eitaa logo
دولت اسلام | ابراهیم نوروزی
336 دنبال‌کننده
20 عکس
16 ویدیو
0 فایل
ابراهیم نوروزی معاون آموزش مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) «مقدمه جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است.» https://t.me/Ebrahim_Nowrouzi ارتباط: @Ebrahimnowrouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
از سیگار بهمن تا وام اربعین ۱. از زمانی که آقای محمدعلی زم، از برند سیگار بهمن (به یُمن پیروزی انقلاب در بهمن‌ماه ۵۷) رونمایی کرد و سود حاصل از فروش این سیگار برای فعالیت‌های فرهنگی به حوزه هنری رفت، چهل سالی می‌گذرد. ۲. بعدها در صدا و سیما، با هدف تأمین بودجه و سپس تولید برنامه‌های دینی و فرهنگی، را بسط دادند و بانک‌های ربوی را تبلیغ کردند. ۳. و این روزها می‌خواهند به مردم حرام دهند تا بازار امر مستحب زیارت امام حسین (ع) را گرم کنند. ۴.  خروجی آن ایده و آن پول‌ها، وضعیت فعلی زم و پسرش (روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز که به جرم تبلیغ علیه نظام اعدام شد) و همچنین افرادی از قبیل محسن مخملباف است و خروجی وام اربعین ... پی‌نوشت: دادن و گرفتن برای زیارت امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است. @Ebrahim_Nowrouzi
مغزهای کوچک زنگ‌زده ۱. داوود میرباقری در یکی از دیالوگ‌های ماندگار سریال مختارنامه از زبان مختار می‌گوید: «تزویر سکه‌ای دو روست که بر یک رویش نام خداست و بر روی دیگرش نقش ابلیس؛ عوام خدایش را می‌بینند و اهل معرفت ابلیسش» ۲. جواد فرحانی با سابقه ساخت فیلم‌ها و برنامه‌های ابزوردی چون خابم میاد، خروس جنگی و خندوانه (با همکاری افرادی همچون رضا عطاران و رامبد جوان) اکنون در حال ساخت برنامه‌ای دیگر از این جنس است و آقایان جبلی و جلیلی و برمهانی را توجیه کرده است که با بازگشت سلبریتی‌ها به تلویزیون (در این برنامه، محمدرضا گلزار به عنوان مجری) دو امر و رقم بخورد. ۳. واژه اینترتینمنت Entertainment به معنی دقیق «نگهداشتن فردی در یک چهارچوب ذهنی خاص» در فارسی به «سرگرمی» ترجمه شده است. (که البته این معنا را به درستی منتقل نمی‌کند). تمدن غرب از اینترتینمنت برای استفاده می‌کند. انسان غربی اینقدر سرگرم فوتبال و موسیقی و رقص شده است که فرصت فکر کردن به هیچ چیز دیگری را ندارد. اما قاعدتاً در یک نظام اسلامی، چنین سیاستی مذموم است و نباید دنبال شود. واژه قرآنی لهو را می‌توان مسامحتا معادل اینترتینمنت و سرگرمی در نظر گرفت. علامه طباطبایی در المیزان لهو را کاری می‌داند که مشغول‌شدن به آن انسان را از کارهای مهمش باز می‌دارد. در تعبیری دیگر لهو به معنای کاری است که انجام‌دادن آن بدون توجه به نتیجه و تنها به قصد لذت انجام می‌شود. بنابراین در رسانه نظام اسلامی برنامه‌هایی که مصداق لهو هستند نباید جایگاهی داشته باشند ولو با هدف جذب مخاطب. ۴. انسانی که سرگرمی می‌خواهد مانند کویر و ماسه‌زاری است که هر چه بر او باران ببارد سیراب نخواهد شد. لذا با توجه به اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی نمی‌تواند مولفه‌های سرگرمی مردم را آنچنان که رسانه‌های غربی در اختیار دارند داشته باشد، هیچگاه نمی‌تواند بر آن رسانه‌ها غلبه کند. بنابراین سیاست جذب مخاطب با این شیوه یک سیاست از پیش شکست خورده است. ۵. در روزگاری که غربی‌ها علیه پدیده کتاب می‌نویسند (۱) و هشدار می‌دهند که سلبریتی پدیده‌ای است که برای خیلی‌ها به درجه خدایی رسیده و خواه ناخواه در حال ایفای نقش خدایی و رواج ایدئولوژی، سبک زندگی و … است و شرح می‌دهند که چرا و چگونه سلبریتی‌ها شبه‌دین‌هایی جدید ارائه می‌کنند، مغزهایی! در کشور ما هر روز به شیوع این پدیده دامن می‌زنند و آن را بسط می‌دهند. (فارغ از اینکه فتنه پائیز سال قبل به علیه نظام جمهوری اسلامی مشهور شد) ۶. محمدرضا گلزار، یک سلبریتی دو روست که بر یک رویش نام خداست و بر روی دیگرش نقش ابلیس ؛ جبلی و جلیلی و برمهانی خدایش را می‌بینند (حج رفتن و نذری دادن و تذکر به حجاب فالوورش) ، اما میلیون‌ها دختری که روی او کراش دارند و بعد از ازدواجش خودکشی می‌کنند، ابلیسش. ( یک عمر ترویج سبک زندگی سینگلی، خواندن خطبه عقد آریایی، سگ‌بازی، همنشینی با خواننده‌های لس‌آنجلسی، شرکت در پارتی‌های شبانه و ... ) -------------------------------------- 1. Gods Behaving Badly: Media, Religion, and Celebrity Culture، Pete Ward @Ebrahim_Nowrouzi
