هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
💐💐💐💐💐
وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَي اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَي مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَي اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (12)
و چرا ما بر خدا توكل نكنيم، در حالى كه او ما را به راه هاى (سعادت) ما هدايت كرده است؟ قطعاً ما در برابر هر آزارى كه شما نسبت به ما روا داريد، مقاومت خواهيم كرد و اهل توكّل بايد فقط بر خداوند توكّل نمايند.
🌺🦋🌺🦋🌺🦋🌺
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
نکته آیه ی شریفه؛
🌹🌹🌹🌹🌹
توكّل يعنى وكيل گرفتن. وكيل بايد چهار شرط داشته باشد: درايت، امانت، قدرت و محبت و كسى جز خدا اين شروط را به نحو كامل ندارد، پس بر او توكّل كنيم.
امام رضاعليه السلام فرمود: مرز توكّل آن است كه با ايمان به خدا، از هيچ كس نترسى.(12)
-----
12) تفسير نورالثقلين.
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
پیام آیه ی شریفه؛
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱
1⃣- خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم.«نتوكل على اللَّه و قد هدينا»
2⃣- راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13)
3⃣- لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ»
4⃣- هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ»
5⃣- مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا»
6⃣- كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل»
-----
13) يوسف، 108.
🌸🌸🌸🌸🌸
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
🌱🌷🌱🌷🌱🌷
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّـكُم مِّنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَي إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ (13)
و كفّار به پيامبرانشان گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمين خود بيرون مى كنيم، مگر آن كه در كيش ما در آييد. پس پروردگارشان به آنان وحى كرد كه ما حتماً ستمگران را نابود مى كنيم.
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
@gamedovoom
هدایت شده از ذبیح اله قاسمی
نکته آیه ی شریفه؛
🌺🌺🌺🌺🌺
سؤال: مگر انبيا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى كردند به آيين ما باز گرديد؟ «لتعودنّ فى ملّتنا»
پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پيامبران در سلطه ى آنان باشد. يعنى مى گفتند: بر فرض كه شما ايمان داريد، ولى نبايد در برابر ما قيام كنيد و خود و يارانتان از راه ما سرپيچى نماييد.
ثانياً كلمه ى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمه ى «فى» همراه است، مراد از آن تغيير و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، يعنى تغيير عقيده دهيد و آيين ما را بپذيريد.
ثالثاً شايد مراد از بازگشت به شرك، برگشتن ياران پيامبران باشد نه خود آنان.
🦋🦋🦋🦋🦋
@gamedovoom