eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
597 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
255 ویدیو
400 فایل
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ یدالله دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی آدرس سایت : WWW.DUZDUZANI.IR آدرس کانال : @Duzduzani_ir شماره تماس : ۰۲۵-۳۷۱۳۳ جهت ارتباط با ما و ارسال استفتاء لینک زیر کلیک نمایید: @duzduzani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: هركس نیاز برادر مؤٴمن خود را برآورد، به برآوردن حاجت خدا آغاز كرده است و خدا صد نیاز او را برآورد كه در یكی از آن‌ها بهشت است. مَنْ قَضَی لأَخِیهِ حَاجَةً فَبِحَاجَةِ اللَّهِ بَدَأ وَ قَضَی اللَّهُ بِهَا مِائَةَ حَاجَةٍ فِى إِحْدَاهُنَّ الْجَنَّةُ. وسائل الشیعة، جلد ۱۶، صفحه ۳۴۲. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ در شب‌های مهتابی (مقمره) آیا نماز صبح را باید با تأخیر خواند یا نه؟ پاسخ سلام علیکم؛ بعد از طلوع فجر مطلقا ً وقت نماز صبح است و تأخیر در لیالی مقمره لازم نیست. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
حضرت مولی الموحدین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام می‌فرمایند: هیچ شخصی طعم ایمان و مزۀ حقیقی ایمان را نمی چشد مگر اینکه بداند آن چه در این عالم به او رسیده است، این طور نیست که بی حساب باشد و آن چه به او نرسیده است قرار نبوده که به او برسد. رُوِيَ‏ عَنْ عَلِيٍّ‏ عَلَيْه السَّلَامُ قَالَ: لَا يَجِدُ رَجُلٌ‏ طَعْمَ‏ الْإِيمَانِ‏ حَتَّى‏ يَعْلَمَ‏ أَنَّ مَا أَصَابَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُخْطِئَهُ وَ مَا أَخْطَأَهُ لَمْ يَكُنْ لِيُصِيبَهُ. بحار الأنوار، جلد ۷۵، صفحه ۴۴. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرقه منحرف صوفیه در آغاز کلام باید دانست که هر مذهب انحرافی افراد مورد اعتمادی از جامعه را به خود نسبت می‌دهد و جزو معتقدین به مذهب خود می‌شمارد تا اعتماد مردم را جلب کند. در این راه گاه یک جمله از یک شخص پیدا می‌کنند و با تحریف آن و یا حذف اول و آخر جمله و ترفندهایی از این قبیل از آن بهره می‌جویند. مثلاً با دیدن کلمۀ «صوفیه» و امثال آن در کتب بزرگان که حکم ایشان را بیان کرده و یا پیرامون عقاید و… ایشان بحث کرده باشد، می‌گویند: فلان آقا از ماست. در برخی موارد هم – مخصوصاً – در سخنان و نوشته‌های اوایل دوران اسلامی که هنوز حد و مرز صوفیه و اشخاص زاهد مشخص نشده بود، بحث پیرامون ایشان خلط می‌شده و شاهد گفتار ما این است که در برخی نوشته‌ها صوفی را به دو قسم تقسیم کرده اند: صوفی که شریعت را ترک می‌کند و صوفی که طبق شریعت عمل کند. نا گفته پیداست کسی که به شریعت عمل کند و به تمام آن معتقد باشد، صوفی به معنای مصطلح فعلی آن نیست، بلکه شیعۀ خالص است. امروزه گروهی از صوفیان ادعا می‌کنند که ما از گروه دوم هستیم و به شریعت عمل می‌کنیم و طبق رساله عملیۀ مراجع عظام عمل می‌کنیم، در حالی که این چنین نیست و صراحتاً در کتاب‌های خود از عشریه سخن می‌گویند و به آن اعتقاد دارند و عملشان همان است در حالی که خمس نمی‌پردازند. البته در دوره‌هایی گفته شده که برخی همانند شیخ بهایی خرقه پوشیده‌اند که بر فرض صحّت چنین نقل هایی، قابل توجیه است و می‌توان گفت ممکن است برای مصلحت یا ارشاد و یا از روی تقیه بوده و در هر حال نسبت تصوف در حق بزرگان مذهب همانند شیخ که در کتاب‌های خویش آشکارا مقال و گفتار آن ها را رد می‌کند، قابل قبول نیست. باید دانست از این گونه حرفها در زمان گذشته گفته و نوشته‌اند و به افرادی تصوف را بسته و حرفهایی نسبت داده‌اند که نباید به حرف آنان اعتنا کرد. این که در قرن‌های مقارن و یا نزدیک به ائمه علیهم‌السلام، شیعیان خانقاه داشته اند مسلماً از دروغهای شاخدار است و ناگفته پیداست در حالی که حضرات ائمه علیهم‌السلام از سفیان ثوری و یا حسن بصری بشدت انتقاد نموده و منصور حلاج را لعن کرده‌اند و در روایاتی از دخول به حلقه صوفیه نهی فرموده‌اند، ممکن نیست شیعیان خانقاه داشته باشند و جالب این جاست که بر اساس اعتراف خود صوفیه تاریخ تأسیس نخستین خانقاه حداکثر به قرن پنجم می‌رسد و در هیچ منبعی نیامده که پیش از آن خانقاهی وجود داشته باشد تا چه رسد به این که شیعیان برای خود خانقاه بسازند!!! با مطالعه در تاریخ اسلام می‌بینیم که تا این اواخر – تقریباً – نزدیک به دوره صفویه، صوفی شیعه نداشته‌ایم و بزرگان و مرشدهای ایشان به این مطلب اقرار و تصریح کرده‌اند. این که ادعا می‌کنند ابن بطوطه در سفرنامۀ خویش گفته در مقابل حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نجف اشرف تعدادی خانقاه بوده معلوم است دروغ است چون با مراجعه به آن کتاب خواهید دید اولاً ذکری از شهر نجف در آن نیامده و در ثانی در فصلی که از شهر کوفه سخن می‌گوید هیچ سخنی از وجود خانقاه به میان نیاورده است، همچنین این که به شهید رضوان الله علیه نسبت می‌دهند که در کتاب منیه تشویق به استفاده از تفسیر عبدالرزاق نموده با رجوع به این کتاب می‌بینیم که ایشان می‌فرماید هر مفسری بر اساس علمی که بر آن تسلط دارد به تفسیر قرآن کریم پرداخته و سپس به معرفی انواع این تفاسیر می‌پردازد و از چهار گونه تفسیر نام می‌برد، اول: تفاسیر لغوی است که عربیت بر آن‌ها غلبه دارد، دوم: تفاسیر حکمی و برهانی کلامی، سوم: تفاسیر داستانی و بر مبنای قصص و چهارم: تفاسیر عرفانی که هدفشان تأویل حقایق است. جالب است که ایشان برای این چهار گونه تفسیر مثال‌هایی می‌آورد یعنی تفسیر کشاف، زمخشری، مفاتیح الغیب رازی و تفسیر ثعلبی، در این جاست که برای گونۀ آخر از تفاسیر، تفسیر عبدالرزاق کاشانی را مثال زده، بر این اساس هر منصفی می‌بیند که هرگز شهید تشویق به مراجعه به هیچ یک از این کتاب‌ها نکرده و این نسبت هم دروغ محض است. در خاتمه از علماء اعلام و دانشمندان کرام انتظار داریم که مسلمانان به ویژه جوانان را آگاهی دهند تا در دام افراد شیاد و خطرناک گرفتار نشوند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم. یدالله دوزدوزانی سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ در بعضی مواقع می‌بینیم که نمازگزار به جهتی غیر از جهت قبله نماز می‌خواند، آیا لازم است به او بگوییم؟ پاسخ سلام علیکم؛ لازم نیست، اگر چه گفتن مانعی ندارد و بهتر است. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
امام صادق عليه‌السلام می‌فرمایند در وصیت امیرالمؤمنین به اصحاب خود اینچنین آمده است: آن گاه که سختی و بلا بر شما وارد شد، اموال خود را فدای جان‌های خود نمایید، و آن گاه که سختی‌های شدید نصیب شما شد جان‌های خود را فدای دین خود کنید و بدانید کسی هلاک و نابود است که دین خود را از بین برده باشد و آن کسی غارت زده است که دینش به غارت برود. آگاه باشید کسی که بهشت را در دست خود دارد هیچ گونه فقر و تهیدستی ندارد و اگر کسی که به آتش و جهنّم برود فقیر و بدبخت است هر چند الان همه دنیا را هم داشته باشد. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه‌السلام کَانَ فِي وَصِيَّةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لِأَصْحَابِهِ‏: إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ‏ هَلَكَ‏ دِينُهُ‏ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ. وسائل الشیعه جلد ۱۶، صفحه ۱۹۲. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
يَا ابْنَ آدَمَ، لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ، فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اللَّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ. ای فرزند آدم! غم و غصه‌ی روز نیامده را به غم امروزت اضافه نکن. اگر فردا از عمر تو باشد، خداوند رزقت را خواهد داد. حکمت ۲۶۷. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
پرسش با سلام؛ اگر از دیگری بخواهد که شیلنگ آب را برایش بگیرد یا با ظرف به کف دستش آب بریزد آیا مبطل وضو است؟ پاسخ سلام علیکم؛ این گونه اعانت و کمک مبطل وضو نیست. آنچه در وضو باید رعایت شود این است که شخص وضو گیرنده، اعضا را بشوید و مسح بکشد. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir
رسول خدا صلّی الله علیه وآله می‌فرمایند: در روز قیامت برترین مقام و منزلت نزد خدا از آن كسانی است كه در دنیا بیش از دیگران به خیرخواهی و موعظه دیگران بپردازد. إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ یوْمَ الْقِیامَةِ أَمْشَاهُمْ فِى أَرْضِهِ بِالنَّصِیحَةِ لِخَلْقِه. كافى، جلد ۲، صفحه ۲۰۸. سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت | عضويت:👇👇 ✅ @duzduzani_ir