فرماندهی یا ستاد ۱. تقریباً همین روزها در شهریورماه سال ۱۳۶۴، امام خامنه‌ای در دانشگاه علوم اسلامی رضوی فرموده‌اند (نقل به مضمون) ما دیگر یک عده شیعه مستضعف مظلوم در یک گوشه‌ای از جهان نیستیم، ما اکنون یک حکومت شیعی هستیم و برای اداره نظام، نیاز داریم به اینکه نظامات خودمان را داشته باشیم، نظامات برآمده از فقه شیعه، پس فقه ما باید از سطح فردی عبور و به مسائل کلان حکومتی ورود کند؛ ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهی احتیاج داریم؛ در یک کلام ما به نیاز داریم. ۲. یکی از این مسائل کلان حکومتی که همچنان بعد از گذشت چهل و چند سال از تشکیل حکومت دینی، در موردش گیج هستیم و نمی‌دانیم چگونه آن را در جامعه پیاده کنیم، مسأله « امر به معروف و نهی از منکر» است. گیجی ما ناشی از این است که در طول این هزار و اندی سال، همه فقها به اقتضای زمانه خویش به این موضوع از زاویه فردی نگریسته‌اند و آن را وظیفه فرد دانسته‌اند نه حکومت؛ از این روست که از شرایط وجوب آن را «احتمال تأثیر» و «نداشتن مفسده» می‌دانند، اما اگر از زاویه حکومت به این موضوع نگاه کرده بودند اصلا این شروط بی‌معنا می‌شود. ۳. طی سالیان متمادی مسائلی چون «توجه حوزه به نیازهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌ی » و «توجه به مقوله‌ی فقه حکومتی» و «هشدار نسبت به خطر نفوذ سکولاریسم در حوزه » از جمله‌‌ی اصلی‌ترین تذکرات رهبر انقلاب اسلامی به نهاد حوزه علمیه بوده است. ۴. شاید اگر حوزه علمیه به تذکرات رهبر انقلاب گوش می‌داد و قدری رخوت و تنبلی را کنار می‌گذاشت، اکنون فهم این موضوع سخت نبود که برای ساری و جاری شدن این فروع دین در جامعه، ما به «فرماندهی امر به معروف و نهی از منکر » با یک فرمانده نظامی نیاز داریم نه «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» با ریاست شیخی لطیف چون حاج کاظم صدیقی. ۵. آیت‌الله جوادی آملی در این زمینه می‌فرمایند: « مسأله امر به معروف، غیر از مسأله تعلیم و تبلیغ و امثال ذلک است. تعلیم برای این است که ما جاهل را عالم کنیم، تبلیغ برای این است که اگر به او نرسیده، به او برسانیم. تنبیه غافل این است که اگر او غفلتی دارد، متوجه‌اش کنیم. اما امر به معروف برای این است که کسی عالماً عامداً دارد گناه می‌کند. او که جاهل نیست، او که غافل نیست، او که ساهی [سهو کننده] و ناسی [فراموش کننده] نیست که ما آیه و روایت بخوانیم. امر به معروف برای جایی است که کسی عالماً عامداً دارد گناه می‌کند. آن وقت ما دیگر معلم نیستیم، ما مرشد نیستیم، ما مبشر نیستیم، ما منذر نیستیم؛ ما فرمانده‌ایم، امر می‌کنیم. بر او واجب است که حرف ما را گوش دهد. چون ما داریم امر می‌کنیم» (۱) ۶. از شهریور ۱۳۶۴، سی و هشت سالی می‌گذرد. سی و هشت سالی که حتی یک روزش هم (تشکیل حکومت دینی) آرزوی خیلی از پیامبران و ائمه بوده است. ----------------------------------------- (۱) بیانات آیت‌الله جوادی آملی در درس خارج فقه ، ۱۳۹۶/۲/۱۹ @Ebrahim_Nowrouzi
اربعین، فناوری نرم انقلاب اسلامی   ۱. یکی از کارکردهای تکنولوژی‌های شناخته شده در زندگی مادی بشر «سرعت» است. به عنوان نمونه، مسیری که در گذشته طی کردنش سه روز زمان می‌بُرد، امروز با تکنولوژی ماشین یک ساعته طی می‌شود. بشر با تکنولوژی به نوعی زمان می‌خرد تا «آسایش» کسب کند. ۲. پیاده‌روی اربعین سیدالشهداء از روزی که جابر بن عبدالله انصاری در این راه قدم گذاشت تا سال‌های قبل از سرنگونی صدام حسین در عراق، جریان داشته و «طریق العلما» شاهد این سنت دیرینه است، اما عاملی که باعث شده است این سنت از حالت فردی و مخفیانه خارج و به یک رویداد عظیم جهانی تبدیل شود، قدرت گرفتن شیعیان ایران و عراق به واسطه انقلاب مردم ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی است. ۳. این رویداد عظیم جهانی یک فناوری نرم برای شیعه و نظام جمهوری اسلامی است و می‌تواند حرکت تمدنی این ملت و نظام را تسریع کند. در فناوری نرم نیز سرعت موضوعیت دارد و باعث می‌شود مسیری که یک ملت در حالت طبیعی ده‌ها سال طول می‌کشید تا طی کند را چند ساله طی نماید. ۴. اگر بشر با تکنولوژی سخت و مادی زمان می‌خرد تا به «آسایش» برسد، انسان مؤمن با فناوری نرم و معنوی پیاده‌روی اربعین زمان می‌دهد تا به «آرامش» برسد. امروز، میلیون‌ها انسان عاقل (نه عاشق) مسیر یک ساعته (با تکنولوژی دنیای مدرن) را سه روزه گام بر‌می‌دارند تا در این مسیر بر نفس اماره خود لگام زنند و به زیارت نفس مطمئنه یعنی حسین (ع) روند و با این ذکر به اطمینان قلب برسند. ۵. احتمالاً روزی که مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز قیام مردم قم (در ۱۹ دی ۱۳۵۶) قیام کرده بودند، نمی‌دانستند که این ابتکارشان آغازی است برای چهلم‌های بعدی و این فناوری نرم (اربعین) عاملی است برای اوج گرفتن تظاهرات علیه رژیم پهلوی و نهایتاً پیروزی انقلاب اسلامی و اثرگذاری این انقلاب در جهان امروز. ۶. نظام جمهوری اسلامی بایستی با تمام توان از این فناوری نرم حمایت کند و زیرساخت‌های آن را فراهم نماید. البته بدیهی است که دشمنان بیرونی و منافقان داخلی نگران باشند و از صرف کردن بیت‌المال برای مذهب انتقاد کنند. @Ebrahim_Nowrouzi
