🟢 سرنوشت #فدک 🟢
🔲 فدک در دوره خلافت خليفه اول و دوم همچنان در تصرف حكومتيان بود، اما خليفه سوم آن را به مروان بن حكم (لعنة الله علیهما)، به اقطاع [۱] داد. [۲]
⚜️ در دوره حضرت امير المؤمنين (علیه السلام) نيز از بازگرداندن فدك گزارشى در دست نيست. امام صادق (علیه السلام) بازنگرداندن فدک از سوى امام على (علیه السلام) را تأسى به پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) [۳] دانسته اند. چه اينكه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) پس از فتح مكه حاضر نشد خانه اش را كه عقيل بدون اجازه پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فروخته بود، پس بگيرد.
معاويه ملعون در زمان حكومتش فدک را در چند دوره به مروان بن حكم، عمرو بن عثمان بن عفان و پسرش يزيد (لعنة الله علیهم) به اقطاع داد. [۴] امويان پيوسته اين منطقه را به خويشان خود به اقطاع مى سپردند. تنها در دوره خلافت سه ساله عمر بن عبد العزيز (۹۹ تا ۱۰۱ ق) فدک به بنى هاشم (حسن بن حسن (علیهما السلام)، يا امام باقر (علیه السلام) و عبد اللّه بن حسن) بازگردانده شد. [۵]
در دوره عباسيان بارها فدك به بنى هاشم بازگردانده شد، ولى هر بار به بهانه اى از ايشان پس مى گرفتند. در زمان مأمون (لعنة الله علیه) سندى مبنى بر واگذاركردن فدك به ورثه حضرت زهرا (سلام الله علیها) نوشته شد و در سال ۲۱۰ ق، به حاكم مدينه، قثم بن جعفر ابلاغ شد. [۶] در اين سند درباره هبه بودن فدك و تصديق صاحب حق بودن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نكاتى آمده است. از اين رو فدك تا زمان متوكل لعین (۲۳۲ ـ ۲۴۸ ق) پيوسته در دست بنى فاطمه (سلام الله علیها) بود. بعدها نيز بارها اين ملك به آل على (علیه السلام) بازگشت ولى پس از چندى از سوى خليفه اى ديگر تصرف مى شد.
در حال حاضر چشمه هاى هفت گانه فاطمه، مسجد فاطمه، وادى فاطمه و باغستان هايى موسوم به فاطمه (سلام الله علیها) وجود دارند كه به ظاهر نام گذارى هايى هستند كه در دوره شُرفا ـ حكمرانان پيش از آل سعود ـ صورت گرفته اند.[۷]
📒منابع
[۱] اقطاع، واگذارى زمين و آب، محل كسب و كار، معدن يا منابع حاصل از آن، به افراد به صورت محدود يا نامحدود است.
[۲] شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد، ج ۱۶، ص ۲۱۶.
[۳] علل الشرائع، ص ۱۵۵.
[۴] السنن الكبرى، ج ۶، ص ۳۰۱.
[۵] شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحديد، ج ۱۶، ص ۲۱۶.
[۶] فتوح البلدان، ج ۱، ص ۳۷ ـ ۳۸؛ تاريخ اليعقوبى، ج ۲، ص ۴۶۹.
[۷] «از صفا تا فدك»، مسيح مهاجرى، ميقات حج فصلنامه، ش ۶۴، ۱۳۷۸ ش.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
💎امام صادق عليه السّلام فرمودند:
غِنىً يَحجُزُكَ عنِ الظُّلمِ خَيرٌ مِن فَقرٍ يَحمِلُكَ علَى الإثم.
ثروتى كه تو را از سـتـم باز دارد ، بهتر از فقرى است كه تو را به گناه كشاند.
📖من لایحضره الفقيه، ج۳، ص۱۶۶، ح۳۶۱۴.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️السلام علی الحسین
▫️و علی علی ابن الحسین
▫️و علی اولاد الحسین
▫️و علی اصحاب الحسین
#شب_جمعہ ✨
#شب_زیارتےارباب_بےڪفݧ 💚
#صلی_الله_علیک_یا_ابا_عبدالله 💚
#اللهم_ارزقنا_کربلا🙏
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#جمعههایانتظار
💠 شعیب بن ابیحمزه میگوید: بر محضر #حضرت_صادق علیه السّلام وارد شدم و به ایشان عرض کردم:
⁉️ حضرت صاحب الامر شما هستید؟
🔹 فرمود: نه.
⁉️ پرسیدم: فرزند شماست؟
🔹 فرمود: نه.
⁉️ گفتم: فرزندِ فرزند شماست؟
🔹 فرمود: نه.
⁉️ پرسیدم: فرزندِ فرزندِ فرزند شماست؟
🔹 فرمود: نه.
❓گفتم: پس او کیست؟
🔹 حضرت فرمود:
👈 او کسی است که زمین را، آنگاه که مملو از ظلم شود، پر از عدل کند. او زمانی ظهور خواهد کرد که فَترَت (فاصله) رخ دهد
یعنی زمانی که هیچیک از ائمه نباشند، چنان که پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در عصری برانگیخته شد که مدتها بود که پیغمبری نیامده بود!
📚 الغیبه نعمانی ج۱، ص۱۸۶.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#یافاطربحقفاطمةعلیهاالسلام
#عجللمولاناالغریبالفرج
▪️ مهدی بیا که بیتو، عالَم صفا ندارد
بازآ که بیتوخورشید، نوروضیاندارد
▪️ مهدی بیا که بیتو، افسرده گشته دلها
در گلشنی که گل نیست، بلبل نوا ندارد
▪️ مهدی بیا که بیتو، روزی سیاه داریم
دردِ فراقِ رویَت، جز تو دوا ندارد
▪️ مهدی بیا که طی شد، ایامِ ما به حسرت
صبر از فِراق تا کِی، پیمانه جا ندارد
▪️ مهدی بیا که بیتو، زهرا به غم نشسته
آن پهلوی شکسته، جز تو شفا ندارد
▪️ مهدی بیا و بنگر، زهرا در آن میانه
بر لب به جز نوای، مهدی بیا ندارد
▪️ رفته ز کف قرارش، بشکسته گوشوارش
طاقت، دلِ تو شرحِ این ماجرا ندارد
▪️ مهدی بیا و بنگر، این جمعِ بینوا را
جز دامنِ تو حاجت، دستانِ ما ندارد
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
1402-09-11_021223090746.mp3
8.4M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه ۴۲ - مبحث #طلاق
▫️ شنبه - ۱۴۰۲/۹/۱۱
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🔰#استفتائات #معامله_صوری
❓سوال:
▫️سوال۱: قرارداد و یا معامله صوری چه حکمی دارد؟
▫️سوال۲: آیا خرید و فروش (معامله) بدون تعیین و پرداخت ثمن صحیح است؟ و چه حکمی دارد؟
🖊جواب:
ج1: اگر ثابت شود معامله صوری است نقل و انتقال صورت نمی گیرد.
ج2: بدون تعیین ثمن صحیح نیست مگر اینکه تعیین ثمن را به خود مشتری واگذار نماید و پرداخت ثمن در معامله نسیه بعد از معامله عیبی ندارد.
▫️ارسال استفتاء در تلگرام👉
▫️ ارسال استفتاء در ایتا👉
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
1402-09-12_031223090848.mp3
8.45M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه ۴۳ - مبحث #طلاق
▫️ یکشنبه - ۱۴۰۲/۹/۱۲
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🌷 امام صادق(علیه السلام) :
☘ به کسى که #سوره_قدر را در #نماز واجب [بعد از #سوره_حمد] بخواند خطاب میشود : «غَفَر اللّهُ لَکَ ما مَضى فَاسْتَأنَفِ العَمَل» خداوند گناهان گذشته تو را بخشید ، از نو آغاز کن.
📚 وسائل الشیعه ، ج ۶ ، ص ۷۹
🌷 امام جواد (علیه السلام) :
☘ هر کس سوره قدر را در یکی از نمازهایش قرائت نماید در علیین نمازش مورد قبول و ثواب نمازش دو برابر می شود.
📚 مستدرک الوسائل، ج ۴ ، ص ۱۹۰
🖌 قرائت سوره قدر در رکعت اول و سوره توحید در رکعت دوم نمازهای روزانه توصیه شده است.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🔰«#اهل_سنت و #تفویض»
✍🏼موضوع تفویض در میان فرقههای مختلف اسلامی از آغاز مطرح بوده است. در میان اهل سنت، در مورد خلفا عنوان اجتهاد و رأی، به همین معنا مطرح شده است.
📔علامه شرف الدين در كتاب "النص والإجتهاد" حدود 55 اجتهاد برای عمر، و حدود 15 اجتهاد برای ابوبكر، و2 اجتهاد برای عثمان ذكر کرده است. بسیاری از این اجتهادها در حالی بوده که سنت و سیره رسول خدا (ص) مسلماً غیرازآن بوده، و طبق اجتهادی که خلیفه وقت انجام داده، سنت آن حضرت ترک و بهجای آن روشی جدید معمول شده است. به اصطلاح اجتهاد ایشان در مقابل نص بوده است.
🍃در توجیه این موارد گفته اند که ایشان پیامبر (ص) را یک مجتهد می دانستند، و خود را در امر اجتهاد در عرض آن حضرت می دیده اند.
📜در تاریخ، شواهد زیادی برای روی دادن چنین اجتهادهایی وجود دارد؛ مثلاً در جایی كه پيامبر دستور داد كسانی كه برای حج قربانی نياورده اند، به عمره مفرده عدول كنند، عمر در مقابل پيامبر اکرم ايستاد، و وقتی كه به خلافت رسيد گفت: «متعتان کانتا علی عهد رسول الله، وأنا أنهی عنهما وأعاقب عليهما...» (تفسير قرطبی: ج2، ص370).
🖊شیعیان اجتهاد به اين معنا را ـ که مستلزم ردّ حکم نبی است ـ قبول ندارند، و حتی در مورد ائمه آن را نمی پذیرند، و اهل بیت هرگز چنین نکرده اند. شیعه قائل است که نبی اكرم(ص) شريعت را به طور کامل آورد، و آن را به حضرت اميرالمؤمنین علیه السلام سپرد و از آن حضرت، به ائمه پس از ایشان رسید و آنها تنها مأمور به تبلیغ آن هستند و شأن تشریع ندارند.
✨شاهد این مدعا همین بس که می بينيم ائمه اطهار پاسخ پرسش هایی را که از سوی دشمنان و یا اهل تسنن مطرح می شد، با استناد به آیات و یا با نقل روایات از پيامبر (ص) می دادند، نه آن که خود اجتهاد کنند و اجتهادشان حکم شرع شود.
📚 منبع: کتاب «خمس در عصر پيامبر (ص)» ص۱۲۰، مرجع عالي قدر آيت الله العظمي دوزدوزاني تبريزي
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir