سلام
ان شاءالله از امروز، هر روز دو حدیث از #کتاب شریف #کلیات_حدیث_قدسی شیخ حر عاملی در کانال گذاشته میشه
⏪ #باب_اول بیان احادیثی که در #شان_حضرت_آدم علیه السلام آمده است
1⃣ شیخ بزرگوار ثقه الاسلام ابو جعفر محمد بن یعقوب کلینی رضی الله عنه از محمد بن یحیی از احمد بن محمد از علی بن ابراهیم از پدرش و همه اینها از حسن بن محبوب از هشام بن سالم از حبیب سجستانی از ابو جعفر محمد بن علی باقر علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمود:
هنگامی که خداوند عزوجل اولاد آدم را از صلبش بیرون کرد تا از آنها برای ربوبیت خود و نبوت همه پیامبران عهد و میثاق بگیرد، نخستین پیامبری که برایش از آنها میثاق گرفت، نبوت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله بود. و بعد هم خداوند خطاب به آدم چنین فرمود: ای آدم، نگاه کن ببین چه می بینی؟ آدم در جهان ملکوتی، همه اولادانش را از اول تا آخر مشاهده نمود و دید آنها مانند ذرات ریز آسمان را پر کرده اند.
آدم عرض کرد: ای خداوند بزرگ، اولادان من چقدر زیادند! برای چه آنها را آفریده ای و منظورت از گرفتن این پیمان چیست؟ خداوند پاسخ داد: برای اینکه به من عبادت کنند و برایم شریکی در خداوندی قائل نشوند و به پیامبران من ایمان آورند و از آنها تبعیت کنند.
آدم عرض کرد: خداوندا، علت آن امر چیست که من از این نقطه بعضی را بزرگ و بعضی دیگر را کوچک می بینم، در حالی که بعضی از آنها نورشان زیاد است و برخی دیگر کم و بعضی هم نور ندارند؟ خداوند فرمود: ما آنها را بر حسب #لیاقت و #استعدادشان آفریدیم که در همه حال آنها را مورد آزمایش قرار دهیم.
آدم عرض کرد: خداوندا، آیا به من اجازه حرف زدن را می دهی؟ خداوند فرمود: حرف بزن. چون روحت از من است (لازمه روحت نطق و بیان است) منتها جسمت بر خلاف وجود من است.
آدم عرض کرد: خداوندا، اگر آنها را یک جور خلق می کردی و به همه آنها یک طبیعت و ذات، و روزی و عمر یکسان می دادی بهتر نبود؟ چون در آن صورت آنها نسبت به هم تعدی نمی کردند و میان آنها حسد و کینه و بغض پدید نمی آمد. خلاصه هیچ گونه اختلاف با هم نداشتند؟
خداوند عزوجل فرمود: ای آدم، تو بوسیله روحی که از من داری حرف می زنی و درک می کنی. ولی به واسطه نقصی که جسمت دارد مطالبی را می گویی که عالم به حقیقت آنها نیستی. در حالی که می دانی من خداوند عالم و حکیم هستم و من به واسطه همان علم و حکمتی که دارم میان مخلوقاتم اختلاف به وجود آوردم و با مشیت خودم امور آنها را اداره می کنم و آنها در مسیر تقدیر و تدبیر من به حرکت وجودی خویش ادامه می دهند. در خلقت من تغییر نیست. من جن و انس را خلق کردم تا به من عبادت کنند (برای این که یگانه نیروی محرکه آنها در سیر مراحل وجودی همین شناخت و عبادت من است.) و بهشت را برای کسانی خلق کردم که به من عبادت کنند و از اوامرم اطاعت نمایند و از پیامبرانم تبعیت کنند.
جهنم را برای کسانی آفریدم که به من کافر شوند و عصیان کنند و به پیامبرانم تبعیت نکنند. من تو و فرزندانت را آفریدم، در حالی که به شما نیازی نداشتم. بلکه همه شما را برای این آفریدم که آزمایش خود را نشان دهید تا معلوم شود کدامیک از شما در دنیا کارهایتان خوب است و کدام از شما کارهایتان بد است. به همین خاطر بود که دنیا و آخرت، حیات و مرگ، اطاعت و معصیت و بهشت و جهنم را آفریدم.
باز هم من با تدبیر و تقدیر و علم نافذم، میان صورت ها و اجسام و رنگ ها و عمرهایشان اختلاف به وجود آوردم. و همچنین در میان روزی ها و طاعت و معصیتشان تفاوت گذاردم. بعضی از آنها را شقی کردم و بعضی را سعید، بعضی را کور و بعضی را بینا، بعضی را کوتاه قد و برخی را بلند قد، بعضی را زیبا و بعضی را زشت، بعضی را عالم و برخی را جاهل، بعضی را فقیر و بعضی را غنی کردم، بعضی را مطیع و برخی را عاصی، برخی را بیمار و عده ای را سالم، بعضی را زمین گیر و برخی بدون عیب هستند.
همه این کارها لازمه خلقت بود. برای این که آن شخص سالم و بی عیب به آن شخص معیوب نگاه کند و به خاطر سلامتی اش به من شکر و حمد بگوید. و یا آن که عیب دار است به شخص سالم نگاه کند به من متوسل شود تا به او هم سلامتی بدهم. و همچنین به بلای من صبر کند تا به او پاداش خوب بدهم. یا این که شخص غنی به فقیر نگاه کند به خاطر ثروتی که به وی داده ام به من حمد نماید، و یا شخص فقیر با دیدن شخص غنی از من ثروت بخواهد و یا این که مومن به کافر نگاه کند به خاطر هدایتی که داده ام به من حمد و سپاس گوید.
پس با توجه به این حقایق فطرت است که من انسان ها را آفریدم تا #آزمایش کنم و آنها را بر حسب نیاز ذاتشان چنان کردم که در رفاه و سختی، آسانی و گرفتاری، به یاد من باشند و متوجه باشند که من چرا به بعضیها نعمت می دهم و به بعضی نمی دهم.
پس همه بندگان من باید بدانند که من خداوند قادر و توانا هستم و می توانم همه تقدیر و تدبیرهای خود را عملی کنم. باز هم می توانم آنچه را که می خواهم از این تقدیر و تدبیر عوض کنم و من خداوند فعالی هستم که برای هر چیزی اراده کنم، هیچ کس قادر نیست جلو اراده ام را بگیرد و یا این که درباره کارهایم از من استیضاح کند. ولی من می توانم دیگران را درباره اعمالشان استیضاح کنم.
شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین صفار از پدرش از سعد بن عبدالله و همه اینها از احمد بن محمد بن عیسی از حسن بن محبوب به همان مضمون نقل کرده است.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
⏪ #باب_اول بیان احادیثی که در #شان_حضرت_آدم علیه السلام آمده است 1⃣ شیخ بزرگوار ثقه الاسلام ابو جعف
2⃣ و از محمد بن یحیی از احمد بن محمد بن عیسی از محمد بن سنان از یوسف بن عمران از یعقوب بن شعیب از امام جعفر صادق(علیه السلام) نقل کرده که حضرت فرمود: خداوند متعال به آدم وحی کرد: من به زودی همه نیکی ها را برای تو در چهار چیز جمع خواهم کرد. آدم گفت: خداوندا، آن چهار چیز کدامند؟
خداوند فرمود: یکی از آنها مربوط به من و دیگری مربوط به خودت و سومی هم مربوط به من و تو است و چهارمی هم مربوط به تو و مردم می باشد.
آدم عرض کرد: خداوندا، آنها را برایم توضیح بده تا بدانم.
خداوند متعال فرمود: آنچه که مربوط به من می باشد، این است که به من عبادت کنی و چیزی را برایم شریک قرار ندهی. اما آنچه که مربوط به تو است، این است که من پاداش هر عمل نیک تو را بیش از میزان استحقاقش می دهم. و آنچه که مربوط به من و تو می باشد، این است که تو دعا کنی من هم اجابت نمایم. و آخری که میان تو و مردم می باشد، این است که نسبت به مردم همان رفتاری را بکنی که می خواهی دیگران درباره تو بکنند.
شیخ صدوق در کتاب مجالس و معانی الاخبار، این حدیث را از پدرش از علی بن موسی بن جعفر بن ابو جعفر کمیذانی از احمد بن محمد بن عیسی از عبدالرحمن بن ابو نجران از عاصم بن حمید از محمد بن قیس از امام محمد باقر (علیه السلام) به همان مضمون نقل کرده است.
ولی شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه خود، این حدیث را به طور مرسل نقل کرده است. (۱)
و همچنین شیخ ابو جعفر احمد بن ابو عبدالله برقی، آن را در کتاب محاسن نقل کرده است.
۱. مرسل حدیثی است که سلسله سند (راویان آن حدیث) به طور مرتب بیان نمی شود شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه بیشتر احادیث را به همین نحو نقل کرده است.
@Fahma_KanoonTaha
Part03_مطلع عشق.mp3
7.68M
📗 کتاب صوتی #مطلع_عشق
"گزیده رهنمودهای حضرت
#آیت_الله_خامنه_ای
به زوج های جوان❤️"
⏪ #قسمت_سوم
@Fahma_KanoonTaha
99-08-01(aameli).mp3
13M
📚 ویژگی های نبی مکرم اسلام(ص)
👤 #حجت_الاسلام_عاملی
🗓 پنج شنبه ۱۳۹۹/۸/۱
@Fahma_KanoonTaha
📚#معرفی_کتاب
#نقطه_های_آغاز_در_اخلاق_عملی کتابی ارزشمند است که این روزها در #ربیع؛ پس از شستشوی جان در زلالِ عزاداری برای بهترین خلق خدا، به آن نیاز داریم.
چرا؟ چون همیشه دغدغه داشتیم که حالا پس از تازه شدنِ ارتباطمان با خدا، به وسیله معرفت #اهل_بیت(ع)، چگونه خودمان را در این موقعیت حفظ کنیم و از آن دور نشویم...
کتاب حاضر راهنمای خوبی برای این منظور است که به قلم مرحوم آیتالله #مهدوی_کنی به رشته تحریر درآمده است.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
📚#معرفی_کتاب #نقطه_های_آغاز_در_اخلاق_عملی کتابی ارزشمند است که این روزها در #ربیع؛ پس از شستشوی جان
#آیت_الله_مهدوی_کنی قبل از هر مقام و جایگاهی یک #معلم دانشمند بود و جوانان؛ به خصوص #دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) که شاگردان ایشان بودند، به خوبی از نفوذ کلام ایشان آگاهند.
ایشان در کتاب حاضر، #اخلاق_عملی را مشتمل بر آداب و دستورهای خاصی که در مسیر #تزکیه و #تهذیب، التزام به آنها ضرورت دارد و از طریق عمل، ما را به هدف مهم #قرب_الهی نزدیک سازد، دانسته اند.
روان بودن متن و سلاست بیان به گونهای است که گویی خواننده، همواره خود را در محضر #استاد، حاضر یافته و #زیبایی کلام او را حس می کند. از این جهت، به کتابهای استاد #شهید_مطهری شباهت دارد که مطالب دشوار علمی را بیانی ساده و #دلپذیر بیان کرده است.
📚
تعداد صفحات: ۶۷۸
جلد: شومیز
قطع: رقعی
مخاطب: عموم
پیشنهاد به #جوانان و علاقمندان #سلوک
@Fahma_KanoonTaha
1_34126658.mp3
1.94M
🎙السلام علیک یا سکینه بنت الحسین(ع)
🚩 روضه حضرت سکینه علیها السلام 🚩
🔰 #استاد_میرزا_محمدی
@Fahma_KanoonTaha