eitaa logo
هرروزباقرآن📗
160 دنبال‌کننده
837 عکس
315 ویدیو
26 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌البته هیچ کدام از این آیات و روایات مفهومش این نیست که انسان، بر اثر بى احتیاطى ها خود را در کام مرگ فرو برد و در پرتگاه ها بدون رعایت احتیاط گام بگذارد، چرا که همه اینها از قبیل اجل معلق یا مشروط است که اگر انسان رعایت موازین کند خطر از او فاصله مى گیرد و اگر رعایت نکند گرفتار مى شود. آنچه امام بیان فرموده درباره اجل حتمى است که «جُنَّةٌ حَصینَةٌ» و «سپر محافظ» است. 🔰این سخن را با حدیث دیگرى از امیرمؤمنان که مرحوم کلینى در کافى آورده است پایان مى دهیم: امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: امیرمؤمنان(علیه السلام) زیر دیوار کجى نشسته بود و در میان مردم قضاوت مى کرد. بعضى عرض کردند: زیر این دیوار منشین که معیوب است». 💠 امام(علیه السلام)فرمود: اجل (حتمى) از هر کسى پاسدارى مى کند (امام (علیه السلام) این سخن را گفت و از زیر دیوار برخاست) هنگامى که برخاست دیوار سقوط کرد». 🔮کوتاه سخن این که گرچه ما باید از مظان خطر بپرهیزیم و فقها فتوا داده اند که به هنگام خطر و طوفان سوار کشتى شدن حرام است و اگر کسى از جاده خطرناکى برود نماز او تمام خواهد بود، زیرا سفر، سفر معصیت است; ولى با این حال اقدام ما براى پرهیز از خطر تنها اجل معلق را از ما دور مى سازد و اگر اجل حتمى فرا رسیده باشد هیچ راه فرارى ندارد تا آن اجل فرا نرسیده انسان محفوظ است و هنگامى که آن فرا رسید دفاع از آن امکان پذیر نیست. 🔰قرآن مجید در آیه 154 سوره آل عمران درباره کسانى که (بعد از حادثه احد) گمان هاى نادرستى به خدا مى بردند و مى گفتند: اگر بنا بود ما پیروز شویم در اینجا کشته نمى شدیم مى فرماید: اى پیغمبر! به آنها بگو «(لَّوْ کُنْتُمْ فِى بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمْ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ); اگر شما در خانه هایتان هم بودید آنهایى که مقرر بود کشته شوند قطعاً به سوى قتلگاه خود بیرون مى آمدند ـ و به قتل مى رسیدند». 📌بنابراین توجه به تقسیم اجل به حتمى و غیر حتمى پاسخى است براى سؤالاتى که پیرامون این کلام حکمت آمیز و روایات مشابه آن عنوان مى شود. ════🌼🕊🌼═
درسهایی ازنهج البلاغه📔: درسهایی از نهج البلاغه (۲۲۷) *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): -وَ قَدْ قَالَ لَهُ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ نُبَايِعُكَ عَلَى أَنَّا شُرَكَاؤُكَ فِي هَذَا الْأَمْرِ-؛ [فَقَالَ] لَا وَ لَكِنَّكُمَا شَرِيكَانِ فِي الْقُوَّةِ وَ الِاسْتِعَانَةِ وَ عَوْنَانِ عَلَى [الْعَجْرِ] الْعَجْزِ وَ الْأَوَدِ. 🟡واقع نگرى در مسائل سياسى (سياسى): 📜و درود خدا بر او (طلحه و زبير خدمت امام آمدند و گفتند با تو بيعت كرديم كه ما در حكومت شريك تو باشيم، فرمود:) نه هرگز بلكه شما در نيرو بخشيدن، و يارى خواستن شركت داريد، و دو ياوريد به هنگام ناتوانى و درماندگى در سختى ها. ════🌼🕊🌼═ *🔰شرح و تفسیر حکمت 202🔰* 👌🔆بيعت مشروط! 🔮بخش اول🔮 📜«اين كلام حكيمانه را امام(عليه السلام) در پاسخ طلحه و زبير فرمودند آنجا كه به امام پيشنهاد خلافت شورايى كردند و گفتند با تو بيعت مى كنيم به اين شرط كه در حكومت شريك باشيم. امام در پاسخ آنها فرمود:🔻 نمى شود (شركت در خلافت معنا ندارد) شما شريك در تقويت و كمك و يار و ياور به هنگام ناتوانى و سختى و مشكلات باشيد»; 🔶آيا منظور طلحه و زبير اين بود كه واقعاً خلافت شورايى باشد و آنها با على(عليه السلام) شريك در تصميم گيرى شوند. يا مقصود اين بود كه بخشى از قلمرو حكومت اسلامى را امام به آنها بسپارد آن گونه كه از بعضى روايات استفاده مى شود؟ 🔰 در بعضى از منابع معروف آمده است آن روز كه زبير با امام(عليه السلام) بيعت كرد امام به او فرمود: من از اين مى ترسم كه تو پيمان خود را بشكنى، عرض كرد: هرگز بيم نداشته باش تا ابد چنين كارى را نخواهم كرد. امام فرمود: آيا خداوند شاهد و گواه بر اين موضوع باشد، عرض كرد: آرى. چيزى نگذشت كه آن دو به اميرمؤمنان(عليه السلام) عرض كردند: مى دانى در زمان عثمان چه اندازه به ما جفا شد و او همواره طرفدار بنى اميه بود; ⤵️اما اكنون كه خداوند خلافت را به تو سپرده بعضى از اين فرماندارى ها را در اختيار ما بگذار امام فرمود: به قسمت الهى راضى باشيد تا در اين باره فكر كنم. سپس افزود: آگاه باشيد من كسى را در اين امانت شريك مى كنم كه از دين و امانت او راضى و مطمئن باشم. 💠از سویى دیگر هنگامى که امیرمؤمنان على(علیه السلام) به معاویه نامه نوشت که مردم با من بیعت کردند تو هم از اهل شام براى من بیعت بگیر و بزرگان اهل شام را نزد من بفرست و معاویه (سخت دست پاچه شد) و نامه اى براى زبیر نوشت و او را به عنوان امیرالمؤمنین خطاب کرد و گفت: از تمام مردم شام براى تو بیعت گرفتم با سرعت به سوى کوفه و بصره برو و این دو شهر را تسخیر کن که اگر آن دو را تسخیر کنى دیگر هیچ مشکلى نخواهى نداشت. 💎از اینجا روشن مى شود این که طلحه و زبیر به هنگام بیعت و طبق بعضى از روایات مدتى بعد از بیعت خدمت امام(علیه السلام) آمدند و گفتند: ما بیعت کرده ایم که با تو شریک باشیم منظورشان این بود که حکومت بصره و کوفه را امام به آنها بسپارد و به این ترتیب بر تمام عراق مسلط شوند و دست به دست معاویه بدهند شام را هم در اختیار بگیرند تا قسمت عمده کشور اسلام تحت سیطره آنها واقع شود. با این توضیح مى فهمیم چرا امام(علیه السلام) دست رد بر سینه آنها گذاشت و این جواب حکیمانه پرمعنا را به آنها داد. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️ *🔰شرح و تفسیر حکمت 202🔰* 👌🔆بيعت مشروط! 🔮بخش دوم(پایان) 🔮 🔰در کتاب خلفاى ابن قتیبه که از علماى مشهور اهل سنت است و در قرن سوم مى زیسته تحت عنوان رفت و آمد طلحه و زبیر نزد على(علیه السلام) چنین آمده است: بعد از تمام شدن بیعت، طلحه و زبیر نزد آن حضرت آمده عرض کردند: مى دانى براى چه با تو بیعت کرده ایم؟ فرمود: آرى براى این که گوش به فرمان من باشید و اطاعت کنید; همان بیعتى که با ابوبکر و عمر و عثمان کردید. آنها (با صراحت) گفتند: نه ما با تو بیعت کردیم که شریک تو در امر خلافت باشیم. امام(علیه السلام) فرمود: چنین نیست. بلکه شما شریک در همکارى و کمک در برابر مشکلات و رنج ها هستید. این در حالى بود که «زبیر» شک نداشت که على(علیه السلام) حکومت عراق را به او مى سپارد و حکومت یمن را به «طلحه». 💠هنگامى که براى آنها روشن شد که على(علیه السلام) حکومتى را به آنها نمى سپارد شکایت خود را از آن حضرت آشکار ساختند «زبیر» در میان جمعیتى از قریش گفت: این پاداش ماست از سوى على! ما در کار عثمان به نفع او قیام کردیم و گناهکارى او را ثابت نمودیم و عوامل قتل او را فراهم ساختیم در حالى که على در خانه خود نشسته بود و ما مشکل را حل کردیم; اما هنگامى که به وسیله ما به مقصودش رسید (و حکومت را در اختیار گرفت) دیگران را بر ما مقدم داشت.
درسهایی ازقران کریم (۲۸۲) 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و ششم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️۲_ آزمايش خدا همگانی است‌: ‏از آنجا كه نظام حيات در جهان هستی نظام تكامل و پرورش است و تمامی موجودات زنده مسير تكامل را می‌پيمايند، حتی درختان استعدادهای نهفته خود را با ميوه بروز می‌دهند همه مردم از انبياء گرفته تا ديگران طبق اين قانون عمومی‌ می‌بايست آزمايش شوند و استعدادات خود را شكوفا سازند. 🔶گرچه امتحانات الهی متفاوت است، بعضی مشكل، بعضی آسان و قهرا نتائج آنها نيز با هم فرق دارد، اما به هر حال آزمايش برای همه هست، قرآن مجيد به امتحان عمومی انسانها اشاره كرده می‌فرمايد: أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ‌:" آيا مردم گمان می‌كنند بدون امتحان رها می‌شوند، نه هرگز بلكه همگی بايد امتحان دهند" (عنكبوت آيه ۱). ♦️قرآن نمونه‌هايی از امتحانات پيامبران را نيز بازگو كرده است آنجا كه می‌فرمايد:" خداوند ابراهيم را امتحان كرد" (بقره- ۱۲۴).‏در جای ديگر آمده است:" هنگامی كه يكی از پيروان سليمان تخت بلقيس را در كمتر از يك چشم به هم زدن از راه دور برای او حاضر كرد، سليمان گفت اين لطف خدا است برای اينكه مرا امتحان كند آيا شكرگزاری می‌كنم يا كفران"؟ (نمل- ۴۰). 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و هفتم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️نکته: ۳_طرق آزمايش‌: ‏در آيه فوق نمونه‌هايی از اموری كه انسان با آنها امتحان می‌شود بيان شده، از قبيل: ترس، گرسنگی، زيانهای مالی، و مرگ ... ولی وسائل آزمايش خداوند منحصر به اينها نيست بلكه امور ديگری نيز در قرآن به عنوان وسيله امتحان آمده است. 🔶مانند فرزندان، پيامبران، و دستورات خداوند، حتی بعضی از خوابها ممكن است از وسائل آزمايش باشد،" شرور و خيرها نيز از آزمايشهای الهی محسوب می‌شوند" (وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ) (انبياء- ۳۵).بنا بر اين مواردی كه در آيه شمرده شده جنبه انحصاری ندارد، هر چند از نمونه‌های روشن و زنده آزمايشهای الهی است.‏و می‌دانيم كه مردم در برابر آزمايشهای خداوند به دو گروه تقسيم می‌شوند:‏ ♦️گروهی از عهده امتحانات بر آمده و گروهی مردود می‌شوند.‏مثلا مساله" ترس" كه پيش می‌آيد گروهی خود را می‌بازند و به خاطر اينكه كوچكترين ضرری به آنها نرسد شانه از زير بار مسئوليت خالی می‌كنند در جنگها فرار می‌كنند.يا راه سازشكاری پيش می‌گيرند، و با عذرتراشيهايی همچون" نَخْشی‌ أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ:" ما می‌ترسيم ضرری به ما متوجه شود" از تكليف الهی سرباز می‌زنند (سوره مائده آيه ۵) 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و هشتم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️ گروهی ديگر در برابر عوامل ترس با ايمان و توكل بيشتری خود را برای هر گونه فدا كاری مهيا می‌كنند، چنان كه در قرآن آمده است: الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّـهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ‌:" 🔶وقتی كه به مردم با ايمان می‌گفتند اوضاع خطرناك است، و دشمنان شما مجهزند، شما عقب‌نشينی كنيد بر ايمان و توكل آنها افزوده می‌شد"! (آل عمران- ۱۷۳ ♦️در برابر سائر مشكلات و عوامل امتحان كه در آيه آمده است همچون گرسنگی و زيانهای مالی و جانی نيز همه مردم يكسان نيستند. نمونه‌هايی از اين امتحانات در متن قرآن آمده است و در آيات مناسب به آن اشاره خواهيم كرد. 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃
ازدریچه کتاب (۳۷) ♨️گذری بر جنگ‌های ایران در طول تاریخ ✍حامد دوستمرادی 🔺سرزمین ایران، چون زبانی که در بطن خود داستان‌ها و اسطوره‌های فروانی را نهفته دارد، در طول تاریخ به مثابه‌ی صحنه‌ای برای درگیری‌های بی‌پایان بوده است. این سرزمین همواره در معرض حمله و سلطه‌ی بیگانگان قرار داشته، اما ایرانیان با درکی عمیق از اهمیت زبان، فرهنگ، و استقلال سیاسی خود، پیوسته در صدد بقای خویش برآمده‌اند. آنان با عزمی راسخ و صبر تحسین‌برانگیز، در برابر طوفان حوادث و تهاجم‌های ویرانگر ایستادگی کرده و پس از هر شکست، بار دیگر به پا خاسته و به حیات خود ادامه داده‌اند. ▪️مبنای شکل‌گیری تاریخ نظامی ایران، درگیرهای مکرر در محورها و جغرافیاهای متفاوت است؛ به وضوح، محورهای شمال شرقی و شمال غربی، بستر توسعه‌ی جنگ‌ها و درگیری‌ها بوده‌اند. در یک مطالعه‌ی تاریخی، تجزیه و تحلیلی از جهات تهاجم‌های خارجی به ایران و بالعکس، از دوره‌ی هخامنشیان تا به امروز به دست آمده است: - در محور شمال شرقی، ۶۱ حمله به داخل و ۵۱ حمله به خارج؛ - در محور شمال غربی، ۶۸ حمله به داخل و ۶۰ حمله به خارج؛ - در محور غربی، ۵۸ حمله به داخل و ۴۸ حمله به خارج؛ - در محور جنوبی غربی، تنها ۶ حمله به داخل؛ - در محور جنوبی (خلیج فارس)، ۱۷ حمله به داخل و ۶ حمله به خارج؛ - در محور شمالی (شرق دریای مازندران)، ۱۱ حمله به داخل و ۷ حمله به خارج؛ - در محور شمالی (غرب دریای مازندران)، ۱۱ حمله به داخل و ۱۷ حمله به خارج؛ - در محور شرقی، تنها ۲۳ حمله به خارج صورت گرفته است. 🔺مجموع این آمار نشان می‌دهد که ایرانیان در طول حدود ۲۵۰۰ سال تاریخ، به طور کلی ۴۴۴ بار (با این جنگ ۴۴۵) به جنگ پرداخته‌اند. به‌عبارتی، می‌توان گفت که به‌طور متوسط هر ۵.۵ سال یک جنگ در کارنامه‌ی تاریخ ایران ثبت شده است. از این تعداد، ۲۳۲ حمله از بیرون به داخل فلات و ۲۱۲ حمله از داخل فلات به مناطق دیگر بوده است. بنابراین، میزان و حجم تهاجم‌ها به داخل ایران به مراتب بیشتر از تلاش‌ها برای گسترش قلمرو، و تنها در ضلع شرقی و جنوب شرقی، خطر کمتری نسبت به دیگر نقاط مرزها وجود داشته است. ▪️این تاریخ پر فراز و نشیب، نه‌تنها دلیلی بر وجود حیات جنگجویانه‌ی ایرانیان بلکه نشانه‌ای از آرزوی عمیق آنان برای حفظ و است. آنان با درک اهمیت فرهنگ و تاریخ خود، همواره در پی آن بوده‌اند تا از سیطره‌ی حوادث و شرایط ناگوار رهایی یابند. ایران، در واقع، داستانی است از صبر، پایداری و سرزندگی که در بطن خود، پیغام و درسی برای آیندگان به همراه دارد. برای مطالعه بیشتر در خصوص آمار جنگ‌های ایران می‌توانید به این منبع مراجعه کنید: 1. کتاب جغرافیای سیاسی ایران، دکتر محمدرضا حافظ نیا، سال چاپ 1397
درسهایی ازقران کریم (۲۸۳) 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و نهم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️نکته:۴_رمز پيروزی در امتحان‌: ‏در اينجا سؤال ديگری پيش می‌آيد و آن اينكه: حال كه همه انسانها در يك امتحان گسترده الهی شركت دارند، راه موفقيت در اين آزمايشها چيست؟‏پاسخ اين سؤال را قسمت آخر آيه مورد بحث و آيات ديگر قرآن می‌دهد: 🔶۱)نخستين و مهمترين گام برای پيروزی همان است كه در جمله كوتاه‌ و پر معنی و بشر الصابرين در آيه فوق آمده است، اين جمله با صراحت می‌گويد:‏رمز پيروزی در اين راه، صبر و پايداری است و به همين دليل بشارت پيروزی را تنها به صابران و افراد با استقامت می‌دهد. ♦️۲) توجه به گذرا بودن حوادث اين جهان و سختيها و مشكلاتش و اينكه اين جهان گذرگاهی بيش نيست عامل ديگری برای پيروزی محسوب می‌شود كه در جمله‌ إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌ (ما از آن خدا هستيم و به سوی خدا باز می‌گرديم) آمده است. اصولا اين جمله كه از آن به عنوان" كلمه استرجاع" ياد می‌شود. 🔶عصاره‌ای است از عاليترين درسهای توحيد و انقطاع الی اللَّه و تكيه بر ذات پاك او در همه چيز و در هر زمان، و اگر می‌بينيم بزرگان اسلام به هنگام بروز مصائب سخت اين جمله را با الهام گرفتن از قرآن مجيد تكرار می‌كردند برای اين بوده است كه شدت مصيبت آنها را تكان ندهد و در پرتو ايمان به مالكيت خداوند و بازگشت همه موجودات به سوی او، اين حوادث را در خود هضم كنند. 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و دهم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️امير مؤمنان علی ع در تفسير اين جمله می‌فرمايد: اينكه ما می‌گوئيم" إِنَّا لِلَّـهِ‌" اعتراف به اين حقيقت است كه ما مملوك اوئيم و اينكه می‌گوئيم" وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌ اقرار به اين است كه ما از اين جهان خواهيم رفت" و جايگاه ما جای دگر است‌. 🔶۳_ استمداد از نيروی ايمان و الطاف الهی عامل مهم ديگری است، كسانی هستند كه هر وقت دستخوش حوادث می‌گردند، اعتدال خود را از دست داده، گرفتار اضطراب می‌شوند، اما دوستان خدا چون برنامه و هدف روشنی دارند بدون حيرت و سرگردانی، مطمئن و آرام به راه خود ادامه می‌دهند. ♦️خدا نيز روشن‌بينی بيشتری به آنها می‌دهد كه در انتخاب راه صحيح دچار اشتباه نشوند، چنان كه قرآن می‌گويد: وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا:" كسانی كه در راه ما به جهاد برخيزند ما آنها را به راههای خود هدايت می‌كنيم" (عنكبوت- ۶۹). 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃
🔰مرحوم علامه مجلسى در حدیثى از امیرمؤمنان نقل مى کند که ضمن خطبه مفصلى معروف به خطبه «دیباج» فرمود: بشتابید به سوى ذکر خداى متعال که بهترین ذکر است و انسان را از نفاق در امان مى دارد و سبب برائت از آتش دوزخ است و نعمت هایى را که خدا به او مى دهد یادآورى مى کند و این ذکر صدایى در زیر عرش خدا طنین انداز دارد». 🔰در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:  زیاد به یاد مرگ باشید که گناهان را محو مى کند و انسان را نسبت به زرق و برق دنیا بى اعتنا مى سازد». 🔰شرح بیشترى در مورد ذکر خداوند در جلد هشتم همین کتاب، ص 365 و در مورد یاد مرگ در جلد هفتم ص 271 مطالبى آمده است. ════🌼🕊🌼═ 📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يُزَهِّدَنَّكَ فِي الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا يَشْكُرُهُ لَكَ، فَقَدْ يَشْكُرُكَ عَلَيْهِ مَنْ لَا يَسْتَمْتِعُ بِشَيْءٍ مِنْهُ، وَ قَدْ تُدْرِكُ [يُدْرَكُ] مِنْ شُكْرِ الشَّاكِرِ أَكْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْكَافِرُ؛ "وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ". 🟡 بى توجّهى به سپاسگذارى مردم (اخلاقى، اجتماعى): 📜 و درود خدا بر او، فرمود: ناسپاسى مردم تو را از كار نيكو باز ندارد، زيرا هستند كسانى، بى آن كه از تو سودى برند تو را مى ستايند، چه بسا ستايش اندك آنان براى تو، سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد. (و خداوند نيكوكاران را دوست دارد). ════🌼🕊🌼═ *🔰شرح و تفسیر حکمت 204🔰* 👌🔆تو نيكى كن هر چند سپاسگزارى نكنند: 🔮بخش اول🔮 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه همگان را دعوت به كار نيك به افراد نيازمند مى كند خواه سپاسگزار باشند يا ناسپاسى كنند، مى فرمايد: 🔻«به علت ناسپاسى افراد، از كار نيك مضايقه نكنيد، چرا كه (در مقابل) گاه كسى از تو سپاسگزارى مى كند كه از عمل نيكت هيچ بهره اى نبرده و چه بسا همين شكرگزارى اثرش بيش از ناسپاسى افراد ناسپاس باشد و (برتر از همه اينها اين كه) خدا نيكوكاران را دوست دارد»; 💎مى دانيم مردم دو گروهند:                                         ◀️افراد پر توقع و ناسپاس كه همواره انتظار نيكى دارند; ولى به هنگامى كه از آن بهره مند شدند ناسپاسى مى كنند. گاه مى گويند: اگر بيشتر از اين بود بهتر بود، گاه مى گويند: اى كاش به اين صورت انجام نمى شد و به شكل ديگرى انجام مى شد و گاه مى گويند: اگر كسى نيكى كرده است وظيفه اش نيكى كردن بوده است و امثال آنها. ◀️در برابر آنها گروه ديگرى هستند كه در برابر نيكى ها سپاسگزارند حتى گاه از نيكى هايى كه در حق ديگران شده سپاسگزارى مى كنند; مثلاً مى گويند: فلان انسان چه آدم سخاوتمند و خوش قلب و نيكوكار است كه در حق برادر نيازمندش اين همه نيكى مى كند، مادر دردمندش را كاملاً مراقبت مى نمايد و براى بستگانش پيوسته در حال خدمت است. 📌از آنجا كه كار نيك جاذبه فوق العاده اى دارد اگر كسانى كه در حقشان نيكى شده ناسپاسى كنند، افراد ديگرى هستند كه سپاسگزار باشند و جالب توجه اين كه سپاسگزارى كسانى كه از كار نيك بهره اى نبردند بسيار با ارزش تر از سپاسگزارى كسانى است كه از آن بهره مند شده اند، چرا كه آنها كه بهره مند شده اند وظيفه سپاسگزارى دارند. به علاوه ممكن است به طمع كارهاى نيك آينده سپاسگزارى كنند; اما كسانى كه از آن بهره اى نمى گيرند از صميم دل به افراد نيكوكار احترام مى گذارند. ✅گذشته از همه اينها، مى دانيم همه نيكى ها از سوى خداست; قدرت بر انجام كار نيك و توفيق به آن و تمايلات درونى درباره آن همه از سوى خداست كه ما با استفاده از اختيار خود آنها را به كار مى گيريم و كار نيك انجام مى دهيم. در عين حال، خداوند از نيكوكاران سپاسگزارى مى كند و اين برتر از هر سپاسگزارى است.        🔶درباره مجاهدانى كه با جان و مال خود از آيين خدا دفاع كرده اند،                                      🔰 قرآن مجيد سخنى دارد; آئينى كه منفعت آنها در آن است و براى آنها تشريع شده، با اين حال خداوند خودش را خريدار و مجاهدان را فروشنده و ثمن اين معامله را بهشت برين قرار مى دهد و به آنها درباره چنين معامله پرسودى تبريك مى گويد. آيا اگر تمام دنيا در برابر جهاد مجاهدان ناسپاسى كنند اين سپاسگزارى خداوند كافى نيست؟ (إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَاةِ وَالاِْنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ). 🔰در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام مى خوانیم که مى فرماید: دست خداى متعال بالاى سر کسانى است که در برابر نعمت هایشان ناسپاسى مى شود و رحمت خود را بر سر آنها مى گستراند».
درسهایی از نهج البلاغه (۲۲۸) *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ، وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ؛ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِي إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ، وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَكُمْ، وَ إِنْ نَسِيتُمُوهُ ذَكَرَكُمْ. 🟡ياد مرگ و پرهيزكارى (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: اى مردم از خدايى بترسيد كه اگر سخنى گوييد مى شنود، و اگر پنهان داريد مى داند، و براى مرگى آماده باشيد، كه اگر از آن فرار كنيد شما را مى يابد، و اگر بر جاى خود بمانيد شما را مى گيرد، و اگر فراموشش كنيد شما را از ياد نبرد. ════🌼🕊🌼═ *🔰شرح و تفسیر حکمت 203🔰* 👌🔆اندرزى بسيار حكيمانه: 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار نورانى كه به گفته «ابن عباس» شبيه آيات قرآنى است روى ◀️دو نكته تكيه مى كند: ✅نخست درباره آگاهى خدا بر افعال و رفتار و نيات انسان ها هشدار مى دهد ✅ و سپس درباره مرگى كه هرگز انسان را فراموش نمى كند و مى فرمايد:🔻«اى مردم! از خدايى بترسيد كه اگر سخنى بگوييد مى شنود و اگر چيزى را در دل پنهان داريد مى داند و بر مرگ پيشى گيريد كه اگر از آن فرار كنيد به شما دست مى يابد و اگر بايستيد شما را مى گيرد و اگر فراموشش كنيد شما را فراموش نخواهد كرد»; 🔰همه آنچه امام در اين گفتار حكيمانه فرموده در واقع برگرفته از آيات قرآن مجيد است. در آيه 7 سوره «مجادله» مى خوانيم: «(أَلَمْ تَرَى أَنَّ اللهَ يَعْلَمُ مَا فِى السَّماوَاتِ وَمَا فِى الاَْرْضِ مَا يَكُونُ مِنْ نَّجْوَى ثَلاَثَة إِلاَّ هُوَ رَابِعُهُمْ وَلاَ خَمْسَة إِلاَّ هُوَ سَادِسُهُمْ وَلاَ أَدْنَى مِنْ ذَلِكَ وَلاَ أَكْثَرَ إِلاَّ هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللهَ بِكُلِّ شَىْء عَلِيمٌ); آيا نمى دانى كه خداوند آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمين است مى داند; هيچ گاه سه نفر با هم نجوا نمى كنند مگر اين كه خدا چهارمين آنهاست، و هيچ گاه پنج نفر با هم نجوا نمى كنند مگر اين كه خداوند ششمين آنهاست، و نه تعدادى كمتر و نه بيشتر از آن مگر اين كه او همراه آنهاست هر جا كه باشند، سپس روز قيامت آنها را از اعمالشان آگاه مى سازد، چرا كه خدا به هر چيزى داناست». 🔰در جایى دیگر مى فرماید: «(وَلَقَدْ خَلَقْنَا الاِْنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ); *ما انسان را آفریدیم و وسوسه هاى نفس او را مى دانیم و ما به او از رگ قلبش نزدیک تریم!». 🔰در جایى دیگر مى فرماید: «(قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِى تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاَقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ); بگو مرگى که از آن فرار مى کنید سرانجام با شما ملاقات خواهد کرد; سپس به سوى کسى که داناى پنهان و آشکار است بازگردانده مى شوید; آن گاه شما را از آنچه انجام مى دادید خبر مى دهد». 💎به راستى اگر انسان ایمان محکمى به محتواى این آیات و محتواى کلام امام(علیه السلام) داشته باشد تسلیم هواى نفس و وسوسه هاى شیطان و آلوده به گناه و معاصى نخواهد شد. 💎نیز اگر انسان مرگى را که براى همه مسلم است فراموش نکند و بداند این زندگى دیر یا زود پایان مى گیرد و آنچه را براى گردآورى آن تلاش کرده رها مى سازد و رخت بر مى بندد و سپس در دادگاه عدل پروردگار حضور مى یابد و نامه اعمال خود را که به مقتضاى (لاَ یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلاَ کَبِیرَةً إِلاَّ أَحْصَاهَا) همه اعمال و گفتار او از کوچک و بزرگ را در دست دارد و باید پاسخ گوى همه آنها باشد، به یقین چنین انسانى با چنین اعتقادى جز در راه تقوا گام بر نمى دارد. 📌مشکل انسان از آنجا شروع مى شود که حضور نظارت خدا را در اعمال و گفتارش در همه حال فراموش کند و مرگ را به دست نسیان بسپارد. عجیب این است که در زندگى معمولى دنیا اگر تبهکاران احساس کنند مأموران انتظامى در جایى حضور دارند و آنها را دستگیر مى کنند و به دادگاه تحویل مى دهند قطعاً دست به کار خلافى نمى زنند; حضور پلیس از یک طرف و دادگاهى که در انتظار است از طرفى دیگر آنها را از اعمالشان باز مى دارد. تنها به جایى مى روند که پلیس حضور نداشته نباشد و یا اگر گرفتار شوند مدرکى در دادگاه براى اعمال خلاف آنها به دست قضات نیفتد. با این حال چگونه ممکن است انسان ایمان به خدایى داشته باشد که از رگ قلب یا رگ گردنش به او نزدیکتر است و در همه جا فرشتگان الهى مراقب اعمال او هستند و همه را ثبت و ضبط مى کنند. به علاوه دادگاه قیامت قطعى و یقینى است. 🔔چگونه ایمان به این امور با آلودگى به ظلم و گناه مى سازد؟
🔶از جمله امورى که مى تواند مایه تسلى خاطر انسان در برابر ناسپاسى ها شود این است که بدانیم این موضوع منحصر به ما نیست; این ناسپاسى ها در برابر پیامبران بزرگ خدا با آن همه زحمت هایى که براى هدایت مردم کشیدند به ویژه در برابر پیامبر اسلام و ائمه معصومان(علیهم السلام) به شکل گسترده اى انجام شد.        🔰در حدیثى که امام موسى بن جعفر از پدران گرامى اش(علیهم السلام) نقل مى کند آمده است:  رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در برابر نیکى ها و خدماتى که داشت ناسپاسى مى شد، خیر و نیکى آن حضرت نه تنها به قریش مى رسید، بلکه تمام عرب و عجم از آن بهره مند مى شدند آیا کسى پیدا مى شود که نیکى و کار خیرش از رسول خداوند نسبت به این مردم بیشتر باشد؟                                                     💠و همچنین ما اهل بیت در برابر ناسپاسى ها قرار داریم; نیکى ها و خدمات ما شکرگزارى نمى شود و نیکان اهل ایمان نیز مورد ناسپاسى قرار مى گیرند و از نیکى آنها تشکر نمى شود» 📌بنابراین نباید این گونه ناسپاسى ها ما را در انجام کار خیر سست و بى رغبت کند. افراد زیادى هستند که حتى کارهاى خیر ما شامل آنها نمى شود; ولى آنها قدردانى مى کنند و بالاتر از همه، خدا و پیامبر و ائمه قدردان و سپاسگزارند. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️ *🔰شرح و تفسیر حکمت 204🔰* 👌🔆تو نيكى كن هر چند سپاسگزارى نكنند: 🔮بخش دوم(پایان) 🔮 📍نكته: ✅قدردانى از بخشنده نعمت: 🔶همان گونه كه انسان بايد شكر نعمت هاى پروردگار را بگزارد، هرچند هيچ انسانى قادر بر اين كار نيست، حداقل اعتراف به عدم توانايى شكر نعمت كند كه اين خود نوعى شكر نعمت است، بايد در برابر انسان ها نيز همين حالت را داشته باشد و شكر خالق بدون شكر خلق، همان خلقى كه واسطه نعمت بوده، كامل نمى شود. 🔰 در همين زمينه حديثى از رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه مى فرمايد: «روز قيامت كه مى شود بنده اى را در صحنه محشر حاضر مى كنند و در حضور خداى متعال مى ايستد و خداوند دستور مى دهد او را به سوى آتش دوزخ ببرند. عرضه مى دارد: خداوندا! دستور دادى مرا به سوى دوزخ ببرند در حالى كه قرآن مى خواندم (و به قرآن عمل مى كردم) خدا مى فرمايد:  بنده من، نعمت هايى به تو عرضه داشتم و تو شكر نعمت نگزاردى. عرضه مى دارد: پروردگارا! تو فلان نعمت را به من دادى و من فلان گونه شكر آن را ادا كردم و نعمت ديگرى به من دادى شكر آن را نيز گزاردم و پيوسته نعمت ها را ذكر مى كند و شكرگزارى آنها را. خداى متعال مى فرمايد:🔻 بنده من راست مى گويى; ولى تو شكرگزارى در برابر كسى كه واسطه نعمت بر تو بود نداشتى و من به ذات مقدسم سوگند خورده ام كه شكر بنده اى را نپذيرم كه در برابر واسطه نعمت من به خلقم شكرگزار نباشد.» 🔰از این حدیث و احادیث متعدد دیگر روشن مى شود که شکر خالق از شکر مخلوق نمى تواند جدا باشد; زیرا غالباً نعمت هاى الهى از سوى واسطه هایى به انسان مى رسد. ✴️از همه مهم تر نعمت هدایتى است که از سوى رسول اکرم و امامان معصوم(علیهم السلام) به ما رسیده که بیش از همه باید شکرگزار آنها باشیم و شاید سلام و درود ما به پیشگاه آنها بخشى از این شکرگزارى محسوب شود.                 🔰حتى به مقتضاى (إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیماً)خداوند نیز با ارسال رحمتش بر آنها، از زحماتشان تشکر مى کند و مؤمنان نیز باید از طریق تقاضاى رحمت الهى بر آنها شکرگزار باشند. 🔰همچنین در برابر اساتید و آنهایى که ما را با این منابع هدایت آشنا کرده اند شکرگزار باشیم و در برابر پدر و مادر که خداوند توصیه به خصوص آنها را در قرآن مجید کرده، آنجا که خطاب به آنها کرده مى فرماید: (وَ وَصَّیْنَا الاِْنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْن وَفِصَالُهُ فِى عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِى وَلِوَالِدَیْکَ إِلَىَّ الْمَصِیرُ). و همچنین تمام کسانى که به نوعى به ما خدمت معنوى یا مادى کرده اند; در هر لباس و مقامى که باشند شکرگزار باشیم. 💎به یقین این شکرگزارى ها افزون بر این که باعث پرورش روح انسان مى شود، نیکوکاران را به کار نیک بیشتر تشویق و غیر نیکوکاران را در این زمره وارد مى کند و اگر مى بینیم در دنیاى امروز طى مراسمى از افراد برتر در هر رشته و هر برنامه اى قدردانى مى کنند و لوح سپاس به آنها مى دهند براى همان آثار مثبتى است که این کار در پیشرفت جامعه دارد. ════🌼🕊🌼═
درسهایی ازقران کریم📚 (۲۸۴) ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و یازده 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️۴_ توجه به تاريخ پيشينيان و بررسی موضع آنان در برابر آزمايشهای الهی برای آماده ساختن روح انسان نسبت به امتحانات پروردگار بسيار مؤثر است.‏اصولا اگر انسان در مسائلی كه برای او پيش می‌آيد احساس تنهايی كند از نيروی مقاومتش كاسته خواهد شد. 🔶اما توجه به اين حقيقت كه اين مشكلات طاقت‌فرسا و آزمايشهای سخت الهی برای همه اقوام و ملتها در طول تاريخ وجود داشته سبب افزايش نيروی پايداری انسان می‌گردد به همين دليل قرآن مجيد كرارا برای دلداری پيامبر ص و تقويت روحيه او و مؤمنان اشاره به تاريخ گذشتگان و حوادث دردناك زندگی آنها می‌كند. ♦️مثلا می‌گويد: و لقد استهزء بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ‌:" اگر تو را استهزاء كنند نگران مباش، پيامبران پيشين نيز گرفتار استهزای جاهلان بودند، اما با نيروی استقامت بر آنها پيروز شدند" (انعام- ۱۰). 🔶در جای ديگر می‌فرمايد: وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلی‌ ما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّی أَتاهُمْ نَصْرُنا:" اگر تو را تكذيب كنند تعجب نيست، پيامبران پيشين را نيز تكذيب كردند آنها در برابر تكذيب مخالفان پايداری و شكيبايی به خرج دادند، و آزار شدند تا سرانجام نصرت و ياری ما به سراغشان آمد" (انعام- ۳۴). 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و دوازدهم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️۵_ توجه به اين حقيقت كه همه اين حوادث در پيشگاه خداوند رخ می‌دهد و او از همه چيز آگاه است عامل ديگری برای پايداری است.‏كسانی كه در يك مسابقه مشكل و طاقت‌فرسا شركت دارند همين كه احساس می‌كنند. 🔶جمعی از دوستانشان در اطراف ميدان مسابقه آنها را می‌بينند تحمل مشكلات برای آنها آسان می‌شود و با شوق و عشق بيشتری به نبرد با حوادث برمی‌خيزند.‏جايی كه وجود چند نفر تماشاچی چنين اثری در روح انسان بگذارد توجه به اين حقيقت كه خداوند مجاهدتهای ما را در صحنه‌های آزمايش می‌بيند، چه عشق و شوری به ادامه اين جهاد در ما ايجاد خواهد كرد. ♦️قرآن می‌گويد: به هنگامی كه نوح ع تحت شديدترين فشارها از سوی قومش مامور به ساختن كشتی شد خداوند به او دستور داد وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا:" در برابر ما اقدام به ساختن كشتی كن" (هود- ۳۷).‏جمله" باعيننا" (در برابر ديدگان علم ما) چنان قوت قلبی به نوح ع بخشيد كه فشار و استهزای دشمنان، كمترين خللی در اراده نيرومند او ايجاد نكرد. 🔶 سالار شهيدان و مجاهدان راه خدا امام حسين ع همين معنی نقل شده كه در صحنه كربلا به هنگامی كه بعضی از عزيزانش با فجيعترين وجهی شربت شهادت نوشيدند فرمود:‏" همين كه می‌دانم اين امور در برابر ديدگان علم پروردگار انجام می‌گيرد تحمل آن بر من آسان است. 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 ✍ قسمت سیصد و سیزدهم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️نکته:۵_ آزمايش به وسيله نعمت و بلا: ‏امتحانات الهی هميشه به وسيله حوادث سخت و ناگوار نيست، بلكه گاه خدا بندگانش را با وفور نعمت و كاميابيها آزمايش می‌كند، چنان كه قرآن می‌گويد وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً:" ما شما را به وسيله بديها و خوبيها امتحان می‌كنيم" (انبياء- ۳۵). 🔶و در جای ديگر از قول سليمان ع می‌خوانيم: هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ:" اين از فضل پروردگار من است او می‌خواهد مرا آزمايش كند كه من در برابر اين نعمت شكرگزاری يا كفران می‌كنم"؟! (سوره نمل آيه ۴۰) توجه به چند نكته ديگر نيز در اينجا ضروری است: ♦️يكی اينكه لازم نيست همه مردم با همه وسائل آزمايش شوند، بلكه ممكن است امتحان هر گروهی به چيزی باشد، چرا كه تناسب با روحيه‌ها و وضع فردی و اجتماعی مردم در اينجا شرط است.‏ديگر اينكه ممكن است يك انسان از عهده پاره‌ای از امتحانات به خوبی بر آيد در حالی كه در برابر امتحانات ديگر سخت رفوزه شود. 🔶 و نيز ممكن است امتحان فردی، وسيله امتحان ديگری باشد، مثلا خداوند كسی را با مصيبت فرزند دلبندش مورد آزمايش قرار می‌دهد، اين آزمايش پای ديگران را هم به ميدان امتحان می‌كشد كه آيا آنها در مقام همدردی بر می‌آيند و در تخفيف آلام شخص مصيبت زده می‌كوشند يا نه؟ 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃
درسهایی از قران کریم (۲۸۵) 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و چهاردهم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️آخرين نكته اينكه: همانگونه كه اشاره كرديم امتحانات الهی، جنبه عمومی و همگانی دارد و حتی پيامبران نيز از آن مستثنی نيستند، بلكه آزمايش آنها با توجه به سنگينی مسئوليتشان به درجات سخت‌تر از آزمايش ديگران است. 🔶آيات سوره‌های مختلف قرآن گويای اين حقيقت است كه هر يك از پيامبران به سهم خود در كوران آزمايشهای شديدی قرار گرفتند، حتی جمعی از آنان قبل از رسيدن به مقام رسالت، يك دوران طولانی از آزمايشهای مختلف داشتند تا كاملا ورزيده شوند، و برای رهبری و هدايت خلق آمادگی كامل پيدا كنند. ♦️در ميان پيروان مكتب انبياء نيز نمونه‌های درخشانی از صبر و پايداری در صحنه امتحان ديده می‌شود كه هر كدام الگو و اسوه‌ای می‌تواند باشد. 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و پانزدهم 🍃جهان صحنه آزمايش الهی است‌🍃 ♦️زن مسلمان باديه‌نشينی بود بنام" ام عقيل" كه دو ميهمان بر او وارد شد، فرزندش همراه شتران در باديه بود، در همان لحظه به او خبر دادند كه شتر خشمگين فرزندش را در چاه انداخته و بدرود حيات گفته، زن با ايمان به كسی كه خبر مرگ فرزند را برای او آورده بود گفت از مركب پياده شو، و به پذيرايی از مهمانها كمك كن، گوسفندی حاضر داشت به او داد تا آن را ذبح كند و سرانجام غذا آماده شد . 🔶و به نزد ميهمانان گذاشت آنها می‌خوردند و از صبر و استقامت اين زن در شگفت بودند، يكی از حاضران می‌گويد: هنگامی كه از غذا خوردن فارغ شديم، زن با ايمان نزد ما آمد و گفت: آيا در ميان شما كسی هست كه از قرآن به خوبی آگاه باشد، يكی از حاضران گفت: بلی من آگاهم، گفت آياتی از قرآن بخوان تا در برابر مرگ فرزند مايه تسلی خاطر من گردد، او می‌گويد: ♦️من اين آيات را برای او خواندم‌ وَ بَشِّرِالصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ أُولئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ‌.‏زن خداحافظی كرد سپس رو به قبله ايستاد و چند ركعت نماز گذارد، سپس عرض كرد:" خداوندا! من آنچه را تو دستور داده بودی انجام دادم. 🔶 و رشته شكيبايی را رها نساختم، تو هم آنچه را از رحمت و صلوات به من وعده داده‌ای بر من ارزانی دار".سپس اضافه كرد:" اگر بنا بود در اين جهان كسی برای كسی بماند ...‏يكی از حاضران می‌گويد من فكر كردم می‌خواهد بگويد فرزندم برای من باقی ميماند، اما ديدم چنين ادامه داد پيامبر اسلام محمد ص برای امتش باقی ميماند 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃 📚 ┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄ ✍ قسمت سیصد و شانزدهم 🍃اعمال‌جاهلان نبايد‌مانع كار‌مثبت گردد🍃 ♦️شان نزول:‏پيش از ظهور اسلام و همچنين مقارن آن مشركان و بت پرستان برای انجام مناسك حج به مكه می‌آمدند، و مراسم حج را كه اصل آن از ابراهيم ع بود ولی با مقدار زيادی از خرافات و شرك آميخته بودند انجام می‌دادند كه از جمله وقوف به عرفات، قربانی، طواف، سعی صفا و مروه بود، البته اين اعمال با وضع خاصی صورت می‌گرفت. 🔶اسلام با اصلاح و تصفيه‌ای كه در اين برنامه به عمل آورد، اصل اين عبادت بزرگ و مراسم صحيح و خالص از شرك آن را امضا نمود و بر روی خرافات خط بطلان كشيد.‏از جمله اعمال و مناسكی كه انجام می‌شد،" سعی" يعنی حركت ميان دو كوه معروف صفا و مروه بود. در بسياری از روايات كه از طرق شيعه و اهل تسنن آمده. ♦️چنين می‌خوانيم كه در عصر جاهليت مشركان در بالای كوه" صفا" بتی نصب كرده بودند بنام" اساف" و بر كوه" مروه" بت ديگر بنام" نائله" و به هنگام سعی از اين دو كوه بالا می‌رفتند و آن دو بت را به عنوان تبرك با دست خود مسح می‌كردند، مسلمانان به خاطر اين موضوع از سعی ميان صفا و مروه كراهت داشتند و فكر می‌كردند در اين شرائط سعی صفا و مروه كار صحيحی نيست. 📚 تفسیر نمونه ╭═━⊰🍃🌸🍃
تفسیر سوره مبارکه فاتحه بخش اول سوره_1 جزء_1 مفسر: استاد قرائتی
‏عکس از عابدی محمد