🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت اول
⭕️ایشان در مناظره دیشب گفتند در مسائل اقتصادی نباید به فقیه رجوع کرد.
🔹در پاسخ به این ادعا باید گفت مسائل اقتصادی دو دسته هستند:
✅۱. مسائل کاربردی: مسائلی مانند: نرخ سود بانکی که مثلاً ۱۴ درصد باشد یا ۱۵ درصد؟ رشد نقدینگی ۵ درصد باشد یا ۷ درصد؟ چنین مسائل را تنها یک اقتصاددان میتواند پاسخ دهد، نه فقیه.
✅۲. مسائل بنیادین: به عنوان مثال آیا اسلام مالکیت خصوصی را قبول دارد؟ اگر دارد، آیا همین مالکیت بیحد و حصر سرمایهداری را قبول دارد یا برای آن حدود و ثغوری قائل است؟ آیا اسلام ربا را قبول دارد؟ آیا چنین مسائلی غیر از یک اسلامشناس (فقیه) میتواند پاسخ دهد؟
♨️ لذا جناب دکتر غنینژاد وقتی گفته میشود مسائل اقتصاد اسلامی را از اسلامشناس (فقیه) بپرسیم، منظور مسائل بنیادین است نه مسائل کاربردی.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت دوم
❌دکتر غنینژاد در مناظره خود با پروفسور درخشان، افکار شهید بهشتی را متأثر از افکار سوسیالیتها و مارکسیستها خواندند.
🔸در پاسخ به این ادعا خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم که نفی اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد بیحد و حصر خصوصی، به معنای پذیرش اقتصاد تمام دولتی و سوسیالیست بودن نیست، بلکه قسم سومی به نام اقتصاد مردمی وجود دارد که در مقابل اقتصاد خصوصی و دولتی است که در اندیشههای اندیشمندان اسلامی از جمله شهید بهشتی مطرح شده است.
🔸بهعنوان مثال شهید بهشتی در کتاب اقتصاد اسلامیِ خود میگوید: «اسلام به دنبال مبارزه با حاکمیت سرمایه است؛ چه حاکمیت سرمایه بر صاحبان نیروی کار به دست سرمایهدارها باشد و چه به دست دولت اعمال شود» .
♨️بنابراین به نظر میرسد انتساب سوسیالیست بودن به شهید بهشتی، انتساب درستی نباشد.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت سوم
❌دکتر غنینژاد به عنوان مدافع لیبرالیسم در مناظره خود با پروفسور درخشان گفتند: خواسته لیبرالیسم حاکمیت قانون است و قانون چیزی است که همه مردم آن را پذیرفته باشند و یک امر تحمیل کردنی نیست.
🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم:
✅اولاً چنین تخیلی در هیچ کشوری تحقق نیافته است که نمونههای آنرا بهعینه در تحمیل قانون بازنشستگی جدید در فرانسه میبینیم.
✅ثانیاً این ادعا یکی از دروغهای شاخدار و کلاههای گشادی است که سرمایهداری بر سر کشورهای دیگر گذاشته است. سؤال این است که چگونه یک قانون فراگیر میشود؟ جز با تبلیغات و صرف هزینههای کلان توسط سرمایهدارها؟ بنابراین چه کسانی هستند که قوانین دلخواه خود را فراگیر میکنند؟ کسانی جز صاحبان سرمایه؟ قانون آزادی سلاح در آمریکا را چه کسانی جز صاحبان کمپانیهای اسلحهسازی رواج دادهاند؟
✅ثالثاً جایگاه حکم الهی در این اندیشه چیست؟ اگر صاحبان زر و زور تزویر اذهان مردم را نسبت به احکام الهی دور کردند، چگونه باید عمل کرد؟
♨️با کمال تأسف باید بپذیرم که سیطره رسانهای و هژمونی فکری سرمایهداری، افکار خود را بهنام علم بر ما حاکم کرده است و اجازه تردید در مبانی آنرا حتی به قشر فرهیخته ما نمیدهد.
🎯التماس تفکر
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت چهرم
❌دکتر غنینژاد بهصراحت گفتند که لیبرالیسم با دینداری جمع میشود و یک انسان میتواند مثلاً مسلمان لیبرال باشد.
🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم:
✅اگر منظور از دینداری، صرف گفتن شهادتین و اعتقاد به توحید باشد، میتوان این ادعا را پذیرفت. ولی اگر گفتیم خداوند متعال دستورالعملها و احکامی را بهوسیله پیامبران برای بشر فرستاد، چگونه میتوان هم به شریعت و دستورالعملهای آسمانی ایمان داشت و هم به لیبرالیسم به عنوان شریعت بشر امروز عمل کرد؟
✅ایشان تصور کردهاند که پیامبران فقط آمدهاند که به بشر بگویند خدا واحد است و همین و بس. آیا تقابل امام حسین علیه السلام با جبهه مقابل، بر روی عدم پذیرش توحید بود؟ آیا آنان کافر یا مشرک بودند؟ خیر، تقابل بر سر اجرای احکام شریعت بود؛ چیزی که لیبرالیسم میخواهد آن را حذف کند و شریعت شیطانی خود را جایگزین کند.
♨️لیبرالیسمهای وطنی مانند دکتر غنینژاد یا واقعاً معنای این شریعت شیطانی (لیبرالیسم) را نمیدانند و یا مخاطب را نسبت به این مفاهیم، ناآگاه فرض کردهاند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
💥معجزهای که میتوان با خشکاله رقم زد
🔷طبق آمار، در سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد دلار صرف واردات نهادههای دامی شد.
🔹این درحالی است که با خشکاله نه تنها میتوان جلوی این حجم عظیم از واردات را گرفت بلکه به صادرکننده نیز تبدیل شویم.
🔹ولی افسوس که ما به دنبال این هستیم که مشکلات را دولتها حل کنند و به سهم خودمان در حل آنها توجهی نداریم.
🔷إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
💯نکتهای عالی از مرحوم آیت الله حائری شیرازی
⁉️ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که چطور برای آنها که اهل نماز و عبادت نیستند، به طور منظم و مفصل باران میبارد ولی [در روایات اینطور وارد شده که] ما با یک یا چند گناه گرفتار [عذاب] و کمبارانی میشویم؟
♨️علتش آن است که بین شما و خداوند متعال رابطه «تربیتی» برقرار است. شما در حوزه تربیتی خداوند متعال قرار گرفتید و کسی که در این حوزه قرار بگیرد، تشویق و تنبیه دارد. رفتار خداوند با کسانی که از حوزه تربیتیاش خارج شدهاند، متفاوت است و آنها به خود واگذار شدهاند [تا مصداق «ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ» (الأنعام/۶: ۹۱) باشند].
🌺درست مثل بچهای که مدرسه میرود و دارای سرپرست است؛ وقتی تکالیفش را انجام ندهد، پدر پول توجیبیاش را کم یا قطع میکند، ولی بچهای که کوچهنشین است و سرپرستی ندارد، به حال خود رهاست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🍀نحوه ارتباط مؤمنین با یکدیگر، تعیین کننده نحوه معیشت آنهاست
🌺قال رسول الله: ألا وَ مَن غَشَّ أخاه المُسلِمِ نَزَعَ اللهُ بَرَكَةَ رِزقِهِ وَ أفسَدَ عَليهِ مَعِيشَتَه، وَ وَكَلَه إلى نَفسِه.
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده که هر کس برادر مسلمانش را فریب دهد، خداوند برکت رزقش را از بین میبرد و زندگیاش را فاسد کرده و او را به حال خودش رها میکند.
📚وسائل الشیعه، جلد۱۷، ص ۲۸۳
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
⭕️شروع بردهداری؛ آغاز سرمایهداری
⚫️از نگاه بسیاری از اقتصاددانان کشف طلا و نقره در آمریکا، قلعوقمع، بردهسازی و بهگورسپاری جمعیت بومی در معادن، آغاز فتح و چپاول هند شرقی، تبدیل آفریقا به شکارگاهی برای به دام انداختن سیاهپوستها بهمنظور تجارت، شروع عصر سرخ تولید سرمایهداری بود.
⚫️آنها بردهداری مستقیم را نقطه عطف صنعت امروزی میدانند؛ زیرا بردهداری بود که مستعمرات را باارزش ساخت و مستعمرات بودند که تجارت جهانی را به وجود آوردند و تجارت جهانی، شرط لازم صنایع بزرگ ماشینی است. بردهداری همیشه وجود داشته است ولی در دوران مدرن آشکارا آن را رایج ساختند.
♨️و اکنون با بردهداری مدرن طرف هستیم...
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔷یکی از اقتصاددانها درباره رابطه انسانها با پول میگوید:
👈در دنیای امروز که ساختار سرمایهداری برای ما بهوجود آورده، پول مقام خدایی پیدا کرده و فرمانروای دنیای کالاها شده است.
👈پول همان عطش لعنتی طلاست. حرص به ثروت (داشتن پول) با تمایل غریزی به مظاهر ثروت (کالاها) فرق دارد. میل به تملک اشیاء، بدون پول هم امکانپذیر است ولی حرص به پول یک تحول اجتماعی معین است که نه مسیر طبیعی بشر بلکه یک امر تاریخی است که سرمایهداری پدید آورده است.
👈همه مذمت قدما از پول بهعنوان سرچشمه همه مفاسد، ناشی از همین نکته است.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥خودتحقیری، دردِ بیدرمان
❌ملتی میتواند مستقل باشد که به خود و خدای خود ایمان داشته باشد.
🍀إنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ: بى ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت] استقامت ورزيدند، نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مىشوند.
🍀إنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا: كسانى كه گفتند: پروردگارمان خداست، آنگاه استوار ماندند فرشتگان [با اين پيام] بر آنان فرو مىآيند كه نترسيد و اندوهگين نباشيد.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
❌ژست آزادی لیبرالیسم برای چپاول کارگرها
⛔️یکی از ادعاهای لیبرالیسم در نفی حمایت از کارگر و قانون کار این است که انسانها آزاد هستند که با هر قیمتی که خواستند برای دیگران کار کنند و دولت حق ندارد آزادی آنها را سلب نماید و قانون کف دستمزد را اجباری کند.
♨️در پاسخ به این ادعا باید گفت: در واقع مدت زمانی که کارگر در طی آن آزاد بوده تا نیروی کار خود را بفروشد، مدت زمانی است که طی آن مجبور بوده آن را بفروشد.
💢یعنی کارگر بهخاطر اجبار اجتماعی که بر او تحمیل شده مجبور است نیروی کار خود را به نازلترین قیمت بفروشد و در این میان سرمایهدار که فقط به فکر انباشت سرمایه است، در ظلمی آشکار و با ژست آزادی انتخاب این حقوق به وی تحمیل میکند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
❌عصر سرمایهداری، عصر فساد اخلاق اقتصادی
⛔️در دنیای مدرن تمام روابط در جامعه تبدیل به روابط مبادلهای شدند. با این توضیح که مبادله، تاریخچه مخصوص به خود را دارد و مراحل مختلفی را طی نموده است. در قرونوسطی فقط مازاد تولید بر مصرف مبادله میشد.
🚫درگذشته بعضی از چیزها تقسیم میشدند ولی هرگز مباد نمیشدند؛ اهدا میشدند ولی هرگز فروخته نمیشدند؛ بهدستآوردن آنها از طریق خریدن نبود. مواردی مثل عفاف، عشق، اعتقاد، دانش، وجدان و موادی ازاینقبیل.
📛این عصر، یک عصر فساد عمومی و ابتیاع جهانی است؛ عصری که در آن همه چیز (چه مادی و چه اخلاقی) بهعنوان ارزش تجاری به بازار آورده میشوند تا ارزش آنها را ارزیابی کنند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯حمایت از صنایع بزرگ
♨️تقریبا تمام ابرشرکتها یا دولتی هستند یا تحت حمایت مستقیم دولت هستند.
💢بدون حمایت دولت، گسترش صنایع بزرگ امکانپذیر نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
💯هنر اخلاقی و متعالی
💢هنر، اینچنین متعالی میشود وقتی نه برای بازار و خرید و فروش، که برای اهداف متعالی و انسانی خلق میشود. روح بازار، هنر را مبتذل و در خدمت اهداف شیطانی و نهایتاً انحطاط بشریت قرار میدهد.
♨️تابلوی «روح الرضا» اثر حسن روحالامین که در این نقاشی، وداع امام رضا علیه السلام با فرزند عزیزشان جواد الائمه علیه السلام را به تصویر کشیده است.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
❌من مصرف میکنم، پس هستم
🔥اگر در ابتدای سرمایهداری برای دکارت مقدور بود که بگوید: «من فکر میکنم، پس هستم» ولی امروزه آنچه از نظر جامعهشناسی بیشتر با زمینه جامعه سرمایهداری تناسب دارد این است که «من مصرف میکنم، پس هستم».
🔴در این شیوه جدید زندگی، قشرهای اجتماعی به مصرفکنندگان انبوه تبدیل شدهاند و فرهنگ تجارتزده هرچه بیشتر گسترش مییابد.
⭕️در این شرایط، شخصیت انسان ارزش ذاتی خود را از دست میدهد و به چیز دیگری (انسان تکبعدیِ مصرفگرا) تبدیل میشود.
🍀مصرف مناسب و دوری از اسراف یکی از شاهکلیدهایی است که میتواند کمر سرمایهداری را خورد کند. این معنای آیات و روایاتی است که اسرافکاران را برادران و دوستداران شیطان نامیدهاند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🌕حاکمیت پول
⛔️«یک کت ارزان، یک مرد ارزان را میسازد» این جمله معروف یکی از اقتصاددانهاست که در وصف انسان جدید بیان کرده است. این یعنی ذائقه انسانها به گونهای شده که از لباس ارزانقیمت تنفر پیدا میکنند و ارزش پولی لباس در زیباییشناختی انسانها تأثیر گذاشته است.
📛داشتن مال مبنای عزت عمومی قرار گرفته و افراد برای آنکه در خود حس اعتماد به نفس داشته باشند، به مصرف زیاد کالاها روی میآورند و این امر موجب ایجاد یک استاندارد جدید میگردد.
🚫انسان ها به سبک جدید عادت میکنند و با انباشت ثروت به دنبال اثبات خود در رتبههای بالای جامعه هستند. این سبک زندگی باعث می شود که افرادِ دارای زندگی عادی و معمولی، در یک حالت نارضایتی مزمن از وضعیت زندگی خود قرار گیرند.
🟡این نارضایتی مزمن، جای خود را به تلاش بی وقفه میدهد تا بتوانند این فاصله مالی را کم کنند و در این صورت، در یک چرخه بیپایانی قرار میگیرند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نزدیک بودن گناه به شیعیان و کاهش رزق آنها
🍀امام صادق علیه السلام میفرمایند: ای مفضل از گناهان دوری کنید و شیعیان ما را از آن برحذر بدارید؛ زیرا به خدا سوگند گناه به احدی نزدیکتر از شما نیست و موجب میشود رزق و روزی شما کم شود؛ چراکه خداوند متعال میخواهد عذاب شما را در دنیا قرار دهد تا در آخرت عذابی نداشته باشید.
📚علل الشرایع و الأحکام، جلد اول، صفحه ۲۹۷
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🍌داستان موز و آناناس
🍍بچه که بودیم موز خیلی میوه دست نیافتنیای بود و فقط پولدارا میتونستن بخرنش. بعد از یه مدت کار و تلاش به جایی رسیدیم که دیگه خریدش برامون عادی شده بود و خوشحال بودیم تا اینکه آناناس اومد دوباره همه چیو خراب کرد😁
🔴ابتدا به نظر میرسه که این صرفاً یک جوک برای خنده است ولی با نگاهی دقیقتر درمییابیم که واقعیت دنیای مصرفزده ما را نشان میدهد. دنیایی که سرمایهداری با تبلیغات پرتکرار و پرزرق و برقش انسانی مصرفگرا و تنوعطلب ایجاد کرده است. این انسان همواره در حسرت نداشتههایش سیر میکند نه در شوق داشتههایش. انسانی دائماً ناشاکر و ناسپاس نسبت به نعمتهایش؛ انسانی با آرزوهای طولانی و غمی پایانناپذیر.
🍀امام علی (علیه السّلام) میفرمایند: بیش از هر چیز از دو خصلت بر شما نگران و ترسانم: هواپرستی و آرزوی طولانی؛ چراکه هواپرستی حق را مسدود میکند و آرزوی طولانی آخرت را از یاد میبرد.
📚تحف العقول، صفحه ۲۲۴
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯ما باور نکردیم وعده خدا را
🌺 وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (الاعراف: ۹۶)
☘️ و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مىآوردند و تقوا پيشه مىكردند، بهيقين بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشوديم؛ ولى [آنها حق را] تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔴سه خصلت مؤمن
☑️قالَ الإمام محمد تقی الجواد (علیه السلام): الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: ١- تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ ٢- وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ ٣- وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.
🍀مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است:
١- توفیق از طرف خداوند متعال
٢- واعظی از درون خود
٣- قبول و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.
📚بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۶۵، ح ۳
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کربلا در یک قاب
🌷هنر، متعالی و اخلاقمحور نمیشود مگر بعد از رهایی از بازارِ خودمحور شیطانی و قرار گرفتن در مسیر ربوبیت الهی و فطرت پاک انسانی.
🌺صفیه التلاق، نقاش کویتی تمام صحنههای اصلی عاشورا را دریک قاب به تصویر کشیده است.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥اعتصاب ایتالیایی (اعتصاب سفید)
❌اگر مدیر یک کارخانه رابطهای انسانی و اخلاقی با زیردستان خود نداشته باشد، باید دائماً به آنها سوء ظن داشته باشد و در یک مسیر نظارت مستمر بسیار سختگیرانهای حرکت کند. در این صورت به احتمال زیاد روش «کار کردن طبق دستورالعمل» پیاده خواهد شد. این روش که به اعتصاب ایتالیایی یا اعتصاب سفید هم معروف است، کارگران دقیقاً از دستورالعملها پیروی میکنند. از آنجا که نمیتوان در قراردادهای کار، همه چیز را با قواعد و دستورالعملها تعریف و مشخص کرد، میزان تولید و بهرهوری ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش مییابد.
🍀از جناب ابوذر رحمه الله نقل شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خداوند بعضی از برادران شما را زیردست شما قرار داده؛ هرکس برادر و همنوعش را زیردست دارد، باید از آنچه خود میخورد به او بخوراند و از آنچه میپوشد به او هم بپوشاند؛ هیچوقت خارج از قدرتش به او کاری نسپارد و اگر کار دشواری را به او سپارد، او را کمک کند (مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۴۵۶).
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷دو توصیه از طرف شیطان: توصیهای برای دنیا و توصیهای برای آخرت
🌺شخصی آمد خدمت امام باقر علیه السلام، گفت: آقا یک کسی آمده پیش من، گفتم: تو کی هستی؟ گفت: من ابلیس هستم. گفت: ابلیس این همه این طرف و آن طرف رفتی، یک نصیحت به ما میکنی؟ گفت: بله. «استعن لدنیاک بالعفاف و الکفاف» برای زندگی دنیایت از دو چیز کمک بگیر، یکی عفّت پیشه کن و یکی هم به اندازهای که کفایت زندگیات را بکن دنبال همان باش، زیادهطلب نباش. یعنی به اندازى این که دستت جلوی کسی دراز نباشد، اموراتت بگذرد و حرص نزن و قناعت پیشه کن.
🌸جهت اینکه بدونید توصیه شیطان برای آخرت چی بود، بهتره کلیپ بالا را ببینید تا خودتون اونو از بیان مرحوم دستغیب بشنوید.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
❌تفاوت انفاقهای افراد معمولی و صاحبان سرمایه
🔴بر اساس تحقیقاتی که در غرب انجام شده، افراد معمولی برای موارد خاص و بر اساس تصمیمات اخلاقی به دیگران کمک میکنند .
🟡ولی درباره نیکوکاری صاحبان سرمایه:
✔️اولاً باید گفت آنها ثروت خود را بر اساس شکاف بین ثروتمندان و فقرا و به دست آوردهاند و اگر در این حرکت صادق هستند، دستمزد کارگران خود را منصفانه پرداخت کنند و نیازی به این ولخرجیها نیست.
✔️ثانیاً طبق تحقیقات صورتگرفته، این کمکهای صاحبان سرمایه عمدتاً در جهت مزایای مالیاتی فردی یا شرکتی، مدیریت ریسک با ایجاد شهرت، جلب احترام و اعتبار، بازارسازی و اموری از این قبیل است.
🟠این عمل به ضرب المثل تبدیل شده؛ بهطوری که در این باره گفتهاند: «به فقرا غذا بدهید، نامی پیدا کنید».
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
💯داستان گاو و پوست موز
🔶یکی از دوستان که به این گاوداریها خشکاله داده بود، گفته: بهم گفتن که گاوها پوست موز نمیخورن، پس لازم نیست اینا رو خشک کنید.
اینو هم به من منتقل کرد.
🔷بهش گفتم ما که موز نمیخوریم، البته میدونم در مورد چی حرف میزنی؛ چون قیافهشو تو میوهفروشیا دیدم.
🔹خدایا ببین به کجا رسیدیم که دیگه گاوا پوست موز نمیخورن، لابد فقط خود موزو میخورن😂
🔥خواستم بگم حالا که تابستون شده و علف کم شده، هوا هم گرم شده، خشکاله فراموشتون نشه
🔸حالا پوست موزو هم خشک نکردین اشکال نداره ولی از پوست سیبزمینی و خربزه نگذرید، خشکشون کنید 💪
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics