هدایت شده از مهدویت_بصیرت
4_5821094872781689620.mp3
7.88M
✨بسماللهالرحمناارحیم✨
☘ محمدرضا رنجبر /تفسیرگزیده
#بقره
#صفحه_۱۹۸قرآنکریم📚
🎧سروران عزیز و ارجمندمهدوی، سعی کنید وقت بگذاریدبشنوید 👌🏻
[روزتان را بدون قرآن سپری نکنید،
اما با توجه و حضور قلب❤️ ]
💟ثواب نشررا هدیه کنید محضر قرآن کریم وپیامبر رحمت صل الله علیه واله وسلم،شهداوامواتمومنین🌸،
امیدکه با قرآن مانوس ومحشور شویم ،انشاءالله...
#ثوابنشرمطالبهدیهبهحضرتحجتعج🌤
#شماهممروجکلامالله باشید🌴
#مهدویت_بصیرت_تلگرام_ایتا
🆔 @mah_daviat313
#التماسدعایفرجوعافیت
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
4_5825411881849852209.mp3
5.83M
✨بسماللهالرحمناارحیم✨
☘ محمدرضا رنجبر /تفسیرگزیده
#بقره
#صفحه_۱۹۹قرآنکریم📚
🎧سروران عزیز و ارجمندمهدوی، سعی کنید وقت بگذاریدبشنوید 👌🏻
[روزتان را بدون قرآن سپری نکنید،
اما با توجه و حضور قلب❤️ ]
💟ثواب نشررا هدیه کنید محضر قرآن کریم وپیامبر رحمت صل الله علیه واله وسلم،شهداوامواتمومنین🌸،
امیدکه با قرآن مانوس ومحشور شویم ،انشاءالله...
#ثوابنشرمطالبهدیهبهحضرتحجتعج🌤
#شماهممروجکلامالله باشید🌴
#مهدویت_بصیرت_تلگرام_ایتا
🆔 @mah_daviat313
#التماسدعایفرجوعافیت
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.61M
👓 بیانات مهم آیت الله جوادی آملی درباره آیه شریفه كُلَّما أَوْقَدُوا نارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ
❌ اگر ناامیدید وعده خدا در قرآن را بشنوید!
🔹 این آیه مختص یهود است!
🔹 در قرآن كريم ـ فرمود هر وقت اين یهود خائن آتشی روشن كرد خدا شخصاً خاموش كرد...
🔹 اسرائيل اگر در برابر مردم مظلوم لبنان جنگنده دارد، در برابر خدا چه دارد؟! فرمود خدا اين آتش را خاموش كرد.
❗️ جهانی عليه ايران هشت سال آتش روشن كردند، ﴿أَطْفَأَهَا اللّهُ﴾؛ ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾از خدا راستگوتر كيست...
۷۵/١/٣١
*درسهایی ازقران کریم*
(۱۸۴)
✍ قسمت صد و یازدهم
🍃...گروه از خود راضی....🍃
♦️تاريخ زندگی يهود- علاوه بر آيات مختلف قرآن مجيد- چنين بر میآيد كه آنها خود را يك نژاد برتر میدانستند، و معتقد بودند گل سر سبد جامعه انسانيتند، بهشت به خاطر آنها آفريده شده!، و آتش جهنم با آنها چندان كاری ندارد!
🔶آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند، و خلاصه آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند! اين خود خواهی ابلهانه در آيات مختلفی از قرآن كه سخن از يهود میگويد منعكس است.در آيه ۱۸ سوره مائده میخوانيم:" ما فرزندان خدا و دوستان خاص او هستيم".و در آيه ۱۱۱ سوره بقره میخوانيم" آنها گفتند كسی در بهشت داخل نمیشود مگر اينكه يهودی يا نصرانی باشد".
♦️ و در آيه ۸۰ سوره بقره میخوانيم آتش دوزخ جز چند روزی به ما اصابت نخواهد كرد".اين پندارهایموهوم از يك سو آنها را به ظلم و جنايت و گناه و طغيان دعوت میكرد، و از سوی ديگر به كبر و خودپسندی و خود برتربينی.
📚 تفسیر نمونه
┄┅══❣️✿﴾﷽﴿✿❣️══┅┄
✍ قسمت صد و دوازدهم
🍃...گروه از خود راضی....🍃
♦️قرآن مجيد در آيات فوق پاسخ دندانشكنی میدهد میگويد:" اگر (آن چنان كه شما مدعی هستيد) سرای آخرت نزد خدا مخصوص شما است نه ساير مردم پس آرزوی مرگ كنيد اگر راست میگوئيد.
🔶آيا ميل نداريد به جوار رحمت خدا پناه بريد و نعمتهای بی پايان بهشت در اختيار شما باشد؟ آيا دوست، آرزوی ديدن محبوب خود را ندارد؟! يهود با گفتن اين سخنها كه بهشت مخصوص ما است يا ما چند روزی بيش در آتش نمیسوزيم، میخواستند مسلمانان را نسبت به آئينشان دلسرد كنند.
♦️ ولی قرآن پرده از روی دروغ و تزوير آنان بر میدارد، زيرا آنها به هيچوجه حاضر به ترك زندگی دنيا نيستند و اين خود دليل محكمی بر كذب آنها است، راستی اگر انسان چنان ايمانی به سرای آخرت داشته باشد چرا اينقدر به زندگی اين جهان دل ببندد؟ و برای وصول به آن مرتكب هزار گونه جنايت شود.
╭═━⊰🍃🌸🍃
درسهایی ازنهج البلاغه📔:
*📔درسهایی از نهج البلاغه*
(۱۵۶)
*⚜️#حکمت_131_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام) -وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا-: أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا، أَ تَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا؟ أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ؟ مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ؟ أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى؟ كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ؟ تَبْتَغِي لَهُمُ الشِّفَاءَ وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ الْأَطِبَّاءَ غَدَاةَ، لَا يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لَا يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ، لَمْ يَنْفَعْ أَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ، وَ لَمْ تَدْفَعْ عَنْهُ بِقُوَّتِكَ وَ قَدْ مَثَّلَتْ لَكَ بِهِ الدُّنْيَا نَفْسَكَ وَ بِمَصْرَعِهِ مَصْرَعَكَ.
🟡1- توبيخ نكوهش كننده دنيا (اخلاقى، اجتماعى):
📜درود خدا بر او، (شنيد مردى دنيا را نكوهش مى كند) فرمود:
اى نكوهش كننده دنيا، كه خود به غرور دنيا مغرورى و با باطل هاى آن فريب خوردى خود فريفته دنيايى و آن را نكوهش مى كنى آيا تو در دنيا جرمى مرتكب شده اى يا دنيا به تو جرم كرده است.
كى دنيا تو را سرگردان كرد و در چه زمانى تو را فريب داد؟ آيا با گورهاى پدرانت كه پوسيده اند (تو را فريب داد) يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند؟ آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده اى و آنان را پرستارى كرده و در بسترشان خوابانده اى. درخواست شفاى آنان را كرده، و از طبيبان داروى آنها را تقاضا كرده اى در آن صبحگاهان كه داروى تو به حال آنان سودى نداشت، و گريه تو فايده اى نكرد، و ترس تو آنان را سودى نرساند، و آنچه مى خواستى به دست نياوردى، و با نيروى خود نتوانستى مرگ را از آنان دور كنى. دنيا براى تو حال آنان را مثال زد، و با گورهايشان، گور، خودت را به رخ تو كشيد.
إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا؛ مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلَائِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ؛ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ؛ فَمَنْ ذَا يَذُمُّهَا وَ قَدْ آذَنَتْ بِبَيْنِهَا وَ نَادَتْ بِفِرَاقِهَا وَ نَعَتْ نَفْسَهَا وَ أَهْلَهَا، فَمَثَّلَتْ لَهُمْ بِبَلَائِهَا الْبَلَاءَ وَ شَوَّقَتْهُمْ بِسُرُورِهَا إِلَى السُّرُورِ، رَاحَتْ بِعَافِيَةٍ وَ ابْتَكَرَتْ بِفَجِيعَةٍ تَرْغِيباً وَ تَرْهِيباً وَ تَخْوِيفاً وَ تَحْذِيراً؛ فَذَمَّهَا رِجَالٌ غَدَاةَ النَّدَامَةِ وَ حَمِدَهَا آخَرُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ ذَكَّرَتْهُمُ الدُّنْيَا [فَذَكَّرُوا] فَتَذَكَّرُوا وَ حَدَّثَتْهُمْ فَصَدَّقُوا وَ وَعَظَتْهُمْ فَاتَّعَظُوا
🟡2- خوبيها و زيباييهاى دنيا:
📜همانا دنيا سراى راستى براى راست گويان، و خانه تندرستى براى دنيا شناسان، و خانه بى نيازى براى توشه گيران، و خانه پند، براى پندآموزان است.
دنيا سجده گاه دوستان خدا، نمازگاه فرشتگان الهى، فرودگاه وحى خدا، و جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.
چه كسى دنيا را نكوهش مى كند و جدا شدنش را اعلام داشته، و فرياد زد كه ماندگار نيست، و از نابودى خود و اهلش خبر داده است؟ و حال آن كه (دنيا) با بلاى خود بلاها را نمونه آورد، و با شادمانى خود آنان را به شادمانى رساند. در آغاز شب به سلامت گذشت، امّا در صبحگاهان با مصيبتى جانكاه بازگشت، تا مشتاق كند، و تهديد نمايد، و بترساند، و هشدار دهد.
پس مردمى در بامداد با پشيمانى، دنيا را نكوهش كنند، و مردمى ديگر در روز قيامت آن را مى ستايند، دنيا حقائق را به يادشان آورد، ياد آور آن شدند، از رويدادها برايشان حكايت كرد، او را تصديق كردند، و اندرزشان داد، پند پذيرفتند.
════🌼🕊🌼═
*🔰شرح و تفسیر حکمت 131 🔰*
🔆👌كجاى دنيا فريبنده است
🔮بخش اول🔮
📜این کلام حکمت آمیز که درباره نقش مؤثر دنیا و مواهب آن براى رسیدن به سعادت اخروى بیان شده در زمانى امام ذکر فرمود که «شنید مردى به نکوهش دنیا زبان گشوده است».
🔷این مرد اهل بصره و جنگ جمل بود، آن گونه که بعضى گفته اند یا اهل کوفه که برخى دیگر نوشته اند، تأثیرى در اصل سخن ندارد; ولى به نظر مى رسد که امام(علیه السلام) احساس فرمود مرد ریاکارى است و نکوهش او از دنیا نوعى اظهار قدس و تقواست بى آنکه صاحب قدس و تقوا باشد و به هر حال امام(علیه السلام) از این موقعیت استفاده کرد تا درس بسیار
مهمى را درباره دنیا و مواهب دنیوى به همگان بدهد.
💠این کلام بسیار پربار و حکیمانه به دو بخش تقسیم مى شود;
❇️ بخش اول درباره این است که وصف دنیا به فریب کار بودن توصیف بى دلیلى است، زیرا اگر چشم عبرت بین باشد نشانه هاى بىوفایى دنیا در همه جاى آن آشکار است. مى فرماید: «اى کسى که نکوهش دنیا مى کنى (و دنیا را به خدعه و نیرنگ و فریبندگى متهم مى سازى) تو خودت تن به غرور دنیا داده اى و به باطل هاى آن فریفته شده اى (عیب از توست نه از دنیا)».
🔻سپس مى افزاید: «آیا تو خود فریفته دنیا شده اى سپس دنیا را مذمت مى کنى (و گناه را به گردن آن مى افکنى؟) تو ادعا مى کنى که دنیا بر تو جرمى روا داشته یا دنیا چنین ادعایى بر تو دارد؟».
💢«مُتَجَرِّم» به کسى مى گویند که ادعاى جرم بر کسى دارد و منظور امام(علیه السلام) این است که تو از دنیا شکایت مى کنى که بر تو ستم کرده و تو را فریفته در حالى که دنیا باید از تو شکایت کند که مواهبش را به باطل هزینه کرده اى.
💠سپس امام(علیه السلام) از مظاهر بیدار کننده دنیا به دو چیز که در دسترس همگان است استدلال مى کند. نخست مى فرماید: «چه زمانى دنیا تو را به خود مشغول ساخت یا کى تو را فریب داد؟ آیا به محلى که پدرانت به خاک افتادند و پوسیدند تو را فریب داده یا به خوابگاه مادرانت در زیر خاک؟».
📌اشاره به این که اگر یک گام به سوى قبرستان بردارى و لحظه اى در کنار آن بایستى و بیندیشى همه چیز بر تو ظاهر و آشکار مى شود; پدران و مادران و عزیزان، دیروز در میان شما بودند و حیات و نشاطى داشتند ولى امروز، خاموش در زیر خاک ها خفته و پوسیده اند.
⁉️ آیا همین یکى براى بیدار ساختن انسان کافى نیست؟
و به گفته شاعر:بشکاف خاک را و ببین یک دم ⚜️بى مهرى زمانه رسوا را
💠آن گاه امام(علیه السلام) به صحنه هاى عبرت آمیز دیگرى از بى اعتبارى و بى وفایى دنیا اشاره کرده مى فرماید: «چقدر با دست خود به معالجه بیماران پرداختى و چقدر آنها را پرستارى کردى، درخواست شفا براى آنها مى کردى و از طبیبان، بیان راه درمان آنها را مى خواستى در آن روزهایى که داروىِ تو به حال آنها سودى نداشت و گریه تو فایده اى نمى بخشید، دلسوزى آمیخته با ترس تو براى هیچ یک از آنها سودى نداشت و کوشش ها و کمک هایت براى آنها نتیجه اى نمى داد و با نیرویت دفاعى از آنها نکردى (و سرانجام با همه این تلاش و کوشش ها مرگ گریبانشان را گرفت و به همه چیز پایان داد)».
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 131 🔰*
🔮بخش دوم🔮
📜امام(علیه السلام) در این گفتار شفاف و بسیار روشن صحنه هاى عبرت انگیز دنیا را به طرز بسیار آموزنده اى ترسیم فرموده🔻 و به پرستارانى اشاره مى کند که حال بیمارشان روز به روز سخت تر مى شود، گاه به دعا متوسل مى شوند، گاه به طبیب و دارو، گاه بیتابى مى کنند و دلسوزى و گاه سیلاب اشک از چشمشان سرازیر مى شود; ولى هیچ کدام از آنها سودى نمى بخشد و بیمار در برابر چشمان اشک آلود آنها جان مى سپارد.
✴️اینها امورى است که بسیارى از مردم تجربه کرده اند و آنها که تجربه نکرده ند از دیگران شنیده اند. آیا این صحنه ها کافى نیست که انسان به وسیله آن پى به بى اعتبارى و بى وفایى دنیا ببرد؟
💠در پایان این بخش امام(علیه السلام) مى فرماید: «و (بدین ترتیب) دنیا با این نمونه ها وضع تو را نیز مجسم ساخته است و با قربانگاه هاى او (براى دیگران)، قربانگاه تو را»;
📌اشاره به این که این گورستان هایى که در اطراف شهر و دیار توست و بیماران و بیمارستان هایى که در جاى جاى وطن تو وجود دارند همه نشانه هایى از بى مهرى زمانه رسواست و جاى این ندارد که دنیا را با این همه نشانه هاى بى وفایى، فریبنده و غافل کننده بپندارى. کدام فریبندگى و کدام فریب کارى.
⁉️البته این سؤال در اینجا پیش مى آید که در قرآن مجید حیات دنیا به «سرگرمى و بازى» و «متاع غرور» و در روایات به نام «دارالغرور» معرفى شده است.
💠امام(علیه السلام) در🔰 داستان خانه اى که شریح قاضى خریدارى کرده بود (نامه سوم از بخش نامه ها) دنیا را به عنوان «دار الغرور» معرفى فرموده است.🔰 همچنین امام سجاد(علیه السلام) نیز در دعاى معروفش: «اللّهُمَّ ارْزُقْنی التَّجافِىَ عَنْ دارِ الْغُرُورِ» دنیا را «دارالغرور» معرفى نموده اند.
🔰در بعضى از احادیث دیگر هم دنیا را «دارالغرور» شناخته شده است.
ممکن است بپرسیم این تعبیرات چگونه با آنچه امام(علیه السلام) در کلام حکیمانه مورد بحث فرموده سازگار است⁉️
✅پاسخ این سؤال روشن است; هرگاه نگاه به دنیا، نگاه سطحى و زودگذر باشد، دنیا «دار الغرور» است; اما اگر نگاه به آن عمیق و حکیمانه باشد، دنیا دار عبرت و بیدارى است. ادامه این سخن حکیمانه نیز گواه بر آن است که گفته ایم.
✴️دنيا تجارتخانه اولياى خداست:
🔰امام(عليه السلام) در ادامه گفتار حكيمانه اى كه در مورد دنيا در بخش پيشين داشت، در اين بخش جنبه هاى مثبت دنيا را در هشت جمله برمى شمرد در چهار جمله نخست مى فرمايد:
«💎دنيا سراى صدق و راستى است براى آن كس كه به راستى با آن رفتار كند
💎 و جايگاه عافيت است براى كسى كه از آن چيزى بفهمد
💎 و سراى بى نيازى است براى آن كس كه از آن توشه برگيرد
💎و محلّ موعظه و اندرز است براى آن كس كه از آن اندرز گيرد».
✴️به اين ترتيب، دنيا گرچه در نظر اول «دار الغرور» و «دار لهو و لعب» است ولى با دقت مى تواند به سراى عافيت و موعظه و برگرفتن زاد و توشه تبديل شود و نردبان ترقى انسان براى قرب الى الله باشد و معراج مؤمن و مزرعه آخرت گردد.
🔰 همان گونه كه در آيات و روايات به آن اشاره شده است و امام(عليه السلام) در خطبه 28 دنيا را به ميدان تمرين و آمادگى براى مسابقه در ميدان جهان ديگر تشبيه فرمود
🔰 و در خطبه 203 دستور مى دهد از اين محل عبور براى قرارگاه اصلى خود توشه برگيريد
📌درست است كه دنيا در نظر ابتدايى دروغ گوست; ولى اگر كمى در حوادث آن دقت شود مى بينيم كه راست گوست و واقعيت ها را برملا مى سازد و بانگ رحيل سر مى دهد.
✅صحيح است كه دنيا سراى بيماردلان است; اما براى آنها كه اهل فهم و دركند سراى تن درستى است.
✅درست است كه دنيا در نظر ابتدايى دار فقر است و تمام سرمايه هاى وجود انسان را مى گيرد و تهى دست به زير خاك مى فرستد; ولى براى آنان كه آماده برگرفتن زاد و توشه اند دار غناست.
✅ صحيح است كه دنيا غافل كننده است; اما براى آنها كه اهل پند و نصيحت اند دار موعظه است.
📜سپس امام(عليه السلام) به چهار وصف ديگر پرداخته مى فرمايد:
🔆«دنيا مسجد دوستان خدا
🔆 و نمازگاه فرشتگان پروردگار
🔆و محل نزول وحى الهى
🔆 و تجارت خانه اولياى الهى است».
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 131 🔰*
🔮بخش سوم (پایان) 🔮
💠امام(ع) در واقع در اين عبارت كوتاه چهار نام بر دنيا نهاده كه هر يك پيامى دارد. نام «مسجد»، «مصلى»، «مهبط وحى» و «تجارت خانه اولياى حق»⁉️ آيا ممكن است مسجد جايگاه بدى باشد و يا نمازخانه فرشتگان سزاوار نكوهش گردد؟ و آيا جايگاهى كه وحى الهى بر آن نازل شده و تجارت خانه دوستان حق است جاى بدى است؟
🔰بعضى از شارحان نهج البلاغه «مُصَلَّى مَلاَئِكَةِ اللَّهِ» را اشاره به سجده كردن فرشتگان براى آدم دانسته اند در حالى كه دليلى بر اين تخصيص نيست; پيوسته جمعى از فرشتگان در حال سجود و جمعى در حال ركوع و مشغول نمازند و منحصر به زمان خاصى نيست و فرشتگان در همه جا هستند; در آسمان و در زمين و مخصوصاً در اماكن مقدسى همچون مكه و مدينه و بقاع معصومان(ع).
📚از مجموع اين تعبيرات استفاده مى شود:
✅كه دنيا موقعيت بسيار مهمى دارد براى آنان كه از آن بهره گيرند;
✅هم منزلگاهى است براى تهيه زاد و توشه،
✅ هم دانشگاهى است براى دروس اخلاقى و موعظه،
✅هم محلى براى عبادت پروردگار
✅ و هم تجارت خانه اى است كه انسان با سرمايه عمر وارد آن مى شود و در برابر اين سرمايه مى تواند بهترين متاع ها را كه همان قرب پروردگار و رضاى او و سعادت جاويدان است فراهم سازد.
💠از اين رو امام در ادامه اين سخن مى فرمايد: «آنها در دنيا رحمت خدا را به دست آورده و بهشت را از آن سود بردند».
💠سپس امام(ع) براى يك نتيجه گيرى به آغاز سخن باز مى گردد و مى فرمايد:«با اين حال (كه براى تو شرح دادم) چه كسى دنيا را نكوهش مى كند در حالى كه جدايى خود را اعلام داشته و فراق خود را با صداى بلند خبر داده و خبر از مرگ خود و اهلش داده است».
💠امام(ع) بعد از اين سه جمله كه در پاسخ مذمت گويان فرموده با دو جمله ديگر آن را تكميل مى كند و مى فرمايد: «دنيا با نمونه اى از بلاهايش بلاهاى آخرت را به آنها نشان داده و با صحنه هايى از سرور و خوشحالى اش به سرور آخرت متوجه ساخته است (در حالى كه مى دانند نه بلاى آخرت قابل مقايسه با بلاى دنيا و نه سرور آخرت شايسته مقايسه با سرور دنياست) و گاه مى بينند هنگام عصر در عافيت اند و صبح گاهان در مصيبت (و به اين ترتيب) گاه تشويق مى كند و گاه مى ترساند و انسان را به خوف مى افكند و برحذر مى دارد».
📌آرى، دنيا با زبان حال به روشنى ماهيت خود را كه همان ناپايدارى و بى وفايى و بی اعتبارى است آشكار ساخته، حوادث زودگذر، از دست رفتن عزيزان، بيمارى هاى ناگهانى و بلاهاى زمينى و آسمانى همه اينها پيام هاى روشنی است كه دنيا براى معرفى خود به اهلش مى فرستد.
با اين حال چگونه مى توان گفت دنيا فريبنده و غافل كننده است.
🔰 تعبير به «مَثَّلَتْ لَهُمْ بِبَلائِهَا الْبَلاءَ» شبيه چيزى است كه در آيه 21 سوره «سجده» آمده است: «به آنها از عذاب نزديك (دنيا) پيش از عذاب بزرگ (آخرت) مى چشانيم، شايد باز گردند».
📌بنابراين چشمى باز و گوشى شنوا مى خواهد تا تمام اين پيام هاى بيدارگر را ببيند و بشنود به ويژه در عصر ما كه حوادث سريع تر صورت مى گيرد و فاجعه ها شتاب بيشترى دارند; نمونه آن تصادف هاى مرگ آور اتومبيل ها و سقوط هواپيماها و غرق شدن كشتى هاو بيمارى هاى واگيردار گسترده است، اين پيام، پررنگ تر و شفاف تر است.
💠آن گاه امام(ع) در پايان اين سخنانِ حكمت آميز و فوق العاده بيدار كننده چنين نتيجه گيرى مى كند كه «با اين اوصاف،
✅ گروهى آن را در روز پشيمانى (روز قيامت) نكوهش مى كنند
✅و گروه ديگرى در آن روز آن را مدح و ستايش مى نمايند; همان گروهى كه دنيا به آنها تذكر داد و متذكر شدند و براى آنها (با زبان حال) سخن گفت و تصديقش كردند و به آنان اندرز داد و اندرزش را پذيرا شدند».
✴️آرى هوى پرستان غافل در قيامت كه آثار اعمال سوء خود را مى بينند سخت پشيمان مى شوند و زبان به مذمت دنيا مى گشايند ولى خردمندان بيدار زبان به ستايش آن مى گشايند كه از آن تجارت خانه پرسود و مزرعه پربار بهترين بهره ها را گرفتند و با خود به عرصه قيامت آوردند.
❇️از اين جمله هاى اخير نكته اى را كه قبلا به آن اشاره كرديم بهتر مى توان دريافت كه مذمت دنيا در بسيارى از كلمات معصومان(ع) و حتى در آيات قرآن هيچ منافاتى به مدح و ستايش آن در اين كلام پربار اميرمؤمنان(ع) ندارد. آنچه در نكوهش آن آمده ناظر به افراد كوتاه بين و غافل و بى خبر و آنچه در مدح آن آمده ناظر به آگاهان و خردمندان و عاقبت انديشان است.
✴️مهم آن است كه با كدام ديده به دنيا بنگريم.اگر با ديده مثبت بنگريم دنيا به راستى مزرعه آخرت است و اگر با ديده منفى نگاه كنيم دنيا سراى غرور وغفلت و بى خبرى و نكبت است.
════🌼🕊🌼═
*تربیت وخانواده*
(۴۹)
🔴 #رایحه_رفتارها_و_حرفها
💠 حرفها و رفتارها #عطر و رایحه دارند و تا مدتها روی جان و تن مینشینند.
💠 زن و شوهرها مواظب باشید با کسانی معاشرت کنید که عطر رفتار و حرفهایشان، روحتان را بدبو نکند. کسانی که به همسر خود احترام نمیگذارند، همیشه #نق میزنند و یا #بدگویی همسر میکنند و سیستم آنها فاز #منفی دادن است از این قبیل هستند.
💠 در مواجهه با این افراد، فضا را با حرفهایی که #عطر دعوت به صبوری، خوشبینی، سازگاری و #مدارا دارد پر کنید.
💠 حتماً پس از جدا شدن از چنین انسانهایی، نقاط #مثبت همسر و زندگیتان را در ذهن خود پرورش دهید و روحیه #شکرگزاری را در خود تقویت کنید تا رایحه متعفّنِ حرفهایی که شنیدید شما را #آزار ندهد.
🌴
فضای مهوع
✍ فرهاد قنبری
(با اندکی تلخیص):
◀️ آدم به شبکههای اجتماعی سر میزند از میزان بلاهت و سبکمغزی و جهالت افرادی که به عنوان روزنامهنگار و فعال سیاسی شناخته میشوند، مغزش سوت میکشد.
طرف ۵۰ سال سن دارد و هنوز دنبال کَلکَل احمقانه مارک عبای روحانی و فلان لغزش زبانی رئیسی و پزشکیان است!
یک مشت علاف و لمپن و دریدهدهانِ به غایت بیسواد، دور هم جمع شده و خاله زنک بازی مچگیری از شلوار و کت و نحوه راه رفتن و نشستن و...، شخصی از جناح مقابل راه انداختهاند و فرهنگ نقادی و نقدنویسی و روزنامهنگاری را تا تحلیلهای اتوبوسی و پامنقلی تقلیل دادهاند.
◀️ طبقه سیاسی و اقتصادی خاصی شکل گرفته که یک شبه به هم چیز دست یافته و زندگی خود را کاملا با دیگر اقشار جامعه جدا کرده است. این افراد پس از مدتی ثروتی که در اختیار دارند روزنامهنگاران و خبرنگاران جیرهخوار خود را هم خریده و راهی روزنامهها و شبکههای اجتماعی می کنند. این خبرنگاران اجاره ای در قبال دست و دل بازی «ارباب» سنگ تمام می گذارند و هر کدام اربابانشان را در کنار دیگر بزرگان تاریخ ایران نشانده و تمام بدبختی ها را به دیگری و هر چه دستاورد مثبت را به ارباب خود نسبت میدهند. مانند برده های روم باستان هر کسی را که کوچکترین انتقادی به رویکرد و کارکرد اربابشان وارد کند را با بدترین و زشت ترین توهین ها مورد نکوهش قرار می دهند.
◀️ در چنین فضای به غایت مریض و مهوع، جایگاه منتقد و تحلیلگر و روزنامهنگار هم به متلک پراکنیهای لوس شومنها تقلیل یافته است. روزگاری با کلمه «دکتر» و «منتقد» و «استاد» و «روانشناس» و «روانکاو» و «اقتصاددان» و «روزنامه نگار» و «شاعر» و «نویسنده» و «هنرمند» و... تصویری از انسانی جاافتاده، موقر و باسواد به ذهنمان تداعی می شد اما حالا این کلمات را بالای صفحات مجازی افرادی مشاهده می کنیم که نهایت استعدادشان رفتارهای اَدایی و چرخاندن زبان در دهان هنگام ادای واژه ها و چند توئیت لوس آمیخته با متلک به رئیس جمهور و شهردار و فلان وزیر و وکیل است.
◀️ و بدبختی بزرگتر آن که بخش بزرگی از جامعه چنین روایت های بی معنی و لوسی که نه نیازی به سواد آنچنانی دارد و نه قدرت اندیشه خاصی میطلبد را به جای تحلیل و انتقاد درست گرفته و بر اساس آن به جهان اطراف و جامعه خود نگاه میکنند.
بخش بزرگی از جامعه دوست دارد فقط متلک و حمله و نقد حکومت و دولت و شهردار و سایر مسئولان را بشنود و به کسی که بپرسد، «پشت این متلک گویی ها و تمسخرها و حملات قرار است چه چیزی ساخته شده یا چه اتفاقی رخ دهد؟» واکنش منفی شدید نشان داده و به بقای بیشتر این چرخه بلاهت کمک میرساند.
@kharmagaas
•┈••✾🔹✾••┈•
*درسهایی ازقران کریم*
(۱۸۵)
✍ قسمت صد و سیزدهم
🍃...گروه از خود راضی....🍃
♦️در آيه بعد، قرآن اضافه میكند:" آنها هرگز تمنای مرگ نخواهند كرد، به خاطر اعمال بدی كه پيش از خود فرستادند" و خداوند از ستمگران، آگاه است" آری آنها میدانستند در پرونده اعمالشان چه نقطههای سياه و تاريك وجود دارد.
🔶آنها از اعمال زشت و ننگين خود مطلع بودند، خدا نيز از اعمال اين ستمگران آگاه است، بنا بر اين سرای آخرت برای آنها سرای عذاب و شكنجه و رسوايی است و به همين دليل خواهان آن نيستند.
♦️ آخرين آيه مورد بحث از حرص شديدآنها به ماديات چنين سخن میگويد" تو آنهارا حريصترين مردم بر زندگی میبينی"." حتیحريصتر از مشركان "حريص در اندوختن مال و ثروت،حريص در قبضه كردن دنيا،حريص درانحصارطلبی، آنها حتی از مشركان كه طبعا میبايست در جمعآوری اموال از همه حريصتر باشند و از هر راه بدست آورند باكی نداشته باشند حريصترند.
📚 تفسیر نمونه
╭═━⊰🍃🌸🍃
هدایت شده از مهدویت_بصیرت
بسمالله النور و هو مدبر الامور
❤️قلب هایتان را برای قرآن بگشایید❤️
الهی!
امروزمان آغازی باشد
برای شکر بیکران از نعمتهای الهی
قلبمان جایگاه فقط مهربانی،
زندگیمان سر شار از آرامش،
و روحمان غرق از محبت الهی،
سلام همراهان گرانقدر مهدوی، صبحتان بخیرو عافیت🌷🍃
⚡️آیه ای که در ۴ جای قران تکرار شده ، هر موقع که به این آیه می رسیدم لحظاتی بر آن توقف می کردم و برای خودم زمزمه اش می کردم پس دوست داشتم شما را نیز در زیبایی و جالب بودنش شریک سازم.
آیه :
📖رضي الله عنهم و رضوا عنه؛
خداوند از آنان خشنود و آنان از او خوشنود گشتند
این آیه در سوره های زیر تکرار شده
سوره مائده آيه ١١٩
سوره توبه آيه ١٠٠
سوره ي مجادله آيه ٢٢
سوره ي بينه آيه ٨
📖 (رضي الله عنهم و رضوا عنه)
این ایه از دو بخش تشکیل شده است .
#بخشاول
رضایت و خشنودی خداوند از بنده اش است
و این همان چیزیست که همگان برای رسیدن به ان تلاش میکنیم
و فکر میکنم که این بخش برای همگان روشن است
#بخشدوم
بخش دشوار است و این همان بخشی است که نیاز به دقت و تمرکز دارد
و آن فرموده ی پروردگار است که: و رضوا عنه!
اینجا سوالی مطرح است ،آیا تو از پروردگارت راضی و خشنود هستی؟؟
سوال دشواریست ، اینطور نیست؟
اجازه بدهید سوالم را طور دیگری مطرح کنم.
آیا معنی خشنود بودن از خداوند را میدانی؟
رضایت و خشنودی از خداوند یعنی تسلیم و راضی بودن به خواست پروردگار و هرچه در دنیا قسمت کرده است چه خیر و چه شر باشد .
رضایت از پروردگار یعنی اگر بلایی به تو رسید قلبت اطمینان یابد که خداوند به وسیله ی این بلا خیر تو را میخواهد .
رضایت از پروردگار یعنی از شکوه و گلایه به نزد انسان ها دست برداشتن و توکل به خداوند و سپردن تمام سرانجام کارها به او و گلایه و عجز و نیاز به درگاه اوست .
رضایت از خداوند یعنی از خداوند به خاطر داده ها و نعماتش راضی باشی ، و اگر بی نیازت ساخت و سپس از تو ثروتت را ستاند و اگر به تو سلامتی بخشید و از تو ستاند در همه حال راضی به خواست و اراده ی او باشی .
تمام این هایی که اطراف توست را خداوند برای تو برگزید
ایا تو از انتخاب خداوند برای خودت راضی و خشنود هستی؟
۵نکته؛
۱- رضایت از خداوند با درد و اندوهی که گاهی به با دلیل و گاهی بدون علت احساس می کنیم ابدا منافاتی ندارد، ما انسانیم و این دنیا دار مکافات است وهیچکس را از آن راه نجاتی نیست و بهترین خلق خداوند هم بر وفات فرزندش گریست .
۲_بین صبر و رضایت تفاوت وجود دارد
رضایت از خداوند درجه ای بالاتر از صبر دارد .
صبر یعنی تحمل درد چرا که این قسمت توست و کاری از دستت بر نمی آید جز صبر ،ولیکن رضایت ازخداوند ، سپاسگذاری از خداوند است حتی بر درد و اندوهی که به تو می رسد !
۳_رضایت از خداوند بالاترین امتیازی و مرتبه ایست که جز کسی که تمام قلبش سرشار از محبت خداوند است به آن نمیرسد ،مردمی در اطرافمان هستند که هر گاه با مشکل و تنگنایی مواجه شوند سخن پیامبر را به زبان می آورند که (راضی شدم به خداوند و به اسلام به عنوان دین و به محمد (ص) به عنوان پیامبر و فرستاده ی خداوند)
چه چیز زیباتر از ایمان ویقین
۴_ بدان و یقین بدان که خداوند تو را به بلایی گرفتار نمیسازد جز برای اینکه گناهانت را ببخشد یا مرتبه ات را در بهشت بالا ببرد ، پس از پروردگارت خشنود باش.
۵_ اگر انسان از پروردگارش راضی و خشنود نباشد ، اگر تمام دنیا را مالک شود باز از خداوند ابدا خشنود نمیگردد ، در حدیث آمده که:
هرکس راضی باشد رضایت به نفع اوست و هرکس ناراض باشد ضرر نارضایتی برایش است.
وبر هرچیز ناراضی باقی می ماند و همه زندگی اش در بدبختی وشقاوت است.
بنابرین لازم است که در این آیه تدبر کنیم
_به زندگیت فکر کن ، و به هر چه از آن محروم گشتی یا از تو گرفته شده تمرکز کن و از خودت این سوال را بپرس آیا تو از خداوند خشنودی ،
واین جمله را تکرار کن خداوندا من ازتو راضی و خشنودم پس از من راضی و خشنود باش.
_ بر سخنان و گفتارت مواظب داشته باش ، اگر از آن دسته ای هستی که از گلایه و شکوه باز نمی ایستند بدان که تو از بدبخترین مردمی و در معرض خطری.
پس به خودت برگرد
_ هر بار که دنیا بر تو تنگ آید این را تکرار کن
رَضيتُ بالله رباً و بالإسلام ديناً
وبِمُحمد صلى الله عليه وسلم نبياً ورسولاً
_ یادت باشد که رضایت از خداوند راه رضایت خداوند از بنده اش است
به خداوند با هر وسیله ای که محبتت را به او بیشتر میکند نزدیک شو ، پس اگر خداوند را دوست بداری قضا و قدرش را دوست خواهی داشت .
در پایان به یاد داشته باش چیزی که به تو رسیده است در تقدیر قرار نبوده که ازتو بگذرد.وهرچیزی که به تو نرسیده است در تقدیر قرار نبوده به توبرسد.
به یاد شهدا ،پدران و مادران آسمانی فاتحه و صلواتی عنایت فرمایید🌷🍃
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
#اللهمعجللولیکالفرج
#اللهماشفکلمریض
@mah_davit313