هدایت شده از 🇾🇪🇱🇧🇵🇸جهاد تبیین فریضه ای قطعی و فوری
🔶🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»
«نکاتی از کتاب طرح کلی اندیشه
اسلامی در قرآن»
سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنه ای
مشهد مقدس، مسجد امام حسن مجتبی( ع)
رمضان المبارک ۱۳۵۳ شمسی
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔶 ولایت :
✅ پیغمبر می آید برای:
💎 به تکامل رساندن انسان
💎 تخلّق دادن انسان ها به اخلاق اللّٰه
💎 برایِ کامل کردن و به اتمام رساندنِ مکارم اخلاق
«إنّی بُعِثتُ لِاُتِمِّمَ مَکارِمَ الاَخلاقِ»
🍃 پیغمبر برای ساختن انسان ها و برای به قوام رساندن این مایه ای که نامش انسان است می آید.
🤔 پیامبر از چه راه و وسیله ای برای ساختن انسان استفاده می کند؟
💎 از طریق ساختن «کارخانۀ انسان سازی»، یعنی جامعه و نظام اسلامی که به طور خودکار «انسان کامل» خدا و پیغمبر پسند تحویل بدهد.
🤔 جامعۀ اسلامی چیست؟
💎 جامعه و تمدنی که در رأس آن جامعه خدا حکومت می کند.
💎 و قوانین خدایی است.
💎 حدود الهی در آن جامعه جاری می شود.
💎 عزل و نصب را خدا می کند.
💎 در این جامعه هرکه بخواهد خوب باشد می تواند خوب باشد.
📛 برخلاف جوامع غیر الهی و غیر اسلامی، که آدم های خوب و متدین نمی توانند به نحو کامل دینداری کنند؛ چرا که همۀ عوامل، انسان ها را از یاد خدا دور می کند.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#از_تبیین_تا_قیام
#اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#رهبری
#چند_نکته_از_یک_کتاب
#تمدن_اسلامی
#یادداشت_هشتاد_وهشتم
🔶🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📸 #عکس_نوشت | لحظه ای آرام نمی گرفت!
🔸️آیت الله العظمی علوی گرگانی قدسسره:
آیت الله مصباح یزدی لحظهای آرام نمیگرفتند و شب و روز برای علم دین و آموزش شاگردانِ بیشتر، تلاش میکردند. ای کاش ایشان بیشتر در بین ما بودند تا از برکات و علم ایشان فیض و بهره میبردیم.
۱۴۰۰/۰۸/۱۳
📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 علامه مصباح یزدی؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(۱)
✍️ احمدحسین شریفی
🔻آیتالله مصباح یزدی همچون بسیاری از اندیشمندان اسلامی و حتی پارهای از اندیشمندان غربی، به علوم انسانی موجود، نقد داشت و این علوم را نارسا و گرفتار کاستیهای بیشمار میدانست و معتقد بود علوم انسانیِ کنونی در شناخت حقایق مربوط به انسان، ناتوان است. #علامه_مصباح به مناسبتهای مختلف در اطراف نقصها و ضعفهای علوم انسانی موجود سخن میگفت:
✔️اولاً: روش حاکم بر علوم انسانی غربی را روشی نارسا در دستیابی به مراد و مقصود میدانست. توضیح آنکه روش حاکم بر علوم انسانی موجود (یعنی روش تجربیِ کمّی، روش تجربی کیفی و روش تجربی تلفیقی) را در تحلیل و تبیین بسیاری از پدیدهها و کنشهای انسانی ناکارآمد میشمرد؛ البته معتقد بود که غربیها تا حدودی حق روش تجربی را ادا کرده و تلاشهای گستردهای در بهرهگیری از این روش داشتهاند. به همین دلیل، ایشان علوم انسانی موجود را به طور کلی کنار نمیزد، ولی آن را پرنقص و نیازمند اصلاح و بلکه تغییر میدانست.
✔️ثانیاً: تأکید میکردند که علوم انسانی موجود مبتنی بر مبانی و اصول متافیزیکی نادرست است. برای نمونه، اصل «امکان تصادف» یا صدفه یکی از اصول بنیادین اندیشه داروینی است، درحالیکه بر اساس فلسفه اسلامی، بطلان اصل تصادف، امری واضح و مبرهن است. در نتیجه وقتی این اصل و پایه تفکر داروینی را از او بگیریم و باطل کنیم، شالوده نظریۀ تکامل #داروین فرو میریزد و به نتیجه نمیرسد؛ زیرا روشن است که اگر نظریهای مبتنی بر مبنایی نادرست باشد، با ابطال مبنا، آن نظریه هم باطل میشود.
✔️و ثالثاً: معتقد بودند بسیاری از توصیههای علوم انسانی کنونی با ارزشهای اسلامی، ناهمخوان، ناسازگار و در تهافتاند. توضیح آنکه ایشان علوم انسانی را به دو بخش تقسیم میکرد: «علوم انسانی توصیفی» و «علوم انسانیِ توصیهای». پارهای از مبانی علوم انسانی توصیفی را در تعارض با مبانی اسلامی میدانست و البته تعارض علوم انسانی توصیهای با ارزشهای اسلامی را بسیار بیشتر و پررنگتر میشمرد.
🔻ایشان برای اسلامیسازی علوم انسانی انجام سه کار عمده را به صورت همزمان لازم میدانست و خود نیز در حد توان به انجام آنها همت داشت:
🔸یک. در سطح معرفتی و بینشی، تبیین امکان تولید علم دینی، ضرورت آن و چگونگی آن را لازم میدانست.
🔸دو. در سطح تربیتی، بر تربیت معرفتی و اخلاقی کنشگرایان علم تأکید داشت؛ یعنی معتقد بود که تحولگرایی باید در میان استادان و دانشجویان و متون درسی و مراکز مربوط به علوم انسانی رخ دهد. ایشان برای این کار نیز برنامههایی داشت؛ هم برنامه تحول اخلاقی و معرفتی برای استادان و دانشجویان و هم برنامه تغییر و تحول در متون درسی.
🔸سه. بر ایجاد تحول در ساختارها، نظامات و برنامههای رسمی آموزشی در حوزه علوم انسانی تأکید داشت.
🔻در شمارههای بعدی درباره هر کدام از این سه برنامه تحولی علامه مصباح یزدی توضیحاتی اجمالی بیان خواهم کنم. ان شاالله
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴علامه مصباح؛ الگوی علمی و عملی اسلامیسازی علوم انسانی(۲)
🖊 احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻علامه مصباح پس از اثبات «امکان و ضرورت اسلامیسازی علوم انسانی»، سه گام مهم را برای اسلامیسازی علوم انسانی برمیشمارد:
گام نخست که بسیار بر آن تأکید داشتند، «نقد علوم انسانی موجود» است. شرط لازم برای برداشتن این گام را شناخت عمیق و دقیق نسبت به علوم انسانی موجود و آخرین دستاوردها و نظریهها در علم مورد نظر میدانست.
#علامه_مصباح در روش نقد به پنج مرحله، توجه داشت:
الف) نقد دستاوردها: یعنی نقد نتایج، پیامدها و محصولات نظریههای اقتصادی، روانشناسی و جامعهشناسی و امثال آن. این نقد را میتوان با همان روشهای شناختهشده و مقبول میان اندیشمندان غربی هم انجام داد؛ یعنی با همان پیشفرضهایِ علوم انسانی و به روش تجربی و تحقیقات میدانی میتوانیم نشان دهیم که این علوم، دستاوردهای مطلوبی نداشتهاند. پارهای از اندیشمندان غربی نیز چنین نقدهایی را بر علوم انسانی رایج وارد کردهاند و در این مرحله میتوان از نقدهای آنها نیز بهره گرفت.
ب) نقد نظریهها: یعنی نظریههای خاص روانشناختی، جامعهشناختی، اقتصادی و امثال آن را با دقت، واکاوی و ارزیابی کنیم. این نقد را نیز میتوان با همان روشِ درونیِ پذیرفته شده خود غربیها به سامان رساند؛ برای مثال در روانشناسی رفتارگرا نیز خودِ روانشناسان با روش تجربی و همان پیشفرضها، تغییراتی در نگاه انسانشناسی پدید آورده، مدلهای دیگری از روانشناسی (روانشناسی انسانگرا، روانشناسی تکاملی و...) را مطرح کردهاند.
ج) نقد روششناسی: مرحله سوم نقد، نقد روششناسی علوم انسانی موجود است. روششناسی حاکم بر علوم انسانی کنونی، روش تجربی است که میتوان با مبانی معرفتشناسی و روششناسی، آن را نقد کرد. روش تجربی، مفید اما ناکافی است.
د. نقد مبانی: آیتالله مصباح تأکید بسیاری بر نقد مبانی علوم انسانی رایج داشتند. ایشان مبانی پنجگانهای را ذکر میکردند و بر فهم آنها اصرار داشتند: مبانی معرفتشناسی، مبانی هستیشناسی، مبانی انسانشناسی، مبانی الهیاتی و مبانی ارزششناسی. ایشان میفرمودند: میتوانیم این پنج مبنا را در علوم انسانی موجود نقد کنیم. علوم انسانی موجود مبتنی بر فهمی از معرفت و جهان و انسان و دیناند که آن فهم قابل نقد است.
هـ. نقد فلسفۀ رایج در علم موردنظر: پنجمین مرحله نقد، نقد فلسفه رایج در هر یک از علوم انسانی است. به عنوان مثال، برای نقد روانشناسی، لازم است فلسفه روانشناسی غربی را نقد کرد. و برای نقد جامعهشناسی باید به نقد فلسفه جامعهشناسی غربی پرداخت.
🔻ادامه دارد
#علوم_انسانی_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
16.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیش گویی پیامبر اکرم درباره ظلم به حضرت زهرا (سلام الله علیها)
@Fazellankarani
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴اطلاعنگاشت | الگویی برای تمام تاریخ
◾ حضرت آیتالله خامنهای شخصیت الگوساز حضرت فاطمه سلامالله علیها را اینگونه توصیف میکنند: «نقشهی جامع هویّت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فیسبیلالله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بندهی خدای متعال.» ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ایشان در بیانات مختلف جایگاه والای حضرت زهرا سلاماللهعلیها و ابعاد گوناگون زندگانی ایشان را شرح دادهاند که بخش زن، خانواده و سبک زندگی(ریحانه) رسانه KHAMENEI.IR آنها را در این اطلاعنگاشت مرور میکند.
📥 نسخه قابل چاپ👇
https://khl.ink/f/51572
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#فاطمیه
🔰حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها فرمود ؛
🔸أمَا وَ الله لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلَی أَهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِیِّهِ لَمَا اخْتَلَفَ فِی الله اثْنَانِ ، وَ لَوَرِثَهَا سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ وَ خَلَفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتَّی یَقُومَ قَائِمُنَا التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ.
🔸به خدا سوگند ، اگر اجازه داده بودند #حق بر محور خود بچرخد و از خاندان پیامبر خدا پیروی میکردند ، هیچ گاه دو نفر درباره خدا با یکدیگر اختلاف نمیکردند ، و آیندگان از گذشتگان ، آن را به ارث میبُردند ، تا اینکه قائم ما که نهمین فرزند حسین است ، بپاخیزد.️
📚 بحارالأنوار ۳۶ / ۳۵۲ ، حدیث ۲۲۴.
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴فلسفه دین و دینداری در خطبه فدکیه
🔹حضرت زهرا سلام الله علیها در بخشی از خطبه فدکیه با کوتاهترین کلمات عمیقترین حکمتهای نهفته در آموزههای دینی را بیان میکند:
فَجَعَلَ اللهُ الإيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَالصَّلاةَ تَنْزِيهاً لَكُمْ عَنِ الكِبْرِ، والزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَنَماءً في الرِّزْق، والصِّيامَ تَثْبيتاً للإِخْلاصِ، والحَجَّ تَشْييداً لِلدّينِ، وَالعَدْلَ تَنْسيقاً لِلْقُلوبِ، وَطاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَإمامَتَنا أماناً مِنَ الْفُرْقَةِ، وَالْجِهادَ عِزاً لِلإْسْلامِ، وَالصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَى اسْتِيجابِ الأْجْرِ، وَالأْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعامَّةِ، وَبِرَّ الْوالِدَيْنِ وِقايَةً مِنَ السَّخَطِ، وَصِلَةَ الأَرْحامِ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَالْقِصاصَ حِصْناً لِلدِّماءِ، وَالْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْريضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَتَوْفِيَةَ الْمَكاييلِ وَالْمَوَازينِ تَغْييراً لِلْبَخْسِ، وَالنَّهْيَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزِيهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَتَرْكَ السِّرْقَةِ إيجاباً لِلْعِفَّةِ. وَحَرَّمَ الله الشِّرْكَ إخلاصاً لَهُ بالرُّبُوبِيَّةِ،
{فَاتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إلا وَأنْتُمْ مُسْلِمُونَ} وَ أطيعُوا اللهَ فيما أمَرَكُمْ بِهِ وَنَهاكُمْ عَنْهُ، فَإنَّه {إنَّما يَخْشَى الله مِنْ عِبادِهِ العُلِماءُ}
«خداوند ايمان را برای پاكی شما از شرك قرار داد و نماز شما را از كبر منزّه می كند. و زكات را قرار داد تا نفس از آلودگی پاك شود و روزی وسعت يابد. و روزه را برای تثبيت اخلاص قرار داد. و حج را برای رفعت دين قرار داد. و عدالت را قرار داد برای اينكه دلها به هم وابسته و با هم هماهنگ شود. و اطاعت ما اهل بیت را واجب كرد زيرا موجب نظم شريعت و ملّت می شود. و امامت ما را محوری برای جلوگيری از تفرقه قرار داد. و جهاد را واجب قرار داد برای عزّت اسلام و ذلّت اهل كفر و نفاق.و بردباری را برای استحقاق پاداش قرار داد. و امر به معروف را برای مصلحت اجتماعی تعيين كرد تا جامعه به فساد كشيده نشود. و نيكی به پدر و مادر را واجب كرد برای مصونيّت آدمی از غضب الهی. و صله رحم را قرار داد كه موجب طولانی شدن عمر و وسيلهای برای تكثير است. و قصاص را واجب كرد برای حفظ خون ها. و وفای به نذر را قرار داد تا انسان خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد. و وفا در كيل و وزن كردن را برای اينكه حق ديگران ضايع نشود. و نهی از شراب را قرار داد تا شما را از پليديها بازدارد. و دوری از نسبت زشت دادن به ديگران را واجب كرد تا خود را در معرض لعنت الهی قرار ندهيد. و ترك دزدی را واجب كرد تا عفيف و پاك بمانيد. و خدا شرك را حرام كرد تا به ربوبيت او اخلاص پيدا كنيد.
🔻پس حريم حق را پاس بداريد آن طور كه سزاوار است حفظ حريم خدا و مراقب باشيد كه از دنيا مسلمان برويد.
و خدا را اطاعت كنيد در آنچه به شما امر و نهی كرده است
همانا بندگان دانای خدا از خدا بيم دارند.»
#حضرت_فاطمه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