سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
مرا بخوانید.......
الهی،تو بساز که دیگران ندانند...
و ای خدای مهربان،تو بنواز که دیگران نتوانند.
الهی، بساز کار ما و منگر به کردار ما.
الهـی ذکرت، نامت سپریست که تمام دردهای مان را پس میزند و تمام نداشتههای مان را پایان میدهد و تمام داشتههای مان را اعتبار میبخشد.
مهربانا، با نام و ذکرت روزمان را آغاز می کنیم .باشد که در تمامی لحظات یاریمان کنی و دست گیرمان باشی. و آنی و کمتر از آنی ما را بخودمان وامگذاری.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌹سلام بر شعبان و اعیادش
🍀سلام بر حسین و عباسش
🌹سلام بر سجاد و سجودش
🍀سلام بر نیمه شعبان و ظهورمولودش
🌹تنهاماهےکه درآن
🍀شهادت واقع نشده
🌹ماه شعبان است
🍀ماهی سرتاسر شادی
🌹خیروبرکت
🍀که تولدعلمدارکربلاحضرت عباس علیه السلام
🌹امام سجاد علیه السلام
🍀تولد حضرت علی اکبر
🌹تولدامام حسین علیه السلام
🍀وحضرت مهدی علیه السلام است
🌹ماه شعبان مبارک
🍀فرارسیدن ماه شعبان المعظم
🌹برهمه عاشقان مبارک باد
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
🌺🌺🌺🌺
ضمن عرض سلام و تبریک اعیاد شعبانیه محضر شما شیدایان آل الله
💐💐💐💐💐
⭕️ دعوت هستید به مراسم جشن میلاد سید و سالار شهیدان حضرت سیدالشهداء علیه السلام از نماز مغرب وعشاء در حسینیه المهدی علیه السلام کوی شهید کشوری اصفهان
🔆 سخنران:
حاج سید علی اکبر هاشمی
🔆 مدیحه سرا:
خاک پای محبان آل الله
قاسمی ذبیح الله
۲۳ بهمن ۱۴۰۲
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی روی سن چادر و روسری دخترش رو میبوسه و من کیف میکنم از دیدن همچین قابی.
زنده باشی مرد با همچین تربیتی!
✍ تربیت داریم تا تربیت
به امید روزی که وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی چهره ها(سلبریتی هامون) را در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪴استغفار در ماه شعبان
مرحوم آیتالله مجتهدی رحمة الله علیه
💐💐💐💐💐💐💐
این فایل را جداگانه گوش کنید 👆
✳️ اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده ولی آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه 🌹 استغفار است.
هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماههای دیگر استغفار کرده است.
عمل دیگری که در این ماه سفارش شده💐 صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.
✍️بحارالانوار ج ۹۴، ص ۷۲
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾
❤️به رسانه بصیرتی اخلاقی کاشانی ها بپیوندید ودرجهاد تبیین مشارکت کنید:
@msfkashan
هدایت شده از خاشعی
📧 اطلاعیه شهرک شهیدکشوری
باسلام و تقدیم احترام خدمت شماشهروند عزیز
خاشعی هستم مدیرکانال شهرک شهیدکشوری در ایتا
ازشما دعوت می کنیم به جامع ترین کانالِ چندمنظوره کوی شهید کشوری بپیوندید🤗
اهداف و چشم انداز👇
۱. تعامل و مشارکت شهروندان در طرح مشکلات و کمبودها و بررسی راهکارهای رفع آنها و همچنین ایده پردازی در جهت بهبودِ سطح زندگی شهروندان
۲. (جایگزین اداره پست ) محل اعلام گم شده ها و پیداشده ها
(اشیاء_ مدارک و هرگونه وسایل ارزشمندی همچون جواهرات)
۳. (جایگزین دیوار وشیپور ) خرید وفروش هرگونه کالا و خدمات از طریق همین کانال
۴. (جایگزین سامانه تلفنی ۱۱۸ مخابرات) بارگزاری آدرس و شماره تلفن تمامی کسب و کارها
۵. اطلاع رسانی زمان ومکان برگزاری نمایشگاه ها وبازارچه های صنایع دستی و محصولات خانگی
۶. اطلاع رسانی فروش ویژه فروشگاه ها و تخفیفات مناسبتی مغازه ها
۷. اطلاع رسانی رویدادهای اجتماعی _ اقتصادی _ فرهنگی و سیاسی
برای عضویت روی لینک زیر بزنید و گزینه پیوستن را انتخاب نمایید 👇
https://eitaa.com/khashei1020060
ارتباط با مدیر کانال👇
@khashei_1020060
📞09131020060
- سوگند به خورشيد و ماه و شب و روز و زمين و آسمان و روح انسان كه سعادت انسان در گرو رشد معنوى است نه زندگى مادّى.
- اگر نفس را رها كنيم، انسان را به سقوط مىكشاند. لذا نفس را بايد كنترل كرد.
- تزكيه و خودسازى، محروم كردن نيست، رشد دادن است. «زَكَّاها»
- هر كس نفس خود را در لابلاى عادات و رسوم و پندارها مخفى كند و غافلانه دنبال تأمين خواستههاى نفسانى رود، محروميّت بزرگى خواهد داشت.
- طغيان و گناه، مقدّمه كفر و تكذيب است. ( «تقوا» يعنى پاكى و «طغوى» يعنى طغيان در گناه)
- در شيوه تبليغ، بعد از بيان اصول كلّى، نمونههايى نقل كنيد.
- شكستن قداستها نشانه شقاوت است و هر چه قداست بيشتر باشد، شكستن آن قساوت بيشترى مىخواهد.
- اگر انسان به فكر تزكيه نباشد، در ابتدا پيروى از نفس را مخفيانه انجام مىدهد
- در انجام كار بد، آن كس كه شقىتر است زودتر تحريك مىپذيرد.
ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۱۴ سوره شمس
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوهَا فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاهَا(۱۴)
آن قوم رسول را تکذیب و ناقه او را پی کردند، خدا هم آنان را به کیفر (ظلم و) گناهشان هلاک ساخت و شهرشان را با خاک یکسان نمود.(۱۴)
معانی کلمات
عقروها: عقر: بريدن. «عقر الكلب و الفرس: قطع قوائمها بالسيف» ظاهرا كشتن ناقه صالح به واسطه قطع پاهايش بوده است.
دمدم: دمدمه به چندين معنى آمده است يكى: به زمين چسباندن، گويند: «دمدمت الشيء» يعنى: آن را به زمين چسباندم. ديگرى: مشمول و فراگيرى در كشاف گويد: فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ: اطبق عليهم العذاب» در قاموس آن را غضب معنى كرده است «دمدم عليه: غضب عليه» ظاهرا منظور از آن در آيه، شمول و فراگيرى است.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15»
«9» به راستى رستگار شد، آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد. «10» و بى شك محروم و نااميد گشت هر كس كه آن را به پليدى آلود. «11» قوم ثمود از روى سركشى، (پيامبرشان را) تكذيب كردند. «12» آنگاه كه شقىترين آنها (براى كشتن ناقه) به پا خاست. «13» پس پيامبر خدا به آنان گفت: ناقه خدا و آبشخورش را (حرمت نهيد). «14» پس او را تكذيب كردند و ناقه را كشتند و پروردگارشان به خاطر اين گناه، آنان را درهم كوبيد و با خاك يكسانشان كرد. «15» و خداوند از عاقبت كار خود بيم ندارد.
نکته ها
أَنَّ الْماءَ قِسْمَةٌ بَيْنَهُمْ كُلُّ شِرْبٍ مُحْتَضَرٌ» مىخوانيم: آب قريه يك روز سهم مردم و يك سهم روز شتر است و هر كدام در روز خود بهره گيرند و كسى مزاحم ناقه نشود كه به عذاب بزرگ گرفتار خواهد شد.
در قرآن، چهل مرتبه ماده فلاح به كار رفته كه از بررسى آنها معلوم مىشود رستگارى شامل چه گروههايى مىشود و چه گروههايى از رسيدن به آن محرومند، همچون مجرمان كه مىفرمايد: «لا يُفْلِحُ الْمُجْرِمُونَ» «1»
در قرآن، بعضى مطالب با يك سوگند آمده است. «وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ»
گاهى دو سوگند پشت سرهم آمده است. «وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى»
گاهى سه سوگند در پى هم آمده است: «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً، فَالْمُورِياتِ قَدْحاً، فَالْمُغِيراتِ صُبْحاً»
گاهى چهار سوگند: «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ»
گاهى پنج سوگند: «وَ الْفَجْرِ، وَ لَيالٍ عَشْرٍ، وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ، وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ»ولى خداوند در اين سوره، ابتدا يازده سوگند ياد كرده و سپس به اهميّت تزكيه نفس اشاره كرده است.
«خابَ» از مصدر «خيبة» به معناى به هدف نرسيدن است.
«دس» به معناى پنهان كردن و تعبير قرآن دربارهى زنده به گور كردن دختران چنين است:
«يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ» آرى خلافكار، به خاطر شرمندگى رويى براى جلوه در جامعه ندارد و سعى مىكند عيبها و خلافكارىهاى خود را پنهان كند. كلمه «دسيسه» نيز به كار زشتى گفته مىشود كه آن را پنهان مىكنند.
«دمدم» به معناى عذاب شكننده و فراگير است كه عذاب شده را قطعه قطعه و پراكنده مىكند.
منظور از «فَسَوَّاها» يا قلع و قمع ساختمانها است كه با خاك يكسان شد و يا خود مردم كه
«1». يونس، 17.
جلد 10 - صفحه 500
با خاك يكسان شدند.
پیام ها
10- هر چه به خدا منسوب باشد، مقدّس است و بايد مورد احترام قرار گيرد و اهانت به آن، كيفر الهى را به دنبال دارد. «ناقَةَ اللَّهِ، فَعَقَرُوها، فَدَمْدَمَ»
11- زدودن علفهاى هرز كافى نيست، بارور كردن هم لازم است. ( «زَكَّاها» به معناى رشد است.)
12- به كاميابىهاى زودگذر نفس مغرور نشويد كه عاقبتش محروميّت است. «وَ قَدْ خابَ» (كلمه «خاب» يعنى محروم شد و به آنچه مىخواست نرسيد.)
«1». «بعثَ» يعنى برانگيخت و «انبعثَ» يعنى برانگيخته شد.
جلد 10 - صفحه 502
13- هر كس به گناه ديگرى راضى باشد شريك جرم است. شتر را يك نفر كشت ولى قرآن مىفرمايد: جمعى آن را كشتند. «فَعَقَرُوها»
14- خداوند بر هر چيز مسلط است و از نابود كردن ستمگران هيچ پروائى ندارد. «وَ لا يَخافُ عُقْباها»
15- رضايت و تشويق و تحريك به گناه نيز گناه است. انْبَعَثَ أَشْقاها ... بِذَنْبِهِمْ
16- كيفرهاى الهى جلوهاى از ربوبيّت اوست. (مربّى بايد موانع تربيت را برطرف سازد.) «فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ»
17- قهر الهى در دنيا نيز سخت است. «فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها»
«والحمد للّه ربّ العالمين»
جلد 10 - صفحه 504
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
حضرت امام خمینی ، رحمتالله علیه:
«روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعۀ پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است، به عموم هم میهنان و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض [می کنم] و بحق باید این روز معظم را «روز پاسدار» بنامیم. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد؛ و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی اُمیه نجات داد.»
صحیفه امام جلد ۸ ص ۳۰۵
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سوره بلد نودمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز میشود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیدهاند. خداوند در سوره بلد به این میپردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمتها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمتها اشاره میکند. در سوره بلد باارزشترین اعمال انسان آزادسازی بردهها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن میکند.
نامگذاری
سوره بلد با سوگند به «بَلَد» آغاز میشود و به همین سبب بلد نامگذاری شده است.[۱] بلد به معنای سرزمین است[۲] و در اینجا اشاره به سرزمین مکه دارد.[۳]
محل و ترتیب نزول
سوره بلد جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول سی و پنجمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف، نودمین سوره است و در جزء سیام قرار دارد.[۴]
تعداد آیات و دیگر ویژگیها
سوره بلد ۲۰ آیه، ۸۲ کلمه و ۳۴۳ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مُفَصَّلات و از سورههایی است که با سوگند آغاز میشوند.[۵]
محتوا
سوگند به شهر مکه برای بیان عظمت و قداست آن، آغازگر این سوره است. سپس به آفرینش انسان و اینکه زندگی او همراه با رنج و محنت است اشاره شده است. سختترین اما باارزشترین اعمال انسان، آزادسازی بردهها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده و خداوند نیکوکاران را «اصحاب میمنه» (اصحاب یمین، بهشتیان) و بدکاران را «اصحاب مشئمه» (اصحاب شمال، دوزخیان) خوانده است. [۶]علامه طباطبایی نیز محور اصلی سوره را بیان این واقعیت دانسته که انسان در دنیا از لحظه آغاز زندگی تا مرگ آسایش و آرامش بدون سختی ومشقت ندارد وسعادت خالص و راحتی بدون مشقت فقط در جهان آخرت برایش تحقق می یابد.[۷]
فضیلت و خواص
مقالهٔ اصلی: فضائل سور
ابوبصير از امام صادق (ع) روايت کرده هر كس سوره بلد را در نماز واجبش بخواند در دنيا به صالح بودن معروف شود و در آخرت به اینكه نزد خداوند جایگاهی ویژه دارد شهرت یابد و از رفيقان پيامبران و شهيدان و صالحين خواهد بود.[۱۷] ابی بن کعب از قول رسول خدا (ص) آورده هر كس سوره بلد را قرائت نماید خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن میدارد، و از گردنههای سخت سفر آخرت نجات مییابد.[۱۸]
در تفسیر برهان برای قرائت این سوره خواصی چون ایمنی نوزاد (اگر این سوره در نوشته ای همراهش باشد)[۱۹] و همچنین درمان بیماری های تنفسی اگر آب نوشته آن استنشاق شود ذکر شده است.[۲۰]
📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
به اين شهر (مكّه) سوگند. در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. آيا مىپندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ مىگويد: مال فراوانى تباه كردم آيا گمان مىكند احدى او را نديده است؟
ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۱ سوره بلد
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۱)
نه، سوگند به این بلد (مکّه معظّم و مسجد کعبه محترم).
معانی کلمات
بلد: سرزمين. در قاموس گويد: «البلد و البلدة ... كل قطعة من الارض مستحيزة عامرة او غامرة» على هذا بلد به معنى شهر نيست بلكه به معنى سرزمين و ديار است، استعمال قرآن نيز چنين است.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
سیمای سوره بلد
سوره بلد، بيست آيه دارد و در مكّه نازل شده است.
نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از «بلد»، شهر مكّه است كه مورد سوگند خداوند قرار گرفته است.
سوره با سوگند آغاز شده و با اشاره به نظام توالد و تناسل انسان، زندگى اين دنيا را همراه با تلاش و زحمت معرّفى مىكند.
آنگاه انسانهاى غافل و مغرور را مورد سرزنش قرار داده و به نعمتهاى با ارزشى كه خداوند به انسان عطا كرده اشاره نموده و راه سپاس از اين نعمتها را رسيدگى به محرومان و خدمت به يتيمان بيان مىدارد.
البتّه در برابر اين نعمتها، انسانها دو گروه مىشوند، گروهى سپاسگزار كه عاقبتى ميمون و مبارك دارند و گروهى كفران پيشه كه پايانى شوم و سخت در انتظار آنهاست.
جلد 10 - صفحه 483
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7»
«1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مىپندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مىگويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مىكند احدى او را نديده است؟
نکته ها
در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند و گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانهاى است كه براى انسان قرار داده شد.
جمله «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مىدانند، پس به شهرى كه اهانت تو را
جلد 10 - صفحه 484
حلال مىشمرند سوگند نمىخورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مىتوانى بگيرى.
«كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفتهاند. «2»
اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابىهاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: دنيا خانهاى است كه با سختىها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3»
گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانستهاند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4»
پیام ها
1- سرزمينها مىتوانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ»
2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ
3- ارزش زمينها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه
«1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است.
«2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما).
«3». نهجالبلاغه، خطبه 226.
«4». تفسير نور الثقلين.
جلد 10 - صفحه 485
به خاطر حضور پيامبر)
4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ»
5- زندگى بشر در متن مشقتها و سختىها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ»
6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ
8- نتيجه هر محاسبهاى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ ... أَ يَحْسَبُ
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ»
10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