eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.7هزار دنبال‌کننده
216 عکس
63 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4⃣2⃣2⃣📌مهمترین عبرت از حادثۀ غدیر چیست؟ دلیل اهمیت پرداختن به مسئلۀ غدیر چیست؟ ✍️پاسخ 1⃣حادثۀ غدیر، از آن جهت که مکمّل مسئلۀ خاتمیت است، اهمیت فوق العاده ای دارد. ختم پیامبری آنگاه، معنادار و معقول است که جانشینی برای پیامبر معرفی شود تا امر هدایت بندگان تا روز قیامت، مختل نگردد. 2⃣حادثۀ غدیر، مهم است، ازآن جهت که به انسان می فهماند، اجرای دین در جامعه، چنان برای خداوند متعال مهم است که خود باید مجری آن را معرفی کند. ازاینرو، امام از سوی خدا منصوب میشود نه از سوی مردم. 3⃣آنگاه که حاکمی لایق و شایسته بر مسند کار باشد، و مردم با او در اداره حکومت همکاری کنند، دین در جامعه حاکم شده و دینداری مردم آسان می‌گردد و سعادت ابدی و اخروی آنها تأمین می‌شود. 4⃣عبرت غم انگیز داستان غدیر، بی اهمیتی به فردی بود که خدا او را منصوب و رسول خدا (ص) او را معرفی کرده بود. آنها پرداختن به عبادات فردی ظاهری را مهمتر از بودن پای کار حکومت دینی علی علیه السلام دانستند؛ حال آنکه، اگر فرد نااهل، زمام حکومت را به دست گیرد، دین مردم هم تغییر می کند. 5⃣شاید برخی گفتند چه فرقی می کند که چه کسی با چه تفکری روی کار بیاید. اما روشن شد که اگر علی علیه السلام روی کار نیاید، و حاکمانی نااهل بر مسند کار باشد، حتی دین مردم هم عوض می شود و گناه این کار، به گردن کسانی است که با بی تفاوتی از این مسأله گذشتند. 6⃣امروزه نیز، اهمیت عرصه انتخابات از این جهت فراوان است که اگر مومنین، نسبت به روی کار آوردن جریانی که دغدغه ی اجرای دین خدا در جامعه را دارد، بی تفاوت باشند، و نتیجه‌ی آن، عدم اجرای بخشی از دستورات الهی در جامعه شود، نمی‌توانند در پیشگاه الهی سرافراز باشند. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
باسمه تعالی 📌عرصه انتخابات عرصه آزمون بزرگ الهی و موسم ادای تکلیف دینی و سیاسی است. بی تفاوتی در این میدان، شایسته هیچ انسان عاشورایی نیست: بلکه اقتضای عاشورایی بودن حضور در میدان و اقتضای زینبی بودن جهاد تبیین است. به خوبی روشن است که اندیشه های دینی و سیاسی یک رییس‌جمهور تا چه اندازه می تواند در تقویت یا تضعیف دینداری و نیز معیشت مردم تأثیر گذار باشد. نکته مهم تر آنکه اگر حتی احتمال بدهیم که روی کار آمدن یک جریان خاص سیاسی می تواند منجر به بی دینی و افزایش ولنگاری در عرصه فرهنگی شود تلاش برای روی کار نیامدن این جریان بر ما واجب است. این جانب ضمن احترام به تمام کاندیداهای محترم جناب آقای دکتر سعید جلیلی را که ضمن داشتن ویژگی‌های بارز اخلاقی و انقلابی، آشنا به ظرفیت ها و فرصت های کشور و نیز برخوردار از برنامه ی قوی جهت بهره‌وری از این ظرفیت ها و فرصت ها است به عنوان کاندیدای اصلح معرفی می کنم. و در صورت انصراف ایشان از نظر این جانب آقای دکتر قالیباف فرد اصلح می باشد. محمد حسین فاریاب
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌با رأی دادن به فرد اصلح(دکتر جلیلی)، راه شهید رئیسی را ادامه دهیم. اربعین شهدای خدمت گرامی باد 🆔@faryab110
5⃣2⃣2⃣📌آیا شرکت در انتخابات، حق است یا تکلیف؟ ✍️پاسخ 1️⃣شرکت در انتخابات، از این جهت که انسان می تواند سرنوشت خود را تعیین کند، یک حق است. حق دارد بگوید چه کسی برای من، تصمیم گیری کند. 2️⃣اگر شرکت در انتخابات، صرفاً یک حق باشد، انسان می تواند بگوید، از حق خودم استفاده نمی کنم. 3️⃣در عین حال، شرکت در انتخابات، یک تکلیف دینی نیز است. به دو جهت: 4️⃣نخست آنکه، خداوند خواستار اجرای دین در جامعه است. پس بر هر بنده ای نیز تکلیف است که خواست خدا را در جامعه محقق کند. حکومت دینی برای اجرای دین در جامعه تشکیل می شود. رأی دادن در حکومت دینی، به معنای تأیید حکومت دینی برای اجرای دین در جامعه است که وظیفۀ هر انسان دیندار است. 5️⃣دوم آنکه، اگر انسان حتی احتمال دهد، از میان دو جریان رقیب در انتخابات، حاکمیت یک جریان خاص، ممکن است منجر به تضعیف دینداری مردم شود، ساکت نشستن در این برهه، به این معناست که برایش فرقی نمی کند، جامعه دیندارتر شود یا نشود. برایش تفاوت نمی کند که دین در جامعه اجرا شود یا خیر؛ حال آنکه، انسان نسبت به اجرای دین در جامعه، مکلّف است. 6️⃣بنابراین، شرکت در انتخابات و رأی دادن به فردی که به دنبال تحقق اجرای دین در جامعه است، هم حق است و هم تکلیف. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110
6⃣2⃣2⃣📌 برخی بزرگان چشم برزخی دارند و می‌توانند از گناهان انسان‌ها آگاه شوند. آیا این حقیقت، با ستار العیوب بودن خدا منافات ندارد؟! ✍ پاسخ 1⃣ستار العیوب بودن خدا به معنای پرده پوشی خدا نسبت به تمام گناهان نیست. روشن است که اگر کسی در خیابان، شراب بخورد یا روزه خواری کند، این گناه را بسیاری از افراد می‌بینند. 2⃣ستار العیوب بودن خدا به این معناست که خداوند گناهان پنهانی ما را برای دیگران آشکار نمی‌کند، در حالیکه می‌تواند آشکار کند. 3⃣از آن‌جا که گناه، اثر وضعی بر روح انسان می‌گذارد، انسانی که دارای چشم برزخی است، می‌تواند متوجه این موضوع شود، در عین حال، آن را آشکار نمی‌سازد. 4⃣ در این‌جا نمی‌توان به ستار العیوب بودن خدا ایراد گرفت. چنان‌که وقتی انسان در خیابان با اختیار خود مرتکب جرمی می‌شود و افرادی آن را می‌بینند، در اینجا هم نمی‌توان انتظار داشت که خدا چشم دیگران را بر این جرم ببندد. به همین ترتیب، انسانی که بر دیدن باطن افراد تواناست، نمی‌توان انتظار داشت که خدا چشم او را ببندد. 5⃣از طرف دیگر، وجود چشم برزخی برای برخی افراد، می‌تواند عاملی بازدارنده برای انسان‌ها باشد که طوری رفتار نکنند که دیگران آن را ببینند. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110