هدایت شده از افق حوزه
گریه و عزاداری رسولخدا و اهلبیت(ع) بر امام حسین(ع).pdf
329.3K
🚩 هفت سند برگریه های رسولخدا واهلبیت (علیهم السلام)درعزای امام حسین (علیه السلام)
📝 حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی
📢 کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
۱۷ تیر ۱۴۰۳
➖چرا شیعیان از اول محرم عزاداری میکند؟
1⃣: تَأسّی به امام معصوم علیه السلام
🛑كانَ أبي عليهالسلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكا، وكانَتِ الكَآبَهُ تَغلِبُ علَيهِ حَتّى تَمضِيَ عَشرَةُ أيّامٍ، فإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ وحُزنِهِ وبُكائهِ، و يَقولُ: هُوَ اليَومُ الَّذي قُتِلَ فيهِ الحُسَينُ.
🔰امام رضا علیه السلام فرمودند:
چون ماه محرّم مىرسيد كسى پدرم (امام کاظم) را خندان نمىديد.
غم و اندوه بر او چيره بود تا آن كه ده روز مىگذشت، روز دهم (عاشورا) روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود و مىفرمود: عاشورا، روزى است كه حسين عليهالسلام در آن كشته شد
2⃣: اخبار و حوادث ناگوار از اول محرم بر اهل البیت علیهم السلام جاری شدند
🛑وحيث إنّ الإمام الحسين عليهالسّلام كان في العاشر من هذا الشهر استشهاده وكان خلال هذه الأيّام العشرة كذلك حزيناً مهموماً في الغالب وكانت تصله أخبار مفزعة، ينبغي لشيعته أن يقوموا بلوازم عزائه في مجموع هذه الأيّام العشرة ويكونوا حزينين مكروبين أيضاً، وأن يقرأوا الأخبار والأحاديث الّتي تتحدّث عن مصائبه عليهالسّلام.
وقال بعض العلماء بترك بعض اللذات أيضاً.)2
🔰 محمد باقر بن محمد تقى مجلسی:
از آنجا که شهادت امام حسین علیهالسلام در دهم این ماه (محرم) است و در خلال این دهه (دهه اول محرم) غالباً حزین و غمزده بود و دائماً اخبار هولناک به او میرسید سزاوار است که شیعیان آن حضرت لوازم عزای او را در همه این ده روز به پا دارند و همچنین حزین و ناراحت باشند و اینکه اخبار و احادیثی را بازگو کنند که از مصائب او خبر میدهد.
و بعضی از علما نیز به ترک بعضی از لذتها سفارش کردند.
📚: منابع:
1: الأمالي( للصدوق) ص: 128
2: زاد المعاد، ج۱، ص۲۰۳
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
۱۷ تیر ۱۴۰۳
۱۹ تیر ۱۴۰۳
پروفسور دکتر احمد مهدوی دامغانی رحمه الله علیه استاد دانشگاه هارواد آمریکا:
افتخار می کنم روضه خوان امام حسین علیه السلام هستم.
۱۹ تیر ۱۴۰۳
💠 روضه خانگی
❖ مرحوم آیتالله حاج شیخ محمدتقی شريعتمداری "قدس سره"
هرکس میخواد در امر دین به جایی برسه؛ یا ملّا بشه، یا خطیب بشه یا روضهخون بشه باید اول بره در خونهی امام حسین علیهالسلام.
من خودم هم اجتهاد، هم تدریس، ... از وقتی پیدا کردم که بهخصوص در منزل عزاداری امام حسین علیهالسلام رو شروع کردم.
@madras_emb
۲۰ تیر ۱۴۰۳
هدایت شده از فقه اهل البیت علیهم السلام
عن امیر المؤمنین علیه السلام:
ألا وإنّا أهل البيت أبواب الحلم وأنوار الظُلَم وضياء الأمم.
غرر الحكم. ص179. ح34.
۲۰ تیر ۱۴۰۳
۲۱ تیر ۱۴۰۳
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_ع_ج1_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي(1).pdf
12.7M
📚 #کتاب عبرات المصطفین فی #مقتل الحسین علیه السلام
✍علامه شیخ محمدباقر محمودی(ره)
جلد اول
💥اهمیت کتاب حاضر در این است که اولاً مطالب آن از منابع کهن است، ثانیاً این منابع از اهل سنت است و ثالثاً در هر موضوع غالباً از چند منبع استفاده شده است💥
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
۲۱ تیر ۱۴۰۳
عبرات_المصطفين_في_مقتل_الحسين_ع_ج2_الشيخ_محمد_باقر_المحمودي.pdf
10.4M
📚 #کتاب عبرات المصطفین فی #مقتل الحسین علیه السلام
✍علامه شیخ محمدباقر محمودی(ره)
جلد دوم
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹
https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا
https://t.me/shobeiri تلگرام
۲۱ تیر ۱۴۰۳
هدایت شده از فقه اهل البیت علیهم السلام
چون محرّم رسید و عاشورا
خنده بر لب حرام باید کرد
وز پی ماتم حسین علی
گریه از ابر وام باید کرد
لعنت دشمنانش باید گفت
دوستداری تمام باید کرد
به نقل دیگری از
کمال الدین اسماعیل
دیوان کمال الدین اسماعیل اصفهانی، ص۵۳۲
السلام علیك يا أبا عبد الله
https://t.me/FeqheAhlolbait
۲۱ تیر ۱۴۰۳
مرحوم حضرت آیت الله حاج آقا رسول موسوی تهرانی:
آقا... !!!
این همه عشق در عالم همه فانی و همه رفتنی است
کجاست باقیتر از امام حسین (صلوات الله علیه)
و لذا من مکرر عرض کردم موفقیت در گرو دو مسئله است نماز شب و زیارت عاشورا
منبع: آرشیو بیانات
@varesoon
۲۲ تیر ۱۴۰۳
#نکات_اصولی
💠 تفاوت بین امارات و اصول
🔹 مرحوم آخوند در کفایه در این مورد میفرماید:
«ثم لا يخفى وضوح الفرق بين الاستصحاب وسائر الأُصول التعبدية وبين الطرق والأمارات ، فإن الطريق أو الامارة حيث إنّه كما يحكي عن المؤدّى ويشير إليه ، كذا يحكي عن أطرافه من ملزومه ولوازمه وملازماته ويشير إليها ، كان مقتضى إطلاق دليل اعتبارها لزوم تصديقها في حكايتها ، وقضيته حجية المثبت منها كما لا يخفى ، بخلاف مثل دليل الاستصحاب ، فإنّه لا بدّ من الاقتصار مما فيه من الدلالة على التعبد بثبوته ، ولا دلالة له إلّا على التعبد بثبوت المشكوك بلحاظ أثره ، حسبما عرفت فلا دلالة له على اعتبارٍ المثبت منه ، كسائر الأصول التعبدية ، إلّا فيما عدّ أثر الواسطة أثراً له لخفائها ، أو لشدة وضوحها وجلائها ، حسبما حققناه» (کفایة الأصول، ص 416)
🔸 حاصل این فرمایش، دو مقدمه و یک نتیجه است:
1️⃣ مقدمه اول: تعدّد خبر به لحاظ لوازم و ملزومات و ملازمات مخبرٌ به
وقتی از یک امری خبر داده میشود، به تعداد لوازم و ملزومات و ملازمات آن مخبرٌ به، خبر ایجاد میشود. به عنوان مثال وقتی کسی میگوید: «خورشید طلوع کرد» از تمام آثار و لوازمِ حیات زید نیز خبر میدهد و در حقیقت، چندین حکایت و خبر وجود دارد. این فرد هم از پایان شب و هم از قضا شدن نماز خبر میدهد.
2️⃣ مقدمه دوم: شمول ادله حجّیت خبر نسبت به خبرهای مربوط به لوازم
ادله حجّیت خبر عادل یا خبر ثقه، تمامی حکایتها و خبرهای مُخبِر را شامل میشود و معنای «صدّق العادل» یا «صدّق الثقة»، صحّت خبرهای او و لزوم ترتیب اثر دادن به حکایت های است. این مطلب اطلاق دارد و اخبار مطابقی، تضمنی و التزامی را شامل میشود.
✅ نتیجه: با توجه به این دو مقدمه، باید گفت: مثبتات أمارات #حجّت است. ولی در مورد اصول عملیه این چنین نیست.
🔹به عنوان مثال در استصحاب که تعبیر «لا تنقض الیقین بالشک» به کار رفته و حکم به ابقای همان مورد یقین شده است، نسبت به لوازم و ملازمات و ملزومات، یقینی نبوده بلکه یقین به عدم آنها بوده است. از این رو دلیل استصحاب نمیتوان شامل این موارد شود.
🔸 بنابراین دایره حجّیت در باب اصول عملیه و استصحاب ضیق است، ولی در أمارات موسّع است. بدین معنا که اگر دلیل حجّیت أمارات لفظی باشد، #اطلاق دارد و اگر غیر لفظی مانند سیره عقلائیه و متشرعه ردع نشده از سوی شارع باشد، این دلیل نیز شمول دارد و نسبت به دلالتهای مطابقی، تضمنی و التزامی نیز جریان دارد.
📚 برگرفته از دروس خارج اصول استاد آیت الله #شبزندهدار (1403/02/17)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
۲۲ تیر ۱۴۰۳