حجاریان همچنین تلاش دارد ضمن تعریف جریان اصولگرا به عنوان جریانی ضد انتخابات تصریح کند که بیان مطالبی از این دست که عدم شرکت در انتخابات، به معنای حضور در خیابان است، بی معنا بوده و از انتخابات تا خیابان، منازل زیادی وجود دارد؛ یعنی تاکتیکهای مختلفی در دنیا تجربه شده است که اصولگرایان به آن جاهل هستند.
وی همچنین ضمن تلاش برای بیان این گزاره که نمی توان در جهان جدید به حرمت شرعی متوسل شد و برای آن جزایی تعیین کرد، تاکید می کند، من از صندوق رای استاندارد، غیراستصوابی و آزاد دفاع میکنم حتی اگر یک اصلاحطلب انتخاب نشود. از سوی دیگر تاسف میخورم که ما سالهاست بهجای آنکه دغدغه توسعه کشور را داشته باشیم گرفتار آفتزدایی از انتخابات شدهایم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با تاکید بر اینکه مساله وی سرریز تحریمهای دینی به امر سیاست و دیگر امور اجتماعی است، تصریح می کند، فرض کنید افرادی بخواهند انتخابات را تحریم کنند. اولا، در شرع چنین بابی گشوده نشده است. ثانیا، قانون برای این عمل وصف مجرمانه قائل نشده است، ولی با این حال میبینیم اگر کسی تفوه به این معنا کند خونش مباح میشود و انواع تیرهای ملامت به سمت وی گسیل میشود. اینجا باید پرسید نقص در کجاست؛ شرع یا قانون؟ در هر دو صورت مقنن باید این خلأ را پر کند.
بنا بر تاکید حجاریان، به همان سیاق که امروز نمیتوان براساس یک گفتار در خفا از فردی سلب حیات کرد، نمیتوان از یک حزب به واسطه عدم مشارکت در انتخابات سلب مجوز کرد یا حتی فعالان سیاسی را مورد عتاب قرار داد. فراتر از اینها، چندی پیش شاهد بودیم که رهبری در پیامی در واکنش به هتک حرمت قرآن در سوئد از محاکمه فرد هتاک در «محکمه» سخن گفت و مستقیما حکمی صادر نکرد. این مفهومش این است که شرع باید به قانون منضم شود نه آنکه یکسره اجرا شود.
گفتنی است حجاریان با بیان این مطالب علاوه بر قبح زدایی از عدم مشارکت در انتخابات می کوشد تا تحریم و عدم مشارکت در انتخابات را به عنوان یک کنش سیاسی معقول تعریف و تفسیر کرده و از جانب دیگر به تهییج و تشجیع حامیان این گفتمان بپردازد.
سجاد پناهی
🔴 ماجرای کمک کردن امام زمان به شیخ مفید و نجات جان جنین
سخنران شهید کافی شیخ احمد ڪـافی
📚در بغل کشیدن سید بحرالعلوم توسّط امام زمان علیهالسلام
عالم بزرگوار آخوند ملا زین العابدین سلماسی می گوید: «در مجلس پرفایده سیّد بحر العلوم حاضر بودم که شخصی از ایشان سؤال کرد از مکان دیدار روی نورانی امام عصر(ع) در غیبت کبری.
در دست علاّمه بحرالعلوم قلیان بود و مشغول کشیدن بود.
از سؤال آن شخص ساکت شد و سر را به زیر انداخت و خود را مخاطب کرد و آهسته چیزی فرمود و من می شنیدم که می گفت: «چه بگویم در جواب او در حالی که آن حضرت مرا در بغل کشید و به سینه خود چسبانید در حالی که آورده اند که اگر کسی حضرت را مشاهده نمود ردّ نماید و کسی را مطلع نکند.» و این سخن را چند مرتبه تکرار کرد.
سپس در جواب سؤال کننده فرمود: «از امامان معصوم(ع) روایت شده که کسی که ادّعای دیدن امام زمان (ع) را بکند ردّ شده است.»
و به همین دو کلمه قناعت کرده و به آن چیزی که می فرموده اشاره ای نکرد.»
همچنین مرحوم میرزا ابوالقاسم قمی می گوید: «من با علاّمه بحرالعلوم به درس آقا باقر بهبهانی می رفتیم و با او درسها را مباحثه می کردیم و غالباً من درسها را برای سیّد بحرالعلوم تقریر می نمودم، تا اینکه من به ایران آمدم
پس از مدّتی بین علماء و دانشمندان شیعه، سیّد بحرالعلوم به عظمت و علم معروف شد.
من تعجّب می کردم و با خود می گفتم: «او که این استعداد را نداشت، چطور به این عظمت رسید؟!»
تا آنکه موفّق به زیارت عتبات عالیات عراق شدم. در نجف اشرف سیّد بحرالعلوم را دیدم. در آن مجلس مسأله ای عنوان شد، دیدم جدّاً او دریای موّاجی است که باید حقیقتاً او را بحرالعلوم نامید.
روزی در خلوت از او سؤال کردم: «آقا! ما که با هم بودیم، آن وقتها شما این مرتبه از استعداد و علم را نداشتید بلکه از من در درسها استفاده می کردید، حالا بحمداللّه می بینیم، در علم و دانش فوق العاده اید.»
ایشان فرمود: «میرزا ابوالقاسم! جواب سؤال شما از اسرار است! ولی به تو می گویم، امّا از تو تقاضا دارم، که تا من زنده ام، به کسی نگوئید.»
من قبول کردم، ابتدا اجمالاً فرمود: «چگونه این طور نباشد و حال آن که حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) مرا شبی در مسجد کوفه به سینه خود چسبانیده.
گفتم: «چگونه خدمت آن حضرت رسیدید؟»
فرمود: «شبی به مسجد کوفه رفته بودم، دیدم آقایم حضرت ولیّ عصر (ع) مشغول عبادت است. ایستادم و سلام کردم، جوابم را مرحمت فرمود و دستور دادند، که پیش بروم! من مقداری جلو رفتم، ولی ادب کردم، زیاد جلو نرفتم. فرمودند: «جلوتر بیا.» پس چند قدمی نزدیکتر رفتم، باز هم فرمودند: «جلوتر بیا.
من نزدیک شدم، تا آنکه آغوش مهر گشود و مرا در بغل گرفت و به سینه مبارکش چسباند. در اینجا آنچه خدا خواست به این قلب و سینه سرازیر شود، سرازیر شد.»
📚نجم الثّاقب - ملاقات با امام زمان (ع)
➥ @sheikh_kafi | شیخ احمد ڪـافی
دهم ربیع الاول سالگرد ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س)
نگاهی به ماجرای پیوند محمدامین و خدیجه کبری
ازدواج پیامبر اسلام با «خدیجه» شباهتی به ازدواجهای مرسوم نبود، بلکه در نوع خود بی نظیر و دارای ویژگیهایی بود،
همه چیز از آن سفر اقتصادی شروع شد که حضرت محمد(ص) همسفر کاروان تجاری خدیجه(س)شد هرچند فاصله زیادی میان سطح زندگی پیامبر و ثروتمندترین بانوی عرب بود، اما آن بانوی خردمند شنیده بودکه آینده درخشان و بسیار امیدبخشی در انتظار محمد امین است. بر این اساس بود که بانوی پرشرافت حجاز، برنامه پیوند با پیامبر را تهیه کرد و خود با قداست و هوشمندی ویژهاش سخن را در مورد آن مطلب با پیامبر آغاز کرد و از آن حضرت تقاضا نمود که گام به پیش نهد و ازطریق عمویش خویلد از او خواستگاری نماید، اما پیامبر ترجیح میداد با بانویی که از نظر اقتصادی و اجتماعی همطراز خودش باشد ازدواج کند و زندگی مشترک را آغاز کند و به همین دلیل به او پاسخ مثبت نداد.
اما از آنجایی که «خدیجه» بانویی خردمند، دوراندیش، آگاه و بافضیلت بود در برابر دلیل پاسخ منفی پیامبر به ازدواج با او گفت:
آیا کسی که تصمیم گرفته است خویشتن را به پیامبر ببخشد و جان ناقابلش را فدای او کند، برای او مشکل است که ثروت و دارایی خویش را نیز بر او ببخشد و همه ثروتش را تقدیم او کند؟
پیامبر قبول کرد بطور رسمی از او خواستگاری کند.
حضرت باتفاق بستگانش رفتند و او را از عمویش خواستگاری کردند. وقتی موضوع مهریه پیش آمد که باید مهریهای درخور مقام و موقعیت بانوی بزرگ حجاز از سوی پیامبر تقدیم گردد. در این لحظات بود که حضرت خدیجه با هدیه نمودن ۴۰۰۰دینار به پیامبر، از ایشان تقاضا کرد که آن را به عنوان مهریه به پدرش «خویلد» بپردازد، گرچه در یک روایت آمده است که ابوطالب مهریه را با سرفرازی و شادمانی از اموال خویش تقدیم داشت و پیمان زندگی مشترک به امضاء رسید.
حضرت خدیجه(س) در این زندگی مشترک پسرانی بدنیا آورد که همگی آنان در کودکی از دنیا رفتند و دخترانی به نامهای زینب ،ام کلثوم،رقیه» و فاطمه به او و پیامبر ارزانی شد که کوچکترین، اما برترین و پرشکوهترین آنان فاطمه (س) بود.
خصوصیات پیامبر اکرم(ص)
حضرت محمد(ص) دارای ویژگیهای خاصّی بود که توجّه خدیجه را بخود جلب نمود، دارای تقوی، معنویت، پاکدامنی، عفت، امانت داری، حسن خلق، راستگویی و صداقت بود که باعث علاقمندی خدیجه شد.
وجود این همه فضایل و مکارم اخلاقی و رفتاری در پیامبر(ص) بود که ثروتمندترین زن قریش برای ازدواج با اوپیشقدم شود----------
خدیجه زنی با فضلیت و دارای کمالات علمی و معنوی بود و به رسالت پیامبر خدا در آینده ایمان داشت، میدانست که رسول خدا به پیامبری خواهد رسید.
خدیجه از علمای یهود و نصاری نیز سخنانی در تأیید نبوت پیامبر شنیده بود و از همه مهمتر در سفر بازرگانی آن حضرت به سرزمین شام از طریق غلامش میسره که همراه کاروان بود، اطلاعات زیادی از کرامات و معجزات آن بزرگوار شنیده و بر عشق و ایمانش افزوده بود.ازاینجهت خواهان وصلت با پیامبر شد.
حضرت خدیجه نخستین امالمؤمنین است که در قرآن مجید مورد توجه بوده و به طور شخصی نیز در سوره «ضحی» آیه هشتم به نام و اوصاف او اشاره شده است. حضرت خدیجه پس از ازدواج با پیامبر همه اموالش را قبل از اسلام و بعد از آن در اختیار پیامبر گذاشت تا آن حضرت هرگونه که خواست آن اموال را در راه خدا به مصرف برساند.
ویژگیها و پیامهای ازدواج پیامبر و خدیجه
1- اولین پیام این ازدواج این است کسانی که به خاطر مال وثروت با فردی ازدواج میکنند، با معیارهای اسلامی فاصله دارند، پس در ازدواجها باید هماهنگی از نظر اقتصادی,فرهنگی واجتماعی رعایت شود،
2- شناخت و آگاهی: پیامبر اسلام(ص) و خدیجه (س) با آگاهی و شناخت کامل از اخلاق، رفتار وخانواده همدیگر، ازدواج کردند چیزی که امروزه کمتر در ازدواجها بدان توجه میشود،
3- مشورت: پیامبر در این باره با بستگانش مشورت کرد.
حضرت خدیجه نیز با عموی خود، ورقه بن نوفل، صحبت کردند آنان در مراسمی و با حضور بزرگان دو خانواده عقد ازدواج خود را برگزار کردند.
4- تجملات و بریز و بپاش های افراطی: یکی از بزرگترین موانع و مشکلات جوانان برای ازدواج، تجملات و چشم و هم چشمیهاوتوقعات زیاد است، در حالیکه سادگی و بی آلایشی در ازدواج توصیه اسلام است.
5- مهریههای سنگین: حضرت خدیجه(س) مهریه ازدواجش را از مال خودش داد. عدّهای به این امر اعتراض کردند، ابوطالب(ع)جواب داد:
اگر دیگرمردان هم مانند محمد باشند، زنان به گرانترین قیمتها و بیشترین مهریه آنان رامی پذیرند
گناهان صغیره و کبیره
گناه، واژهای است که با شنیدنش به یاد آتش و دوزخ و روز جزا و حساب و کتاب و خشم پرورگار میافتیم.
اغلب بدبختی هایی که دامنگیر فرد یا جامعه میشود، همانا آلودگی بر گناه، معصیت ونافرمانی خداوند است. گناه یعنی مخالفت با قوانین الهی و پیروی بدون قید و شرط از تمایلات و هوای نفس، پیروی از تمایلات نفسانی که برخلاف قوانین تکوین باشد.
در قرآن با واژههای گوناگونی از گناه یاد شده است مانند: ذنب، اثم، سیئه، معصیت، خطیئه، جرم، منکر، فحشاء, شرو...
و به دو دسته کبیره و صغیره تقسیم شده آموزه های دینی به ما می آموزد که انسان با انجام گناهان کبیره به دوزخ رفته و عذاب میشود.
البته هر نافرمانی و گناهی که در مقابل پروردگار باعظمت صورت گیرد، کبیره وبزرگ است. یعنی گناه اگر کوچک هم باشد، چون نافرمانی از خداوند محسوب میشود، بزرگ است لیکن منافات ندارد با برخی از گناهان نسبت به بعضی دیگر بزرگ و کوچک باشند.
چنانکه گفته شدگناهان در یک تقسیم بندى کلّى به دو گروه تقسیم میشوند:
گناهان صغیره وکبیره
بعبارتی دیگر گناهان یا بدنی و جسمی، هستند یعنی گناهانی که انسان با یکی از اعضای بدن آن را انجام میدهد.
مثل:
غیبت،
زنا،
دزدی،
فحاشی
و…
و اما گناهان غیر بدنی آنهایی هستند که آدمی در دل و ضمیر خود آنها را انجام میدهد. مثل:
حسد،
کینه،
بخل و….
خداوند در قرآن مىفرماید:
«إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَرِیماً»
اگر از گناهان بزرگى که از آنها نهى شدهاید اجتناب کنید بدىهاى شما را مىپوشانیم و شما را در جایگاه خوبى وارد مىسازیم»
(نساء، آیه ۳۱.)
و در جاى دیگر مىفرماید:
«وَ وُضِعَ الْکِتابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمّا فِیهِ وَ یَقُولُونَ یا وَیْلَتَنا ما لِهذَا الْکِتابِ لا یُغادِرُ صَغِیرَةً وَ لا کَبِیرَةً إِلاّ أَحْصاها»
کارنامه عمل شما(درقیامت) بررسی مىشود، آن گاه گنهکاران را از آن چه در نامه عمل خود دارند ترسان(پشیمان) مىبینى، و مىگویند: واى بر
ما، این چه نامهاى است که هیچ گناه کوچک و بزرگى را از قلم نینداخته، جز این که همه را به حساب آورده است»
(کهف، آیه ۴۹)
باید توجه داشت که گناهى که مخالف فرمان صریح حکم خداوند باشد سنگین و کبیره است از این روست که پیامبر گرامى اسلام به ابوذر مىفرمایند:
يا أَبَاذَرٍّ لاَ تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ اَلْخَطِيئَةِ وَ لَكِنِ اُنْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَ
اى اباذر به کوچکى گناه نگاه نکن، بلکه به بزرگى کسى بنگر که او را نافرمانى کردهاى
(طبرسى، مکارم الاخلاق، ص ۴۶۰)
اما در عین حال این موضوع با تقسیم گناهان به صغیره و کبیره منافاتى ندارد چرا که برخى از گناهان از نظر آثار و پیامدها نسبت به یکدیگر به کوچک و بزرگ تقسیم مى شوند. پس صغیره و کبیره صفتى نسبى است که در مقایسه میان گناهان و آثار و پیامدهاى آنها به دست مىآید اگرچه هر گناهى با صرف نظر از مقایسه با سایر گناهان معصیتى بزرگ به شمار مىآید.
علما و اساتید اخلاق گناهان کبیره را تا چهل مورد برشمرده اند.
لیکن در بعضی موارد و مواقع گناهان صغیره به گناهان کبیره تبدیل میشود و گناه انسان سنگینتر میشود و حکم همان گناهان کبیره را دارد.
امام باقر (ع) در حدیثى معیار تشخیص کبیره را بیان کرده و مىفرمایند:
«کلّ ما اوعد اللّه عزّ و جل علیه النّار»
«هر گناهى که خداوند براى آن وعده آتش دوزخ را داده باشد کبیره است».
(من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۶۹)
امام خمینى(ره) در کتاب تحریر الوسیله جلد اول صفحه ۲۷۴ شش معیار
را براى تشخیص گناه کبیره معرفى کردهاند که عبارتند از:
۱. هر گناهى که در شرع وعده آتش دوزخ و یا مجازات براى آن داده شده است.
۲. هر گناهى که در شرع به شدّت از آن نهى شده است.
۳. هر گناهى که از منظر آیات و روایات همسنگ و یا بزرگتر از سایر گناهان کبیره معرفى شده است.
۴. هر گناهى که عقل به کبیره بودن آن اذعان کند.
۵. هر گناهى که در عرف مسلمانان کبیره تلقّى گردد.
۶. هر گناهى که روایات به کبیره بودن آن تصریح نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مفاسد ۲۰۳۰از زبان کارشناس فرهنگی جناب آقای حسین مروتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام تحریم ها در روز امضاء برجام یکجا برداشته خواهد شد
مقاله:بر گرفته از پایان نامه دکترای سجاد پناهی ارسنجانی
تاثیر نظام امت و امامت شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان:  دکترسجاد پناهی ارسنجانی ، دکتر علی محسنی* ،
نشریه سپهر سیاست » دوره 8، شماره 2 (تابستان 1400)
کلیدواژه: ولایت فقیه ، امت ، امامت ، قانون اساسی ، مردم سالاری ، شهید بهشتی ، آزادی
چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین نقش کلیدی ولی فقیه برای هدایت جامعه اسلامی مردم سالار می باشد. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که آیا نظریه امت و امامت شهید بهشتی توانسته جایگاه و موقعیت ولایت فقیه را با رعایت حق تعیین سرنوشت برای مردم تبیین نماید؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که شهید بهشتی به عنوان مروج اندیشه دینی توانست آزادی الهی را تحت عنوان آرمان مهم انقلاب اسلامی ایران در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در قالب حقوق الهی ملت مهندسی نموده و در سلک یک نرم افزار کارآمد در زندگی اجتماعی و محور اصلی اعمال قدرت اسلامی- ایرانی قرار دهد. از آنجایی که مکاتب مادی بویژه مکتب لیبرالیسم با شعار آزادی فردی و اجتماعی، مردم و خواص را به سوی خود می کشاند و طرفدارانی هم در بین اعضاء غرب گرای مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی داشت، شهید بهشتی با پشتیبانی مبانی اسلامی، آبشخور فکری مکتب لیبرالیسم را مورد انتقاد قرار داد و پرده از شعاری و ظاهری بودن آزادی در مکتب لیبرالیسم برداشته و آن را فاقد ریشه و منشاء الهی می دانست و این را یک ضعف و نقص برای این مکتب مادی تلقی می کرد. ایشان معتقد بود آزادی، منشاء الهی داشته و با آگاهی مطلق به منصه ظهور می نشیند
مقاله:تبیین مفهوم مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی شهید آیت الله سید محمد بهشتی
نویسنده: دکترسجاد پناهی ارسنجانی،نشریه سیاست ، تاریخ و رسانه
کلید واژه ها: اخلاق آزادی سعه صدر جامعه مدنی قانون گرایی تحزب
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات
قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران(1357 ش)، مردم سالاری دینی در ادبیات حکومت داری جهان جایگاهی نداشته و چندان باوری هم بر این مقوله استوار نبوده وصفت دینی برای مردم سالاری،تحقق نایافتنی به شمارمی آمد.اما از آنجایی که مبانی فکری شهیدبهشتی ریشه الهی داشته،ومتکی برباور های دینی ایشان بود؛ واین باوروجوهره قلبی، از وی انسانی راسخ ومصمم ساخته،وچنان باوری داشت، که امکان تاسیس چنین حکومتی چندان هم مشکل نبوده ونیست؛ولی اراده،انگیزه وهمت همگانی خواص وحمایت عامه مردم را می طلبدورمز این مهم را درحضور چشم گیر مردم در صحنه های انقلاب دانسته.و مردم سالاری دینی را ضامن پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی می دانست وبر این اعتقاد استوربود که بدون مردم در این مسیر،راهی از پیش نخواهد برد وایمان داشت که اطاعت ازدستورات امام انقلاب، وتبعیت پذیری از فرامین راهبردی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تنهاراه تثبیت وبقاء نظام اسلامی است.این تحقیق با روشی توصیفی وتحلیلی برآن است تا به این پرسش پاسخ دهدکه مولفه های مردم سالاری دینی ازنگاه تئورسین قانون اساسی اتقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی کدامند؟واین نوشتار،درپاسخ به سئوال تحقیق؛ واژه های مانند:آزادی مدنی وبیان،عدالت(عدم فاصله طبقاتی) ،توسعه اجتماعی(پیشرفت اجتماعی)،تحزب(رقابت سالم) واخلاق سیاسی(رفتار اسلامی وسعه صدر ) راازمولفه های مردم سالاری دینی می داند
مقاله :تأثیر اندیشه های علامه سید محمد باقر صدر در قانون اساسی ج. ا. ا
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده : سجاد پناهی ارسنجانی
دکترای علوم سیاسی گرایش اندیشه نشریه:انسان پژوهی دینی،دانشگاه علوم اسلامی
چکیده
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به فاصله کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و به وسیله مجلس خبرگان تصویب شد. محتوای این قانون عمدتاً برگرفته از تعالیم دین مبین اسلام و در برخی موارد نیز بر اساس رویۀ عقلا بوده است که در این میان نقش اندیشمندان اسلامی بسیار پررنگ مینماید. بر این مبنا تحقیق حاضر بر آن است تا اثبات کند که اندیشههای فقهی و سیاسی شهید محمد باقر صدر در کنار اندیشههای حضرت امام خمینی(ره) نقش موثری در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشته است. این اندیشهها با رویکردی الهی و تبیین نگاه اسلام به مفاهیمی چون حق حاکمیت الهی، جایگاه انسان درنظام آفرینش و آزادی انسان، چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تعیین کردهاند.
نتیجه گیری :
با تطبیق و مقایسه طرح پیشنهادی شهیدسیدمحمدباقر صدر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، می توان به تأثیر قابل توجه اندیشه او در قانون اساسی پی برد. ویژگی مهم مباحث شهید صدر در باب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که ایشان حرکت خود را از نقطه ای آغاز نمود که امام راحل قدس سره در آنجا پایان داده بود. شهید صدر با مبنا قراردادن نظریه ولایت فقیه به تشریع ابعاد حقوق اساسی در اسلام پرداخت وبا ترکیب اسلامیت و جمهوریت، طرحی نوین ارائه داد که نخستین نمونه از یک قانون اساسی منسجم اسلامی بود. قانون اساسی پیشنهادی ایشان دارای ویژگیهای زیر است:
1. نهادینه کردن نقش فقاهت در قانون اساسی و تحکیم موقعیت و جایگاه حقوقی مرجعیت به عنوان نهادی که طی سالیانی دراز، در اعماق جامعه تشیع رسوخ کرده و ریشه دوانیده است.
2. شهید صدر در کنار پذیرش ولایت فقیه به عنوان منشأ مشروعیت الهی، از نقش مردم در تعیین سرنوشت خویش غافل نشد و با اعطای حق انتخاب به ملت در همه ابعاد و جوانب حکومت، توانست تضاد میان مشروعیت و مقبولیت را بر چیند.
مردم در دیدگاه آیه الله شهید صدر تنها از یک نقش تشریفاتی و صوری برخوردار نیستند بلکه در انتخاب و تعیین همه ارکان نظام اسلامی، نقش ویژه و منحصر به فردی ایفا می نمایند. ولی فقیه به عنوان رکن اصلی نظام اسلامی، نمی تواند بدون پذیرش مردمی و مقبولیت ملی، قدرت را به دست گیرد. مرجع (رهبر) به صورت مستقیم یا غیر مستقیم منتخب مردم است. قوة مجریه و مقننه نیز بر خاسته از رأی مردم است و بدون رأی مردم مقبولیت ندارد. قوة قضاییه به وسیله رهبری ایجاد می شود که او هم به نحوی منتخب ملت است. بنابراین، تمام مهره های قدرت در دولت اسلامی در دست ملت است.
3. شهید صدر همه آحاد ملت از مسلمانان و غیرمسلمان را در حق آزادی، کرامت و مشارکت همه جانبه اجتماعی و همه حقوق انسانی دیگر مساوی و یکسان می داند و برای همگان، حق آزادی مذهبی قایل است. علاوه بر این، ایشان تصریح می کند که همه افراد ملت از حاکم و محکوم، همگی در مقابل قانون یکسان بوده و هیچ کس بر دیگری امتیاز و رجحانی ندارد.
4. برای مقابله با نفوذ عوامل گوناگون در ارکان قدرت، همچون تقلب در انتخابات، استفاده نامشروع از اهرم های مالی و اقتصادی برای به دست گرفتن قدرت و تبلیغات انحرافی و گمراه کننده، انتخاب رئیس جمهور باید به تأیید رهبر برسد و این تنفیذ به حاکمیت رئیس جمهور مشروعیت می بخشد. روشن است که رهبر بدون دلیل کافی و مستند، مجاز به ابطال رأی مردم نیست. همچنین برای پیشگیری از تصویب و اجرای قوانین مخالف شریعت اسلام که دین رسمی کشور و مورد پذیرش اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران است، رهبر(یا مستقیماً یا با تفویض مسئولیت به شورای ویژه) باید قوانین مصوب مجلس را تحت نظارت قراردهد و از اجرای قوانین غیر اسلامی ممانعت به عمل آورد. این وظیفه در قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است.
5. دولت اسلامی از دیدگاه آیه الله صدر از اهدافی والا برخوردار است و خود را تنها محدود به اداره امور مادی و حیوانی جامعه نمی داند بلکه در صدد است تا به تدریج جامعه را به سمت تعالی و کمال معنوی رهنمون سازد.
6. شهید صدر پیشنهاد می کند که فرماندهی کل قوا به دست ولی فقیه سپرده شود.
7. آیه الله صدر برای نخستین بار، حقوق اساسی را بصورت مجزا از متن قرآن و روایات استخراج و بر مبنای روش های علمی تدوین نمود. در واقع ایشان را باید یکی از معماران حقوق و قانون اساسی اسلام دانست البته هیچکس مدعی آن نیست که طرح و نظریه شهید صدر کامل و بدون عیب ونقص است بلکه اندیشه ابداعی ایشان همچون هر نظریه نوبنیاد دیگر، از برخی اشکالات برخوردار است که در برخی موارد، با تطبیق بر نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار شد و مورد اصلاح قرار گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی فرمانده نیروی قدس مشاوره سرمایه گذاری میده😂😂😂
آقا قبول نیست😂
رسما سردار داره #سیگنال میده😁
@roshangari1357
دکتر محمد رضوی قرقشلاق:
اخراج ضد انقلاب کردی از شمالغرب ایران: قدرت نظامی در اختیار توسعه ی همه جانبه کشور
منطقه ی شمالغرب ایران به دلیل برخورداری از موقعیت خاص ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک خود از اهمیّت تاریخی و جغرافیایی بسزایی برخوردار است. چینش کشورهای منطقه در آن سوی مرزها و شاهراه ارتباطی ایران به اروپا، منطقه ی قفقاز و نیز کشور عراق ، این اهمیت را دوچندان کرده است. دشمنان ایران همواره با تدبیر سیاست های ناروا در تلاش بوده اند تا با اهرم های مختلف، علاوه بر ناامن جلوه دادن این مناطق و تشدید بحران های امنیتی، کشور ایران را از برخورداری از مزایای چنین جایگاهی محروم کنند.
جریانهای ضد انقلاب کردی و در راس آن حزب دموکرات کردستان و شاخه های متعدد موجود در این جبهه، همواره با برافروختن آتش نفاق و اختلاف بین جماعت کردی و آذری در مرز های آذربایجان و نیز مرزهای کردستان در تلاش بوده اند تا مسیر امنیت و توسعه ی این مناطق را خدشه دار کنند. اما اینک داستان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.
حوزه ی امنیت به عنوان زیر بنای مهم توسعه در هر منطقه ای است و کشورهای مختلف در تلاش هستند تا با مهار «عناصر تنش زا و امنیت زدا» به تحکیم زیرساخت های لازم برای توسعه ی اقتصادی بپردازند.
وجود گروهک های ضد انقلاب در شمالغرب ایران موجب تسلط پارادایمی در افکار سیاسی مرتبط با این منطقه شده بود که به هیچ وجه شرایط را برای جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران برای توسعه ی شمالغرب مهیا نمی کرد. همچنین یک از موانع مهم توسعه ی سیاسی در شمال غرب ایران و بویژه استان آذربایجان غربی، وجود این گروهک ها و تقبیح و تهدید هر گونه گفتگو و «مذاکره صلح مدار بین قومی» بود .
در چنین شرایطی، اقدامات هوشمندانه ی ایران در سیاست خارجی و مراودات سیاسی با مسئولین کشور عراق در مورد دخالت گروهک های ضد انقلاب مستقر در خاک اقلیم کردستان عراق در اتفاقات امنیتی و سیاسی-اجتماعی مناطق کردنشین که با تکیه بر شواهد و مستندات فراوان و معتبر صورت گرفت و نیز بهره گیری ایران از ابزار قدرت و دیپلماسی در سیاست منطقه ای، موجب تدوین سندی در دولت فعلی عراق در اسفند ماه سال 1401 گردید که به موجب آن عناصر گروهک های معاند کردی می بایست علاوه بر تخلیه مقرهای خود تا 28 شهریور 1402، اقدام به خلع سلاح کامل توسط دولت مرکزی عراق نمایند.
نکته مهم این داستان، تیزهوشی ایران در سیاست منطقه ای است که توانست با پیگیری «سیاست خارجی صلابت مدار»، یکی از استراتژیک ترین مناطق جغرافیایی خود را شرّ وجود گروهک های تروریستی ایمن کند.
در همین راستا توجه به چند نکته اساسی لازم و ضروری است:
نکته اول اینکه اقتدار نظام در حوزه ی منطقه ای و در شمالغرب ایران که متشکل از دوابزار سیاست و اقتدار نظامی است، به بهترین صورت در خدمت توسعه ی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار گرفت.
نکته دوم اینکه چنین اقدامی به عنوان مهمترین عامل در توسعه ی همه جانبه ی استان های کردستان و آذربایجان غربی نیز مطرح است و دامن بحث توسعه در این دو استان قومی، از وجود لکه ی «ناامنی قوم محور» پاک خواهد شد. البته لازم است تا مسئولین این دو استان نیز با درایت عمیق و برنامه ریزی های هوشمندانه از منفعت خاص منطقه ای و جغرافیایی خود در مراوده با کشور عراق بیشترین بهره برداری را داشته باشند.
نکته سوم اینکه چنین اقدامی به عنوان یکی از مهمترین پروژه ها در مسیر شکست سیاستهای جبهه ی استکبار و بویژه آمریکا در «خلق بحرانهای امنیتی منطقه محور» و با توسل به ابزار نظامی و تروریستی و نیز با بهره گیری از شکاف های قومی قابل طرح است. همواره ضد انقلاب کردی اقدام به تهدید سران عشایر و طوایف برای قطع همکاری با نظام جمهوری اسلامی ایران میکرد که این امر در بدنه ی اجتماعی مردم کرد نیز به دلیل ترس از ترور تا حدودی جریان داشت. ترورهای چند سال اخیر مردم بیگناه کرد توسط «عقابهای زاگرس» به عنوان «شاخه ی ترور ضد انقلاب کردی» به بهانه ی همکاری با ایران از این نمونه است. با قطع شدن پای ضد انقلاب از منطقه ی شمال غرب، چنین تهدیداتی نیز به زودی مرتفع و برطرف خواهند شد.
نکته چهارم، بهره گیری هوشمندانه ی ایران ونیز «قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) منطقه ی شمال غرب سپاه» از وقایع امنیتی مختلف در تعمیق ثبات امنیت ملی در این حوزه می باشد. اساسا یکی از عناصر بحران زا در منطقهی شمال غرب، وجود اشرار و ضد انقلاب کردی بود که با حمل و قاچاق اسلحه و مهمات برای اغتشاش آفرینی در درون، نه تنها اقدام به افزایش سطح خشونت قومی در این مناطق میکردند بلکه با وارد کردن سلاح و مهمات در قالب «سیستم کولبری»، وجهی اقتصادی این اقدام برای مردم کرد این مناطق را نیز به «لکهی ضد امنیت ملی» آغشته می نمودند که با برچیده شدن گروهک ها از اطراف مرز ایران با اقلیم کردستان عراق، نگاه های اقتصادی به اینگونه مسائل در مسیر درست
خود جریان خواهد داشت.
نکته پنجم این است که با این اقدام دولت عراق، گروهکهای تروریستی علاوه بر ترک مرز ایران، حق حضور در استانهای سلیمانیه و اربیل را نیز نخواهند داشت. این اصل بیشترین بهره را برای توسعه ی اقلیم کردستان عراق به دنبال خواهد داشت و لازم است تا سران اقلیم کردستان عراق با هوشمندی، تیزبینی و آینده نگری تمام از این فرصت بیشترین بهره را برای توسعهی همه جانبهی اقلیم در قالب سیاستهای دولت عراق داشته باشند.
💠 عقربی که پنج نفر را می خورد
✍ پیامبر خدا (ص) فرمودند: در روز قیامت، از داخل جهنم عقربی خارج می شود که سر آن عقرب در آسمان هفتم است و دُمش در ته زمین و دهانش هم از مشرق تا مغرب است. آن عقرب مےگوید : «أَینَ مَن حارَبَ اللهَ و رَسُولَه؟» آنهایی که با خدا و پیامبر خدا جنگ داشتند کجا هستند؟
🔹 جبرئیل فرود می آید و می پرسد: «چه کسانی را می خواهی؟ مقصودت از کسانی که با خدا و پیامبر خدا در جنگ بودند چه کسانی است؟» عقرب می گوید: آنها پنج نفرند و من می خواهم آنها را ببلعم:
❶ اول تارِکُ الصَّلوة:
آن کسی که بی نماز از دنیا رفته است، مخصوصاً اگر منکر هم بوده و نماز را قبول نداشته که دیگر هیچ! این عقرب می گوید من ارادۀ تارک الصلوة را دارم. او با خدا و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در جنگ بوده است.
❷ دوم مانِعُ الزَّکاة:
کشاورزی که گندم داشته اما زکاتش را نمی داده، گاو و گوسفندش در حد نصاب بوده زکات نمی داده، طلا به میزان بیست مثقال داشته زکاتش را نمی داده، این عقرب می گوید: من به دنبال کسانی هستم که در دنیا زکات نمی دادند.
❸ سوم آکِلُ الرِّبا:
کسانی که نزول می خوردند. در زمان ما هستند کسانی که پول می دهند و نزولش را سر ماه می گیرند. چه قدر گناه دارد. من
❹ چهارم شارِبِ الخَمر:
کسانی که شراب می خورند، چهارمین گروهی هستند که آن عقرب به دنبالشان هست.
❺ پنجم قَومٌ یُحَدِّثُونَ فِی المَسجِدِ حَدیثَ الدُّنیا:
مردمی که در مسجد می نشینند و به جای اینکه مباحثه کنند، درس بخوانند، دعا بخوانند، حرف آخرت و مسائل شرعی و قرآن و مفاتیح بزنند، از دنیا صحبت می کنند: امروز دلار چند بود؟ طلا مظنه اش چه قدر بود؟ شنیده ام بالا رفته؟! این حرف ها جایش در مسجد نیست. آن عقرب به دنبال کسانی است که در مسجد از دنیا حرف بزنند.
📚برگرفته از کتاب در محضر مجتهدی
Sajjad Panahi:
مردی به محضر امام صادق علیهالسلام رسید و از فردی که به او ظلم کرده بود خدمت حضرت شکایت نمود. حضرت نیز دعایی را به او یاد دادند که پیامبر صلّیاللهعلیهآلهوسلّم این دعا را به مظلومی تعلیم داده بودند.
هیچ مظلومی این دعا را بر علیه ظالم نمیخواند مگر اینکه خداوند او را یاری نموده و در مقابل آن ظالم کفایتش میکند و آن دعا این است:
اَللَّهُمَّ طُمَّهُ بِالْبَلاَءِ طَمّاً [وَ غُمَّهُ بِالْبَلاَءِ غَمّاً] وَ عُمَّهُ بِالْبَلاَءِ عَمّاً وَ....
📘جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة (المصباح) ج ۱، ص ۲۰۳
للَّهُمَّ طُمَّهُ بِالْبَلاَءِ طَمّاً [وَ غُمَّهُ بِالْبَلاَءِ غَمّاً] وَ عُمَّهُ بِالْبَلاَءِ عَمّاً وَ قُمَّهُ بِالْأَذَى قَمّاً وَ اِرْمِهِ بِيَوْمٍ لاَ مَعَاذَ لَهُ وَ سَاعَةٍ لاَ مَرَدَّ لَهَا وَ أَبِحْ حَرِيمَهُ وَ اُطْرُقْهُ بِبَلِيَّةٍ لاَ أُخْتَ لَهَا وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ وَ اِكْفِنِي أَمْرَهُ وَ قِنِي شَرَّهُ وَ اِصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُ وَ أَخْرِجْ [وَ اِجْرَحْ] [وَ أَحْرِجْ] قَلْبَهُ وَ سُدَّ فَاهُ عَنِّي وَ خَشَعَتِ اَلْأَصْوٰاتُ لِلرَّحْمٰنِ فَلاٰ تَسْمَعُ إِلاّٰ هَمْساً وَ عَنَتِ اَلْوُجُوهُ لِلْحَيِّ اَلْقَيُّومِ وَ قَدْ خٰابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْماً اِخْسَؤُا فِيهٰا وَ لاٰ تُكَلِّمُونِ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ صَهٍ
فَإِنَّكَ تُكْفَاهُ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ
هدایت شده از دکتر سجاد پناهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان شکلگیری اسرائیل از زبان شهید مطهری
اونایی که نمیدونن یه چند دقیقه وقت بگذارن گوش بدن، هم نوجوونا هم مامان بابای نوجوونا
#حسین_دارابی | عضوشوید 👇
@hosein_darabi
هدایت شده از حافظین نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشت کردن نمایندگان به سفیر آمریکا در جریان ارائه گزارش این کشور به کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد
💠صبح صادق مهدوی
🇮🇷@Sobhesadegh_ir
┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄
دکتر سجاد پناهی (تحلیل گر مسائل سیاسی اجتماعی):
مقاله:تبیین مفهوم مردم سالاری دینی در اندیشه سیاسی شهید آیت الله سیدمحمد حسین حسینی بهشتی
نویسنده: دکترسجاد پناهی ارسنجانی ،نشریه سیاست ، تاریخ و رسانه
کلید واژه ها: اخلاق، آزادی، سعه صدر ،جامعه مدنی، قانون گرایی، تحزب
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی علوم اجتماعی و ارتباطات.
قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران(1357 ش)، مردم سالاری دینی در ادبیات حکومت داری جهان جایگاهی نداشته و چندان باوری هم بر این مقوله استوار نبوده وصفت دینی برای مردم سالاری،تحقق نایافتنی به شمارمی آمد.اما از آنجایی که مبانی فکری شهیدبهشتی ریشه الهی داشته،ومتکی برباور های دینی ایشان بود؛ واین باوروجوهره قلبی، از وی، انسانی راسخ ومصمم ساخته،وچنان باوری داشت، که امکان تاسیس چنین حکومتی چندان هم مشکل نبوده ونیست؛ولی اراده،انگیزه وهمت همگانی خواص وحمایت عامه مردم را می طلبیدورمز این مهم را درحضور چشم گیر مردم در صحنه های انقلاب دانسته.و مردم سالاری دینی را ضامن پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی می دانست وبر این اعتقاد استوربود که بدون مردم در این مسیر،راهی از پیش نخواهد برد وایمان داشت که اطاعت ازدستورات امام انقلاب، وتبعیت پذیری از فرامین راهبردی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تنهاراه تثبیت وبقاء نظام اسلامی است.این تحقیق با روشی توصیفی وتحلیلی برآن است تا به این پرسش پاسخ دهدکه مولفه های مردم سالاری دینی ازنگاه تئورسین قانون اساسی و اتقلاب اسلامی یعنی شهید بهشتی کدامند؟واین نوشتار،درپاسخ به سئوال تحقیق؛ واژه های مانند:آزادی مدنی وبیان،عدالت(عدم فاصله طبقاتی) ،توسعه اجتماعی(پیشرفت اجتماعی)،تحزب(رقابت سالم) واخلاق سیاسی(رفتار اسلامی وسعه صدر ) راازمولفه های مردم سالاری دینی می داند.برای مطالعه اصل مقاله به سایت نشریه مربوطه مراجعه نمایید.
.
مقاله :جریان شناسی سیاسی از دیدگاه شهید سید محمد باقر صدر
نویسنده: سجاد پناهی
منبع: پژوهشنامه تاریخ سیاست و رسانه سال سوم بهار ۱۳۹۹ شماره ۱ (پیاپی ۹) 73-88
کلیدواژه ها: نوگرایی، تفکرالحادی، التقاط ،تکفیری، وهابی.
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات تقکر بنیاد گرایی در عراق به سبب سبغه شیعه گری، بیانگرنوعی خاص از فعالیت های اسلامی در جامعه عراقی بوده،این تفکر شیعه(55درصدی) علیه رژیم بعثی، متکی بر اقلیت(20 درصدی عرب سنی)به حساب می آید. در طلیعه مبارزاتی نهضت امام خمینی (رحمت الله علیه)،سال(1342ش)و تبعید ایشان به عراق از یک سو،ونبوغ شخصیت فقهی شهید سید محمد باقر صدردر حوزه نجف اشرف از سوی دیگر؛وی را برآن داشت که احساس مسئولیت نموده ونسبت به جریانات فکری وسیاسی جهان اسلام،به ویژه جامعه عراقی بی توجه نباشد. لذا این سوال مطرح است که شهید سید محمدباقر صدر چه قرائتی ازجریان شناسی وجریان سیاسی داشتند؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفی وتحلیلی به این پرسش پاسخ خواهد داد.برای مطالعه اصل مقاله به سایت نشریه مربوطه مراجعه نمایید.
هدایت شده از دکتر سجاد پناهی
کتاب تحلیل راهبردی عملیات های دفاع مقدس تألیف دکتر سجاد پناهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خواص بینظیرچهار حمد👇
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
هرکس از پیروان ما هر روز این چهار حمد را بخواند خداوند او را چهار چیز کرامت فرماید
①عمر طبیعی
② مال و فرزند بسیار
③ با ایمان از دنیا رفتن
④ بیحساب داخل بهشت شدن
بِسمِ اَللهِ اَلرَّحمنِِ اَلرَّحیمِ
اَلحَمدُلِلّهِ اَلّذی عَرََّفََنی نَفسَهُ وَلَم یَترُکنی عُمیانَ اَلقََلب
اَلحَمدُلِلّهِ اَلّذی جَعَلَنی مِن اُمََّةِمُحَمَّدٍ صَلَّی اَللهُ عَلَیهِ وَالِه
اَلحَمدُ لِلّهِ اَلَّذی جَعَلَ رِِزقی فی یَدِه وَلَم یَجعَلهُ فی اَیدِی النّاس
اَلحَمدُلِلّهِ اَلَّذی سَتَرذنوبی وَ عُیُوبی وَلَم یَفضَحنی بَینَ الخلائق
📗 مفاتیح الجنان ص ۱۰۳۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃
🇮🇷 مژده به #ایرانیان 🇮🇷
🇮🇷 در آخرالزمان ، #پرچم_حق
به دست #ایران خواهد بود ....
✍صحبت های قابل تامل از روایاتی در خصوص #اخرالزمان .../ جالب ترین بخش این ویدئو شاید این قسمت باشه که میگه : حضرت فرمود امروز #اعراب ، ایرانی ها را وارد دین کردند ،
در آخرالزمان این #ایرانیان هستند که پرچم حق را به دست دارند و اعراب را به دین بر می گردانند ...
🎙 #استاد_عالی
⚜️ظهوربسیار نزدیک است ⚜️
📤بانشرمطالب در فراگیری
معارف مهدوی سهیم باشیم
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری
#فلسطین_کلیدواژه_ظهور
#ظهور_بسیار_نزدیک_است
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🦋ڪانال زلال سخن🦋
╔═🚥═════╗
@zolalesokhan
╚═════🚥═╝