eitaa logo
✅ فرهنگ در شهر👌
803 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
766 ویدیو
108 فایل
🔸طرح دیدگاه در مبانی #مهندسی_فرهنگی 🔹بررسی اصول معماری وشهرسازی_اسلامی 🔸 تحلیل و تبیین #نظامات_اجتماعی 🔹اخبار مهم در حوزه مدیریت شهری 🔸 ارائه ایده‌های نوین فرهنگی راه ارتباطی: @NaserSafariAflak
مشاهده در ایتا
دانلود
ثانیا: اشکال اصلی این است که شهرداری و سرمایه‌گذار خود نیز نمیدانند چه میخواهند بسازند! اگر نظر بر دهکده توریستی و ویلاسراست باید مجوز لازم را ابتدا از میراث فرهنگی دریافت کرده و مطابق استانداردهای کشور ما این شهرک را بسازند. طبعا میباید این شهرک دیوار چینی زیبایی داشته و ورود افراد متفرقه به داخل آن جلوگیری ممنوع باشد البته اسما دستگاههای مسئول میتوانند انواع نظارت را بر آن داشته باشند ولی خب رسما نظارت بردار نخواهد بود در پیوستهای فرهنگی این مجموعه هم میتوان قیودی اضافه کرد مثل ممنوعیت اجاره رستوران این مجموعه به مراسمات جشن و عروسی... کنترل‌پذیری اصل غیر قابل انکار در این مجموعه است که با فروش آزاد واحدها به مردم در تضاد است! ۱۰
برفرض اینکه شهرداری و سرمایه‌گذار بپذیرند که به‌دنبال ایجاد یک متل و مجموعه‌اقامتی‌اند باز ۲ نکته را میشود متذکر شد: اولا این مدل سرمایه‌گذاری که نتوان واحدها و ویلاها را دانه دانه فروخت(به‌دلیل ماهیت یکپارچه) بلکه می‌بایست یکجا و به صورت سهم مشاعی فروخته شود، به سود شهرداری و سرمایه‌گذار نخواهد بود و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمیباشد ثانیا شریک ماندن شهرداری در بهره‌برداری، علاوه بر زیان‌ده‌بودن آن مجموعه از لحاظ فرهنگی نیز بازتاب اجتماعی مناسبی نخواهد داشت و شورا وشهرداری همواره نسبت به وضعیت نامتناسب فرهنگی آن مجموعه زیر سوال و مورد مواخذه خواهند بود! ۱۱
مدل چهارم؛ ایجاد باغ و خانه باغی در وسط آن فرق این مدل با مدل پنجم در اندازه باغ و مساحت مسکونی درون آن است در مدل پنجم کاربری ملک مزورعی یا باغی است فرقی نمیکند داخل یا خارج از محدوده(لکن باضوابط خاص) بهتره ابتدا مدل پنجم رو تبیین کنم اگر ما زمین بایری و مستعدی داشته باشیم که از خاک نسبتا مرغوبی برخوردار باشد امکان آبرسانی هم متناسب با نوع گیاه و زراعت داشته باشد هدف هم افزایش تولید و اشتغال باشد سرمایه‌گذاری در این حوزه، قطعا کار مناسب و قابل تحسینی است از لوازم این کار تفکیک به قطعات ۱۰۰۰تا ۵۰۰۰متر است زمین این کار نه تنها نیازمند الحاق به محدوده نیست، بلکه خارج از محدوده بودن در دوام و استمرارش موثرتر است اگرهم الحاق شد باید کاربری باغ و مزدوعی برآن گذاشت اعمال ضوابط خاص شهری و ضوابط ویژه یک شهرک صنعتی کشاورزی و دامداری برای آن، ضروری است. اتفاقا تحقق این مدل، از ایده‌های ما و برخی دوستان ما در این دوره از شورا بوده است. لکن طرح جامع جدید تمامی کاربری‌های داخل محدوده را صفر کرد..! ۱۲
در تحقق مدل پنجم که ماهیت آن باغداری و کشاورزی است، وجود یک خانه باغی کوچک در ۲طبقه‌ی۳۰ متری، دارای بالکن کنسولی بعلاوه یک سرویس و انباری ۶متری در محوطه آن کفایت میکند. بدیهی است که بزرگتر شدن فضای مسکونی بطوریکه امکان سکونت دائمی در آن میسر شود، ماهیت مزروعی این شهرک را تحت الشعاع قرار داده و عملا منتفی و تابع سلائق و همت مالکین خواهد کرد که در بخش آخر تبعات آنرا بررسی خواهیم کرد در مدل مزورعی و کشاورزی، تجربه طرح فلاحت و فراغت شیراز توسط آیت الله حائری (ره) جالب بوده و الگوی مناسبی است. ۱۳
موسسه فلاحت در فراغت، با ابتکار آیت الله حائری شیرازی و با توجه به دغدغه های معظم له، جهت ایجاد تفریح سالم برای قشر کم توان و کارمند جامعه اقدام به احیای زمینهای بایر اطراف شهر با مجوزهای قانونی نمود. در این طرح زمینهای بایر به قطعات ۲الی۵هزار متری تفکیک و به شرط کاشت درخت زیتون یا انجیر (والتین و الزیتون) به ۱۳۰۰۰ کارمند استان فارس واگذار شد. برق و آب هم به شرط تامین زیرساخت آبیاری قطره‌ای به آنها فروخته شد خانه های کوچک در ۲طبقه هم... ما حصل تلاش های آن موسسه و بذری که آیت الله کاشت، هم اینک به بار نشسته و بذرها، ثمر داده، نهال ها ، درخت شده ، درخت ها به باغ هایی سرسبز بدل شده تا زمینی بایر به تفرجگاهی سرسبز و عام المنفعه بدل شود. لازم به ذکر است و با تاکید بیان میشود که هیچگونه منفعت مادی برای خود و خانواده اش در بر نداشته است. موسسه فلاحت با توجه به اهمیتی که نهاد منتسب به آن داشته ، همواره مورد حسابرسی های شفاف قرار گرفته و می گیرد تا این «باقیات صالحات» از گزند هر ناراستی مصون بماند هم اکنون موسسه فلاحت در فراغت، تحت اشراف حضرت آیت الله دژکام ، نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز قرار دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ انتقاد آیت الله حائری شیرازی از سازمان منابع طبیعی و نمایندگان مجلس ♨️ 🔸 چرا به بهانۀ جلوگیری از زمین خواری، مانع احیای زمین های مَوات می شوید؟ 🔸 🌳 من به منابع طبیعی گفتم الهی شکر که امیرالمومنین (علیه السلام) در زمان شما نبود وگرنه به عنوان اولین دستگیر می شد. شما اصلاً اجازه نمی دهید کسی هزار هکتار زمین احیا کند. خب اجازه نده! نتیجه اش چه می شود؟ ریزگردها ! 🌳 خانم ابتکار رفته بود شیراز، به شیراز جایزه بهترین هوای کشور را داده بود. اما نگفت که علتش چیست! علتش این بود که [طرح] «فلاحت در فراغت» ایجاد کرده! 🌳 شما می توانید از اول بگویید این زمین را ما به صورت به شما می دهیم. یعنی تا زمانی که درخت رویش است، این زمین ملک توست. به هر دلیل که این درخت خشک شد، این برمی گردد به ملکیت دولت. 🌳 قانون گذاران ما خیال می کنند با قیام و قعود می‌شود قانون گذاشت. نخیر! قانون را با می شود گذاشت. قانون را با میتوان گذاشت. @haerishirazi
آیت الله حائری در مورد طرح «فلاحت در فراغت» می‌گوید: «اصل طرح به این صورت است که افراد در اوقات فراغت روزمره خود به امر درختکاری و باغبانی اشتغال دارند. [ما] در این طرح ضمن مشارکت در تولیدات کشور، در امر اشتغال زایی، صادرات و جلوگیری از تخریب خاک و بیابان زایی و استفاده از سیلاب و غیره فعال هستیم و من پیشنهادم این است که این طرح در سایر نقاط کشور نیز اجرا گردد. ما در طرح فلاحت در فراغت با کاشت درختان مثمر مانند زیتون و انجیر ضمن جلوگیری از گسترش خشکسالی در جهت افزایش آب های زیر زمینی (سفره های زیرزمینی) و ممانعت از وقوع سیل و رانش زمین اقدام نموده ایم. از طرفی در امر تولید و صادرات هم فعال هستیم.»
