تفسیر آیات 174 تا 176 سوره مبارکه آل عمران
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ
فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ ﴿١٧٤﴾
إِنَّمَا ذَلِکُمُ الشَّیْطَانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیَاءَهُ فَلا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ﴿١٧٥﴾
وَلا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَنْ یَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئًا یُرِیدُ اللَّهُ أَلا یَجْعَلَ لَهُمْ حَظًّا فِی الآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ﴿١٧٦﴾
مدت صوت : 07:24
استاد سید علی حسینی یزدی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
مترجمی زبان قرآن
🌴📖بنام اللّه📖🌴
🌴باسلام وعرض ادب خدمت قرآنیان عزیز.ختم صفحه366باترجمه وتوضیحات، برای 3شنبه 2 آبانماه ارسال می گردد.
🌴پیامهای این کانال که بیشتر،شبهاویاصبح زودفرستاده میشود، شامل:پیامهای قرآنی،تفسیر،دیدگاهها،احکام،خانواده و،،،می باشد.
#هر_روز_با_قرآن_درایتا📗
@ErydaywithQoranabedi1395
🔰با انتشار لینک ودعوت از دوستانتان درثواب نشر وترویج فرهنگ قرآنی شریک باشید.
هرروزباقران(۱)🍃
https://chat.whatsapp.com/IREI1PWgsjRAj5RLsXputK
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هرروزباقران(۲)🍃
https://chat.whatsapp.com/GuYbpVRYAtnJxza0in1Rqj
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هرروزباقران(۳)🍃
https://chat.whatsapp.com/KNLJdAL2ExkKcPwL0PPyDF
مطالب همه ی کانالها مشترک است🌴
🔦 #هدایتها #۳۶۶ #فرقان 📖🕋
🌴بندگان حقیقی، روی دلشان فقط سمت خداست و جز درب این خانه،درب دیگری نمی کوبند هرگز 👈🏽 «لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً ءَاخَرَ»
🌴دست به گناه و معصیت که بزنی، با دست خودت کنده ای قبر عذابت را👈🏽 «وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَاماً»
🌴کوه کوه معصیت هم که داشته باشیم، باز درب توبه و بازگشت باز است به رویمان؛ کافیست توبه واقعی کرده و اصلاح کنیم خودمان را، تا علاوه بر دریافت برات عفو و مغفرت، بدیهای پرونده مان را نیز، تبدیل به نیکی کند خدای مهربان 👈🏽 «إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَـٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّـهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ»
🌴بنده نمونه خدا، در برخورد با لغویات و جاهلان، بزرگوارى به خرج داده و رد میشوند👈🏽 «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا»
🌴همدیگر را زیاد دعا کنیم که اگر همین دعاها نباشد، کارمان زار است و کلاهمان پس معرکه؛👈🏽 «مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ»
📮سهم شما، نشر واطلاع رسانی 📡
🕋📖طرح تلاوت روزانه قرآن 📖🕋
تفسیر آیات 177 تا 178 سوره مبارکه آل عمران
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ
إِنَّ الَّذِینَ اشْتَرَوُا الْکُفْرَ بِالإیمَانِ لَنْ یَضُرُّوا اللَّهَ شَیْئًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿١٧٧﴾
وَلا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لأنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ ﴿١٧٨﴾
مدت صوت : 07:09
استاد سید علی حسینی یزدی
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
مترجمی زبان قرآن
*درسهایی ازقران کریم*
(۶۷)
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى
(۱)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ. الرَّحْمنِ الرَّحيمِ. مالِكِ يَوْمِ الدّينِ. ايّاكَ نَعْبُدُ وَ ايّاكَ نَسْتَعينُ. اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ. صِراطَ الَّذينَ انْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَاالضّالّينَ.
در قرآن مكتوب، از همان آغاز كه قرآن به كتابت درآمده است، در اول هر سوره اى به استثناى سوره برائت «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» است؛ يعنى سوره با بسم اللَّه آغاز مى شود.
ولى ديرزمانى است كه بين شيعه و سنى بر سر اينكه آيا اين آيه جزء هر سوره است يا نه، اختلاف عظيمى وجود دارد. اهل تسنن آن را جزء هيچ سوره اى نمى دانند و شروع هر سوره را با بسم اللَّه از قبيل شروع هر كار ديگر با بسم اللَّه مى شمارند كه بسم اللَّه جزء آن كار نيست بلكه در عمل گاهى سوره ها را بدون بسم اللَّه آغاز مى كنند. در نماز، حمد و يا هر سوره اى را كه احياناً بخواهند بعد از حمد بخوانند بدون بسم اللَّه مى خوانند.
شيعه به پيروى از ائمه اطهار عليهم السلام به شدت با اين مسئله مخالفت دارند، تا آنجا كه ائمه اطهار فرموده اند خداى بكشد كسانى را كه بزرگترين آيه از آيات قرآن را از قرآن حذف كرده اند.
اگر بسم اللَّه را از اول سوره ها برداريم، ديگر اين آيه را ما در قرآن نداريم جز در سوره نمل كه آن هم در ضمن نقل قولى است كه قرآن از ملكه سبا مى كند، كه هنگامى كه نامه سليمان را قرائت كرد گفت:
انَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ انَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
اين نامه از سليمان است و اين گونه آغاز مى گردد: بسم اللَّه...
در هر حال شيعه آن را مسلّم جزء قرآن مى داند، نه اينكه آن را جداى از قرآن محسوب كند و مانند آنكه در آغاز هر امرى بسم اللَّه را مى افزايد، در قرائت قرآن هم اين آيه را از خارج بر آن اضافه كند.
آغاز كارها به نام خدا
در نام گذاريها، هدفها و انگيزه ها مختلف است. گاهى شخص مؤسسه اى را به نام فردى نام مى گذارد به منظور هدفى مادى كه مى تواند در سايه اين نام به آن غرض نائل گردد. و يا چنانكه معمول است مولود جديد را به نام شخصى كه در گذشته مورد علاقه بوده مى نامند و مى خواهند با اين نامگذارى، شخص مورد نظر حياتى جديد يافته و به بقاى اين نام زنده بماند.
ولى اينكه به بشر دستور داده شده است كه كارهايش را به نام خدا بنامد، روى چه انگيزه اى مى تواند باشد؟
براى اين است كه كارهاى انسان جنبه قدس و عبادت پيدا كند و به نام او بركت يابد.
مجموعه درسهایی ازقران کریم، شهید مطهری
*📔درسهایی از نهج البلاغه*
(۶۶)
حکمت_43_نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام) فِي ذِكْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ:
در ياد يكى از ياران، «خبّاب بن أرت» فرمود:
[رَحِمَ] يَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً.
🟡الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى يكى از ياران) (تاريخى، تربيتى):
📜خدا خبّاب بن أرت را رحمت كند، با رغبت مسلمان شد، و از روى فرمانبردارى هجرت كرد، و با قناعت زندگى گذراند، و از خدا راضى بود، و مجاهد زندگى كرد.
════🌼🕊🌼═
*🔰شرح و تفسیر حکمت 43🔰*
👌🔆مجاهدى وارسته
📜امام(علیه السلام) در این گفتار پرمایه خود تعریف و تمجیدى از یکى از مجاهدان اسلام و مسلمانان راستین به نام «خبّاب بن الارتّ» دارد، اوصافى که مى تواند براى همه الگو باشد و از آن پند و اندرز گیرند .
🔶امام علی(علیه السلام) در اینجا پنج وصف مهم براى خبّاب به دنبال طلب رحمت الهى، براى او ذکر مى کند:
✅نخست اسلام وى از روى عشق و علاقه و رغبت است نه از روى ترس و نه از روى طمع و نه به سبب تقلید کورکورانه.
✅وصف دوم اینکه او جزء مهاجران بود و مهاجرتش براى اطاعت خدا صورت گرفت. شاید هجرت بعضى از مکه به مدینه براى ترس از مشرکان یا طمع در آینده ی اسلام بود; ولى این مرد مجاهد تنها به موجب اطاعت خداوند هجرت کرد و مى دانیم هجرت مهاجران فصل جدیدى در تاریخ اسلام گشود، زیرا آنها با انصار مدینه دست به دست هم داده لشکر نیرومندى براى اسلام فراهم شد که در سایه ی آن توانست در مبارزات خود با دشمنان پیروز گردد و حکومت اسلامى به کمک آنها تحقق یابد.
✅سوم اینکه او مرد قانعى بود و زندگى ساده و زاهدانه اى داشت و مى دانیم افراد قانع افرادى عزیز و سربلندند و در برابر ثروتمندان از خدا بى خبر هرگز سر تعظیم فرود نمى آورند.
✴️در حقیقت او در این کار از پیغمبر گرامى اسلام الگو مى گرفت.
✅در چهارمین جمله خشنودى او را از تقدیرات الهى بیان مى کند با این که او دوران هاى سخت و طوفانى اسلام را از نزدیک مشاهده کرد و زجر بسیار کشید و تحمل شدائد نمود; اما با این حال همیشه از خدا راضى بود; راضى از مقدرات الهى و به پاداش هاى نیک.
✅در پنجمین و آخرین توصیف مى فرماید: او در تمام عمر مجاهد بود; در مکه جهادى آمیخته با شکنجه داشت. مشرکان آتش افروختند، او را به پشت بر آتش خواباندند به گونه اى که قسمت زیادى از پشت او سوخت; ولى هرگز از اسلام باز نگشت.
════🌼🕊🌼═