هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
❁﷽❁
✍️ نقد اندیشه همسان انگاری إتخاذ واسطه بت ها از سوی مشرکین با مسلمانان از سوی سلفیت
🔸بی شک قوی ترین رسانه موجود در نزد عرب فصیح جاهلی، شعر و کلام دارای آهنگ و وزن است! شعر ابزاری کلیدی برای انتقال مفاهیم در جنگ فکری با دشمنان است. رسول خدا (ص) همواره از این ابزار، برای بیان حقایق ناب توحیدی استفاده می کرد. او شعرایی همانند حسان بن ثابت را تشویق به گفتن شعر برای مقابله با اشعار دشمنان اسلام می نمود.
🔹معرکه أحد یکی از مواردی است که رسول خدا (ص) برای تقابل با اندیشه های شرک آمیز قریش به کلام موزون تمسک کرد.
بعد از شکست نظامی مسلمین، ابوسفیان با هدف تحقیر و به رخ کشیدن عقاید شرک آمیز خود، آن حضرت را خطاب قرار داد و گفت:
«أُعْلُ هُبَلْ» ( هبل [بت معروف عرب جاهلی] غلبه و بزرگی با تو است!)
رسول خدا (ص) در پاسخ او فرمود:
«اللَّهُ أَعلَى و أَجلُّ» (الله دارای علو بالاتر و جلیل تر است) ابوسفیان با اصرار بر دشمنی و کینه خود دوباره گفت:
«لنا العُزَّى و لاَ عُزَّى لكم» (ما عزی[بت خیلی معروف و بزرگ] داریم و برای شما عزی نیست)
پیامبر خدا (ص) مجددا در پاسخ به او گفت:
«اللَّهُ مَولاَنا و لا مَولَى لكم» (خداوند مولای ما است و شما مولایی ندارید)
🔸سند این واقعه در معتبرترین کتب روایی شیعه و اهل سنت آمده است:
📚 رک: تفسير العياشي ؛ ج1 ؛ ص201 و صحيح بخاري، ج4، ص: 1486، ح: 3817
✍️درباره این روایت توجه به نکات زیر مهم است:
1️⃣ توجه به قرینه مقامیه تقابل نظامی و فکری رسول خدا (ص) با فرمانده مشرکین، نشان از اهمیت فوق العاده پیام های رد و بدل شده است. موضوع اصلی این پیام ها مسئله توحید و شرک است.
2️⃣ از یک سو ابوسفیان در صدد اثبات حقانیت شرک و بت پرستی و مشروعیت عبادت بت ها و خدا انگاری آنها بود و از سوی دیگر رسول خدا (ص) علو، برتری، عزت، مولویت ذاتی و حقیقی الله تبارک و تعالی را مطرح می کند و این حقایق را از بت های بزرگ عرب جاهلی مثل لات و عزی نفی می کند.
3️⃣ بسیار روشن است که بعد از پاسخ اول رسول الله(ص) به ابوسفیان مبنی بر نفی علو و برتری هبل و اثبات علو و جلالت انحصاری برای خداوند، ابوسفیان پاسخ آن حضرت را نپذیرفت و بر عقیده باطل خود اصرار نمود و برای بار دوم، دم از بت عزی زد که این بار نیز رسول خدا (ص) مولویت بت عزی _ و هر موجود خدایی دیگر _ را نفی و ولایت انحصاری را در خداوند تبارک و تعالی منحصر نمود.
4️⃣ توجه به قرینه تقابل و نفی علو، عزت، جلالت و مولویت بت ها از سوی رسول خدا (ص) نشان می دهد که در اعتقادات عرب جاهلی بت ها شأنی خدایی داشته و در اوصافی مثل مولویت، تدبیر عالم، علو، عزت و جلالت همانند خداوند تبارک و تعالی نزد مشرکین بوده است. این حقیقت در بسیاری از آیات قرآن اشاره شده است که به دو مورد زیر اشاره می کنیم:
🔻سوره انعام آیه یک: «... ثُمَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُون»
بر اساس این آیه کفار و مشرکین بت های خود را عِدل و همسنگ خداوند تلقی می کردند.
🔻سوره شعرا آیه 98: «إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمين»
بر اساس این آیه مشرکین بت های های خود را مساوی با جایگاه خداوند تبارک و تعالی می دانستند.
🔻سوره بقره آیه 165 «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّه»
بر اساس این آیه مشرکین مکه محبوب هایی از بت ها همردیف و هم عرض الله تبارک و تعالی انتخاب کرده بودند و آنها را همانند خداوند تبارک و تعالی دوست می داشتند.
✅ نتیجه گیری: توجه به این نکته کلیدی نشان می دهد که انگاره وهابیت در رد توسل، استغاثه و شفاعت از اولیای الهی با همسان انگاری مشرکین و مسلمانان، با تمسک به آیاتی که خطاب آنها به مشرکین است، باطل است.
توضیح آنکه: وهابیت اتخاذ هر نوع واسطه برای تقرب الهی از سوی مسلمانان در حیات برزخی اولیای الهی را همانند اتخاذ بت ها برای تقرب به خداوند از سوی مشرکین قلمداد و آن را عملی مشرکانه به حساب می آورد؛ این در حالی است که میان رفتار مشرکین و مسلمانان در اتخاذ واسطه تفاوتی جوهری و کلیدی وجود دارد؛ زیرا بر اساس آیات قرآنی و ادله روایی قطعی _همانند شعارهای مطرح شده در جنگ احد که شرح آن گذشت_ مشرکین مقامی خدایی به بت ها می دادند و برای آنها علوّ، جلالت و شأنی همرتبه با الله تبارک و تعالی قائل بودند این در حالی است که در اندیشه هیچ مسلمانی، ولیّ خدا مرتبه خدایی نداشته و هیچ گاه در ذهن جوینده شفاعت و توسل خطور نمی کند که این واسطه الهی، همردیف الله و مستقل از او و در کنار او است.
#جهاد_تبیین
#توسل
#شرک
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاش طالبان برای تصرف پاسگاه مرزی ایران
😡😡
هدایت شده از دانشگاه امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیام دقایق قبل عبدالحمید خراسانی از فرماندهان وحوش طالبان به ایران: قدرت ما را امتحان نکنید شما در پشت پرده با غربیها هستید ما مسلمانان واقعی هستیم، اگر بزرگان امارات اسلامی اجازه دهند تهران را فتح میکنیم...
👆👆
تطهیر کنندگان طالبان تروریستی تحویل بگیرید
قصد فتح ایران و جهاد با ما را دارند!!
تطهیر کنندگان این تروریست ها تکمیل کننده پروژه آمریکا در انتقال جنگ و ناامنی به ایران عزیز هستند!
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
13.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁
◀️ پاسخ کوبنده عالم بزرگ اهل سنت به طرفداران معاویه ملعون☺️
👇👇
🔸آیا گفتن«سیدنا معاویه» صحیح است؟
🔹آیا گفتن«امیرالمومنین معاویه» شرعی است؟
🔸آیا گفتن« معاویه رضی الله عنه» ایرادی ندارد؟
◀️ پاسخ از علمای منصف اهل سنت😊😊
#امام_زمان
#حجاب
#دهه_کرامت
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁
🔷 پاسخ کوبنده به طرفداران مولوی عبدالحمید که آرزوی حکومت معاویه را دارند!
✍ بر اساس صحیح ترین منابع اهل سنت معاویه دستور به حرام خواری و کشتن انسان ها می داد!!
#امیرالمومنین
#معاویه
#جهاد_تبیین
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
نماز یکشنبه ذی القعده، نمازی غیر مستند با آثاری غیر معقول!!!!
در کتاب مفاتیح الجنان در اعمال ماه ذی القعده برای روز یکشنبه چهار رکعت نماز (معروف به نماز توبه) به نقل از پیامبر اکرم ، با خواص و آثار بسیار ذکر می کند.
اما نمیتوان این روایت را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت داد و از روایات بسیار ضعیف است زیرا:
1️⃣ این روایت در هیچ یک از منابع حدیثی شیعه و اهل سنت ذکر نشده و فقط مرحوم ابن طاووس آن را در اقبال ذکر می کند
یعنی از قرن ۷ هجری وارد کتب ادعیه شیعه شده است
2️⃣ روایت دارای سلسله سند کامل برای نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نمی باشد
3️⃣ از جمله راویان این حدیث شخصی است به نام منصور بن عبدالحمید الجزری که در کتب رجالی شیعه نامی از او برده نشده است و در کتب رجالی اهل سنت درباره او گفته اند که:
اکثر احادیثش جعلی است که دارای اصل و پایه صحیح نمی باشد و نقل روایات از او حلال نیست (مجروحین ابن حبان جلد ۳ صفحه ۳۹)
4️⃣ هیچ یک از فقهای شیعه در کتابهای فقهی خود در فصلی که نمازهای مستحبی را ذکر میکنند، نامی از این نماز نیاوردهاند
5️⃣ از جمله خواصی که برای این نماز ذکر شده است عبارت است از اینکه :
انسان با خواندن این چهار رکعت نماز با ایمان کامل از دنیا میرود ،قبرش گشاده و نورانی میشود، پدر و مادرش و کلیه ذریه اش آمرزیده می شوند، وسعت روزی در دنیا و آخرت پیدا می کند ، به راحتی جان می دهد و...
باید توجه داشت که رسیدن به بخشی از آنچه در این روایت برای این چهار رکعت نماز ذکر شده است نیازمند تمرین و ریاضت طولانی در بندگی خدا و دوری از معصیت است و آثاری که برای بخشش گناهان دیگران (پدر و مادر و ذریه) ذکر شده است با آیات قرآن که در مورد فرزند حضرت نوح خداوند دعای او را نمیپذیرد و همچنین وقتی حضرت ابراهیم در مورد ذریه اش دعا می کند خداوند می فرماید عهد من به ظالمان نمیرسد، سازگار نیست
اگر بنا بود چهار رکعت نماز انسان و ذریه اش را از هرگونه عذاب و عواقب گناه بیمه کند پیامبران در صف مقدم این مسئله قرار داشتند
❇️ تذکر: خواندن این نماز و هر نماز دیگری به هر صورت که باشد مطلوب است اما نسبت دادن آن با این کیفیت و این آثار به پیامبر و اهل بیتش به هیچ وجه جایز نیست و مصداق بدعت و بستن دروغ به معصومین علیهم السلام می باشد
دانشگاه امامت
نماز یکشنبه ذی القعده، نمازی غیر مستند با آثاری غیر معقول!!!! در کتاب مفاتیح الجنان در اعمال ماه ذ
پاسخ ما به این متن را در پست بعد بخوانید
👇👇👇
❁﷽❁
◀️ بازخوانی اعتبار نماز یکشنبه ذی القعده معروف به «نماز توبه»
✍️اخیرا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطلبی مرتبط با نماز روز یکشنبه ذی القعده _ معروف به نماز توبه _ منتشر شده است. نویسنده محترم، این نماز را غیر مستند و دارای آثار غیر معقول دانسته است و از خواندن آن نهی کرده است. ولی باید دانست:
🔸درک آثار اخروی یک عمل خارج از قدرت فهم و عقل انسان است. عقل انسان از ادراک حقیقت جزای اخروی و یا عقاب جهنم و کیفیت هر کدام، عاجز است. لذا به هیچ وجه نمی توانیم با معیار عقلی در صدد نقل مضمون روایتی که به آثار اخروی یک عمل پرداخته است، ورود کنیم! بعلاوه اخلاص داشتن سهم عمده ای در کیفیت پاداش اعمال خیر دارد. بسیاری از مردم در راه خداوند جهاد کردند و صدقه دادند ولی آیا اخلاص جهاد و صدقه اهل بیت علیهم السلام را داشت؟ قطعا خیر! به همین دلیل است که یک ضربه امیرالمومنین علیه السلام برتر از عبادت جن و انس است و ... !
🔹باید دقت نمود که روایات که آثار خاصی را بر اعمال بندگان ذکر کرده است، باید بر اساس قانون اقتضاء تفسیر شود. یعنی نماز، روزه، صدقه، خواندن فلان ذکر و آیه، آن اثر ذکر شده در روایت به شرطی دارد که شروط دیگر نیز به همراه آن باشد مثلا شخص با اخلاص باشد، مومن باشد و ... بعلاوه، عمل او فاقد موانع نیز باشد. مثلا کسی که با مال حرام نماز بخواند یا عبادت او به همراه عجب و خودنمایی و ... باشد، بسیار روشن است که آثار مطرح شده واقع نمی شود.
🔸 باید دقت نمود که روایت ضعیف به هیچ وجه به معنی جعلی و دروغ بودن آن نیست. سید بن طاووس مستند خود را از کتب معتبر حدیثی نزد شیعیان ذکر کرده است که در آن کتب این روایت با سند به رسول خدا صلی الله علیه و آله متصل شده است. پس نمی توانیم بگوییم روایت مستند نیست؛ نهایت بگوییم روایت با متد بررسی سندی، ضعیف است.
🔻بر اساس قاعده معروف تسامح در ادله سنن و مستحبات، مشهور فقهای شیعه عمل نمودن به روایت های ضعیف را به جهت کسب آثار و ثواب های ذکر شده بلا مانع می دانند. البته اینکه این روایت ضعیف حجت شرعی تلقی شود یا خیر و ما بتوانیم به صورت جزمی آن را به معصومین علیهم السلام نسبت بدهیم میان فقهای شیعه اختلافی است. فقهایی که بر اساس اخبار من بلغ حجیت روایات ضعیف در مستحبات را قبول کرده اند، در انتساب ظاهری این روایت به معصومین علیهم السلام مشکلی نمی بینند. فقهای که این امر را قبول ندارند نیز صرف انجام دادن این نماز را برای کسب ثواب الهی و انقیاد در برابر خداوند، بدون اشکال می دانند.
🔷در ضمن نویسنده محترم توان مراجعه صحیح به کتب رجالی اهل سنت را ندارد. منصور بن عبدالحمید در سند روایت، «منصور بن عبد الحميد بن راشد أبو رياح مولى عمار بن ياسر مروزي» است که از انس بن مالک و دیگر صحابه روایت می کند. او مورد تایید ابن حبان، ابوحاتم رازی و دیگران است نه منصور بن عبدالحمید الجزری!!
#امام_رضا
#دهه_کرامت
#میلاد_امام_رضا
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
❁﷽❁
✍️یادداشت بسیار مهم استاد جواد ابوالقاسمی درباره طالبان و ماهیت آن
◀️ طالبان ذاتا دشمن ما نيست! سیاستش اقتضای دشمنی با ما را دارد!
در اغلب گروههای اسلامی مدعي بنياد گرایی، سیاست آنها بر اعتقاد ميچربد! تنها جایی كه سياسیكاري بر دين مقدم نمیشود، بر اساس مبانی تشيع انقلابی است؛ كه اعتقاد دارد سياست و ديانت عين هم هستند، و نبايد به خاطر سیاست دين را قرباني كرد، و دين نيز بدون سياست تجلی خود را پيدا نميكند.
اما در بقيه گروهها، از صدر اسلام تا كنون، سياست حاكم بر دين آنها بوده است! هميشه گروهها براي رسيدن به حاكميت و باقي ماندن در آن ديانت و مبانی ديني خود را قرباني كردهاند! و طالبان نيز از اين مسئله استثنا نبوده است و نخواهد بود!
طالبان، گروهی است با تفكر فقهی حنفی ديوبند، کلامی ماتريدي، تجهيز شده توسط اطلاعات پاكستان؛ و به تازگی با پول قطر متمايل به گرايش سیاسی اخوان المسلمين است.
در فقه حنفی اغلب علمای احناف (با وجود تصريح به صحيح نبودن تكفير شيعه به خاطر مخالفت مذهبي) به خاطر سياست و تبعيت از حكومت بارها فتوا به تكفير شيعه دادهاند! علاوه بر اين، در جنبه ديني چيزي را بهكار بردهاند كه در بقيه مذاهب كمرنگتر بود! يعنی تكفير سياسي! و فتوا قتل بنا بر سياست! يعني اگر حاكم برای سياستش مصلحت ديد حق دارد شخصي را بدون اينكه حكم او قتل باشد، بكشد!
ديوبند نيز شاخهاي از فقه حنفی است و همين الان در سايتهای فتوای مركزی دار العلوم ديوبند، آمده است شيعيان به خاطر اعتقاد به اينكه قرآن بايد به حضرت علي عليه السلام نازل ميشده و جبرئيل اشتباه كرده است!!! كافر هستند!
در ديدگاه ماتريدي نيز در نواقض الاسلام (با وجود تصريح به اينكه طبق مبانی اهل سنت جهل در اصول دين موجب تكفير نيست) در موارد متعدد حكم به تكفير منكر خلافت خلفا شده است!
سياستزده بودن گروه اخوان المسلمين هم كه نياز به سخن ندارد! و در زمان مُرسي و تلاش براي نابود كردن سوريه و عراق و پس از آن ايران به خاطر نزديكي به امريكاييها و تلاش براي قدرت گرفتن اخوان المسلمين تجلی واضح اين سياستزدگي بود!
البته در هر گروهی هستند كسانی كه گمان دارند كه برای خدا كار ميكنند و از مقدمكردن سياست بر دين ناخشنود هستند، اما هيچگاه اين افراد در راس نبودهاند!
💧 در اينجا پاسخ به چند سوال ضروري است:
1. آيا طالبان جزو محور مقاومت است؟ پاسخ: جزو محور نه، اما وقتي سياستش اقتضا كند ضميمه محور مقاومت ميشود! همانطور كه در دو سال گذشته براي تشكيل حكومت نيازمند جنگ با امريكا و صلح با ايران بود! اما بعد از بيرون راندن امريكاييها حكام طالبان در همين مدت محدود، چند مليارد دلار به صورت مستقيم از امريكا كمك گرفتهاند! و براي بقاي در حكم خود را نيازمند امريكا ميدانند، اما نسبت به ايران اينگونه نيست! بلكه ايران را خطری براي خود احساس ميكنند! و از روزهای اول به قدرت رسيدن نيز بارها اين مطالب را در گوشه و كنار بر زبان آوردهاند!
2. آيا طالبان تغيير كرده است؟ پاسخ: خير! طالبان تغيير نكرده است، اقتضائات سياست تغيير كرده است! و گرنه وقتي قدرت پيدا كنند به سمت عقايد باطل خود كه آن را جايگزين بنياد گرايي حقيقي كردهاند خواهند رفت! به عنوان نمونه درس خواندن زنان، پوشش زن و مرد و ... نمونههايي بود كه چرخش موضع طالبان از ادعاهاي روز اول تا بخشنامههاي اين روزها به خوبي نشانگر آن است.
و يكي از عقايد باطل آنها چيزي است كه آن را خلافت يا امارت اسلامي ميدانند! و در واقع ميراث «الحق لمن غلب» و تلاش براي گسترش آن به كل دنيا (و نه فقط ايران) است! اما پاكستان براي طالبان مانند مادر است! و در شمال نيز نگران حساسيت روسيه و جنگ مجدد با آنها هستند! (اگر چه گسترش حكومت به سمت شمال نيز به خاطر وجود مسلمانان اهل سنت سلفي زده و خلافت يا امارت خواه، جزو احتمالات قوي در سياست طالبان به نظر ميرسد). مرزهاي با چين نيز بسيار محدود است و درگيري با چين يك ميليارد نفري و ارتش آن براي طالبان معقول نيست! و طبيعيترين جا براي گسترش فكر خلافت و امارت ايران است! كه در نظر بسياري از طالبان و بر اساس القائات غلط چند قرن گذشته، حكومتي رافضي و دشمن اهل سنت است!
3. آيا بايد با طالبان بجنگيم؟ طرح اين سوال كوفتن طبل جنگ بر ضد طالبان نيست، كه از روز اول، گفتيم كه اكنون جنگ با طالبان به مصلحت ما نيست، چون ما جنگ بزرگتر و دشمن مهمتری داريم! كه مشغول شدن به طالبان ما را از پايان كار او باز ميدارد!
✍️ ادامه یادداشت در پست بعدی👇👇
#فوری
#طالبان
#جنگ
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
❁﷽❁
✍️یادداشت بسیار مهم استاد جواد ابوالقاسمی درباره طالبان و ماهیت آن
◀️ قسمت دوم
اما حكومت طالبان نيز مانند ديگر حكومتهاي ظالم دنيا بخشي از استكبار جهاني هستند! فرقي بين امريكا و طالبان از اين جهت كه به دنبال استكبار هستند نيست! بله يكي استكبار صهيونيستي و ديگري استكبار اسلامي! مگر آل سعود تا زماني كه با ما دشمني ميكرد جزو محور استكبار نبود؟! البته ما شروع كننده جنگ بر ضد عربستان نبوديم، اما براي آنها خطر به حساب ميآمديم، تا چندوقت قبل كه متوجه شدند ضرر درگيري با ما، از ضرر مداراي با ما و تحمل ما براي آنها بيشتر است!
در مورد طالبان نيز همين مطلب صدق ميكند! و بايد به آنها يا به صورت منطقي يا در صورت نفهميدن با زباني ديگر فهمانده شود كه ضرر درگيري با ما براي آنها بسيار زياد و غير قابل جبران و تحمل است!
اما اگر بنا باشد كه طالبان بخواهد خود را به عنوان خطري جدي براي ما نشان دهد، همان بلايي كه سر عربستان آمد بايد بر سر طالبان نيز بيايد! كه چند موشك و پهپاد براي اين كار كافي است!
اما اگر شده به حسب سياست، رفتار غلط خود را كنار گذاشتند ارتباط سياسي با آنها نيز مشكلي نخواهد داشت! همانطور كه ارتباط سياسي با عربستان اكنون كه تا حد بسيار زيادي در جنگ بر عليه ما كوتاه آمده اشكالي ندارد.
در هر صورت نه طالبان را تطهير كنيم، و نه ما شروع كننده جنگ با آنها باشيم! اما تلاش كنيم كه بر سر عقل بيايند و از جنگ با آنها هم در صورتي كه به زياده خواهي و استكبار خود ادامه دادند ترس به دل راه ندهيم!
جواد ابوالقاسمی
#فوری
#طالبان
#جنگ
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
دانشگاه امامت
❁﷽❁ ✍️یادداشت بسیار مهم استاد جواد ابوالقاسمی درباره طالبان و ماهیت آن ◀️ قسمت دوم اما حكومت طالب
اعضای گرامی دانشگاه امامت، این یادداشت را به صورت گسترده منتشر کنید
🌹🌹
May 11