برگردیم به نقشه تفکیکی حدود ۷۰۰ قطعه ۷۰۰ متری و ۷۰۰ خانه ۱۹۰ متری در درون آنها این نقشه تناسبی با مورد پنجم _که استفاده غالب از آن، باغ و مزرعه است_ نداشته و اساسا با طرز قرارگیری این خانه در آن قطعه، عملا ۳۰۰ متر باغچه‌ی قابل کشت میماند.(اگر استخر هم داشته باشد که کمتر) از آنجا که بناست این قطعه به شهر و با کاربری مسکونی الحاق شود این شکل از طراحی برای سرمایه‌گذار سودمندتر است، چراکه اساسا سرمایه‌گذار صاحب کارخانه تولید قطعات پیش‌ساخته ساختمانی در ترکیه است و طبعا ساخت انبوه خانه در یک شهرک از ۳ جهت برای وی سودآوری دارد: ۱. استفاده از محصولات کارخانه خود ۲. ارزش افزوده خانه در همدان ۳. تبلیغ محصولات خود در قالب یک شهرک که طبعا در تغییر سبک معماری ما و تحقق معماری ترکی‌غربی آنها در همدان، موثرتر است. ۱۴
از اینکه این تحلیل این موضوع، کمی طولانی شد عذرخواهی میکنم شاید اینگونه تحلیلهای چندبعدی که «ارزیابی تاثیرات اجتماعی پدیده‌ها» نام‌دارد برای همه مخاطبان جذاب نباشد الان تمامش میکنم آخرین مطلب👇
احداث شهرک مسکونی با ضوابط خاص (۷۰۰متری ویلایی یک طبقه و با نقشه تفکیکی فوق، رستوان مرکزی، بازار مرکزی، نقشه های یکسان، سازه های یکسان) این هفته در دستور کار کمیته فنی ماده۵ قرار دارد _جهاد کشاورزی باید بگوید که آیا خاک این پهنه امکان کشاورزی دارد یا آفتابه خرج لحیم است؟! _محیط‌زیست باید زیست‌پذیری این پهنه را (باتوجه صدای مکرر فرود و صعود هواپیماها در آینده و همجواری با سایت ۴۰هکتاری نخاله ساختمانی و ترشحات زیست‌محیطی آن) اعلام کند. _شهرداری باید با نگاهی واقعگرایانه _و به‌دور از احساسات و ژست کاذب ۷۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی_ دوباره چرتکه‌ی هزینه‌فایده خود را بکار گیرد... آیا بهتر نیست این مجموعه به عنوان سایت میدان‌بار شهر درنظر گرفته شود؟ همجواری این پهنه با ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه یک مزیت برجسته برای این میدان‌بار خواهد بود. _شورای شهر نیز در آزمون سختی قرارگرفته است شورای فرهیختگان باید مطالعات ارزیابی تاثیرات اجتماعی خود در این کلان پروژه را منتشر کند.. مگر میشود ابتدای دوره، الزام شهرداری به انجام مطالعات پیوستی در پروژه‌های بیش از ۵میلیارد تومان را تصویب کرد ولی پروژه ۵۰۰۰ میلیاردی را بدون انجام مطالعات «اتاف» به تصویب رساند؟! _دستگاه‌های سیاسی و امنیتی هم صراحتا نظر خود را درخصوص احداث یک شهرک غربی با سرمایه‌گذار ترکیه‌ای _آنهم در این شرایط که از خیانت ترکیه، جهان اسلام خون گریه می‌کند_ بیان کنند. تا ببینیم نگاه دوستان امنیتی ما به مقوله امنیت منحصر به مباحث نظامی و امثاله نیست و دوستان در تحقق امنیت پایدار برای موضوعات بنیادین و تمدن‌سازی مثل معماری و شهرسازی نیز _در تصمیمات خود_ سهمی قائلند. و شورای فرهنگ عمومی هم... به‌پایان آمد.. ولی حکایت همچنان باقیست و حرفهای زیادی ماند.. والسلام ۱۵
☘️ ضمن خیر مقدم به دوستان جدیدالورود، توصیه میکنم تحلیل رو در ۱۵ قسمت بخونید☝ حالا چند پیام جنبی و جالب رو ملاحظه بفرمایید👇