هدایت شده از مهدویت_بصیرت
#پیوستدوم
[اجرای عدالت در قضاوت]
☀️پيامبر صلي الله عليه و آله : بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ ؛
آسمان ها و زمين، با عدالت، پا برجا مى مانند.
✍🏻اجرای عدالت در نظام قضائی اسلام یک اصل و ارزش واقعی و والا است که باعث حیات و زندگی جامعه و ملت و امت است که نظام هستی و آسمان و زمین بر آن استوار است «و بالعدل قامت السموات و الارض!».
👈🏻بنابراین نظام صحیح اسلام و جامعه حق باید بر اساس عدالت و قضاوت به حق و عدل تشریعی برقرار باشد و مجریان عمده عدالت و قسط در جامعه، قُضات هستند و مسئولیت سنگین این رسالت بر عهده قوه قضائیه و در گرو شیوه اجراء قضاء می باشد. به همین مناسبت کار اساسی حاکم الهی و قاضی باید اجرای عدالت و برقراری قسط باشد.
👈🏻به همین دلیل است که کمتر نظام و منصبی در اسلام مثل قوه قضائیه و منصب قضاوت اهمیت دارد؛ زیرا همین منصب است که از منصب الهی و مقام انبیاء است. و از سوی دیگر هماهنگ کننده نظام تشریعی عدالت و قسط در جامعه با نظام تکوینی عدل الهی است که آسمان و زمین بر آن استوار می باشد و از طرف جان و مال، نوامیس، عرض و آبروی مردم و همۀ شرف و هستی انسان ها به دست قاضی و در اختیار قاضی است، و او امین مال و جان مردم است.
☀️حضرت علی (ع) به مالک فرمود:
⚡️و اعلم ان الرعیه طبقات لا یَصلَح بعضَها اِلّا ببعض و لا غنی ببعضا عَن بَعض ... مِنها قُضاه العَدلِ
✨«جامعه و رعیت طبقات مختلف دارد که اصلاح نمی شود برخی مگر به وسیله برخی دیگر و نیز برخی بی نیاز از برخی نیستند و نیاز جامعه به قاضیان عادل بر زمره آن ها است»
☀️وباز میفرماید:
⚡️عدالت و رفتار عادلانه از شجاعت برتر است زیرا اگر مردم جامعه عدالت را پیشه سازند و همگی آن را به کار بندند، جامعه چنان معتدل و کارها استوار می گدرد که نیازی به اعمال شجاعت برای رفع کژی هانمی باشد.
[العدل افضل من الشجاعه لان الناس لو استعملوا عموماً فی جمیعهم، لاستغنوا من الشجاعه ... ]
امام علی (ع) به اسود بن قُطَنه، فرمانده جوان لشکر خود نوشت که باید امور مردم و حقوق آنان در نزد تو یکسان و مساوی باشد و باید به آنان به دیده یکسان بنگری.
✨«فلیکن امر الناس عندک فی الحق سواء»
او به والی دیگرش نوشت که حتی در لحظات و اوقات، نگاه و اشاره و سلام و جواب سلام با مردم خویش به مواسات عمل کن .
🏝تلاش در راه تبیینوبصیرتافزایی
| جایی برای نـزدیکشدن بـه آفـتـابولایـت🌤
#کانالمهدویت_بصیرت
🆔 @mah_davit313
🌴📖بنام اللّه📖🌴
🌴باسلام وعرض ادب خدمت قرآنیان عزیز.ختم صفحه413باترجمه وتوضیحات، برای 3شنبه 21 آذرماه ارسال می گردد.
🌴پیامهای این کانال که بیشتر،شبهاویاصبح زودفرستاده میشود، شامل:پیامهای قرآنی،تفسیر،دیدگاهها،احکام،خانواده و،،،می باشد.
#هر_روز_با_قرآن_درایتا📗
@ErydaywithQoranabedi1395
🔰با انتشار لینک ودعوت از دوستانتان درثواب نشر وترویج فرهنگ قرآنی شریک باشید.
هرروزباقران(۱)🍃
https://chat.whatsapp.com/IREI1PWgsjRAj5RLsXputK
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هرروزباقران(۲)🍃
https://chat.whatsapp.com/GuYbpVRYAtnJxza0in1Rqj
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
هرروزباقران(۳)🍃
https://chat.whatsapp.com/KNLJdAL2ExkKcPwL0PPyDF
مطالب همه ی کانالها مشترک است
ارسال پیامها بدون لینک هم مجازاست.🌴
🔦 #هدایتها #۴۱۳ #لقمان 📖🕋
🌴پشت کردن به اوامر قرآن و اهل بیت علیهم السلام، و تقلید کورکورانه از اجداد و نیاکان ، دام شیطان است و عامل سقوط به شقاوت و عذاب 👈🏽 «قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۚ أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَىٰ عَذَاب»
🌴راه نجات و خوشبختی، چنگ زدن به ریسمان محکم خداست که با اخلاص در عبادات و نیکی ها، نصیب انسان میشود👈🏽 «وَمَن يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ»
🌴تمام دنیا هم که در کفر و دشمنی با قرآن و ولایت، پشت به پشت هم شوند، هیچ غم و اندوهی به دل نداشته باش، که هرکه بوده و هرکجا باشند،دست آخر سروکارشان با خدایی است که هم اکنون ناظرشان است وعنقریب تک تک اعمال و جرم هایشان را کف دستشان میگذارد تا عادلانه محاکمه و مجازات گردند👈🏽 «وَمَن كَفَرَ فَلَا يَحْزُنكَ كُفْرُهُ ۚ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ فَنُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا»↔حالا چندروزی موقتا خداوند آنها را از امکانات و تکنولوژی برخوردار کرده تا خوب امتحان شوند، ولی بسزای اینهمه جرم و جنایت، چوبشان خیس است برای روز حساب 👈🏽«نُمَتِّعُهُمْ قَلِيلًا ثُمَّ نَضْطَرُّهُمْ إِلَىٰ عَذَابٍ غَلِيظٍ»
🌴شک نکن در تمام این زمین و آسمان، هیچ نقطه ای پنهان از دید خدا نیست که بخواهی پنهانی مرتکب خلاف شوی! به همه چیز آگاه است، حتی به ذره ذره افکار و نیات باطنی ما👈🏽«إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»
📮سهم شما، نشر واطلاع رسانی 📡
🕋📖طرح تلاوت روزانه قرآن 📖🕋
*درسهایی ازقران کریم*
(۷۶)
تفسیر آیات ربنا،
دلبریهای قرآن (۱)
در این یادداشتها در نظر دارم به مجموعهای از آیات قرآن اشاره کنم که حشر و نشر با آنها دل را به جانب بلندیهای انس و اشتیاق میکشاند. آیاتی که دلبرانهاند، طعم اطمینان و امید دارند و رایحهای از محبت در فضای جان انتشار میدهند.
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ» از دلبرانههای درخشان قرآن است در بیان این معنا که حقیقت وجود ما به خدا تعلق دارد و سرانجام به سوی اصل خود بازخواهد گشت.
این معنا که خدا رجعتگاه آدمی است متضمن اشارهای لطیف و شیرین است که زندگی را همچون جادهای که در نهایت به خدا ختم میشود تصویر میکند. به تعبیر مولانا ما از خدا رُستهایم و به سوی او میرویم:
ما غریبان فراقیم ای شهان
بشنوید از ما «الی الله المآب»
هم ز حق رُستیم اول در جهان
هم بدو وا میرویم از انقلاب
-
خواندهای «انا الیه راجعون»
تا بدانی که کجاها میرویم؟
آیات بسیاری در قرآن به این معنا دلالت میکنند و ملاقات با خدا و بازگشت به نزد او را مژده میدهند. این بشارت شیرین میتواند سوخترسان استقامت و اسباب قوّت قلب کشتینشستگانی باشد که ماییم و در دریاهای متلاطم زندگی گرفتار:
〰 یا أَیهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ(انشقاق،۶)
اى انسان حقا كه تو به سوى پروردگار خود بسختى در تلاشى و او را ملاقات خواهى كرد.
〰 مَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ(عنکبوت،۵)
كسى كه به دیدار خدا امید دارد [بداند كه] اجل [او از سوى] خدا آمدنى است و اوست شنواى دانا.
〰 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ(بقره،۱۵۶)
ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز میگردیم.
〰 إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى(علق،۸)
در حقیقت بازگشت به سوى پروردگار توست.
〰 یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ. ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیةً مَرْضِیةً. فَادْخُلِی فِی عِبَادِی. وَادْخُلِی جَنَّتِی(فجر،۲۷ تا ۳۰)
اى نفس مطمئنه! خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد. و در میان بندگان من درآى. و در بهشت من داخل شو.
〰 إِلَیهِ أَدْعُو وَإِلَیهِ مَآبِ(رعد،۳۶)
به سوى او میخوانم و بازگشتم به سوى اوست.
〰 ذلِكَ الْیوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا(نبأ،۳۹)
آن [روز] روز حق است پس هر كه خواهد راه بازگشتى به سوى پروردگار خود بجوید.
〰 غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَیكَ الْمَصِیرُ(بقره،۲۸۵)
پروردگارا، آمرزش تو را (خواستاریم) و فرجام به سوى تو است.
〰 إِنَّا نَحْنُ نُحْیی وَنُمِیتُ وَإِلَینَا الْمَصِیرُ(ق،۴۳)
ماییم كه خود زندگى میبخشیم و به مرگ میرسانیم و برگشت به سوى ماست.
〰 رَبَّنَا عَلَیكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَیكَ أَنَبْنَا وَإِلَیكَ الْمَصِیرُ(ممتحنه،۴)
اى پروردگار ما بر تو اعتماد كردیم و به سوى تو بازگشتیم و فرجام به سوى توست.
〰 وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى(نجم،۴۲)
و اینكه پایان [كار] به سوى پروردگار توست.
☘ آیات دیگری نیز مخاطب را به توجه و عطف دل و دیده به سوی خدا فرا میخوانند. دلها را صلا میدهند و جذب حق میکنند. از ما میخواهند تا روی به جانب او کنیم و خدا را قبله و سمتوسوی حیات خود برگزینیم. به سوی او هجرت کنیم و به او بگریزیم:
〰 وَقَالَ إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ(عنکبوت، ۲۶)
و [ابراهیم] گفت من به سوى پروردگار خود روى میآورم كه اوست ارجمند حكیم.
〰 وَقَالَ إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّی سَیهْدِینِ(صافات،۹۹)
و [ابراهیم] گفت من به سوى پروردگارم رهسپارم زودا كه مرا راه نماید.
〰 إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ(انعام،۷۹)
من از روى اخلاص پاكدلانه روى خود را به سوى كسى گردانيدم كه آسمانها و زمين را پديد آورده است و من از مشركان نيستم.
〰 فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّی لَكُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ(ذاریات،۵۰)
پس به سوى خدا بگریزید كه من شما را از طرف او بیمدهندهاى آشكارم.
〰 وَأَنِیبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ(زمر،۵۴)
به سوى پروردگارتان بازگردید و تسلیم او شوید.
فخرالدین عراقی میگفت: «خوشا راهی که پایانش تو باشی». آیا ایمان و دل بستن به این نوید که در پایان جادهی زندگی به ملاقات او نایل میشویم قادر است به جانهای خسته و پاهای کوفته رمق تازهای ببخشد؟
*درسهایی ازنهج البلاغه*
(۷۳)
حکمت_50_نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه.
🟡راه جذب دلها (اخلاقى، اجتماعى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند.
════🌼🕊🌼═
شرح و تفسيرحکمت 50
👌🔆راه تسخير دل ها
📜امام در اين كلام حكمت آميز درس مهمى براى صيد دل ها و جلب و جذب دوستان مى دهد. مى فرمايد: 🔻«دل هاى انسان ها وحشى و رمنده است هركس با آنها انس گيرد رو به سوى او مى كنند»
🟢اشاره به اينكه انسان، نسبت به كسانى كه نمى شناسد نوعى احساس بيگانگى مى كند; ولى اگر طرف مقابل از طريق محبت وارد شود در برابر او رام مى شود.
🔰به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه اين مطلب براى انسانى كه تازه در شهر يا در محله اى وارد مى شود و سكنا گزيند كاملاً محسوس است
🔹 او حتى از همسايگان نزديكش فاصله مى گيرد اما اگر چند بار با او سلام و عليك كنند و به ديدارش بروند و هديه اى برايش بفرستند رابطه دوستى آنها مستحكم مى شود.
🔻آنچه بعضى پنداشته اند كه اين كلام حكمت آميز با اصل مدنىّ بالتبع بودن انسان سازگار نيست اشتباه بزرگى است.
✅ درست كه انسان ذاتاً روح اجتماعى دارد و نمى تواند تنها زندگى كند و تمام پيشرفت ها و موفقيت ها بشر در سايه همين روح اجتماعى است;ولى اين بدان معنا نيست كه در برابر هر فرد ناشناخته اى اظهار محبت و دوستى كند و با او الفت بگيرد;
🟢 الفت گرفتن احتياج به مقدمات دارد همان گونه كه عداوت و دشمنى نيز مقدماتى مى خواهد و نظر امام(عليه السلام)به اين حقيقت است كه در روايات ديگرى نيز وارد شده
🔶و در گفتار معروف:«الاْنْسانُ عَبيدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است» منعكس است.
🔶اين كه در بعضى از شروح به واسطه حل نشدن مشكل «مدنىٌّ بالطبع» بودن انسان يا وحشى بودن قلوب اين تفسير را پذيرفته اند كه منظور از «رجال» همه انسان ها نيستند
✴️بلكه افراد بزرگ و قدرتمندِ اجتماع اند، تفسير نادرستى به نظر مى رسد، زيرا ظاهر عبارت اشاره به همه يا اغلب انسان هاست نه گروه اندكى.
🔰شاهد اين سخن حديثى است كه از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه فرمود:
✴️سه چيز است كه محبت انسان را نسبت به برادر دينى اش صفا مى بخشد با چهره گشاده با او روبرو شود و در مجلس جاى مناسب به او دهد و او را به محبوب ترين نام هايش صدا بزند».
════🌼🕊🌼═