eitaa logo
اف ای تی اف FATF
35 دنبال‌کننده
175 عکس
93 ویدیو
2 فایل
Financial Action Task Force گروه ویژه اقدام مالی
مشاهده در ایتا
دانلود
[ Photo ] ⭕️نه بله به fatf درست است نه خیر!/ باید در مقابل FATF سیاست «تعلیق تصمیم‌گیری» داشته باشیم 👤محمد باقر قالیباف در دانشگاه فردوسی مشهد 🔹عده‌ای می‌گویند به fatf بله بگوییم، و بهانه را از آمریکا بگیریم، فرض کنید این کار را انجام دادیم، روشن است که از تحریم خارج نمی‌شویم، اطلاعات اقتصاد غیر رسمی مان را هم مطابق توصیه‌ها باید در اختیار این نهاد بگذاریم و این نهاد به طرفة‌العینی همه را می‌بندد! 🔹پیوستن به fatf قبل از برداشته شدن تحریم ها خودکشی است 🔹 در صورتی که راه های دورزدن تحریم ها برای دشمن معلوم شد، چه باید بکنیم؟ متاسفانه مسئولان مدافع پیوستن به fatf پاسخ قانع کننده ای به این پرسش نمی دهند 🔸در طرف مقابل عده‌ای به درستی می‌گویند نپذیریم و بگوییم نه، بسیار خوب با واقعیت اعمال فشار روزافزون چه می‌کنیم؟ نقشه راه فردای «نه»گفتن چیست؟ 🔺 باید راهی «بسازیم».عنصر کلیدی برای «ساختن راه»، برای مواجهه فعالانه با فتف، «زمان» است. 🔺ما نیازمند زمان هستیم تا اولا شناخت دقیقی برای پاسخ دادن و نقشه راه فردای پاسخ داشته باشیم، ثانیا بنیه اقتصادی کافی برای تصمیم بله یا نه خودمان را بر مبنای اقتصاد مردمی و ظرفیتهای داخلی بسازیم، ثالثا ذینفعان واقعی این تصمیم، یعنی مردم، در قالب تشکل‌های صنفی و نهادهای دولتی و خصوصی، تجار، وکلا، صنعتگران و... در گفتگویی ملی برای این تصمیم شرکت کنند. 🔺خب این یعنی چه؟ آیا معنی‌اش رای ممتنع است؟ خیر. معنی اش «تعلیق تصمیم‌گیری» برای تحقق این شرط‌های لازم تصمیم‌گیری درست است. این خود یک تصمیم است. کانال تحلیلی رصد @fatfnews
ظریف: وقتی از توافقات قبلی سودی حاصل نشد، چرا باید به توافق جدیدی (fatf) وارد شویم؟ وزیر امور خارجه: 🔹اینستکس پیش‌نیازی برای اجرای وعده‌هایی است که اروپا داده نه خود آن وعده‌ها. 🔹این نخستین بار است یکی از اعضای دائم شورای امنیت، قطعنامه مصوب آنرا صراحتا نقض کرده و از دیگر کشورهای جهان نیز می‌خواهد آن را نقض کنند. 🔹 آمریکا باید بفهمد اگر دیگران در حال تبعیت از آن هستند، به دلیل این است که هیچ گزینه دیگری ندارند. 🔹این سیاست چماق و اجبار است که آمریکا در پیش گرفته است. آیا قرار است این سیاست ادامه داشته باشد؟ 🔹این سوالی است که تمام کسانی که به ایجاد ثبات بین‌المللی در درازمدت تمایل دارند، باید از خود بپرسند. 🔹ترامپ می‌گوید توافق بهتری می‌خواهد اما تا زمانی که نتواند آنچه را می‌خواهد دیکته کند، به آن نمی‌رسد. 🔹 آنکه میز مذاکره را ترک کرد آمریکا بود، برایان هوک هم در آن مذاکرات بود و فکرش را نمی‌کرد که رئیس‌جمهورش از توافق هسته‌ای خارج شود اما اکنون تنها کارهای او را توجیه می‌کند. 🔹درباره FATF: با این که موافق پیوستن به دیگر توافقات بین‌المللی هستم اما برای من هم سخت است به این سوال پاسخ دهم که وقتی از توافقات قبلی سودی حاصل نشد، چرا باید به توافق جدیدی وارد شویم. 🔹ترامپ فکر می‌کند با سیاست فشار حداکثری می‌تواند ایران را به زانو درآورد اما اشتباه می‌کند. 🔹ترامپ فکر می‌کند با فشار، ما از شان و منزلت خود می‌گذریم اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. او فکر می‌کند قلدری ما را به مذاکره بازمی‌گرداند. خبرگزاری فارس @fatfnews
📰 🔹 ملاک موافقان FATF؛ منافع ملی یا پیش‌تفتادن از منتقدان؟! 🔸 روزنامه شرق در شماره دیروز خود در دو صفحه میانی روزنامه مصاحبه‌ای را با یکی از نویسندگان روزنامه‌های اصلاح‌طلب انجام داده و تیتر «بهانه FATF را به اروپایی‌ها ندهیم» را برای آن برگزیده است. به نظر می‌آمد با موضوعی که این اواخر رخ داد و آمریکا در واکنشی حقارت‌آمیز به شکست هایش در منطقه نام سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، موافقان لوایح استعماری از خواب بیدار شوند اما انگار برخی نه با برجام و نه با پسابرجام و نه با کانال مالی و نه با خروج آمریکا و نه با عملکرد سرکاری اروپا و نه با تروریست نامیدن سپاه و... قرار نیست از خواب بیدار شوند. در بخشی از مصاحبه شرق، مصاحبه شونده گفته است: «به نظرم قرار گرفتن نام سپاه در لیست FTO موضع[!] مخالفان FATF را تقویت می‌کند.» چنانکه خواندید از تقویت موضع سخن گفته شده، مصاحبه شونده در بیان خود اینطور نگفته که « اقدام آمریکا بر سخن یا پیش‌بینی مخالفان صحه گذاشت» این دیدگاه موافقان لوایح استعماری است. گویا مخالفان FATF و موافقانش در دو سوی میدان به وزن کشی برای نبرد می‌پردازند که اقدام آمریکا سبب تقویت موضع یکی از آنها شود. مصاحبه شونده به نوعی معتقد است که با اقدام آمریکا گویی مخالفان یک بر صفر از موافقان جلو افتاده‌اند و در ادامه و برای تقویت (به قول خودشان) موضع موافقان! راهکار ارائه می‌دهد: «جناحی که در ایران مخالف عمل به توصیه‌های FATF است حالا حرفشان بیش از گذشته جلو می‌رود. به نظرم کاری که می‌توان کرد این است که با اروپا درباره اینستکس وارد مذاکره جدی‌تر شویم تا اطمینان پیدا کنیم که با اجرای توصیه‌های کارگروه ویژه مالی آنها هم به‌طور مطلوبی اینستکس را راه می‌اندازند[!!] در این صورت موضع حامیان عمل به توصیه‌های مزبور تقویت می‌شود، چرا که دیگر دست آنها خالی نیست»!! چنانکه در جملات تاسف بار بالا خواندید، گویا برای این جماعت موضوع منافع ملی و مصالح نظام و کشور مطرح نیست. چرا که به لوایح استعماری از این باب که آیا به مصلحت کشور هست یا نه نگاه نمی‌شود. شاهد این ادعا اینکه گویا تصویب FATFبرای روزنامه شرق و فرد مورد مصاحبه قرار گرفته اصل غیرقابل انکاری است و حالا که (به قول خودشان) منتقدان لوایح استعماری یک بر صفر پیشی گرفته‌اند، به چاره‌ای برای این موضوع فکر می‌کنند تا نتیجه یک بر یک شود! اگر منافع ملی و مصالح کشور مطرح بود، حتما به این نکته اندیشه می‌شد که آنچه منتقدان در مورد FATF می‌گفتند، درست درآمد و سپس حداقل پس از این با کمی تردید در مورد FATF سخن می‌گفتند نه اینکه به راهکاری برای مساوی شدن با منتقدان اندیشه کنند. روزنامه کیهان @fatfnews
✨پیام جدید رسانه سفارت آمریکا در عراق در خصوص حزب الله - جایزه 10 میلیون دلاری برای اشخاصی که اطلاعاتی در خصوص سازوکاری مالی حزب الله ارائه دهند. 🔹 پ ن ادمین: حالا ارزش تصویب FATF و پالرمو برای غرب و خوش رقصی بعضی ها براشون در کشور رو فهمیدید؟ 🔶🔹اماج @fatfnews
مذاکره‌کننده ارشد ایران با FATF ممنوع‌الخروج شد یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: مذاکره کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع الخروج شد. طبق اطلاع خبرنگار فارس، ظاهرا دلیل ممنوع الخروج شدن میثم نصیری احمدآبادی این بوده که وی با حضور در کنسولگری امریکا در کشور امارات درخواست اقامت برای خود و خانواده‌اش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک نصیری احمدآبادی هم ساکن و تبعه کشور آمریکا است. گفتنی است، فرد یاد شده مسئولیت پیگیری و پیاده سازی ضوابط، دستورالعمل‌ها و مذاکره با مسئولان ارشد کارگروه اقدام مالی FATF در داخل کشور را بر عهده دارد. به گزارش فارس، FIU یک سازمان متمرکز، ملی و مستقل است که مسئولیت دریافت (در صورت کسب مجوز، درخواست)، تحلیل و بررسی و سپس ارجاع موارد افشایی اطلاعات مالی به دستگاه‌های مرتبط را بر عهده دارد. بر این اساس، سرپل همکاری اطلاعاتی در حوزه‌های مالی با کشورهای خارجی همین نهاد است و در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی نهاد همکار همین واحد اطلاعات مالی است. از وظایف مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی دریافت، تجزیه و تحلیل گزارش‌های تراکنش‌های مشکوک و سایر اطلاعات مربوط به پولشویی، جرایم منشاء مرتبط و تامین مالی تروریسم و ارسال نتایج به دست آمده به مراجع ذیصلاح است. @fatfnews
اف ای تی اف FATF
مذاکره‌کننده ارشد ایران با FATF ممنوع‌الخروج شد یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری
به گزارش رجانیوز به نقل از فارس؛ ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی ، گفت: میثم نصیری احمدآبادی که رئیس مبارزه با پولشویی در وزارت امور اقتصادی و دارایی است همواره برای مجاب کردن نمایندگان برای پذیرش لایحه الحاق به CFT (لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم) در مجلس حاضر بود و به عنوان کارشناس ویژه در جلسات مختلف و حتی جلسات غیرعلنی مجلس حاضر می‌شد و صحبت می‌کرد و به همراه کارشناسان مختلف از وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و دیگر وزارتخانه‌ها در مجلس حاضر می‌شد و اظهارنظر می‌کرد. وی افزود: احمدآبادی در جلسات کمیسیون‌های مختلف حضور پیدا می‌کرد و همانطور که گفتم در جلسات غیرعلنی مجلس نیز از گزینه‌های اصلی دولت بود که در مجلس صحبت می‌کرد و طبیعتاً نمایندگان هم روی حرف‌های وی حساب باز می‌کردند اما متأسفانه الان شاهد هستیم که ممنوع‌الخروج شده و از آمریکا درخواست تابعیت کرده و این یک فاجعه‌ای است که نشان می‌دهد دشمن تا کجا رخنه و نفوذ پیدا می‌کند. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تأسف بیشتر در اینجاست که احمدآبادی خواهرزاده یکی از عناصر مهم دستگاه‌های امنیتی است که در حوزه اقتصادی مؤثر است. ابوترابی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دشمن چگونه از طریق تابعیت نفوذ می‌کند و مشکل اساسی کشور ما امروز که همه نسبت به آن بی‌تفاوت هستند و اطلاعات هم به یک خواب خرگوشی عمیق فرو رفته و موضوع تابعیت یک بحث بسیار مهم و خطرناک در مملکت ما است و دشمن از طریق اعطای تابعیت در حال نفوذ در کشور است. وی افزود: ما پیش از این هم شاهد بودیم که دشمن از این ظرفیت برای ترور دانشمندان هسته‌ای ما استفاده کرده و به افراد مختلف تابعیت داده و توانسته اسناد بسیار مهمی را ازاین طریق از کشور ما به دست بیاورد و جای تأسف دارد که با همین مکانیزم تابعیت دشمن در دستگاه‌های بسیار مهمی نفوذ پیدا کرده است که یکی از همین موارد میثم نصیری احمدآبادی است که دشمن قصد داشت با اعطای تابعیت نفوذ پیدا کند. نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: متأسفانه با همه این مسائل وزیر اقتصاد هنوز احمدآبادی را از سمت ریاست مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد کنار نگذاشته و وی به کار خود در این سمت با شرایطی که دارد ادامه می‌دهد. @fatfnews
اف ای تی اف FATF
مذاکره‌کننده ارشد ایران با FATF ممنوع‌الخروج شد یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری
میثم نصیری احمدآبادی در این سال‌ها مسئولیت اصلی مبارزه با پولشویی در دولت را برعهده داشته و در سال‌های اخیر نیز علاوه بر اینکه به‌عنوان کارشناس در جلسات مختلف دولت و مجلس حضور داشته به‌عنوان نماینده ارشد ایران و مسئول مذاکره با FATF بوده است. احمدآبادی که این روزها مدافع اصلی و تند اجرای ACTIONPLAN گروه اف‌ای‌تی‌اف در ایران است و چندین بار نیز در جلسات مختلف مسئول گفت‌وگو با نمایندگان مجلس و حتی خبرنگاران و مدیران رسانه‌های مختلف بوده است، سفرهای متعددی به کشورهای خارجی از جمله کشورهای اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته و در جریان این سفرها با مراجعه به سفارت آمریکا برای اخذ تابعیت خود و اعضای خانواده‌اش تلاش کرده است. در کنار اینها نصیری احمدآبادی درخواستی را هم با سربرگ رسمی اداره مبارزه با پولشویی ایران برای تابعیت کانادا تهیه و آن را به یکی از سفارتخانه‌های این کشور ارائه کرده است. احمدآبادی که اکنون با همین ادله ممنوع‌الخروج شده است نقش مؤثری در اجرای مطالبات FATF از سوی علی طیب‌نیا در دولت یازدهم داشته است. ماجرای نصیری احمد آبادی دومین مسئله از این جنس در سال‌های اخیر است که در جریان مذاکرات ایران با کشورها و مجموعه‌های بین‌المللی کشف می‌شود. البته اگر آنچه در مذاکرات دهه ۷۰ و ۸۰ گذشت و باعث دستگیری و محاکمه چند نفر از اعضای تیم مذاکره کننده دولت وقت از جمله سید حسین موسویان شد را فاکتور بگیریم، باید گفت که اولین ماجرا مربوط به دستگیری عبدالرسول دری اصفهانی، نماینده بانک مرکزی در جریان مذاکرات برجام با ۵+۱ بود. «عبدالرسول دری اصفهانی» که از سال ۹۲ به عنوان مشاور ولی‌الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی مشغول به کار شده بود، در جریان مذاکرات هسته‌ای به عنوان کارشناس مسائل مالی و روابط بانکی به تیم مذاکره کننده اضافه و پیگیر ماجرای رفع تحریم‌ها می‌شود. دری اصفهانی دارای تابعیت کانادایی بود و نشان درجه سه خدمت را از دست حسن روحانی دریافت کرد. از طریق شرکتی بنام PWC مشغول جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی کشورهای غربی از جمله انگلیس بوده و ماهانه ۷۵۰۰ پوند حقوق دریافت می‌کرده است. پس از مخالفت شورای نگهبان و کارشناسان حقوقی - اقتصادی با پیوستن ایران به CFT و پالرمو، ظریف با طرح ادعایی عجیب گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.» این اظهارات باعث شد تا نمایندگان مجلس و همچنین سخنگوی قوه قضائیه از وی درخواست کنند تا اگر ادعاهایش مستند است، اسناد مربوطه را ارائه کند و اگر نیست از مردم عذرخواهی کند. اما ظریف در پی واکنش‌ها حرف‌های جدیدی را بیان کرد و گفت «من مسئول مستندات نیستم» و «مرکز مربوطه در وزارت اقتصاد و دارایی موارد پولشویی را اعلام کرده است.» این اظهارات به خوبی مشخص می‌کند که وی ادعای وجود پولشویی در کشور را با توجه به مرکز تحت مسئولیت میثم نصیری احمدآبادی مطرح کرده است. منبع: خبرگزاری دانشجو @fatfnews
🔴 عباس عبدی اصلاح طلب در سخنی احمقانه گفته بود نباید با پیوستن به FATF، (به این دلیل که اطلاعاتمان لو میرود) مخالفت کنیم چون آنها از همه چیز اطلاع دارند و حتی پلاک خودروهای ما را هم با ماهواره میخوانند!! حالا سفارت آمریکا در عراق بیانیه داده اگر منابع مالی حزب الله را به ما اطلاع بدهید ۱۰ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت، پس معلوم می شود چقدر آمریکا از لحاظ اطلاعاتی، عقب مانده است و با دادن دلار می خواهد اطلاعات کسب کند. ✍بیداری ملت @fatfnewd
🚩آمریکا از اروپا خواست اجرای «اینستکس» را به FATF گره بزند 🔹یک مقام خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه از کشورهای اروپایی خواسته اجرای کانال تسهیل تجارت میان ایران و اروپا را به اجرایی شدن FATF از سوی ایران گره بزند. خبرگزاری تسنیم 📡, @fatfnews
سمت راست: قائم مقام آخوندی و «مسئول مذاکره با ایرباس برای خرید هواپیما» و گفته ی ایشان در سال ۹۵ سمت چپ: جناب آخوندی، وزیر راه و گفته ی ایشان در سال ۹۸ پی نوشت: تحریم هایی که برجام زورش نرسید که اونا رو برداره مانع بود. @fatfnews
⭕️ چرا اروپا میخواست FATF را نادیده بگیرد؟ 👤 حسین حاجیلو کارشناس تحریم و دیپلماسی اقتصادی 🔹مدتی قبل، کمیسیون اروپایی «لیست FATF» در زمینه کشورهای پرریسک را نادیده گرفت و لیست اختصاصی خود را منتشر کرد. 🔹لیست FATF شامل 14 کشور پرریسک است، اما لیست اتحادیه اروپا شامل 23 کشور و حوزه قضایی از جمله عربستان و چهار جزیره آمریکایی بود. 🔹آمریکایی‌ها به این اقدام کمیسیون اروپایی واکنش نشان داده و وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفت که مبنای قضاوت درباره پرریسک بودن کشورها، فقط FATF است. 🔹رئیس آمریکایی FATF نیز اعلام کرد که «FATF باید نقش مرکزی را در جهان ایفا کند.» عربستان نیز دست به تهدید کشورهای اروپایی زده و اعلام کرد درصورت عدم خروج نام این کشور از لیست اروپا، تعاملات اقتصادی خود با اروپا را کاهش می‌دهد. در نتیجه فشارهای آمریکا و عربستان، اروپا از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد. 🔹این اتفاقات نشان می‌دهد FATF ابزاری برای آمریکاست تا سیاست‌های خود را از طریق آن پیگیری کند و اروپا نیز متوجه سوءاستفاده ابزاری آمریکا از این نهاد شده و به فکر تغییر زمین بازی است. اما در مواجهه با ایران، همگرا شده و خواستار اجرای کامل استانداردهای آن هستند تا بتوانند به واسطه آن به اهداف خود برسند و در جنگ اقتصادی فشار معیشتی را بر مردم ایران افزایش دهند./ فرهیختگان 🌐کانال تحلیلی رصد @fatfnews
توییت حسین حاجیلو: اروپا هم فهمیده که fatf ابزاری آمریکایی برای سوءاستفاده است! @fatfnews
⏯پومپئو خواستار تصویب فوری و بدون شرط FATF از سوی ایران شد. 🔴به گزارش رجانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان (بر اساس سندی که در رابطه با اظهارات مایک پمپئو در نشست خبری مشترک اخیر خود با «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در وبسایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده) وی خواستار تصویب بدون تاخیر و بدون شرطِ لوایح گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از سوی ایران شده است. 🔻بر اساس این سند، وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از اینکه در اظهارنظری گفته بود حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستیم، در کنفرانس خبری مشترک خود با هایکو ماس گفته است: «ایران به طور کامل نتوانسته تعهدات خود ذیل برنامه اقدام FATF که در سال ۲۰۱۶ پذیرفته است را اجرا کند. به عنوان بخشی از برنامه اقدام، ایران متعهد شده که دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی) و CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند؛ اما همان‌طورکه از اصلی‌ترین حامی تروریسم در جهان (!) انتظار داشتیم، آنها تصمیم گرفته‌اند این کار را انجام ندهند.» 💯همچنین در حالیکه برخی در داخل معتقدند با تعیین حق شرط می‌توان جلوی سوءاستفاده دشمنان از پیوستن ایران به FATF را گرفت، وزیر امور خارجه آمریکا به وضوح در این نشسست خبری از ایران خواسته است که هر دو کنوانسیون را "بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی" به تصویب برساند! ❗️کارگروه ویژه اقدام مالی که خودش را نهادی بین‌المللی برای مبارزه با پولشویی معرفی می‌کند برای اولین بار در تیرماه سال ۱۳۹۵ به مدت ۱۲ ماه «اقدامات تقابلی و تنبیهی» علیه ایران را تعلیق کرد و از آن زمان تا امروز به ایران فرصت داده است تا لوایح مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تصویب کند. ❗️با این حال، دیوید لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی، همزمان با اجلاس قبلی این سازمان در پاریس در مصاحبه با بی‌بی‌سی اذعان کرد هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران با اجرای خواسته‌های FATF از لیست سیاه آن خارج شود. @fatfnews
اف ای تی اف FATF
⏯پومپئو خواستار تصویب فوری و بدون شرط FATF از سوی ایران شد. 🔴به گزارش رجانیوز به نقل از باشگاه خبرن
⁉️این اولین بار است که وزارت خارجه آمریکا رسما درخواست پذیرش FATF را دارد. ⁉️امیدوارم ساده لوحان داخلی، متوجه شده باشند که FATF به نفع ما نیست. ⁉️اونایی که توی برجام می گفتن که حرف شما با اسرائیل یکی شده( که در واقع این طور نبود) حالا توجه دارن که حرفشون با کیا داره یکی می شه... @fatfnews
توییت یاسر جبرائیلی در مورد درخواست پمپئو برای پذیرش FATF و عقب نشینی از ۱۲ شرط @fatfnews
✅حسین شریعتمداری: آقایان اگر در مقابل استدلال علمی و منطقی مخالفان این دو کنوانسیون که بارها به وضوح مطرح شده پاسخی دارند ارائه بدهند و اگر ندارند که تاکنون نداشته‌اند چرا آسمان و ریسمان می‌کنند و کلیات ابوالبقاء می‌بافند؟! و... ⏯حسین شریعتمداری در سرمقاله ی کیهان: 🔴دیروز مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، سفره کثیف دل خود و دولت متبوع خویش را گشود و برخلاف آنچه تاکنون دولت آمریکا سعی در پنهان کردن آن داشت، با صراحت اعلام کرد که آمریکا به طور جدی خواستار پذیرش کنوانسیون پالرمو و CFT از جانب ایران است! پمپئو اعلام داشته است که « ایران بطور کامل نتوانسته است تعهدات خود ذیل برنامه اقدام FATF که در سال ۲۰۱۶ پذیرفته است را تکمیل کند. به عنوان بخشی از برنامه اقدام، ایران تعهد داده است که دو کنوانسیون پالرمو (مقابله با جرایم سازمان یافته فرا ملی) و کنوانسیون CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) را تصویب کند. همانطور که ما از اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان انتظار داشتیم، آنها تصمیم گرفته‌اند که این کار را انجام ندهند. امروز من از ایران می‌خواهم که هر دو معاهده را بدون تأخیر و بدون هیچگونه حق شرطی به تصویب برساند»! 🔻اگرچه دیدگاه منتقدان درباره نتایج فاجعه‌بار پذیرش دو کنوانسیون پالرمو و CFT برای جمهوری اسلامی ایران به‌اندازه‌ای مستند و منطقی بوده است که کمترین تردیدی در آن امکان‌پذیر نیست و موافقان تصویب کنوانسیون‌های یاد شده نیز تاکنون هیچ پاسخ قابل قبولی- تاکید می‌شود که هیچ پاسخ قابل قبولی- برای نظر موافق خود نداشته‌اند، ولی اظهارات صریح مایک پمپئو دلیل گویا و سند غیرقابل انکار دیگری بر فاجعه‌آمیز بودن این دو کنوانسیون است. 💯اما، درپی اظهارات اخیر پمپئو برخی از مدعیان اصلاحات که رشته‌های خود را در این خصوص پنبه شده می‌بینند، زمزمه ناشیانه تازه‌ای آغاز کرده و مدعی شده‌اند از آنجا که آمریکا می‌داند اگر خواسته‌ای از ما داشته باشد آن را به زیان خود می‌دانیم و برخلاف آن عمل می‌کنیم، اصرار می‌کند این دو کنوانسیون را بپذیریم تا ایران از پذیرش آن خودداری کند! بنابراین نفع آمریکا در مخالفت ایران با کنوانسیون‌های مورد اشاره است و نفع ما در پذیرش آن! در این‌باره گفتنی است؛ ۱- فرمول یاد شده در مواردی است که آمریکا تظاهر به دلسوزی برای کشورمان می‌کند و نه هنگامی که آشکارا دست به تهدید می‌زند. مثلاً آیا مدعیان اصلاحات بر این باورند که اصرار آمریکا بر جمع‌آوری صنایع موشکی ما نشانه آن است که گسترش صنایع موشکی ایران به نفع آمریکاست! و مصلحت و نفع ما در آن است که از صنایع موشکی خود دست بکشیم؟! و… به قول ملای رومی؛ از قیاسش خنده آمد خلق را…!! ۲- چرا مدعیان اصلاحات به مبنای اصلی این فرمول عمل نمی‌کنند و هرچه آمریکا خواست را بر ضد منافع کشورمان نمی‌دانند؟! ۳- آقایان اگر در مقابل استدلال علمی و منطقی مخالفان این دو کنوانسیون که بارها به وضوح مطرح شده پاسخی دارند ارائه بدهند و اگر ندارند که تاکنون نداشته‌اند چرا آسمان و ریسمان می‌کنند و کلیات ابوالبقاء می‌بافند؟! و... @fatfnews
✅مشرق نیوز نوشت: ❗️وزیر خارجه آمریکا از نپیوستن ایران به FATF عصبانی است. اما این اولین بار نیست که یک مقام آمریکایی از این اقدام ایران آشفته شده است. 1️⃣پیش از این «سیگال مندلکر» معاون خزانه‌داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی واشنگتن- جزئیات درخواست‌های FATF از ایران را مطرح کرده و نسبت به طولانی شدن روند تصویب لوایح مرتبط با FATF از جمله کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ( CFT) در نهادهای تصمیم‌گیر ایران معترض شده بود. 2️⃣همچنین «خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش گفته بود: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تأیید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با تروریسم مداخله کند». 3️⃣«ماتیو لویت» مدیر برنامه مقابله با تروریسم و جاسوسی در «موسسه واشنگتن در امور خاور نزدیک» نیز چندی پیش گفته بود: «نظارت‌های FATF بر فعالیت‌های بین‌المللی ایران باید افزایش یابد. یکی از روش‌های تضعیف محور مقاومت و قدرت‌افزائی جنگ‌های نیابتی، گسترش نظارت بر فعالیت‌های بانکی ایران است». 💯همان طیفی که «امضای وزیر خارجه دولت اوباما» را تضمین اجرای برجام نامیده بود، بدون عبرت گرفتن از نتایج این رویکرد اشتباه، در مرحله بعد مدعی شد که «آمریکا نمی‌خواهد ایران به FATF بپیوندد» و پیوستن ایران به FATF نقشه‌های دولت ترامپ را نقش بر آب می‌کند. ❗️اظهارنظر پمپئو بیش از پیش ثابت کرد که هدف اصلی FATF فشار بر ایران و هوشمندسازی تحریم‌هاست و اقدام هوشمندانه ایران در نپیوستن به این سازمان بین دولتی، مقامات آمریکایی را عصبی کرده است. 😡همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، کارویژه FATF هوشمندسازی تحریم‌های ضد ایرانی است. FATF مجری پیاده سازی لیست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکاست. در این لیست، مقامات ارشد نظامی از جمله سرلشکر حاج قاسم سلیمانی و دانشمندان ایرانی از جمله دکتر فریدون عباسی و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری حضور دارند. ♻️اظهارات عصبی پمپئو آب پاکی را روی دست حامیان FATF ریخت و حجت را برای رد لوایح مرتبط با FATF تمام کرد. @fatfnews
🚩ءFATF را باید در کنار برجام دید/ حتی پیمان‌های دو جانبه مالی نیز ذیل FATF تعریف می‌شوند برنامه رادیویی "گفت‌وگوی سیاسی" با موضوع بررسی و تحلیل ابعاد پیوستن به اف ای تی اف و نسبت آن با نظام تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران و پیش شرط‌های اروپا در خبرگزاری تسنیم: عبداللهی: 🔹متاسفانه پیش‌فرض‌هایی از سوی دولت‌مردان وجود دارد و چون این پیش‌فرض‌ها حل نشده است، به نظرم جمهوری‌اسلامی هنوز نتوانسته تصمیم‌گیری خودش را به جمع‌بندی برساند، مبنی بر اینکه FATF نمی‌تواند گرهی از مشکلات ما را حل کند و این تصمیم را با اجماع کامل به جامعه اعلام کند. 🔹می‌توان به طور قطع برجام FATFرا به هم گره زد یا در کنار هم ببینیم 🔹در پایان بهار 91 دو نفر مسئول مذاکرات محرمانه با جمهوری اسلامی هستند، نخست جک سالیوان که دست راست هیلاری کلینتون و نابغه سیاست خارجی بود و نفر دوم تالوار که هیچ ربطی به بحث هسته‌ای نداشت و تخصص‌اش ایران‌شناسی بود و سال 2000 به ایران سفر کرده است و بعد از سفر به ایران، جمع‌بندی تالوار درباره جمهوری‌اسلامی این است که نمی‌توانید جمهوری‌اسلامی را مجبور به تغییر رفتار یا مهار کنید مگر اینکه از طریق قراردادهای بین‌المللی نظام را در چارچوب قرار دهید و بعد از این سخن، نفرات بعدی که به عنوان مسئول در مذاکرات هسته‌ای وارد شدند نیز بر این نظر پای فشردند که جمهوری‌اسلامی از طریق جنگ و حربه تهدید قابل کنترل نیست بلکه طی مذاکرات، جمهوری‌اسلامی را در قراردادهای بین‌المللی وارد کنید، این شیوه تا پایان دوره بوش پیگیری شد. 🔹بختیاری: FATF باید فارغ از نگاه سیاست زده بررسی شود 🔹 نیاز است که مسئولان امر علاوه بر اینکه نگاه جامعی به موضوع داشته باشند، قدری نگاه بدبینانه به کشورهای طرف موضوع که در مقابل ما هستند، داشته باشند. 🔹هنوز تجربه برجام پیش چشم ماست که علی‌رغم همه تلاش‌هایی که شد اما طرف مقابل به راحتی این موضوعات را زیر پا گذاشت. خبرگزاری تسنیم @talabeyeenghelabi
۱۱ سوال اعضای مجمع تشخیص مصلحت از رئیس‌جمهور درباره CFT و پالرمو 🔹دومین جلسه کمیسیون مشترک این مجمع به ریاست محسن رضایی با موضوع بررسی پیوستن ایران به CFT کنوانسیون پالرمو تشکیل شد. 🔸در این جلسه سوالات و ابهامات اعضای مجمع درباره پیوستن ایران به این دو کنوانسیون جمع‌بندی شد و ضمن دعوت از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات برای طرح نظرات کارشناسی خود، مقرر شد سوالات یازده گانه به اطلاع رئیس جمهور برسد و پاسخ رسمی دولت به آنها داده شود تا در کمیسیون مشترک و صحن مجلس قرائت شود. 🔹همچنین کمیسیون مشترک مجمع تا رسیدن به نتیجه نهایی برای طرح در صحن مجمع، جلسات خود را ادامه خواهد داد. خبرگزاری فارس @talabeyeenghelabi
عجله دولت برای اجرای برنامه اقدام FATF 🔹با توجه به تصویب نشدن دوفوریت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس و در آستانه برگزاری نشست جدید گروه ویژه اقدام مالی FATF، دولت متن لایحه مذکور را مجددا تصویب کرد و در قالب مصوبه دولت به نهادهای ذیربط ابلاغ کرد. 🔸در مجموع، با توجه به اجماع کارشناسان درباره موثرتر شدن تحریم ها با اجرای برنامه اقدام به FATF، مشخص نیست دلیل عجله فراوان دولت در اجرای این برنامه چیست؟ خبرگزاری فارس @fatfnews
استدلال عجیب حامیان FATF درباره اظهارات آمریکایی‌ها 🔹در حالی که وزیر خارجه آمریکا صریحا خواستار تصویب پالرمو و CFT توسط ایران شده است، «مصطفی هاشمی طبا» از فعالان سیاسی اصلاح طلب حامی FATF ادعا کرده است که دشمن می‌داند اگر حرفی به مسئولان ما بزند، ایران لج می کند و به این کنوانسیون‌ها نمی پیوندد! 🔸اگر بخواهیم این استدلال را بپذیریم، پس مثلا هنگامی که دشمن از ما می خواهد توسعه صنعت موشکی را کنار بگذاریم، یعنی توسعه صنعت موشکی ما به نفع آن هاست! و ما برای تامین منافع خودمان، باید صنعت موشکی را تعطیل کنیم! 🔸یا مثلا وقتی که دشمن از ما می خواهد که حضور و نقش آفرینی در منطقه نداشته باشیم یعنی حضور منطقه ای ما به نفع آن هاست! پس ما برای تامین منافع خودمان باید نیروهایمان را از منطقه فرابخوانیم! خبرگزاری فارس @fatfnews
🔸آیت‌الله شبستری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: 🔹دولت هنوز پاسخی به سوالات مجمع درباره لوایح FATF نداده است 🔹عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که «آیا دولت پاسخی به ۱۱ سوال کمیسیون‌های تخصصی درباره لوایح مرتبط با FATF داده است؟» گفت: هنوز دولت در این باره پاسخی به ما ارائه نکرده است. خبرگزاری ساج @fatfnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیات ابوالبقای آقای روحانی تمامی نداره آقای روحانی! ما شعار می دیم یا شما که همه چیز رو به هم ربط می دین ولی دریغ از یک استدلال درست هنوز منافع یا به قول شما سیب و گلابی برجام رو بعد از ۴ سال ندیدیم ما رو دنبال نخودسیاه دیگه نفرست رئیس جمهور باز هم بی کفایتی خود و دولتش رو داره به گردن دیگران می ندازه 📡 @fatfnews
کار گروه FATF تعلیق ایران از لیست سیاه را تمدید کرد 🔹 کارگروه ویژه اقدام مالی که مأموریت خودش را مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان عنوان می‌کند امروز اعلام کرد تصمیم گرفته تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران را برای یک دوره دیگر تمدید کند. 😉قبلا هم تو همین کانال گفته بودیم که fatf فقط تهدید می کنه و با اقدامات تقابلی ادعایی ش هیچ کاری از دستش برنمیاد و برای همین، پشت سر هم، این ادعاها رو تعلیق می کنن. @talabeyeenghelabi
📨بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، علامه طباطبایی، علم‌وصنعت و خواجه‌ نصیرالدین طوسی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیرو اظهار نظر اخیر وی در جلسه هیات دولت در مورد تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF تاکید کردند: ✍️ءFATF فرصت بهانه‌جویی بیشتری را به دشمن خواهد داد. FATF یکی از ابزارهای اتاق جنگ اقتصادی آمریکا یعنی وزارت خزانه‌داری است که می‌خواهد دست ما را در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا ببندد و به تبع آن، ما را در خاک خودمان زمین‌گیر کند. ✍️خبرگزاری فارس @fatfnews
اف ای تی اف FATF
📨بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، شهید بهشتی، امام صادق(ع)، علامه طباطبایی، علم‌وصنعت و خو
متن این نامه به شرح زیر است: « جناب آقای روحانی؛ ریاست محترم دولت دوازدهم سلام علیکم برخلاف اظهارات جنابعالی مبنی بر وجود منفعت در همکاری با FATF، کماکان ادله بسیاری جهت اثبات وجود عدم منفعت در همکاری با این سازمان وجود دارد. مشکلات عدیده در لوایح دولت، تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقتصادی، شفاف شدن اطلاعات اقتصادی کشور برای بیگانگان، کوچک شدن سفره مردم و ظهور پدیده خود تحریمی در صورت همکاری با این گروه از جمله مواردی است که ابهامات در همکاری با FATF را افزایش داده‌است. دولت محترم باید بهتر بداند که در شرایط جنگ اقتصادی، اطلاعات و داده‌های اقتصادی حکم مهمات را برای کشور دارد که با تصویب و اجرای کنوانسیون‌های CFT و پالرمو، عملاً راه دسترسی نظام سلطه را به این مهمات باز کرده و تسلط دشمن بر اقتصادمان را مستحکم می‌سازیم. ای کاش جنابعالی به‌جای توجه به توصیه دولت‌های غربی که همواره در راستای منافع خود و تضعیف جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند، قدری نیز به نظرات کارشناسی‌ جوانان نخبه و دلسوزان داخلی توجه می‌کردید. جنبش دانشجویی در راستای روحیه مطالبه‌گری و وظیفه انقلابی خود، در موارد متعددی اشکالات کارشناسی‌ شده وارد بر همکاری با گروه FATF را به مسئولان امر گوشزد نموده است؛ اما دولت محترم و مجلس شورای اسلامی بدون توجه به نظرات کارشناسان و به جای تلاش در راستای حل مشکلات واقعی مردم که سختی‌های معیشتی را به آنان تحمیل کرده است، به دنبال پیشبرد اهداف خود بوده‌اند. جنابعالی در مورد مرتفع شدن زیان‌های احتمالی همکاری با FATF ادعا نمودید که دولت آثار مضر و بندهایی که می‌تواند زیانبار باشد را درنظر گرفته و لوایح مرتبط را به گونه‌ای تنظیم کرده که زیان‌های احتمالی آن زدوده شده ‌است؛ در حالی‌ که حدود سه سال از همکاری ایران با FATF می‌گذرد و به اذعان وزارت امور خارجه، 37 مورد از 41 مورد برنامه اقدام اجرا شده است؛ آیا این همکاری سه ساله، جز آثار زیان‌بار فایده‌ای هم برای کشور داشته است؟ به علاوه این همان ادعایی است که دولت محترم در رابطه با توافقات هسته‌ای نیز بیان می‌کرد و امضای دشمنان را تضمینی برای برون‌رفت از مشکلات معرفی می‌کرد. این در حالی‌ است که در عمل مشاهده شد که دولت نه تنها توانایی وصول منافع خود را نداشت؛ بلکه بسیاری از ظرفیت‌های داخلی کشور از جمله صنعت هسته‌ای را با خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه ساخت. آنچه اهمیت دارد، میزان عملیاتی شدن ادعاهای مطرح شده توسط جنابعالی‌ است. باید بدانید که FATF فرصت بهانه‌جویی بیشتری را به دشمن خواهد داد. FATF یکی از ابزارهای اتاق جنگ اقتصادی آمریکا یعنی وزارت خزانه‌داری است که می‌خواهد دست ما را در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا ببندد و به تبع آن، ما را در خاک خودمان زمین‌گیر کند. در این شرایط، صحبت از توانایی زدودن تبعات منفی آن محلی از اعراب نخواهد داشت. جنابعالی دم از کارآمدی دولت می‌زنید و ادعا می‌کنید که در صورت عدم تصویب این لوایح، مردم حق ندارند بگویند دولت ناکارآمد است و در واقع توپ را در زمین مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌اندازید؛ در حالی که باید به جنابعالی متذکر شویم که کارآمدی صرفاً به حرف نیست و کارآمدی دولت شما را در قضیه برجام به وضوح مشاهده کردیم. به نظر می‌رسد گره زدن مشکلات معیشتی مردم و حل آن به توافق با دشمنان غربی، به مذاق حضرتعالی خوش آمده‌ است و دولت محترم همانگونه که در ماجرای برجام، مشکلات اقتصادی را به سازش با دشمنان گره زد، اکنون نیز همان شیوه ناکارآمد را به کار گرفته و کلید حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را در تصویب و اجرای کنوانسیون‌های CFT و پالرمو معرفی می‌کند. حال سؤال این است که آیا انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شود؟ آیا تجربه برجام کافی نبود تا آقایان قدری نیز چشم از دهان دشمن بردارند و به ظرفیت‌های داخلی توجه کنند؟ در پایان توصیه می‌شود ریاست محترم جمهور، کمی دقیق‌تر و کارشناسی‌تر در رابطه با موضوع فوق‌الذکر اطلاع پیدا کنند. به همین منظور، باری دیگر اشکالات کارشناسی‌شده وارد بر تصویب و اجرای کنوانسیون‌های مرتبط با FATF که حاصل زحمات جوانان نخبه می‌باشد، به پیوست تقدیم می‌شود.» @fatfnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معاون جان کری از راه حل افزایش فشار بر ایران و کنترل قدرت موشکی ایران در جلسه استماع کنگره چه گفت؟ از جمله آسیب های FATF @fatfnews
📰 🔹️دولت پاسخ دهد در ازای برجام چه دریافت کرده که به دنبال تصویب FATF است؟! 🔸روزنامه آرمان روز پنجشنبه در یادداشت سرمقاله خود با عنوان «چرا دولت اصرار می‌کند؟» به موضوع تلاش دولت برای تصویب لوایح FATF پرداخت و نوشت: « کشور یا دولت باید بداند چه امکانات و امتیازاتی در این راستا ارائه می‌دهد و چه امکانات و امتیازاتی دریافت می‌کند. باید دید که آیا دولت با این نگاهی که هرازگاه‌ اشاره‌ای به تصویب قوانین مربوط به FATF دارد، در راستای نظم جهانی است یا خیر؟ اگر در راستای نظم جهانی است، باید پاسخ دهد چه امکاناتی را از عرصه جهانی دریافت کرده است. آخرین مورد که باید بررسی شود برجام است. یک توافق بین‌المللی صورت می‌پذیرد و در شورای امنیت و سازمان ملل مورد تصویب قرار می‌گیرد، با خروج یک کشور، کشورهای دیگر هم‌پیمان این تفاهم‌نامه‌ها قرارداد بین‌المللی چه رویکردی نسبت به آن دولت اتخاذ کردند؟ اروپا مرتبا بیان می‌کند که ایران نباید از برجام خارج شود! آیا این یک توافقنامه یکطرفه است که ایران نباید خارج شود یا در این توافقنامه تعهدات طرفین دیده شده؟ چطور است که بر این اساس آمریکا خودش را جدا کرده، زمان کُشی می‌کند و به مفادی که در آن توافقنامه ذکر شده بی‌توجه است؟ » ▫این روزنامه در ادامه نوشت: «اینکه اروپایی‌ها بیان می‌کنند که ایران باید با قبول عضویت، اطلاعات کشور را -که بعضا نکته خاصی هم در آن نیست- ارائه دهد اما باید سؤال کرد در قبال آن‌چه چیزی دریافت خواهد کرد؟... نکته مهمی که باید به آن توجه کرد و کمتر به آن پرداخته شده، این است که اگر ایران تابع FATF بشود، برقراری رابطه با بخش وسیعی از نظام مالی بین‌المللی دشوار است». ✍️روزنامه کیهان @fatfnews
انتقاد وزیر خارجه آمریکا از عدم تصویب لوایح FATF توسط ایران 🔹پامپئو با حمله به ایران به دلیل عدم تصویب لوایح FATF مدعی شد که اقدامات مخرب ایران تهدیدی برای امنیت جهانی است. ✍️خبرگزاری ساج @fatfnews
به گزارش مشرق، روز جمعه هفته گذشته، گروه ویژه اقدام مالی FATF پس از اتمام نشست خود، بیانیه ای صادر کرد که بخشی از این بیانیه مربوط به ایران می شود. این بخش از بیانیه ۷ بند دارد که به تحلیل بندهای مختلف آن می پردازیم: 1⃣ءFATF در بند اول بیانیه خود، مانند بیانیه های گذشته به سابقه توافقات ایران و این نهاد در سه سال اخیر می پردازد و مجدداً بیان می کند که تعهد سیاسی سطح بالا از سوی ایران برای اجرای برنامه اقدام داده شده و FATF هم در مقابل، اقدامات مقابله ای علیه ایران را به حالت تعلیق در آورده است. 2⃣در بند دوم بیانیه توضیحاتی درباره پیشرفت های ایران آورده شده است، از جمله اینکه ایران نظام شفاف سازی وجوه نقد را در نوامبر ۲۰۱۷ تاسیس کرده، در آگوست ۲۰۱۸ قانون مقابله با تامین مالی تروریسم و در ژانویه ۲۰۱۹ قانون مبارزه با پولشویی را اصلاح کرده است. همچنین پیشرفت های ایران درباره دو کنوانسیون را مطرح می کند. 3⃣بند سوم بیانیه بند مهمی است که در آن به اقداماتی که ایران باید انجام می داد اما انجام نداده، اشاره شده است. در این بند، موارد هفتگانه ای ذکر شده که ایران هنوز تکمیل نکرده است و توضیح آن برای روشن شدن وضعیت ایران در نسبت با FATF اهمیت بسیاری دارد: الف- مورد اول، موضوع اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است که FATF از ایران خواسته استثنای مربوط به گروه هایی که با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی مبارزه می کنند را از قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم بردارد. ایران یک بار این قانون را اصلاح کرده و ادبیات تبصره گذشته را تغییر داده اما این تغییرات هنوز از نظر FATF کافی نیست. ب- مورد دوم، شناسایی و توقیف دارایی های تروریست ها مرتبط با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است. قطعنامه هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل ذیل فصل هفتم مربوط به گروه های تروریستی مانند القاعده، طالبان، داعش و … صادر شده است. FATF ذیل استاندارد شماره ۶ خود از کشورها می خواهد که این قطعنامه ها را اجرا کنند و در برنامه اقدام ایران این بحث قید شده است با این مضمون که برای اجرای این قطعنامه ها، باید سازوکارهای حقوقی در ایران ایجاد شود. معنای این اقدام این است که قوانینی در مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی امنیت ملی تصویب شود که قطعنامه های سازمان ملل را در داخل کشور نافذ کند. این بحث مسائل جدی از نظر قانون اساسی کشورمان به وجود می آورد. قانون اساسی ما قواعد و قوانین بین المللی را ارجح نمی داند و باید فرایندهایی طی شود تا این اتفاق بیافتد. خصوصاً اینکه این استاندارد در FATF بگونه ای بیان شده است که قطعنامه های بعدی مرتبط هم از نظر کشورها باید پذیرفته شود و این چالش جدی برای حقوق اساسی ما ایجاد می کند. لذا به نظر نمی رسد که افق روشنی برای حل و فصل این مورد وجود داشته باشد. ج- مورد سوم، بحث تاسیس و فعالیت یک رژیم شناسایی مشتری در داخل نظام بانکی ایران است. این مسئله بحث حقوقی ندارد زیرا در قانون مبارزه با پولشویی مطرح شده است، اما FATF از منظر اجرایی به آن نگاه می کند و نشان می دهد که این نهاد هنوز از اجرایی شدن آن مطمئن (ensuring) نشده است. بسیاری از موافقان FATF، کلمه ensuring را اینگونه تحلیل می کردند که ایران باید اطمینان حاصل کند اما این بند نشان می دهد که این اطمینان باید توسط FATF حاصل شود و لذا تا زمانی که بر اساس استانداردها و متدولوژی هایی که برای ارزیابی دارد، رفتار نشود، اعلام رضایت نخواهد کرد. د- مورد چهارم درباره گزارش تراکنش های مشکوک مرتبط با بحث های تروریستی است که ادعا می کند در داخل ایران هنوز یک چارچوب قانونی ایجاد نشده است. با توجه به اینکه ایران در دو قانون داخلی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، چارچوب قانونی ایجاد کرده است، این سوال مطرح می شود که چرا FATF این چارچوب را از ما نپذیرفته است و این نهاد دقیقاً تقاضای چه کیفیتی از چارچوب قانونی را از ایران دارد؟ ه- مورد پنجم درباره چگونگی توقیف دارایی های مشکوک توسط مقامات ذیصلاح است. با وجود اینکه در قانون مبارزه با پولشویی این بحث مطرح شده است اما مورد رضایت FATF قرار گرفته است. و- مورد ششم، از ایران خواسته است که دو کنوانسیون پالرمو و CFT را تصویب و اجرا کند و همچنین تاکید کرده که ایران باید ظرفیت های همکاری های متقابل و دو جانبه را شفاف کند. به نظر می رسد این قسمت مربوط به مباحث حق شرط است و به نوعی حق شرط ها را کنار می گذارد. ز- مورد هفتم درباره شناسایی هویت ذینفع واقعی توسط موسسات مالی در نقل و انتقالات اینترنتی است که از نظر FATF محل ایراد است و ایران باید تکمیل کند. ⚠️بند سوم نشان می دهد که مشکل ایران با FATF صرفاً دو کنوانسیون نبوده و علاوه بر دو کنوانسیون، شش اقدام دیگر هم از کشورمان مطالبه شده که موارد، پیچیده ای هستند و بعضاً ابهام دارد یعنی در برخی