#پیامبر_اکرم
#نهج_البلاغه
حضرت اميرالمؤمنين علی علیهالسلام در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله میفرمایند:
إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً [صلی الله علیه وآله] رَسُولَ اللَّهِ لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ، مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ، وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ، بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ، فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ، ثُمَّ اخْتَارَ سُبْحَانَهُ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله لِقَاءَهُ وَ رَضِيَ لَهُ مَا عِنْدَهُ وَ أَكْرَمَهُ عَنْ دَارِ الدُّنْيَا وَ رَغِبَ بِهِ عَنْ مَقَامِ الْبَلْوَى فَقَبَضَهُ إِلَيْهِ كَرِيماً، وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا إِذْ لَمْ يَتْرُكُوهُمْ هَمَلًا بِغَيْرِ طَرِيقٍ وَاضِحٍ وَ لَا عَلَمٍ قَائِمٍ.
تا اينكه خداوند سبحان حضرت رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله را بر انگيخت براى اينكه وعده خود را انجام دهد (چون به پيغمبران پيش وعده داده بود كه آن بزرگوار به پيغمبرى مبعوث خواهد شد) و براى اينكه پيغمبرى را به آن حضرت ختم نمايد (بعد از او پيغمبرى نمى فرستد) در حالتى كه از پيغمبران عهد و پيمان گرفته شده بود (تا ايشان نيز به رسالت او اقرار كنند و مبعوث شدن و خاتميّتش را به امّتهاى خود خبر دهند، پس پيش همه جهانيان) علامت و نشانه هاى او شهرت يافت،
موقع ولادتش گرامى و پسنديده (بهترين اوقات) بود، و مردم در آنروز داراى مذهبهاى متشتّت و بدعتهاى زياد و رويّه هاى مختلف بودند، گروهى خداوند متعال را به خلقش تشبيه مى كردند (مانند طايفه مجسّمه كه او را مثل خلق صاحب اعضاء و جوارح و مكان مى دانستند) و برخى در اسم او تصرّف مى كردند (نامهايى از اسماء اللّه اتّخاذ نموده بتهاى خود را بآن نامها مى خواندند، مانند بت پرستان از عرب كه لات را از اللَّه و عزّى را از عزيز و منات را از منّان گرفته آنها را معبود خويش مى پنداشتند) و جمعى بغير او اشاره مى كردند (مانند دهريّين كه طبيعت و حركات فلكيّه و مرور ازمنه را مؤثّر در امور مى دانستند، خلاصه امثال اين آراء و مذاهب باطله دنيا را تاريك كرده بود).
پس خداوند متعال بوسيله آن حضرت آن مردم را از گمراهى رهائى داد و بسبب شخصيّت او آنان را از نادانى نجات داد، پس (آن حضرت مردم را هدايت كرد و ايشان را بمعارف الهىّ آشنا نمود و سود و زيانشان را بيان فرمود).
حقّ تعالى بآن بزرگوار منتهى مرتبه قرب و رحمت خود را عطاء فرمود، و مقام و منزلتى را كه براى احدى متصوّر نيست براى او پسنديد و ميلش را از دنيا بجانب خود متوجّه گردانيد و از مصيبت و بلاء رهائيش داده قبض روحش فرمود، درود فرستد خداوند بر او و بر آلش، و (براى رهنمايى مردم تا روز قيامت پيش از رحلت خود) در ميان شما گذاشت چيزى را كه پيغمبران سلف در ميان امّت خويش گذاشتند، زيرا پيغمبران آنان را بدون راه روشن و نشانه صريح سر خود وا نگذاشتند.
نهجالبلاغه، خطبه ۱، ترجمه فیض الاسلام.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#هفدهم_ربیع_الاول
#بیانات
حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی در ۱۵ ربیع الاول ۱۴۲۸ هجری قمری مطابق با ۱۵ فروردین ماه ۱۳۸۶ هجری شمسی، به مناسبت میلاد رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
اعیاد و وفیات معصومین علیهمالسلام به ذاته شعار اسلام است، در وفیات به پا داشتن مجلس عزا چون یادی از آن حضرات میباشد و در ایام ولادت ایشان و امثال آن برگزاری مجالس جشن یادآوری مقام و جلالت آن بزرگواران می باشد.
در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شده که: اگرچه این عبارت در مقام اخبار است و شأن و حال شیعه را میشمارد که شیعه چنین است، یعنی وقتی ولادت امام و امثال این ها را میشنود خواه ناخواه چون روز شادی است، شاد میشود، البته نیازی نیست به شما عرض کنم که معنای شادی چیست.
آیا معنای آن این است که در قلب باشد یا این که جمع شوند شیرینی و نهار به هم بدهند و ذکر مناقب کنند و اشعار بخوانند و یا از این هم تعدی کنیم و مثل مجالس عروسی، برایشان مجلس بگیریم؟ حاشا و کلا!!! این را نمیشود گفت.
فرح آن مقداری که دلالت میکند برای دل است، حزن برای دل است، غایتش این است که مقدار مبرز را ابراز کنند، اما این که کارهایی که با مقام و شأن معصومین علیهمالسلام سازگار نیست، انجام بدهند، خیال نمیکنم از این روایت استفاده شود.
تا چه رسد که مثل بعضی بگوییم: فلان روز قلم برداشته شده!
رفع قلم برای مکلفین اساسا با اسلام سازگار نیست.
اسلام برای تربیت و تکامل آمده، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید؛ این معنا ندارد که خدای نکرده ما جمع بشویم و کاری کنیم که خلاف بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله باشد، ما هر کاری که میکنیم باید در محدوده ی اسلام باشد.
اما مطلب اصلی که در نظر دارم این است که در آستانه ی ولادت حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله هستیم، این روز روز شادی ما شیعیان، بلکه مسلمانان است. در این روز غیر از شادی در روایات داریم:
و امر مهمی که برای ائمه علیهمالسلام حساب میشود و ریشه در ولایت دارد احیای امر رسالت است.
ما وقتی که میلاد حضرت مسیح را ملاحظه میکنیم این ها چه کار میکنند؟ دنیا را تکان میدهند، در دنیا سر و صدا به راه میاندازند و تاریخ اینها با میلاد مسیح تعیین میشود. کار به جایی میرسد که در بعضی از ممالک اسلامی هم برای ثبت تاریخ از تاریخ میلادی استفاده میکنند، چرا؟ در ایران ما هم در بعضی نوشتهها آثارش دیده میشود.
این ضعف ماست، ما مخالف حضرت مسیح نیستیم، ما هم به نبوت آن حضرت معتقدیم منتها در محدوده ی پیش از رسالت نبی اکرم صلی الله علیه و آله، ببینید آن ها چه کارها میکنند، دنیا را تکان میدهند.
آیا دنیا در تولد نبی اکرم ما هم چنین کاری میکند؟ آیا خود ما چنین کاری میکنیم؟ خود ما عظمت این روز را به مردم اعلام میکنیم؟ یک انقلابی باید باشد، ولی نیست متأسفانه!!!
بلی هست ولی آن کارها به جای این که پیامبر اکرم را بزرگ کنند با ایده ی نبی اکرم مخالفند، با تار و تنبور و طبل و دف به پیشواز آن میروند. این کارها اصلا با روح اسلام، با روح شیعه، با معنویت شیعه و اینکه مخالف است.
خوب حالا ما مثلا عاشورا را شام میدهیم، چقدر پول خرج میشود، این ریشهاش نبوت است، چرا این کارها را نمیکنیم؟ چرا نکردهایم تا به حال؟ چرا نباید بکنیم؟ امروز جوانان ما میبینید مسیحی میشوند، ما خوابیده ایم، یک عده ی کثیری مسیحی شدهاند،
جوانهای ما اگر بدانند در روز تولد نبی اکرم چه رخ داده و آگاه شوند به این آسانی مسیحی نمیشوند، از دین خارج نمیشوند، ما کی به اینها گفتهایم که طاق کسری چه شد؟ آتشکده ی هزار ساله خاموش شد یا دریاچه ساوه خشک شد یا در وادی سماوه – که محلی میان شام و کوفه است – آب جاری شد، من نمیگویم نگفتهایم، ولی کم گفتهایم، توضیح ندادهایم، اگر جوان اینها را بفهمد دیگر به عقب بر نمیگردد.
هزار تأسف از این که ما نتوانستیم عظمت نبی اکرم را در ماه ربیع آن طور که باید و شاید به دنیا نشان بدهیم.
امیدوارم انشاء الله شما هم در این روزها فعالیت کنید و یک مجلس جشنی و یک برنامهای برای روز میلاد داشته باشید.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
میلاد مبارک رحمت للعالمین حضرت #محمد_مصطفی صلی الله علیه و آله و فرزند بزرگوارشان حضرت امام #جعفر_بن_محمد _الصادق سلام الله علیه را به محضر مبارک آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.
1403-07-01 - <unknown>.mp3
18.78M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه ۱۲۶ - مبحث #طلاق
#المقصد_الخامس_فی_العدد
#عده_ذات_الاقراء
#تعریف_قرء
#اختلاف_روایات
▫️یکشنبه - ۱۴۰۳/۰۷/۱
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#استفتا_عمل_زیبایی
پرسش
با سلام؛
آیا انجام عمل زیبایی حرام است؟
پاسخ
سلام علیکم؛
اگر باعث ضرر قابل توجهی نشود و لمس نامحرم را به همراه نداشته باشد، حرمتش معلوم نیست.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
1403-07-02 - <unknown>.mp3
19.11M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه ۱۲۷ - مبحث #طلاق
#المقصد_الخامس_فی_العدد
#عده_ذات_الاقراء
#اقل_طهر
#عادت_مستقر
#عادت_غیر_مستقر
#اجزاء_عده
▫️دوشنبه - ۱۴۰۳/۰۷/۲
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#استفتا_ترک_نماز
پرسش
با سلام؛
آیا به بهانه اینکه کار خیر و بالاتر از نماز انجام میدهم مثلا جان چندین بیمار را نجات دادم و خداوند بخشنده است، میتوان نماز را ترک کرد؟
پاسخ
سلام علیکم؛
هیچ عملی جای نماز را نمیگیرد.
خداوند متعال اعمال خیر را فقط از پرهیزکاران قبول میکند.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
▪️پیام تسلیت دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی مدظله العالی در پی حادثه غمبار معدن طبس
انا لله و انا الیه راجعون
حادثۀ غمبار معدن زغال سنگ در طبس که سبب جان باختن و مصدوم شدن بسیاری از فعالین و زحمت کشان معدن شد موجب تأثر و تألم گردید.
ضمن عرض تسلیت به ملت بزرگوار ایران مخصوصا خانوادههای داغدیده، از درگاه خداوند متعال، رضوان و رحمت الهی برای جانباختگان و صبر برای بازماندگان و شفای عاجل برای مجروحان و آسیبدیدگان این حادثه، مسألت داریم.
دفتر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
۱ مهر ۱۴۰۳
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#نهج_البلاغه
قلیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ اَرْجى مِنْ كَثیر مَمْلُول مِنْهُ.
کارِ اندکی كه بر آن مداومت كنى امید بخش تر از كارِ زیادى است كه از آن خسته شوى.
نهج البلاغه، حکمت ۲۷۰.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir