📝💠📝💠📝💠📝
📝شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
5⃣4⃣قسمت چهل و پنجم
👈در ادامه دعا می گوید؛ خدایا
بر آن چیز هایی که سرپرستی اش را به او دادی یاری اش کن. «وَاَعِنْهُ عَلیٰ ما وَلَّیْتَهُ، وَاسْتَرْعَیْتَهُ..» خدا سرپرستی چه اموری را به امام زمان (عج) داده است⁉️ در حقیقت باید بگوییم تمام امور را. تمام اموری که بر بندگان👥 جاری و ساری است، خدا سرپرستی اش را به امام عصر داده است. میگوید «خَلِیفَةالله فِی الْأَرْضِ»🌏
⚠️ باز تأکید می کنم 👈تمام این امور به اذن خدا صورت می گیرد، با دستور خداست👉 نه اینکه امام زمان (عج) را از خدا جدا بدانیم. یعنی خدا بگوید روی کره ی زمین باش، کارهای کره ی زمین با تو، نه این طوری نیست! خدا به ایشان اذن میدهد، هر چه هست با اذن خدای متعال است، همان معجزاتی که انجام می دهند، خرق عادت هایی که انجام می دهند، همه این ها با 🔅اذن خدای متعال است.
⚜پس اینکه می گوید خدا بر آن
اموری که امام زمان (عج) را سرپرستی دادی تا آن امور را انجام بدهند منظور از این امور، سرپرستی بندگان است که خدای متعال به ایشان داده است. کسی که می خواهد سرپرستی بندگان را بر عهده داشته باشد، باید صفت هایی را خدا به او بدهد و این صفت ها را باید داشته باشد، چه صفتی⁉️
✅می گوید؛ «فَاِنَّهُ الهٰادِی الْمَهْدِیُّ، وَالْقٰائِمُ الْمُهْتَدٖی..» (امام زمان) هم هدایتگر هستی، هم هدایت شده ای (یعنی اول خدا تو را هدایت کرد و الان شما هدایتگر ما مردم شده ای)
👈بعد صفت قائم را داده است، اینکه ما باید برای صفت ″قائم″ از جایمان بلند شویم؛ اصل روایت در کتاب کمال الدین شیخ صدوق هست ″که امام رضا کلمه ی قائم را شنید و گریه ای کرد″ و بلند شدن به هیچ عنوان نوشته نیست!
🔹استاد سلیمیان از اساتید مرکز تخصصی مهدویت 📝مقاله ای درباره ی ″قائم″ نوشت که آنجا اثبات می کند اگر روایت های اولیه را ببینید اصلا چنین چیزی نیست که امام رضا (ع) اسم قائم را شنیده باشد و بلند شده باشد. نه، فقط اسم ☀️قائم را شنیده و گریه کرد!
⭕️حالا اینکه دست روی سر
گذاشت و بلند شد، بعدا یک سری افراد به روایت اضافه کردند!✍ والا در اصلش چنین چیزی نیست و برفرض هم حتی باشد واجب نیست، یعنی جاهایی که سخت است برای انسان و نمی تواند بلند شود، هیچ اشکالی ندارد!
❌آنهایی که می گویند مطالب حدیثی که کار نمی کنند فقط چیزی می شنوند و یا در کتابی می بینند و باور می کنند! ول اصل روایت در 📗کتاب″ کمال الدین شیخ صدوق، باب احادیث امام رضا (ع)″ بحث دعبل خزاعی بود که وقتی شعری را برای امام رضا خواند و اسم قائم آنجا آمد امام گریه کرد🍂، همین اینکه بگوید امام بلند شد دست روی سر گذاشت چنین چیزی در اصل روایت نوشته نیست.
🔹ادامه دارد ...
💽برگرفته از فایل شماره (۴)
شرح و تفسیر دعای عصر غیبت
🎤استاد احسان عبادی
#متن_شرح_و_تفسیر_دعای_عصر_غیبت ۴۵
https://eitaa.com/joinchat/3366650033Cf91c942ed1
امام زمان و منتظران
🔹گفتار اول: بایسته های علم آموزی نخستین بحثی که با آن می توان به اهمیت فراگیری معارف مهدوی و به ویژ
✅ حس حضور
🔹گام دوم: از ضرورت علمی یک چیز تا ضرورت عینی آن
❓سؤال: آیا هرکس به هر چه میداند پایبند است؟ چرا خیلی از مردم با وجود دانستن خوبی یا بدی چیزی برای انجام یا ترك آن تعهدی ندارند ؟
🔅پاسخ ما:
علم و درك ضرورت يك چيز به دو صورت است:
اول . حصولی (اکتسابی): با درك عقلی و دانستن؛
دوم. حضوری (شهودی): با درك قلب و یافتن.
برای فهمیدن تفاوت این دو نوع درک می توانیم به مثال زیر توجـه کـرده و بـه این سؤال پاسخ دهیم که چرا اکسیژن مهم است؟ وجودش چه ضرورتی دارد ؟ در پاسخ این سؤال، ممکن است شما چنین بگویید که اکسیژن عنصر حیات بخش موجودات زنده زمینی است و بدون آن حیات مادی آنان ممکن نخواهد بود. اين يك علم حصولی است که با مطالعه کتاب و حضور در کلاس و مانند آن به دست می آید؛ اما اگر همین حالا نفس خود را برای دقایقی در سینه حبس نمایید؛ کاملاً به همین حقیقتی که به طور اکتسابی به آن علم
پیدا کرده بودیم درك شهودی و حضوری می یابیم.
استادی میگفت: «من با اینکه میدانم آب در کوزه است، به سراغ آب نمی روم؛ چون تشنه نیستم ولی با احتمال اینکه در چند کیلومتری آب هست حرکت میکنم، چه عطش را با خود دارم و آرام نمیگیرم. پس درک نیاز و افتقار واضطرار، آن حلقهواسطی است که هم در مرحله دین شناسی و هم در مرحله عمل به آن نیاز داریم».
در حقیقت فایده اصلی از آگاهی به ضرورت يك موضوع، به درك قلبي آن مربوط است؛ زیرا تنها این درک و شناخت است که موجب عمل و حرکت تـا رسیدن به هدف و دستیابی به فایده های آن میشود وگرنه چه بسیار معلوماتی که در ذهن همه وجود دارد اما هیچکس به لوازم آن پایبند نیست؛ بنابراین فرمودند: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ مَطْبُوعٌ وَمَسْمُوعٌ وَ لَا يَنْفَعُ الْمَسْمُوعُ إِذَا لَمْ يَكُنِ الْمَطْبُوع». این بدان جهت است که فرمانروای وجود ما و محل قصد، اراده و خواست ما؛ قلب و عنصر مرکزی روح ماست كه القلب ملك و له جنود». امام صادق ها نیز در این باره فرمود:
اعْلَمْ يَا فُلَانُ : أَنَّ مَنْزِلَةَ الْقَلْبِ مِنَ الْجَسَدِ بِمَنْزِلَةِ الْإِمَامِ مِنَ النَّاسِ الْوَاجِبِ الطَّاعَةِ عَلَيْهِمْ أَلَا تَرَى أَنَّ جَمِيعَ جَوَارِحِ الْجَسَدِ شُرَطُ لِلْقَلْبِ وَتَرَاجِمَةٌ لَهُ مُؤدِّيَةٌ عَنْهُ الْأَذْنَانِ وَالْعَيْنَانِ وَالْأَنْفُ وَالْقَمُ وَ الْيَدَانِ وَالرِّجْلَانِ وَالْفَرْجُ فَإِنَّ الْقَلْبَ إِذَا هَمَّ بِالنَّظَرِفَتَحَ الرَّجُلُ عَيْنَيْهِ وَإِذَا هَمَّ بِالاسْتِمَاعِ حَرَّكَ أُذُنَيْهِ وَ فَتَحَ مَسَامِعَهُ فَسَمِعَ وَ إِذَا هَمَّ الْقَلْبُ بِالشَّمِ اسْتَنْشَقَ بِأَنْفِهِ فَأَدَّى تِلْكَ الرَّائِحَةَ إِلَى الْقَلْبِ وَإِذَا هَمَّ بِالنُّطْقِ تَكَلَّمَ بِاللِّسَانِ وَإِذَا هَمَّ بِالْبَطْشِ عَمِلَتِ الْيَدَانِ وَ إِذَا هَمَّ بِالْحَرَكَةِ سَعَتِ الرِّجْلَانِ وَ إِذَا هَمَّ بِالشَّهْوَةِ تَحَرَّكَ الذَّكَرُ فَهَذِهِ كُلُّهَا مُؤَدِّيَةٌ عَنِ الْقَلْبِبِالتَّحْرِيكَ؛ فلانی بدان که قلب نسبت به جسد انسانی در جایگاه امام است برای مردم که همه باید از او اطاعت کنند. مگر نمی بینی که تمام جوارح و اعضای جسد، اعوان و ایادی و مفسر قلب هستند. دو دو گوش و دو چشم و بینی و دهان و دو دست و دو پا و عورت خواسته های قلب را ادا میکنند بنابراین هرگاه قلب خواسته اش نگریستن به چیزی باشد، انسان دو چشمش را می گشاید و زمانی که بخواهد بشنود، دو گوشش را حرکت داده و منفذ آنها را باز کرده تا مطلوب را بشنود و هر وقت میل داشته باشد بویی را استشمام که کند، با استنشاق کرده در نتیجه بوی مطلوب به قلب می رسد و هنگامی که به سخن گفتن رغبت داشته باشد، به وسیله زبان سخن میگوید و در صورتی که مطلوبش گرفتن چیزی باشد دستهایش به کار افتاده و آن چیز را می گیرد و به فرض که مقصودش حرکت کردن باشد، دو پـا سعی کرده و راه می روند و اگر محبوبش شهوت و غریزه باشد، نرینـه شخص به حرکت و جنبش در می آید. پس تمام این اعضاء و جوارح حرکت و فعالیت نموده تا خواسته قلب را انجام دهند و بدین ترتیب از او اطاعت میکنند.
بینی
و شأن عقل چیزی جز وزارت و مشاوره و معرفی میزان ارزش يك شيء و درك خير نیست که فرمودند: «إِنَّمَا يُدْرَكُ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِالْعَقْلِ». آری ، اگر قلب در کشاکش
عقل و هوای نفس سخن عقل را برتری داد و در میدان جهاد با نفس پیروز شده و مهذب گردید، در واقع او را امیر سربازان خویش قرار می دهد: «الْعَقْلَ أَمِيرُ
جنوده».
بنابراین در مسأله فراگیری و تعلیم علوم باید از ذهن فراتر رفته و قلب را هدف قرار داد و ابتدا ظرف دل را از هر آنچه کهموجب بی تفاوتی نسبت به دانسته ها می شود، پیرایش و تزکیه نمود و آنگاه از آب حیات بخش علم در آن ریخت؛ چراکه روش رسول و معلم علم این است: وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ .
🔹گام سوم......
✅ حس حضور
🔹 گام سوم: به عمل کار برآید
اگرچه در آیین اسلام بر علم آموزی تأیید فراوانی شده است؛ کما اینکه بخشی از این سفارشها در قبل آمد
📝و نیز از رسول خدا بیان گردیده: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْمِ». اما در دیــن هـم، هدف اصلی از
علم آموزی، دستیابی به درک و باور قلبی و یا همان چیزی است که گاهی از آن به معرفت تعبیر می شود؛ از همین روست که بر عمل به دانسته ها تأکید شده است؛ زیرا اولاً، از سویی عمل انسان نشانه صداقت در قبول حق و دستیابی به گوهر معرفت بوده و ثانیاً، از سویی دیگر معرفت بدون عمل اصلاً به دست نمی آید.
📝امام صادق علیهالسلام عقیده دارند که افزون برآنکـه خـداونـد عـمـل بـدون پشتوانه معرفت را نمی پذیرد، اساساً عمل انسان نیز، نشانگر دست یابی او به معرفت است؛ چنان که فرمود:
لَا يَقْبَلُ اللَّهُ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَةٍ وَلَا مَعْرِفَةَ إِلَّا بِعَمَلٍ فَمَنْ عَرَفَ دَلَّتْهُ الْمَعْرِفَةُ عَلَى الْعَمَلِ وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ فَلَا مَعْرِفَةَ لَهُ؛ خدا عملی را بدون معرفت نمی پذیرد و معرفـت جـز بـا عـمـل وجود ندارد؛ پس آن کس که معرفت یابد، ایــن معرفت او را به سوی عمل می کشاند و کسی که عمل نمی کند، هنوز معرفتی برایش به دست نیامده است.
بنابراین قرآن کریم با خطابی توبیخی می فرماید: ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ
مَا لَا تَفْعَلُونَ * كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ .
جالب این جاست که برخلاف تصور عمومی از علم، در سخنی نورانی از رسول اعظم ، عمل به علم، خود بخشی از علم دانسته شده است؛
📜چنانکه از امام صادق علیهالسلام روایت شده که:
جَاءَ رَجُلٌ إِلَي رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ! مَا الْعِلْمُ؟ قَالَ: الْإِنْصَاتُ. قَالَ: ثُمَّ مَهُ ؟ قَالَ : الِاسْتِمَاعُ ، قَالَ : ثُمَّ مَهُ ؟ قَالَ : الْحِفْظُ، قَالَ : ثُمَّ مَهُ؟ قَالَ: الْعَمَلُ بِهِ قَالَ: ثُمَّ مَنْ يَا رَسُولَ اللَّهِ !؟ قَالَ: نَشْرُهُن.
و آن قدر موضوع عمل به علم مهم بوده که پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلمه از علم بدون عمل به خدا پناه برده و فرموده است:
نعوذ بالله من علم لا ينفع و هو العلم الذي يضاد العمل بالاخلاص و اعلم أن قليل العلم يحتاج الى كثير العمل، لأن علم ساعة يلزم صاحبه استعماله طول عمره.
⬅️همه تأکیدها بر لزوم همراهی علم و عمل بدان جهت است که علم، همانند شمشیر دو لبه ای است که اگر به آن عمل شود به انسان سود می رساند؛
📜چنان چه امام علی در این باره فرمود: «تعلموا ما شئتم أن تعملوا، فلن ينفعكم الله بالعلم حتى تعملوا به» ، اما اگر به آن عمل نشود، انسان را به نابودی خواهد افکند. بنابر روایت جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ فَسَأَلَهُ عَنْ مَسَائِلَ فَأَجَابَ، ثُمَّ عَادَ
لِيَسْأَلَ عَنْ مِثْلِهَا: فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ : مَكْتُوبٌ فِي الْإِنجِيلِ لَا تَطْلُبُوا عِلْمَ مَا لَا تَعْلَمُونَ وَ لَمَّا تَعْمَلُوا بِمَا عَلِمْتُمْ فَإِنَّ الْعِلْمَ إِذَا لَمْ يُعْمَلْ بِهِ لَمْ يَزْدَدْ صَاحِبُهُ إِلَّا كُفْراً وَ لَمْ يَزْدَدْ مِنَ اللهِ إِلَّا بُعْدا؛
مردی خدمت امام چهارم آمد و از او مسائلی پرسید و آن حضرت پاسخ داد، سپس بازگشت تا همچنان از امام سؤال کند.
حضرت فرمود در انجیل نوشته شده است که تا بدان چه دانسته اید عمل نکرده اید از آنچه نمی دانید نپرسید، همانـا علمی که به آن عمل نشود جز کفر [ ناسپاسی] داننده و دوری او را از خدا نیفزاید.
◀️منظور از بیان آنچه که تنها نمونه کوچکی از اهتمام و تأکید معصومین بر همراهی علم و عمل است ذکر این حقیقت است که قصد و نیت ما در فراگیری هر علمی از جمله علوم دینی و معارف مهدوی، باید عمل خالصانه به آموخته ها باشد تا این علوم از مغز به قلب سرایت کرده و از دانسته به باور تبدیل گردد؛ چرا که در لحظات سخت جان کندن و حسابرسی فقط و فقط، این ایمان و باورهای قلبی هستند که به كمك ما خواهند آمد و تنها راه استقرار ایمان در قلب، عمل می باشد؛
📜امام صادق علیهالسلام در این باره فرمود: لَا يَثْبُتُ لَهُ الْإِيمَانُ إِلَّا بِالْعَمَلِ وَالْعَمَلُ مِنْهُ؛ ایمان جز با عمل در دل مومن
تثبیت نمی شود و عمل جزیی از ایمان است.
📚 #حسحضور
🤲یَا رَبَّ مُحَمَد وَ آلِ مُحَمد، صَلِّ عَلی مُحمَد وَ آلِ مُحَمد، وَ عَجِّل فَرَجَ مُحَمد وَ آلِ مُحَمَد"🤲
🌼به نیت فرج مولا نشر دهید
🌤 #الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج 🌤
🦋-----------------🦋
https://eitaa.com/joinchat/3366650033Cf91c942ed1
🦋----------------------------------🦋
23.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💗 نماهنگ | برای طلوع خورشید
❤️قرار هر شبمان❤️
❤️خشنودی دل مولایمان❤️
🔊 " زیارتِ آل یاسین "
✏️ رهبر انقلاب: یاد امام زمان علیه السلام نشاندهندهی این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد.
#حضرتامامزمان(عجلاللهتعالیفرجه الشریف) در یکی از نامه هایی که به یاران با وفا خود فرستادهاند میفرمایند:« هر گاه خواستید به وسیله ما، به سوی خداوند توجه کنید، و به ما روی آورید، پس همان گونه که خداوند فرموده است بگویید:
#زیارت_آل_یاسین
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌤 #الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج 🌤
🦋-----------------🦋
https://eitaa.com/joinchat/3366650033Cf91c942ed1
🦋----------------------------------🦋
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امام_زمان
😔 با این دل بیقرار خیلی سخت است
جا ماندنمان ز یار خیلی سخت است...
😔 تو درد فراق دیده ای، می دانی
برگرد که انتظار خیلی سخت است...
#بیاآرامِدلها💕
#العجلمولایغریبم
📜
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
🌤 #الّلهُـمَّ_عَجِّــلْ_لِوَلِیِّکَـــ_الْفَـــرَج 🌤
🦋-----------------🦋
https://eitaa.com/joinchat/3366650033Cf91c942ed1
🦋----------------------------------🦋