eitaa logo
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
528 دنبال‌کننده
287 عکس
98 ویدیو
45 فایل
🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛 چیزی فراتر از یک تاریخ ... 🔹کانال تلگرام : https://t.me/The_other_side_of_history یعسوب‌الدین طبری (تاریخ پژوه) 🆔 @Historian_Tabari
مشاهده در ایتا
دانلود
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
#پاسخ_به_شبهه اولا، چه کسی گفته حضرت در میان مردم فاقد محبوبیت بوده؟! اگر حضرت فاقد محبوبیت و مقبول
باسلام. توئیت فوق توسط یکی از دوستان برای اینجانب فرستاده شد ، و متن فوق در پاسخ به این ادعا مرقوم گشت ؛ لذا جهت استحضار خدمت اعزه گرامی تقدیم شد.🌹
تأملی در ضرورت مطالعات نظری تاریخ « ... تاریخ شناسان کشور ما به قدر کافی به ماهیت دانش تاریخ خود آگاه نیستند ، تاریخ شناسان بیشتر ترجیح می دهند در گیر سند و مطالعه تحولات باشند تا اینکه در باب ماهیت دانش خود ( مقولاتی که در فلسفه علم تاریخ مورد توجه است مانند تعریف تاریخ و تاریخ شناسی ، اهمیت ، فایده و علمیت و عینیت در تاریخ شناسی و ... ) تأمل کنند. اگر به حجم مقالات و کتاب‌هایی توجه کنیم که درباره فلسفه تاریخ شناسی در ایران منتشر می‌شود ، خواهیم دید که پرداختن به این موضوعات چندان مورد علاقه تاریخ ورزان نیست! اگر به حجم تحقیقات صورت گرفته در حوزه مباحث نظری دانش تاریخ در جهان و ایران نظری بیفکنیم تقریباً میتوانیم بگوییم که ایران در عمل هیچ سهمی در آن ندارد و به تعبیری کلیشه‌ای‌تر ، تولید علم در این حوزه تعطیل است و فاقد برون‌داد! حال اگر متولیان یک دانش در باب ماهیت و جنس کاری که می‌کنند به تأمل جدی نپردازند چگونه می‌خواهند وارد داد و ستد با علوم دیگر بشوند؟ وقتی خود اشراف به این علم ندارند که در مقام تاریخ ورز چه کاره‌اند و ارزش و قیمت متاعی که تولید می کنند نمی دانند و حتی از این حیث به شأن و مقام دانش خود در میان دانش‌های دیگر خودآگاهی ندارند ، چگونه می‌توانند در این بازار مکاره ، داد و ستدی سودمند به حال دانش خود رقم بزنند؟! ... » 📚 مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای ؛ ص۱۳۰و۱۳۱ (پژوهشکده تاریخ اسلام) 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
تأملی در ضرورت مطالعات نظری تاریخ « ... تاریخ شناسان کشور ما به قدر کافی به ماهیت دانش تاریخ خود آگ
باسلام. متن فوق ، قسمتی از مقاله « تاریخ شناسی و مطالعات میان رشته‌ای ؛ فرصت یا تهدید؟ » است که به قلم دکتر حسن حضرتی در مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای ( به همت پژوهشکده تاریخ اسلام ) به چاپ رسیده است. متن مزبور تأملی در ضرورت مطالعات نظری تاریخ است که جهت استحضار فرستاده شد. توجه : محتوای آن رد یا تایید نمیشود
🔰 فراخوان استادیار مهمان در زمینه تاریخ خاورمیانه! دانشگاه والپاریسو ، آمریکا دانشگاه والپاریسو واقع در ایندیانا برای یک موقعیت استادیار مهمان در زمینه فراخوان داده است. علاقمندان تا ۱۲ اردیبهشت برای ارسال درخواست فرصت دارند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید. ( فیلتر شکن نیاز است ) 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
تاریخ انگلستان نوشته آندره موروآ.pdf
30.66M
📚تاریخ انگلستان ✍ آندره مورا (ترجمه: عنایت‌الله شکیبایی‌پور) 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
4_5893483406934674736.mp3
22.75M
🔊 « سوء استفاده از تاریخ » 🎙دکتر حسن حضرتی 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
🏛☜آن‌سوی‌ تاریخ☞⁩🏛️
🔊 #نشست_علمی « سوء استفاده از تاریخ » 🎙دکتر حسن حضرتی #پیشنهاد_دانلود #ویژه_متخصصین 🏛☜‌[ آن سوی
باسلام. گفتگوی علمی فوق ، چند سال قبل توسط دکتر علی کالیراد و دکتر حسن حضرتی ضبط شد و اکنون پس از دسترسی ، جهت تأملِ محققین و متخصصان علم پر ارج تاریخ ، بازنشر داده می‌شود. اکیدا خاطرنشان می‌گردد ، انتشار این دست اظهارات به مثابه تلقی به قبول یا رد آنها نیست بلکه صرفا جهت بازنشر نگرش‌های علمی در حوزه تاریخ پژوهی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درک عقلانی از تاریخ «... تاریخ عبارت از عناصر مفرد جزئی و متغیر نیست بلکه در پرتو مطالعه ساختاری تاریخ ، امور جزئی از حیث کلی ، امور منفرد از حیث جمعی ، و امور متغیر از حیث ثبات مورد مطالعه قرار می‌گیرند. از این روی با وجود تعارض‌هایی که بعضاً میان فلسفه و تاریخ قائل می‌شوند و تاریخ را به سبب پرداختن به امور منفرد و جزئی _که فاقد ویژگی‌های قضیه‌های فلسفی است_ با فلسفه بیگانه می‌پندارند ، میان تاریخ و فلسفه ارتباط وثیق وجود دارد و می‌توان تاریخ را با درک فلسفی مطالعه کرد. در این طریق اگر تاریخ را کنش جمعی آدمی به شمار آوریم و به تعبیر هگل آن را صیرورت آدمی و فکر آدمی به سوی قلمرو آزادی تلقی کنیم ، فلسفه و تاریخ نه تنها مفهوم‌هایی بیگانه نیستند ، بلکه به قول کروچه ، فلسفه و تاریخ یکسان هستند و می‌توان از تاریخ برداشتی کاملاً فلسفی ارائه داد ، و درک عقلانی و خردمندانه از تاریخ را فلسفه تاریخ در وجوه نظری و انتقادی قلمداد کرد ...» 📚 فلسفه انتقادی تاریخ ، ص۵۲ ( به نقل از پنجاه متفکر کلیدی در زمینه تاریخ ص۹۵ و ... ) 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جستاری در مفهوم مطالعات بین رشته‌ای قبل از تبیین مفهوم مطالعات میان رشته‌ای لازم است تبیینی از «مطالعات چند رشته‌ای» و تفاوت آن با مطالعات بین رشته‌ای صورت بگیرد. _ مطالعات چند رشته‌ای : معرفتی حاصل از استخدام چند رشته مختلف برای بررسی یک موضوع یا موضوعات مشخص است ، به نحوی که در آن ، هر رشته معرفتی همچنان بر روش شناسی و مفروضات خود پای می‌فشارد و هیچ رشته‌ای به نفع رشته دیگر تقلیل نمی‌یابد یا در مسیر توسعه خود به حدود رشته دیگر تجاوز نمی‌کند. _ مطالعات بین رشته‌ای : اما مطالعات بین رشته‌ای مطالعه‌ای است که در آن مرزهای سنتی و شناخته شده بین علوم و رشته‌های مختلف و یا حتی مکاتب فکری فرو می‌ریزد و در هم تنیده می‌شود و آنچه حاصل می‌آید سنتزی از رشته‌های مختلف است که نه تنها برای خود هویت ، شخصیت ، و رسمیت خاصی قائل است بلکه از طریق ترسیم این نه‌همانی‌های خود با رشته‌های شناخته شده _ که در مطالعات بین رشته‌ای ، رشته‌های سنتی نامیده می‌شود _ اصولاً بر آن رشته‌ها ، یعنی رشته‌های سنتی ، پرسش می‌افکند و اعتبار آنها را مورد تردید قرار می‌دهد ؛ به عبارت دیگر مطالعات بین رشته‌ای خود رشته‌ای است که در مقابل آنچه در این رشته‌های تخصصی سنتی مثل تاریخ ، جامعه‌شناسی ، فلسفه ، علوم سیاسی و... خوانده می‌شود، قرار می‌گیرد. مطالعات بین رشته‌ای در حقیقت فرایندی از پاسخ گفتن به یک پرسش ، حل یک مسئله ، یا پرتو افکندن بر یک موضوع است که بزرگتر یا پیچیده‌تر از آن باشد که بتوان در چهارچوب یک معرفتِ آکادمیک مشخص بدان پاسخ گفت. با پیچیدگی روز افزون مسائل مورد ابتلا بشر در قرن بیستم مشخص شد که برخی مسائل علل و ابعادی چندگانه دارند ، علل و ابعادی که پرتو افکندن بر تمام آنها و در نتیجه گشودن گره آن مسئله در تخصص هیچ معرفتی نیست ، از این رو وظیفه مطالعات بین رشته‌ای این شد که نظرگاه‌های معارف مختلف را در هم ادغام کند یا در هم بیامیزد و درک قابل اعتمادتر یا چند جانبه‌تری از موضوع مسئله یا پرسش تحت مطالعه خود ارائه دهد. بنابراین مطالعات رشته‌ای خود یک رشته مستقل مثل تاریخ و جامعه شناسی و فلسفه و علوم سیاسی است که در دانشگاه‌های مختلف در دوره‌های لیسانس وق لیسانس و دکترا تدریس می‌شود و موضوع یا موضوعات مورد مطالعه آن هم موضوعاتی است پیچیده که هیچ معرفتی به تنهایی قادر به پاسخ گفتن آن‌ها نیست. با توجه به آنچه که بیان شد می‌توان گفت وقتی که از مطالعات بین رشته‌ای در تاریخ سخن گفته می‌شود احتمالاً باید منظور این باشد که موضوع یا موضوعاتی از تاریخ که نمی‌توان آنها را در چهارچوب علم یا رشته تاریخ مطالعه کرد ، باید از طریق فرایند پژوهشی بین رشته‌ای بررسی شوند. 📚 برگرفته و تلخیص از مقاله فراسوی تاریخ در تاریخ ؛ مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های بین رشته‌ای ؛ ص ۴۰۷_۴۱۰ 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛
۵۵ اثر تاریخی از ترکیه به ایران برگردانده شد 🔹ترکیه ۱۵ خرداد ۵۵ اثر تاریخی که به‌صورت غیرقانونی از مرزهای کشورمان خارج شده بودند را به مقام کنسولی ایران تحویل داد. 🔹این آثار از جمله یک شمشیر با قدمت احتمالی ساسانی در ارزروم و ارزنجان توسط پلیس ترکیه، کشف و ضبط شد. به تشخیص ترکیه برخی از این آثار کشف‌شده احتمالا به عصر مفرغ و آهن تعلق دارد _ فارس 🏛☜‌[ آن سوی تاریخ ]☞⁩🏛