🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 آیه 4 سوره مائده
🌸 يَسَْألُونَكَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباَتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَاب
ِ
🍀 ترجمه: (اى پیامبر!) از تو مى پرسند: چه چیزى براى آنان حلال شده است؟ بگو: تمام پاكیزه ها براى شما حلال گشته است، و شكارى که حیوانات شکاری (سگ های شکاری) که به آنها شکار کردن را تعلیم داده اید و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها یاد مى دهید. پس، از آنچه براى شما نگه داشته اند بخورید و نام خدا را بر آن یاد کنید و خداوند را تقوا پیشه کنید، كه خداوند سریع الحساب است.
🌷 #یسألونك: از تو مى پرسند
🌷 #الطیبات: تمام پاکیزه ها
🌷 #جَوارح: جمع «جارحة»، از ریشه ى «جَرْح»، به دو معناى كسب و زخم به کار مى رود. به حیوان شکارچی، جارحه گویند، چون شكار را زخمى مى كند، یا آنكه براى صاحبش، شكارى كسب مى كند.
🌷 #مکلبین: تربیت کنندگان سگ
🌷 #أمسكن: نگه داشتند
🌷 #أذكروا: ياد کنید
🔴 #شأن_نزول_آیه: درباره اين آيه شأن نزول هايى ذكر كرده اند كه مناسب تر از همه اين است: زيد الخير و عدى بن حاتم كه دو نفر از ياران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم بودند خدمتش رسيدند و عرض كردند: ما جمعيّتى هستيم كه با سگ ها و بازهاى شكارى صيد مى كنيم، و سگ هاى شكارى ما ، حيوانات وحشى حلال گوشت را مى گيرند، بعضى از آنها زنده به دست ما مى رسد و آنها را #ذبح مى کنیم، ولى بعضى از آنها به وسيله سگ ها كشته مى شوند، و ما فرصت ذبح آنها را پيدا نمى كنيم و با اين كه مى دانيم خدا گوشت مردار را بر ما حرام كرده، تكليف ما چيست؟ آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌸 به دنبال احكامى كه درباره گوشت هاى #حلال و #حرام در دو آيه گذشته بيان شد در اين آيه نيز به قسمتى ديگر از آنها اشاره كرده و به عنوان پاسخ سؤالى كه در اين زمينه شده است، چنين مى فرمايد: يَسَْألُونَكَ ماذا أُحِلَّ لَهُمْ: (ای پیامبر!) از تو می پرسند چه چیزی برای آنان حلال شده است؟ سپس به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» دستور مى دهد كه نخست به آنها قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّباتُ: بگو: تمام پاکیزه ها برای شما حلال گشته است. يعنى تمام آنچه را اسلام تحريم كرده در دسته پلیدی ها و ناپاكها است و هيچ گاه #قوانين_الهى، موجود پاكيزه اى كه طبعاً براى استفاده بشر آفريده شده است تحريم نمى كند.
🌸 سپس به سراغ #صيدها رفته، مى فرمايد: وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمّا عَلَّمَكُمُ اللّهُ: و شکاری که حیوانات شکاری که به آنها شکار کردن را تعلیم داده اید و از آنچه خداوند به شما آموخته، به آنها یاد می دهید حلال است. حيوانى را كه سگ ها #شكار مى كنند اگر زنده به دست آيد، بايد طبق آداب اسلامى #ذبح شود ولى اگر پيش از آن كه به آن برسند جان دهد، حلال است، اگر چه #ذبح نشده باشد. سپس در ذيل آيه اشاره به دو شرط ديگر از شرايط #حلال بودن چنين صيدى كرده، مى فرمايد: فَكُلُوا مِمّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ: پس از آنچه برای شما نگه داشته اند بخورید.
🌸 بنابراين، اگر سگهاى شكارى عادت داشته باشند قسمتى از #صيد خود را بخورند و قسمتى را واگذارند، چنان صيدى حلال نيست و در حقيقت چنين سگى نه تعليم يافته است و نه آنچه را كه نگهه داشته مصداق «عليكم» (براى شما) مى باشد، بلكه براى خود صيد كرده است. ديگر اين كه به هنگامى كه سگ شكارى رها مىشود، نام #خدا را ببريد» وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلَيْهِ: و نام خدا را بر آن یاد کنید. و در پايان براى رعايت تمام اين دستورات، مى فرمايد: وَ اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ : و خداوند را #تقوا پیشه کنید، که خداوند سریع الحساب است.
🔹 پیام های آیه 4 سوره مائده 🔹
✅ #پیامبران، پاسخگوى سؤال ها و نیازهاى طبیعى جامعه اند.
✅ #اسلام، به مسأله ى تغذیه اهمیّت داده است.
✅ هر غذایى كه #حرام شده، به خاطر پلیدى آشكار یا نهان آن است.
✅ اصل و قانون كلى آن است كه همه ى چیزهاى پاک و دلپسند، #حلال باشد.
✅ چون #اسلام دینى فطرى است، آنچه را كه دل بپسندد و فسادى نداشته باشد حلال مى كند.
✅ #آموزش، منحصر به انسان نیست، حیوانات هم قابل تعلیم و تسخیرند.
✅ #رعایت مقرّرات الهى در مصرف گوشت جلوه اى از تقواست.
✅ توجّه به #معاد و حسابرسى سریع الهى، یكى از انگیزه هاى تقواست.
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اهدای پرچم حرم حضرت عباس(علیه السلام) به همسر و مادر شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در روز تکریم مادران و همسران شهدا
@Emam_kh
🔴از ظریف بپرسید!
روزنامه کیهان در ستون گفتوشنود خود نوشت:
🔹گفت: مدعیان اصلاحات و برخی از سایتها و روزنامههایشان بدجوری به تکاپو افتادهاند و خودشان را به در و تخته میزنند که ملاقات آقای خاتمی با جرج سوروس را تکذیب کنند!
🔸گفتم: چرا وقتی کیان تاجبخش عامل «سیا» و نماینده بنیاد سوروس در اعترافات خود که از تلویزیون پخش شد، به دیدار خاتمی و جرج سوروس اعتراف کرد، آقایان اعتراضی نکردند و به غیرتشان برنخورد و اصلاً به روی خودشان نیاوردند؟!
🔹گفت: چرا تا حالا خود آقای خاتمی ملاقاتش با این سرمایهدار صهیونیست و دشمن تابلودار ایران را انکار نکرده است؟!
🔸گفتم: برای اینکه میداند ملاقات کرده و نمیخواهد با انکار آن دروغ گفته باشد!
🔹گفت: خُب از «کنت تیمرمن» مسئول سابق میز ایران در «سیا» بپرسند و یا از «استیون کلمنز» که در ملاقات حضور داشته سؤال کنند و یا از مدیر نشریه «نیوزمکس» بپرسند و یا از «ریچارد بلوم» دوست و مشاور کارتر بپرسند و یا…!
🔸گفتم: اصلاً چرا راه دور بروند؟ از آقای ظریف بپرسند!
@Emam_kh
دنیاپرست شدیم و چقدر عمیق!
🔸دخترکی با سنگ، بدنه ماشین پدرش را خراش میداد.
🔹پدرش از روی خشم چند ضربۀ محکم به دستش زد؛ غافل از اینکه آچار در دستش است!
🔸در بیمارستان دخترک انگشتانش را از دست داد.
🔹دختر از پدرش پرسید: پدر، انگشتانم کی رشد میکنند؟
🔸پدر از ناراحتی حرفی نمیزد. نشست و به خراشهای روی ماشین نگاه کرد.
🔹دختر نوشته بود: «دوستت دارم پدر»
🔰 عصبانیت و عشق حد و مرزی ندارد؛ مشکل امروز جهان این است که مردم استفاده میشوند و وسایل دوست داشته می شوند
@Emam_kh
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️گفتن «وعجّل فرجهم» بعد از صلوات تشهد
🔷س 329: میخواستم بدانم نمازگزار اگر بعد از صلوات تشهد وعجل فرجهم بگوید؟ آیا نماز باطل میشود و اشکال دارد و یا خیر؟
✅ج: به قصد ذکر و دعا مانع ندارد ولی نماز را به همان نحو که در رسالههای عملیه بیان شده بجا آورید.
📕منبع: leader.ir
@Emam_kh
رمان #بغض_محیا
قسمت صدوسوم
و حتی نمی توانستم خودم،خودم را نجات دهم...
نمی دانم چند ساعت گذشته بود که صداي تلفن همراهم از جا پراندم...
از جا بلند شدم و موبایلم را برداشتم...
- محیا؟...
کجایی؟...
گرفتی فرم انتخاب رشته رو؟!...
و من انگار لال شده بودم تا جواب مینا را بدهم...
- محیا؟...
اونجایی؟...
با تواما...
- آ...
آره اینجام...
نه راستش نتونستم بگیرم...
اگه تونستی براي منم بگیر،بیا اینجا با هم انتخاب رشته کنیم...
در صدایش تعجب موج میزد...
- خیلی خب،مطمئنی خوبی؟ چرا صدات میلرزه؟...
- نه،خوبم بیا منتظرم...
گوشی را گذاشتم...
از اتاق بیرون آمدم تا جارو را بردارم و اتاقم را جارو بزنم...
که دیدم همزمان با من هدي هم از در اتاق بیرون آمد...
نگاهی انداختم...
آرام راه می رفت وهنوز پاي راستش را زمین می کشید...
متعجب شدم...
یعنی حالش خوب نشده بود هنوز؟!...
او هم نگاهم کرد...
لبخند کم جونی زدم...
- بهتري؟!...
سري تکان داد...
- خوبم...
ومن نگاهم مانده روي پایی که رو زمین می کشید...
جلو رفتم تا کمکش کنم...
دستش را به علامت ایست جلویم قرار داد...
- خودم می تونم...
عقب گرد کردم...
- هر طور راحتی...
و به سمت پایین رفتم...
جارو را برداشتم تا آثار شکستن خودم را از رو زمین پاك کنم...
که اگرمینا می رسید و این وضعیت را می دید...
با سئوال هاي بی امانش مطمئنا زنده ام نمی گذاشت...
جارو کشیدم و صورت زار و نزارم را هم کمی سامان دادم...
بالاخره مینا رسید با برگه هاي انتخاب رشته...
همینکه در را به رویش باز کردم...
صداي فریاد آقاجون از داخل خانه شنیده شد...
- بشین سرجات امیرعباس،هنوز حرفم تموم نشده...
با مینا قدم تند کردم به سمت خانه...
همه هاج واج وسط هال جلوي اتاق آقاجون ایستاده بودند...
و واضح صدایشان شنیده میشد...
صداي امیرعباس انگار از خشم بود که میلرزید وعجیب سعی داشت انگار فریاد نزند...
- آقاجون من نمی تونم بزارم زنم چهار سال بره شهر دیگه،منطقی بودین شما...
چه در خواستیه از من دارید آخه؟...
آقا جون بود که در جوابش گفت...
- طلاقش بده دیگه زنت نباشه...
رگ غیرت نداشتت باد نکنه پسر جان...
کمی سکوت برقرار شد و صداي امیرعباس را شنیدم...
انگار کمی ملایم تر می خواست باشد...
- آخه آقاجون من دستتو میبوسم...
اشتباه کردم قبول ولی به خدا این کارتون درست نیست...
من اختیار داره زندگی و زنم که هستم،شما خیلی چیزا رو نمی دونید...
به خدا من پست نیستم آقاجون...
کمی مکث کردوانگار سکوتش این بارطولانی تر شد...
- من...
من زنمو دوست دارم آقاجون...
نمی خوام طلاقش بدم...
نمی تونم بزارم بره یه شهر دیگه...
می دونم که متوجه میشین حرفمو...
اما نمی دونم چرا چشاتونو بستین...
دوباره مکث کرد...
- آقاجون برام به اندازه ي تمام دنیا ارزش دارید...
اما اختیار زن و زندگیم دست خودمه...
نه طلاقش می دم نه حق داره بره شهرستان...
فکر نمی کنم شرایط درس خوندن براش سخت باشه با این محدودیتایی که من گفتم...
بهش بگید اینو...
انگار حرف شما رو راحت میفهمه...
و صداي قدم هایش آمد...
در را باز کرد و نگاهش چرخید میان اعضاي خانواده...
که مبهوت مکالمه ي تقریبا بلندشان با آقاجون بودند...
ادامه دارد...
💖 🧚♀●◐○❀
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت33
🔷 اعتدال در بخشش و حسابرسى
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند: بخشنده باش امّا زياده روى نكن، در زندگى حسابگر باش امّا سخت گير مباش.
🔻 از آنجایی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) و در واقع اسلام حقیقی ، بر این باور است که انسان عاقل در هیچ چیزی اهل افراط و تفریط نیست، لذا در حکمت سی و سوم نهج البلاغه امیرالمؤمنین در مسأله مدیریت مالی می فرمایند : نه آنقدر دست بسته باش که خیر تو به هیچکس نرسد و نه آنقدر دست و دلباز و بیحساب و کتاب باش که با بخشش های بی حساب کتاب و هزینه کردن های بی حساب و کتاب دچار تنگدستی و گرفتاری بشوی.
🔻با این نگاه مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۳ میفرمایند: "بخشنده باش اما زیاده روی نکن. در زندگی حسابگر باش اما سخت گیر مباش".
🔻 انسان های مؤمن در همه شرایط باید مسیر اعتدال و میانه روی را پیدا کنند و بر همان مسیر طی طریق کنند. البته این مسأله مورد استثناء هم دارد و آن درباره اولیای خدا است. خود اهل بیت (علیهمالسلام) برای خودشان اصل را بر ایثار و گذشت می دانستند حتی نسبت به چیزی که به آن به شدت احتیاج دارند.
🔻 قرآن کریم، هم درباره انفاق اهل بیت (علیه السلام) در حد اعلیٰ آیاتی دارد که تعجّب همگان را بر می انگیزد.
در سوره مبارکه دهر یا انسان می فرماید: « وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً » ؛ غذای خودشان را اطعام میکنند به خاطر محبت خدا، به مسکین و یتیم و اسیر. و هم فرمود: «یُؤثِرُونَ عَلَی أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ» ؛ چیزی را که به شدت به آن نیاز دارند ایثار میکنند.
🔻 این مقام، مقام برترین است که همه ما ممکن نیست بتوانیم اینگونه اهل بخشش باشیم، این مقام بالایی است که ایمانی در کمالِ ایمان و یقینی در کمال یقین و تقوا یی در کمال تقوا میخواهد.
⚜ امیدوارم ما به مسیری که اهل بیت در قلّه آن هستند وارد شویم و حرکت کنیم.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
📸حق نداریم به انسجام ملی در جمهوری اسلامی بیتوجّهی کنیم
🔹رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی یکم حکومت اسلامی است و پرچمش پرچم تشیّع است امّا در کشورهای متعدّدی از شرق آسیا تا غرب آفریقا، هستند کسانی که نسبت به جمهوری اسلامی بشدّت ابراز علاقه و تعصّب و همکاری و پشتیبانی میکنند و شیعه هم نیستند. امروز جمهوری اسلامی مظهر حاکمیّت امّت اسلامی است. نباید تصوّر کرد که ما حق داریم با مسئلهی انسجام ملّی با بیتوجّهی رفتار کنیم.۱۴۰۰/۱۰/۱۹
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت یک ذهن کوچک زنگزده با یک ذهن خدایی
@Emam_kh