دره حاکمیت دین کریس ! ۱. چند دهه است که تمدن غرب گرفتار پدیده‌ای عجیب به نام سندرم پرستش سلبریتی (۱) شده است. پیت وارد Pete Ward نویسنده کتاب‌های celebrity worship و Gods Behaving Badly بیست سالیست که در مورد پدیده مطالعه می‌کند. او در کتاب «خدایان بدکردار» هشدار می‌دهد که سلبریتی پدیده‌ای است که برای خیلی‌ از مردم به درجه خدایی رسیده و خواه ناخواه در حال ایفای نقش خدایی و رواج ایدئولوژی، سبک زندگی و … است. ۲. نزدیک به دو دهه است که سلبریتیسم و سندرم پرستش سلبریتی در کشور ما موضوعیت پیدا کرده، اما در سال‌های اخیر توسعه شبکه‌های اجتماعی عاملی برای رشد نمایی و اوج گرفتن این پدیده در بین مردم خصوصاً نسل جوان ایرانی شده است تا جایی که در پاییز ۱۴۰۱ شاهد شورش این سلبریتی‌ها و برانگیختن مردم علیه نظام جمهوری اسلامی بودیم. ( ناگفته نماند که استراتژی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه حرف خود را از زبان سلبریتی‌‌ها بزنند در جوگیر کردن و القاء حس خدایی آنها بسیار تأثیرگذار بوده است ) ۳. اوج این سندرم را در ماجرای آمدن کریس رونالدو (خدای خدایان بدکردار با بیش از ۶۰۰ میلیون فالوور در اینستاگرام) به ایران دیدیم. تأسف‌بارتر از صحنه‌هایی که از مردم مشاهده شد، بیلبوردهای «اهلا و سهلا یا کریس» شهرداری و «پخش زنده» صداوسیما از  ورود وی به ایران بود. آن رفتار مردم و این حرکت نهادهای حکومت دینی در پرستش خدایان بدکردار، پایانی جز سقوط به دره حاکمیت دین، آیین و سبک زندگی آن‌ها ندارد. ۴. همین چند روز پیش بود که امام خامنه‌ای در جمع هیأت‌های دانشجویی نوید فتح «قله حاکمیت دین خدا» البته به شرط در این راه را دادند و فرمودند برای مقاومت کردن در مقابل اراده قوی لازم است. 1. Celebrity Worship Syndrome @Ebrahim_Nowrouzi
کتاب، نه دیوارنگاره ۱. سال‌ها پیش امام خامنه‌ای گلایه کرده بود که ما حرف‌های گمشده‌ای داریم که هیچ‌گاه به آن‌ها توجهی نمی‌شود. (نقل به مضمون) بعد از این گلایه، مجموعه کتاب‌هایی با همین عنوان چاپ شد اما واکنش کارگزاران نظام نسبت به این حرف‌ها عملاً این بود که جای مطرح کردن حرف‌های گم‌شده رهبری، کتابی است با تیراژ نهایتا ۵۰۰ جلد که گوشه کتابخانه نهادها و ارگان‌ها خاک بخورد نه کف جامعه که تبدیل به مطالبه مردم از مسئولان شود. ۲. سال‌ها بعد یک مجموعه حزب‌الهی سعی کرده‌‌ است یکی از این حرف‌های گمشده را فقط «برجسته» کند نه کار دیگری، اما بی‌خبر از اینکه نباید به حریم بانک‌ها نزدیک شود حتی اگر آن حرف، حرف رهبر جامعه باشد. ۳. بنگاه‌داری کمترین خلاف یا به عبارتی «کار خوبه‌ی» بانک‌ها است، چون بر اساس قاعده قرآنی «کُلٌ یعمل علی شاکلته» اصولاً نهاد بانک بر پایه ربا شکل گرفته و با قانون بانک‌داری اسلامی (اسلام‌مالی بانک) و شورای فقهی این شاکله تغییر نخواهد کرد. ۴. خوب است در حیاط بیت، چاهی حفر کنند تا حضرت آقا حرف‌های خود را به چاه بگوید نه به این کارگزاران مردنما. @Ebrahim_Nowrouzi
مسیر صعود به قله ۱. چند هفته پیش امام خامنه‌ای در دیدار با هیئت‌های دانشجویی نوید فتح «قله حاکمیت دین خدا» البته به شرط در این راه را دادند. سال‌ها پیش هم تبیین کرده‌ بودند که برای محقق شدن باید تشکیل شود. ۲. مادامی که از نظامات قبلی دل نکَنیم و زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی را مبتنی بر مفاهیم دینی بازطراحی و بازسازی نکنیم دولت اسلامی شکل نخواهد گرفت. البته این امر به دلیل نبود تجربه قبلی شیعه در حکومت‌داری، کاری سخت و زمان‌بر است. ۳. دروازه (Gateway) طراحی و ساخت نظامات مبتنی بر دین، عبور از فقه فردی و تدوین است. علاوه بر کم‌کاری و تنبلی حوزه، به نظر می‌رسد جریانی نفوذی در حوزه‌های علمیه نگذاشته‌اند این امر اتفاق افتد. امام خمینی(ره) در کتاب ولایت فقیه می‌فرماید: « اینها (استعمارگران) اسلام را‏‎ ‎‏طور دیگری معرفی کرده‌اند و می‌کنند. تصور نادرستی که از اسلام در اذهان عامه به وجود‏‎ ‎‏آورده و شکل ناقصی که در حوزه‌های علمیه عرضه می‌شود برای این است که‏‎ ‎‏خاصیت انقلابی را از آن بگیرند، مثلاً تبلیغ کردند که اسلام دین جامعی نیست؛ برای جامعه‏‎ ‎‏نظامات و قوانین ندارد؛ اسلام فقط احکام‏‎ ‎‏‎‏حیض و نفاس است. اخلاقیاتی هم دارد؛ اما راجع به زندگی و اداره جامعه چیزی ندارد‏» ۴. از سویی دیگر، در سال‌های اخیر عده‌ای از تحصیل کرده‌های بعضاً هم مذهبی در برخی اندیشکده‌هایی که روی مباحث کلان نظام‌سازی کار می‌کنند، خیرخواهانه اما جاهلانه پیگیر مباحث Good Governance شده‌اند تا جایی که در دانشگاه تهران دانشکده حکمرانی تأسیس کرده‌اند. فارغ از اینکه هر متنی در این باره وجود دارد تجربیات غربی‌ها در زمین ایدئولوژی، سیاست و فرهنگ خودشان است و نسبتی با یک جامعه اسلامی ندارد، پرداختن به این مباحث بدون اینکه از دروازه فقه حکومتی وارد مسیر نظام‌سازی دینی شویم، انحراف در تشکیل دولت اسلامی است. ۵. بنابراین مسیر صعود به قله «حاکمیت دین» از «حکومت دین» می‌گذرد نه «حکمرانی خوب». حکومت دین یعنی حکم‌رانی مبتنی بر فقه و لازمه اینکه کارگزاران نظام بتوانند مبتنی بر فقه، حکمرانی کنند، این است که از خارج و به برسند. @Ebrahim_Nowrouzi
از جنبش تا دولت ۱. وقتی که شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی در سال 1987 «حرکة المقاومة الاسلامیه(حماس) » را بنیان نهادند احتمالاً تصور نمی‌کردند روزی این جنبش به سطحی از قدرت برسد که بتواند عملیات را با کیفیتی که در چند روز اخیر شاهدش بودیم انجام دهد. ۲. البته حماس این قدرت را مرهون انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است، چرا که جمهوری اسلامی بود که به گروه‌های مبارز مختلف در منطقه و جسارت داد و بذر در دل آن‌ها کاشت و روحیه را در آن‌ها زنده نمود. (علت دشمنی استکبار جهانی با نظام جمهوری اسلامی هم دقیقا همین موضوع است نه مسائلی چون دست‌یابی به انرژی هسته‌ای و قدرت اتمی بودن، چرا که پاکستان و هند هم بمب اتمی دارند) ۳. امام خامنه‌ای در خرداد ۱۳۹۶ در دانشگاه امام حسین(ع) از عبارت برای جمهوری اسلامی استفاده کردند و فرمودند: «امروز جمهوری اسلامی دولت مقاومت است. دولت مقاومت با فلان شخصیت و جریان و سازمان مقاومت فرق دارد، البتّه با آن‌ها هم دشمن هستند؛ امّا آن‌ها کجا و دولت مقاومت کجا! ؛ دولت مقاومت یعنی تسلیم زورگویی نشدن و در موضع اقتدار ایستادن» ۴. شاخصه اصلی یک دولت مقاومت، ایستادن در موضع «تُرهِبونَ بِهٖ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» است. «تُرهِبونَ بِه» همان چیزی است که در ادبیّات سیاسی امروز به آن Deterrence Power می‌گویند. ۵. یکی از عوامل اصلی تولید این قدرت در نظام جمهوری اسلامی، نهاد است که از دل انقلاب اسلامی متولد شده است و بدیل دیگری در جهان امروز ندارد. اکنون این نهاد توانسته است با حمایت از جنبش‌های مقاومت منطقه، آنها را به سطحی از توان و قدرت برساند که به تشکیل دولت مقاومت نزدیک شوند. @Ebrahim_Nowrouzi
من دیپلمات نیستم! ۱. حضرت امیر در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه همراه با سرزنش به مردم کوفه و عراق می‌فرماید: «عجبا که آن‌ها در باطل خود چنین متحدند و شما در مسیر حق‌تان این‌گونه پراکنده‌اید.» ۲. تا امروز رئیس‌ جمهور آمریکا و صدر اعظم آلمان و در روزهای آینده نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه، با علم به خطرات احتمالی و پذیرفتن آن (مثل اتفاقی که برای صدر اعظم آلمان در فرودگاه روی داد) هر کدام به مثابه یک چریک، با حضور خود در تل‌آویو از اسرائیل حمایت می‌کنند و به صهیونیست‌های کودک‌کش دل‌گرمی می‌دهند؛ اما در این سوی جبهه، جز بیانیه دادن و محکوم کردن کار دیگری انجام نمی‌شود. دیپلمات‌های جهان اسلام واقعاً نمی‌دانند رژیمی که بیمارستان را بمباران می‌کند، به بندهای بیانیه سازمان همکاری اسلامی وقعی نمی‌نهد؟ ۳. از برخی کشورهای عربی که اَخته شده‌اند و در صف عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم صهیونیستی هستند انتظاری نیست، اما می‌توان با همین جنبش‌های ریز و درشت مقاومت در منطقه، منطبق با حیات این رژیم را به خطر انداخت. اگر ریشه‌کن کردن این غده سرطانی از پیکره جهان اسلام، آرمان همه مسلمانان جهان است، که هست، چه موقعیتی مناسب‌تر از اکنون که این رژیم (به دلیل مناسبات داخلی خود) در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن قرار دارد. ۴. این رژیم وحشی زبانی جز زبان زور و قدرت نمی‌فهمد و لذا مادامی که در کشورهای اسلامی تشکیل نشود تا با زبان خودشان با آن‌ها حرف بزنند، تجمعات مختلف هر چند میلیونی هم که باشد، کوچک‌ترین تهدیدی برای این رژیم غاصب محسوب نخواهد شد. ۵. امام خامنه‌ای چند سال پیش فرمودند: «من دیپلمات نیستم، انقلابی‌‌ام». امام خمینی نیز در سال ۱۳۶۶ در جلسه سیاسیون و فرماندهان جنگ پیرامون حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس و اسکورت کشتی بریجتون و پیامدهای مواجه شدن با آن‌ها فرموده بودند: «اگر من بودم می‌زدم» @Ebrahim_Nowrouzi
به خانه برمی‌گردیم! 🔹۱. بعد از چند هفته از عملیات طوفان‌الاقصی و شروع جنگ صهیونیست‌ها با حماس (البته دقیق‌تر این است که بگوییم انتقام صهیونیست‌ها از مردم غزه) شاهد این هستیم که از یک سو دولت‌مردان تمام‌قد و البته «در عمل» از اسرائیل و جنایات جنگی‌اش حمایت و از سوی دیگر فرماندهان نظامی این جبهه، جنگ را مستقیماً از قرارگاه زیرزمینی تل‌آویو فرماندهی می‌کنند؛ اما در ، برخی دولت‌های اسلامی (نه ملت‌های مسلمان) به دلیل ترس از اَخم آمریکا (۱) و برخی دیگر هم به خاطر مصلحت‌هایی، اقدامی دیده نمی‌شود. (فارغ از اقدامات محدود انصارالله یمن که فعلا تاثیر قابل توجهی بر روند جنگ نگذاشته است ) 🔹۲. هر چند مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان در این چند هفته اخیر صحنه‌های بی‌نظیری را در حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه خلق کردند اما؛ اما واقعیت امر این است که اسرائیل با ایدئولوژی‌های شناخته شده‌اش رژیمی نیست که این اجتماعات و  محکومیت‌های بین‌المللی تاثیری بر اقداماتش بگذارد. 🔹۳. استراتژی صهیونیست‌ها (کم کردن تدریجی حساسیت نسبت به جنایت‌هایش با تکرار آن‌ها) باعث می‌شود که مردم جهان پس از مدتی نسبت به اخبار جنگ و به (لیبرالی) خود مشغول شوند. این استراتژی می‌تواند تجمعاتی را که هر روزه جلوی دفاتر سازمان ملل و سفارت آمریکا و اسرائیل برگزار می‌شود را تعطیل کند و حتی افراد پای کاری را که خود را تا پشت مرز اسرائیل رسانده‌اند هم به خانه بازگرداند. 🔹۴. به نظر می‌رسد دکترین جبهه ایمان نیز بعد از چند هفته کارکرد خود را از دست داده و دشمن متوجه شده است که اراده‌ای برای بیرون کشیدن این شمشیر وجود ندارد، بنابراین بدون رخ دادن اتفاقی خاص و تعیین‌کننده در میدان جنگ، با فشار‌های دیپلماتیک به دو طرف، در هفته‌های آینده شاهد آتش‌بس باشیم. (۱) "بستن سفارت آمریکا عراق را نابود می‌کند، به منافع عراق آسیب می‌زند که پیامدهای بزرگی دارد و هیچ سفارتخانه غربی در عراق باقی نخواهد ماند و همه از عراق خواهند رفت." این جملات را چند روز پیش سخنگوی دولت عراق در واکنش به درخواست تعطیلی سفارت آمریکا بیان کرد. جملاتی واضح و صریح ... @Ebrahim_Nowrouzi
تقابل قابیلیان و هابیلیان ✍ محمد شمس‌الدینی 🔸 دشمنان به دروغ خودشان را فرزندان اسرائیل و اسحاق جا زده‌اند اما تو نیک بنگر که اینان فرزندان قابیلند که بار دیگر، سودای قتل فرزندان هابیل را پرورانده‌اند. این معرکه، معرکه‌ی نبرد هابیلیان و قابیلیان است و فلسطین، این بار سخت امیدوار و مطمئن است که ابنای هابیل، در نظر چشم ظاهر هم پیروز خواهند شد. 🔸 معرکه‌ی شگفتی است: در یک سو، لشکری مجهز به تکنولوژیک‌ترین تسلیحاتی که هواپیما پشت هواپیما، از سرزمین شیطان بزرگ و حومه‌هایش، به فلسطین اشغالی ترانزیت شده است و سربازهایی که گویی مرکاوا، مرکب شخصی‌شان است و در یک سو، فئه‌ی قلیله‌ای از مؤمنین مجاهد فی‌سبیل‌الله که در میدان جنگ، با شلوار سه‌خط، اما مجهز به سلاح ایمان به صدق وعده‌های الهی، پیش از هر شلیکی متذکر می‌شوند که «الله اکبر و لله الحمد». 🔸 آمریکایی‌ها، ژنرال سه ستاره‌شان را به غزه فرستاده‌اند و فلسطینی‌ها، مجاهدانی با شلوار سه‌خط. این جنگ، از اساس، نابرابر است و دشمن زبون، از همین روی که حریف این مجاهدان حماسه‌ساز نمی‌شود، بیمارستان و مدرسه و مسجد و کلیسا و آمبولانس‌ها را می‌زند تا خوی خون‌آشامی‌اش را به رخ بکشد. 🔸 «الله اکبر و لله الحمد»، مجاهد فلسطینی با این ذکر، راه گلوله‌ها را با استمداد از تکبیر و تحمید، می‌گشاید و این ذکر را چنان زمزمه می‌کند تو گویی دلش سرشار از ایمان به «وما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی» است و گلوله‌ی آتشین، به مدد غیبی طه و یاسین، درست به همان نقطه‌ای می‌خورد که مقدر شده است. 🔸 دشمن گمان می‌کند که اگر تونل‌ها را پیدا کند، مجاهدان خدا را شکست خواهد داد، اما دریغ از آنکه آن تونلی که چشمان ظلمانی آنها را بر دیدن مجاهدان فلسطینی کور کرده است، همین مبارکه‌ای است که این رزمنده‌ی فلسطینی، تکرار می‌کند: «و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لا یبصرون». @Ebrahim_Nowrouzi
توهم حفظ نظام 🔹۱. امام صادق (ع) در حدیثی که مرحوم کلینی در کافی آورده است می‌فرماید: « ندارد کسی که ندارد.» 🔹۲. این روزها که فرایند در دختر و پسر جوان و نوجوان جامعه ما ( تحت تأثیر انقلاب جنسی که گام نهایی آن برای رسیدن به ژوئیسانس در پاییز ۱۴۰۱ برداشته شد) شدت گرفته است، پیامدی جز از این نسل نخواهد داشت. (نسلی که قرار است روزی خودشان پدر و مادر شوند و این نظام و انقلاب را که ثمره خون صدها هزار شهید است به آن‌ها سپرده شود) 🔹۳. امام خامنه‌ای در ۲۱ تیرماه امسال در جمع طلاب حوزه‌های علمیه فرمودند: «قوام نظام (اسلامی) به مردم و قوام مردم هم به ایمانشان است، حفظ نظام اوجب واجبات است بنابراین حفظ ایمان مردم واجب است». این جمله یعنی اگر ایمان مردم از آن‌ها گرفته شود، باید فاتحه نظام اسلامی را بخوانیم. 🔹۴. در تقابل با هجمه گسترده ابلیس و جنود‌ش برای گرفتن ایمان مردم ، آیا ما در نظام اسلامی در کنار ستادها و سازمان‌های مختلف برای بسط مناسک دین ( از قبیل ستاد اقامه نماز، ستاد احیای زکات، سازمان حج و زیارت و ... )، نهادی برای حفظ و عمق‌بخشی ایمان مردم داریم؟ 🔹۵. که پس از نهادینه شدن انقلاب جنسی در ایران در بطن حوادث پاییز ۱۴۰۱، توسط مسئولان نظام به امام جامعه خورانده شد، در واقع کردن امام جامعه در پیش‌برد اهداف خود ( رساندن نظام جمهوری اسلامی به قله حاکمیت دین خدا برای متعالی کردن آحاد جامعه ) بود. ایده جاهلانه حفظ نظام از طریق افزایش مشارکت اجتماعی ناشی از بسط آزادی‌های اجتماعی یک توهم است و این مسئولان متوهم نمی‌دانند نه‌تنها نظام با ایمان‌زدایی مردم ( که پیامد آزادی‌های اجتماعی است ) حفظ نخواهد شد بلکه به سمت فروپاشی خواهد رفت. 🔹۶. روزی یکی از شیعیان از امام صادق پرسید چرا قیام نمی‌کنید، امام در جواب فرمودند: «ما عضد نداریم». امروز نیز در ورای کارهای نمایشی و آمارسازی (به عنوان نمونه، آمارسازی وجود ۳۰ هزار استاد بسیجی در جامعه دانشگاهی کشور) که امام‌خامنه‌ای چند روز پیش در دیدار با بسیجیان متعرض آن شدند، واقع امر این است که امام جامعه عضد ندارد و افرادی نیستند که برای ولی خود ایجاد کنند. @Ebrahim_Nowrouzi
کرم‌های‌ ابریشم‌ در قرارگاه 🔸۱. چهل و سه سال پیش در خرداد ۱۳۵۹ حضرت امام (ره) در ادامه مسیر  برای تشکیل ، بنیان یک نهاد دیگر را گذاشت و آن را ستاد انقلاب فرهنگی نامید. (که چهار سال بعد در آذر ۱۳۶۳ به شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ارتقاء یافت) 🔸۲. چرایی این نهادسازی را می‌توان در دو جمله زیر از امام جستجو کرد که «اگر دانشگاه اصلاح شود، مملکت اصلاح می‌شود» و « ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم لکن از شر تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این زودی‌ها نجات نخواهیم یافت» 🔸۳. آن حکیم بزرگ با چشم آیت‌بین خود خیلی خوب کرم‌ ابریشم‌هایی که زنبور انگلی علوم غربی با مبنای مادی و غیرتوحیدی در ذهن‌شان تخم‌گذاری کرده بود و دیگر امکان متفاوت اندیشیدن نداشتند را شناخته بود، و بنا داشت نظام را از شر آن‌ها نجات دهد و با اصلاح دانشگاه، مملکت اصلاح شود، اما متأسفانه بعدها همین نهاد و زیرمجموعه‌اش (سازمان سمت) به اعتراف مرحوم حجت‌الاسلام احمدی (رئیس سابق این سازمان) با چاپ ده‌ها میلیون جلد از دانش‌های ذاتا مسموم (۱) عاملی شد برای تربیت افرادی که هر چند به غرب هم نرفته بودند اما در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی به دست خودمان ذهن‌شان را مسموم کنیم. 🔸۴. این روزها که حدود چهل سال از عمر این نهاد می‌گذرد، با نیم نگاهی به وضعیت فعلی محیط‌های علمی و فرهنگی کشور متوجه می‌شویم که متأسفانه نه دانشگاه اصلاح شده و نه از شر تربیت‌یافتگان غرب و شرق نجات پیدا کرده‌ایم و این نهاد نتوانسته رسالت خود را انجام دهد. 🔸۵. دلیل اصلی اختلال در این قرارگاه مرکزی که چند سال پیش نیز امام خامنه‌ای آن را مطرح نمودند(۲) ذهن تخم‌گذاری شده اعضای این شورا است و مادامی که ذهن فرماندهان نیروهای پنج‌گانه قدرت علمی- فرهنگی کشور ( ۱. وزارت‌ فرهنگ ۲. وزارت علوم ۳. وزارت آموزش‌وپرورش ۴. سازمان صداوسیما ۵. سازمان تبلیغات اسلامی ) در حال تغذیه و پرورش تخم‌های زنبور انگلی علوم غیر توحیدی است، علم اسلامی تولید نخواهد شد. و دقیقا به همین دلیل است که چند سال پیش حکیم و حاکم(۳) هم‌زمان گفتند «علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد» و «تولید علم دینی تمنای محال است». ۱- بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با طلاب، ۱۳۸۹/۷/۲۹ ۲- بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان، ۱۳۹۶/۳/۱۷ ۳- تیتر روزنامه سازندگی مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۶ @Ebrahim_Nowrouzi
دموکراسی‌بازی (۱) 🔸۱. بعد از توهین اکانت علی کریمی به شهدای حادثه تروریستی کرمان، فارغ از اکانت‌های فیک، شاهد اهانت اکانت‌های حقیقی داخل کشور (بعضاً کارمند دولت و دانشجو ) به حاج قاسم و شهدای آن حادثه بودیم که البته با پی‌گیری برخی کانال‌های انقلابی خوشبختانه تعدادی از آن‌ها به مراجع قضایی معرفی شدند. 🔸۲. آن‌چه مایه تأسف است این هست که صدها برابر این افراد، از روی سکوهای ورزشگاه‌ها از لیدرشان یعنی علی کریمی حمایت می‌کنند، به پرچم فلسطین اهانت می‌کنند، سرودهای مذهبی را هو می‌کنند و ... ولی هیچ‌گاه نه از طرف مردم و نه از طرف مسئولان نظام این رفتارها تقبیح نشده و فردی به مراجع قضایی معرفی نمی‌شود. 🔸۳. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر (و ما) می‌گوید که از قواعد کفار تبعیت نکن و با آن‌ها جهاد کبیر کن(۱) ولی متأسفانه چون ما به در تن داده‌ایم، برای بالا بردن ، به رأی افراد فوق‌الذکر و شبیه به این افراد (که ظاهراً هیچ دل‌بستگی به نظام و ارزش‌هایش ندارند) نیاز داریم و مجبوریم به آن‌ها در زمینه‌های مختلف دهیم. ( که آخرینش را سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد) 🔸۴. مطابق با آنچه حضرت امیر (ع) در فرمانش به مالک اشتر نخعی مرقوم داشته است، تکیه‌گاه حکومت اسلامی بدنه مردم است (۲)، لذا اصل که در دهه هفتاد از جانب امام خامنه‌ای مطرح شد و دیروز نیز بر آن تأکید کردند (۳) یک اصل با مبنای دینی و الهی است و ربطی به  دموکراسی غربی ندارد و لذا قواعد خودش را می‌طلبد. 🔸۵. امام خامنه‌ای اخیرا قوام نظام  را به مردم و قوام مردم را به ایمانشان نسبت دادند (۴) و در بیاناتشان در جمع مردم قم نیز به حضور مردم در صحنه تأکید داشتند و یکی از راهبردهای دشمن برای خارج کردن مردم از صحنه را مأیوس کردن آن‌ها نسبت به آینده دانستند.(۵) 🔸۶. بنابراین آن چیزی که در افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر است حفظ و بسط دو عنصر و (مورد اشاره امام خامنه‌ای در ۱۴ خرداد امسال) در دل مردم است نه روش‌های مبتذل منطبق با قواعد دموکراسی برای داغ کردن تنور انتخابات. ___________________________ (۱) آیه ۵۲ سوره فرقان (۲) نامه ۵۳ نهج‌البلاغه (۳) بیانات در دیدار ائمه جمعه کشور ، ۲۶ دی ۱۴۰۲ (۴) بیانات در دیدار طلاب، ۲۱ تیر ۱۴۰۲ (۵) بیانات در دیدار مردم قم ، ۱۹ دی ۱۴۰۲ @Ebrahim_Nowrouzi
دموکراسی‌بازی (۲) منتخب آن‌ها، مصطفای ما 🔸 از آغاز غیبت کبری تا کنون، بر طبق شواهد و اسناد تاریخی، ۶۱ مرجع عام، زعامت شیعیان جهان را برعهده داشته‌اند. قبل از امام خامنه‌ای و امام خمینی، پنجاه و نهمین زعیم شیعه، آیت‌الله بروجردی است. از شیوه انتخاب افراد این لیست شصت و یک نفره تا قبل از آیت‌الله بروجردی اطلاع خاصی در دسترس نیست ولی در آنچه در مورد ایشان نقل شده است نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این‌که آیت‌الله بروجردی بعد از بازگشت از نجف به قم نمی‌روند و در بروجرد ساکن می‌شوند تا اینکه سال‌ها بعد از وفات شیخ عبدالکریم حائری (بزرگ حوزه قم) و سید ابوالحسن اصفهانی ( زعیم شیعه آن دوران)،  پس از اصرار چندین ساله مردم و علمای بزرگ قم با اکراه حاضر می‌شوند به آن‌جا عزیمت کنند و عهده‌دار این مسئولیت بزرگ شوند. 🔸 حال این فرایند انتخاب را مقایسه کنیم با آنچه ما در این سال‌ها خواسته‌‌ایم مطابق با قواعد دموکراسی غربی در انتخابات‌های مختلف حتی انتخابات مجلس خبرگان اجرا کنیم. 🔸 از سال ۱۳۶۲ که نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد تا ۱۴۰۲ که در آستانه انتخابات ششمین دوره آن هستیم ۴۰ سال می‌گذرد. چهل سالگی دوران پختگی و کامل شدن است، لذا توقع این است که این نهاد و فرایند انتخاب اعضای آن نیز  بعد از چهل سال به یک پختگی نسبی رسیده باشد اما هرچه از تأسیس این نهاد مهم گذشته است، فرایند انتخاب اعضای آن ، بیشتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا با همه جناح‌بازی‌های سیاسی و زد و بندهای اقتصادی و رزومه‌بازی‌های رایج‌شان شبیه است تا ‌انتخاب عده‌ای عالم و مجتهد پا به سن گذاشته و وفادار به انقلاب که وظیفه خطیر و حساس انتخاب رهبر را به عهده دارند. 🔸 پختگی فرایند انتخاب اعضای مجلس خبرگان در این است که این افراد از بین علمای شاخص و برجسته هر قوم و دیاری، مطابق با سنت الهی شوند نه به سبک دموکراسی غربی . 🔹 در انتخاب، فرد (نامزد انتخابات) باید خود را به مردم کند، اما در اصطفی فرد از طرف مردم مورد قرار می‌گیرد (یا به عبارتی دیگر در انتخاب، فرد باید به مردم روی آورد اما در اصطفی مردم به فرد روی می‌آورند.) 🔹 در انتخاب، فرد باید برای برگزیده شدن با دیگران کند، اما در اصطفی فرد شخصا تمایلی به قبول مسئولیت ندارد و لذا اصلاً رقابت بی‌معناست. 🔹در انتخاب، رضایت (و تمایلاتشان) مهم است اما در اصطفی رضایت . 🔹 در انتخاب، مهم است و وعده‌های فرد، اما در اصطفی مهم است و کارنامه فرد. 🔸 اگر مصطفی شدن افراد برای مجالس و شوراهای مختلف محلی و ملی از جمله مجلس شورای اسلامی خیلی از واقعیات فعلی ما فاصله دارد اما حداقل برای مجلس خبرگان رهبری می‌توان به آن فکر کرد. @Ebrahim_Nowrouzi
اگر در ماجرای مردم متوجه شوند که کیست و چه کارکردی دارد، می‌ارزد به همه پولی که مالکش دزدید و برد.
سمفونی کبک‌ها 🔸 میزان مشارکت در انتخابات به میزان انگیزه مردم برای این امر بستگی دارد. انگیزه مردم هم به دو عامل و آن‌ها وابسته است.(همان چیزی که در ۱۴ خرداد امسال امام خامنه‌ای بر آن تأکید کردند و پیش‌رفت ایران را در گرو تقویت این دو عنصر در آحاد جامعه دانستند) 🔸 امام خامنه‌ای اخیرا قوام نظام را به مردم و قوام مردم را به ایمانشان نسبت دادند (۱) و در ضمن یکی از راهبردهای دشمن برای خارج کردن مردم از صحنه را ناامید کردن آن‌ها نسبت به آینده دانستند(۲). بنابراین علاوه بر مؤمن بودن به متعلقات هفت‌گانه ایمان، تا مردم به این نظام اسلامی و کارآمدی‌اش ایمان نداشته باشند و معتقد نباشند که این نظام آینده خوبی را پیش روی خود و فرزندانشان قرار می‌دهد، انگیزه‌ و علاقه‌ای نیز برای حفظ آن نخواهند داشت. 🔸 از این رو نظام برای حفظ و بقای خود منطقا باید با هر عاملی که این دو عنصر را در آحاد مردم تضعیف کند مقابله نماید. یکی از این عوامل تضعیف‌کننده، رفتار متناقض برخی کارگزاران نظام با ارزش‌‌هایی است که نظام از آن‌ها دم می‌زند و مردم را به آن‌ها فرا می‌خواند. نمی‌شود هم‌زمان با مرگ بر آمریکا و انگلیس گفتن، فرزندانمان دنبال اقامت و تابعیت و تحصیل در این کشورها باشند؛ نمی‌شود هم‌زمان با توصیه به خرید و حمایت از کالای داخلی، اطرافیانمان جهیزیه و سیسمونی خود را از خارج تهیه کنند؛ نمی‌شود از داخل جکوزی ویلای هزارمتری مردم را به ساده‌زیستی و قناعت دعوت کرد و از این قبیل تناقض‌ها. 🔸 بنابراین هرچند در داشتن برخی امکان‌ها برای عموم مردم هیچ ایرادی نیست اما یک کارگزار نظام نباید از آن امکان برخوردار باشد. از این رو نظام باید نسبت به این مسئله حساس بوده و با این موارد برای کارگزارانش، بین حفظ آبروی نظام و آبروی کارگزارش، آبروی خود را ترجیح دهد. نظام باید علیه مسئولی که نمی‌فهمد سفر اطرافیانش به فلان کشور برای خرید و درخواست اقامت پسرش به بهمان کشور برای تحصیل (علاوه بر تهدیدات اطلاعاتی-امنیتی برای کشور) چه ضربه‌ای به ایمان و امید مردم می‌زند (و در پاسخ به مردم می‌گوید مگر سفر رفتن جرم است) اعلام جرم کند و به او بفهماند که وی مسئله را (که از دیدگاه امام جامعه است) دچار چالش کرده است. برخورد با فساد مالی فلان سردار و بهمان مسئول بسیج دانشجویی که تازه به پست و مقام رسیده است که دیگر جای خود دارد. 🔸 اما مادامی که همه نهادهای هسته سخت نظام با هم و هم‌صدا این موارد را انکار و سر خود را چون کبک در برف فرو می‌کنند و به خیال خام خود آن‌چه آن‌ها نبینند و انکار کنند، مردم هم نخواهند دید، نباید از مردم (که به فرموده حضرت امام از مردم حجاز در عهد رسول‌الله بهتر هستند) توقع داشت. ___________ ۱. بیانات در دیدار طلاب، ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ۲. بیانات در دیدار مردم قم ، ۱۹ دی ۱۴۰۲ @Ebrahim_Nowrouzi
از دروازه قرآن تا دروازه‌ی قرآن 🔸 بنای «دروازه قرآن» شیراز نماد یکی از رسوم دینی مردم ایران یعنی «از زیر قرآن رد شدن» در چند صد سال اخیر است. در خیلی از موقعیت‌های دیگر نیز از قرآن برای مبارک شدن یک امر یا مکان استفاده می‌شود. هر چند این موارد، جزء آداب و رسوم پسندیده فرهنگ ماست اما کمترین بهره از قرآن (معجزه پیامبر اسلام و اولین و مطمئن‌ترین منبع فقه) است. 🔸 در ماه رمضانی که گذشت فصل دوم برنامه با پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی از صداوسیما پخش شد. هر چند این برنامه با توجه به معیارهای رسانه‌ای، یک برنامه موفق و درجه یک تلویزیونی است که به اهدافش رسیده و در سطح خود هیچ ایرادی به آن وارد نیست (و اصولاً از یک برنامه تلویزیونی و حتی صداوسیما هم انتظاری بیش از این نباید داشت ) اما اگر بخواهیم به این برنامه و آثارش در سطح کلان بنگریم باید گفت آنچه این برنامه در ناخودآگاه جامعه مذهبی ایران بیش از گذشته برجسته می‌کند پرداختن به دو مقوله و قرآن و احیانا مشهور شدن بدین وسیله است (کلیپ شماره یک) 🔸 اگر صِرف قرآن ز بَر خواندن در چهارده روایت و هفت مقام و به صورت ضربدری و معکوس و ... ، تشکیل و ایجاد می‌شد، کشور مصر با مصطفی اسماعیل و عبدالباسط عبدالصمد و محمد صدیق منشاوی و شحات انور و راغب مصطفی غلوش، می‌بایست خیلی پیش‌تر نه تنها دولت اسلامی و جامعه اسلامی تشکیل می‌دادند بلکه تمدن اسلامی برپا می‌کردند نه اینکه اکنون حامی و همکار آمریکا و اسرائیل در ریختن خون ده‌ها هزار مردم مظلوم فلسطین باشند. بنابراین پرداختن به این موارد نه تنها جامعه را ذره‌ای قرآنی نخواهد کرد بلکه گاهی اوقات وسوسه‌های شیطان کار تا جایی پیش خواهد برد که باید در آنچه می‌شنویم احتیاط کنیم که احیانا مرتکب فعل حرام نشده باشیم. (کلیپ شماره دو) 🔸 معجزه قرآن، مفاهیم آن است و مادامی که قرآن و مفاهیمش را دروازه‌ی (Gateway) نظام‌سازی قرار ندهیم، دولت اسلامی تشکیل نخواهد شد. بنابراین بهره حداقلی از قرآن برای تبرک کردن خانه و به سلامت سفر رفتن و اخیراً جذب مخاطب، شاید برای دورانی که حکومت اسلامی تشکیل نشده بود ایرادی نداشت، اما امام خامنه‌ای در ۲0 بهمن سال ۱۳۶۰ در پیام خود به مناسبت افتتاح اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم تأکید می‌کنند: « اما اکنون (که یک نظام اسلامی تأسیس شده است) نوبت آن است که رهنمودها و فرامین قرآن را برای تشکیل نظام اسلامی کامل به کار گیریم و جامعه را کنیم. » @Ebrahim_Nowrouzi
سو و سوزن‌بان (۱) 🔸 امام خامنه‌ای چند هفته پیش در دیدار رمضانی با دانشجویان بیان کردند: «جمهوری اسلامی می‌تواند آرمان‌های خودش را در ذیل دو عنوان کلّی خلاصه کند؛ یک عنوان عبارت است از «اداره‌ی کشور به شیوه‌ی اسلامی»؛ عنوان دوّم، «ارائه‌ی یک الگو به مردم جهان برای اداره‌ی خوب یک کشور» 🔸 وقتی ایشان «اداره کشور به شیوه اسلامی» (که تعریف است) را نظام جمهوری اسلامی می‌داند یعنی نه تنها هنوز دولت اسلامی ( که حلقه واسط بین نظام اسلامی و جامعه اسلامی است) تشکیل نشده است بلکه متأسفانه فاصله زیادی تا تشکیل آن داریم. 🔸 البته ایشان سه سال پیش و باز هم در دیدار رمضانی دانشجویان (۱۴۰۰/۲/۲۱) بیان کرده‌اند : «رسیدن به این آرمان‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ آن روز (اوایل انقلاب)ما به این پیچیدگی‌ها توجّه نداشتیم؛ مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه می‌کردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسان‌گیری می‌شد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها.» (کلیپ شماره یک) و نمونه این را در مسئله اسلامی کردن دانشگاه توضیح می‌دهند. 🔸 در واقع نسبت بین آن‌چه تا کنون برای اسلامی کردن زیرنظام‌های جمهوری اسلامی انجام شده است و توقعی که از فقه برای اداره کشور به شیوه اسلامی داریم ، به این می‌ماند که فقط راننده یک پیکان را عوض کنیم ولی توقع داشته باشیم ماشین‌مان تبدیل به بنز شده باشد. 🔸 برای تشکیل دولت اسلامی ( که پس از ۴۵ سال هنوز محقق نشده است و آرمان جمهوری اسلامی است) باید و ریل را عوض کرد نه راننده را. در شرکت راه‌ آهن با یک حرکت ساده ولی مهم تعیین می‌کند که یک قطار به سمت تبریز حرکت کند یا شیراز. در عالم نظر، مفاهیم نقش سوزن‌بان را ایفا می‌کنند و انسان را به پارادایم‌های فکری کاملاً متفاوتی جهت می‌دهند. هر کدام از دوگانه‌های فلسفه و حکمت، طبیعت و خلقت، مدیریت و هدایت، سیاست و ولایت، صحت و سلامت و ... قابلیت این را دارند که جامعه بشری را به سمت یا جهت دهند. 🔸 معجزه قرآن، مفاهیم آن است و مادامی که قرآن و مفاهیمش را دروازه‌ی (Gateway) نظام‌سازی قرار ندهیم و ریل را عوض نکنیم، دولت اسلامی تشکیل نخواهد شد. @Ebrahim_Nowrouzi