eitaa logo
فلسفه و عرفان اسلامی'
1.5هزار دنبال‌کننده
199 عکس
432 ویدیو
2 فایل
﷽ علمی_پژوهشی؛ سیری در اندیشه هایِ حضرت‌علامه‌حسن زاده‌آملی لینك گروه علمی_پژوهشی؛ پرسش و پاسخ های فلسفی👇 Join- https://eitaa.com/joinchat/797835625Cfdc874c527
مشاهده در ایتا
دانلود
29.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جایگاه اندیشه و فردوسی گفتگوی جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی با استاد فلسفه، دانشمند اندیشمند جناب دکتر ابراهیمی دینانی ╰➤ -Erfane_eslamii
41.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه هشتم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/17 ╰➤ -Erfane_eslamii
راه رسیدن به کمال حقیقی چیست؟ قدم اول معرفت است . قدم بعدی در آزادگی یعنی رها شدن از زنجیر شهوات و همّ و غمّ دنیاست. قدم سوم، شناخت راه و تزکیه نفس است. ╰➤ -Erfane_eslamii
اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد می‌شود استاد منصوری با تأکید بر اینکه اگر انسان خود را فنا کند، به ساحت عبودیت وارد می‌شود استشهاد این مطلب هم به حدیث از امام رضا(ع) که فرمود آن کسی که می‌فرماید بسم‌الله مراد از بسم الله یعنی اسماءالهی و کسی که اذکار الهی را تکرار می‌کند خودش را به سه نشان علامت‌گذاری می‌کند و اگر اذکار الهی را بگوییم باید حجاب‌ها را یکی پس ازدیگری کنار زنیم و به حقیقت عبودیت راه پیدا کنیم که در اصطلاح عرفان به آن داغ می‌گوییم فردای قیامت ما را با شناسنامه هستی می‌شناسند نه کد ملی استاد با تأکید بر اینکه داغ بسیار مهم است همانطور که شناسنامه ملی داریم این داغی که می‌خوریم شناسنامه هستی ماست و فردای قیامت ما را با کد ملی صدا نمی‌زنند بلکه ما را با کد هستی صدا میزنند بنابراین همه ما یک علامت و نشانه داریم و باید تلاش کنیم آن را به بهترین نحو کسب کنیم عبودیتی که ساحت وجودی انسان در آن خلاصه می‌شود عقل حضور دارد اما عقل قدسی و آسمانی، دل نور نمی خواهد، باده می‌خواهد مستی با دل است اما ارتزاق نور با عقل است در این زمینه استاد ابیاتی از حافظ را بشمرد و گفت: پیاله در شعر حافظ یعنی دنیا و عیش و نوشی که به آدم دست می‌دهد حافظ به دنبال محبت و عشق پاک است خودش می‌فرماید و حتی به ما هم طعنه می‌زند و تأکید می‌کند اگر طهارت نباشد کعبه و بتخانه فرقی نمی‌کند ادامه دارد مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «6» ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به حساب خودت برس ، قبل از اینکه به حسابت برسند. بیانات عرشی حضرت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ╰➤ -Erfane_eslamii
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادامی که انسان خود را نشناسد، به هیچ معرفتی دست پیدا نمی‌کند. حتی معرفت حق، متفرع بر معرفت خود است. تقریباً همه عرفا روی این جمله تکیه کرده‌اند که «من عرف نفسه فقد عرف ربه» یعنی محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که خدا را شناخته است؛ محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که ذره‌ای از ذرات عالم را شناخته است. در خودشناسی، مصداق کلمه «خود» تنها بدن من نیست. من تنها بدن نیستم. من کسی هستم که بدن دارم. «من»، یک امر بی تعیّنی است که شناخت آن بسیار سخت است ولی باید آن من را شناخت. ╰➤ -Erfane_eslamii
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عبادت شنونده نسبت به گوینده در بیان استاد اخلاق، دانشمند اندیشمند، مفسر کبیر قرآن و نهج‌البلاغه حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله ╰➤ -Erfane_eslamii
45.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح مثنوی معنوی《مولانا》 [جلسه نهم] استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکترمنصوری لاریجانی🎙 1402/10/19 ╰➤ -Erfane_eslamii
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مادامی که انسان خود را نشناسد، به هیچ معرفتی دست پیدا نمی‌کند. حتی معرفت حق، متفرع بر معرفت خود است. تقریباً همه عرفا روی این جمله تکیه کرده‌اند که «من عرف نفسه فقد عرف ربه» یعنی محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که خدا را شناخته است؛ محال است که کسی خود را نشناسد و ادعا کند که ذره‌ای از ذرات عالم را شناخته است. در خودشناسی، مصداق کلمه «خود» تنها بدن من نیست. من تنها بدن نیستم. من کسی هستم که بدن دارم. «من»، یک امر بی تعیّنی است که شناخت آن بسیار سخت است ولی باید آن من را شناخت. ╰➤ -Erfane_eslamii
خداوند ساحت محبت را به عصمت اهل بیت(ع) گره زده است جناب استاد دکتر منصوری لاریجانی عضو انجمن علمی ، عرفان اسلامی ایران می فرماید: خداوند ساحت محبت را به عصمت اهل بیت(ع) گره زده است به همین دلیل می‌گوییم محبت اهل بیت(ع)، ولایت است؛ ولایت یعنی زیبایی، رحمت، عشق و محبت همه چیز از آسمان ولایت می‌تراود لذا باید اهل بیت(ع) را قدر بدانیم. جناب استاد، لازمه گفتمان مهدویت را محبت اهل بیت(ع) دانست و گفت: هر کسی درقاموس وجود خودش تعریفی از محبت دارد. لذا حافظ ما، قداست و طراوت و عصمت را به ساحت عشق و محبت می‌دهد، اگر خدا در این دل تجلی پیداکند، اتحاد بین محب و محبوب ایجاد می‌شود گرچه باید بدانیم شیطان مرتصد است تا یک لحظه غفلت کنیم و افسارمان را به طرف دنیا سوق دهد. مقاله: «عقل و عشق از نگاه اهل بیت(ع)» نویسنده : استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی «7» ╰➤ -Erfane_eslamii
39.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انسان کامل کیست؟ گفتگوی استاد دکتر منصوری با استاد فلسفه ، دانشمند اندیشمند جناب دکتر ابراهیمی دینانی به مناسبت سالروز ولادت امام علی علیه السلام ╰➤ -Erfane_eslamii
استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی محقق و نویسنده ، استاد فلسفه و عرفان اسلامی و مدرس دانشگاه با بیان اینکه در دولت سیزدهم، حکمت‌ بنیان شدن دانشگاه‌ها آغاز شده است، میفرماید: همه متون علوم طبیعی و تجربی با حکمت گره خورده است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تحقق این مهم پیش قدم شده است. جناب استاد منصوری لاریجانی در همایش دانشگاه حکمت بنیان که صبح روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد اظهار داشت: حکمت در قرآن به صُنع الهی که حفیقت کل اشیاست اطلاق می شود جوهره وجودی از ملک تا فلک، حکمت است. استاد در ادامه فرمود: از رابطه علم با حکم مشخص می‌شود که غایت همه علوم کشف حقیقت اشیاست یعنی همان صنعت الهی است که خداوند در همه پدیده ها قرار داده است و حکمای ما باید دنبال این باشند. 《 ادامه دارد》 «دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در حکمت بنیان شدن دانشگاه ها پیش قدم است» سخنرانی استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکتر منصوری لاریجانی در دانشگاه امام حسین علیه السلام 1402/11/03 «۱» ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدر دانی از عاطفه خواهر بیانات ارزشمند و گوهر بار حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله به مناسبت سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها ╰➤ -Erfane_eslamii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه جوادی آملی: شعر استاد شهریار علی ای همای رحمت در بیان استاد اخلاق، دانشمند اندیشمند، فیلسوف بزرگ مفسر کبیر قرآن و نهج‌البلاغه حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله ╰➤ -Erfane_eslamii
عموم مردم چون از حقیقت قرآن فقط از ظاهر آن بهرهمندند، هرگز نمی توانند صاحب مدارج علمی و معرج قرآنی شوند فقط کسانی می توانند به این کمالات راه یابند که به نعمت تعقّل و تفکر در بطون آیات قرآنی متنعّم باشند اما آن ها که حتی از ظاهر قرآن هم بهره ای ندارند، اصلاً در محدوده ی انسانیت که انزل مرتبه آن همان ناس و عموم مردمند وارد نمی شوند، و در حقیقت در مراتب مادون انسانیت به سر می برند. آن ها هم که از این مقدار فراتر آمده و توفیق عمل به ظواهر آیات قرآن را داشته و در حدّ انجام بعضی مستحبّات و ترک محرمات و بعضی مکروهات مانده اند، لایق بهشت و نعمت های موعود آن می شوند. که اگر بخواهیم بهشت را هم دارای مراتبی بدانیم این گروه در مرتبه ی انزل بهشت وقوف خواهند داشت، چرا که ایشان اگر چه توفیقات بسیاری در انجام واجبات و ترک محرمات داشته اند اما از نعمت تعقّل و تفکّر در اسرار عبادات که فصل حقیقی انسان است محروم بوده اند. علامه حسن زاده آملی ( ره) 📚شرح رساله رابطه علم و دین ╰➤ -Erfane_eslamii
22.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوهر ناب ، کلام ناب بیانات استاد فلسفه و عرفان، فیلسوف بزرگ ، علامه حسن زاده آملی رحمة الله ╰➤ -Erfane_eslamii
35.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداوند متعال دو موعظه دارد در بیان استاد اخلاق و عمل ، فیلسوف بزرگ، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله ╰➤ -Erfane_eslamii
29.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفارش عارف بزرگ مرحوم حاج میرزا علی آقا قاضی به مرحوم علامه طباطبایی در مورد اهمیت خواندن نماز شب ╰➤ -Erfane_eslamii
استاد منصوری لاریجانی با بیان اینکه حکمت به دو حکمت بحثی که همان فلسفه و برهان است و حکمت ذوقی یا اشراقی تقسیم می‌شود میفرماید: این نوع حکمت اعطایی خداوند است و به کسانی اعطا می شوند که صدور امین و اندیشه رزین دارند این همان منشأ گرفتن اربعین است بهترین اربعین برای پژوهشگران این است که صیاد حکمت باشند در این صورت چشمه های حکمت در آنها جاری می شود. جناب استاد درباره حکمت علوی اظهار کرد: امیرالمومنین با وجود آنکه حکمت را جوهر همه اشیا می داند اما در مورد انسان آن را یک عهد فطری با خدا می داند و باید به این عهد عمل کنیم. در نهج البلاغه هدف از بعثت همه انبیا را همین موضوع می داند تا آن دفینه که در درون بشر است بیرون بیاید لذا نسبت علم با حکمت مثل نسبت وجه است با کُنه و هر کُنهی که انتهایش حکمت نباشد، وجه نمی یابد. 《 ادامه دارد》 «دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در حکمت بنیان شدن دانشگاه ها پیش قدم است» سخنرانی استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکتر منصوری لاریجانی در دانشگاه امام حسین علیه السلام 1402/11/03 «2» ╰➤ -Erfane_eslamii
17.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من به سرچشمه خورشید ... شعر خوانی علامه طباطبایی ╰➤ -Erfane_eslamii
دکتر منصوری لاریجانی با تاکید بر اینکه حکمت عقل را واقع بین می کند ادامه داد: وقتی قلب انسان با حکمت روشن می‌شود نه تنها در این دنیا بلکه در آخرت هم روشن می شود. امیرالمونین می فرمایند حکمت که میثاق فطری است، راه ورود به آن، ما اهل بیت هستیم، علم پوسته است و لُب آن حکمت است. استاد فرمود: کسی حامل حکمت علوی می شود که صدور امین و سینه امانت دار داشته باشد یعنی جز خدا در قلب ما نباشد در غیر این صورت اولین خیانت را به خود ما می کند. در مرحله بعد باید اندیشه های رزین داشته باشد خاصیت عقل نکته دانی و هوشمندی و تدبیر است، لذا عقل رزین عقلی است که بنده خدا باشد و در مسیر خدا باشد. دکتر منصوری درباره حکمت علوی فرمود: سالی که انقلاب فرهنگی شروع شد در خرداد ۵۹ که ۳ سال دانشگاه ها تعطیل بود از آن زمان دنبال وارد کردن متون قرانی به درس های آموزشی بودیم اما در این زمینه توفیق چندانی نداشتیم به بنده گفتند شما متون حکمی را شناسایی کنید که ۳۸۶۰ اثر را شناسایی کردیم که همگی صبغه و رنگ علوی و الهی دارند، بنده با همراه استاد دینانی ۱۸ سال برنامه معرفت را اجرا کردیم ولی فقط ۴۰ کتاب حکمی علوی را توانستیم عرضه کنیم که نشان می دهد از دریای عظیم حکمت که خودمان داریم، بی خبریم. 《 ادامه دارد》 «دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در حکمت بنیان شدن دانشگاه ها پیش قدم است» سخنرانی استاد فلسفه و عرفان جناب آقای دکتر منصوری لاریجانی در دانشگاه امام حسین علیه السلام 1402/11/03 «3» ╰➤ -Erfane_eslamii
15.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عظمت حافظ گیج کننده است عظمت گوته را در این می‌دانم که ذوقش حافظ را می‌فهمیده است. جلوی خیال را نمی‌توان گرفت. کارهایی که خیال می‌تواند بکند، غیرمتناهی است. حافظ می‌فرماید: گفتم که بر خیالت راه نظر ببندم / گفتا که شب رو است این از راه دیگر آید خیال، برزخ بین عالم عقل و عالم حس است. خیال هم تنزل عقل است و هم ارتفاع حس است. وقتی راه نظر عقلانی بسته شد، خیال ظلمانی و تاریک می‌شود. در مورد همین بیت می‌شود کتابی نوشت (و این عظمت حافظ را می‌رساند. ╰➤ -Erfane_eslamii
16.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلوک عارف با عقل است عقل، گوهر شریف الهی است. بدون عقل هیچ کس نمی‌تواند کاری بکند آنجا که عقل تضییع شد، انسان هم تضییع شده است. راه معرفت عقل است اما نه عقل اقتصادی، سود اندیش و حسابگر. عقل، عقل‌هاست. عقل در مرتبه‌ای محاسبه‌های خودش را می‌کند (البته این مرتبه هم مهم است) اما عقلی هست که از این محاسبات (و مرتبه‌های پایین‌تر) بالا می‌رود و عرفای ما به این عقل پایبند بودند و حرکت می‌کردند. من به این نقطه رسیدم در کتابم (دفترعقل آیت عشق) هم نوشتم که بین عقل و عشق فاصله‌ای نمی‌بینم. عرفاء هم با عقل کار می‌کنند اما گرفتار عقل سود اندیش (مراتب پایین‌تر عقل) نمی‌شوند و اصلاً سلوک همین است ╰➤ -Erfane_eslamii
اندیشه و زندگی اگر کسی آنچنان که می‌اندیشد، زندگی نکند ناچار آنچنان که زندگی می کند، خواهد اندیشید. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی ╰➤ -Erfane_eslamii