244 ـ كارهاى منفور نزد خدا
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ليسَ شَيءٌ أبغَضَ إلَى اللّه ِ مِن بَطنٍ مَلْانَ . (1)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نزد خداوند چيزى منفورتر از شكم پُر نيست.
عنه صلى الله عليه و آله : ما شَيءٌ أبغَضُ إلَى اللّه ِ عز و جل مِنَ البُخلِ وسوءِ الخُلُقِ ، وإنَّهُ لَيُفسِدُ العَمَلَ كَما يُفسِدُ الطّينُ العَسَلَ . (2)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : چيزى در نزد خداوند عزيز و ارجمند ، بدتر از بخل و بد اخلاقى نيست . و همانا بخل عمل را ضايع مى كند همان گونه كه گل عسل را .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنَّ اللّه َ يُبْغِضُ كَثْرَةَ النَّومِ وكَثْرَةَ الفراغِ . (3)
امام صادق عليه السلام : خداوند از پُرخوابى و بيكارى زياد نفرت دارد.
عنه عليه السلام : ثلاثٌ فيهِنَّ المَقْتُ مِن اللّه ِ عزّ وجلّ : نَومٌ مِن غيرِ سَهَرٍ ، وضِحكٌ مِن غيرِ عجَبٍ ، وأكلٌ علَى الشِّبَعِ . (4)
امام صادق عليه السلام : سه چيز است كه خداوند آنها را دشمن مى دارد: خوابيدن در روز بدون شب زنده دارى، خنده بى دليل، و غذا خوردن از روى سيرى.
عنه عليه السلام : إنَّ رجُلاً مِن خَثْعَمٍ جاءَ إلَى النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فقال : أيُّ الأعمالِ أبغَضُ إلَى اللّه ِ عزّ وجلّ ؟ فقالَ : الشِّركُ باللّه ِ . قالَ : ثُمّ ماذا؟ قالَ : قَطيعةُ الرَّحِمِ . قالَ: ثُمّ ماذا ؟ قالَ : الأمرُ بالمُنكَرِ والنَّهيُ عنِ المَعروفِ . (5)
امام صادق عليه السلام : مردى از خثعم خدمت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: كدام كار نزد خداوند عز و جل مبغوض تر است؟ فرمود: شرك ورزيدن به خدا. عرض كرد: ديگر چه؟ فرمود: بريدن از خويشاوندان. عرض كرد: سپس چه؟ فرمود: امر به منكر و نهى از معروف.
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : إنَّ اللّه َ يُبغِضُ القِيلَ والقالَ ، وإضاعَةَ المالِ ، وكَثْرَةَ السُّؤالِ . (6)
امام رضا عليه السلام : خداوند از قيل و قال و بر باد دادن مال و خواهش بسيار نفرت دارد.
(1) عيون أخبار الرضا : 2 / 36 / 89.
(2) بحار الأنوار : 16 / 231
(3) بحار الأنوار : 76 / 180 / 10.
(4) الخصال : 89 / 25.
(5) الكافي : 2 / 290 / 4.
(6) بحار الأنوار : 78 / 335 / 16.
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
🌟 برخی شیعیان، باعثِ دفعِ بلا از شيعيانِ دیگر می شوند !
🔻عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْقَاسِمِ عَنْ يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لاَ يُصَلِّي مِنْ شِيعَتِنَا وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْكِ اَلصَّلاَةِ لَهَلَكُوا وَ إِنَّ اَللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُزَكِّي مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لاَ يُزَكِّي وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْكِ اَلزَّكَاةِ لَهَلَكُوا وَ إِنَّ اَللَّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يَحُجُّ مِنْ شِيعَتِنَا عَمَّنْ لاَ يَحُجُّ وَ لَوْ أَجْمَعُوا عَلَى تَرْكِ اَلْحَجِّ لَهَلَكُوا وَ هُوَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ لَوْ لاٰ دَفْعُ اَللّٰهِ اَلنّٰاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ اَلْأَرْضُ وَ لٰكِنَّ اَللّٰهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى اَلْعٰالَمِينَ » فَوَ اَللَّهِ مَا نَزَلَتْ إِلاَّ فِيكُمْ وَ لاَ عَنَى بِهَا غَيْرَكُمْ.
