*درسهایی ازقران کریم*
(۱۷۳)
📚 #تفسیر_سوره_بقره
┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄
✍ قسمت نود
🍃برنامهایبرای زندهماندن ملتها🍃
♦️ از ديدگاه قرآن برقراری و سر بلندی ملتها در صورتی است كه خود را به بزرگترين نيروها و قدرتها متكی سازند، و در همه حال از او مدد بگيرند- به قدرتی تكيه كنند كه فنا و زوال در او راه ندارد.
🔶و تنها در برابر او سر تعظيم فرود آورند، كه اگر چنين كنند از هيچكس ترس و وحشتی نخواهد داشت و پيدا است كه چنين مبدئی جز آفريدگار بزرگ نمیتواند باشد، آری اين تكيه گاه خداوند است.از طرف ديگر برای بقاء و جاويدان ماندن ملتها همبستگی خاصی بين افراد آنها لازم است.
♦️اين عمل در صورتی امكان دارد كه هر كس نسبت به پدر و مادر خود كه شعاع بستگی آنها نسبت به وی نزديكتر است، و در مرحله بعد نسبت به خويشاوندان و بعد از آنها نسبت به تمام افراد اجتماع نيكی بخرج دهد تا همه بال و پر يكديگر باشند مخصوصا افراد ضعيف را تحت حمايت قرار دهند تا در دامان دشمن نيفتند.
📚 تفسیر نمونه
╭═━⊰🍃🌸🍃
*۶ تصویر عبرت آموز از انتخابات ۱۵ تیر*
*اگر زرین کلاهی، عاقبت هیچ!*
✍️جعفر محمدی
*تصویر اول) آبان ۱۴۰۲ :*
مسعود پزشکیان در شبکه ایکس توئیت می کند که صلاحیت او برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی رد شده است؛
هیات اجرایی، علت ردصلاحیت پزشکیان را *عدم التزام به نظام* مقدس جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.
*تصویر دوم) تیر ۱۴۰۳:*
خبراول رسانه های ایران این است:
*مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد.*
*تصویر سوم) تیر ۱۴۰۳:*
علیرضا زاکانی در مناظره های انتخاباتی رو به پزشکیان می کند و می گوید:
*تا آخر می مانم و نمی گذارم رئیس جمهور شوید.*
*تصویر چهارم) تیر ۱۴۰۳:*
اولین جلسه هیات دولت بعد از پیروزی پزشکیان در انتخابات برگزار می شود،
علیرضا زاکانی هم به عنوان شهردار تهران در آن حضور دارد و در صدر جلسه، پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب نشسته است.
رقیب دیگر پزشکیان -امیر حسین قاضی زاده هاشمی- نیز که معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید است، در کنار زاکانی است.
*تصویر پنجم) مرداد ۱۴۰۲:*
فرزانه صادق، که از ۱۳۹۷ معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی است، توسط مهرداد بذرپاش از سمت خود برکنار می شود.
*تصویر ششم) مرداد ۱۴۰۳:*
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی می شود و بذرپاش در توئیتی او را همکار محترم و یادگار شهید می خواند و برایش آرزوی موفقیت می کند و از وزارت راه می رود و صادق بر کرسی وزارت تکیه می زند.
همه این وقایع، تنها در چند ماه رخ دادند و درس ها و عبرت های بزرگی را پیش روی همه ما تصویر کردند.
پزشکیانی که نمی خواستند به عنوان یکی از ۲۹۰ نماینده به مجلس برود، چند ماه بعد، در همان مجلس، به عنوان رئیس جمهور سوگند خورد.
زاکانی که به زعم خود می توانست مانع از ریاست جمهوری پزشکیان شود، حتی تا پایان رقابت ها نماند و چند روز بعد ناگزیر بود پزشکیان را "رئیس جمهور" بخواند و فرزانه صادق که مرداد ۱۴۰۲ از معاونت وزارت رانده شده بود، در مرداد ۱۴۰۳ به جای کسی نشست که برکنارش کرده بود.
و همه این ها در حالی بود که تا قبل از ماجرای سقوط بالگرد رئیس جمهور سابق، این دگرگونی اساسی به مخیله هیچ کس خطور نمی کرد و دولتمردان سابق، بر این باور بودند که یک سال در دولت سیزدهم و احیاناً ۴ سال نیز در دولت دوم رئیسی برقرار خواهند ماند.
اما گویا *فیلم تاریخ با دور تند* اکران شد و اینک رئیس آن دولت، زیر خروارها خاک آرمیده و معاونان و وزرایش هم کرسی از کف داده اند و عصری جدید شکل گرفته است.
برای من این ۶ تصویر، بسیار *عبرت آموز و هولناک* است و حاوی این نهیب که مبادا سرخوش امروز باشی بدان حد که حتی شکر از یاد ببری یا دلگیرِ درگیریِ اکنون بمانی و فردا و آن فردای آخر را از یاد ببری که علی(ع) چه زیبا فرمود:
*"زمانه، دو روز است، روزى با توست و ديگر روز بر تو ؛ اگر با تو بود، سرمست مشو و اگر بر تو بود، دلگير نشو."*
برای دولتمردان جدید نیز این ۶ تصویر باید به عنوان درس هایی ماندگار مقابل دیدگان شان باشد.
بد آفتی است غرور، آنگاه که چنان آدمی را کور کند که به این وهم بیافتد که افتادن و رفتن، سهم دیگران است و بردن و ماندن، حق او.
پزشکیان و دولتمردانش، بدانند همان طور که سنت الهی، آنها را از فرش به عرش رساند، می تواند بار دیگر بر زمین بکوبدشان که اتفاقاً اگر از بالای برج عاج ریاست به زمین بخورند، استخوان شان سخت تر خواهد شکست.
حتی اگر زمین نیز نخورند، به حکم *"تلک الایام نداولها بین الناس*" روزی تمام آنچه امروز در اختیار دارند را ناگزیر باید وانهند به دیگرانی دهند که طبق سنت الهی نوبت ایشان شده است.
اگر مراقب همین یک معنا در رفتار و کردار خود در دوران قدرت باشند، اولاً دل به آن نخواهند بست و چون دل بسته نیستند، خود را برای حفظ قدرت، به زشتی ها نخواهند آلود و ثانیاً شکرگزار قدرت خواهند بود که چیزی نیست جز خدمت و خدمت و خدمت به مردمی که واسطه اجرای این سنت الهی شدند و آنان را به جایی که هستند، رساندند.
*اگر زرین کلاهی، عاقبت هیچ*
*اگر خود پادشاهی، عاقبت هیچ*
*اگر ملک سلیمانت ببخشند*
*در آخر خاکِ راهی، عاقبت هیچ*
(باباطاهر)
البته که درس ها و عبرت های این انتخابات به همین ۶ تصویر ختم نمی شوند ولی *ما اكثر العبر و اقل الاعتبار*
«پندها چه بسيار است و پند گرفتن چه اندك!»
فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ
ـــــــــــــــ
«روز قیامت»
و حتما ما از کسانی که برای آنها پیامبر فرستاده شد، سؤال خواهیم کرد و حتما از پیامبران (هم) سؤال می کنیم.
(سورة الاعراف، آیه ۶)
*درسهایی ازقران کریم📗:*
(۱۷۴)
📚 #تفسیر_سوره_بقره
┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄
✍ قسمت نود و یکم
🍃برنامهایبرای زندهماندن ملتها🍃
♦️تقويت بنيه مالی هر ملت و از بين بردن فاصله طبقاتی نيز در زنده نگاه داشتن روح آن ملت سهم فراوانی دارد كه يك ركن آن پرداختن زكاة است.اين ها از يك سو، و از سوی ديگر رمز شكست و فنای ملتها در بهم خوردن اين همبستگی و پديد آمدن كشمكش ها و جنگهای داخلی میداند.
🔶ملتی كه در برابر هم صف آرايی كنند و سنگ تفرقه در ميانشان انداخته شود و بجای كمك بيكديگر به جان هم بيفتند و در پی تصرف اموال و سرزمينهای هم بر آيند و برای ريختن خون يكديگر آستين ها را بالا زنند و هر دسته برای آواره ساختن و تصرف اموال ديگری قد برافرازد دير يا زود نابود میگردند كشورشان ويران میگردد و خود بيچاره و بدبخت خواهند شد.
♦️بالاخره يكی ديگر از عوامل سقوط ملتها همان تبعيض در اجرای قوانين است، كه هر قانونی حافظ منافع شخصیشان باشد اجرا كنند و آنچه به سود جامعه است فراموش نمايندو اين است علل رشد و شكست ملتها از ديدگاه قرآن.
📚 تفسیر نمونه
╭═━⊰🍃🌸🍃
📚 #تفسیر_سوره_بقره
┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄
✍ قسمت نود و دوم
🍃دل هايی كه در غلاف است🍃
♦️باز روی سخن در اين آيات به بنی اسرائيل است، هر چند مفاهيم و معيارهای آن عموميت دارد و همگان را در بر میگيرد: نخست میگويد ما به موسی كتاب آسمانی (تورات) داديم.
🔶و بعد از او پيامبرانی پشت سر يكديگر فرستاديم.پيامبرانی همچون داود و سليمان و يوشع و زكريا و يحيی ...و به عيسی بن مريم دلائل روشن داديم، و او را بوسيله روح القدس تاييد نموديم.ولی آيا اين پيامبران بزرگ با اين برنامههای سازنده، هر كدام مطلبی بر خلاف هوای نفس شما آورد، در برابر او استكبار نموديد و زير بار فرمانش نرفتيد؟!
♦️اين حاكميت هوی و هوس بر شما آن چنان شديد بود كه گروهی از آنها را تكذيب كرديد، و گروهی را بقتل رسانديد اگر تكذيب شما مؤثر میافتاد و منظورتان عملی میشد شايد به همان اكتفاء میكرديد و اگر نه دست به خون پيامبران الهی آغشته میساختيد!
📚 تفسیر نمونه
╭═━⊰🍃🌸🍃
#بازخوانیاندیشهها
(۶۲)
🔆حکومت علوی الگوی نظام جمهوری اسلامی
🇮🇷بازخوانی اندیشه های رهبرمعظمانقلاب؛
🔆ماامروز اگر جمهوری اسلامی هستیم، اگر حکومت علوی هستیم، باید شاخصه های حکومت علوی را رعایت کنیم.
✅شما مردم هم اینها را باید از ما بخواهید. اقامه دین خدا را باید بخواهید.
🔆این که ما نگاه کنیم ببینیم شرق و غرب در مفاهیم حکومتی و مفاهیم سیاسی حرفشان چیست، آنها چه می گویند، ما هم سعی کنیم خودمان را آن طور تطبیق دهیم،
⛔️این مثل همان خلافت عثمانیهاست، مثل خلافت بنیامیّه و بنیعبّاس است!
❗️آنها هم اسمشان خلیفه پیغمبرص بود؛ اسمشان حاکم اسلامی بود؛
⭕️اما رسم و عملشان حکومت کسری و قیصر و حکومت پادشاهان بود.
همان طور که آنها عمل می کردند، اینها هم همان طور عمل می کردند.
‼️اسممان حکومت علوی و حکومت اسلامی باشد، بعد برویم سراغ سرمایهداری غرب، سراغ حکومتی که سرمایهداران و کمپانی داران و زشتروترین ظالمان و ستمگران عالم آن را اداره می کنند!؟ این درست است؟
↩️این همان نفاق خواهد شد. پرچمی را با یک نامی بلند کنیم، آن وقت در زیر این پرچم سراغ چیزهای دیگر برویم!؟🔻❗️
...خصوصیّات - امیرالمومنین - برای همه الگوست و ما که امروز یک حکومت اسلامی داریم و یک حکومت علوی را ادّعا می کنیم، این الگو برای ما از همه حتمی تر و فوری تر و غیرقابل اغماض تر است.
⚡️ما باید ببینیم در این نقطه عالم که پرچم ولایت علوی را بلند کردیم، حرفمان چیست و چه می خواهیم به بشریت عرضه کنیم.
❗️آن چهارچوبی را که ما برای سعادت بشر تعیین می کنیم و سرِ دست می گیریم و نشان می دهیم، چیست؟
☀️وجود مقدس امیرالمؤمنین ع این جا برترین الگوست. نمی شود فقط به زبان گفت «امیرالمؤمنین، علی» و اظهار عشق و علاقه کرد؛ اما در عمل با رفتار او و با درسی که با زبان و در عملِ خود به ما داده است، مخالفت کرد.
🌴بنده و امثال بنده که کارگزاران حکومتیم وظیفهمان سنگینتر است؛ چون ما باید عمل کنیم و از آن راهی که او رفته است برویم.
⚡️ممکن است بعضی بگویند: شما کجا، امیرالمؤمنین کجا؟ قدرت او، توانایی او، ایمان او، صبر او، آن استخوانبندی مستحکم روحی او؛ اینها کجا، شما کجا؟
⚡️این حرف البته درست است. ما هیچکداممان قابل مقایسه با او نیستیم.
⚡️نمیشود گفت او بهتر است، او بالاتر است وما پایین تریم؛ نه، اصلاً این مقایسه غلط است.
🌴او در اوج فلک است و ما در خاک تیره، دورْ خودمان می چرخیم. فاصلهها خیلی زیاد است؛
⚡️اما جهت گیری را می شود انتخاب کرد؛
✅یعنی ما باید خودمان را به آن سمت و به آن هدفی که او نشان می داد، نزدیک کنیم -
هر کسی به قدر توان خود؛ هر کسی بر حسب اقتضای زمان خود - چون راه همان راه و هدف همان هدف است. این نکته بسیار مهمّی است.
▪️از بیانات رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۸۱/۶/۳۰-با تلخیص و ویرایش جزئی-
#هرروزباقرآن
@ErydaywithQoranabedi1395
*ایا می دانستید*
۱_۷۵ درصد از تازه مسلمانها زنها هستند
۲_اسلام اولین دینی بود که به زنان حق ارث داد
۳_دراسلام تعلیم وتربیت برای زن ومرد امری مقدس شمرده شده
۴_دراسلام یک زن حق دارد ازدواج رابپذیرد یانپذیردوعقد صحیح نیست مگر زن رضایت بدهد
۵_دراسلام زنان تشویق می شوند تا اعضای فعال جامعه باشند
۶_اسلام به زنان حق مالکیت داده وهیچ مردی حق گرفتن ان را ندارد
۷_حضرت محمد(ص) اعلام کرد تولد یک دختر موجب خیر وبرکت است
چند جمله از فرمایشات پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله
1⃣ یا علی! از سه خصلت بسیار زشت تو را نهی می کنم: حسادت، زیاده خواهی و دروغگویی
یَا عَلِیُّ أَنْهَاكَ عَنْ ثَلَاثِ خِصَالٍ عِظَامٍ الْحَسَدِ وَ الْحِرْصِ وَ الْكَذِبِ
2⃣ بدترین انسان کسی است که مردم از ترس اینکه شرش به آنها نرسد به او احترام می گذارند.
شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ شَرِّهِ
3⃣ تا از دستت نرفته غنیمت شمار:
جوانی را قبل از پیری، سلامتی را قبل از بیماری، بی نیازی را قبل از نیازمندی، فراغت را قبل از مشغولیت، زندگی را قبل از مرگ.
اغْتَنِمْ خَمْساً قَبْلَ خَمْسٍ شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ وَ صِحَّتَكَ قَبْلَ سُقْمِكَ وَ غِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ وَ فَرَاغَكَ قَبْلَ شُغُلِكَ وَ حَیَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ.
4⃣ ویژگی های منافق سه چیز است، هر چند نماز بخواند و روزه بگیرد و گمان کند مسلمان است:
خیانت در امانت، دروغگویی، خلف وعده.
ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِیهِ كَانَ مُنَافِقاً وَ إِنْ صَامَ وَ صَلَّی وَ زَعَمَ أَنَّهُ مُسْلِمٌ مَنْ إِذَا ائْتُمِنَ خَانَ وَ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ
5⃣ وقتی یک نفر می میرد مردم می گویند چه گذاشته است؟ ملائکه می گویند چه آورده است؟
إِذَا مَاتَ الْعَبْدُ قَالَ النَّاسُ مَا خَلَّفَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّمَ؟
6⃣ هیچ خیری در سخن بدون عمل نیست.
لَا خَیْرَ فِی قَوْلٍ إِلَّا مَعَ الْفِعْلِ
7⃣ هیچ تنهایی وحشتناک تر از خودپسندی نیست.
لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ
8⃣ بالاترین کرامت اخلاقی سه چیز است:
با کسی که با تو قطع ارتباط کرده است ارتباط برقرار کنی.
به کسی که تو را محروم کرده عطا کنی.
از کسی که به تو ظلم کرده بگذری.
ثَلَاثٌ مِنْ مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ تُعْطِی مَنْ حَرَمَكَ وَ تَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَكَ.
9⃣ هیچ عبادتی به اندازه فکر کردن نیست.
لَا عِبَادَةَ مِثْلُ التَّفَكُّرِ.
🔟 شرور ترین انسان این ویژگیها را دارد:
سخن چینی، ایجاد دشمنی میان دوستان...
أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِشِرَارِكُمْ قَالُوا بَلَی یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْمَشَّاءُونَ بِالنَّمِیمَةِ الْمُفَرِّقُونَ بَیْنَ الْأَحِبَّةِ...
📚 بحارالانوار جلد ۷۴
✍ وحید نجفیان نجف آبادی
*بازخوانی اندیشه ها*
(۶۳)
🟢 چرا در اسلام این همه بر وفای به عهد و پیمان تأکید شده است؟
🔸آنچه كه على(ع) را از سياستمداران ديگر جهان متمايز مىكند اين است كه او از اصل غدر و خيانت در روش پيروى نمىكند ولو به قيمت اينكه آنچه دارد و حتى خلافت از دستش برود، چرا؟ چون مىگويد اساساً من پاسدار اين اصولم، فلسفه خلافت من پاسدارى اين اصول انسانى است، پاسدارى صداقت است، پاسدارى امانت است، پاسدارى وفاست، پاسدارى درستى است، و من خليفهام براى اينها، آن وقت چطور ممكن است كه من اينها را فداى خلافت كنم؟!
🔹به مالک اشتر مىفرمايد: مالک! هرگز عهد و پيمانى را كه مىبندى، با هر كه باشد، با دشمن خونى خودت، با كفار، با مشركين، با دشمنان اسلام، آن را نقض نكن. بعد مىفرمايد: براى اينكه اصلا زندگى بشر بر اساس اينهاست؛ اگر اينها شكسته بشود و محترم شناخته نشود ديگر چيزى باقى نمىماند.
📗 استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۸۳ (با تلخیص)
*درسهایی ازقران کریم📗:*
(۱۷۵)
📚 #تفسیر_سوره_بقره
┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄
✍ قسمت نود و سوم
🍃دل هايی كه در غلاف است🍃
♦️درتفسير آیات گذشته تحت عنوان" تبعيض در احكام الهی" اين حقيقت را بازگو كرديم كه معيار ايمان و تسليم در برابر حق مواردی است كه بر خلاف ميل و هوای نفس انسان است، و گرنه هر هواپرست بیايمانی نسبت به احكامی كه مطابق ميل و منافع او است هماهنگ و تسليم است.
🔶 ضمنا رهبران الهی در مسير ابلاغ رسالت خويش، به مخالفت های هوا پرستان اعتنا نمیكردند، و بايد هم چنين باشد زيرا رهبری صحيح چيزی جز اين نيست، اگر پيامبران بخواهند خود را با هوی و هوسهای بیقيد و شرط مردم تطبيق دهند، كار آنها دنباله روی گمراهان است نه رهبری رهروان راه حق.
♦️آنها در برابر دعوت انبياء(يا دعوت تو)از روی استهزاء گفتند: دلهای ما در غلاف است" و ما از اين سخنان چيزی درك نمیكنيم.آری همين طور است،خداوند آنها را به خاطر كفرشان لعنت كرده و از رحمت خويش دور ساخته است به همين دليل چيزی درك نمیكنند و كمتر ايمان میآورند.
📚 تفسیر نمونه
╭═━⊰🍃🌸🍃
┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄
✍ قسمت نود و چهارم
🍃دل هايی كه در غلاف است🍃
♦️ممكن است قسمت قبل تفسیر درباره يهوديانی باشد كه پيامبران را تكذيب كردند يا به قتل رساندند، و نيز احتمال دارد در باره يهوديان معاصر پيامبر باشد كه در برابر سخنان او يك روش سرسختانه لجوجانه و انعطافناپذير به خود میگرفتند.
🔶 ولی در هر حال بيانگر اين واقعيت است كه انسان بر اثر پيروی از هوس های سركش آن چنان از درگاه خدا رانده میشود و بر قلب او پردهها میافتد كه حقيقت كمتر به آن راه میيابد.
♦️نکته۱)رسالت پيامبران در اعصار مختلف:چنان كه گفتيم هوا پرستان بیايمان چون دعوت انبياء را هماهنگ با منافع كثيف خود نمیديدند در برابر آن مقاومت میكردند، مخصوصا با گذشت زمان تعليمات آنها را به بوته فراموشی میسپردند،روی همين جهت لازم بود، برای يادآوری مجدد انسانها، رسولان خدا يكی پس از ديگری فرستاده شوند، تا مكتب آنها به دست فراموشی سپرده نشود.
📚 تفسیر نمونه
╭═━⊰🍃🌸🍃
*📔درسهایی از نهج البلاغه*
(۱۴۹)
*⚜️#حکمت_124_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): غَيْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ، وَ غَيْرَةُ الرَّجُلِ إِيمَانٌ.
🟡روانشناسى زن و مرد (علمى، اخلاقى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: غيرت زن، كفر آور، و غيرت مرد نشانه ايمان اوست.
════🌼🕊🌼═
*🔰شرح و تفسیر حکمت 124 🔰*
🔆👌غيرت:
📜 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود تفاوت ميان غيرت مرد و زن را بيان مى كند و مى فرمايد: «غيرت زن كفر است و غيرت مرد ايمان»;
🔻اشاره به اين كه زن اگر نسبت به همسر ديگرى براى شوهرش حسادت بورزد و عكس العمل تندى نشان دهد در واقع مخالفت با فرمان خدا كرده است، زيرا خداوند روى مصالح متعددى كه در جاى خود گفته ايم تعدد زوجات را با شرايطى مجاز شمرده است;
🔻ولى اگر مرد نسبت به ارتباط همسرش با مرد بيگانه اى حسادت بورزد و از گام نهادن او در زندگى خانواده اش ناراحت گردد و عكس العمل نشان دهد در واقع اطاعت فرمان خدا كرده و در مسير نهى از منكر گام برداشته است.
🔷در حالى كه زن اگر چنين كند در مسير نهى از معروف قرار گرفته است.
🔻البته انكار نمى كنيم كه تعدد زوجات نيز شرايطى دارد و ❌نبايد وسيله اى براى هوس رانى مردان گردد;
🔶ولى در صورتى كه آن شرايط جمع گردد زن بايد آن را تحمل كند و به فرمان خدا تن در دهد
🔷در حالى كه اگر زن شوهردار، با مرد ديگرى رابطه برقرار سازد، خواه به صورت فجور باشد يا ظاهراً صيغه عقد دائم يا موقتى با او جارى كند به يقين راه خلاف را پيموده است.
📌«غيرت» حالتى است كه انسان را وادار مى كند از ورود ديگران در حريم زندگى شخصى او جلوگيرى كند، افتخارات او را سلب ننمايد، مواهبش را از دستش نگيرد و متعرض نواميس او نشود
🔻و منظور از «غيرت زن» در كلام حكيمانه بالا همان حسادتى است كه نسبت به زوجه ديگر همسرش پيدا مى كند
🔻و منظور از «غيرت مرد» در كلام بالا ممانعتى است كه مرد از ورود ديگرى به حريم خانواده و ناموس خود به عمل مى آورد. در ذيل حكمت 47 نيز بحثى درباره تفسير غيرت و ارزش آن ذكر شد.
📌تعبير به «كفر» در اين كلام حكمت آميز اشاره به كفر عملى است، زيرا كفر و ايمان معانى متعددى دارد كه در آيات قرآن نيز منعكس است. اين واژه كراراً در قرآن مجيد به بت پرستان اطلاق شده كه كفرشان، كفر اعتقادى است;
🔰ولى در آيه 97 سوره آل عمران به كسانى كه حج را ترك كنند و نسبت به آن بى اعتنا باشند واژه «كفر» به كار رفته، مى فرمايد: و اين كفر عملى است نه اعتقادى كه آثار خاص خود را داشته باشد. كفر زن در اينجا همان بى اعتنايى به دستور خدا يعنى جواز تعدد زوجات در موارد لازم است.
✴️درباره اهميت «غيرت» در موارد مجاز روايات متعددى از پيغمبر اكرم و ساير معصومان(عليهم السلام) وارد شده است;
🔰در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: پدر من ابراهيم غيرت مند بود و من از او غيرت مندترم. خداوند بينى كسانى از مؤمنين را كه غيرت ندارند بر خاك بمالد».
🔷البته در عرف ما گرچه واژه «غیرت» معمولاً در غیرت ناموسى به کار مى رود ولى مفهوم آن گسترده است و تمام مواهب و ارزش هاى الهى را که باید از آن دفاع کرد شامل مى شود، بنابراین دفاع از وطن و آبرو و حیثیت و از آن مهم تر دفاع از دین و آیین نیز از مصادیق غیرت است.
📌این نکته نیز شایان دقت است که گاهى افراد در مسائل ناموسى و غیر آن گرفتار وسواس مى شوند و به نام «غیرت» به هر کسى بدبین شده و عکس العمل نشان مى دهند
🔰 در روایات اسلام از این حالت نهى شده است. رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: نوعى از غیرت را خدا دوست دارد و نوعى را دشمن مى دارد اما آنچه را دوست دارد اعمال غیرت در مواردى است که آثار شک و تردید و انحراف نمایان مى شود و اما غیرتى را که خدا دشمن مى دارد آن است که در غیر این موارد (فقط با سوء ظن آمیخته به وسواس) انجام مى شود».
🔰در نامه 31 نهج البلاغه در وصیت مولا امیر مؤمنان به فرزندش امام حسن(علیهما السلام) نیز به همین موضوع اشاره شده که غیرت بیجا گاه سبب مى شود انسان هاى درست کار به نادرستى کشیده شوند.
🔰 آنجا که مى فرماید: برحذر باش از این که در جایى که نباید غیرت به خرج دهى اظهار غیرت کنى (و کار به سوء ظن ناروا بینجامد) زیرا این غیرت بى جا و سوء ظن نادرست، زن پاک دامن را به ناپاکى و بى گناه را به آلودگى ها سوق مى دهد»شرح بیشتر را در ذیل همان نامه میباشد.
════🌼🕊🌼═
#یک_داستان_یک_پند
در شهری دزدی از مردم به کثرت رسید و والی شهر داروغه را تغییر داد. داروغه دزدی ها از شهر را کم کرد. روزی داروغه برای نماز به مسجد جامع شهر رفت تا نظر مردم درباره عملکردش را جویا شود. همه از عملکرد او اظهار مسرت می کردند. در آن میان پیرمردی گفت: به طبالان خود بگو نیمه شب کمتر بر طبل زنند و داد کشند که ای مردم! آسوده بخوابید داروغه بیدار است و شهر در امن و امان. همین صدای طبال در شب، ما را ناراحتی و بی خوابی پیش می آورد که کمتر از بی خوابی ترس از زمان دزدی ها نیست. داروغه گفت: باشد چنین دستور می دهم. پس از اجرای این دستور دزدی ها باز رو به کثرت نهاد. داروغه برای مشورت و کشف راز به نزد پیرمرد رفت و علت پرسید. پیرمرد گفت: داروغه به والی بگو: عدالت در شهر پیشه کند که دزدی با عدالت به افول رود نه با طبل شبانه داروغه. آن گاه که تو طبل می زدی دزدها از ترس صدای طبل در کنجی پنهان می شدند و بسیاری از دزدها از شهر به روستاها برای دزدی رفته بودند که تو بی خبر بودی و گمان می کردی دزدها ترک حرفه و توبه از سرقت کرده اند.
✍حسین جعفری خویی
داستان ها و پندهای اخلاقی
*درسهایی ازنهج البلاغه📔:*
(۱۵۰)
*⚜️#حکمت_125_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ يَنْسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِي؛ الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِيمُ وَ التَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِينُ وَ الْيَقِينُ هُوَ التَّصْدِيقُ وَ التَّصْدِيقُ هُوَ الْإِقْرَارُ وَ الْإِقْرَارُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ.
🟡امام و شناساندن اسلام (معنوى، اعتقادى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: اسلام را چنان مى شناسانم كه پيش از من كسى آنگونه معرّفى نكرده باشد. اسلام همان تسليم در برابر خدا و تسليم همان يقين داشتن، و يقين اعتقاد راستين، و باور راستين همان اقرار درست، و اقرار درست انجام مسئوليّت ها، و انجام مسئوليّت ها همان عمل كردن به احكام دين است.
════🌼🕊🌼═
*🔰شرح و تفسیر حکمت 125🔰*
🔆👌تفسير دقيق اسلام:
🔮بخش اول🔮
📜 امام(عليه السلام) در اين كلام پربار و حكيمانه اش، حقيقت اسلام را به گونه اى كه پيش از او هيچ كس تفسير نكرده، تفسير مى كند و مى فرمايد: «اسلام را چنان تفسير مى كنم كه هيچ كس پيش از من آن را چنين تفسير نكرده باشد»;
💠سپس در ادامه سخن ضمن شش جمله پى در پى كه هر كدام با جمله قبل به صورت زيبايى گره خورده روح اسلام را با اين شش جمله مى شكافد و حقيقت آن را هويدا مى كند.
❇️نخست مى فرمايد: «اسلام همان تسليم است»;
🔖تسليم در برابر فرمان خدا و دستورات پيغمبر اكرم و امامان معصوم(عليهم السلام) و تسليم در برابر فرمان عقل و فطرت.
🔰قرآن مجيد در آيه 83 سوره آل عمران مى فرمايد: «(وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِى السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ);_ و تمام كسانى كه در آسمان ها و زمين هستند، از روى اختيار يا از روى اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسليم اند و به سوى او باز گردانده مى شوند».
❇️در جمله دوم مى فرمايد: «تسليم همان يقين است»;
🔖زيرا بدون ايمان و يقين، تسليم حاصل نمى شود و در واقع «تسليم» از لوازم «يقين» است كه امام(عليه السلام) در اينجا لازم و ملزوم را يكى شمرده و مى فرمايد: تسليم همان يقين است.
❇️در جمله سوم مى فرمايد: «يقين همان تصديق است»:
🔖منظور از «تصديق» در اينجا علمى است كه از مقدمات يقينى حاصل مى شود و تا اين علم حاصل نگردد «يقين» پيدا نمى شود و تا يقين حاصل نگردد، تسليم كه روح اسلام است نيز حاصل نخواهد شد و در واقع اعتقادى كه نام يقين بر آن گذارده ايم نتيجه علمى است كه به صورت تصديق در مى آيد و در واقع تصديق و يقين نيز لازم و ملزوم يكديگرند كه امام(عليه السلام) به واسطه شدت ارتباط اين دو با يكديگر آنها را يكى شمرده و فرموده: يقين همان تصديق است
❇️در چهارمين جمله مى فرمايد: «تصديق همان اقرار است»;
🔖اشاره به اين كه تصديق قلبى به تنهايى كافى نيست، بايد با زبان نيز اقرار شود و به صورت شهادتين كه بيان اركان اسلام است درآيد و به همين دليل تا افراد اقرار به شهادتين نمى كردند مسلمان شمرده نمى شدند.
❇️در پنجمين جمله مى فرمايد:
🔖منظور از «اداء» در اينجا احساس مسئوليت و آماده شدن و عزم را جزم كردن بر انجام عمل است، زيرا اگر اقرار از دل برخيزد آمادگى براى انجام وظائف و اداى مسئوليت ها را ايجاد خواهد كرد. در غير اين صورت اقرار، اقرار دروغين است.
❇️آن گاه در ششمين و آخرين جمله مى فرمايد: «و ادا همان عمل است»; و
🔖زيرا كسى كه عزم خود را بر اداى مسئوليت ها جزم مى كند بلافاصله وارد صحنه عمل مى گردد و اعمال صالحى بر طبق احساس مسئوليت درونى برخاسته از اقرار واقعى و تصديق و يقين و تسليم انجام مى دهد.
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
🔰شرح و تفسیر حکمت 125 🔰*
🔮بخش دوم(پایان) 🔮
🔰سخن امام(عليه السلام) در اين تفسير عميقى كه براى اسلام كرده اشاره به اسلام واقعى و حقيقى است كه در درون جان انسان نفوذ كند و آثار آن يكى پس از ديگرى ظاهر گردد
✴️ نخست در مقام تسليم برآيد; تسليمى كه زائيده يقين است و يقينى كه مولود تصديق است
✴️و سپس اقرار از اين تصديق متولد مى شود و اين اقرار چون از عمق جان برخاسته ملازم با احساس مسئوليت در برابر فرمان الهى است و به دنبال اين احساس اعمال صالح يكى پس از ديگرى ظاهر مى شود و قلب و زبان و عمل هر سه هماهنگ مى گردند.
💎 بنابراين اگر كسانى ايمان داشته باشند و اقرار به شهادتين كنند ولى در عمل كوتاهى نمايند چنان نيست كه مسلمان نباشند و گرنه اكثر مسلمانان از اسلام بيرون خواهند رفت، بلكه اسلامِ آنها اسلامى در مرحله پايين و ضعيف است و آنچه امام(عليه السلام) در اين كلام پربار بيان فرموده اسلام در درجات عالى وكامل است.