eitaa logo
فقه الشیعة
142 دنبال‌کننده
916 عکس
172 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله امامی کاشانی درگذشت 🔹آیت‌الله محمد امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران ساعتی پیش در منزل به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. 🔹وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را نیز بر عهده داشت. ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*** 🎥 منقلب شدن مرحوم آیت الله امامی کاشانی در لحظه ی وصف حضرت ولی عصر علیه السلام https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA
▪️ارتحال عالم بزرگوار مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی رحمةالله علیه، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت مسجد، مدرسه‌عالی و دانشگاه شهید مطهری تهران را تسلیت می گوییم. کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
مقاله منتشر شده جدید، در شماره ۳۰ مجله حدیث‌پژوهی دانشگاه کاشان: . اعتبارسنجی روایات ابوبصیر در الغیبة نعمانی . کاظم استادی . فایل مقاله👇 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_114131_5aeb9f2c7007d28dc90e7f55a4333bc5.pdf . چکیده: محمد بن ابراهیم نُعمانی، متکلم و محدث شیعی قرن چهارم هجری است که مشهورترین و قابل اعتماد‌ترین و در دسترس‌ترین اثر وی، کتاب الغیبة اوست؛ که در اوایل دورۀ غیبت کبری و با به درازا کشیده شدن غیبت امام زمانZ نگارش یافته است. با توجه به اینکه بیشترین میزان روایات مهدویت و غیبت، متعلق به شخص ابوبصیر است و در کتاب الغیبة نعمانی نیز، حدود 11 راوی بیشترین میزان روایات (یعنی ٥١ روایت) را از او به خود اختصاص داده‌اند، و با توجه به این تعداد زیاد روایات ابوبصیر دربارۀ مسئلۀ غیبت و مهدویت، سؤالاتی پیش‌روی ما قرار می‌گیرد که: چرا بیشتر روایات غیبت، از ابوبصیر هستند؟ آیا این وضعیت ارتباطی به فرقه‌های انحرافی ایجادشده در زمان صادقین(ع) و مسئلۀ غیبت و مهدویت ندارد؟ و ازسوی دیگر، آیا این روایات معتبرند؟ در نوشتار حاضر، ضمن گزارش آماری روایات ابوبصیر، به بررسی وضعیت رجالی او و راویان او در الغیبة نعمانی پرداخته شده است؛ و در انتها نتیجه‌گیری شده است که بیشتر روایات او، از طریق فرقۀ واقفیه به کتاب الغیبة سرایت نموده است؛ و این روایاتِ مهدوی، معتبر نیستند. . کلیدواژه‌ها: الغیبة نعمانی، ابوبصیر ، واقفیه، روایات مهدوی، غیبت. . https://t.me/MuhammadalMahdi2023
اهمیت و ارزش مصحف مشهد رضوی متن یادداشت اختصاصی فرانسوا دِروش دارندۀ کرسی تاریخ قرآن در کالج علمی فرانسه، پاریس https://codexmashhad.com/wp-content/uploads/2024/03/7639230-11805441.jpg در حوزۀ بالندۀ تحقیقات دربارۀ انتقال مکتوب متن قرآن در دوره‌های آغازین، بی‌شک ویرایش مصحف مشهد رضوی به کوشش مرتضی کریمی‌نیا را باید دستاوردی کلان دانست. نسخه‌هایی که از نیمۀ دوم قرن اول تا اوایل قرن دوم هجری تاریخ‌گذاری شده‌اند شواهدی مستقیم از سنت‌های [کتابتی] نخستین جوامع مسلمان به دست می‌دهند و اطلاعات موجود در منابع مکتوب را که به گمان ما دست‌کم دو قرن متأخر از این اسناد باارزش هستند کامل‌تر و غنی‌‌تر می‌سازند. مصحف مشهد رضوی از سنخ همین مخطوطات است و مطالعه‌اش افق‌هایی نو برای درک ما از آن دوره می‌گشاید. اثری که مرتضی کریمی‌نیا منتشر کرده است فرصتی برای پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان فراهم می‌کند تا نظری عمیق به گنجینۀ مخطوطات قرآنی اولیه در مجموعه‌های ایرانی و به‌ویژه مجموعه‌های موجود در آستان قدس رضوی در مشهد بیفکنند. افزون بر این، ارزش کاوش در میراث مکتوب به جا مانده از صدر اسلام را استادانه به نمایش می‌گذارد، زیرا نوعی از انتقال متن قرآن را که تاکنون فقط در فرضیه‌ها مطرح بود، عیناً برملا کرده است: از یک سو، در کنار جریان «رسمی» نسخۀ عثمانی (که با مصحف کنونی هم‌خوان است و نسخه‌های هم‌عصر با مصحف مشهد رضوی به‌خوبی بر آن گواهی می‌دهند) و از سوی دیگر، به موازات جریانی که تنها گواه باقی‌مانده‌اش «پالیمسِست [چندنگاشت] صنعاء» است، مصحف مشهد رضوی که ترتیب سوره‌هایش متفاوت بوده است و قرائت‌های متنوعی را در بر دارد آینۀ تمام‌نمای سنتی است که در آن، متن از نسخۀ عثمانی پیروی می‌کند، اما ترتیب سوره‌ها مطابق با ترتیب منسوب به ابن‌مسعود صحابی پیامبر است. از این منظر، ویرایش دکتر کریمی‌نیا فهم ما از انتقال متن قرآن و به‌طور کلی تاریخ قرآن را غنی می‌سازد. وانگهی، وضعیت این نسخه خطی، که بیش از 95 درصد از متن قرآن را شامل است، حجت تازه‌ای است که ثابت می‌کند متن قرآن در دورانی بسیار زودهنگام کاملاً شکل گرفته بوده است. تلاش‌های علمی برای آماده‌سازی این ویرایش بسی ستودنی است: دکتر کریمی‌نیا در واقع رویکردهای گوناگونی را که در دسترس داشته برای سنجش علمی قدمت و ماهیت این نسخۀ خطی تلفیق کرده، و از دقیق‌ترین تحلیل‌های کتیبه‌شناختی و متن‌شناختی و نیز تاریخ‌گذاری کربن 14 پوست‌نوشت‌ها بهره گرفته است. این اثر بی‌شک سهم عمده‌ای در گسترش فهم ما از تاریخ اسلام آغازین ایفا می‌کند. متن انگلیسی یادداشت فرانسوا دروش مرتضی کریمی‌نیا https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA
‍ 💠عالم ربانی آیت الله سیّد مرتضی مستجابی: 🔸حضرت معصومه (سلام الله علیها) سرمایه عظیمی است، خیلی فوق العاده است، قدر بدانید. 🔸کسی از در خانه ایشان دست خالی نمی رود،عمه ی آقاست، هرچه میخواهید از حضرت بخواهید 🔸حضرت صدمه زیاد دیدند، از داغ شهادت نزدیکان تا مرارت های راه، صدمه منفعت دارد، سبب رشد و نورانیت بیشتر است. @varesoon
🔺محفل درس خارج آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (ره) ╭────────────╮ @feghh_osoul ╰────────────╯
🔔هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان 🌟 اباصلت (سلام الله علیه) می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: 🔹 ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است، پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: 1⃣ زیاد دعا کن 2⃣ زیاد استغفار کن 3⃣ زیاد قرآن تلاوت کن 4⃣ از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی 5⃣ هر امانتی که گردنت هست ادا کن 6⃣ تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن 7⃣ هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... 8⃣ و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: 👈 اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ 🔹 خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳ 📚کانال فقه الشیعه👇 https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA
💠 آفت سواد و استعداد زیاد ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 🔹یکی از آفات در نقل اقوال و مطالب عبارت از سواد زیاد و دیگری عبارت از حافظه زیاد است؛ چرا که اگر کسی سوادش کم باشد ملا لغتی شده و دقت زیادی در عبارت خوانی و تصحیح دارد و اما کسی که سواد بالایی دارد عبارات را سریع و مطابق علم و استعدادش خوانده و عبور می کند. 🔹مرحوم صدوق جزء پر حافظه‌ها بوده است. در مورد او و برادرش اینطور گفته‌اند که: یحفظان ما لایحفظان غیرهما. این دو حفظه قمیین بوده‌اند و همین حافظه قوی گاهی منشاء آفت می‌شود؛ زیرا شخص پر حافظه خودش را از مراجعه به مصادر اول بی‌نیاز می‌بیند و اشتباهاتی می‌کند که افراد کم حافظه نمی‌کنند. 🔹 مرحوم سید حسن صدر که خیلی قوت حافظه داشته است و لذا در اجازه اش برای مرحوم آغا بزرگ طهرانی و همین طور در کتاب تاسیس الشیعه خیلی غلط دارد؛ چرا که خیلی به حافظه تکیه می کرده است. از مرحوم محمد خان قزوینی نقل شده که پس از ایرادهای زیادی که به کتابی که در تحقیق یک کتاب نوشته بودم وارد کردند، تصمیم گرفتم که دیگر حتی سوره «قل هو الله» را هم اگر خواستم در کتابی نقل کنم به متن قرآن مراجعه کنم. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص ۶۱ و ۱۸۰ https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA
🔰 💠 شیوه مشایخی در باب حجیت خبر واحد 👤 در بحث حجیت خبر واحد مبانی مختلفی وجود دارد. بعضی حجیت خبر واحد را از باب شیوه مشایخی قبول دارند.شیوه مشایخی شاید شیوه صدوق; این باشد، خبری حجت است که مثلا مشایخ قم آن را قبول کنند علمای ما منهج مشایخی هم داشته اند یعنی اگر از شیخ می گرفتند قبول می کردند ولو بعدی اش ضعیف باشد. شیخ یعنی کسی که از او، حدیث گرفته می شود و تلقی به قبول می شود.... 📚درس خارج فقه 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
💠 توصیه های مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی «رضوان الله علیه» در آخرین جلسات درس خارج فقه‌ آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل‌ شایع، همت بگذارید، این زحمت می‌خواهد. با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می‌خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی. علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می‌شود لا سمح الله. دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می‌رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می‌خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد: 1️⃣ آفت اول یأس است، اینها را می‌گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می‌کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می‌رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می‌کند. ✅ من از استاد عزیزم (آیت الله العظمی خویی) رضوان الله علیه شنیدم که فرمود: این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می‌رود به جلو، قدرت علمی پیدا می‌کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است. 2️⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست. همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. 📚کانال_فقه_الشیعه https://eitaa.com/FEQH_AL_SHIA
animation.gif
75.6K
. آیت‌الله شیخ محمدجواد شری (علیه الرحمة و الرضوان) ، از علمای لبنانی مقیم آمریکا  ایشان برای نشر و گسترش معارف اسلام و ترویج مذهب اهل بیت (علیهم السلام) راهی آمریکا شد و در شهر دیربورن -- ایالت میشیگان (که قلب شیعه در آمریکا خوانده می‌شود) سرپرستی و هدایت شیعیان را به عهده گرفت و به تألیف و ارائه خدمات مذهبی پرداخت. ایشان در سال ۱۹۶۴ مرکز اسلامی آمریکا را تأسیس کرد و تا سال۱۹۹۴ (که از دنیا رفت) ریاست آن را برعهده داشت. این مرکز بزرگترین مسجد اسلامی شیعیان در آمریکا به شمار می‌آید. @jawaher_kalam