فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی حجم خسارت را هم نمیدانیم!
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 یکی دیگه از فواید خشکاله
🔺یک دانشآموز ژاپنی با کشف شیوه جدید استفاده از پسماند میوه در تولید خمیر کاغذ توانست این محصول را جایگزین الیاف چوب درختان جنگلی کند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فروریختن یک پل در مریلند آمریکا
🔹در پی برخورد یک کشتی باری به پایهٔ پل فرانسیس اسکات در ایالت مریلند، بخشی از این پل فروریخت. تعدادی از کارگران و شهروندان در آب افتادهاند.
💥اگه این اتفاق تو ایران افتاده بود الان کل مسئولین جامعه درگیر پاسخ دادن به اون بودن؛ فضای مجازی ترکیده میشد و انواع و اقسام داستان تخیلی_جنایی و تحلیلهای سطل ماستی افاضه میشد؛ طوفان توییتری راه میفتاد و تمام سلبریتیها در حال اثبات حال و روز فلاکتبارمون بودن؛ اما تو آمریکا نایسه؛ اتفاقه دیگه میفته، کاریش نمیشه کرد.
#خود_تحقیر
#غرب_پرست
#خود_مقصربین
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
در ادامه سعی میکنم یک درک کلی از کلان جریانهای اقتصادی ایران بیان کنم تا نسبت اونارو با اقتصاد مردمی بهتر درک کنیم.
♨️نگاهی کاملاً اجمالی به جریانهای اقتصادی ایران
🔰در ابتدای انقلاب دو جریان با دو دیدگاه اقتصادی شکل گرفت:
✅۱. جناح چپ که همانند چپهای دنیا قائل به دولت حداکثری و دولتی ساختن همه امور بود. دولت میرحسین موسوی نماینده این تفکر اقتصادی بود.
✅۲. جناح راست که همانند راستهای دنیا قائل به اقتصاد غیردولتی بود. این جناح خود، از دو دسته تشکیل شده بود:
☑️الف) گروهی که غیردولتیبودن را معادل خصوصیبودن میدانستند و نگاه آنها تفاوت ماهوی با اقتصاد لیبرالی و سرمایهداری نداشت. دولت سازندگی (رفسنجانی) را میتوان نماینده این گروه دانست.
☑️ب) گروهی که غیردولتیبودن را معادل مردمیبودن میدانستند، نه خصوصیبودن. شهید بهشتی و رهبر انقلاب از این دسته بودند و لذا رهبری در زمان ریاست جمهوری، شدیداً مخالف سیاستهای دولت میرحسین موسوی بود که نهایتاً منجر به استعفای نخستوزیر شد. رهبری همیشه تاکید دارند که اقتصاد را باید همانند جنگ، به سبک مردمی اداره کرد.
💢در ادامه مسیر انقلاب اما، جناح چپ که خود را اصلاحطلب نامیده بود، به سیاستهای لیبرالی روی آورد و جناح راست نیز که خود را اصولگرا نامیده بود، به مسیری بین اقتصاد دولتی و خصوصی متمایل شد. در این میان اما، این رهبری بود که همیشه دغدغه اقتصاد مردمی را داشت و کمتر اقتصاددانی (اسلامی و غیراسلامی) اندیشههای ایشان را درک میکرد و اکنون نیز.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🎯خصوصیسازی و مردمیسازی
🎙یکی از کجفهمیها، یکسانپنداریِ خصوصیسازی با مردمیسازی است. اقتصاد سرمایهداری کاملاً برپایه بخش خصوصیست که هرچند منجر به پیشرفت قابل ملاحظه اقتصاد شده ولی بنا به اذعان اکثر اندیشمندان و بر پایه شواهد آماری (که در پست بعدی بیان میشود)، این پیشرفت همراه با عدالت نبوده و نابرابری شدیدی به همراه داشته. استثمار و بردگیِ بخش عظیمی از جامعه، حاصل این نابرابری شدید بوده است.
💢در سالهای متمادی، بخش زیادی از اندیشمندان و مسئولین جامعه، به دنبال خصوصیسازی، بهجای مردمیسازی بودهاند.
🔹درحالی که این نسخه، ناکارآمدی خودش را در بحث عدالت اقتصادی بهخوبی نشان داده؛ چه در کشورهای سرمایهداری و چه در کشور ما که بهلحاظ سبک اقتصادی، دستکمی از کشورهای سرمایهداری ندارد.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
🔴 نابرابری ثروت در مناطق مختلف جهان
🔷 چنانکه مشاهده میشود، نیمی از جمعیت جهان در بسیاری از مناطق، کمتر از یک درصد ثروت را در اختیار دارند.
🔷 این در حالی است که نزدیک به ۸۰ درصد ثروت، تنها در اختیار ۱۰ درصد بالای جمعتی قرار دارد.
🔷 و این یعنی نابرابری سیستماتیک در ساختار سرمایهداری
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ها علی بشر کیف بشر
▫️چشمت عین الیقین است؛
▫️دستت حبل المتین است؛
▫️به صف پیکار، کار ذوالفقارت آتشین است؛
▫️تکبیرت پرطنین است؛
▫️عَلَمت در آسمانها از همه بالاترین است؛
▫️ضربان قلب تو، سرمایه عمر زمین است؛
▫️صنمی که جبرئیل از باغ روحش خوشهچین است؛
▫️روحِ روحالامین، حیدر امیرالمومنین است.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🌺قرض الحسنه در حدیث قدسی
💡الرّسول (صلی الله علیه و آله)- قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ إِنِّی أَعْطَیْتُ الدُّنْیَا بَیْنَ عِبَادِی قَیْضاً {فَیْضاً} فَمَنْ أَقْرَضَنِی مِنْهَا قَرْضاً أَعْطَیْتُهُ بِکُلِّ وَاحِدَهًٍْ مِنْهُنَّ عَشْراً إِلَی سَبْعِمِائَهًِْ ضِعْفٍ وَ مَا شِئْتُ مِنْ ذَلِک.
🧭پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): خداوند عزّوجلّ فرمودند: «من دنیا را به بندههایم بخشش کردم و هرکه از آن به اختیار خود به من قرضی دهد، به او در برابر هریک از آن ده تا هفتصد برابر خواهم داد، و آنچه در این باره بخواهم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۵، ص۵۶۰؛ الخصال، ج۱، ص۱۳۰
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از کانال احکام مذهبی
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
⛔️ #احکام_فطره⛔️
1⃣👈 یکی از اعمال واجب👌 در روز عید فطر پرداختن #زکات_فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب 🌘 #عید_فطر اولاً مکلف 🧕باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً #نان_خور دیگران هم محسوب نشوند. کسانی که دارای این شرایط 👇هستند #زکات_فطره را باید بپردازند.
2⃣👈 زکات فطره برای هر نفر معادل سه کیلوگرم #گندم، #برنج، #خرما و امثال اینها است که اگر معادل پولی💰 آن هم پرداخت شود اشکالی ندارد✅
3⃣👈 مصرف #زکات_فطره احتیاطی هست که میفرمایند که به فقرای مؤمن🤕 بپردازند ولذا افراد اگر کسانی را میشناسند که فقیرند میتوانند مستقیماً به #فقیر بدهند. در غیر این صورت میتوانند به افراد دیگری بدهند که به عنوان وکالت از طرف آنها پرداخت کنند و یا به مؤسساتی🕍 که مورد اطمینان👌 هستند زکات فطره را بپردازند تا آن را به اهلش برسانند
4⃣👈نکته دیگر اینکه #سادات نمیتوانند⛔️ از #غیر_سید زکات فطره قبول کنند ولی برعکس مانعی ندارد✅
5⃣👈 #زکات_فطره تنها مخصوص روزهداران 😶 نیست بلکه آنهایی هم که عذری 🤕 داشتهاند و یا عمداً 🧑🌾روزه نگرفتهاند باید #زکات_فطره را بپردازند. زکات فطره یک واجب👌 جداگانهای است و باید ادا شود.
6⃣👈 #میهمان شب عید 🌙 اگر نانخور👨👩👧👧 آن فرد محسوب نشود #زکات_فطره برعهدهی میزبان نیست بلکه برعهدهی خود فرد🧔♂است. البته معمولاً مهمانی که یک #شب دعوت شده است نانخور 👨👩👧👦محسوب نمیشود.
7⃣👈 درمورد #کارت_به_کارت کردن فطریه
یک وقت #پول 💵 را کنار گذاشته که البته #واجب است #شب_عید_فطر، مبلغ فطریه را از مال جدا کرده و کنار بگذارد.↪️
اگر شخص🧔 این کار را کرد و پولی 💵 را کنار گذاشت، #پولی که کنار گذاشته برای #فقراست و بعدا نمی تواند کارت به کارت 💳 کند؛ اما اگر پولی💶 در دسترس او نیست و در کارت 💳او قرار دارد که #اغلب_افراد هم همینطور هستند و پول نقد💰 با خود نگه نمی دارند، کارت به کارت💳 کردن برای 😓 #فقیر مشکلی ندارد
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧿کوکاکولای اصل اصل (مید این خارج) براتون آوردم؛ تو این هوای گرم میچسبه😬😬😬
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇
@Economic_Ethics
📣به این سخنان یک استاد دانشگاه توجه کنید:
🔹هاشم اورعی استاد دانشگاه شریف: رانتِ انرژی ارزان یکی از مهمترین عوامل رشد نرخ ارز است. برق و گاز تقریبا رایگان سبب شده تا توسعه صنعتی در ایران مختل شود و تنها شاهد رشد قارچی صنایع انرژیبر از جمله سیمان و فولاد باشیم.
یکی از مهمترین دلایل رشد نرخ ارز، تراز تجاری غیرنفتی منفی به دلیل وجود صنایع انرژیبر است که تنها به دلیل رانت انرژی ارزان توسعه پیدا کردهاند.
💯آدرس غلطی که این بزرگوارا به دولت میدن، ریشه اصلی مشکلات ماست.
آخه بزرگوار، این شرکتها از ارز رسمی استفاده میکنند که نرخش ثابته. نرخ ارز داره تو بازار غیررسمی اونم توسط ابر دلالها بالا میره، بعد شما میگی مشکل شرکتهای فولاد و سیمانه.
بیا برق و گاز را به اینا گرون بفروشیم تا همین تولید و اشتعالی هم که دارن، نابود بشه. یعنی زمین و زمان را به هم میدوزن که همین تولید ملی رو هم از دست بدیم.
🎯التماس تفکر
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
قبلا در مورد علت بالا بودن نرخ ارز صحبت کردیم، الانم همونه. هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت اول
ابتدا این نکته را متذکر میشویم که هر کشوری ساختار خاصِ خودش را دارد و لذا نمیتوان بدون ملاحظات خاص، از نسخههای دیگر کشورها استفاده کرد.
❌ حال سؤال اینجاست:
در این مدت چه اتفاق واقعی در عرصه اقتصادی افتاده است که بخواهد نرخ ارز را اینطور جابهجا کند؟
✅آیا تولید تضعیف شده؟ خیر، الان در وضعیت رشد اقتصادی هستیم.
✅آیا در این مدت کوتاه، نقدینگی جدیدی وارد اقتصاد شده؟ خیر، در کوتاهمدت چنین حجمی از نقدینگی نمیتواند وارد اقتصاد شود.
✅آیا تحریم جدیدی ایجاد شده؟ خیر، تحریم به سقف خودش رسیده و دیگر راهی برای بیشتر شدن ندارد.
✅آیا نمیتوانیم نفت بفروشیم؟ خیر، طبق آمارها فروش نفت ایران به حد قبل از تحریمها رسیده است.
✅آیا نمیتوانیم پول نفت را وارد کشور کنیم؟ خیر، طبق آمارها وضعیت بسیار خوبی در این زمینه داریم.
❌پس مشکل کجاست که هر از چندگاهی در دولتهای مختلف چنین تلاطمی بهوجود میآید؟
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت دوم
🔹در کشور ما، حداقل دو مشکل اساسی در مورد نرخ ارز وجود دارد:
🔶 مشکل اولی که وجود دارد این است که در اکثر موارد، نرخ ازر، خارج از سازوکار بازار و در محیطهای غیربازاری مانند سایتها و کانالهایی که اساساً به دنبال کشف قیمت واقعی نیستند، شکل میگیرد.
🔷 از ناحیه مسئولین، راهی جز کنترل این فضاها نیست؛ چراکه آنها از اساس به دنبال کشف قیمت بازاری نیستند.
🔷 از ناحیه مردم نیز باید این عادت را در خودمان نهادینه کنیم که دچار چنین بازیهایی نشویم و خیلی سریع تحت تأثیر آنها قرار نگیریم.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت سوم
❌ مشکل دوم نرخ ارز این است که علاوه بر مورد اول، در بعضی از موارد نیز قیمت ارز توسط دلالها تعیین میشود.
🔷 سؤال مهم این است که اساساً چرا باید بازاری به نام بازار ارز داشته باشیم تا دلالها بتوانند در آن ورود کنند. کسانی که قصد خروج از کشور یا واردات را ندارند، چرا باید متقاضی ارز باشند؟ چرا باید منابع کشور در اختیار کسانی قرار گیرد که مصرف کننده واقعی ارز نیستند؟
🔷 تنها راهی که در شرایطِ خاص کشور ما میتواند جلوی التهابات ارزی را بگیرد این است که بازار آزاد ارز بسته شود و دولت ارز را تنها در اختیار کسانی قرار دهد که نیاز واقعی به آن دارند.
🔷 دولت باید در یک بازه یک تا دوماهه ارزی که در دست مردم است را به قیمت روز بخرد و بعد از آن اعلام شود هرگونه معامله ارز به منزله قاچاق است و طبق قوانین قاچاق و پولشویی با آن برخورد میشود.
🔷 به نظر میرسد در این شرایط که سالهاست با آن دست و پنجه نرم میکنیم، راهی جز این نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⭕️مشکل نرخ ارز، قسمت پایانی
🔷 در واقع تا مشکل دلالی حل نشود، ارزپاشی بیفایده است و صرفاً منابع ارزی بانک مرکزی را هدر میدهد. حال، مشکل دلالی چگونه حل میشود؟
🔷 از دو راه میتوان مشکل دلالی را رفع کرد:
✅ ۱. غیرقانونی دانستن دلالی و مبارزه میدانی با آن؛ کاری که در دوران جنگ اتفاق افتاد و صرفاً دولت منتشر کننده ارز بود و اگر کسی متقاضی واقعی ارز نبود، ارزی دریافت نمیکرد؛ کاری که روسیه در همین دوران تحریم انجام داد و از همین راه نرخ ارز را کنترل کرد.
✅ ۲. قانونی دانستن دلالی ولی گرفتن مالیات تنظیمی؛ این مالیاتها میتوانند ۸۰ تا ۹۰ درصد سود دلال را بگیرند تا دلال دیگر انگیزهای برای ورود به این بازار نداشته باشد. چنانکه از اسم این نوع مالیات برمیآید، این مالیات برای کسب درآمد دولت نیست و فقط برای تنظیم بازار وضع میشود.
🔷 اما نکته مهمی که هر دو روش دارد این است که مقدمه اجرای این دو روش، ثبت تمامی معاملات است. تا زمانی که معاملات ثبت نشوند، نه امکان گرفتن مالیات تنظیمی وجود دارد و نه میتوان معامله آن را ممنوع کرد؛ لذا چاره ای جز ثبت همه تراکنشهای مالی نیست.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
♨️آغاز رسمی قطار ملی مترو
💯به همت جهاددانشگاهی علم و صنعت و با انجام موفقیتآمیز تستهای استاندارد قطار ملی مترو و صدور گواهی ایمنی حرکت با مسافرین، قطار وطنی مترو وارد ریل شد.
💢 این قطار با ورود به خطوط اصلی متروی تهران، فعالیت خود را با خدمترسانی به مسافران پرند آغاز کرد.
#صرف_فعل_خواستن
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ارژنگ امیر فضلی که مهاجرت کرده داره مخارج زندگی توی کانادا رو توضیح میده.
طولانیه ولی ارزش دیدن داره
💯اینکه میگن تو خارج درآمد بالاست، درسته ولی خب هزینهها اونقدر زیاده که چیزی نمیمونه.
الان میگن کار خودشونه.
#خود_تحقیر
#خود_کم_بین
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
🔴 نابرابری ثروت در مناطق مختلف جهان 🔷 چنانکه مشاهده میشود، نیمی از جمعیت جهان در بسیاری از مناطق،
آمارهای جهانی همینو تایید میکنه👆👆👆
وقتی کل درآمد هزینه میشه، چیزی برای پسانداز و ایجاد ثروت برام مردم عادی نمیمونه.
هدایت شده از اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
⛔️نابرابری ثروت در ساختار سرمایهداری
🔴 ۵۰ درصد پایین جمعیتی، در حالی ۸.۵ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص میدهند که ۲ درصد از ثروت را در اختیار دارند؛ یعنی به سختی میتوان گفت نیمی از جمعیت جهان، اساساً ثروتی در اختیار دارند.
🛑 درمقابل، ۱۰ درصد برتر نیز در حالی ۵۲ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص میدهند که ۷۶ درصد از کل ثروت خانوارها را در اختیار دارند.
🔴 یعنی نتیجه ساختار سرمایهداری، یک نابرابری عظیم در توزیع ثروت شده است.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics