هدایت شده از مجید
#آموزش
▫️معنی EPS چیست؟
؛ EPS یکی از پرکاربردترین مفاهیم بورسی در بین سرمایه گذاران تازه کار و حرفه ای است. هرجا که وضعیت سهام یک شرکت از طرف سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد به شکل مستقیم یا غیر مستقیم پای eps نیز در میان است. در واقع EPS یکی از مهم ترین مفاهیمی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکتها در بورس تاثیر می گذارد. زمانی که شما سرمایه گذاری در بورس را شروع می کنید همیشه به اشکال مختلف با این کلمه درگیر هستید. اگر بخواهیم خیلی ساده تعریف کنیم که eps چیست می توانیم بگوییم که eps یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به ازای هر یک عدد سهم شرکت بدست می آید.
▪️؛ EPS مخفف چیست؟
خود کلمه eps مخفف عبارت earning per share است که به معنی درآمد هر سهم است. وقتی که شما کل درآمد (سود پس از کسر مالیات) یک شرکت در پایان سال (سال مالی) را بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم بکنید در واقع eps آن شرکت را محاسبه کرده اید. برای مثال فرض کنید شرکتی توانسته است در پایان یک سال ۱۰۰ میلیون ریال سود کسب کند و تعداد سهام آن شرکت نیز ۱ میلیون سهم است. در نتیجه eps آن شرکت برابر است با:
ریال۱۰۰ = ۱,۰۰۰,۰۰۰ / ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
یعنی این شرکت توانسته است در انتهای سال به ازای هر ۱عدد سهم خود ۱۰۰ ریال سود بدست آورد. پس eps این شرکت در انتهای سال برابر ۱۰۰ ریال شده است. در ادامه به توضیح درباره دونوع از eps که در بورس بسیار رایج هستند می پردازیم:
▪️؛ EPS پیش بینی شده
؛ EPS پیش بینی شده (درآمد پیش بینی شده هر سهم) مقدار سودی است که یک شرکت در ابتدای سال مالی خود پیش بینی می کند که در انتهای همان سال مالی به آن برسد. شرکتهای بورسی هر ساله موظف هستند که قبل از شروع سال مالی جدید یک پیش بینی از عملکرد مالی خود به بورس ارائه کنند که در آن پیش بینی براساس عملکرد گذشته شرکت و همچنین نظر مدیران و کارشناسان شرکت یک eps برای سال مالی پیش روی شرکت پیش بینی می شود. به این eps به اصطلاح eps پیش بینی شده گفته می شود. این eps همانطور که از نامش پیداست یک پیش بینی است که هنوز محقق نشده است. این eps همان سودی است که شما در سایت tsetmc.com به عنوان عدد روبروی eps شرکتها مشاهده می کنید. پس باید توجه داشته باشید که عددی که شما در سایت tsetmc.com به عنوان eps یک شرکت مشاهده می کنید، فقط پیش بینی آن شرکت از میزان سودی است که در انتهای آن سال بدست خواهد آمد و هیچ قطعیت و تضمینی وجود ندارد که حتما در انتهای سال این مقدار از eps برای شرکت بدست بیاید.
▪️؛ EPS محقق شده
این eps سودی است که یک شرکت توانسته بعد از گذشت یکسال مالی بدست بیاورد. حسابداران و مدیران شرکت بعد از پایان سال مالی شرکت عملکرد واقعی شرکت را بررسی می کنند، بعد از محاسبه درآمدها و هزینه های شرکت، مبلغی را به عنوان سود خالص و نهایی شرکت اعلام می کنند که این سود همان eps تحقق یافته است.
پس به طور خلاصه می توان گفت eps پیش بینی شده سودی است که شرکت در ابتدای سال مالی خود پیش بینی می کند در انتهای آن سال به آن سود برسد. eps تحقق یافته میزان سودی است که شرکت بعد از پایان سال مالی خود به آن می رسد.
▪️نکاتی درباره eps شرکتها
از آنجایی که eps پیش بینی شده فقط یک پیش بینی است، در نتیجه ممکن است که در طی سال چندین بار تغییر پیدا کند. زیرا شرایط ممکن است در طی سال تغییر پیدا کند. مثلا ممکن است با گذشت عملکرد شرکت بهتر یا بدتر شود. یا اتفاق خاصی در روند سودآوری شرکت رخ بدهد. احتمال دارد شرکت به این دلایل پیش بینی eps اولیه را کاهش یا افزایش دهد. به این اتفاق تعدیل سود یا تعدیل eps گفته می شود.شرکت های بورسی موظف هستند بعد از گذشت هر فصل از سال مالی خود، گزارش عملکرد خود را اعلام کنند و بعد از آن مجددا یک eps پیش بینی شده برای ادامه سال مالی خود ارائه بدهند. این eps جدید می تواند نسبت به eps پیش بینی شده قبلی تفاوتی نداشته باشد و یا تفاوت پیدا کرده باشد و شرکت تعدیل eps داشته باشد که این به عملکرد شرکت در ۳ ماه گذشته بستگی دارد. هر چقدر از شروع سال مالی می گذرد، به دلیل اینکه اطلاعات بیشتری از عملکرد واقعی شرکت وجود دارد و اطلاعات مالی در دسترس مدیران شرکت واقعی تر است.
کانال بورسی
هدایت شده از کانال آموزشی بورس
#حد_ضرر یا Stop Loss چیست؟
حد ضرر یعنی به سهم اجازه می دهیم که تا یک جای مشخص می تواند نزول کند و هرگاه به آن نقطه رسید معامله خود را متوقف می کنیم، در ذیل به توضیح واضح تر حد ضرر می پردازیم.
همه میدانیم تمام کسانیکه معامله می کنند از جهت بدست آوردن سود است که معامله ای را انجام می دهند و از آنجایی که بازار بورس قابل پیش بینی نیست و صددرصد نمی توان گفت معامله ای که صورت گرفته سودآور است، در نتیجه میتوانیم بگوییم شاید در معامله ای که کرده ایم ضرر کنیم بنابراین باید یک عددی را پائین تر از قیمت خرید برای احتمال ضرر کردن در نظر بگیریم و بگوئیم اگر در این معامله ضرر کردم نمی خواهم بیشتر ازاین متحمل ضرر شوم که به این موضوع می گویند قرار دادن حد ضرر در معامله.
در واقع وقتی قیمت سهام به حد ضرر تعیین شده رسید، سهام مورد نظر را میفروشیم تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود البته باید توجه کرد که کم شدن سود هم به نوعی ضرر محسوب میشود.
بنابراین زمانیکه قیمت سهام بالا رفت باید حد ضرر را متناسب با قیمت افزایش داد یا به عبارتی حد ضرر را به نقطه ای (عددی) بالاتر انتقال داد.
❇️ نکات مهم:
1) حد ضرر را در معاملات کوتاه مدت روی محدوده حمایتی در موجهای نزولی قرار دهید که حداکثر 10 % از قیمت خریدتان پائین تر باشد.
2) حد ضرر را در معاملات میان مدت و بلند مدت روی حمایتهای معتبر قرار دهید و هرگز بیشتر از 15 تا 20 ٪ نباشد.
3) در روند صعودی وقتی مقاومتی شکسته شد حد ضرر را روی مقاومت شکسته شده قرار دهید، زیرا مقاومت شکسته شده به شکل حمایت عمل می کند.
💹 مثال:
تصور می کنیم سهام یک شرکت را به قیمت هر سهم 1000 ریال خریده ایم و برای حد ضررمان مقداری معادل حداکثر 10 % پائین تر از قیمت خریدمان را در نظر میگیریم و هرگاه سهام خریداری شده به قیمت هر سهم 900 ریال رسید آن سهم را بدون تعلل می فروشیم تا سرمایه مان بیشتر از این متحمل ضرر نشود.
👈🏻 یک توصیه دوستانه:
معاملاتتان همیشه دارای حد ضرر باشد و لطفا به حد ضررتان پایبند باشید و حتما به آن عمل فرمایید#حدضرر
هدایت شده از مجید
استراتژی مهم خرید و فروش پله ای در بازار بورس
امروز به یک مبحث بسیار مهم مدیریت سرمایه و پرتفو میپردازیم . موضوعی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر فعال بازار بورس باید از آن آگاه باشد.
“خرید و فروش پله ای” ؛ بی شک بسیاری از شما این عبارت را در فضای اینترنت, کتابها یا از دیگر فعالین بازار بورس شنیده اید. ولی کمتر کسی به اهمیت واقعی این موضوع پی برده و آن را به طور صحیح در معاملات خود به کار میگیرد.
در سیگنالهای خرید و تحلیلهایی که از سهام داشته ام در برخی موارد اشاره به خرید پله ای داشته ام و برخی از دوستان خواستار راهنمایی بیشتر در این زمینه شده اند. اگر به دنبال موفقیت در بازار بورس هستید نیم ساعت وقت گذاشته و مطالب این پست را بدقت مطالعه نمایید. مطمئنا در آخر کار از وقتی که گذاشته اید راضی خواهید بود. مطالب این پست حاصل چندین سال تجربه بنده و برخی از دوستان در بازار بورس تهران میباشد و به صورت ساده نوشته شده و جا دارد در صورتی که بار اول متوجه نشدید بارها مرور نمایید تا مطلب جا بیفتد.
متد های مختلفی از “ترید” به روش پله ای وجود دارند ولی ما در این مبحث دو نوع معقول و کم ریسک از این روش را برای شما تشریح میکنیم. خرید و فروش پله ای روشی است که شما باید آن را به عنوان بخشی از استراتژی معاملاتی خود به کار گیرید . این مبحث هرچند بسیار مفید و کاربردی میباشد ولی به تنهایی تمام نیازهای معاملاتی شما را برآورده نخواهد کرد و باید با دیگر اصول میدیریت سرمایه و ریسک ترکیب کنید.
اما بپردازیم به اصل موضوع , دو مدل از روشهایی “خرید و فروش پله ای” که امروز بررسی خواهیم کرد به این ترتیبند:
۱: خرید در یک پله با رعایت حد ضرر و فروش پله ای: در این روش دوستان با روشهای متعدد (که از حوصله ی این بحث خارج است و خود چندین کتاب توضیح میخواهد) حمایت معتبر سهم را در فاز اصلاحی تحت نظر بگیرند(حداقل به میزان بازگشت ۳۸ درصد از موج صعودی) و در صورت مشاهد ی علایم برگشتی اقدام به خرید نمایند و حد ضرر سهم را یا در کف جدید ایجاد شده و یا کفی نزدیک قیمت خرید که قبلا ایجاد شده و معتبر است قرار بدهند. (این حد ضرر نباید زیاد از سهم فاصله داشته باشد و معمولا بهتر است از ۶ درصد بیشتر نباشد).
در صورتی که خرید موفقیت آمیز بود و سهم شروع به رشد نمود در فواصل معینی که سهم به آن سطوح مقاومت دارد و یا سطوح معتبر فیبوناتچی که انتظار واکنش به آنها میرود اقدام به فروش و سیو سود بنمایند. فروش در دو یا حد اکثر سه پله مطلوب است .
به این صورت که پله اول در محدوده ۵ الی ۱۵ درصد رشد(با توجه به مدل و جو معاملاتی سهم گروه و شاخص کل) ,
پله ی دوم یک مقاومت معتبر یا یک هدف فیبوناتچی که از همگرایی سطوح مختلف فیبوناتچی به دست میآید یا اهداف امواج الیوت سهم .(روش های متنوع دیگری نیز وجود دارند که از حوصله بحث خارج است)
و پله ی سوم با یک حد ضرر متحرک دنبال میشود(مثلا میانگین متحرک ۸ یا ۱۳ روزه یا خطوط ابر ایچیموکو و یا شکست یک کف جزیی ایجاد شده و …) و هنگامی که کراس نزولی اسیلاتورهای “استوک” یا “دی تی” این شکست را تایید کند اقدام به فروش باقی سهام نمایید.
۲: خرید پله ی و فروش پله ای : در این روش سطوح حمایتی سهم را در ۳ یا ۴ محدوده از قبل تعیین و نشانه گذاری میکنیم. این پله ها باید با حساسیت خاصی تعیین شوند , مثلا یک حمایت خوب سهم در گذشته باشند و یا اهداف الیوتی و فیبوناتچی معتبر سهم باشند. پله های اول و دوم برای کوتاه مدت و تا کف اخیر ایجاد شده(موج های جنبشی کوتاه مدت که موفق به شکست سقف جزیی نموده اند و یا اینکه رشدی مطلوب را پشت سر گذاشته اند) و پله های سوم و چهارم ترجیحا در تایم فریم هفتگی و برای میان مدت و بلند مدت تعیین گردند. پله های سوم و چهارم باید فواصل زیادی با هم و پله ای قبل داشته باشند به نحوی که در صورتی که سهم تا آخرین پله(هرچند به نظر ناممکن باشد) افت نماید میانگین قیمت خریداری شده پایین باشد تا در صورت برگشت قیمت سهم در مدت زمان کوتاه سهامدار از زیان خارج شده و معامله وارد سود شود.
در هر پله ای که خرید انجام شد و سهم شروع به رشد قیمتی نمود طبق توضیحاتی که در قسمت اول داده شد اقدام به فروش نمایید.
هدایت شده از کانال آموزشی بورس
#پول_هوشمند_چیست
پول هوشمند , حجم معاملات, الگوهای تکنیکال
خلاصه با توجه بررسی ویژگی های زمان ورود پول هوشمند و شباهت این موضوع با برخی از الگوهای تکنیکال برآن شدیم تا در این بلاگ ضمن توضیحی در رابطه با ویژگی ها و نشانه های عمومی زمان ورود پول هوشمند به معرفی برخی الگوهای تکنیکال مشابه با پدیدیه پول هوشمند بپردازیم.
پول هوشمند کی , چگونه و به چه صورتی وارد بازار می شود ؟
آیا ارتباطی بین حجم معاملات , الگوهای تکنیکال و ورود پول هوشمند می تواند وجود داشته باشد ؟
پول هوشمند
در یک جمله ساده اگر بخواهیم پول هوشمند را بیان نماییم باید عنوان شود که: پول هوشمند سرمایه جدیدی است که به عنوان سرمایه نهادی (بنیادی و هدفمند) نه صرفا جهت سرمایه گذاری های مستقل و اندک بلکه به شکلی منسجم در کلیه بازارهای کارآ، نیمه کارآ یا کارآیی ضعیف وارد می شود .
اساساً بازار توسط پول هوشمند (Smart money ) حرکت می کند. پول هوشمند توسط بازیگران اصلی در دوره های نامساعد بازارها اقدام به شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در حداقل ها می نماید, یعنی جایی که عرضه ها با قیمت های ارزان به وفور در دسترس می باشد یعنی جایی که اکثراً تمایلی به ایجاد تقاضایی ندارند.
پول هوشمند توسط بازیگران اصلی در محدوده قیمت های حداقلی اقدام به ورود میکند تا در نتیجه با کمیاب شدن آن انگیزه های تقاضا افزایش یافته و پروسه ی بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت ها آغاز می گردد, این مرحله جایی است که بازیگران ثانویه آرام شروع به ورود به پول هوشمند می کنند.
پول هوشمند تو سط بازیگران اصلیشروع به انتقال مالکیت سهام به بازیگران ثانویه و جزئی می کند. این پروسه Distribution یا توزیع نام دارد. به زودی و هرچه بیشتر بازیگران ثانویه و خُرد شروع به هجوم به سمت بازار می کند تا از رالی بزرگ به وجود آمده جا نماند. متأسفانه بازیگران ثانویه وجزئی آخرین کسانی هستند که می رسند.لازم به ذکر است در این مرحله همزامان با افزایش اشتیاق به ورود, اخبار و شایعات شروع به شدت گرفتن می نمایند و گاها با اهداف بسیار بالایی مواجه می شویم که حتی در برخی مواقع خارج از تصور نیز میگردد. زمانی که پروسه توزیع کامل شد پول هوشمند شروع می کند به کاهش سریع قیمت ها و بازیگران ثانویه وجزئی می مانند با سهامی که در قیمت های بالا خریده است , زیرا کاهش قیمت بسیار سریع است و واکنش به خروج کند است از همین رو شانس بسیار کمی برای خروج در قیمت های بالاتر را می یابد .در نتیجه پول هوشمند ثروتمندتر شده و می توانند سهام را در قیمت های پایین دوباره جمع کنند و چرخه ادامه می یابد.
مهمترین شرایط و ویژگی های بازار در زمان ورود پول هوشمند :
عمدتا خرده فروشی منسجم در بازار افزایش یافته
در چنین وضعیتی با بررسی در سهم هایی که مورد معامله قرار می گیرند به وضوح مشخص می باشد که بیشتر فروشنده ها با تعداد سهم های پایین تر , حسب خستگی و نا امیدی در بازار اقدام به خروج از بازار فرسایشی و ... می نمایند و از سوی دیگر حجم خریدها در طرف تقاضا معنی دار تر از سمت عرضه ها می باشد.
حجم معاملات به واسطه ورود سرمایه های بزرگ به صورت منسجم افزایش می یابد
حجم بالای معاملات به خصوص توسط بازیگران ثانویه، قیمت را به سمت بالا هدایت می کند و با رشد قیمتی، عمده بازیگران اصلی (وارد کنندگان پول هوشمند) اقدام به شناسایی سود و خروج از بازار در قله ها می کنند و در این محل خرید در بالاترین قیمت ها برای سهامداران خرد و اصطلاحا موج سواران رخ می دهد.
معمولا قیمت ها در سطوحی مشخص ثابت می مانند
به دلیل ورود تدریجی پول هوشمند و زمانی که بازار در وضعیت ساید و افت کم قرار دارد, افزایش ناگهانی قیمت صورت می گیرد. این روند معاملات تشابه زیادی با الگوی مستطیل ( محدوده رِنج ) دارد,ضمن اینکه هنگام ورود پول هوشمند نامحسوس می باشد. و از سویی قدرت روندها در این وضعیت بدین گونه است که هر چه این تحولات و نوسان ها در بازه بزرگتر و طولانی تری رخ دهند، بیشتر خواهد بود.
حرکات پول هوشمند را می توان با رصد نمودن قیمت , حجم , پراکندگی و گسترش قیمت در چهار فاز به شرح زیر پیگیری نمود:
جمع آوری.Accumulationافزایش قیمت یا گران شدن Mark upتوزیع Distributionکاهش قیمت یا ارزان کردن Mark dow
حجم معاملات
با توجه به مباحث فوق به عنوان مهمترین شرایط و ویژگی های بازار در زمان ورود پول هوشمند , از مباحث مطرح در تحلیل تکنیکال , با توجه به اینکه میزان حجم معاملات شدت یا فوریت پنهان شده در حرکت قیمت را نشان می دهد , می توان آن را در ارتباط بیشتری با ورود و خروج پول هوشمند دانست.
حجم معاملات به میزان معاملات انجام شده در دوره ای از زمان (روزانه / هفتگی و ...) کفته می شود. که می توان در ذیل نمودار که بصورت میله های عمودی رسم گردیده اند
برگرفته از کانال بورسی
هدایت شده از کانال آموزشی بورس
#پول_هوشمند کجا و چگونه وارد می شود؟
پول هوشمند را چگونه تشخیص دهیم؟
پول هوشمند عموما تحت سرمایه نهادی و به صورت منسجم وارد بازار می شود و نمی توان آن را سرمایه گذاری اندک و مستقل نام برد و اثرات آن به صورت افزایش حجم و ارزش معاملات به صورت یکباره در بازار می باشد.
پول هوشمند عمدتا در موج ابتدایی وارد بازار شده و هیجاناتی را در آن ایجاد می کند که خود موجب تحریک ورود سرمایه گذاران در مرحله بعدی می شود که این نیز همگام با خروج مرحله به مرحله پول های هوشمند در بازار صورت می گیرد و لایه های آخر خریداران نیز عموما بازنده این بازی می باشند پس ورود این سرمایه ها را نمی توان با عنوان استراتژی برد- برد نام برد.
پول هوشمند چه زمانی وارد بازار می شود و چه کسانی از آن منتفع می شوند
۱- زمانی که وضعیت بازار نامساعد است و همه اظهار نا امیدی میکنند و به نوعی فشار فروش در سهم بالا می باشد و تقاضایی برای سهام شرکت ها وجود ندارد آنجاست که پول هوشمند می تواند وارد بازار شود.
۲-جایی که قیمت ها به پایین ترین حد خود رسیده و اصطلاحا قیمت ها کف می باشند.
در این هنگام بازیگران اصلی سهم تحت عنوان سرمایه نهادی وارد بازار می شوند و شروع به خرید سهام شرکت ها می کنند و یک موج قوی را در سهام شرکت ها ایجاد میکنند. زمانی که قیمت ها حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد در بازیگران ثانویه و خرد بازار هیجان زیادی برای خرید سهام ایجاد می شود تا از رالی ایجاد شده در بازار جا نمانند. این زمان همان زمانی می باشد که اخبار و شایعات بازار حسابی داغ و بهترین خبرهایی که در صنعت وجود دارد شکوفا می شود و اینجاست که هدف گذاری در خصوص قیمت سهم بسیار افزایش یافته و به محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد می رسد.
بعد از یک رشد خوب در قیمت سهام، پول هوشمند شروع به خروج از سهم میکند و این فرایند طی چند روز ادامه دارد و به همین دلیل ریزش قیمت ها در این نوع سرمایه گذاری سریع می باشد و سرمایه گذاران ثانویه و خرد که در قسمت بالا در خصوص ان صحبت شد آخرین بازندگان سهم می باشند. معمولا این سرمایه گذاران متوجه خروج پول بعد از رشد قیمتی نمی شوند و از آنجایی که حجم هم در ریزش های قیمتی بالا می باشد پیش خود می گویند که ” حجم ها بالاست و به نظر این اصلاح قیمتی می باشد و انتظار رشد قیمت سهم در آینده وجود دارد” در صورتی که این تفکر اشتباه می باشد و کاهش قیمت به همراه حجم های سنگین در واقع قسمتی از بازی می باشد که بخشی از رویه ورود و خروج پول هوشمند می باشد.
مثالی از ورود پول هوشمند در صنایع
پول هوشمند زمانی که در بازار وارد می شود عموما روند های بزرگی را ایجاد می کند. به عنوان مثال می توان رشد سهام گروه خودروسازی در دی و بهمن ۹۴ را صرفا ورود پول هوشمند در این صنعت دانست. به گونه ای که در ابتدای حرکت قیمت ها به کمترین حد خود رسیده بودند و نا امیدی کامل در این صنعت و در رشد قیمتی سهام این گروه ایجاد شد. اما به یکباره در بسیاری از نمادهای گروه حجم معاملات به شدت افزایش یافت و همگام با آن خبرهای به شدت مثبتی از سهام این گروه و قراردادهای مختلف آن در بازار منتشر شد و تارگت های قیمتی سهم نیز همچنان بالا بود. در این مرحله سرمایه گذاران خرد بازار و بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری شروع به سرمایه گذاری در شرکت های گروه خودروسازی کردند و قیمت ها نیز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. بعد از آن به یکباره همگام با خروج پول از این گروه قیمت ها به شدت کاهش پیدا کرد.
برخی از نشانه های ورود پول هوشمند به سهم
۱- حجم معاملات در سهم به یکباره افزایش می یابد
۲- نسبت قدرت خریدار به فروشنده کاهش می یابد به گونه ای خریداران با تعداد کم ولی با حجم های بالا شروع به خرید سهم میکنند.
۳- جمع آوری سهم به صورت آهسته نمی باشد و به یکباره صورت میگیرد.
۴- قیمت ها بعد از کاهش قیمت در یک محدوده ای مانند فنر فشرده می شوند.
برگرفته از کانال بورسی
هدایت شده از کانال آموزشی بورس
پنج عادت هر معامله گر موفق
📊📈📉🗒📆
۱. صبح زود از خواب بیدار میشه
۲. قبل از گشایش بازار، تحقیق می کنه
۳. برنامه ی معاملاتش رو دنبال می کنه
۴.می دونه لزومی نداره هر روز معامله کنه
۵. به معاملاتش فکر می کنه
هدایت شده از کانال آموزشی بورس
بعضی چیزها زمان می طلبد.
کسب سود در بازار سرمایه،نیازمند فراگیری و کسب دانش،صبر و زمان است.
#زمان_خرید_و_فروش
- در بازاری که فشار خرید وجود دارد معمولا سهام با نزدیک شدن به انتهای تایم معاملاتی فشار خریدشان بیشتر می شود و به سمت صف خرید می روند بنابراین در چنین بازار هایی خرید در ابتدای تایم معاملاتی توصیه می شود و برای فروش باید منتظر اواخر زمان معاملاتی باشیم.
- در بازاری که فشار فروش وجود دارد با نزدیک شدن به انتهای تایم معاملاتی فشار فروش بیشتر می شود و اکثر سهام به سمت صف فروش خواهند رفت بنابراین در چنین بازار هایی فروش در ابتدای تایم معاملاتی توصیه می شود و خرید را باید در اواخر بازار انجام داد.(حسین ادیبی نیا)