه طایفه مهم از کنعانیان هم به نام «یبوسیون» در بیتالمقدس ساکن شدند و بخاطر همین به بیتالمقدس از قدیم میگفتند «یبوس».
🔻 صدها سال بعد، حضرت ابراهیم از عراق به سرزمین کنعان مهاجرت کرد و با تولد اسحاق و یعقوب و فرزندان یعقوب، بنیاسرائیل شکل گرفت.
✅بنابراین قبل از شکلگیری بنیاسرائیل و یهود، کنعانیان و یبوسیان در اون منطقه زندگی میکردن و حضرت ابراهیم وفرزندانش از جای دیگه به اون سرزمین هجرت کرده بودند.
🔻سالها بعد که حضرت عیسی مبعوث شد، همین بنیاسرائیل دو دسته شدند:یهودی و مسیحی؛یعنی همهی بنیاسرائیل یهودی باقی نموندن.
بعد از تجزیه امپراطوری روم، فلسطین یکی از ایالات مسیحینشین روم شرقی، بیزانس شد.
✅ پعد از ظهور اسلام، در دوران خلیفه دوم، سپاه مسلمین وارد بیتالمقدس شد. مسلمونا با مردم فلسطین پیمان صلح امضا کردن و در پذیرش دین هم آزاد گذاشته شدن، اما چون حقانیت اسلام رو دیدند خودشون اومدند و مسلمون شدند و اکثریت بیتالمقدس شدند مسلمانان،
❌ یعنی مردم خود اونجا مسلمون شدند نه اینکه مسلمونا از سرزمینهای دیگه بیان اونجا. به مدت 500 سال تا 1099م اکثر مردم فلسطین مسلمانان، بعد مسیحیان و در آخر یهودیان بودند
🔻تا اینکه جنگهای صلیبی رخ داد و اروپائیان فلسطین رو تصرف کردند.
نتیجه چی شد؟
❌خیلی از مسلمونا رو کشتند؛بنا به نقل مورخان اروپایی و مسیحی دز بیتالمقدس «حمام خون»راه انداختن و حدود60 هزار نفر رو از دم تیغ گذروندن...
❌ فلسطین 88سال در اختیار صلیبیها بود تا اینکه صلاحالدین ایوبی اونا رو شکست داد و یه بار دیگه فلسطین و بیتالمقدس افتاد دست مسلمونا.👌
✅به اعتراف مورخان غربی صلاحالدین بعد از پیروزی با مسیحیان و یهودیان به خوبی رفتار کرد و در انتخاب دین آزاد بودن و از هرگونه قتل و غارتی در مورد اونا جلوگیری کرد.
بنابراین مردم فلسطین(از هر نژادی) خیلیاشون با آزادی و اختیار مسلمون شدند، عدهای هم مسیحی و عده کمتری هم یهودی شدند.
🔻این تناسب جمعیت تا اواخر قرن 19ادامه داشت.
📌در 1880 از جمعیت 500هزار نفری فلسطین فقط 24هزار نفر یهودی بودند(کمتر از5%).
در سال 1896 یه روزنامه نگار یهودی اتریشی به نام «تئودور هرتسل» کتابی نوشت و جنبش صهیونیستی راه انداخت که یهودیان دنبال تشکیل دولت یهود تو یه سرزمین برآمدند📛
❌جاهایی مثل هند و آرژانتین و قبرس و فلسطین و ... انتخاب شد که در نهایت با نقشه استعمار برای ضربه زدن به قلب جهان اسلام،"فلسطین"انتخاب نهایی شد.
🔻حالا باید یهودیان رو کوچ میدادن به این سرزمین.
سال1914یهودیان شدند حدود11%، با اشغال فلسطین توسط انگلیس در1918و سیاستهای یهودی گرایی سیل مهاجرت افزایش پیدا کرد تا جایی که سال 1938 جمعیت یهودیان این سرزمین شد 30%.
🔻همینجوری ادامه پیدا کرد تا اینکه در سال 1947 حدود 33% یهودی و 58% مسلمون داشت.
❌ سال 1948 یهودیان به مسلمونا یورش بردند و اموال و املاک و زمینهاشونو تصاحب کردند و صدها هزار نفر رو آواره کردند
و همین سال که انگلیس زمینه رو برای دولت یهودی در اینجا آماده کرده بود از این سرزمین خارج شد و یهودیان مهاجر غاصبانه بر فلسطین مسلط شدند و خیلی از فلسطینیا رو آواره کردند.
📛 از این تاریخ به بعد جنگ و درگیری و ظلم بر مسلمانان فلسطینی شروع شد....
✅حالا شما بگید فلسطینیها غاصب هستن یا اونایی که از اروپا و آمریکا و روسیه و آفریقا و جاهای دیگه به اونجا رفتند و اموال و سرزمینهای مردم رو غصب کردن؟
آدم میسوزه که باید این مسائل رو برای بعضی از ایرانیا تشریح کنه...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما حتما هم نشر بدید و هم چند بار گوش کنید این واقعیت الان بعضی از آدمهاست خدا رحم کنه
هدایت شده از دکتر سجاد پناهی
۱۳ آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز گرامی باد
روز ۱۳ آبان چه اتفاقی افتاد
روز ۱۳ آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که از تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه تا تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران را شامل میشود.
با بررسی تاریخ انقلاب اسلامی، میتوان به عوامل و ریشههای وقوع مهمترین انقلاب قرن بیستم پی برد. انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلابهای جهان ریشه در چندین عامل فرهنگی، سیاسی و دینی داشته و نشانههای اقتصادی در آن کمتر به چشم میخورد.
با مطالعه اتفاقات رخداده در روز ۱۳ آبان میتوان به بخش مهمی از دلایل تحقق و وقوع انقلاب اسلامی پی برد. روز ۱۳ آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی بهیادماندنی به ثبت رسانده است.
تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، واقعه کشتار جمعی دانشآموزان تهرانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که بعدها روز دانشآموز نام گرفت و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که امام خمینی(ره) از این اتفاقات بهعنوان انقلاب دوم نام بردند؛ بهعنوان سه حادثه مهم تاریخی مطرح در تقویم کشورمان ثبت شده است.
هیچیک از این سه واقعه تاریخی را نمیتوان از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولیتر دانست؛ چراکه هر کدام در دورهای وقوع تأثیرگذاری خاص خود را داشته و شرایط را بهنحوی تغییر دادهاند. در ادامه بهطور مختصر درباره چرایی وقوع این سه اتفاقات مهم تاریخی توضیح داده شده است که از نظر میگذرد.
۱۳ آبان، روزی است که بر تارک آن حوادث بزرگ و سرنوشت سازی از تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است، روزی که در زوایای مختلف آن نماد مقاومت و پایداری ایرانیان در برابر استکبار جهانی آشکار است.
این رویداد تاریخی در واقع یادآور حوادث مهمی است که در شکلگیری انقلاب اسلامی و حذف مظاهر و نمادهای استکبار از جغرافیا و صحنه اداره ایران نقش اساسی ایفا کرد و شاید تاریخ معاصر ما روزی با این درجه از اهمیت و بزرگی کمتر به یاد داشته باشد.
این واقعه تاریخی از خاطره انگیزترین روزهای انقلاب شکوهمند اسلامی است. ۱۳ آبان زاد روزانقلابی بزرگتر از انقلاب اول است که حضرت روح الله آنرا انقلاب دوم نامیده است.
۱۳ آبان روز دانش آموز است، زیرا در چنین روزی دانش آموزان انقلابی توانستند گوهر دانش و آموزندگی را در آیینه حماسه و دلیری بتابانند و غبار خود باختگی را از سیمای مدرسه بزدایند. در این روز، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به رژیم منفور پهلوی و دخالتهای آمریکا در ایران به صحنه آمدند اما دژخیمان شاه آنان را آماج حملات وحشیانه خود قرار دادند و فرزندان انقلاب را به خاک و خون کشیدند.
در روز ۱۳ آبان سال ۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام لانه جاسوسی آمریکا و مرکز طراحی و سناریو پردازی برای براندازی نظام در تهران را تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را طی ۴۴۴ روز در چنگ اراده انقلابی ملت ایران قرار دادند.
در این روز به یکباره به حیات سیاسی مملو از خباثت آمریکا و عملکرد سازمان سیا در ایران خاتمه داده شد و مزدورانی که پس از پیروزی انقلاب دائماً به فتنه انگیزی و ماجراجویی علیه نهضت اسلامی ایران مشغول بودند، به گروگان گرفته شدند و سفارت آمریکا در تهران، تعطیل شد.
اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران و گروگانگیری جاسوسان دیپلمات نمای کاخ سفید، تنها یک حادثه سیاسی در مقیاس تعطیل شدن سفارتخانه یک کشور در کشور دیگر نبوده، بلکه آغاز تحول عمیقی بود که در خاورمیانه و در سطح جهان برای عریان ساختن ماهیت پنهان شده زمامداران واشنگتن و گردانندگان سیاست خارجی آمریکا به وقوع پیوسته بود. ۱۳ آبان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره روز تقابل حق و باطل بوده است و یکی آرمانهای مهم انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت اصیل اسلامی، مقابله با استکبار جهانی بوده و عمق و اصالت این آرمان به اندازهای است که هیچ گاه آمریکا نمیتواند امید سازش و مصالحه از سوی حرکت انقلاب را داشته باشد.
امروز جریانهای استکباری با نفوذ به پیکره جوامع، می کوشند این دیدگاه را مطرح سازند که تنها راه رشد و توسعه جوامع از مسیر اندیشههای لیبرالیستی غرب میگذرد و الگوی آمریکایی این نوع اندیشه و بینش را با شیوهها و ابزارهای مختلف ترویج میکنند. عدم وابستگی به بیگانگان، رد سلطه پذیری، رابطه بر اساس احترام متقابل، آزادی سیاسی و اجتماعی در چارچوب احکام اسلام، برابری در اجرای قانون و تحقق عدالت و برچیدن بساط ظلم و فساد از اهداف انقلاب اسلامی است که بی شک، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی یادآور آناست.
هدایت شده از دکتر سجاد پناهی
۱۳ آبان سالروز تبعید حضرت امام (ره) شهادت دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ایجاب میکند که دستها و دلهایمان را قوی کنیم و در این روز، مردم خدا جو و استکبار ستیز را همچنان به میدان مبارزه با مظهر استکبار بخوانیم و رسالت دینی و ملی خود را به انجام برسانیم.
حادثه اول؛ تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه
در سال ۱۳۴۳ شرایط اجتماعی و فشارهای مردمی و یاران امام(ره) و روحانیت و طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم سبب شد تا عناصر رژیم پهلوی حضرت امام خمینی(ره) را پس از ۱۰ ماه زندان و حصر در تهران آزاد کنند و چنان تصور میکردند که امام راحل پس از آزادی از زندان و حصر، نهضت و حرکت اسلامخواهانه را ادامه نخواهند داد.
هر روز که میگذشت بر شدت مبارزات حضرت امام خمینی(ره) با رژیم فاسد طاغوت افزوده میشد تا در مهرماه ۱۳۴۳ که مصونیت مستشاران نظامی آمریکا از تصویب مجلس گذشت و حضرت امام آن سخنرانی معروف را بر ضد آن قانون در روز تولد حضرت زهرا(س) که برابر با چهارم آبان ۱۳۴۳ بود، فرمودند و تنظیمکننده لایحه و تصویبکنندگان و توشیحکننده و اجراکنندگان را خائن به اسلام و کشور دانستند و شدیدترین حملات را به رژیم شاه و آمریکا بهویژه به رئیسجمهور آمریکا داشتند.
فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: «دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگهای آمریکایی پستتر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او میکنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست میکنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچکس حق تعرض ندارد».
امام خمینی(ره) دستور دادند این سخنرانی بهصورت اعلامیه توسط مؤتلفه اسلامی و بهصورت گسترده پخش شود.
شرایط سیاسی و اجتماعی در سال ۱۳۴۳ بهگونهای بود که شاه هیچ راه گریزی جز تبعید امام خمینی(ره) با هدف حفظ رژیم و استمرار سلطه آمریکا در کشور نمییافت؛ لذا در ۱۳ آبان همان سال دستور تبعید امام(ره) به ترکیه با یک هواپیمای نظامی را صادر کرد.
شاه خیال میکرد با تبعید امام(ره) به ترکیه صدای مخالفان تصویب کاپیتولاسیون و مخالفان حکومتش در نطفه کور خواهد شد، اما این سرآغاز هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.
حادثه دوم؛ کشتار دانشآموزان
درحالیکه انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشتسازی نزدیک میشد، تمام اقشار مردم سعی در ایفای نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند.
در این میان دانشآموزان شور و حال دیگری داشتند. صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانشآموزان درحالیکه مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش شاه و حامیانش برسانند. این جوانان گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و بههمراه دانشجویان و گروههای دیگری از مردم در دانشگاه اجتماع کردند.
ساعت ۱۱ صبح همان روز، مأموران چند گلوله گاز اشکآور در میان جمعیت معترض شلیک کردند، اما اجتماعکنندگان درحالیکه بهسختی نفس میکشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با سر دادن شعارهای «مرگ بر شاه» لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه انداختند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و ۵۶ جوان و نوجوان بیگناه به شهادت رسیدند و صدها نفر دیگر مجروح شدند، اما دانشآموزان دست از شعار بر نمیداشتند.
امام خمینی(ره) وقتی از جنایت مزدوران شاه باخبر شدند در پیامی فرمودند: «عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است. ایران امروز جایگاه آزادگان است. من از این راه دور، چشم امید به شما دوختهام. صدای آزادیخواهی و استقلالطلبی شما را به گوش جهانیان میرسانم».
شهید محمدعلی رجایی که بهتازگی از زندان آزاد شده بود، با تأسیس انجمن اسلامی معلمان نقش مهمی در ساماندهی اعراض معلمان، دانشآموزان و دانشجویان ایفا کرد؛ بنابراین به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانشآموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانشآموز نامگذاری شده است.
حادثه سوم؛ تسخیر لانه جاسوسی
در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند.
دانشجویان از دانشگاههای تهران، پلیتکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظان و آمریکاییها، سفارت را بهتصرف کامل درآوردند.