✴️ سه شنبه 👈2 اسفند 👈حوت 1401
👈30 رجب 1444 👈21 فوریه 2023
🕌مناسبت های دینی و اسلامی.
🔴احکام دینی و اسلامی.
❇️امروز روز مناسبی برای امور زیر است:
✅خواستگاری و عقد و ازدواج.
✅خرید رفتن و خرید کردن.
✅درختکاری.
✅امور زراعی و کشاورزی.
✅آغاز بنایی و خشت بنا نهادن.
✅آغاز معالجات و درمان.
✅جابجایی و نقل و انتقال.
✅مشارکت و امور شراکتی.
✅و هر کار خیری خوب است.
📛مسافرت همراه صدقه انجام شود.
👶مناسب زایمان و نوزاد خوش قدم و راستگو و خوب تربیت شود.
🤕بیمار امروز خوب شود. ان شاءالله.
💑مباشرت امشب و فردا :
ممکن است فرزند سبک سر و کم عقل خواهد شد.
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج حوت و از نظر نجومی مناسب برای امور زیر است:
✳️فصد و حجامت.
✳️دیدار بزرگان و روسا.
✳️دعوت از دیگران.
✳️آغاز آموزش و امور تعلیمی مثی تعلیم رانندگی.
✳️افتتاح کار و شغل.
✳️آغاز معالجه و درمان.
✳️بذر افشانی و کاشت.
✳️و از شیر گرفتن کودک نیک است.
💇💇♂ اصلاح سر و صورت.
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) ، باعث ایمنی از بلیات می شود.
💉💉حجامت.
🔴 #خون_دادن یا #حجامت حکمی ندارد
✂️ناخن گرفتن.
سه شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید بر هلاکت خود بترسد.
👚دوخت و دوز.
سه شنبه برای بریدن،و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید.( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد.)(شامل خرید لباس نمیشود و کسانی که شغلشان خیاطی هست در روزهای خوب برش و ادامه کار را در روزهای دیگر انجام دهند.)
✅ وقت استخاره:
در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
😴تعبیر خواب:
تعبیر خوابی که شب چهار شنبه دیده شود طبق ایه ی 1 سوره مبارکه" حمد" است.
بسم الله الرحمن الرحیم..
الحمدالله رب العالمین..
و مفهومش این است که نامه یا حکمی از بزرگی به خواب بیننده می رسد و سبب خوشحالی او گردد. و شما مطلب خود را قیاس کنید.
❇️️ ذکر روز سه شنبه : یا ارحم الراحمین ۱۰۰ مرتبه.
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه #یاقابض که موجب رسیدن به آرزوها میگردد.
💠 ️روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_سجاد_علیه_السلام و #امام_باقر_علیه_السلام و #امام_صادق_علیه_السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌸زندگیتون مهدوی
تقویم همسران تالیف:حبیب الله تقیان 📩 ارسال بدون لینک بهیچ وجه جایز نیست و حرام است.
@taghvimehamsaran
کانال خواص سوره ها
@MA2021my
💠 #برکت 🔸امام على (علیه السلام): پند لقمان: فرزندم! کسى که در یافتن روزى، یقینش به خدا کم است، بداند خدا او را در سه مرحله روزى داد، بدون تلاش وتدبیر خودش. اول:در رحم مادر، دوم:از شیرمادر، سوم: از درآمد والدینش تابزرگ شد. دراین هنگام،به پروردگارش بدگمان شد واز ترس تنگدستى، حقوق خدا ومردم در مال خودرا نادیده گرفت. 📚خصال/ص114/ح122 ┈✾•🌷🌺🌷•✾┈ #لبیک_یا_خامنه_ای @EqtedareVelaeii🇮🇷
⚛درمان گرگرفتگی در طب سنتی 🔻شربت #سرکنگبین ناشتا پنج قاشق دریک لیوان اب 🔻سبزی #خرفه و گشنیز در آش روزانه 🔻روغن زیتون در غذا 🔻 عرق #کاسنی دو سوم با عرق شاهتره یک سوم استکان 🔻 معجون گلاب با #بیدمشک با رنده سیب درختی با زعفران با کمی عسل 🔻 #آلو بخار در تغذیه و آلبالو و #تمرهندی و لیموشیرین 🔻غلظت خون شما نتیجه غلبه خلط سودا است 🔹شربت #سرکه شیره ┈✾•🌷🌺🌷•✾┈ #لبیک_یا_خامنه_ای @EqtedareVelaeii🇮🇷
42.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷☫🇮🇷
🎥 مستند سلاح ایرانی | انتشار برای اولین بار
🔹روایتی متفاوت از انهدام ناوچه پیشرفته اسرائیلی با موشکهای نور و کوثر
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شگفتانه محسن چاوشی خواننده کشورمان در وصف حاج قاسم سلیمانی
موسیقی و متن و بخصوص تشبیه ها و تصویر سازی از سردار فوق العاده زیباست
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 سلسله مباحث تهذیب بر محوریت زیارت عاشورا
🔹قسمت بیست و نهم
🎙️ زمینه سازان انقلاب جهانی امام زمان عجل الله ( سید حسینی )
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلسله مباحث : چگونه زمینه ساز ظهور باشیم
( *قسمت 4* )
🎙️ سخنران : مدیر مجموعه فرهنگی مذهبی یاوران امام زمان، *استاد حسینی
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
خودسازی(گناهکار خندان) امام علی(ع): گناهکار خندانی که به گناه خود اعتراف دارد و شرمنده خداست از شخص عبادت کننده گریانی که به عمل خود بر پروردگار مغرور گشته، بهتر است. طرائف الحکم/ج1/ص364 هدف خلقت، تعبد و بندگی است و بندگی فقط با تواضع، کوچکی و اظهار عجز در پیشگاه خالق حاصل می شود. ┈✾•🌷🌺🌷•✾┈ #لبیک_یا_خامنه_ای @EqtedareVelaeii🇮🇷
❤️اميرالمؤمنين عليهالسلام می فرمايد:
🌸«و از خدا بسيار ياری طلب تا نگاهت دارد ،
از آنچه تو را به غم و اندوه انداخته و ياريت کند
در آن چه به تو رسيده است، اگر خدا بخواهد».🌸
📕نهج البلاغه، نامه ي 34
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه ایران امروز - شبکه یک سیما - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
✅پرسش آقای خسروی مجری برنامه ایران امروز: : انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلابهای دیگر جهان چه تفاوتها و شباهتهایی دارد؟
جواب دکتر موسی نجفی : شتاب زمانه در عصر انقلابها بسیار سریع بوده و هست ولی از نظر ذاتی با انقلابهای دیگر متفاوت است و نوعی انقلاب استثنایی محسوب می گردد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
🔰دکتر موسی نجفی :
✅مهمترین خط انقلاب اسلامی که الهام گرفته از مبعث رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است این است که اسلام مربوط به "متن " زندگی بشر است و نه "حاشیه" آن۰
🔴با این فلسفه و نگرش است که می توانیم بگوییم انقلاب اسلامی اولین تحولی است که "دنیای مدرن اسلامی" را تغییر داده است۰
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
دکتر موسی نجفی ۱-۱-۱-۱.m4a
1.38M
🔰دکتر موسی نجفی :
✅فرا نظریه تعالی در کتاب انگاره تعالی از چه نکاتی سخن می گوید و چرا این نکات نظریه پردازانه می تواند بسیار مهم باشد ؟
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
🔰 کتاب انگاره تعالی: فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی
ناشر : آرما
نویسنده : موسی نجفی
✅معرفی
🔴انگاره تعالی، دهمین اثر از مجموعه «وانتم الاعلون» و برآیند چهار نظریه «هویت»، «تجدد»، «تمدن»، و «انقلاب» است که به صورت فرانظریه تعالی بازنمایی و بازخوانی شدهاست.این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است. فرانظریه تعالی، یا متاتئوری ( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی ، تراز و معیار و سنجش خود را بر اساس واقعیت ها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند. نتیجه این نگاه نو، طرح پرسش های جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهد بود.افق گشایی این «کلان روایت» می تواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر بر جای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهش ها، اعتلا بخشد و یا این که دچار تحول نماید
🔵 مشخصات
تاریخ اولین چاپ : 1400
شمارگان :1000
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی
تعداد صفحات :296
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ✍🏼 خدا می خواهد ما همیشه با او بوده و به سرچشمه متصل باشیم و این به نفع ما است. انبیا (ع) آمده اند که ما را از دنیا و توجه به آن دور سازند. ┈✾•🌷🌺🌷•✾┈ #لبیک_یا_خامنه_ای @EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️ ببينيد| مالكوم ايكس، شهيدی كه رهبرانقلاب برای او فاتحه خواندند
➕ سخنان مالکوم ایکس درباره مخالفان اسلام
🏴 انتشار به مناسبت سالگرد شهادت مالکوم ایکس
💻 Farsi.Khamenei.ir
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اسطوره ها و معکوس نمودن جریان انحطاط
✅دکتر موسی نجفی :
🔴اسطوره ها همیشه جریان انحطاط را معکوس نموده و به مردم نیرو و امید و انرژی دوباره برای حیات اجتماعی می دهند۰
🔵امیرکبیر از بنیانگذاران تفکر مهندسی معکوس است این را می توان از ماجرای سماور روسی و سماور ساز ایرانی فهمید
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
⛔️صدای انقلاب را از این کانال ها نخواهید شنید!
⚠️برخی رسانه ها هستند که به طور افراطگونهای در مورد عملکردهای دولت ، مجلس ، قوهی قضائیه و دیگر ارگان ها انتقاد میکنند و بهتر است بگوییم سیاهنمایی و تخریب میکنند!
⚠️انتقاد کردن و #مطالبه_گری در جای خود و به دور از بی انصافی کاملا درست و بجاست اما در این کانال ها فقط به بیان کاستی ها پرداخته میشود و نمایش اتفاقات مثبت ِ نهادهای حاکمیتی در آنها ، چیزی نزدیک به صفر است! جالب اینجاست که وقتی میخواهند علت این رویکرد شیطنت آمیزِ خود را توضیح دهند میگویند ؛ عملکردهای خوب انجام وظیفه است و نیازی به بازتاب ندارد و این نقص هاست که باید بازگو شوند!
⚠️این کانال ها از عناوین جذاب و بعضاً انقلابی برای رسانههای خود استفاده میکنند و معمولاً برای رهبرِ انقلاب فقط از لفظ «امام» استفاده میکنند (😏)اما پیشوا و معلمِ انقلابی گریِ آنها هر که هست رهبر معظم انقلاب نیست ، زیرا ایشان تاکید فراوانی بر بازتاب اتفاقات خوب در جامعه و ایجاد امید در دلها دارند و در کنار انتقادهای صحیح و منصفانه ، همیشه نقاط مثبت را هم بیان میکنند!
⚠️آری... درست حدس زدید ، این کانال ها از رهبری تنها به عنوان یک ابزار در جهت رسیدن به مقاصد خود بهره میبرند!
⚠️کاملا رُک و بی پرده بگویم ؛ این کانال ها و این رسانه ها خواسته یا ناخواسته در حال انجام دادنِ همان کاری هستند که امثال bbc و اینترنشنال مشغول آن هستند یعنی : «گرفتن امید از دلهای مردم»
#رسانه_های_غیرانقلابی
✍ میلاد خورسندی
┈✾•🌷🌺🌷•✾┈
#لبیک_یا_خامنه_ای
@EqtedareVelaeii🇮🇷
📍کتاب «اندیشهی فرهنگی آیتالله خامنهای» در بهمنماه، موفق به کسب رتبهی شایستهی تقدیر در جشنوارهی ملی کتاب رشد، و رتبهی اول در جشنوارهی ملی کتاب سال انقلاب اسلامی شد.
مشاهده در:
https://poiict.ir/?p=19036
شنبه تاریخی.mp3
21.4M
🔻تحلیل سخنان رهبر انقلاب درباره راهپیمایی:
شنبهی تاریخی
🔻تجلّی «باطن انقلابی» در «اجتماع خیابانی» -۱:
حجّیّت واقعیّت اجتماعی، شکنندگی روایت رسانهای
🖊 مهدی جمشیدی
۱. باید واقعیّت اجتماعی را در «متن جامعه» و در نسبت با واقعیّتهای اجتماعی دیگر دید و دچار «جزءنگری» و «تقلیلگرایی» نشد. این راهیپمایی را نیز باید در ظرف شرایطی فهمید و خواند که آن را در بر گرفتهاند. از جمله شرایطی که باید به آن اشاره کرد، تصویری است که در طول ماههای گذشته از «انقلاب» ارائه شد. در این تصویر، انقلاب دارای دو خصوصیّت است: نخست اینکه «ظالم» است؛ چراکه «دیکتاتور» است و نظر و خواست مردم را برنمیتابد و ارادۀ مردم را سرکوب میکند، دیگر اینکه در آستانۀ «فروپاشی» است؛ چون بهشدّت «ضعیف» و «نحیف» شده و دیگر نمیتواند وجود خویش را ادامه بدهد. در اینجا، دو تصویر در کنار یکدیگر نشانده شدهاند: «ظلم» و «ضعف». از آنجا که نظام، ظالم است باید از آن فاصله گرفت و آن را مردمی ندانست و در برابر آن ایستاد، و به دلیل اینکه نسبت به گذشته، سست و زبون شده است، بهراحتی میتوان آن را برچید و «انقلاب در برابر انقلاب»، ممکن است. این «تصویرسازیهای تحریفآلود» و «روایتپردازیهای وارونه»، جمعی را برانگیخت که برآشوبند و اغتشاش به راه اندازند و بهغلط، آن را انقلاب را بخوانند. اینک پس از گذشت چندین ماه و روشنشدن لایههای ناپیدای این جریان، میتوان به طور قاطع گفت که تمام محاسبهها و معادلهها، ناروا و نابجا بودند.
۲. دربارۀ «جامعه» نیز ادّعا میشد که بهشدّت «معترض» و «مخالف» است و سطح نزاعش از انتقادهای جزئی و گلایههای موردی، بسیار فراتر رفته و دیگر اصل نظام را برنمیتابد؛ چنانکه مردم، از انقلاب و ایدئولوژی انقلابی عبور کردهاند و جز جمع ناچیزی، همۀ مردم را باید در صف ساختارشکنان گنجانید و کار نظام را تمامشده دانست. اگر در گذشته میشد با ترمیمهای سطحی و موردی، از تنش جلوگیری کرد و آرامش و اطمینان را به جامعه بازگرداند، امّا اینک جامعه به «نقطۀ جوش» رسیده است و «در آستانۀ انفجار» است. دیگر هیچ وعدهای پذیرفته نیست و جامعه نمیخواهد به سخن حاکمیّت گوش بدهد و استدلالهای آن را بشنود، بلکه کار به مرحلهای رسیده که جز عصیان و سرکشی، راهی نمانده است.
۳. گذشته از انقلابخواهی، راهحلی نیز که پیش روی این کلانمسأله نهاده میشد «تکثّر» بود؛ یعنی نظام باید از معیارها و خطوط قرمز خویش دست بکشد و تنوّع اجتماعی را بپذیرد و جامعه را که خصوصیّت پیوستاری دارد، همانگونه که هست بپذیرد، نه اینکه در آن تصرّف کند و بکوشد وضع هویّتیِ دیگری را پدید بیاورد. ایجاد دگرگونی اجتماعی در راستای غایات ایدئولوژیک، یک آرمان متوهمانه است که جز برانگیختن و عصبیکردن جامعه، هیچ حاصلی ندارد. نظام باید از گذشته خویش عبور کند و آرمانهای انقلابی را از دستور کار خود خارج گرداند و جامعه را به حال خود واگذارد. اصرار بر تصرّف و دستکاری، مخالفتها را بیشتر و متراکمتر میکند و شوق و عطش عبور از نظام را برمیانگیزد. اگر تاکنون بر «انحصارگرایی» تأکید میشد و بخشهای عمدهای از جامعه، «دیگری» و «غیرخودی» قلمداد میشدند، اینک باید همۀ جریانها و نیروها و رگههای اجتماعی را در قالب تکثّر، به رسمیّت شناخت.
۴. در اینجا، «جامعه» و ارادۀ واقعی آن به کانون اختلاف تبدیل شده بود. مسأله این بود که در «باطن جامعۀ ایران» چه میگذرد و مردم چه میخواهند و نسبت به انقلاب، چه موضعی دارند؟ آیا تعلّقات انقلابیِ مردم، همچنان تداوم یافته است یا بدنۀ اجتماعیِ انقلاب، افول کرده است و امروز جز اندکی در کنار انقلاب نماندهاند؟ در مقابل، کسانی میکوشیدند همچنان به «گذشته» ارجاع بدهند و اکنون را تداوم گذشته بشمارند، و کسانی نیز در قالب «رویکرد قیاسی»، تفسیرهای ذهنی و فلسفی از ماهیّت جامعۀ ایران ارائه مینموند، و کسانی نیز به «خُردهواقعیّتهای اجتماعی» استناد میکردند و از آنها نتایج عام و کلّی میگرفتند. در این میان، چاره این بود که یک «رویداد بزرگ»، شکل بگیرد تا به واسطۀ عظمت وجودیاش، روایتگر ماهیّت جامعۀ ایران به شمار آید. فقط یک «واقعیّت اجتماعیِ کلان» است که میتواند همچون یک رویداد آشکارکننده، لایههای ناپیدا و نهفتۀ جامعۀ ایران را عیان کند و هویّتش را بیان نماید. چنین واقعیّتی، قدرت کاشفیّت دارد و میتواند در برابر هر روایتی، مقاومت بورزد. در این حال، فقط باید اینچنین واقعیّت اجتماعیِ پهندامنهای را «ترجمه» و «معنایابی» کرد. اگر خودِ واقعیّت اجتماعی در گسترۀ وسیع، زبان بگشاید، از «صندوق صوّر» خارج خواهیم شد. این «واقعیّتِ مجتمع»، دیگر صامت نیست، بلکه ناطق است و اسرار و ضمایر را روایت میکند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻تجلّی «باطن انقلابی» در «اجتماع خیابانی» -۲:
معناهای راهپیمایی بیستودوّم بهمن
🖊 مهدی جمشیدی
۱. «نشاط و اعتمادبهنفس انقلابی مردم». گفته میشد که جامعۀ ایران، دستخوش افسردگی و سرخوردگی شده و حرارت و هیجان انقلابی، از دست رفته است؛ چنانکه جامعه به ترکیبی از «خشم» و «نومیدی» تبدیل شده است و از درون و در نسبت با حاکمیّت، وارد مرحلۀ بیهنجاری شده است. این راهپیمایی نشان داد که انقلاب، یک تب اجتماعی نیست که پس از مدّتی سرد شود، بلکه گرمابخش آن، ایمان قدسی است که ریشههای فطری دارد. ازاینرو، به چشم خویش دیدیم که پس از چهلوچهار سال، همچنان تودههای مردم غرق در «هیجان» و «شور» و «طراوت» هستند و حسشان نسبت به انقلاب، گرفتار سردی و خموشی نشده است.
۲. «تنوّع حامیان مردمی انقلاب». برخلاف این تصوّر که حامیان انقلاب، یک «اقلّیّت حزباللهی» در معنای محدود و تنگدامنهاش هستند، مشاهده کردیم که انقلاب در میان لایههای مختلفی از جامعه، هوادار سرسخت و جدّی دارد و همچون یک چتر فراگیر و گسترده، طبقههای گوناگونی را پوشش میدهد. انقلاب، جذابیّتهای ناچیز ندارد که بدنۀ اجتماعیاش اقلّی باشد تا بتوان گفت که ارادۀ «اقلّیّت» به دیگران تحمیل میشود. حامیان انقلاب، از متعهدان به معیارهای اقلّی آغاز میشوند و تا کسانی که تعهد حداکثری دارند را شامل میگردد. این «طیف» و «پیوستار»، همان تکثّر ایمانی و چهارچوبمند است که هم نافی انحصار و تنگنظری است و هم نمایشگر انسجام اجتماعی.
۳. «گستردگی بدنۀ اجتماعی آیتالله خامنهای». عدّهای بر این باور بودند که «تفکّر انقلابی» از نظر اجتماعی دچار زوال یا حاشیهنشینی شده است و دیگر نمیتوان توقع داشت که انقلاب بتواند همانند دهۀ شصت، تمام نیروها و لایههای اجتماعی در درون خود تعریف کند و به آنها معنا بدهد. برخلاف کسانی که معتقدند انقلاب، ظرفیّت اجتماعی خود را از دست داده و عناصر دیگری همچون ایران باید جایگزین آن شوند، به عیان دیدیم که حتّی لایههایی از جامعه که ظواهر آنچنان متدینانه نیز ندارند، با صراحت و شوق فراوان، معتقد حقّانیّت و فضیلت «آیتالله خامنهای» هستند و ایشان را از عمق دل، «ولیّ» و «امامِ» جامعه میدانند. باورمندی به «ایران» نیز در چهارچوب «روایت انقلابی» از آن قرار گرفته است و روایتهای «سکولار» و «خنثی» و «غیرانقلابی» از ایران، به حاشیه رفتهاند. به تعبیر آیتالله خامنهای، عناصر هویّت ملّی ما عبارتند از: «عقبۀ تاریخی»، «اسلام» و «انقلاب».
۴. «جدّیشدن جبهۀ انقلاب». از تأثیرهای عَرَضی اغتشاش این بود که نیروهای جبهۀ انقلاب را «متنبّه» و «مصمّم» کرد و آنها را به «همگرایی بیشتر» و «واکنشهای قاطعانهتر» واداشت. جبهۀ انقلاب احساس کرد که انقلاب از نظر روایتی در معرض خطر قرار دارد و دشمن در قالب جنگ ترکیبی، بنا دارد بدنۀ اجتماعیِ انقلاب را دچار تردید نماید. ازاینرو، بهشدّت منسجم و همگرا شد و حملههایش را متمرکز و صریح کرد.
۵. «آشکارشدگی پلیدی دیگریِ انقلاب». جریان اغتشاش که خود را «دیگریِ انقلاب» و یک «جایگزین مطلوب» قلمداد میکرد، در عمل و به سرعت نشان داد که چه بسیار، «مخرّب» است و با تمام زیرساختهای فرهنگی و هویّتی جامعۀ ایران، سرِ ستیز دارد. مردم با مشاهدۀ چنین وضعی، بیدرنگ و قاطع، این جریان را در میدان مواجهه، تنها نهادند تا حاکمیّت با برچیدنشان، قوام و دوام نظم اجتماعی را فراهم آورد. این جریان با شتاب، «ریزش» کرد و مردم را به دفاع فوری و تحلیلمند از انقلاب برانگیخت.
۶. «بازتولید ارزشها در دهۀ هشتادیها». نظریۀ «گسست نسلی»، نخستین بار دربارۀ نسل سوّم انقلاب مطرح شد و امروز هم دربارۀ دهۀ هشتادیها از آن سخن به میان آمده است. امّا واقعیّتهای عینیِ راهپیمایی نشان دادند که بریدگی و انقطاع نسلی، توهم است و مخالفانی داخلیِ انقلاب، بُرش نسلی ندارند. ما با یک «طبقۀ اجتماعی» مواجه هستیم نه یک «نسل». این طبقۀ اجتماعی، ذهنیّت متجدّدانه دارند و با وجود در اقلیّت بودن، صدای رواییِ بلند دارند و میکوشد خواست جامعه را به نفع خود، مصادره به مطلوب کنند.
۷. «غلبۀ مطلق پوشش چادر». اینکه چادریها کمتر در «خیابان» هستند و «ظهور بیرونی» و «نمود عمومیِ» کمتری دارند، سبب شده بود که گمان برود دورۀ چادر به سر آمده است و این نوع پوشش - که مطلوب اصیل انقلاب است – دیگر هواداری ندارد. در این راهپیمایی مشاهده کردیم که انبوه زنان حاضر، پوشش چادر داشتند و «اکثریّت مطلق» را تشکیل میدادند. پس از تجربۀ تلخ ماههای اخیر، مشاهده این حجم فراوان از پوشش چادر، هم دلنواز و امیدبخش بود و هم شگفتیساز و تعجببرانگیز.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
تجلّی «باطن انقلابی» در «اجتماع خیابانی» -۳:
تداوم وفاداری بدنۀ اجتماعیِ انقلاب
🖊 مهدی جمشیدی
۱. رهبر انقلاب تصریح کردند که پیام حضور مردم در راهپیمایی بیستودوّم بهمن، «حمایت کامل از انقلاب» بود و و «عموم مردم»، گرایش انقلابی دارند. این در حالی است که در روایتپردازیهای ماههای گذشته، ادّعا میشد که مردم در برابر قرار گرفتهاند و انقلاب، بدنۀ اجتماعی خودش را از دست داده است. این حضور، نقیض آن مدّعا بود. اگر اسطورۀ مردم ایران، شهید سلیمانی است، پس منطق آنها نیز همان منطق اوست که میگفت «جمهوری اسلامی، حرم است». حرم یعنی جانِ جانان که «گسستن» و «بریدن» از آن معنا ندارد. حرمانگاشتن نظام یعنی وجود نوعی «رابطۀ عاطفی» و «اتّصال معنوی» میان نظام و مردم که بسیار عمیق و ریشهدار است. چنین نسبتی میان مردم و حاکمیّت، یک «نسبت خاص» است که در دولتهای تجدّدی، نظیر و شبیه ندارد. در اینجا، «تعلّق ایمانی» و «پیوند صمیمانه» وجود دارد که فراتر از «منطق شهروندی» و «مناسبات خشک و بیروح سیاسی» است. ازاینرو، مردم ایران با انقلاب خو گرفتهاند و هیچ گزینۀ دیگر و دوّمی در ذهن مردم نیست. مردم، گلایه دارند امّا «گلایهداشتن» به معنی «گسستن» نیست. مردم، همۀ خواستههایشان را در درون همین ساختار تعریف کردهاند و انتقادها و اعتراضهایشان نیز «درونساختاری» است، نه «ساختارشکنانه». پس هویّت انقلابی در گذشته جا نمانده است و اکنون ما، سرشار از اوست. این وضع اجتماعی بر «استقامتِ هویّتیِ جامعۀ ایران» دلالت دارد.
۲. به باور رهبر انقلاب، آمدن مردم به راهپیمایی بیستودوّم بهمن، همراه با «تحلیل» بود و آن تحلیل، عبارت از این بود که مردم در «لجاجت» با دشمن که فضا را بر نیامدن مردم فراهم کرده بود و در انتظار مشاهدۀ این نیامدن بود، آمدند. دشمن بر روی نیامدن مردم، حساب باز کرده بود و نیامدنشان را پیشاپیش، معنا کرده بود. پس آمدن مردم، «معنای تشدیدشده» و «سخن دوچندان» داشت. ازاینرو با تعبیر «لجاجت» از آن یاد شده است. این معنای حاد و مضاعف میگوید مردم اینچنین محاسبه کردند که نباید عروسکهای خیمهشببازی دشمن باشیم و آنها حقّ ندارند برای ما تعیین تکلیف کنند. دشمن در پی این بود که مردم را از حضور و همراهی، منصرف و سرد کند، امّا در عمل، آنها را تهییج و مصمّم کرد. منطق درونیِ جامعۀ ایران در دورۀ پساانقلاب این است که در هر جا، انگشت اشارۀ دشمن به سمتی بچرخد و او امری را بطلبد، جامعۀ ایران را هرچه بیشتر برای مخالفت و لجاجت، تحریک خواهد کرد.
۳. دیگر اینکه رهبر انقلاب، «اتّحاد ملّی» را مایۀ قویشدن دانستند و «منازعه» بر سرِ اختلاف سلیقهها را ناصواب و «مباحثه» را معقول شمردند. اتّحاد به معنی «حذف سلیقههای مختلف» نیست و بر «یکسانسازی» دلالت ندارد، بلکه به این معنی است که باید تفاوتهای برخاسته از تنوّع سلیقهها را در مجرا و مدار «گفتگوی جمعی» و «هماندیشی ملّی» افکند. اگر «منازعۀ ملّی»، شکافساز و مخرّب است، «مباحثۀ ملّی»، روشنگر و پیشبرنده است و چهبسا تفاهمساز نیز باشد. نه راه گفتگو، مسدود است و نه اختلافنظر، جُرم است. مناظره، نیاز «همۀ فصلها» است، نه یک مُسکن موقتیِ تنشسوز. باید مناظره و مباحثه را به «سنّت رایج» و «قاعدۀ برقرار» تبدیل کرد، نه اینکه فقط در هنگامۀ تلاطمها و تکانهها، باب آن را گشود. در عین حال، هنر نیز این است که با وجود تنوّع اجتماعی، انسجام اجتماعی حفظ شود. البتّه این تنوّع، حداقلهایی نیز دارد و بیقاعده و بدون خطّ قرمز نیست. کسانی که بخواهند «شرع» و «قانون» را زیر پا بگذارند و در برابر انقلاب، شمشیر معارضه از نیام برآورند و به دنبالۀ داخلی دشمن تبدیل بشوند را نباید صاحبان یک «سلیقه» تصوّر کرد و آنها را به «رسمیّت» شناخت. در اینجا سخن از برتابیدن اختلاف سلیقه گفتن، به معنی رها کردن کسانی است که تبر در دست گرفتهاند و به ریشهها ضربه میزنند. اتّحاد، مدار و محور دارد که همان «هویّت اصیلِ تاریخی» ماست و تنوّعگرایی نیز تنها در درون همین چهارچوب، موجّه و معقول است، نه به طور مطلق و بیقاعده. در جامعۀ ایران از لحاظ تاریخی، بر روی مجموعهای از «حداقلها» و «حدنصابها»، توافق جمعی صورت گرفته و مردم، خودشان را بر اساس همین «معیارهای بدیهیشده»، تعریف و معنا میکنند. آنان که این «چهارچوبهای هویّتی» را نمیپذیرند، نیروهای ساختارستیز هستند نه یک سلیقۀ اجتماعی. نه تنگنظری صواب است نه گشادهدستی. نه باید همگان را دیگری دانست و نه باید دیگری را به سلیقه فروکاهید.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi