✅ راه اندازی اولین تلویزیون اینترنتی هیأت ها/ آغاز کار «محفل» از محرم
💢 نخستین شبکه تلویزیونی هیأت و محافل مذهبی کشور در آستانه محرم به صورت رسمی آغاز به کار میکند.
♦ «محفل» به عنوان اولین و تنها تلویزیون اینترنتی هیأتها کلیه خدماتش به مخاطبینش رایگان است و به دنبال آن است که به عنوان یک شبکه مردمی، خوراک محتوایی خود را از طریق محفلهای مردمی تامین کند لذا کلیه مجالس، هیأتها، حسینهها و مساجد میتوانند به صورت رایگان از این شبکه استفاده کنند.
♦ هیأت ها می توانند ضمن اعلام برنامههای خود جهت اطلاع رسانی در شبکه محفل، فایل تصویری یا صوتی مراسم خود را جهت پخش در اختیار ما قرار دهند و یا درخواست خود جهت پخش زنده را به این شبکه اعلام تا پس از بررسیهای فنی امکان پخش زنده برای ایشان فراهم آید.
@Fahma_KanoonTaha
سلام خدمت همه عزیزان کانال
ان شاءالله میخایم در ماه محرم و صفر در بستر فضای مجازی یه #حسینیه_مجازی داشته باشیم.... محتوای این حسینیه رو شما به ما اعلام کنید که چه برنامه هایی در این حسینیه مجازی داشته باشیم
برای پیشنهاد: 👇👇👇
@KanoonTaha
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🌸 #دوران_طلایی ۴ تا ۶ سالگی #استادتراشیون #قصه_گویی (قسمت اول) #تخیلات_کودک 💠 از د
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃
🌸
#دوران_طلایی ۴ تا ۶ سالگی
#استادتراشیون
#قصه_گویی (قسمت دوم)
💠 شرایط و محتوای قصه کودکان:
خدای متعال در قرآن ۳۰۰ داستان آورده است. پس داستان و قصه برای کودکان نقش مهمی دارد.
🔷قصه برای کودکان شرایطی دارد:
✔️۱. باید شخصیت اصلی داستان٬ مثبت باشد (بچه لجباز و تنبل و... اینها بار منفی دارد و الگوی منفی است.)
✔️۲. قصه باید مثبت باشد.
⬅️حال این سوال پیش می آید که٬ پس بچه چه طور مبارزه با بدی ها و منفی ها را یاد بگیرد؟
✅جواب:
الف) این شناخت بدی و مبارزه برای ۷ سال دوم است چون کودکان زیر ۷ سال قدرت تحلیل مسائل را ندارند.
ب) کودکان آستانهٔ تحمل پایینی دارند.
اگر در زیر ۷ سال کار های بد و منفی را یاد کودکان دهیم٬ سریع بروز می دهند پس خیلی محتوا های منفی و بد به بچه ها ندهیم.. (و این نکته قابل بیان است که کودک زیر ۴ سال باید فقط کنار مادرش باشد نه مهد و مراکز اجتماعی.)
✔️۳. تصاویر قصه مثبت باشد. پس به طور کل٬ جهت دهی از لحاظ شنیداری و دیداری باید مثبت باشد.
💠قصه به اشکال مختلف بیان می شود:
۱. ترکیب تصویر و بیان هر دو.
۲. شنیداری٬ مثلا برایش تعریف می کنیم.
۳. تصویری٬ کتاب قصه بدون متن چاپ شده که با تصویر است و پدر و مادر یا خود بچه برای تصاویر قصه بسازند.
🔷حتی در مورد اهل بیت می توان تصویر سازی کرد. مثلا قصهٔ غدیر خم با تصویر باشد.
نکته: یک انسان در طول عمر خود می تواند ۳۲ میلیون تصویر را ذخیره کند. همین گونه است که در اسلام نگاه به کعبه٬ پدر و مادر٬ قرآن٬ دریا٬ گل و حرم ائمه ع عبادت است.
لذا بهتر است که در منازل خود نام ۱۴ معصوم و آیه های قرآن (و ان یکاد و...) نصب باشد.
💠 داستان تصویری ممکن است؛
الف) تصویر از پیش طراحی شده باشد. قبل از بیان قصه٬ تصویر آن را تهیه کنیم.
ب) زنده باشد. یعنی همان لحظه که به کودک قصه می گوییم تصاویرش را بکشیم و این به بچه کمک می کند در شکل گیری شخصیت.
💠محتوای قصه:
ممکن است محتوای قصه حقیقی و یا تخیلی باشد.
در قصه گویی اولویت با محتوای حقیقی است. مانند داستان انبیاء و اهل بیت ع و قصهٔ زندگی خود و واقعیت ها.
✅ (لازم به ذکر است نکته ای در مورد دروغ در کودکان؛) دروغ کودکان زیر ۷ سال خیلی معنا ندارد یعنی اکثراً تخیلات ذهنی خود را بیان می کنند و باید تخیلات بچه را جهت دهی کرد با قصه های تصویری و تحلیل مثبت.
دروغ گویی یک ناهنجاری با ریشهٔ محیطی است.
گاهی ما عامل ایجاد دروغ می شویم. یعنی وقتی همسر یا فرزندمان در قبال دیر کردن خود راست می گوید٬ برخورد تندی می بیند لذا دفعهٔ بعد دروغ می گوید. و عمدتاً انسان های ترسو دروغ می گویند.
برای پرورش قوهٔ تخیل بچه٬ گاهی اوقات میتوان قصه نیمه تمام برایش بگوییم تا خود کودک قصه را پایان دهد.
@Fahma_KanoonTaha
🔔 شمارهی جدید نشریهی #خط_حزبالله منتشر شد: #خط_اصلی را گم نکنیم
♨️ #سخن_هفته| #اولویت_اصلی برای جریان مؤمن و انقلابی چیست؟
🔶 #اطلاعنگاشت| ۵نکته کلیدی درباره #تحریمهای_اقتصادی که برای مقابله با #جریان_تحریف باید بدانیم؛ تحریم را به #فرصت تبدیل میکنیم
🔹 #مسئله_روز| #مردم را #ناامید نکنید
🔻#گزارش_هفته| لبنان و ما ادارک مالبنان
🔰 #روایت_تاریخی| #روز_مباهله و درس امروز آن
@Fahma_KanoonTaha
🔸 دانشآموزان در کلاسهای مجازی حضور و غیاب میشوند
🔹مدیرکل ارزیابی آموزشوپرورش: سه زنگ در صبح بین ساعت ۸ تا ۱۰:۳۰، از ۱۰:۴۵ تا ۱۳ و همینطور ساعاتی در بعد از ظهر برای تشکیل کلاس های مجازی در نظر گرفته شده است. هر زنگ ۳۵ دقیقه خواهد بود و مانند مدرسه حضور و غیاب وجود دارد.
🔹در مناطق قرمز آموزش کاملا مجازی است، در مناطق زرد نیمی از آموزش به صورت حضوری و نیمی دیگر به صورت مجازی و در مناطق سفید ۹۰ درصد آموزش ها به صورت حضوری ارائه میشود.
@Fahma_KanoonTaha
#آیتالله_بهجت(قدسسره) فرمودند:
گریہ در مصائب اهلبیت و بخصوص
سیــدالشهــدا ﷺ، شـاید از آن قبیل
مستحباتے باشد کہ برتر از آن نیست؛
یعنے برتر از آن در مستحبات نیست...
📚رحمت واسعه، ص ٢۶٩
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جهاد در مسیر زندگی
🔸زن و شوهر جهادگری که سنگر علم رو به خدمت برای محرومان و جهش تولید پیوند زدند.
@Fahma_KanoonTaha
⭕️ #قدرت_ناشناخته_انسان
یکی از قدرتهای ناشناخته انسانها #قدرت_نیت است. انسان میتواند با نیت سرنوشت و مقدرات خود و دیگران را در دنیا و آخرت تغییر دهد و مقدرات خود و دیگران را در دنیا و آخرت تغییر دهد و تنها در عالم آخرت میتوان زندگی به صورت مخلصانه فقط برای رسیدن به خدا باشد، انسان به عالیترین قدرتها خواهد رسید.
@Fahma_KanoonTaha
💥استادی با شاگردش از باغى می گذشت. چشمشان به يک کفش کهنه افتاد شاگرد گفت گمان ميکنم اين کفش های کارگرى است که در اين باغ کار می کند بيا با پنهان کردن کفش ها عکس العمل کارگر را ببينيم و بعد کفش ها را پس بدهيم و کمى شاد شويم... استاد گفت: چرا براى خنده خود او را ناراحت کنيم بيا کارى که می گويم انجام بده و عکس العملش را ببين... مقدارى پول درون آن قرار بده... شاگرد هم پذيرفت و بعد از قرار دادن پول، مخفى شدن. کارگر براى تعويض لباس به وسائل خود مراجعه کرد و همين که پا درون کفش گذاشت متوجه شیئى درون کفش شد.
بعد از وارسى، پول ها را ديد با گريه، فرياد زد خدايا شکرت .... خدایی که هيچ وقت بندگانت را فراموش نمی کنى ... ميدانى که همسر مريض و فرزندان گرسنه دارم و در این فکر بودم که امروز با دست خالى و با چه رویی به نزد آنها باز گردم و همين طور اشک می ريخت... استاد به شاگردش گفت هميشه سعى کن براى خوشحاليت ببخشى نه بستانی... در مقابل یک فرد معلول با سرعت کم راه بروید. در مقابل مادری که فرزندش رو از دست داده بچه تون رو نبوسید. در مقابل یک فرد مجرد از عشقتون نگید. در برابر کسی که نداره از داشته هاتون مغرورانه حرف نزنید....
هیچگاه فراموش نکنیم که هیچکس بر دیگری برتری ندارد، مگر به "#فهم_و_شعور"، مگر به "#درک_و_ادب"
🙏🏻🌹🙏🏻🌹🙏🏻🌹🙏🏻
@Fahma_KanoonTaha
امام سجاد علیه السلام
اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت
#فراخوان_ملی_پویش
☀️ #سجاده_خورشید ☀️
📆 زمان: ۱۵ مرداد لغایت ۱۵ شهریور ۹۹
🎁 جوایز:
✔️ هر هفته ۴ جایزه ۳۰۰.۰۰۰ تومانی
✔️ تجلیل از ۱۰ مرکز برتر کشور (۵ تا ۱۵ میلیون ریال)
📎محورهای پویش:
۱. معارف امام زین العابدین علیه السلام
۲. دعا ارتباط با خدا
۳. معنویت و مقاومت در صحیفه سجادیه
📌بخش ویژه: مراکز اعم از کانون های فرهنگی هنری مساجد، موسسات، هیئات مذهبی و مراکز همنام حضرت سجاد علیه السلام، فعالیت های شاخص در زمینه ترویج معارف صحیفه سجادیه را در قالب #فیلم، #کلیپ و #عکس به شماره واتساپ و مجازی ۰۹۱۷۹۷۷۶۹۴۰ ارسال نمایند.
✳️ قالب آثار: عکس نوشته، پوستر، صفحه اینستاگرامی با محتوای پویش، آثار صوتی، کلیپ و فیلم کوتاه
🔰 روش شرکت در پویش:
نشر آثار در شبکه های اجتماعی با هشتک گذاری با عناوین:
#پویش_سجاده_خورشید، #کنگره_امام_سجاد_علیه_السلام، #صحیفه_سجادیه
از سری برنامه های جانبی دهمین کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام
pooyesh.sajjadeh@gmail.com
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🔹اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان
🔸ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور
🔹ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان
🔸موسسه فرهنگی هنری اندیشه های اسلامی سجادیه
@Fahma_KanoonTaha
#محفل_صحیفه_خوانی به یاد #شهید_سجاد_مرادی
🎙 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد اعوانی
🎤 صحیفه خوان: کربلایی محمد میرانی
📆 زمان: یکشنبه ۲۶ مرداد ماه ساعت ٢١ تا ٢١:٣٠
📎 میزبان: کانون فرهنگی و هنری سادات روستای گورزانگ شهرستان میناب
📌لینک جهت شرکت در این برنامه:
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://hormozgan.fahma.org/liveroom
⏬ لطفا راس ساعت ذکر شده بعد از لمس لینک در یکی از مرورگرهای googlechrome وfirefox گزینه مهمان رو کلیک کنید و وارد شوید.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🌸 #دوران_طلایی ۴ تا ۶ سالگی #استادتراشیون #قصه_گویی (قسمت دوم) 💠 شرایط و محتوای قص
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃
🌸
#قصه_گویی ۳
#استادسلطانی
💠 برای بچه ها قصه بگوييد. قصه گویی يكی از روش های سنتی خوب گذشته ی ما است.
❌در حال حاضر ما كتاب داستان را جايگزين قصه گفتن كورده ايم. نه اينكه كتاب داستان خوب نيست اما برای بچه ها قصه بسازيد و زندگی گذشته خودتان را در قالب قصه برای آن ها تعريف كنيد.
✔️قصه مثل ذهن سه عنصر، كشف و پردازش و ابداع را دارد. قصه ما را به گذشته وصل مي كند و پلی است كه گذشته را به حال متصل مي كند و حال را به آينده. قصه فرهنگ گذشته را منتقل می كند.
🔷 توقع نداشته باشيد كه بچه ها بروند و متون و قصه های كهن را بخوانند تا گذشته ی ما را كشف كنند.
💠 قصه ی خوب قصه ای است كه
✔️در آن كشف داشته باشد. قصه ی خوب بر پايه ی تصوير كار می كند يعنی تصوير سازی می كند. قصه گويان و مدرسانی موفقند كه درس يا كلام شان حالت تصوير سازی داشته باشد يعنی شنونده بتواند از كلام شان تصويری در ذهن خود بسازد. تصويرسازی نشاط ايجاد می كند. در تصوير كودك كشف می كند، پردازش به عهده ی خودش است، بعد به نتيجه و ابداع می رسد.
✅ قصه اگر به نصيحت تبديل شود كشف در آن وجود ندارد و نتيجه توسط گوينده منتقل می شود و ممكن است شنونده را به سمت سرزنش خود ببرد و احساس گناه ايجاد كند. در صورتی كه قصه بايد احساس خوشايند ايجاد كند.
🔷 گذشته ی واقعی خودمان را در قالب قصه به بچه ها منتقل كنيم، يك موضوع اين گذشته می تواند غذا و سادگی آن در گذشته باشد البته سر بچه ها منت نگذاريد و احساس گناه به آن ها ندهيد. مثل: "اون موقع ها ما يك لقمه غذا هم پيدا نمی كرديم اما حالا اين همه غذا جلوی شماست و..."
آداب و رسوم غذا خوردن گذشتگان را ياد بگيريم و در قالب قصه های شيرين برای كودكان تعريف كنيم.
🔷توضیحات انتزاعی به کودک ندهید درباره مسایل مختلف با قصه و تصویر سازی در مسایل مختلف به کودک آگاهی دهید.
🔷 در زمان كودكی ابن سينا بچه ها تا ده سالگی به مدرسه ادب و قرآن می رفتند و بسيار جالب است كه تمام روش های ادب آموزی كودكان در قالب قصه بوده است. درست مثل ادبيات خودمان كه سرشار از قصه است. چون ادبيات ما می خواهد به مردمش ادب ياد بدهد.
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سوال پیامکی یکشنبه ۲۶ مرداد ماه
🔸طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴
🔸شبکه قرآن و معارف سیما
#طرح_ملی_۱۴۵۴ #بشارت_۱۴۵۴ #خانواده #آرامش #سوال_پیامکی #۲۶_مرداد #سوره_احزاب #آیه_۲۳
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نظر دانشمند مسیحی لهستانی بعد از مطالعه صحیفه سجادیه
#پویش_سجاده_خورشید
#کنگره_امام_سجاد_علیه_السلام
#صحیفه_سجادیه
@Fahma_KanoonTaha
☀️ امام سجّاد(علیه السلام):
🌷 خدایا... فرمانبرداری از پدر و مادر و نیکی کردنِ من در حقّ ایشان را برای من... از آب خنک در کام تشنگان گواراتر ساز، تا...
📕 از دعای ۲۴ صحیفه سجادّیه
#پویش_سجاده_خورشید
#کنگره_امام_سجاد_علیه_السلام
#صحیفه_سجادیه
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
امام سجاد علیه السلام اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت #فراخوان_ملی_پویش ☀️ #سجاده_
💐 #اخلاق_فرزندان 💐
❤️ وَاجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ بُصَرَاءَ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ لَكَ، وَ لِأَوْلِيَائِكَ مُحِبِّينَ مُنَاصِحِينَ، وَ لِجَمِيعِ أَعْدَائِكَ مُعَانِدِينَ وَ مُبْغِضِينَ، آمِينَ
🌼خداوندا!
👨👩👧👧 فرزندانم را نيكوكارانى پرهيزكار،
دانا، شنوا و فرمانبر خود،
❤️❤️و دوستدار و پند دهنده دوستانت،
👊👊 و ستيزه جو و كينه توزِ همه دشمنانت
قرار ده.
💚(اين دعا را) اجابت فرما.
🌸صحیفه سجادیه
💚دعای ۲۵ بند ۳
#پویش_سجاده_خورشید
#کنگره_امام_سجاد_علیه_السلام
#صحیفه_سجادیه
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
💐 #اخلاق_فرزندان 💐 ❤️ وَاجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ بُصَرَاءَ سَامِعِينَ مُطِيعِينَ لَكَ،
🍋🍐🍊🍎🍏
🍎🍐🍊🍏
🍎🍏🍐
🍌🍉
🍏
💐 #شبیه_ترین_ها
💡💡و أَشْبَهُ الْأَشْيَاءِ بِمَشِيَّتِكَ، وَ أَوْلَى الْأُمُورِ بِكَ فِي عَظَمَتِكَ رَحْمَةُ مَنِ اسْتَرْحَمَكَ، وَ غَوْثُ مَنِ اسْتَغَاثَ بِكَ، فَارْحَمْ تَضَرُّعَنَا إِلَيْكَ، وَ أَغْنِنَا إِذْ طَرَحْنَا أَنْفُسَنَا بَيْنَ يَدَيْکَ
❤️❤️خداوندا!
شبيه ترين چيزها به اراده و خواسته ات،
و سزاوارترين كارها به بزرگوارى ات،
#بخشش است بر آنكه از تو رحمت خواسته،
و #كمك به كسى است كه از تو كمكى طلبيده.
پس به زارى ما به درگاهت رحم كن،
و چون خويش را در پيشگاه تو افكنده ايم، بى نيازمان گردان.
📚صحیفه سجادیه
💡دعای ۱۰ بند ۵
#پویش_سجاده_خورشید
#کنگره_امام_سجاد_علیه_السلام
#صحیفه_سجادیه
@Fahma_KanoonTaha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ تأثیر #بازیهای_رایانه ای بر تربیت کودکان
✅ در بازی های رایانه ای به دلیل این که #کودک و #نوجوان با ساختنی ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کمتر قدرت دخل و تصرف در آنها پیدا می کند اعتماد به نفس او در برابر ساختنی ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود.
💢 تصور بیشتر #خانواده ها این است که در بازی های رایانه ای فرد در بازی مداخله فکری مداوم دارد اما این مداخله فکری نیست بلکه این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند.
🔰 ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیر متحرک و غیر سازنده هستند و خوداتکایی آنها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت. در حالی که برای جامعه، نیاز به انسان هایی خلاق، مبتکر و متفکر داریم.
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
🍋🍐🍊🍎🍏 🍎🍐🍊🍏 🍎🍏🍐 🍌🍉 🍏 💐 #شبیه_ترین_ها 💡💡و أَشْبَهُ الْأَشْيَاءِ بِمَشِيَّتِكَ، وَ أَوْلَى الْأ
⚽️🏀⚾️🎾🏐
🏐🌑⚽️⚾️
🎾🏀⚽️
⚽️🏐
🎾
⚽️⚽️⚽️ #سه_به_یک 🏀
🌝 اللَّهُمَّ إِنَّهُ يَحْجُبُنِي عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ، وَ تَحْدُونِي عَلَيْهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ يَحْجُبُنِي أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ، وَ نَهْيٌ نَهَيْتَنِي عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَيْهِ، وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَيَّ فَقَصَّرْتُ فِي شُکْرِهَا.
وَ يَحْدُونِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَيْكَ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ إِلَيْكَ
😊😊 خداوندا!
سه خصلت مرا از درخواست از تو باز مى دارد،
و يك خصلت مرا بر آن مى راند.
⚽️ باز مى دارد مرا، امرى كه به آن فرمان دادى و من در انجام آن كندى كردم،
⚽️⚽️ و كارى كه مرا از آن بازداشتى و من به سوى آن شتافتم،
⚽️⚽️⚽️ و نعمتى كه به من بخشيدى و من در شكرگزارى آن كوتاهى كردم.
🏀 و وادار مى كند مرا به درخواست از تو، تفضّل تو به آنكه رو به تو آورَد و با گمان نيك به سوى تو آيد.
🏁🏁صحیفه سجادیه
دعای ۱۲ بند ۳-۱
#پویش_سجاده_خورشید
#کنگره_امام_سجاد_علیه_السلام
#صحیفه_سجادیه
@Fahma_KanoonTaha
🌕
🎾⚾️
🏀⚾️🎾
⚽️🏀⚾️🌑
چندنکتهکاربردیدرتربیتفرزندانمان! ♥️✨
💢دقّت کنیم که امروز ظرفِ فرزند خود را با چه چیزهایی پُر کردهایم!!!
✔️ #با_لبخند
✔️ #مهربانی
✔️ #اندکی_مکث قبل از واکنش نشان دادن
✔️ #آموزش
✔️ #آغوش
✔️ #گوش_کردن به او
✔️ #عشق ...
✅ یادمان باشد که این ما والدین هستیم که انتخاب میکنیم این ظرف را "چگونه و با چه چیزهایی" پر کنیم!!!
@Fahma_KanoonTaha
کانون طه آبپخش
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 🌸 #قصه_گویی ۳ #استادسلطانی 💠 برای بچه ها قصه بگوييد. قصه گویی يكی از روش های سنتی خوب
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸
🌸
#قصه_گویی قسمت ۴
#استادسلطانی
✔️مرحوم مادر بزرگم يك قصه ای در كودكی برايم تعريف كرده است كه بسيار زيباست. قصه ی دوستی يك خرس و يك هيزم شكن است كه سال ها در كوه با هم دوست بودند و با هم غذا می خوردند. يك روز هيزم شكن برای ناهار آش پخت، خرس كه می خواست آش را بخورد شروع كرد با زبانش ليس زدن و با سر و صداي زياد خوردن؛
⬅️ هيزم شكن كلافه شد و گفت: درست غذا بخور، حالم رو بهم زدی با اين غذا خوردنت. خرس ديگه غذا نخورد و كنار رفت و صبر كرد هيزم شكن غذايش را تمام كند. گفت: برو و تبرت را بياور و بزن توی سر من. هیزم شکن گفت آخه برای چی؟ ما با هم دوست هستیم. خرس گفت: همین که میگم یا می زنی یا از بالای کوه پرت می کنمت پایین. هیزم شکن هم تبر را برداشت و زد توی سر خرس و خون آمد و بیهوش شد. هیزم شکن فرار کرد و تا یکی دو سال سراغ خرس نرفت اما بعد از چند وقت طاقت نیاورد و رفت ببیند که خرس زنده است یا نه. دید که خرس سالم است و مشغول کار خودش است، سلام و احوالپرسی کرد، گفت چه قدر خوشحالم که می بینم حالت خوبه، آخه خودت گفتی بزن من که نمی خواستم
✅ بزنم. خرس گفت: نگاه کن ببین زخم خوب شده یا نه؟ هیزم شکن نگاه کرد و گفت: آره خداروشکر خوبه خوبه و جایش هم نمانده. خرس گفت: ولی جای زخم زبونی که زدی هنوز جایش مانده، زخم تبر خوب شد ولی زخم زبون هنوز جاش مونده.
💠 قصه های قدیمی را که امروزه می گوییم ادبیات سنتی، بخوانید و بهره ببرید.
🔷 زبان نیشدار روح کودک را بیمار می کند. توهین و تحقیر و نفرین، مقایسه و تحقیر نسبت به دیگران به خصوص اگر با کلمات زشتی همراه شود، در ذهن می مانند و وحشت ایجاد می کنند. ساده ترین حالت مقایسه کردن، زخم زبون است مثل: "خوش به حال مادرش" این گونه حرف زدن زخم زبان است، آزار می دهد، فکر نکنید با این شکل حرف زدن به بچه ها انگیزه می دهید و او را به حرکت درمی آورید.
✅ ما در مقایسه سعی می کنیم که بدترین کلمات را به کار ببریم"بدبخت بیچاره اگر درس نخونی پسرعموت دکتر میشه تو باید بری مستراح شورش بشی" ما فکر می کنیم با به کار بردن این کلمات بلکه به غیرت فرزندمان بربخورد و کاری که ما دوست داریم را پیش ببرد، در حالی که خبر نداریم چه نفرتی را در دل فرزندمان از آن کسی که با او مقایسه اش می کنیم، می کاریم و آن ها را تبدیل به دشمن می کنیم. خیلی از اختلافات فامیلی که در بزرگسالی وجود دارد نتیجه ی همین مقایسه ها است. مقایسه باعث نفرت از دیگران می شود و به جای ترویج همدلی و همراهی و یگانگی، تنفر و دوری و... را در بچه ها تقویت می کند.
@Fahma_KanoonTaha