✍🏻 حضرت امام جعفر الصادق عليه السلام فرمودند: هر آينه خداوند متعال بخاطر آن شیعهای که نماز میخواند، بلا را دفع میكند از شیعهای كه نماز نمیخواند، و اگر همگى نماز را ترك كنند هر آينه هلاك شوند؛ و خداوند متعال بخاطر آن شیعهای كه زكات میدهد، دفع میكند بلا را از شیعهای که زکات نمىپردازد، و اگر همگى زكات ندهند هلاك گردند؛ و همانا خداوند متعال بخاطر آن شیعهای كه حج میرود، از شیعهای که حج نمیرود بلا را دفع میكند، و اگر همگی ترك حج كنند هر آينه هلاك شوند! و اين است گفتار خداى عزوجل: «و اگر نبود بر كنار كردن خداوند متعال برخى را ببرخى ديگر، هر آينه زمين تباه ميشد و ليكن خداوند داراى فضل است بر همۀ جهانيان» (📖سورۀ بقره آيه ٢٥١) سپس حضرت امام جعفر الصادق علیه السلام فرمودند: بخداوند متعال سوگند، اين آيه جز دربارۀ شما نازل نگشته و ديگرى جز شما مقصود آن نيست.
(این رحمت و لطف، خاصِ شیعه است)
📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ٢/٤٥١
🟢ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🟢
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
#حدیث #روایت #ظهور #غیبت
امام باقر (سلام الله علیه) فرمودند :
إذا قام القائم ... و يأتي الرجل إلى كيس أخيه فيأخذ حاجته لا يمنعه .
هنگامیکه که #قائم #قیام کند ؛ اگر کسی نیاز به #پول داشته باشد و از جیب #برادر_دینی خود پول مورد نیازش را بردارد ، صاحب پول هم از اینکار راضی است .
مصادر : وسائل الشيعه ، جلد ۵ ، صفحه ١٢١ _ بحارالأنوار ، جلد ۵۲ ، صفحه ٣٧٢
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💎👌 برای بیمارانی که هنوز مادرشان در قید حیات است
روایت اول:
أرقَط، خواهر زاده حضرت صادق علیه السلام گفت: من شدیداً بیمار شدم. مادرم به دنبال برادرش حضرت صادق علیه السلام فرستاد. حضرت تشریف آوردند در حالی که مادرم در کنار در ایستاده بود و بی تابی می کرد. حضرت به مادرم فرمود: به پشت بام برو، مقنعه از سرت بردار تا موهایت زیر آسمان آشکار شود. سپس بگو:
« رَبِّ أَنْتَ أَعْطَيْتَنِيهِ وَ أَنْتَ وَهَبْتَهُ لِي، اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ هِبَتَكَ الْيَوْمَ جَدِيدَةً، إِنَّكَ قَادِرٌ مُقْتَدِرٌ»
سپس به سجده برو. پس سرت را از سجده برنمی داری، مگر آن که پسرت شفا می یابد. مادرم چنین کرد و بعد از ساعتی من برخاستم و به همراه دایی خود به مسجد رفتم. (طب الأئمة عليهم السلام، ص122)
روایت دوم:
اسماعيل بن عبد الله یکی از نوه های حضرت باقر علیه السلام گفت: سخت بيمار شدم به گونه ای که از شفای من نااميد شدند. حضرت صادق علیه السلام به ديدنم آمد. وقتی بی تابی مادرم را مشاهده نمود، به او فرمود: وضو بگیر، دو رکعت نماز بخوان و در سجده ات چنین بگو:
«اللَّهُمَّ أَنْتَ وَهَبْتَهُ لِي وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً، فَهَبْهُ لِي هِبَةً جَدِيدَةً»
مادرم نیز چنین کرد و برای غذا حلیم درست کرد. من نیز صبح برخاستم و به همراه بستگان حلیم خوردم. (مكارم الأخلاق، ص395)
روایت سوم:
اسماعیل فرزند امّ سلمه، خواهر حضرت صادق علیه السلام گفت: در ماه رمضان شدیدا بيمار شدم به گونه ای که همه بنی هاشم شبانه جمع شدند و این گونه می پنداشتند که من از دنیا خواهم رفت. مادرم بی تابی می کرد، لذا دایی من، یعنی حضرت صادق علیه السلام به او فرمود: به پشت بام برو، زیر آسمان قرار گیر، دو ركعت نماز بخوان و بعد از سلام چنین بگو:
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ وَهَبْتَهُ لِي وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً، اللَّهُمَ وَ إِنِّي أَسْتَوْهِبُكَهُ مُبْتَدِئاً فَأَعْرِنِيهِ»
مادرم نیز چنین کرد و من بهبود یافتم و نشستم، به گونه ای که همراه با بستگان، حلیم که غذای سحری ایشان بود، خوردم. (الكافي، ج3، ص478)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅ راه نـجـات را از خــــــــدا بـخواهیـم
------------------------------------------------------
✍️ سید حلاّوی در شعرش به امام زمان أرواحنا فداه شکایت کرد :
شیعیانتان را آزار میکنند و دچار رنج و بلا و محنت هستند،
یا ابن العسکری کجا هستید؟
امام زمان(علیه السلام)پیغام دادند :
بروید به سید بگویید :
سید! این قدر دل مرا مسوزان،
من از شنیدن آن متأثر میشوم.
سید! کار به دست من نیست،
به دست خدا است.
دعا کنید خدا فرج مرا برساند،
تا شیعیانم نجات یابند!
{منبع : عبقری الحسان}
امام زمان عجلالله تعالی فرجه الشریف :
أکثروا الدعاء بتعجيل الفَرج فإنَّ ذلک فرجُکُم.
براى تعجيل فَرَج زياد دعا كنيد، زيرا همين دعا كردن، فَرَج و گشايش شماست.
📚 بحار الأنوار ؛ ج۵۲، ص۹۲
رُوِی عَن عَلی علیهالسلام قَال:
اِنْ کنْتَ حَریصاً عَلی طَلَبِ الْمَضْموُنِ لَک فَکنْ حَریصاً عَلی اَداءِ الْمَفْروُضِ عَلَیک[1]
ترجمه: اگر در طلب آنچه برای تو ضمانت شده است حریص هستی، پس حریص باش بر ادای آنچه بر تو واجب شده است.
شرح حدیث: روایت از امیرالمؤمنین «صلوات الله علیه» منقول است که حضرت فرمودند: کوشش تو نسبت به طلبکاریهایت و بدهکاریهایت مساوی باشد. این یک جمله کوتاه را گفتم و توضیح میدهم. فرض کنید شما هم از کسی طلب دارید و هم به فرد دیگری بدهکارید. چه مقدار در فکرت هست؟ تلاش میکنی و میروی دنبالش و به او مراجعه میکنی؟ میگویی آقا! طلب ما را بده! به همان مقدار هم نسبت به بدهکاریهایت تلاش کن. برو دنبال بدهکارت، بدهیاش را به او بده. یا به او زنگ بزن: فلانی! بیا این بدهکاری را که من به تو دارم بگیر. خیلی سطحش را آوردم پائین. لا اقل بطور مساوی باشد.
آدم با انصاف که هم طلب دارد و هم بدهی دارد، در کوشش کردن نسبت به بدست آوردن طلب، چقدر کوشش میکند؟ به همان مقدار هم کوشش کند در ادا کردن بدهیاش. چقدر تلاش میکنی راجع به بدست آوردن طلبت؟ به همان مقدار هم تلاش کن برای ادا کردن بدهیات.
در این روایت حضرت میفرماید: «اِنْ کنْتَ حَریصاً عَلی طَلَبِ الْمَضْموُنِ لَک» از نظر لغوی اینجا حرص به معنای کوشش است. اگر بنا بر این است که تو کوشش کننده باشی نسبت به بدست آوردن آن روزیای را که ضمانت هم شده برای تو..
آخر آدم اینطور است. طلبهایش دو جور است. یک طلبهای هست که میسوزد، سوختی دارد و یک طلبهایی است که نمیسوزد و سوختی ندارد. صد در صد به موقعش به من میدهد. طلبهایی است که ضمانت شده است. علی علیه السلام این را میخواهد بفرماید «اِنْ کنْتَ حَریصاً عَلی طَلَبِ الْمَضْموُنِ لَک» اگر بنا بر این است که تو کوشش کنی برای بدست آوردن روزیای را که ضمانت شده یعنی سوختی ندارد و در رأس مدّت خدا به تو میدهد، صبح بلند میشوی راه میافتی بدو بدو ... و بعدش هم خدا خدا خدا... هر دوتایش را گفتم. هم عمل و هم لفظ، خدا بده خدا بده. مرتّب مطالبه میکنی چون روزی را از خدا طلبکاری. هم میدوی هم میگویی. لا اقل با انصاف باش آنهم که به خدا بدهکاری همانطوری کن دیگر بابا جون! درست است یا نه؟ «فَکنْ حَریصاً عَلی اَداءِ الْمَفْروُضِ عَلَیک» ، پس حریص باش بر ادای آنچه بر تو واجب شده است.اینطور باش. «مفروض علیک» یعنی واجبات. واجبات را ما به خدا بدهکاریم، بدهی ما به خدا واجبات است و طلب ما از او روزی است.
نگاه کنید چقدر علی علیهالسلام تنزّل میدهد. تنزل میدهد که من و تو بفهمیم. خدا را میکند بدهکار به تو، و تو هم یک طلبکار از او. از این طرف هم تو هم یک بدهکاری به او داری و او هم از تو طلب کرده. میگوید لااقل با خدا اینطور معامله کن. همانطور که کوشش میکنی نسبت به آنچه که مطالبه داری، یعنی از خدا روزیت را طلبکاری، همانطور هم آنهایی را که بدهکاری بده به خدا . چطور شده آنها را، یعنی واجباتت را پشت گوش میاندازی؟! اصلاً سراغ بدهیها نمیروی! کوشش نسبت به بدهکاری نداری. ولی کوشش نسبت به طلب کاری داری. تو بی انصاف نیستی؟!!
ا....................
[1] غرر الحکم، ص 176، حدیث3370
سوره الأنبیاء: از حضرت صادق(علیهالسلام) منقول است که: هر که سوره انبیاء را بخواند از روی محبت و خواهش، در باغستانهای بهشت با همه پیغمبران رفاقت کند و در دنیا در نظر مردم با هیبت باشد.
سوره الحج: از حضرت صادق(علیهالسلام) مروی است که: هر که سوره حج را در هر سه روز یک مرتبه بخواند، در آن سال توفیق حج بیابد، و اگر در آن سفر بمیرد داخل بهشت شود. راوی پرسید که: اگر سنی باشد چون است؟ فرمود که: عذابش تخفیف مییابد.
نماز پُرفضیلت یکشنبه ماه ذی القعده
براى نماز در روز یکشنبه این ماه روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است:
که هر کس آن را بجا آورد:
♦️ توبه اش پذیرفته مى شود
♦️و گناهانش آمرزیده مى گردد
♦️و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود،
♦️و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند
♦️و با ایمان از دنیا مى رود
♦️و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد
♦️و پدر و مادرش از او راضى شوند
♦️و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند،
♦️ذریّه او نیز بخشیده شوند
♦️و روزى او وسیع گردد
♦️فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند
♦️و به آسانى جانش را بگیرد.
کیفیت نماز :
رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که:
🔴در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید:
لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ
آنگاه بگوید:
یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.
📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده
فقط دو یکشنبه دیگر از ماه ذی القعده باقی مانده است... قدر بدانیم ان شاء الله
رُوِی عَنِ الصّادق (علیه السلام) قال:
إِذَا أَوَیتَ إِلَی فِرَاشِک فَانْظُرْ مَا سَلَکتَ فِی بَطْنِک وَ مَا کسَبْتَ فِی یوْمِک وَ اذْکرْ أَنَّک مَیتٌ وَ أَنَّ لَک مَعَاداً. [1]
ترجمه: آنگاه که در بسترت مأوا میکنی دقّت کن که امروز از چه چیزهایی بهره گرفتی و چه چیزی گرد آوردی و به یاد بیاور که میمیری و قیامتی هم داری که آنجا باید حساب پس بدهی.
شرح حدیث: روایت از امام صادق(صلوات الله علیه) منقول است که حضرت فرمودند: «آنگاه که در بسترت مأوا میکنی»، این کنایه است از شب که انسان معمولاً استراحت میکند و کارهای روزانهاش تمام میشود و میخواهد بخوابد. «إِذَا أَوَیتَ إِلَی فِرَاشِک»، آنگاه که در بسترت مأوا میکنی، «فَانْظُرْ مَا سَلَکتَ فِی بَطْنِک»؛ آنجا دقّت کن ـ تعبیر به نظر یعنی دقّت ـ بررسی کن که چه در شکمت کردی. این هم کنایه است؛ یعنی امروز از امور دنیایی از چه چیزهایی بهره گرفتی؛ «مَا سَلَکتَ فِی بَطْنِک» یعنی از چه چیزهایی بهره گرفتی؛ از صبح که بلند شدی تا حالا از چه چیزهایی بهره گرفتی؟ این یک فکر. فکر دوم، «وَ مَا کسَبْتَ فِی یوْمِک»؛ امروز چه به دست آوردی؟ چه چیزی گرد آوردی؟ این هم فکر دوم هم آنهایی را که مصرف کردی و هم آنهایی را که به دست آوردی، فکرش را بکن. چه چیزی مصرف کردی؟ چه چیزی به دست آوردی؟
ما یک محاسبه سالانه داریم که معمول است و آن هم نسبت به دخل و خرجهاست. امام صادق (علیه السلام) محاسبه یومیه و روزانه را مطرح کردهاند. میگویند شب که شد، دخل و خرجهایت را حساب کن. اولی خرج بود «مَا سَلَکتَ فِی بَطْنِک» دومی هم دخل بود «مَا کسَبْتَ فِی یوْمِک». دخل و خرجهای امروزت را حساب کن.
دو چیز هم بعدش می گویند که فکر کن. وقتی انسان دخل و خرجها را کردی چه چیزهایی را مصرف کردی و چه چیزهایی را هم بدست آوردی. از کجا بود. حالا بعد «وَ اذْکرْ أَنَّک مَیتٌ»، تو میمیری؛ وقتی دخل و خرجهایت را حساب کردی، بعدش این فکر را بکن و به یاد بیاور که میمیری. اینجا تعبیر به «وَ اذکر» میکند؛ یعنی این مسألهای نیست که من بخواهم به تو بگویم که میمیری؛ بلکه خودت می دانی که میمیری، اما یادت رفته است. «ذکر» یعنی یاد آوری؛ یعنی آدم یک چیزی را میدانسته و فراموش کرده، لذا میگوید به یادت بیاور. مُردن یک امر وجدانی است؛ اما امروز مثل اینکه مُردن یادت رفته بود! چه چیزهایی خوردی؟ چه چیزهایی بردی؟ «وَ اذْکرْ أَنَّک مَیتٌ». اول به یادت بیاور که میمیری، دوم «وَ أَنَّ لَک مَعَاداً»؛ تو قیامت هم داری که آنجا باید حساب پس بدهی.
یک محاسبه روزانه بسیار ساده را امام صادق (علیه السلام) میفرمایند که هر کس باید این محاسبه را انجام دهد. وقتی رفتی در بسترت، آنجا این یادت نرود که امروز چه خوردی؟ چه بردی؟ چه چیزهایی را مصرف کردی؟ چه چیزهایی را به دست آوردی؟ از کجا آوردی خوردی؟ خیلی روشن و سادهاش کردم. بعد هم این دو چیز یادت نرود؛ یک: میمیری؛ دو: قیامت هم داری که باید حساب هم پس بدهی. این غیر از آن حساب سالانه است. همین برای انسان نقش سازندگی دارد.
ا....................
[1] - بحارالأنوار، ج 68، ص 267
چرا سلمان، 👈منّا اهل البیت 👉 شد؟
📌 منصور بزرج گفت :به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم:
آقاى من چه بسيار از شما ياد سلمان فارسى را مىشنوم.
امام علیه السلام فرمود:نگو سلمان فارسى بلكه بگو سلمان محمدى.
آيا مىدانى چرا بسيار او را ياد مىكنم؟
عرضه داشتم:نه،
📌امام فرمود: به خاطر سه ويژگى.
👈اول اينكه خواست امير المؤمنین عليه السّلام را بر خواست خود مقدم مىداشت.
👈دوم: فقیران را دوست مىداشت و آنان را بر ثروتمندان برمىگزيد.
👈سوم اينكه علم و علما را دوست مىداشت.همانا سلمان بندهاى بود نيكوكار، موحّد و مسلمان و از شرک ورزان نبود.
📚کشف الغمه ج ۱، ص ۳۸۸
📚الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۱۳۳
📚بحار الأنوار ج۲۲، ص۳۲۷
👌💎صبح و عصر این حرز را بخوان
عَنْ دَاوُدَ اَلرَّقِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِالله عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ: "اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ"، فَإِنَّ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ. (الکافی، ج۲، ص۵۳۴)
داود رقى از حضرت صادق عليه السلام نقل می کند كه فرمود: از اين دعا دست بر مدار، سه مرتبه در صبح و سه مرتبه در عصر بخوان،
زيرا پدرم عليه السّلام می فرمود: اين دعا از دعاهاى گنجينه شده است(حاکی از ارزش بالای آن):
"اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ"
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
#شهادت #رحلت #وفات #مرگ #امام_رضا #شهادت_امام_رضا #علی_بن_موسی
⬛ شهادت امام رضا (صلواة الله علیه)
1️⃣ امام رضا فرمودند : شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ فِي زَمَانِي يَقْتُلُنِي بِالسَّمِّ ⬅️ #بد_ترین آفریده خداوند در این زمان ، مرا به وسیله #سم می کشد (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 256)
2️⃣ امام رضا فرمودند : إِنِّي سَأُقْتَلُ بِالسَّمِّ مَظْلُوماً ⬅️ همانا من به زودی با سم ، مظلومانه #کشته خواهم شد (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 261)
3️⃣ امام رضا فرمودند : إِنِّي سَأُقْتَلُ بِالسَّمِّ مَظْلُوماً وَ أُقْبَرُ إِلَى جَنْبِ هَارُونَ ⬅️ همانا من به زودی با سم کشته خواهم شد و در کنار #هارون #دفن می شوم (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 227)
4️⃣ امام رضا فرمودند : وَ إِنِّي مَقْتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلْماً وَ مَدْفُونٌ فِي مَوْضِعِ غُرْبَةٍ ⬅️ همانا من با #زهر و از روی #ستم #شهید می شوم (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 255 و 254)
5️⃣ #اباصلت میگوید : امام رضا به من فرمودند : به #بقعه ای که هارون در آنجا #دفن است برو و از هر گوشه آن ، مشتی #خاک برایم بیاور . من رفتم و آنچه #امام خواسته بودند را آوردم . چون مقابلشان رسیدم ؛ فرمودند : یکی یکی از آن (چهار مشت) خاک را به من بده . من آنها را به حضرت دادم و حضرت آنها را بوئیدند و بر زمین ریختند و فرمودند : در اینجا برایم قبری حفر میکنند . ای اباصلت فردا من بر این فاجر ( #مأمون ) وارد میشوم . پس اگر از آنجا #سر برهنه خارج شدم با من حرف بزن و من پاسخ تو را خواهم داد . اما اگر سرم را پوشیده بودم با من سخن نگو . اباصلت میگوید : وقتی صبح شد ... امام بر مأمون وارد شدند . مقابل مأمون طبقی از #انگور بود ... مأمون به امام گفت : شما از آن تناول کنید . امام فرمودند : مرا از خوردن آن معاف بدار . گفت : باید از آن بخوری ... امام از او گرفتند و #سه_دانه از آن را در دهان مبارک شان گذاشتند ... آنگاه #عبا به سر کشیدند و خارج شدند . اباصلت میگوید : من با امام سخن نگفتم تا وقتی که داخل خانه شدند و فرمودند : درها را ببندید ... در این هنگام دیدم جوانی خوشروی (امام جواد) داخل #خانه شدند ... سپس به سوی پدرشان رفتند ... امام رضا هم در این هنگام به #شهادت رسیدند ... (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 242 و 243)
6️⃣ اباصلت میگوید : مأمون بر حضرت به علت فضل شان #محبت میکرد و حضرت را #ولیعهد قرار داد تا به مردم نشان دهد که آن حضرت به #دنیا #رغبت دارند و از این طریق جایگاه امام را در نزد مردم متزلزل گرداند ! اما این امر موجب بیشتر شدن جایگاه امام نزد مردم شد . مأمون #دانشمندان هر شهر را جمع میکرد به طمع اینکه یکی از آنها حضرت را #مغلوب کند تا جایگاه امام در نزد مردم کم گردد ؛ اما هیچ از علمای #یهود و #نصاری و #مجوس و #صائبین و #براهمه و #دهریه و #فِرَق_مسلمین با امام #بحث نکرد مگر آنکه آن حضرت او را مغلوب کردند . مردم میگفتند : به خدا قسم که امام نسبت به #خلافت از مأمون سزاوارتر است . #جاسوسان این خبر را به مأمون رساندند و مأمون به این علت #خشمگین شده و #حسد ش نسبت به امام بیشتر شد . امام رضا هم از مأمون پروا نداشتند و او را یاری نمیکردند و در اکثر اوقات او را رد میکردند . به همین سبب مأمون #غضبناک شده و #کینه اش زیاد تر شد . اما اظهار نمیکرد و سرانجام امام را با زهر شهید کرد (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 239)
نکته : آنچه در این #روایت آمده است ، تنها یک عامل از مجموعه عوامل ، برای به شهادت رساندن امام رضا بوده است ؛ نه آنکه تنها انگیزه مأمون برای قتل امام این بوده باشد
7️⃣ ریان بن شبیب میگوید : زمانیکه که مأمون خواست از مردم بیعت بگیرد تا او را #امیرالمؤمنین بخوانند و از مردم برای امام رضا بیعت بگیرد تا حضرت را ولیعهد مأمون بدانند و از مردم برای #فضل_بن_سهل بیعت بگیرد تا او را به #وزیر مأمون بدانند ؛ امر کرد ... تا مردم بیعت کنند ... وقتی همه مردم بیعت کردند ؛ امام رضا فرمودند : بیعت تمام مردم به غیر از بیعت کردن آخرین نفرشان ، به شکل #فسخ_بیعت انجام گرفت و فقط بیعت آخرین نفر به شکل #عقد_بیعت انجام شد ... بنابراین مأمون امر کرد تا همه مردم طبق بیعت توصیف شده از امام رضا بیعت کنند . به همین خاطر مردم گفتند : کسی که عقد بیعت را بلد نیست (مأمون) ، چگونه مستحق امامت بر مردم است . قطعا کسی که به آن علم دارد (امام رضا) سزاوارتر است از کسی که به آن جاهل است . راوی میگوید : همین سرزنش مردم به مأمون ، او را وادار کرد که امام را با سم #مسموم نماید (عيون أخبار الرضا ، جلد 2 ، صفحه 238 و 239)
نکته : آنچه در این #روایت آمده است ، تنها یک عامل از مجموعه عوامل ، برای به شهادت رساندن امام رضا بوده است ؛ نه آنکه تنها انگیزه مأمون برای قتل امام این بوده باشد
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج