eitaa logo
هرروزباقرآن📗
176 دنبال‌کننده
825 عکس
300 ویدیو
26 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔦 📖🕋 🌴هیچ امری نمیتواند بین مؤمن واقعی و یاد خدا و نماز و انفاق، دیوار جدایی بکشد، حتی گرماگرم تجارت و معاملات پرسود👈«رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّـهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاة»↔آری مؤمن واقعی، خدا و نمازش را به دنیا وکاسبی نمیفروشد، چون دل نگران و مضطرب قبر🚑وقیامت خویش است علی الدّوام 👈 «يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ» 🌴مرد باشیم و نماز و قیامت مان را به چندرغاز کاسبی و تجارت دنیا نفروشیم، در عوض به وقت حساب کتاب نهایی،کل اعمالمان را به نرخ اعلا و درجه یک پاداش میدهند و چرب هم میکشند برایمان 🎁ولو ناقص و دست وپا شکسته باشند 👈«لِيَجْزِيَهُمُ اللَّـهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ» 🌴 مولا و اختیار دار است دیگر ؛ رزّاق ماست اول و آخر؛⬅بخواهد نان کسی را غرق روغن کند، سفره اش را بی حساب و بی کتاب ، لبریز رزق و روزی خواهد نمود👈 «وَاللَّـهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» 🌴مو را از ماست میکشد پای میز محاسبه اعمال📝 هم تمام و کمال بررسی و تسویه حساب میکند و هم به سرعت و بی معطلی، رسیدگی می نماید تمام پرونده ها را، به طرفة العینی👈«فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ ۗ وَاللَّـهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ»
با سلام ..فایل تصحیح شده آیات 50تا52 سوره مبارکه آل عمران بعد از آیه 153 همان سوره آورده شده است
تفسیر آیه 154سوره مبارکه آل عمران بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ ‌ ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا یَغْشَى طَائِفَةً مِنْکُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ یَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَیْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِیَّةِ یَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الأمْرِ مِنْ شَیْءٍ قُلْ إِنَّ الأمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ یُخْفُونَ فِی أَنْفُسِهِمْ مَا لا یُبْدُونَ لَکَ یَقُولُونَ لَوْ کَانَ لَنَا مِنَ الأمْرِ شَیْءٌ مَا قُتِلْنَا هَا هُنَا قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلَى مَضَاجِعِهِمْ وَلِیَبْتَلِیَ اللَّهُ مَا فِی صُدُورِکُمْ وَلِیُمَحِّصَ مَا فِی قُلُوبِکُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿١٥٤﴾ مدت صوت : 06:41 استاد سید علی حسینی یزدی 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 مترجمی زبان قرآن
*📔درسهایی ازنهج البلاغه* (۶۴) حکمت_41_نهج_البلاغه  [قال و قد رُوي عنه (علیه السلام) هذا المعنى بلفظ آخر و هو قوله]: (حكمت 40 به گونه ديگرى نيز نقل شده). و قال (علیه السلام): قَلْبُ الْأَحْمَقِ فِي فِيهِ، وَ لِسَانُ الْعَاقِلِ فِي قَلْبِهِ. 🟡راه شناخت عاقل و احمق (اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: قلب احمق در دهان او، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد. ════🌼🕊🌼═ *🔰شرح و تفسیر حکمت 41🔰* 👌🔆 باز هم فرق عاقل و احمق 📜مرحوم سیّد رضى در آغاز این سخن حکیمانه مى گوید: «همان جمله پرمایه قبل از امام(علیه السلام) به تعبیر دیگرى بدین صورت نقل شده است:🔻 «قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش قرار دارد»; 💎سپس مى افزاید: «و هر دو یک معنا را بازگو مى کنند»; (وَمَعْناهُما واحِدٌ.). 🔻تفاوت این دو تعبیر آن است که در تعبیر اول مى فرماید : ✴️زبان عاقل پشت قلب (عقل) اوست. ✴️در اینجا مى فرماید: در درون قلب اوست 🛑و در آنجا مى فرمود: قلب احمق پشت زبان اوست 🛑و در اینجا مى فرماید: در دهان اوست. 🔰به یقین هر دو بیان تعبیرى کنایى زیبا و صحیحى است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمى گویند; حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسیده و سپس آن را بر زبان جارى مى کنند در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند; سخنى را بى مطالعه مى گویند و بعد که به آثار زیانبارش برخورد کردند در فکر فرو مى روند که آیا صلاح بود ما چنین سخنى را بگوییم؟ 🔰در کتاب محجة البیضاء همین مضمون کلام امام(علیه السلام) با شرح بیشترى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که مى فرماید: ⤵️ 🔸زبان مؤمن در پشت قلب (عقل) اوست و هنگامى که اراده کند سخنى بگوید نخست با عقل خود آن را بررسى مى کند سپس بر زبانش جارى مى سازد ولى زبان منافق جلو قلب (عقل) اوست هنگامى که تصمیم به چیزى بگیرد بدون مطالعه بر زبانش جارى مى سازد». 🔰در حدیث دیگرى از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى خوانیم: 🔶سخنانى که بر زبان هر انسانى جارى مى شود دلیل بر میزان عقل اوست».(1) 🔸نیز در همان کتاب در عبارت کوتاه ترى آمده است: «کَلامُ الرَّجُلِ میزانُ عَقْلِهِ; سخن انسان معیار عقل اوست».(2) 🔷در ادامه همین کلمات قصار در جمله 392 خواهد آمد: «تَکَلَّمُوا تُعْرَفُوا فَإِنَّ الْمَرْءَ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ; 🔹سخن بگویید تا شناخته شوید; زیرا شخصیت انسان زیر زبان او پنهان شده است». 💢هرگاه در مورد عبادات و طاعات و گناهان و سیئات دقت کنیم مى بینیم قسمت عمده طاعات با زبان و قسمت مهم گناهان نیز با زبان است، بنابراین زبانى که در اختیار صاحبش نباشد بلاى بزرگى است و به عکس، زبانى که در اختیار عقل انسان باشد منبع برکات و طاعات فراوانى است ✴️نكته: مفهوم واقعى عقل و حمق: ⤵️ ⁉️در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه عقل و حماقت در انسان ها ذاتى ايشان است; نه عاقل را مى توان بر عقلش ستايش كرد و نه احمق را بر حماقتش نكوهش. 📝پاسخ سؤال اين است كه منظور در اينجا عقل و حماقت اكتسابى است. كسى كه ذاتا احمق است در واقع نوعى بيمارى دارد كه در صورت امكان بايد به وسيله ديگران معالجه شود; ولى گاه انسان حماقت را با اراده خود فراهم مى سازد; با نيكان و پاكان و عاقلان و خردمندان معاشرت نمى كند و بر عكس به دنبال هواى نفس مى رود و با افراد نادان و شرور طرح دوستى مى ريزد، تحصيل علم را رها مى كند و با اختيار خود در وادى جهل گام بر مى دارد و هنگامى كه مسئله سرنوشت سازى پيش آيد با اين كه مى تواند تأمل كند، به مشورت بپردازد و از اين و آن نظر بخواهد همه اينها را ترك كرده و بى گدار به آب مى زند و گرفتار غرقاب مى شود. نكوهش حضرت از چنين حماقتى است. 🔰همان گونه كه امام(عليه السلام) در غررالحكم مى فرمايد: 🔸عقل غريزه اى است كه با علم و تجربه افزون مى شود. (و در نقطه مقابل با ترك علم و عدم بهره گيرى از تجارب ضايع مى گردد)». 🔰در حديث ديگرى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: نگاه كردن در حكمت باعث بارورى عقل انسان است». ════🌼🕊🌼═
*درس هایی از قرآن کریم* (۶۵) *سوره بقره آیه ۱۵۳* يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ ﺍی ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ [ ﺑﺮﺍی ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩگی ﻫﺎ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ] ﻛﻤﻚ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. ...فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ *علامه طباطبایی:* اینکه فرمود: (بعضی از مردم می‌گویند) منظور گفتن به زبان نیست، بلکه گفتن به زبان حال است و معنای آیه این است که: بعضی از مردم نمی خواهند مگر دنیا را، و اینان در آخرت هیچ نصیبی ندارند بعضی هم هستند که نمی جویند مگر آنچه را که مایه رضا و خوشنودی پروردگارشان باشد، چه در دنیا و چه در آخرت از اینجا روشن می‌شود که چرا کلمه (حسنه) را در نقل کلام اهل آخرت ذکر کرد و در نقل کلام اهل دنیا ذکر نکرد چون کسی که چیزی از امور دنیا می‌خواهد مقید نیست به اینکه آن چیز نزد خدا هم حسنه باشد او دنیا را می‌خواهد که همه اش نزد او حسنه و خوب است، چون مایه زندگی دنیایی او است، و با هوای نفسش موافق و سازگار است، به خلاف کسی که رضای خدا را می‌خواهد که در نظر او آنچه در دنیا و آنچه در آخرت است دو جور است، یکی حسنه و دیگری سیئه، و او نمی جوید و درخواست نمی کند مگر حسنه را. 📚 ترجمه تفسیر المیزان جلد دوم صفحه ۱۱۷
*(تربیت وخانواده) *: (۳۸) همســـــــــرداری کنترل_درونی 👈 در اختلافات زن و شوهری، اول ببینیم که ❓«من چه اشکالی در همسرداری دارم؟» آن را شناسایی و در رفع آن تلاش کنم. این نگاه ⏪اولاً ایجاد تشنج در خانه نمی‌کند؛ ⏪ ثانیاً خود را نسبت به همسرم نمی‌دانم. 👈 این افراد دارای «کنترل درونی»اند و همواره رشد می‌کنند ‼️ بخلاف افرادی که دارای «کنترل بیرونی» هستند، و همواره به دنبال تغییر دیگرانند نه خود. 👌 نگاه ابتدایی به عیوب خود 👈در واقع یک نوع درک کردن همسر است که تصمیمات تند و غیر منطقی ما را تعدیل می‌کند ‼️و یقیناً مانعی برای ایجاد فتنه‌های بزرگ در آینده می‌شود. ❤️🍃❤️
*بازخوانی اندیشه ها* (۳۲) *♦️نگرانی های امام خمینی*                                                                    *⭕️خطر شکست جمهوری اسلامی و دفن اسلام!* *🔸باز خوانی اندیشه های امام خمینی(۳۱۴)* *🔻ما امروز مسئولیتمان مسئولیت شخصی نیست که من موظفم که حفظ آبروی خودم را بکنم.* *🔻این وظیفه است برای همه، هر کسی وظیفه دارد حفظ حیثیت و آبروی خودش را بکند؛ اختیار ندارد که آبروی خودش را بریزد.* *🔻قضیه این نیست که حیثیت شخص من ، حیثیت شخص شما یک وقتی خدشه دار می‌شود تا مسئولیت به حدود همان خود آدم برگردد،* *🔻صحبت در این است که با عمل ما مکتب ما دفن بشود.* *🔻یعنی حالایی که ما جمهوری اسلامی پیدا کردیم و هیاهو کردیم که ما ظلم نمی‌خواهیم، ما عدالت می‌خواهیم،* *حالا ما که اولی‌ هستیم به اینکه این عدالت را اجرا بکنیم،* *اولی‌ هستیم به اینکه اعوجاجات را مستقیم کنیم،* *خدای نخواسته از ما عملی صادر بشود که بر خلاف مجاری عدالت است، انحراف است،* *🔻اگر این طور شد، جمهوری اسلامی شکست می‌خورد.* *🔻اگر این جمهوری اسلامی شکست خورد،* *اسلام مدفون می‌شود؛* *دیگر خیال نکنید بعدها شما بتوانید دوباره یک کاری انجام بدهید.* *▪️صحيفه امام ؛ ج‏۸؛ ص۵۲۵-با تلخیص و ویرایش جزئی - سخنرانی در جمع وعّاظ تهران* *تاریخ: ۱۷ تیر ۱۳۵۸/ ۱۳ شعبان ۱۳۹۹*
*پارسی را درست بیاموزیم* (۱۰) 🌹املای درست برخی واژه ها: نادرست            درست پلمپ                پلمب لشگر                لشکر کاندید               کاندیدا (البته شایسته است واژه معادل نامزد به کاررود.) وحله                 وهله (دفعه، بار ) مهابا                 محابا ملات                ملاط ( ماده ای چسبنده که از ترکیب آب با مصالح ساختمانی به دست آید.) 〰〰〰〰〰〰〰〰 🌷🌷🌺🌺🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا