eitaa logo
《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
562 دنبال‌کننده
136 عکس
99 ویدیو
14 فایل
🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔴 #انتقادات و #پیشنهادات خود را در جهت رشد کانال، با ما @Abolhasanain110 در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
❁﷽❁ ✍️ نقد اندیشه همسان انگاری إتخاذ واسطه بت ها از سوی مشرکین با مسلمانان از سوی سلفیت 🔸بی شک قوی ترین رسانه موجود در نزد عرب فصیح جاهلی، شعر و کلام دارای آهنگ و وزن است! شعر ابزاری کلیدی برای انتقال مفاهیم در جنگ فکری با دشمنان است. رسول خدا (ص) همواره از این ابزار، برای بیان حقایق ناب توحیدی استفاده می کرد. او شعرایی همانند حسان بن ثابت را تشویق به گفتن شعر برای مقابله با اشعار دشمنان اسلام می نمود. 🔹معرکه أحد یکی از مواردی است که رسول خدا (ص) برای تقابل با اندیشه های شرک آمیز قریش به کلام موزون تمسک کرد. بعد از شکست نظامی مسلمین، ابوسفیان با هدف تحقیر و به رخ کشیدن عقاید شرک آمیز خود، آن حضرت را خطاب قرار داد و گفت: «أُعْلُ هُبَلْ» ( هبل [بت معروف عرب جاهلی] غلبه و بزرگی با تو است!) رسول خدا (ص) در پاسخ او فرمود: «اللَّهُ أَعلَى و أَجلُّ» (الله دارای علو بالاتر و جلیل تر است) ابوسفیان با اصرار بر دشمنی و کینه خود دوباره گفت: «لنا العُزَّى و لاَ عُزَّى لكم» (ما عزی[بت خیلی معروف و بزرگ] داریم و برای شما عزی نیست) پیامبر خدا (ص) مجددا در پاسخ به او گفت: «اللَّهُ مَولاَنا و لا مَولَى لكم» (خداوند مولای ما است و شما مولایی ندارید) 🔸سند این واقعه در معتبرترین کتب روایی شیعه و اهل سنت آمده است: 📚 رک: تفسير العياشي ؛ ج‏1 ؛ ص201 و صحيح بخاري، ج4، ص: 1486، ح: 3817 ✍️درباره این روایت توجه به نکات زیر مهم است: 1️⃣ توجه به قرینه مقامیه تقابل نظامی و فکری رسول خدا (ص) با فرمانده مشرکین، نشان از اهمیت فوق العاده پیام های رد و بدل شده است. موضوع اصلی این پیام ها مسئله توحید و شرک است. 2️⃣ از یک سو ابوسفیان در صدد اثبات حقانیت شرک و بت پرستی و مشروعیت عبادت بت ها و خدا انگاری آنها بود و از سوی دیگر رسول خدا (ص) علو، برتری، عزت، مولویت ذاتی و حقیقی الله تبارک و تعالی را مطرح می کند و این حقایق را از بت های بزرگ عرب جاهلی مثل لات و عزی نفی می کند. 3️⃣ بسیار روشن است که بعد از پاسخ اول رسول الله(ص) به ابوسفیان مبنی بر نفی علو و برتری هبل و اثبات علو و جلالت انحصاری برای خداوند، ابوسفیان پاسخ آن حضرت را نپذیرفت و بر عقیده باطل خود اصرار نمود و برای بار دوم، دم از بت عزی زد که این بار نیز رسول خدا (ص) مولویت بت عزی _ و هر موجود خدایی دیگر _ را نفی و ولایت انحصاری را در خداوند تبارک و تعالی منحصر نمود. 4️⃣ توجه به قرینه تقابل و نفی علو، عزت، جلالت و مولویت بت ها از سوی رسول خدا (ص) نشان می دهد که در اعتقادات عرب جاهلی بت ها شأنی خدایی داشته و در اوصافی مثل مولویت، تدبیر عالم، علو، عزت و جلالت همانند خداوند تبارک و تعالی نزد مشرکین بوده است. این حقیقت در بسیاری از آیات قرآن اشاره شده است که به دو مورد زیر اشاره می کنیم: 🔻سوره انعام آیه یک: «... ثُمَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُون‏» بر اساس این آیه کفار و مشرکین بت های خود را عِدل و همسنگ خداوند تلقی می کردند. 🔻سوره شعرا آیه 98: «إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمين‏» بر اساس این آیه مشرکین بت های های خود را مساوی با جایگاه خداوند تبارک و تعالی می دانستند. 🔻سوره بقره آیه 165 «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّه» بر اساس این آیه مشرکین مکه محبوب هایی از بت ها همردیف و هم عرض الله تبارک و تعالی انتخاب کرده بودند و آنها را همانند خداوند تبارک و تعالی دوست می داشتند. ✅ نتیجه گیری: توجه به این نکته کلیدی نشان می دهد که انگاره وهابیت در رد توسل، استغاثه و شفاعت از اولیای الهی با همسان انگاری مشرکین و مسلمانان، با تمسک به آیاتی که خطاب آنها به مشرکین است، باطل است. توضیح آنکه: وهابیت اتخاذ هر نوع واسطه برای تقرب الهی از سوی مسلمانان در حیات برزخی اولیای الهی را همانند اتخاذ بت ها برای تقرب به خداوند از سوی مشرکین قلمداد و آن را عملی مشرکانه به حساب می آورد؛ این در حالی است که میان رفتار مشرکین و مسلمانان در اتخاذ واسطه تفاوتی جوهری و کلیدی وجود دارد؛ زیرا بر اساس آیات قرآنی و ادله روایی قطعی _همانند شعارهای مطرح شده در جنگ احد که شرح آن گذشت_ مشرکین مقامی خدایی به بت ها می دادند و برای آنها علوّ، جلالت و شأنی همرتبه با الله تبارک و تعالی قائل بودند این در حالی است که در اندیشه هیچ مسلمانی، ولیّ خدا مرتبه خدایی نداشته و هیچ گاه در ذهن جوینده شفاعت و توسل خطور نمی کند که این واسطه الهی، همردیف الله و مستقل از او و در کنار او است. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
✍️ استدلال عقلی بر امامت امیرالمومنین (علیه السلام) بر اساس درک مصالح اجرایی و سیاسی جامعه اسلامی 🔹 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هیچ گاه شهر مدینه را بدون آنکه جانشینی برای خود تعیین کند، ترک نکرد. آن حضرت هیچ گاه لشگری را برای جنگ نفرستاد مگر آنکه برای آن فرمانده ای تعیین کند. این امور از واضح ترین ملزومات رهبری و سیاست اجرایی یک کشور است. 🔸 مستند به آیات قرآن، روایات قطعی و حقایق مسلم تاریخی، ایام منتهی به وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) روزهایی بوده که مسلمانان در معرض فتنه های بزرگ، اختلافات داخلی، نزدیکی به زمان و افکار جاهلیت، رخنه منافقین در صفوف مومنین، تهدید اساس حکومت نوپای اسلام توسط کفار و امپراتوری ایران و روم، بودند. 🔻حال چگونه ممکن است رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که در زمان حیات خود همیشه برای خود در مدینه جانشین تعیین می کرد، برای بعد از وفاتش، با وجود فتنه و خطرات فراوان فوق، اقدامی برای تعیین جانشین نکرده باشد؟ 🔹از دیگر سو، با وجود آنکه آن حضرت بارها از نزدیک بودن زمان وفات خود خبر می داد و نیز مدت زیادی در بستر بیماری بود، آیا عاقلانه است که مسلمانان هیچ پرسشی از تعیین جانشین و حاکم سیاسی بعد از وفات او نکرده باشند؟ مسلمانانی که در جزئی ترین امور دینی همانند: احکام حیض زنان، جنگ در ماه های حرام، میزان انفاق و ... از آن حضرت پرسش می کردند؟! ◀️ اگر بگویی: «با وجود نیاز مبرم به تعیین تکلیف خلافت سیاسی بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، صحابه هیچ مطالبه ای برای تعیین تکلیف سیاسی، از آن حضرت نکردند؛ می گوییم: این عدم سوال به دلیل آن بوده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با نص جلی و صریح، تکلیف جانشین بلافصل سیاسی خود را روشن کرده بود! ✅ آن حضرت در روز غدیر، امیرالمومنین (علیه السلام) را به صورت رسمی، علنی، صریح و به همراه تشریفات فراوان _ مثل بیعت لسانی، بیعت با فشردن دست، اعتراف و اقرار به اطاعت مطلق، اخذ تعهد جداگانه از سران قبائل و معارف صحابه و ... _ به جانشینی خود منصوب کرد و همین امر باعث شد برای احدی شبهه ای باقی نماند تا نیاز به سوال از جانشینی پیش آید! 📚برگرفته از: محمد حسن مظفر، دلائل الصدق لنهج الحق ج‏4 ؛ ص295، قم، چاپ: اول، 1422ق. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
🔰سلسله نشست های علمی با موضوع: جریان شناسی نفوذ اهل کتاب در مدرسه صحابه مدرس : حجت الاسلام بهرامی‌زاد 🔸شنبه ها و دوشنبه ها 🔸ساعت ۱۰‌صبح 🔸 ۱۴ جلسه 🔸شروع کلاس ۳ تیر 🔸برادران و خواهران 🏫 قم گلزارشهدا خ شاهرودی روبه‌روی خ‌شهید سقایتی مجتمع زبان،ادبیات و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی 🌐لینک ثبت نام: https://form.avalform.com/view.php?id=47401600 برای کسب اطلاعات ارتباط بیشتر به آیدی @ghods_shariif پیام بدهید. 🌐کانال مرکز مطالعات فلسطین https://eitaa.com/flastiin
هدایت شده از سید ابوعماد حیدری
بسم الله الرحمن الرحیم عرض ادب و احترام خدمت مدیر کانال دانشگاہ امامت بندہ سید ابو عماد حیدری ، پژوهشگر پاکستانی ھستم، و از نوشته ها، پستها و فیلمھا ی کانال استفادہ می کنم نیز به زبان اردو ترجمه و در کانال های خودم پخش می کنم. که بعضی از تولیدات رسانی ما حدود سی هزار بازدید دارد. بنده بابت مطالب ارزشمند از مدیر این کانال تشکر می کنم. لینک گروه واتساپ: https://chat.whatsapp.com/EdHdDZWYBUy05bskbT4wPd لینک یوتیوب: https://youtu.be/43Z6TgoyxvI لینک فیس بوک: https://www.facebook.com/syed.haidari.98?mibextid=ZbWKwL
🔖مقاله: ✳️ مصداق شناسی «اهل البیت» با تاکید بر تبیین و تفسیر نبوی از آیه تطهیر برای دیدن این مقاله به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇👇👇👇👇 https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=15520 وبسایت رسمی: (www.valiasr-aj.com) ایتا: 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/2849767479C0d5e53a286
❁﷽❁ ✍️ گوشه ای شخصیت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی رحمة الله علیه در کلام شیخنا الاستاد آیة الله فاضل لنکرانی: 🔸افزون بر فقاهت، در ولایت‌‌مداری هم سرآمد بودند. در وصیتنامه‌‌شان می‌نویسد من پیامهای زیادی در مسائل مختلف نوشته‌‌ام اما امیدم برای قیامت خودم به این پیام‌هایی است که راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها داده ام. 🔸من احساس می‌کردم هر مجلس روضه‌ای که برگزار می‌شد ایشان یک نورانیتی برای خود کسب می‌کرد. مجلس روضه را به این قصد تشکیل نمی‌‌داد که عده‌ای دورش جمع شوند تا عنوانی برای ایشان باشد. در مجلس روضه مثل یکی از مستعمین و افراد خدمتگزار بود. نسبت به مسئله ولایت سر سوزنی با کسی رودربایستی نداشت، و خیلی محکم از ولایت دفاع می‌‌کرد که همین هم قضایا و شواهدی دارد. 🔹 یک وقت جناب آقای قرائتی که خداوند ایشان را حفظ کند و شفا دهد، پیش مرحوم والد ما آمدند و گفتند حالتان چطور است؟ باز شبیه همین قضیه را فرمودند که چند شب است وقت خواب یک فکری ذهن من را درگیر می‌کند و تا صبح بیدارم و جوابی برایش پیدا نمی‌کنم! آقای قرائتی پرسیدند ناراحتی شما چیست؟ فرمودند فکر می‌کنم خدا مسئولیتی به عنوان مرجعیت در این دنیا بر دوش من گذاشت، حال اگر می‌توانستم از این طریق فریادی برای اسلام و شیعه بزنم اما نزده باشم، چه جوابی برای خدا دارم؟ من هر چه فکر می‌کنم چیزی که بتوانم در عالم قیامت عرضه کنم ندارم. آقای قرائتی گفتند: شما ندارید؟ این همه شاگرد، این همه کتاب، این همه خدمت! فرمودند نه، اینها که روشن است چیزی نیستند، اگر حق این مسئولیتی که خدا به من داده را درست ادا نکرده باشم چه کنم؟ https://fazellankarani.com/persian/lessons/25074 🔶 قابل توجه عمامه به سرهایی که به بهانه های واهی، پیام غدیر را به صرف دوستی و محبت اهل بیت علیهم السلام تقلیل می دهند و در دفاع از ولایت سیاسی امیرالمومنین علیه السلام مجامله می کنند! 🔻قابل توجه جریان هایی که به بهانه وحدت از گفتن مظلومیت های صدیقه طاهره سلام الله علیها دوری می کنند! مرجع بزرگ انقلابی، تمام امیدشان برای نجات تنها به بیانیه هایی بوده که برای احیاء و ترویج شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها صادر کرده است! 🔸قابل توجه طلبه نماهایی که به جای دفاع از حریم ولایت ائمه اطهار علیهم السلام، حملات بی رحمانه خود را متوجه مجموعه های دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام نموده اند! آیا فردای قیامت پاسخی برای امیر المومنین علیه السلام و صدیقه طاهره سلام الله علیها دارید؟ آیا انقلابی گری را در حمله به خودی ها و دفاع از وهابی ها و مولوی های معلوم الحال می دانید؟ أین تذهبون؟! 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence