eitaa logo
انقلاب اسلامی
289 دنبال‌کننده
810 عکس
182 ویدیو
0 فایل
در اینجا مطالبی که دربارۀ انقلاب اسلامی است، بارگذاری می‌شود؛ ازجمله بیانات حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداهما؛ سخنان بزرگان؛ تاریخ انقلاب؛ مجموعه‌های نمایشگاهی؛ عکس؛ پوستر؛ نقاشی و طراحی گرافیکی. ارتباط با مدیر کانال @Mt_Arefian
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، امروز در پایان عزاداری هیئت‌های دانشجویی خطاب به دانشجویان: اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، صبح امروز: با همین اراده و استحکامی که در اهپیمایی عظیم اربعین حاضر شدید، در راه حاکمیت توحید نیز حرکت خواهید کرد ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در جمع هیئت‌های عزاداری دانشجویی: ✏️ ان‌شاالله با همین اراده‌ای که شما جوانان در این راهپیمایی‌های عظیم اربعین با استحکام و جوانانه راه رفتید، در همه‌ی کارها خواهید توانست راه معنویت و حقیقت و حاکمیت توحید را انشاالله با همین استحکام حرکت کنید. ✏️ این امیدی است که به شما جوانهای امروز هست. به شما جوانهای دنیای اسلام هست به خصوص به شما جوانهای ایرانی عزیزمان هست. ✏️ استقامت بورزید در این راه، همیشه حسینی زندگی کنید و حسینی بمانید. 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 سخنان فراموش‌نشدنی فرزند شهید مدافع حرم بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت سر خُمّ می سلامت شکند اگر سبویی 🌷 سخنان فرزند شهید علی زاداکبر دربارۀ کربلا و صبر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها این معرفت فرزندان انقلاب اسلامی است. این نمونه‌ای از نسلی است که در مکتب خمینی کبیر و امام خامنه‌ای و حاج‌قاسم پرورش یافته است؛ نوجوانی که ازسرِ عشق و معرفت، خودش را فدایی اسلام و فدایی حضرت امام حسین و حضرت زینب سلام‌الله‌علیهما می‌داند. @Enghelabe_Islami
🏴 این حسین کیست که عالم همه دیوانۀ اوست این چه شمعی است که جان‌ها همه پروانۀ اوست 📸 پرچم آلمان مزین به تصویر حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه در پیاده‌‎روی اربعین این آزادگان و مؤمنان، عشق به حضرت سیدالشهدا سلام‌الله‌علیه را با عشق به مُسلم امام زمان ارواحنافداه همراه کرده‌اند. @Enghelabe_Islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ▪️صَلَّی اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله شب جمعه دلم هوای تو کرد نایم آهنگ نینوای تو کرد دلم از بس دَمِ حسین گرفت سینه را باز کربلای تو کرد ✍️ 🎙 نوای محمّد الجَنامي @Enghelabe_Islami
. 💢 انحراف از خط ولایت برای شناختن انحراف این جماعت همین بس که برای اثبات مدعای باطل و اهداف پلیدشان حتی از دروغ بستن به امام جامعه نیز ابایی ندارند! باید از اینها پرسید که حضرت آقا کجا فرمودند تحلیل داشته باشید؟! ایشان سال‌ها پیش قریب به این مضمون فرمودند: اگر منتظر موضع‌گیری رهبرى بمانید تا براساس آن، موضع‌‌گیرى کنید، این کارها را قفل خواهد کرد. رهبرى وظایفى دارد، شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ منتها معیارتان تقوا باشد (۱۳۹۳/۰۵/۰۱). آن‌وقت این سخن یعنی در برابر رهبری تحلیل داشته باشید؟! نکتۀ بعد اینکه ایشان کجا فرمودند نقد و معارضه به امام جامعه تکلیف شرعی است؟! چرا به امام جامعه دروغ می‌بندید؟! معارضه آن‌هم با امام جامعه؟! شما که هستید که بخواهید با امام جامعه معارضه کنید؟! معارضه را حضرت آقا سال ۸۸ برای نامزدهای انتخاباتی فرمودند: نامزدها همه برای یک هدف دارند کار می‌کنند... من با مناظره و و گفت‌وگو و انتقاد مخالفتی ندارم؛ اما سعی کنید این در چهارچوب‌های درست شرعی و دینی انجام بگیرد (۱۳۸۸/۰۳/۱۴). چند تکه از کلام حضرت آقا را سر هم کرده‌ و با شیطنت یک جملۀ جعلی ساخته‌اید و بعد آن را به نام ایشان منتشر می‌کنید! این مخلوط کردن حق و باطل نشانۀ فتنه‌انگیزی است؛ همچنان‌که حضرت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه فرمودند: يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَمِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ (نهج البلاغه، خطبۀ ۵۰). ✍️ @Enghelabe_Islami
. 🌸حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: [شهید آیت‌الله مدنی‌] حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. اولاً ایشان ملّا بود؛ عالم بود؛ فقیه بود... آگاهانه و ازروی معرفت عمل می‌کرد... اهل بیان و تبیین بود در [بین] قشرهای مختلف؛ ایشان در میان جوان‌ها می‌توانست کاملاً با مخاطب جوان ارتباط برقرار کند... با عامّۀ مردم و قشرهای خیلی عمومی مردم هم باز همین‌جور بود. در ایامی که سوسنگرد آزاد شده بود... دیدیم آقای مدنی در اهواز پیدا شد؛ از تهران آمده بودند و [بعد] آمدند سراغ ما. گفتند: کجا می‌روید؟ گفتیم می‌رویم سوسنگرد. گفتند: من هم می‌آیم... رفت بین مردم، یک وقت دیدیم یک جماعت عظیمی از زن و مرد را دور خودش جمع کرده و دارد با لهجۀ هسچۀ عربی با اینها حرف می‌زند! یک سخنرانی حسابیِ گرم آنجا کرد که مردم را به هیجان آورد... در اولین سمینار ائمۀ جمعه که ما در قم تشکیل دادیم... شروع کرد صحبت کردن و اشک از چشم‌های او روی محاسن شریفش همین‌طور جاری بود و حرف می‌زد. در روایات داریم که حضرت دعا می‌خواندند، اشک مثل قطراتی که از لب مشک، مشک را می‌بندند جاری می‌شود همین‌طور مرتّب چک‌چک. این را من در چهرۀ آقای مدنی دیدم... با طبقۀ روشنفکر می‌نشست، جذبشان می‌کرد؛ با طبقۀ عوام می‌نشست، جذب می‌کرد؛ با طلبه‌ها می‌نشست؛ یعنی عالم ناطق و مبیّن و کسی بود که می‌توانست آن ذخیره‌ای که در وجود او و در روح او، در دل پاک و نورانی او از نور معرفت و علم جمع شده بود، آن را به‌راحتی به مخاطب خودش منتقل کند (۱۳۸۰/۰۶/۱۲). @Enghelabe_Islami
. 🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: یکی از عواملی که در جامعه از بدی‌ها جلوگیری می‌کند، ، و است. نگذاریم «منکر» «معروف»، و «معروف» «منکر» شود. نهی‌ازمنکر کردن، مثل این است که بگویید آقا چرا این کار را می‌کنی؟ این چه حرکت بدی است که انجام می‌دهی؟ یک نفر بگوید، دو نفر بگویند، ده نفر بگویند؛ بالاخره طرف ؛ یعنی اگر بارها گفته شد، روحاً مغلوب می‌گردد. من همین را واقعاً می‌دانم. مثلاً یک نفر کار خلافی می‌کند، می‌گویند آقا شما این کار را نباید می‌کردی. این مطلب را بگو و برو. می‌گوید او برمی‌گردد به من می‌دهد. خیلی خوب؛ حالا دو تا فحش هم به شما بدهد؛ . اگر نفر دوم هم بگوید آقا شما باید این کار را نمی‌کردی؛ بدانید اگر دعوا هم بکند، دعوایش کمتر از آنی است که با نفر اول کرده است. نفر سوم و نفر دهم و نفر بیستم هم همین‌طور. بنابراین اگر نهی‌ازمنکر باب شد و تا نفر بیستم رسید، شما خیال می‌کنید آن آدم دیگر آن کار را تکرار خواهد کرد؟ . فقط هم ؛ یدی‌اش در اختیار حکومت است؛ یعنی اگر جایی باید با گناهکار به‌صورت یدی و مجازاتی برخورد کنند، فقط دستگاه‌هایی از حکومت هستند که مسئول این کارند؛ مردم نباید بکنند. اما زبانی چرا؛ (۱۳۷۷/۱۲/۰۴). @Enghelabe_Islami
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مردم سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی: دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته. یکی وحدت ملّی، یکی امنیت ملّی. وحدت ملّی مهم است. نگذارید وحدت را بهم بزنند. وحدت یعنی چه؟ یعنی آنجایی که پای منافع ملت در میان هست اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید کنار گذاشته بشود. همه باید در کنار هم باشند. اقوام مختلف، مذاهب مختلف در کنار هم. آنجایی که یک جهتگیری مشخصی هست، این وحدت مهم است. و امنیت؛ آن کسانی که امنیت ملی را تهدید میکنند دشمن ملت‌اند برای دشمن کار میکنند چه بفهمند خودشان چه نفهمند. دشمن این دو نقطه را یعنی وحدت را و امنیت را آماج حمله‌ی خودش قرار داده. باید در مقابلش ایستاد. 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: امروز یک تحول بزرگی در دنیا یا دارد آغاز میشود یا آغاز شده است. امروز روزی است که ملتهای منطقه نباید دچار غفلتی بشوند که در دوران استعمار شدند، یا بعد از جنگ اول جهانی شدند. این تحول چیست؟ خطوط اصلی‌اش چند چیز است. در درجه‌ی اول ضعیف شدن قدرتهای استکباری دنیا. قدرت استکباری آمریکا ضعیف شده است و دارد ضعیفتر میشود. یکی دیگر از خطوط اصلی این تحول، برآمدن قدرتهای جدید منطقه‌ای و جهانی است. قدرتهای جدیدی دارند به وجود می‌آیند، یا قدرتهای منطقه‌ای‌اند یا قدرتهای جهانی‌اند. ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🌷 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب با اشاره به توطئه‌های امروز دشمن علیه ایران اسلامی در قالب «جنگ ترکیبی»: مراقب باشید جدول دشمن را کامل نکنید / اگر دیدید راهی که میروید کفار را خوشحال می‌کند یعنی همراه پیغمبر نیستید ✏️ باید مراقب باشیم راه را خطا نرویم اشتباه نکنیم حق را با باطل عوضی نگیریم. قرآن معیار داده به ما. قرآن می‌فرماید که «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ» آیا ما با پیغمبر هستیم یا نیستیم؟ راه این است دیگر. علامت دارد. «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» اگر شما دیدید این راهی که داریم میرویم راهی است که کفّار را خوشحال می‌‌کند، بدانید که أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ نیستید. پس مع رسول اللّه نیستید، همراه پیغمبر نیستید. حواسمان باید جمع باشد. بدانیم چه کار میکنیم بدانیم چه میگوییم، حرفی که می‌زنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد. جدول دشمن را کامل نکند. گاهی غفلت ممکن است بکند کسی یک حرکتی بکند یک حرفی بزند که جدول نقشه‌ی دشمن را کامل کند، این خطرناک است. باید مراقبت کرد که این اتفاق نیفتد. اگر ما مراقب باشیم دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند انجام بدهد. ۱۴۰۲/۶/۲۰ 🖼 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ 💠درباره مناطق «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ❇️سابقه‌ی خاطره‌ی ما از این منطقه‌ی شما بیش از نیم قرن است. 🌟اوّلین حرکت آشکاری که خود این حقیر در مقابله‌ی با دستگاه طاغوت انجام دادم، با همراهی این دو مرکز مهم، یعنی بیرجند و زاهدان، انجام گرفت. ❎ منطقه سیستان و بلوچستان، منطقه‌ی انقلاب است، منطقه‌ی شهید دادن است، منطقه‌ی حرکت در راه خدا است. 🔺هم شهید وحدت داریم 🔺هم شهید دفاع مقدّس داریم 🔺هم شهید در راه امنیّت داریم ☑️مسئولان قدر این مردم را باید بدانند و باید خدمت کنند. 🚆مسئله‌ی خطّ آهن خیلی مهم است؛ ‌ 👈اینکه شمال و جنوبِ شرق کشور با خطّ آهن متّصل بشود، ✔️هم برای استان و استانهای در بین راه اهمّیّت دارد ✔️هم برای اصل کشور اهمّیّت دارد 💧مسئله‌ی آب زابل خیلی اهمّیّت دارد. ✅ همه‌ی راه‌ها باید پیموده شود برای اینکه حقّ مردم در مورد آب تأمین بشود. ⭕️اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دهه‌ی ۸۰ که بنده آمدم بلوچستان و تصمیم‌گیری شد، عمل میکردند، امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. ♦️امروز بحمدالله مشغولند، تلاش میکنند. ✔️ان‌شاءالله که این امید به نتیجه برسد. 💠درباره تحولات بزرگ دنیا و لزوم مراقبت ملتها و مسئولین 👈وقتی در دنیا تحوّلات بزرگ به وجود می‌آید یا آغاز میشود، ملّتها و مسئولین کشورها موظّفند مراقبت خودشان را چند برابر کنند. ✅اگر این مراقبت انجام گرفت، سر ملّتها کلاه نخواهد رفت و ناچار نخواهند شد که به راهی ضدّ منافع خودشان حرکت کنند. ❎اگر این مراقبت انجام نگرفت و غفلت شد، ضربه‌های بلندمدّتی به ملّتها وارد خواهد شد. دو مثال: 1️⃣غفلت ملتها و مسئولین کشورها در دوران آغاز حرکت استعمار از اروپا در قرن هجدهم ⬆️نتیجه: گرفتاری به استعمارِ دو سه قرنیِ یک منطقه‌ی عظیمی از دنیا 2️⃣بلایی که انگلیس، فرانسه و ایتالیا، عمدتاً بعد از جنگ جهانی اوّل و اندکی بعد از جنگ جهانی دوّم، بر سر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آوردند ⬆️نتیجه: منطقه‌ی ما اقلّاً صد سال از کاروان تمدّن و کاروان پیشرفت عقب افتاد. 💢خطوط اصلی تحوّل بزرگ در دنیا چند چیز است: 1️⃣ضعیف شدن قدرتهای استکباری دنیا؛ 📌قدرت استکباری آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی ضعیف شده است ⭕️ضعف در شاخصهایی مثل: 🔻اقتصاد 🔻مسئله‌ی امکان دخالت در دولتها 🔻توانایی تغییر دادن دولتها و کشورها 2️⃣برآمدن قدرتهای جدید منطقه‌ای و جهانی ♦️اینکه میگوییم دشمن دارد ضعیف میشود معنایش این نیست که نمیتواند مکر کند ❌مشغول نقشه‌کشی‌اند. باید غافل نشویم. 🔎معلومات اطّلاعاتی ما به ما میگوید که دولت آمریکا در آمریکا یک مجموعه‌ای را درست کرده است که اسم این مجموعه «گروه بحران» است. 🔖به این نتیجه رسیده‌اند که در ایران چند نقطه‌ی بحران‌ساز وجود دارد که باید آنها را تحریک کرد: 📌اختلافات قومی 📌تفاوتهای مذهبی 📌مسئله‌ی جنسیّت و مسئله‌ی زن ⭕️تا اینها بحران درست کند و از طریق بحران بتوانند به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند؛ 🔺‌این برنامه‌ی آمریکا است، 👈و «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه»! 💡حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه ‌کار میکنیم، بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند. 🚨دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی. 🔘وحدت یعنی در مسائل اساسی کشور، آنجایی که پای منافع ملّت در میان است، ♦️اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود. ✅آنجایی که یک جهت‌گیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است. ❌آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید میکنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار میکنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. 🌟بنده به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم، به خاطر: ✨تجربه‌ی چهل و چند ساله ✨آنچه انسان در جوانهای این کشور میبیند: 🔹وفاداری‌ها 🔸محبّتها 🔹اخلاصهایی که نشان داده میشود 🔸حضورهای خوب [مثل] این اربعین 💠تشکر از میهمان‌نوازی ملت عراق در قضیه اربعین ❇️لازم میدانم از ملّت عراق به خاطر پذیرایی و میهمان‌نوازی ارزشمندشان در این قضیّه‌ی اربعین تشکّر کنم ⬅️از مسئولین عراقی [هم] همین طور ⬅️بخصوص از حشدالشّعبی ⬅️از نیروهای انتظامی عراق ⬅️از دولت عراق که توانستند امنیّت را برقرار کنند 🙏از نیروی انتظامی خودمان هم صمیمانه تشکّر میکنم. ♦️قدر این نیروهای فداکار، این جوانان خوب را در بخشهای مختلف بایستی بدانیم 🍀پروردگارا به حقّ محمّد و آل محمّد برکات و رحمت خودت را بر ملّت ایران و بر مردم این دو استان نازل بفرما. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸حق عظیم امام حسن مجتبی‌ سلام‌الله‌علیه‌ بر بقای اسلام علیه‌الصلاةوالسلام و حادثۀ صلح آن بزرگوار با معاویه، یا آن چیزی که به نام صلح نامیده شد، حادثۀ سرنوشت‌ساز و بی‌نظیری در کل روند انقلاب اسلامیِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم... در باب علیه‌السلام این مسئله را بارها گفته‌ایم و در کتاب‌ها نوشته‌اند که هرکس ــ حتی خود امیرالمؤمنین ــ هم اگر به‌جای امام حسن مجتبی‌ بود و در آن شرایط قرار می‌گرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد... هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که اگر امام حسین به‌جای امام حسن بود، این صلح انجام نمی‌گرفت. نخیر، و این صلح انجام گرفت، و اگر امام حسن علیه‌السلام هم نبود و امام حسین علیه‌السلام تنها بود، در آن شرایط، باز هم همین کار انجام می‌گرفت و صلح می‌شد... وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن مجتبی‌ علیه‌السلام غلبه پیدا کند. همۀ عوامل، در جهت عکس غلبۀ امام مجتبی‌ علیه‌السلام بود. معاویه غلبه پیدا می‌کرد؛ چون در اختیار او بود. چهرۀ او در اسلام، چهره‌ای نبود که نتوانند موجه کنند و نشان بدهند. اگر امام حسن صلح نمی‌کرد، خاندان پیامبر را از بین می‌بردند و کسی را باقی نمی‌گذاشتند که حافظ باشد. همه‌چیز به‌کلی از بین می‌رفت و ذکر اسلام برمی‌افتاد و نوبت به هم نمی‌رسید. اگر بنا بود امام مجتبی‌ علیه‌السلام جنگ با معاویه را ادامه بدهد و به خاندان پیامبر منتهی بشود، هم باید در همین ماجرا کشته می‌شد؛ هم باید کشته می‌شدند، هم باید کشته می‌شدند؛ همه باید از بین می‌رفتند و کسی که بماند و بتواند از فرصت‌ها استفاده بکند و اسلام را در شکل ارزشیِ خودش باز هم حفظ کند، دیگر باقی نمی‌ماند. این که امام مجتبی‌ علیه‌الصلاةوالسلام بر دارد... و بدانند که امام مجتبی‌ علیه‌الصلاةوالسلام همان‌قدر داشت که برادر بزرگوارش، امام حسین علیه‌الصلاةوالسلام ارزش داشت؛ و همان‌قدر که آن شهادت به اسلام خدمت کرد، آن صلح هم به اسلام خدمت کرد (۱۳۶۹/۰۱/۲۲). @Enghelabe_Islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸نظام‌سازی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مدینه ۱ وارد مدینه شد تا این [اسلامی] را سرِ پا و کامل کند و آن را برای ابد در تاریخ، به عنوان نمونه بگذارد تا هرکسی در هر جای تاریخ ــ از بعد از زمان خودش تا قیامت ــ توانست، مثل آن را به‌وجود آورد و در دل‌ها شوق ایجاد کند تا انسان‌ها به‌سوی چنان جامعه‌ای بروند. البته ایجاد چنین نظامی، به احتیاج دارد. باید عقاید و اندیشه‌های صحیحی وجود داشته باشد تا این نظام بر پایۀ آن بنا شود. پیغمبر این اندیشه‌ها و افکار را در قالب و عزت انسان و بقیۀ معارف اسلامی در دوران سیزده سال مکه تبیین کرده بود؛ بعد هم در مدینه و در تمام آنات و لحظات تا دم مرگ، دائماً این افکار و این معارف بلند را ــ که پایه‌های این نظام‌اند ــ به این و آن تفهیم کرد و تعلیم داد. ، پایه‌ها و لازم است تا این بنا بر دوش آنها قرار گیرد؛ چون نظام اسلامی قائم به فرد نیست. پیغمبر بسیاری از این ستون‌ها را هم در مکه به‌وجود آورده و آماده کرده بود. یک عده، صحابۀ بزرگوار پیغمبر بودند ــ با اختلاف مرتبه‌ای که داشتند ــ اینها معلول و محصول تلاش و دوران سخت سیزده‌سالۀ مکه بودند. یک عده هم کسانی بودند که قبل از پیغمبر، در یثرب با پیام پیغمبر به‌وجود آمده بودند؛ از قبیل سعدبن‌معاذها و ابی‌ایوب‌ها و دیگران. بعد هم که پیغمبر آمد، از لحظۀ ورود، را شروع کرد و روزبه‌روز مدیران لایق، ، شجاع، باگذشت، باایمان، قوی و بامعرفت به‌عنوان این بنای شامخ و رفیع، وارد مدینه شدند (۱۳۸۰/۰۲/۲۸). @Enghelabe_Islami
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸نظام‌سازی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مدینه ۲ به مدینه ــ که قبل از ورود پیامبر به این شهر، یثرب نامیده می‌شد و بعد از آمدن آن حضرت، مدینةالنبی نام گرفت ــ مثل نسیم خوش بهاری بود که در فضای این شهر پیچید و همه احساس کردند کأنّه گشایشی به‌وجود آمده است؛ لذا . وقتی‌که مردم شنیدند پیغمبر وارد قُبا شده است ــ قُبا نزدیک مدینه است و آن حضرت پانزده روز در آنجا ماند ــ دیدن ایشان روزبه‌روز در دل مردم مدینه بیشتر می‌شد. بعضی از مردم به قُبا می‌رفتند و پیغمبر را می‌کردند و برمی‌گشتند؛ عده‌ای هم در مدینه منتظر بودند تا ایشان بیاید. بعد که پیغمبر وارد مدینه شد، این شوق و این و ملایم، به در دل‌های مردم تبدیل شد و . ناگهان احساس کردند که و عواطف و و آنها، در چهره و رفتار و سخن این مرد شده است و با دروازۀ جدیدی به‎سوی آفرینش و آشنا شده‌اند. همین طوفان بود که اول در دل‌ها ایجاد کرد؛ بعد به اطراف مدینه گسترش پیدا کرد؛ سپس دژ طبیعی مکه را کرد و سرانجام به راه‌های دور قدم گذاشت و تا اعماق دو امپراتوری و کشور بزرگِ آن روز پیش رفت؛ و هرجا رفت، و در درون انسان‌ها انقلاب به‌وجود آورد. مسلمانان در صدر اسلام، ایران و روم را با فتح کردند. ملت‌های مورد هجوم هم به‌مجردی که اینها را می‌دیدند، در دل‌هایشان نیز این ایمان به‌وجود می‌آمد. برای این بود که مانع‌ها و را از سر راه بردارد؛ والّا تودۀ مردم، همه‌جا همان طوفان را دریافت کرده بودند، و دو امپراتوری عظیم در آن روزگار ــ یعنی روم و ایران ــ تا اعماقِ خودشان جزو نظام و کشور اسلامی شده بودند. همۀ اینها چهل سال طول کشید؛ ده سالش در زمان پیغمبر بود؛ سی سال هم بعد از پیغمبر (۱۳۸۰/۰۲/۲۸). @Enghelabe_Islami
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸نظام‌سازی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مدینه ۳ به‌مجرد اینکه وارد مدینه شد، کار را شروع کرد. ازجمله شگفتی‌های زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، . دیده نشد که پیغمبر از فشاندن نور و و و لحظه‌ای باز بماند. بیداری او، خواب او، مسجد او، خانۀ او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگی او و وجود او ــ هرجا که بود ــ درس بود. عجب برکتی در چنین عمری وجود دارد! کسی که همۀ تاریخ را مسخّرِ فکر خود کرد و روی آن اثر گذاشت - که من بارها گفته‌ام، بسیاری از مفاهیمی که قرن‌های بعد برای بشریت تقدّس پیدا کرد؛ مثل مفهوم ، ، و ، همه تحت تأثیر تعلیم او بود؛ در تعالیم سایر ادیان چنین چیزهایی وجود نداشت و یا لااقل به منصۀ ظهور نرسیده بود ــ فقط ده سال کار حکومتی و سیاسی و جمعی کرده بود. چه عمر بابرکتی! از اولِ ورود، موضع‌گیری خود را مشخص کرد... شتر [پیامبر] به آمد و در جایی نشست. همه نگاه کردند ببینند خانۀ کیست؛ دیدند خانۀ ابی‌ایوب انصاری است؛ فقیرترین یا یکی از فقیرترین آدم‌های مدینه... پیغمبر هم به‌عنوان ، وارد خانۀ آنها شد و به اعیان و اشراف و متنفّذان و صاحبانِ قبیله و امثال اینها دست رد زد؛ یعنی خودش را مشخص کرد؛ معلوم شد که این شخص، وابستۀ به پول و حیثیت قبیله‌ای و شرفِ ریاست فلان قبیله و وابستۀ به قوم و خویش و فامیل و آدم‌های پُررو و پشت‌هم‌انداز و امثال اینها نیست و نخواهد شد. از همان ساعت و لحظۀ اول مشخّص کرد که در برخورد و ، طرف کدام گروه و طرف‌دار کدام جمعیت است و وجود او برای چه کسانی بیشتر نافع خواهد بود. همه از پیغمبر و تعالیم او نفع می‌برند؛ اما آن‌کس که است، قهراً حقّ بیشتری می‌برد و باید جبران محرومیتش بشود (۱۳۸۰/۰۲/۲۸). @Enghelabe_Islami
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸نظام‌سازی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مدینه ۴ به‌عنوان میهمان، وارد خانۀ ابی‌ایوب انصاری شد... جلوِ خانۀ ابی‌ایوب انصاری، زمینِ افتاده‌ای بود. فرمود این زمین مال کیست؟ گفتند متعلق به دو بچۀ یتیم است. پول از کیسۀ خود داد و . بعد فرمود در این زمین می‌سازیم؛ یعنی یک ، ، و ؛ یعنی مرکز تجمع مردم. جایی به‌عنوان مرکزیّت لازم بود؛ لذا شروع به ساختن مسجد کردند... وقتی بنا شد مسجد بسازند، جزو اولین کسان یا اولین کسی بود که آمد بیل را به دست گرفت و شروع به کندنِ پی مسجد کرد؛ نه به‌عنوان یک کار تشریفاتی، بلکه واقعاً شروع به کار کرد و . طوری کار کرد که بعضی از کسانی که کناری نشسته بودند، گفتند ما بنشینیم و پیغمبر این‌طور کار کند!؟ پس ما هم می‌رویم کار می‌کنیم؛ لذا آمدند و مسجد را در مدت کوتاهی ساختند. پیغمبر، نشان داد که هیچ برای خودش قائل نیست. اگر بناست کاری انجام گیرد، او هم باید در آن سهمی داشته باشد. بعد، تدبیر و ادارۀ آن نظام را طراحی کرد. وقتی انسان نگاه می‌کند و می‌بیند قدم‌به‌قدم، و پیش رفته است، می‌فهمد که پشت سر آن و تصمیم قوی و قاطع، چه و فکر و محاسبۀ دقیقی قرار گرفته است که علی‌الظاهر جز با ممکن نیست. امروز هم کسانی که بخواهند اوضاع آن ده سال را قدم‌‎به‌قدم دنبال کنند، چیزی نمی‌فهمند. اگر انسان هر واقعه‌ای را جداگانه حساب کند، چیزی ملتفت نمی‌شود؛ باید نگاه کند و ببیند چگونه است؛ چطور همۀ این کارها مدبّرانه، هوشیارانه و با محاسبۀ صحیح انجام گرفته است (۱۳۸۰/۰۲/۲۸). @Enghelabe_Islami
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸نظام‌سازی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مدینه ۵ اول، است. همۀ مردم مدینه که مسلمان نشدند؛ اکثراً مسلمان شدند و تعداد بسیار کمی هم نامسلمان ماندند. علاوۀ بر اینها، سه قبیلۀ مهم یهودی ــ قبیلۀ ، قبیلۀ و قبیلۀ ــ در مدینه ساکن بودند؛ یعنی در قلعه‌های اختصاصیِ خودشان که تقریباً به مدینه چسبیده بود، زندگی می‌کردند... در دو، سه چیز بود: این بود که اصلیِ مدینه، بهترین مزارع کشاورزی، بهترین تجارت‌های سودده و سودبخش‌ترین صنایع ــ ساخت طلاآلات و امثال این چیزها ــ در اختیارشان بود. بیشتر مردم مدینه در موارد نیاز به اینها مراجعه می‌کردند؛ پول می‌گرفتند و می‌پرداختند؛ یعنی ازلحاظ مالی، ریش همه در دست یهودی‌ها بود؛ اینکه بر مردم مدینه داشتند. چون اهل‌کتاب بودند و با معارف گوناگون، و مسائلی که از ذهن نیمه‌وحشی‌های مدینه، بسیار دور بود، آشنا بودند؛ لذا داشتند. درواقع اگر بخواهیم به زبان امروز صحبت کنیم، یهودی‌ها در مدینه یک محسوب می‌شدند؛ لذا مردم آنجا را تحمیق و تحقیر و مسخره می‌کردند. البته آنجایی که خطری متوجهشان می‌شد و لازم بود، کوچکی هم می‌کردند؛ لیکن به‌طور طبیعی اینها برتر بودند؛ این بود که با جاهای دوردست هم داشتند؛ یعنی محدود به فضای مدینه نبودند. یهودی‌ها واقعیتی در مدینه بودند؛ بنابراین پیغمبر باید حساب اینها را می‌کرد. پیغمبر اکرم یک ایجاد کرد. وقتی آن حضرت وارد شد، بدون اینکه هیچ قراردادی باشد، بدون اینکه چیزی از مردم بخواهد و بدون اینکه مردم در این‌باره مذاکره‌ای کرده باشند، روشن شد که این جامعه متعلّق به این مرد است؛ یعنی به‌طور طبیعی همه را در مقابل او خاضع کرد؛ معلوم شد که او رهبر است و آنچه می‌گوید، باید همه بر حرکت و اقدام کنند. پیغمبر میثاقی نوشت که همه قرار گرفت. این میثاق دربارۀ تعامل اجتماعی، معاملات، منازعات، دیه، روابط پیغمبر با مخالفان، با یهودی‌ها و با غیرمسلمان‌ها بود (۱۳۸۰/۰۲/۲۸). @Enghelabe_Islami
🌸 حضرت امام خامنه‌ای روحی‌فداه: 🔸نظام‌سازی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله در مدینه ۶ اقدام بعدیِ بسیار مهم، بود. اشرافیگری و تعصب‌های خرافی و غرور قبیله‌ای و جدایی قشرهای گوناگون مردم از یکدیگر، مهم‌ترین بلای آن روز عرب بود. پیغمبر با ایجاد اخوّت، اینها را زیر پای خودش له کرد. بین فلان رئیس قبیله با فلان آدم بسیار پایین و متوسط، ایجاد کرد. گفت شما دو نفر با هم برادرید؛ آنها هم با کمال میل این برادری را قبول کردند. و بزرگان را در کنار مسلمان‌شده و آزادی‌یافته قرار داد و با این کار، همۀ موانع را از بین برد. وقتی می‌خواستند برای مسجد، انتخاب کنند، خوش‌صداها و خوش‌قیافه‌ها زیاد بودند، معاریف و شخصیت‌های برجسته متعدّد بودند؛ اما از میان همۀ اینها بِلال حبشی را انتخاب کرد. نه زیبایی، نه صوت و نه شرف خانوادگی و پدر و مادری مطرح بود؛ فقط ، و نشان دادن در این راه ملاک بود. ببینید چطور را در عمل مشخص کرد. بیش از آنچه که او بخواهد در دل‌ها اثر بگذارد، و سیره و ممشای او در دل‌ها اثر گذاشت. برای آنکه این کار به سامان برسد، سه مرحله وجود داشت: مرحلۀ اول، بود که با این کارها انجام گرفت؛ مرحلۀ دوم، بود. موجود زندۀ رو به رشد و نموی که همۀ صاحبان قدرت اگر او را بشناسند، از او احساس خطر می‌کنند، قهراً دارد. اگر پیغمبر نتواند در مقابل دشمن، هوشیارانه از این مولود طبیعیِ مبارک حراست کند، این نظام از بین خواهد رفت و همۀ زحماتش بی‌حاصل خواهد بود؛ لذا باید حراست کند؛ مرحلۀ سوم، عبارت از است. شالوده‌ریزی کافی نیست؛ شالوده‌ریزی، قدم اول است. این سه کار انجام می‌گیرد. شالوده‌ریزی در درجۀ اول است؛ اما در همین شالوده‌ریزی هم ملاحظۀ دشمنان شده است و بعد از این هم حراست ادامه پیدا خواهد کرد. در همین شالوده‌ریزی، به و نیز توجه شده است و بعد از این هم ادامه پیدا خواهد کرد (۱۳۸۰/۰۲/۲۸). @Enghelabe_Islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 انتشار برای نخستین‌بار 📹 نماهنگی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۷ به مناسبت ۲۸ صفر، رحلت پیامبر(ص) 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️ انتشار نخستین‌بار 🏴 امام حسن، احیاءکننده نهضت اسلام روایت دیده نشده‌ای از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیه‌السلام 💻 Farsi.Khamenei.ir