eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5هزار دنبال‌کننده
236 عکس
76 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣2⃣2⃣📌 برخی بزرگان چشم برزخی دارند و می‌توانند از گناهان انسان‌ها آگاه شوند. آیا این حقیقت، با ستار العیوب بودن خدا منافات ندارد؟! ✍ پاسخ 1⃣ستار العیوب بودن خدا به معنای پرده پوشی خدا نسبت به تمام گناهان نیست. روشن است که اگر کسی در خیابان، شراب بخورد یا روزه خواری کند، این گناه را بسیاری از افراد می‌بینند. 2⃣ستار العیوب بودن خدا به این معناست که خداوند گناهان پنهانی ما را برای دیگران آشکار نمی‌کند، در حالیکه می‌تواند آشکار کند. 3⃣از آن‌جا که گناه، اثر وضعی بر روح انسان می‌گذارد، انسانی که دارای چشم برزخی است، می‌تواند متوجه این موضوع شود، در عین حال، آن را آشکار نمی‌سازد. 4⃣ در این‌جا نمی‌توان به ستار العیوب بودن خدا ایراد گرفت. چنان‌که وقتی انسان در خیابان با اختیار خود مرتکب جرمی می‌شود و افرادی آن را می‌بینند، در اینجا هم نمی‌توان انتظار داشت که خدا چشم دیگران را بر این جرم ببندد. به همین ترتیب، انسانی که بر دیدن باطن افراد تواناست، نمی‌توان انتظار داشت که خدا چشم او را ببندد. 5⃣از طرف دیگر، وجود چشم برزخی برای برخی افراد، می‌تواند عاملی بازدارنده برای انسان‌ها باشد که طوری رفتار نکنند که دیگران آن را ببینند. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
7⃣2⃣2⃣📌اگر امام عصر علیه السلام همیشه حاضر و ناظر اعمال عباد است، پس چرا اعمال هفته ای دوبار (دوشنبه و پنجشنبه) خدمت ایشان عرضه می گردد؟ ✍️پاسخ 1️⃣به نظر می رسد روایت معتبری که بگوید اعمال انسانها هفته ای دو بار به امام زمان علیه السلام عرضه می شود، وجود ندارد. بله، روایتی وجود دارد که اعمال انسانها روزهای دوشنبه و پنجشنبه به رسول خدا (ص) عرضه می شود. (بصائر الدرجات، ص444) 2️⃣ممکن است که چون امامان علیهم السلام جانشین رسول خدا (ص) هستند، اعمال انسانها در این روزها بر آنها نیز عرضه شود. 3️⃣از سوی دیگر، در برخی روایات آمده که امامان علیهم السلام اعمال انسانها را می بینند. (بصائر الدرجات، ص442) و در برخی روایات نیز آمده که اعمال انسانها هر روز صبح و شب بر امام علیه السلام عرضه می شود. (بصائر الدرجات، ص429) 4️⃣از سوی دیگر، در روایات تأکید شده که علم امام به ارادۀ او وابسته است. یعنی اگر اراده کند که بداند، می داند و اگر اراده نکند که بداند، نمی داند. (الکافی، ج1، ص258) 5️⃣بنابراین می توان گفت که وقتی گفته می شود امامان علیهم السلام اعمال انسانها را می بینند یا اینکه هر روز صبح و شب اعمال انسانها بر امام عرضه می شود، مقصود آن است که امامان اگر بخواهند، از اعمال انسان ها آگاه شوند، اعمال بر آنها عرضه میشود و آنها عالم به اعمال انسانها می شوند و اگر هم نخواهند، اعمال انسانها را نمی بینند. به خلاف عرضۀ اعمال در روزهای خاص مانند دوشنبه و پنجشنبه که این امر واقع می شود و امام در این دو وقت از تمام اعمال انسانها آگاه می شود. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8⃣2⃣2⃣📌چرا عیار و ملاک دیندارتر بودن جامعۀ دینی به امر به معروف است؟ بالاترین مصداق امر به معروف الان چیست؟ 👈پاسخ 1⃣گرچه عباداتی همچون نماز، روزه، زکات و حج ارزشهای والایی هستند، ولی باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر، بالاترین ارزش است. معروف، هر چیزی است که ما را به خدا نزدیک، و منکر نیز هر چیزی است که ما را از خدا دور می سازد. 2⃣کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، در حقیقت، موجب رسیدن مردم به کمال می شوند. آن کس که نماز می خواند، خودش به کمال میرسد، ولی آن کس که امر به معروف می کند، می تواند دیگران را نیز به کمال برساند و نمازخوان کند. 3⃣جامعه ای که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، بهترین جامعه است؛ چراکه با وجود امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اصلاح و به خدا نزدیک تر می شود. قرآن کریم می فرماید: «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر می ‏كنيد و به خدا ايمان داريد».(آل عمران، 110) یعنی بهترین امت بودن، به واسطۀ امر به معروف است. 4⃣ حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374) و نیز فرمود: «خداوند، مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت، مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر» (خطبۀ 15) 5⃣بنابراین، عیار دیندارتر بودن جامعه به کثرت نمازخوانان و روزه داران و ... نیست، بلکه به کثرت آمران به معروف و ناهیان از منکر است. 6⃣شرکت در انتخابات و رای به اصلح یک واجب دینی است که موجب تقویت حکومت دینی برای اجرای دین در جامعه است. اما این تنها وظیفه ما نیست، بلکه در شرایط کنونی، امر به معروف نسبت به این واجب الهی همچون خود شرکت در انتخابات واجب است. بنابراین بالاترین مصداق امر به معروف ، در این شرایط دعوت مومنان به شرکت در انتخابات و رای به اصلح است. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9⃣2⃣2⃣📌قیام عاشورا تاکید بر ویژگی «مصباح الهدی» بودن امام حسین علیه السلام است یا «قتیل العبرات» بودن؟ ✍ پاسخ 1⃣در برخی زیارتنامه ها، بر ویژگی «قتیل العبرات» امام حسین علیه السلام تاکید می‌شود. به این معنا که او کشته ی اشک است. ازاین‌رو، ممکن است خواننده، رویکرد عزادار بودن برای امام حسین علیه السلام را در خود تقویت می‌کند. 2⃣از سوی دیگر، در روایات امام حسین علیه السلام را «مصباح الهدی» نامیده‌اند. یعنی چراغ هدایت. 3⃣پرواضح است که جنبه‌ی هدایتی ایشان بر جنبه‌های دیگر برتری دارد؛ چراکه اگر به هدایت‌گری امام حسین علیه السلام توجه نشود، گریه بر ایشان نیز می‌تواند بی‌ارزش شود. چنان‌که کوفیان نیز بر امام حسین علیه السلام گریستند، گریه‌ای که هیچ ارزشی نداشت. 4⃣باور به اینکه امام حسین علیه‌السلام مصباح الهدی است و صرفاً «قتیل العبرات» نیست، برکات فراوانی دارد. انسان در مقام حیرت، با نگریستن به قیام ایشان، می‌تواند مسیر را تشخیص دهد. ضمن آنکه، او را به محرم و صفر محدود و خلاصه نمی‌کند. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. 5⃣از سوی دیگر، «مصباح الهدی» بودن امام حسین علیه‌السلام برگرفته از عملکرد ایشان در نهضت جاودانه ی عاشوراست. بنابراین نهضت عاشورا چنان ظرفیت و پتانسیلی دارد که در عرصه‌های مختلف اجتماعی می‌تواند ما را از تحیر خارج کند. 6⃣ما گاه عزادار امامی هستیم که او را مصباح الهدی نمی‌دانیم. نباید برایش گریه کنیم، ولی در حیرتهای اجتماعی از او الگوبرداری نکنیم. نمی‌توانیم از حسینی دم بزنیم که مبارزه با جاهلیت اساس قیامش بود، ولی در مقام عمل، تعصب و قومیت و حزب‌گرایی که یکی از جلوه‌های جاهلیت است، مبنای انتخاب ما باشد. ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا