شهابهای گفتن و شکفتن.pdf
5.55M
🔻کتاب شهابهای گفتن و شکفتن
🖊نوشتۀ استاد عبدالعظیم صاعدی
،،،،،،،،،،،،،،
🖇 نویسنده در این اثر، بر اساس سیر باطنی و احوال انفسیاش، کوشیده آنچه بر او میگذرد را در قالب نثر ادبی و عرفانی، قلمی کند. او لحظههای قدسیاش را با کلمات بیان کرده و توانسته آن حال را در این قال بگنجاند؛ چنانکه مطالعۀ این تکهمتنها، خواننده را نیز به همان عالَم ملکوتی میبرد و از خود، بیخود میسازد.
،،،،،،،،،،،،،
📍زین پس به حول و قوّۀ الهی، کتابهای استاد صاعدی در این قالب به مخاطبان این کانال عرضه میشود. نشر این کتابها در فضای مجازی با موافقت نویسنده و ناشر صورت گرفته و مطالعه و بازنشر آنها مشروع است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
12.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻زبان مقاومت در زمین غزه
(زمانهی پیچ تاریخی و ایدئولوژی مقاومت)
🖇 بخش اول:
صبر اجتماعی در برابر هزینهی چالش
https://eitaa.com/geraatv
🔻امام خمینی و الهیات مقاومت
(اسلام انقلابی چه میگوید؟)
مباحثه دربارهی دوگانههای معطوف به الهیات مقاومت:
۱. انقلاب اسلامی/ جمهوری اسلامی
۲. آرمانها/ واقعیتها
۳. هویت ملی/ منافع ملی
۴. میدان/ دیپلماسی
۵. مردم/ حاکمیت
(در این پنج مسأله، موضع تکنوکراتها و لیبرالها - همچون هاشمیرفسنجانی و خاتمی و روحانی و ظریف و سریع القلم - را بیان کردم و آنگاه موضع امام خمینی را، و به این واسطه نشان دادم که شکاف اینان با ایدئولوژی انقلاب به روایت امام خمینی، چه اندازه عمیق و مهلک است. ترجیح دوستان این بود که به دلیل منزلت رسمی و منحصربهفرد شبکهی یک، نقدها بدون نام باشد. چه نشاطی در دل و جان انسان میافکند خواندن جملات حماسی و انقلابی خمینی کبیر.)
🖇 در اینجا ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x9b08541
🔻نظری که نو نیست:
اسلامشناسیِ فرهنگی و اسلامِ فرهنگی
🖊مهدی جمشیدی
۱. برخی محققان، این اندیشه را مطرح کردهاند که مطالعات اسلامی در دورۀ پیش از آنها، مبتنی بر «انسانشناسیِ پیشینی» بوده که این انسانشناسی، بریدۀ از تاریخ و فرهنگ است؛ یعنی انسان به گونهای شناخته و فهم میشود که گویا بیزمان و بیمکان است، درحالیکه حتی خود قرآن نیز به انسان در متن تاریخ و فرهنگ مینگرد. ازاینرو، باید «انسانشناسیِ پیشینی» را کنار نهاد و به «انسانشناسیِ پسینی» رو آورد که بر مطالعۀ انسان در چهارچوب شرایط عینی و واقعیاش دلالت دارد. افزونبراین، اینان معتقدند که باید احکام دین را بهصورت طرحهای فرهنگی دید؛ یعنی قالبها و هندسههایی که فراتر از زیست شخصی و فردی، در گسترۀ جامعه تحقق مییابند و مناسبات عمومی و معادلات ساختاری – و از جمله فرهنگی - را تغییر میدهند. به باور این محققان، گذشتگان معرفتیِ ما از این امر نیز غفلت داشتهاند؛ از جمله گاه به استاد مطهری نیز اشاره کرده و منطق انسانشناسانۀ ایشان را پیشینی و به این دلیل، ناتوان انگاشتهاند. بخشی از این تحلیل که ناظر به کارنامۀ معرفتیِ استاد مطهری است، برای من حساسیّتبرانگیز و جدّی است و ازاینجهت، چند نکتۀ ابطالی دربارۀ آن بیان میکنم.
۲. موضع انسانشناختیِ مطهری در نوشتههایش، آشکارا این است که میان «وضع ذهنی» و «وضع عینیِ» انسان، رابطۀ دوسویه برقرار است و این طور نیست که انسانشناسی اسلامی، به انسانِ گسسته از عینیّت بسنده کند و تأثیر شرایط بیرونی را انکار نماید. مطهری، موضع مارکسیستی ندارد که بر اساس آن، وضع ذهنیِ انسان را بهطور کامل، متأثّر از وضع عینی – یعنی خاستگاه طبقاتی- بداند، اما بر این باور است که نمیتوان مدخلیّت متقابل این دو سطح را نادیده گرفت. بااینحال، مطهری معتقد است که انسان، موقعیّت معرفتی و میلیِ مستقل از شرایط عینی نیز میتواند داشته باشد و هر اندازه اینگونه باشد، انسانتر است. مطهری در کتاب «علل گرایش به مادّیگری»، فصلی به عنوان «محیط اخلاقی و اجتماعی نامساعد» دارد که در آن به تأثیر سبک زندگی و فضای عمومی بر ذهنیّت میپردازد. او تصریح میکند که مادّیگری اخلاقی (فرهنگی) و مادّیگری اجتماعی (ساختاری)، سببساز مادّیگری اعتقادی میشوند. در آن دورۀ تاریخی، مطهری در برابر ایدئولوژی مارکسیستی قرار داشت که همهچیز را به شرایط عینی فرومیکاهید و آن را تعیینکنندۀ نهایی میانگاشت، اما او در مقام ابطال، مدخلیّت سبک زندگی را بر معرفت، بهطور کامل انکار نکرد و دچار واقعگراییِ خام نشد. او آنگاه که تفسیر قرآن گفت، بسیار به تاریخ اشاره کرد و آیات را در متن فرهنگ زمانه نشاند و از طریق همین ربط فرهنگی، به اکنون نیز سوق داد، اما از آن سو، گرفتار انکار حقایق مطلق و فراتاریخی و فرافرهنگی نیز نشد و به دلیل تعلقخاطرش به فطرت، همواره یک معیار عام و جهانی در اختیار داشت. اگر چنین سنجهای کمرنگ شود و فرهنگاندیشی، وزن فراوان یابد، نسبیّت نیز خواهناخواه از راه خواهد رسید؛ بهخصوص اگر انسانشناسی تجربی – که به نادرست، انسانشناسیِ پسینی دانسته شده است – اصل انگاشته شود.
۳. دربارۀ تعبیر «الگوهای فرهنگی» نیز باید گفت معنای آن، چیزی غیر از «نظامسازی اجتماعی» اما در لایۀ فرهنگ نیست؛ به این معنی که اسلام، منحصر در «زندگی فردی» نمیشود، بلکه باید در پی تحقق اسلام در قالب نظام اجتماعی – و در اینجا، خُردهنظام فرهنگی یا ارزشهای هنجارین - بود و به تقیّدات فردی و تعهدات شخصی بسنده نکرد. اسلام، آنگاه در جامعه بهصورت حداکثری جاری میشود که منزلت ساختاری و گسترۀ پهندامنه بیابد و همچون یک کلّ، بر زندگی فردی، غالب و حاکم شود. در اینجا مقصود از نظام اجتماعی، نهادهای اجتماعی نیستند؛ یعنی غرض این نیست که بر اساس اسلام، فقط باید سازمانهای رسمی و حکومتی پدید آیند، بلکه مقصود این است که سازمان خودِ جامعه و مناسبات و پیوندها و قواعد خودِ آن، برآمده از اسلام باشند. از قضا در اینجا نیز مطهری از زمانۀ خودش پیشتر بوده و فضل تقدّم را از آنِ خویش ساخته است. او بر این باور است که در سنّت معرفتی ما، چندان به امر «ساختار»، اعتنا نمیشود، درحالیکه باید دانست «اصلاح فرد»، هر چند نقطۀ شروع است، اما فقط «اصلاح ساختار» است که موجب بازتولیدِ انبوهِ ارزشها میشود. وی همین تصوّر را دربارۀ فرهنگ، بهمثابه یک ساختار اجتماعی دارد. برایناساس، او در برابر شریعتی که میگوید اسلام، «عقیده» میدهد و ملّیّت، «فرهنگ»، برمیآشوبد و میگوید مهمترین رسالت اسلام، عرضۀ «جهانبینی توحیدی» است که حاصلش در عرصۀ جامعه، استقرار «فرهنگ توحیدی» است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انصارالله: ما چندینبار به جنوب اراضی اشغالی حملۀ موشکی و پهپادی کردیم و باز هم این کار را خواهیم کرد
🔹عملیاتهایمان بیشتر خواهد شد و برای ضربهزدن به صهیونیستها هرکاری بتوانیم انجام میدهیم.
▪️سید الحوثی رهبر انصارالله یمن:
📺اگر راهی وجود داشته باشد، حتی محدود و کوچک باشد و فقط گذرگاهی برای عبور یمنی ها باشد، صدها هزار یمنی برای یاری فلسطین وارد غزه خواهند شد.
📺عملیاتهای ما علیه اسرائیل ادامه خواهد داشت و ما از هیچ کاری برای فلسطین دریغ نخواهیم کرد.
📺همه بدانند! اسرائیل در دریای سرخ جرات ندارد پرچم خود را بر روی کشتی هایش نصب کند.
📺آنها از یمن میترسند و از پرچم های دیگری استفاده میکنند و سیستم های خود را در آب های نزدیک یمن خاموش میکنند که شناسایی نشوند اما ما آنها را پیدا خواهیم کرد و به آنها حمله خواهیم کرد. این موضع روشن ماست همه جهان این را بداند.
📺آمریکاییها به ما پیام میدهند اما پیامهای شما برای ما ارزشی ندارد.
📺ما ملتی هستیم که از روز اول بپا خواستیم و شعارهای: مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود و پیروزی برای اسلام را سر دادیم.